open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 428/11102/16-а

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 березня 2017 року м. Сєвєродонецьк

Сєвєродонецький міський суд Луганської області у складі

головуючого судді Бароніна Д.Б.,

за участю секретаря Бондаренко І.С.,

позивача ОСОБА_1 ,

представників відповідачів Котова А.С., Лукіна С.Г.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Сєвєродонецьку адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області, ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання права, визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, стягнення моральної шкоди, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Сєвєродонецького міського суду Луганської області з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області, ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання права, визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, стягнення моральної шкоди.

В обґрунтування позову представник позивача вказує, що ОСОБА_1 проходив військову службу в Збройних Силах України. Наказом начальника Генерального штабу-Головнокомандувача Збройних Сил України від 21.09.2015 № 575 позивач звільнений з військової служби у запас. З 10.11.2015 йому призначена пенсія по інвалідності згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» № 2262-ХІІ від 09.04.1992 (далі - Закон № 2262-ХІІ). Однак ІНФОРМАЦІЯ_2 (далі Луганський ОВК) не було зазначено у довідці про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії № 500/2 від 05.11.2015 щомісячну додаткову грошову винагороду, винагороду за АТО, грошову допомогу на оздоровлення, матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань, індексацію та одноразову грошову допомогу при звільненні, а Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області (далі ГУ ПФУ) в свою чергу не включило зазначені додаткові види грошового забезпечення в перелік, з якого обчислений розмір пенсії позивача. У січні 2016 року позивач звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_3 з заявою про включення у зазначену довідку для обчислення пенсії щомісячну додаткову грошову винагороду та винагороду за АТО. Після цього ІНФОРМАЦІЯ_4 видав відповідачу довідку від 19.02.2016 № ВФЗ-105, до якої включив зазначені виплати. У березні 2016 року позивач звернувся до ГУ ПФУ з заявою про врахування при обчисленні розміру його пенсії щомісячної додаткової грошової винагороди, винагороди за АТО згідно довідки ІНФОРМАЦІЯ_3 від 19.02.2016 № ВФЗ-105, але ГУ ПФУ відмовило позивачу у задоволенні його заяви. У вересні 2016 року ОСОБА_1 знову звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_3 з заявою про включення у довідку про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії інших додаткових видів грошового забезпечення і ІНФОРМАЦІЯ_4 видав відповідачу довідку від 15.09.2016 № ВФЗ-651, до якої включив зазначені виплати. 22 вересня 2016 року позивач звернувся до ГУ ПФУ з заявою про врахування при обчисленні розміру його пенсії щомісячної додаткової грошової винагороди, винагороди за АТО, грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні згідно довідки ІНФОРМАЦІЯ_3 від 15.09.2016 № ВФЗ-651, але йому знову було відмовлено у задоволенні його заяви. Позивач вважає такі дії Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області та ІНФОРМАЦІЯ_1 протиправними, оскільки відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» № 2262-ХІІ пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з 01.01.2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі, встановленому Кабінетом Міністрів України. Також згідно абзацу 2 пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення пенсій і грошові допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, та членам їх сімей» (далі - Постанова № 393) пенсії обчислюються з розміру грошового забезпечення, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 01.01.2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, з урахування таких його видів: щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням. Передня сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається шляхом ділення на 24 загальної суми цих видів грошового забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням. Тобто відповідачі діяли не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, тому ОСОБА_1 в своїх позовних вимогах просить про наступне:

- визнати за ним право на призначення та отримання пенсії за вислугою років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби та деяких інших осіб» в розмірі, який обчислений з грошового забезпечення до якого входить щомісячна додаткова грошова винагорода, винагорода за АТО, грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація та одноразова грошова допомога при звільненні;

- визнати протиправними дії (бездіяльність) ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо невнесення у довідку від 5.11.2015 року № 500/2 про додаткові види грошового забезпечення, які ОСОБА_1 отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби, щомісячної додаткової грошової винагороди, винагороди за АТО, грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні;

- визнати протиправними дії (бездіяльність) Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо невиконання завдань покладених на нього п.п. 1, 3 п. 4 Положення про головні управління Пенсійного фонду України в Автономної Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі яке затверджено Постановою правління Пенсійного фонду України від 22.12.2014р. щодо здійснення контролю за призначенням і виплатою пенсії ОСОБА_1 , розмір якої обчислений з грошового забезпечення до якого не були включені щомісячна додаткова грошова винагорода, винагорода за АТО, грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація та одноразова грошова допомога при звільненні;

- визнати дії Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо обчислення розміру та виплати ОСОБА_1 пенсії з грошового забезпечення без урахування щомісячної додаткової грошової винагороди, винагороди за АТО, грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні, які ОСОБА_1 отримував протягом останніх 24 місяців перед місяцем звільнення з військової служби, протиправними та такими що порушують права ОСОБА_1 як людини передбачені статтею 1 Протоколу № 1 до конвенції про захист прав людини і основоположних свобод;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області згідно довідки Луганського ОВК від 15.09.2016 № ВФЗ-651 про додаткові види грошового забезпечення, які ОСОБА_1 отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед звільненням з військової служби, призначити та виплачувати ОСОБА_2 пенсію у розмірі, який обчислений з грошового забезпечення до складу якого включені щомісячна додаткова грошова винагорода, винагорода за АТО, грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація та одноразова грошова допомога при звільненні, які ОСОБА_2 отримував протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби з 10.11.2015 до змін у законодавчому регулюванні щодо розміру та строків нарахування пенсії;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області здійснити виплату ОСОБА_1 суми недоплаченої частини основного розміру пенсії з 10.11.2015.

Також позивач вважає, що протиправні дії відповідачів призвели до його моральних страждань та настанні інших негативних наслідків для нього, а саме внаслідок невиплаченої частини основного розміру пенсії була знижена якість його життя. Судова тяганина викликала в нього душевні переживання, це порушує його звичайний ритм життя, він змушений докладати значних зусиль для захисту власних прав, витрачати кошти на правову допомогу тощо. Тому він просить стягнути на свою користь спричинену моральну шкоду в сумі 78300 з Державного бюджету України через Державну казначейську службу України шляхом безпосереднього списання коштів з Єдиного казначейського рахунку, а також зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області подати протягом десяти днів з дня набрання постановою законної сили, звіт про виконання судового рішення що передбачено ч. 1 ст. 267 КАС України.

14.11.2016 представник відповідача ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_3 надав до суду письмові заперечення проти адміністративного позову в яких вказав, що в частині 3 статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» № 2262-ХІІ, а також абзаці 1-3 пункту 7 Постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення пенсій і грошові допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, та членам їх сімей» зазначений вичерпний перелік складових грошового забезпечення військовослужбовців, з яких нараховується пенсія. В цьому переліку відсутня така щомісячна складова, як винагорода. Також відсутні складові, які не виплачуються щомісяця. В переліку також відсутня індексація. Що ж стосується грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, грошової допомоги військовослужбовцям у разі звільнення з військової служби, індексації він зазначає, що виплати цих допомог здійснюються лише один раз на рік, або один раз за службу, або не має щомісячного терміну виплати, а для включення їх в розмір грошового забезпечення, з якого розраховується пенсія, необхідна її щомісячна виплата. У зв`язку з цим вважає дії ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо нарахування та виплати пенсії ОСОБА_1 повністю законними, а стягнення на його користь моральної шкоди в розмірі 78300 грн. безпідставною, тому просить відмовити у задоволенні позовних вимоги позивача.

Представником відповідача Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області Барановим П.В. також були надані до суду письмові заперечення проти адміністративного позову в яких він зазначив, що протягом періоду з 10.12.2015 по 11.04.2016 позивач отримував пенсію по інвалідності. Рішення про переведення позивача з пенсії по інвалідності на пенсію за вислугою років було прийняте на підставі заяви ОСОБА_1 від 11.04.2016, що у відповідності до п. 4 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України 30.01.2007 № 3-1 подається до органу, що призначає пенсію, заявником за місцем проживання. Відповідно до п. 1 Порядку заява про призначення пенсії за вислугу років та по інвалідності за зазначеним Законом подається до головних управлінь Пенсійного фонду через уповноважені структурні підрозділи Міністерства оборони України. Пенсія позивачеві призначалась Головним управлінням Пенсійного фонду України в Луганській області на підставі документів, поданих 08.12.2015 Луганським обласним військовим комісаріатом. Інформація про додаткові види грошового забезпечення, які враховуються під час призначення пенсії, містилась в довідці ІНФОРМАЦІЯ_3 від 05.11.2015 № 500/2 про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії. До даної довідки було включено тільки ті додаткові види грошового забезпечення, які затверджені Постановою Кабінету Міністрів України № 1294 від 07.11.2007 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб». Довідок з інформацією про інші види винагород, у тому числі за безпосередню участь в антитерористичній операції від структурного підрозділу не надходило. На сьогоднішній день Луганським обласним військовим комісаріатом видана лише одна довідка стосовно позивача про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії. Тобто на час звернення призначення пенсії ОСОБА_1 у відповідача не було, та фактично і не могло бути підстав для вирішення питання щодо врахування під час призначення йому пенсії, інших надбавок та винагород, у тому числі і винагороди за безпосередню участь у антитерористичній операції. Крім цього в частині 3 статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» № 2262-ХІІ, у пункту 7 Постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення пенсій і грошові допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, та членам їх сімей», а також у Додатку № 25 до Постанови Кабінету Міністрів № 1294 від 07.11.2007 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» наведений вичерпний перелік додаткових видів грошового забезпечення та їх розмір і виплат з назвою «щомісячна додаткова грошова винагорода», «винагорода за безпосередню участь в антитерористичній операції», «грошова допомога на оздоровлення», «матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань», «індексація» та «одноразова допомога при звільненні» в зазначених нормативно-правових актах не міститься. Виплата Зазначених додаткових видів грошового забезпечення регламентована Постановами Кабінету Міністрів України № 158 від 04.06.2014 та № 24 від 31.01.2015 і нараховувалась на підставі окремих умов, таких як особливий період або під час проведення антитерористичної операції. Це також підтверджує, що винагорода за участь у антитерористичній операції це тимчасові виплати, які не мають постійного характеру. Тому позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню в повному обсязі. Щодо вимог позивача про відшкодування йому моральної шкоди, Головне управління заперечує щодо самої можливості її існування, а відтак і її компенсації у будь-якому розмірі, оскільки вони з своєї вини не завдали позивачу своїми неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю жодної шкоди.

В судовому засіданні позивач підтримав позов з підстав, які викладені у позовній заяві, просили його задовольнити в повному обсязі.

Представники відповідачів в судовому засіданні заперечували проти задоволення позову з підстав, викладених у письмових запереченнях.

Вислухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, дослідивши надані учасниками розгляду справи докази, суд встановив наступні обставини справи та відповідні їм правовідносини.

Ухвалою суду від 25.10.2016 року було залишено без розгляду позовні вимоги ОСОБА_1 про визнання протиправними дій ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо не внесення у довідку від 05.11.2015 року № 500/2 певних відомостей, а тому справа розглядається судом по суті лише в частині решти позовних вимог.

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , з 11.04.2016 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Луганській області як отримувач пенсії за вислугу років згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

30 квітня 2015 року Управлінням персоналу штабу військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_1 було видане безтермінове посвідчення серії НОМЕР_2 , яке засвідчує його право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни-учасників бойових дій.

Відповідно до копії довідки про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії № 500/2 від 05 листопада 2015 року, виданої ІНФОРМАЦІЯ_2 , сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії ОСОБА_1 , які враховуються під час обчислення пенсії становить 59156,68 грн., та складається з посадового окладу, окладу за військове звання, надбавки за вислугу років, надбавки за виконання особливо важливих завдань, надбавки за роботу, яка передбачає доступ до державної таємниці, премії.

Згідно з копією подання про призначення пенсії № СЄ-43, виданого Луганським обласним військовим комісаріатом 07 грудня 2015 року, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , був представлений до призначення пенсії по інвалідності та відповідно до наказу Командувача Сухопутних військ Збройник Сил України від 01.09.2015 № 694, параграф 2, пункт 6 звільнений в запас за станом здоров`я з 09.11.2015. Вислуга років станом на 01.09.2015 для призначення пенсії складає 28 років 04 місяці 26 днів, у тому числі календарних 25 років 03 місяці 08 днів.

04 січня 2016 року позивачем була подана до ІНФОРМАЦІЯ_1 заява, в якій він просив скласти та надати до відповідного органу Пенсійного фонду України для проведення належного обчислення його пенсії довідку про його грошове забезпечення на день звільнення, до якої включити всі види грошового забезпечення, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Своїм листом № ВСЗ-15/сє-43 Луганський обласний військовий комісаріат 13 січня 2016 року повідомило ОСОБА_1 про те, що довідка про додаткові види грошового забезпечення для обчислення його пенсії від 05.11.2015 № 500 була складена за формою та у повній відповідності до додатку 1 до листа Департаменту фінансів Міністерства оборони України від 17.04.2008 № 248/6/С/468-д та у відповідності до вимог статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби». Згідно вимог Закону, до довідки повинні включатися лише щомісячні додаткові види грошового забезпечення, які відносяться до надбавок, доплат, підвищень та премій. Обчислення пенсій з урахуванням таких складових грошового забезпечення, як винагороди та допомоги, діючим законодавством не передбачено. Тому видана довідка була складена вірно, будь-яких інших складових грошового забезпечення включати до довідки про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії за останні 24 місяці перед звільненням законних підстав не має.

Згідно з копією довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення та винагороди, з яких було сплачено єдиний соціальний внесок № ВФЗ-105 (довідка не є підставою для призначення, обчислення та/або перерахунку пенсії), виданої Луганським обласним військовим комісаріатом 19 лютого 2016 року, сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, з яких сплачено єдиний соціальний внесок ОСОБА_1 становить 227935,13 грн. та складається з посадового окладу, окладу за військове звання, надбавки за вислугу років, надбавки за виконання особливо важливих завдань, надбавки за роботу, яка передбачає доступ до державної таємниці, щомісячної додаткової грошової винагороди, винагороди за участь в АТО та премії.

Відповідно до заяви від 24.03.2016 ОСОБА_1 просить Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області провести перерахунок призначеної йому пенсії згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» з врахуванням середнього розміру додаткових видів грошового забезпечення в сумі 9497,30 грн. (227935,13/24=9497,30) відповідно довідки ІНФОРМАЦІЯ_1 № ВФЗ-105 від 19.02.2015 з дня її призначення.

13 квітня 2016 року Управління Пенсійного забезпечення військовослужбовців та деяких інших категорій громадян Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області повідомило ОСОБА_1 про те, що йому призначено пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» з 10.11.2015. Заробіток (грошове забезпечення) для обчислення пенсії визначено статтею 43 вищезазначеного Закону (зі змінами та доповненнями) та пункту 7 Порядку обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393 (далі - Порядок). Пенсії обчислюються з розміру грошового забезпечення, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 р. - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з урахуванням таких його видів: відповідних окладів за посадою, військовим званням та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Відповідно до статті 63 Закону усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. Конституційний Суд України у своєму рішенні від 13.05.2015 № 4-рп/2015 щодо офіційного тлумачення положень частини третьої статті 63 Закону дійшов висновку, що додаткові види грошового забезпечення військовослужбовців, які враховуються при перерахунку пенсій, визначаються виключно законами України, а встановлений у положеннях першого речення частини третьої статті 63 Закону перелік нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, який включає надбавки, доплати, підвищення, є вичерпним.

11 квітня 2016 року ОСОБА_1 була подана до Управління пенсійного забезпечення військовослужбовців та деяких інших категорій громадян Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області заява про призначення/перерахунок пенсії, в якій він просив перевести його з одного виду пенсії на інший за вислугу років. Відповідно до заяви пенсія з інших підстав чи відомств йому призначалась по інвалідності.

Згідно з копією довідки про грошове забезпечення, з якого утримувався (нараховувався) єдиний соціальний внесок № ВФЗ-651 від 05 вересня 2016 року, виданої ІНФОРМАЦІЯ_2 , сума додаткових видів грошового забезпечення та премії ОСОБА_1 , з яких сплачено єдиний соціальний внесок, становить 319194,65 грн., та складається з посадового окладу, окладу за військове звання, надбавки за вислугу років, надбавки за виконання особливо важливих завдань, надбавки за роботу, яка передбачає доступ до державної таємниці, грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення СПП, індексації грошових доходів населення, щомісячної додаткової грошової винагороди, надбавки та доплати, вихідної допомоги у разі звільнення та премії.

Також згідно з копією довідки про грошове забезпечення, з якого утримувався (нараховувався) єдиний соціальний внесок № ВФЗ-652 від 05 вересня 2016 року, виданої Луганським обласним військовим комісаріатом, сума додаткових видів грошового забезпечення та премії ОСОБА_1 , з яких сплачено єдиний соціальний внесок, становить 303129,34 грн., та складається з посадового окладу, окладу за військове звання, надбавки за вислугу років, надбавки за виконання особливо важливих завдань, надбавки за роботу, яка передбачає доступ до державної таємниці, грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення СПП, індексації грошових доходів населення, щомісячної додаткової грошової винагороди, надбавки та доплати, вихідної допомоги у разі звільнення та премії.

22.09.2016 позивач вдруге подав до Управління пенсійного забезпечення військовослужбовців та деяких інших категорій громадян Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області заяву, в якій просив провести перерахунок призначеної йому пенсії згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» з врахуванням середнього розміру додаткових видів грошового забезпечення в сумі 13299,78 грн. (319194,65/24=13299,78) відповідно довідки ІНФОРМАЦІЯ_1 № ВФЗ-651 від 15.09.2016 з дня її призначення.

Своїм листом за № 40/П-11 Управління пенсійного забезпечення військовослужбовців та деяких інших категорій громадян Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області від 12 жовтня 2016 року повідомило ОСОБА_1 про те, що за нормами статті 63 Закону усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. Відповідно до п. 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45, уповноважений орган, силові міністерства та відомства у п`ятиденний строк повідомляють Пенсійному фонду України про підстави для проведення перерахунку пенсій військовослужбовцям. Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк із моменту надходження зазначеної інформації списки за встановленою формою та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії. На теперішній час інформація щодо підстав для перерахунку пенсії позивача від уповноваженого структурного підрозділу МО України не надходила.

Згідно вимог частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди, серед іншого, перевіряють, чи вчинені вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Виплата винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій в 2014 році визначалась постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2014 № 158 «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству фінансів на 2014 рік, та виділення коштів з резервного фонду державного бюджету», а в 2015 році - постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2015 № 24 «Про особливості виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій».

Спеціальним законом, який регулює правовідносини з питань призначення, перерахунку та виплати пенсій, які зазначені позивачем у адміністративному позові, є Закон України від 09 квітня 1992 року N 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Цей Закон визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, які мають право на пенсію за цим Законом. Вказаним Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Відповідно до частини третьої статті 43 Закону № 2262-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Спірним в цій справі є право позивача на включення до розміру грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, винагороди за участь в антитерористичній операції, грошової допомоги на оздоровлення, щомісячної додаткової грошової винагороди, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні.

Виплата винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій в 2014 році визначалась постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2014 № 158 «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству фінансів на 2014 рік, та виділення коштів з резервного фонду державного бюджету», а в 2015 році - постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2015 № 24 «Про особливості виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій».

Відповідно до пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України № 393 від 17.07.1992 пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.

Закон України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.

Статтею 3 вказаного Закону зазначено сферу його дії, а саме його дія поширюється на:

1) військовослужбовців Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів спеціального призначення (далі - правоохоронних органів), Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, які проходять військову службу на території України, і військовослужбовців зазначених вище військових формувань та правоохоронних органів - громадян України, які виконують військовий обов`язок за межами України, та членів їх сімей;

2) військовослужбовців, які стали інвалідами внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням військової служби, чи внаслідок захворювання після звільнення їх з військової служби, пов`язаного з проходженням військової служби, та членів їх сімей, а також членів сімей військовослужбовців, які загинули, померли чи пропали безвісти;

3) військовозобов`язаних та резервістів, призваних на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, і членів їх сімей.

Також у частині 1 статті 15 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» зазначено, що пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Відтак, Закон України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» розповсюджується на діючих військовослужбовців та не поширюється на працівників органів внутрішніх справ, яким є позивач. Більш того, він не стосується правовідносин, пов`язаних із пенсійним забезпеченням вказаних осіб.

Згідно частини 3 статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Перелік щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, з яких було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, є вичерпним, а одноразові додаткові види грошового забезпечення взагалі не зазначені.

У відповідності до статті 7 Закону України від 8 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовязкове державне соціальне страхування» єдиний внесок для платників, зазначених в абзаці сьомому пункту 1 частини першої статті 4 цього Закону, а саме: підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, військових частин та органів, які виплачують грошове забезпечення, допомогу по тимчасовій непрацездатності, допомогу у зв`язку з вагітністю та пологами, допомогу або компенсацію відповідно до законодавства, нараховується на суму грошового забезпечення кожної застрахованої особи, оплати перших п`яти днів тимчасової непрацездатності, що здійснюється за рахунок коштів роботодавця, та допомоги по тимчасовій непрацездатності, допомоги у зв`язку з вагітністю та пологами; допомоги або компенсації відповідно до законодавства.

Пунктом 7 постанови Кабінету Міністрів України «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей» від 17 липня 1992 року N 393 встановлено, що пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення:

- відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням;

- щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням. Середня сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається шляхом ділення на 24 загальної суми цих видів грошового забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.

Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області згідно п.п. 5 п. 2.2 розд. 2 Положення про головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 27.06.2002 № 11-2 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.07.2002 за № 581/6869 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 25.02.2008 № 5-5, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 13.03.2008 за № 208/14899), здійснює призначення (перерахунок) пенсій військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу та іншим особам (крім військовослужбовців строкової служби та членів їх сімей), які мають право на пенсію згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Згідно діючого законодавства України обов`язок по підготовці та наданню документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсій покладений на структурні підрозділи відповідних Міністерств, звідки звільнені зазначені особи.

З матеріалів справи вбачається, що грошове забезпечення для обчислення пенсії ОСОБА_1 визначено на підставі довідки про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії № 500/2 від 05 листопада 2015 року, виданої Луганським обласним військовим комісаріатом.

Винагорода за участь в антитерористичній операції, грошова допомога на оздоровлення, щомісячна додаткова грошова винагорода, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація та одноразова грошова допомога при звільненні не зазначаються у вказаній довідці.

Зазначені виплати не мають систематичного характеру, а мають тимчасовий характер, залежать від певних обставин, їх розмір не є фіксованим, а виплата не є щомісячною, тому вони не включаються до складу грошового забезпечення при звільненні з військової служби.

Тому пенсійним органом при призначенні пенсії дотримано вимоги статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей» від 17 липня 1992 року № 393.

При цьому суд не може взяти до уваги висновки Верховного Суду України в ухвалах від 10.03.2015 у справі № 21-70а15, від 14.05.2013 у справі № 21-125а13, від 06.11.2013 у справі № 21-350а13, з наступних підстав.

Згідно статті 161 та статті 244-2 КАС України, при виборі і застосуванні правової норми до спірних правовідносин суд враховує висновки Верховного Суду України та водночас, суд має право відступити від правової позиції, викладеної у висновках Верховного Суду України, з одночасним наведенням відповідних мотивів.

Згідно статті 69 Закону України від 16.10.1996 № 422/96-ВР «Про Конституційний Суд України» рішення і висновки Конституційного суду України є обов`язковими до виконання.

13 травня 2015 року Конституційним Судом України ухвалено рішення по справі № 4-рп/2015 щодо офіційного тлумачення положень частини третьої статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», де зазначено, що однією з умов пенсійного забезпечення військовослужбовців є визначення видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні пенсії. Згідно з частиною третьою статті 43 Закону пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за Законом, та членам їх сімей обчислюються з урахуванням, зокрема, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій в розмірах, установлених законодавством.

Положенням першого речення частини третьої статті 63 Закону передбачено підстави для перерахунку пенсій та перелік щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, які враховуються для їх перерахунку. Так, усі призначені за Законом пенсії підлягають перерахунку, у тому числі, у зв`язку із введенням для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.

Аналіз наведених положень Закону вказує на єдиний підхід законодавця до визначення видів грошового забезпечення військовослужбовців, які враховуються як при призначенні пенсій (стаття 43), так і при перерахунку раніше призначених пенсій (стаття 63).

Граматичний аналіз положень першого речення частини третьої статті 63 Закону дає підстави стверджувати, що слова «надбавок, доплат, підвищень» є вставленою конструкцією словосполучення «нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення», яка вказує на те, що такими видами є лише надбавки, доплати, підвищення.

Конституційний Суд України наголосив, що виключно Верховна Рада України шляхом прийняття законів визначає види грошового забезпечення для обчислення та перерахунку пенсій військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом, а Кабінет Міністрів України вживає заходів щодо забезпечення права осіб на пенсійне забезпечення, керуючись Конституцією та законами України.

Суд зауважує, що вказане рішення Конституційного Суду України прийнято пізніше в часі, ніж зазначені вище постанови Верховного Суду України.

При цьому пенсія позивачеві призначена на підставі норм спеціального Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», тому щодо нього потрібно застосовувати виключно норми цього закону в спірних правовідносинах.

На підставі викладеного суд приходить до висновку про безпідставність вимог позивача та необхідності відмови в задоволенні позову.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат суд враховує, що у задоволенні позову відмовлено у повному обсязі, в той час як відповідачі не заявляли про наявність у них будь-яких судових витрат, у зв`язку із чим судові витрати, які підлягають розподілу, у цій справі відсутні.

Керуючись ст.ст. 158, 159, 163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Відмовити у задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області, ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання права, визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, стягнення моральної шкоди.

Постанова може бути оскаржена протягом десяти днів з дня її проголошення, або протягом десяти днів з дня отримання копії постанови, якщо судом було застосовано ч. 3 ст. 160 КАС України або якщо особа не була присутня в судовому засіданні, шляхом подання апеляційної скарги до Донецького апеляційного адміністративного суду через Сєвєродонецький міський суд Луганської області разом із одночасним надісланням копії апеляційної скарги до Донецького апеляційного адміністративного суду.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова у повному обсязі складена та підписана 09 березня 2017 року.

Суддя Д.Б. Баронін

Джерело: ЄДРСР 65216150
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку