open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Справа № 645/3187/16-а

Провадження № 2-а/645/3/17

Постанова

іменем України

02 березня 2017 року Фрунзенський районний суд м. Харкова у складі:

головуючого судді - Сілантьєвої Е. Є.,

за участю секретаря судових засідань - Момот О. І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Харкові адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_2 до Фрунзенського районного у м. Харкові відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Харківській області про визнання дій неправомірними та зобов'язання внести зміни в актовий запис,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА _2 звернулася з адміністративним позовом до Фрунзенського районного у місті Харкові відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Харківській області, в якому просила визнати неправомірними дії відповідача щодо відмови у внесенні змін в актовий запису про складеного на невідому особу актового запису про смерть, згідно протоколу впізнання трупу ця особа ОСОБА_3 та зобов'язати відповідача внести зміни до цього актового запису вказавши прізвище ім'я та по батькові померлої особи, як ОСОБА_3. В обґрунтування заявленого позову позивачка зазначила, що 04.12.2015 р. в квартирі за місцем свого постійного проживання за адресою: АДРЕСА_1 був виявлений труп ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_5 який є її двоюрідним дядьком (двоюрідним братом її батька). Через кілька днів після виявлення трупу, позивачка разом зі своєю бабусею - ОСОБА_5, були викликані слідчим до моргу, де провели впізнання трупу, впізнавши його як ОСОБА_3. Незважаючи на проведене впізнання трупу, як ОСОБА_3 актовий запис про смерть відповідачем було складено як на невідому особу. На звернення позивача про внесення змін до актового запису позивачка отримала відмову, яка мотивована тим, що згідно Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18.10.2000 року N 52/5 , у редакції наказу Міністерства юстиції України від 24.12.2010 року за N93307/5, заявником щодо внесення змін до актового запису про смерть та у подальшому отримання свідоцтва про смерть може бути друге з подружжя, діти померлого, усиновлені діти, їх законні представники, близькі родичі померлого (брати, сестри, онуки, дід або бабця), особа, яка є спадкоємцем за законом або заповітом, представник органу опіки та піклування у разі виконання ним повноважень з опіки та піклування стосовно осіб, які мають право на вчинення таких дій. Таку відмову позивачка вважає незаконною і необґрунтованою, та такою, що порушує її права і законні інтереси, зокрема унеможливлює реалізацію права на спадкування за законом після смерті ОСОБА_3

Представник позивача, адвокат Костів Т.З. у судове засідання не з*явився, про день та час слухання справи повідомлялися своєчасно та належним чином, надав суду заяву, якою просив слухати справу за відсутності сторони позивача, підтримав позовні вимоги в повному обсязі та просила суд задовольнити позов у повному обсязі.

Представник заінтересованої особи - Фрунзенського районного у м. Харкові відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Харківській областів судове засідання не з'явився, про день та час слухання справи повідомлені своєчасно та належним чином, про що в матеріалах справи розписки про отримання судової повістки. Надали суду заяву про слухання справи за їх відсутності, рішення винести на розсуд суду.

Враховуючи, що всі особи, які беруть участь у справі, не з'явилися у судове засідання, відповідно до ч. 1 ст. 41 КАС України, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.

Суд, дослідивши матеріали справи, вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України - органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Вирішуючи питання стосовно законності постанови суд виходить з того, що відповідно до ч.1 ст. 11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно зі ст. 69 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів. Докази суду надають особи, які беруть участь у справі.

Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ст. 138 КАС України, факти, що входять до предмету доказування - це обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги чи заперечення для вирішення справи та які належить встановити при ухваленні рішення у справі.

Відповідно до свідоцтва про народження ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_2 її батьками є ОСОБА_8 та ОСОБА_9 (свідоцтво про народження серії НОМЕР_1 видане 18.12.1947 р.).

Відповідно до свідоцтва про народження ОСОБА_10, ІНФОРМАЦІЯ_3 її батьками є ОСОБА_8 та ОСОБА_9 (запис про народження № 765 від 24.12.1925 р.).

В ході розгляду справи, на запит суду із Державного архіву Харківської області була витребувана архівна довідка № 01-30/30151 та копія актового запису про народження ОСОБА_10 від 12 грудня 1925 року, з яких вбачається, що її батьками є ОСОБА_8 та ОСОБА_9, тобто ті ж особи, що є батьками баби позивачки - ОСОБА_5. Також, суд вважає встановленим, що баба позивачки - ОСОБА_5 є рідною сестрою ОСОБА_10 - матері ОСОБА_3, а отже позивачка є для нього двоюрідною племінницею.

Згідно свідоцтва про одруження НОМЕР_2 видане Краснозаводським райбюро/ЗАГС м. Харкова 21.08.1955 р. - ОСОБА_14 уклав шлюб з ОСОБА_5, якій після реєстрації шлюбу присвоєно прізвище ОСОБА_5.

Відповідно до свідоцтва про народження ОСОБА_15 (батька позивачки), ІНФОРМАЦІЯ_4 його батьками є ОСОБА_14 та ОСОБА_5 (свідоцтво про народження серії НОМЕР_3 видане 26.02.1956 р.).

Відповідно до свідоцтва про народження ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_5 його батьками є ОСОБА_4 та ОСОБА_10 (свідоцтво про народження серії НОМЕР_4 видане 02.11.1948 р.).

Як вбачається з свідоцтва про народження ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_6 її батьками є ОСОБА_15 та ОСОБА_16 (свідоцтво про народження серії НОМЕР_5 видане палацом новонароджених в м. Харкові 19.07.1984 р.).

Таким чином судом встановленого, що позивачка ОСОБА_2 є родичем п*ятого ступеню спорідненості із померлим ОСОБА_3, а отже особою, що згідно стю1265 ЦК України має право на спадкування за законом після смерті останнього у п'яту чергу.

Відповідно до ст. 1265 ЦК України у п'яту чергу право на спадкування за законом мають інші родичі спадкодавця до шостого ступеня споріднення включно, причому родичі ближчого ступеня споріднення усувають від права спадкування родичів подальшого ступеня споріднення.

Як вбачається з відповіді Немишлянського відділу поліції ГУ НП в Харківській області від 20.02.2017 р. № 1461/119-59/15-2017 - в провадженні Немишлянського відділу поліції ГУ НП в Харківській області знаходилося кримінальне провадження № 12015220460003403 від 04.12.2015. В ході розслідування кримінального провадження була встановлена ОСОБА_5, яка впізнала невідомого як свого племінника ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_7, який проживав за адресою: АДРЕСА_1. Згідно висновку експерта 2159с\15 причиною смерті стала атеросклеротична хвороба серця. При проведенні судово-медичної експертизи ніяких тілесних ушкоджень виявлено не було. Постановою слідчого Фрунзенського відділення Орджонікідзевського відділу поліції ГУ НП в Харківській області від 31.12.2015 р. кримінальне провадження внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12015220460003403 від 04.12.2015 року було закрито за п. 1 ч. 1 ст. 284 КПК України.

Також, згідно наданого Немишлянським відділом поліції ГУ НП в Харківській області протоколу пред*явлення трупа для впізнання від 15.12.2015 року по матеріалам досудового розслідування Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12015220460003403 від 04.12.2015 року, в морзі ХОБСМЕ 2 ОСОБА_5 впізнала труп невстановленого чоловіка, як свого племінника ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_5, який проживав за адресою: АДРЕСА_1.

Позивачка, як двоюрідна племінниця ОСОБА_3 тобто родич п'ятого ступеню спорідненості, є спадкоємцем за законом п'ятої черги, а отже особою, яка входить до категорії осіб, які відповідно до Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України 18.10.2000 року № 52/5, у редакції наказу Міністерства юстиції України від 24.12.2010 року за № 3307/5 можуть бути заявниками з приводу внесення змін до актових записів про смерть.

Частиною 1 ст. 22 Закону встановлено, що внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав. За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.

Частиною 3, 4 ст. 22 Закону передбачено, що заява про внесення змін до актового запису цивільного стану подається до відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника, а у випадках, передбачених законодавством, - за місцем зберігання актового запису цивільного стану. Зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису. У разі зберігання актового запису цивільного стану у державній архівній установі внесення змін безпосередньо до актового запису проводиться зазначеною установою за повідомленням відділу державної реєстрації актів цивільного стану.

Відповідно до ст. 26 Закону дії або бездіяльність працівника органу державної реєстрації актів цивільного стану можуть бути оскаржені до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, Міністерства закордонних справ України та/або до суду.

Відповідно до п. 1.1 Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затверджених Наказом Міністерства юстиції України 12.01.2011 р. № 96/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.01.2011 р. за № 55/18793, внесення змін до актових записів цивільного стану, які складено органами державної реєстрації актів цивільного стану України, проводиться відділами державної реєстрації актів цивільного стану районних, районних у містах, міських (міст обласного значення), міськрайонних, міжрайонних управлінь юстиції (далі - відділи державної реєстрації актів цивільного стану) у випадках, передбачених чинним законодавством.

У разі відмови у внесенні змін до актових записів цивільного стану у висновку відділу державної реєстрації актів цивільного стану вказуються причини відмови та зазначається про можливість оскарження його у судовому порядку.

Згідно п. 3 Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України 18.10.2000 року № 52/5 - відділи державної реєстрації актів цивільного стану районних, районних у містах, міських (міст обласного значення), міськрайонних, міжрайонних управлінь юстиції проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті, вносять зміни до актових записів цивільного стану, поновлюють та анулюють їх; формують Державний реєстр актів цивільного стану громадян, ведуть його, зберігають архівний фонд; здійснюють відповідно до законодавства інші повноваження.

Фрунзенським районним у м. Харкові відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Харківській області надано відповідь № 1/33/13-04-05 від 31.05.2016 р. ОСОБА_2 щодо роз'яснення у неможливості прийняття заяви про внесення змін до актового запису про смерть складеного на невідому особу, згідно протоколу впізнання трупу ця особа ОСОБА_3 , згідно якої - заявником щодо внесення змін до актового запису про смерть та у подальшому отримання свідоцтва про смерть може бути друге з подружжя, діти померлого, усиновлені діти, їх законні представники, близькі родичі померлого (брати, сестри онуки. дід або бабця), особа, яка є спадкоємцем за законом або заповітом, представник органу опіки та піклування у разі виконання ним повноважень з опіки та піклування стосовно осіб, які мають право на вчинення таких дій. Тому, у випадку заявниці ОСОБА_2 підстав для звернення з приводу внесення змін до актового запису про смерть зазначеної особи не вбачається.

З урахуванням норм ч.ч. 3, 4 ст. 22 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану", суд зазначає, що вносити зміни до актового запису невідомої особи, а саме: в графу прізвище «ОСОБА_3», в графу ім*я «ОСОБА_3», в графу по-батькові "ОСОБА_3", належить до компетенції Фрунзенського районного у м. Харкові відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Харківській області, тобто за місцем зберігання актового запису цивільного стану.

Таким чином, суд приходить до висновку, що, право позивача на звернення з заявою про внесення змін до актового запису цивільного стану до відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання актового запису цивільного стану надано позивачу приписами Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану", який саме і покликаний регулювати дані правовідносини.

Частиною 2 ст. 71 КАС України зазначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до ч. 1 ст. 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Отже, суд доходить висновку, що відповідач - Фрунзенський районний у м. Харкові відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Харківській області жодними чином не довів правомірності своїх дій щодо невнесення змін до актового запису цивільного стану.

А тому, виходячи з положень вищевказаних статей Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" від 01.07.2010 року № 2398-VІ, судом вбачається, що позовні вимоги позивача про внесення зміни в актовий запис про народження невідомої особи, вказавши прізвище «ОСОБА_3», ім*я «ОСОБА_3», по-батькові "ОСОБА_3", підлягають частковому задоволенню, в частині зобов'язати Фрунзенський районний у місті Харкові відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Харківській області повторно розглянути та прийняти рішення за заявою ОСОБА_2 від 31.05.2016 року про внесення змін актовий запис про смерть.

З урахуванням вищевикладеного та керуючись ст.ст. 8 і 19 Конституції України, ст.ст. 7-11, ч. 1 ст. 158, ст. 159, ч.ч. 1, 2 ст. 160, ст. 161, ч. 1 ст. 162, ст. 163, 168, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Адміністративний позов ОСОБА_2 - задовольнити часткового.

Зобов'язати Фрунзенський районний у місті Харкові відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Харківській області повторно розглянути та прийняти рішення за заявою ОСОБА_2 від 31.05.2016 року про внесення змін актовий запис про смерть.

В іншій частині позову відмовити.

Постанова суду може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Фрунзенський районий суд м. Харкова шляхом подачі апеляційної скарги в десятиденний строк з дня отримання повного тексту постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справ апеляційним судом.

Постанова винесена у нарадчій кімнаті.

Суддя:

Джерело: ЄДРСР 65105700
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку