open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20.02.2017р. Справа№ 914/81/17

За позовом: ОСОБА_1, м.Кам'янка-Бузька Львівської області

до відповідача: «Кам'янка-Бузьке районне товариство мисливців та рибалок ТМР «Крижень», м.Кам'янка-Бузька Львівської області

про визнання окремих положень статуту недійсними та скасування

Суддя Щигельська О.І.

при секретарі Зарицькій О.Р.

Представники:

від позивача: ОСОБА_2 - представник за довіреністю

від відповідача: Піско Б.Й. - голова ТМР «Крижень»

Суть спору: позов заявлено ОСОБА_1, м.Кам'янка-Бузька Львівської області до «Кам'янка-Бузьке районне товариство мисливців та рибалок ТМР «Крижень», м.Кам'янка-Бузька Львівської області про визнання окремих положень статуту недійсними та скасування.

Ухвалою суду від 13.01.2017р. справу прийнято до провадження та призначено до розгляду у судовому засіданні на 30.01.2017р. В судовому засіданні 30.01.2017р. відмовлено у задоволенні клопотання ОСОБА_1 про залучення до участі у справі Головного територіального управління юстиції у Львівській області в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору (вх.№364/17 від 27.01.2017р.), оскільки не доведено можливості впливу рішення господарського суду по даній справі на права або обов'язки зазначеної особи щодо однієї із сторін, та оголошено перерву до 20.02.2017р. для надання можливості сторонам ознайомитись з долученими документами.

Представникам сторін роз'яснено права згідно ст.ст. 20, 22 ГПК України.

Представник позивача в судове засідання 20.02.2017р. з'явився, подав заяву про уточнення позовних вимог по справі (вх.№6656/17 від 20.02.2017р.) та просив суд визнати окремі положення Статуту ТМР «Крижень» (в редакції від 02.08.2015р.) недійсними та скасувати, а саме: п.п.4.3 п.4 Статуту в частині «загальними зборами первинної організації (низового колективу)» та «з наступним затвердженням Ради Товариства»; п.п.4.6 п.4 Статуту в частині «у Низових колективах»; абз.16 п.п.4.7 п.4 Статуту; абз.3 п.п.4.8 п.4 Статуту в частині «Виконкому Товариства»; п.п.4.12 п.4 в частині «порушення п.п.4.9, 4.10 Статуту»; п.п.4.13 п.4 Статуту в частині «до Низового колективу з подальшим розглядом Радою Товариства, яка приймає рішення про виключення»; п.п. 5.1, 5.2, 5.3, 5.4 п.5 Статуту; п.п. 5.5 п.5 Статуту в частині: а) «або таємним»; в) «за пропозицією Ради Товариства», «таємним»; є) «за поданням Ради Товариства»; р) «за поданням Ради»; п.п.5.8 п.5 Статуту, в частині: є), м), н), о); абз.2 «Рада має такий склад: «Голова Ради», «Голова Президії», «Засновники Товариства», «Голови низових колективів»; «Голова Ради, який обирається Радою на час повноважень Ради, скликає та веде засідання Ради, веде контроль за дотриманням та виконанням рішень Ради»; абз.3 «Для керівництва поточною роботою Рада обирає строком на 5 років, з числа членів Ради робочу Президію Ради Товариства у складі голови, заступника, секретаря та головного бухгалтера і старшого єгера. Будь-який член Ради має право брати участь в засіданні Президії з правом голосу. Засідання Президії скликаються міру необхідності, але не рідше одного разу в місяць. Її обов'язки і права визначаються Радою і регламентуються окремим Положенням»; абз.2 п.п.5.9 п.5 Статуту в частині «Ради», «про що приймається відповідне рішення Ради», « 2/3 голосів від загальної кількості членів Ради»; абз.14 п.п.5.9 п.5 Статуту в частині «Радою»; абз.6 п.п.8.3. п.8 Статуту; абз.5 п.п.8.5. п.8 Статуту.

У відповідності до ч.4 ст.22 ГПК України, позивач вправі до початку розгляду господарським судом справи по суті змінити предмет або підставу позову шляхом подання письмової заяви.

Відтак, судом прийнято вказану заяву, подальший розгляд справи відбувається з її врахуванням.

Представник позивача позовні вимоги, з врахуванням зміни предмету спору, підтримав повністю з підстав, вказаних у позовній заяві та зазначених уточненнях. Ствердив, зокрема, що Рішенням звітно-виборчої конференції ТМР «Крижень» від 02.08.2015р. (протокол №43) затверджено в новій редакції Статут громадської організації ТМР «Крижень», який містить певні суперечності, в зв'язку з чим між членами товариства виникають постійні суперечки та конфліктні ситуації. Зазначене зумовило колективне звернення членів товариства до адвокатського об'єднання про надання юридичного висновку щодо відповідності його норм чинному законодавству. Проаналізувавши отриманий висновок, ОСОБА_1., який є членом ТМР «Крижень» звернувся до суду із позовом про визнання окремих положень статуту, що суперечать чинному законодавству та порушують його права, недійсними та їх скасування. Просив позов задоволити.

Представник відповідача в судове засідання 20.02.2017р. з'явився, щодо невідповідності окремих положень статуту чинному законодавству не заперечив, про що, зокрема, зазначено у поданому ним відзиві (вх.№2846/16 від 24.01.2017р.). Також надав пояснення (вх.№6545/17 від 17.02.2017р.) про вчинення дій спрямованих на встановлення осіб, що звертались до Головного територіального управління юстиції у Львівській області від імені ТМР «Крижень» з метою державної реєстрації змін до відомостей про громадське об'єднання зі статусом юридичної особи, в тому числі й до установчих документів, у зв'язку із спробами рейдерського захоплення та підробленням документів, долучив до матеріалів справи додаткові документи. Просив суд прийняти по справі законне рішення.

Суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами, в яких достатньо доказів для прийняття рішення по суті спору, у відповідності до ч.3 ст.4-3 ГПК України, судом створювались сторонам необхідні умови для встановлення фактичних обставин справи і правильного застосування законодавства, у зв'язку із чим передбачені у ст.77 ГПК України підстави для відкладення розгляду справи не вбачаються.

Розглянувши та оцінивши подані докази в їх сукупності, заслухавши пояснення представників сторін, судом встановлено таке.

Громадська організація «Кам'янка-Бузьке районне товариство мисливців та рибалок ТМР «Крижень» (відповідач по справі) зареєстрована в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань як юридична особа 31.03.2005р. за №1 400 120 0000 000138.

Сєргєєв Віталій Іванович (позивач по справі) є членом ТМР «Крижень» з 23.03.2015р., що підтверджується мисливсько-рибальським квитком ТМР «Крижень» КБ №423.

Рішенням звітно-виборчої конференції ТМР «Крижень», оформленим протоколом №43 від 02.08.2015р., затверджено Статут громадської організації ТМР «Крижень» в новій редакції. Зазначені зміни до Статуту взято до відома Кам'янка-Бузьким Районним управлінням юстиції Львівської області згідно Наказу №35 від 17.11.2015р.

Позивач стверджує, що більшість членів ТМР «Крижень» участі у проведенні вказаної конференції не брали, із проектом змін до Статуту ознайомлені не були. Суперечності, що містяться в положеннях Статуту, зумовили звернення членів товариства до адвокатського об'єднання із колективним зверненням про надання юридичного висновку щодо відповідності його нормам чинного законодавства.

Після отримання висновку від адвокатського об'єднання «Правовий альянс», вважаючи, що такий Статут містить положення, що суперечать чинному законодавству та порушують його права, п.ОСОБА_1. звернувся до господарського суду із позовом про визнання окремих положень зазначеного статуту недійсними та їх скасування.

При вирішенні спору суд виходив з такого.

Правові та організаційні засади реалізації права на свободу об'єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об'єднань визначаються Законом України «Про громадські об'єднання».

У відповідності до ст.1 вказаного Закону, громадське об'єднання - це добровільне об'єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів (ч.1). Громадська організація - це громадське об'єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи (ч.3). Громадське об'єднання може здійснювати діяльність зі статусом юридичної особи або без такого статусу. Громадське об'єднання зі статусом юридичної особи є непідприємницьким товариством, основною метою якого не є одержання прибутку (ч.5).

Так, Статутом Громадської організації Кам'янка-Бузького районного товариства мисливців та рибалок ТМР «Крижень» (надалі - Товариство) в редакції, затвердженій рішенням звітно-виборчої конференції ТМР «Крижень» від 02.08.2015р. (протокол №43), визначено, що вона створена за рішенням Загальних зборів членів Товариства у відповідності до Конституції України Закону України «Про громадські об'єднання» Закону України « Про мисливство та полювання» та актів законодавства, прийнятих відповідно до нього (п.1.1).

У п.1.2 Статуту зазначено, що Товариство є добровільним громадським об'єднанням, заснованим на індивідуальному членстві, створеним на основі єдності інтересів для спільної реалізації мети діяльності Товариства, визначеної цим Статутом.

У відповідності до п.1.3 Статуту, товариство створене і діє на основі добровільності, рівноправності його членів, самоврядування, законності та гласності.

Згідно з п.1.9 Статуту, товариство набуло статусу юридичної особи з моменту державної реєстрації.

У відповідності до ст.11 Закону України «Про громадські об'єднання», статут громадського об'єднання має містити відомості про: 1) найменування громадського об'єднання та за наявності - скорочене найменування; 2) мету (цілі) та напрями його діяльності; 3) порядок набуття і припинення членства (участі) у громадському об'єднанні, права та обов'язки його членів (учасників); 4) повноваження керівника, вищого органу управління, інших органів управління (далі - керівні органи) громадського об'єднання, порядок їх формування та зміни складу, термін повноважень, а також порядок визначення особи, уповноваженої представляти громадське об'єднання, та її заміни (для громадських об'єднань, що не мають статусу юридичної особи); 5) періодичність засідань і процедуру прийняття рішень керівними органами громадського об'єднання, у тому числі шляхом використання засобів зв'язку; 6) порядок звітування керівних органів громадського об'єднання перед його членами (учасниками); 7) порядок оскарження рішень, дій, бездіяльності керівних органів громадського об'єднання та розгляду скарг; 8) джерела надходження і порядок використання коштів та іншого майна громадського об'єднання; 9) порядок створення, діяльності та припинення діяльності відокремлених підрозділів громадського об'єднання (у разі їх створення громадським об'єднанням, яке має намір здійснювати діяльність зі статусом юридичної особи); 10) порядок внесення змін до статуту; 11) порядок прийняття рішення щодо саморозпуску або реорганізації громадського об'єднання, а також щодо використання його коштів та іншого майна, що залишилися після саморозпуску, - для громадського об'єднання, яке має намір здійснювати діяльність зі статусом юридичної особи (ч.1). У статуті громадського об'єднання можуть бути передбачені додаткові положення щодо утворення, діяльності і саморозпуску чи реорганізації громадського об'єднання, що не суперечать закону (ч.2).

Суд звертає увагу на те, що у п.4 Прикінцевих та перехідних положень вказаного Закону встановлено, що статути (положення) громадських організацій, спілок громадських організацій мають бути приведені у відповідність із цим Законом протягом п'яти років з дня введення його в дію. Реєстрація змін до статуту (положення), пов'язаних з введенням цього Закону в дію, здійснюється без справляння плати за реєстраційні дії протягом п'яти років з дня введення цього Закону в дію.

Водночас, Сєргєєв Віталій Іванович стверджує, що не зважаючи на те, що нову редакцію Статуту ТМР «Крижень» затверджено після прийняття та вступу в дію зазначеного Закону, він містить положення, що суперечать чинному законодавству, та обґрунтовує порушення вказаним Статутом ТМР «Крижень» його прав як члена Товариства, а тому просить визнати окремі його положення недійсними та скасувати їх.

У відповідності до п.4 ч.1 ст.12 ГПК України, господарським судам підвідомчі справи, що виникають з корпоративних відносин у спорах між юридичною особою та її учасниками (засновниками, акціонерами, членами), у тому числі учасником, який вибув, а також між учасниками (засновниками, акціонерами, членами) юридичної особи, пов'язаними із створенням, діяльністю, управлінням та припиненням діяльності такої особи, крім трудових спорів.

Пленумом Вищого господарського суду України у п.1.3 Постанови №4 від 25.02.2016р. роз'яснено, що спори за позовами учасників юридичної особи про визнання недійсними установчих документів або їх частин, змін до них належать до корпоративних спорів, оскільки установчі документи юридичної особи затверджуються під час її створення, подаються для державної реєстрації та в подальшому регулюють відносини щодо управління нею. Корпоративними також є спори про ліквідацію юридичної особи чи скасування її державної реєстрації за позовами учасників (засновників, акціонерів, членів) до цієї юридичної особи.

У п.6.2.5 Роз'яснення Президії Вищого арбітражного суду України №02-5/35 від 26.01.2000р. роз'яснено, що господарські суди розглядають на загальних підставах справи у спорах про визнання недійсними актів, прийнятих (виданих) іншими, крім державних, органами, у тому числі актів органів господарських товариств, громадських організацій тощо, які відповідно до закону чи установчих документів мають обов'язковий характер.

Проаналізувавши умови Статуту ТМР «Крижень», суд приходить до висновку, що він має обов'язковий характер для визначеного кола осіб - членів та засновників Товариства, прийнятий керівним органом Товариства, а тому є ненормативним актом, недійсність якого може бути встановлено судом.

У п.2 вказаного Роз'яснення зазначено, що підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.

Позивач обґрунтовує підставність звернення до суду із відповідною позовною завою порушенням окремими положеннями Статуту ТМР «Крижень» його прав як учасника Товариства, зокрема, але не виключно права добровільної участі у Товаристві (добровільності членства), права брати участь в діяльності Товариства, обирати та бути обраним у його керівні органи, порушення принципів відкритості, прозорості та гласності у діяльності Товариства тощо, а також зазначає, що суперечності, що містяться у вказаному Статуті, в тому числі й невідповідність нормам чинного законодавства, не можуть бути усунені зважаючи на бездіяльність керівних органів відповідача.

Проаналізувавши положення Статуту ТМР «Крижень», суд звертає увагу на таке.

В абз.3 п.п.4.8 п.4 Статуту встановлено, що члени Товариства зобов'язані виконувати рішення Загальних зборів, Ради та Виконкому Товариства, накази Голови Товариства. Проте створення такого керівного органу Товариства як Виконком (Виконавчий комітет) Статутом ТМР «Крижень» не передбачено.

Відтак, суд вважає вимоги про визнання абз.3 п.п.4.8 п.4 Статуту недійсним в частині слів «Виконкому Товариства» підставним.

У п.п.4.12 п.4 Статуту зазначено, що за дії, несумісні з перебуванням у Товаристві: грубі, або прямі порушення вимог Статуту, порушення п.п. 4.9, 4.10 Статуту, повторне невиконання рішень керівних статутних органів, недотримання порядку полювання та риболовлі, що компрометує звання члена Товариства, до члена Товариства застосовуються стягнення: попередження, позбавлення права полювання та риболовлі в угіддях Товариства (на пільгових умовах як члена Товариства), терміном на один сезон, та виключення з членів Товариства.

Водночас, суд звертає увагу на те, що у Статуті нема п.п.4.9, 4.10, на які міститься посилання в п.п.4.12 п.4 Статуту, наскрізну нумерацію положень якого здійснено таким чином, що за п.4.8 відразу слідує п.4.11.

Зважаючи на це п.п.4.12 п.4 Статуту слід визнати недійсним в частині «порушення п.п 4.9, 4.10 Статуту», оскільки він не передбачає дійсної відповідальності за порушення, які, зважаючи на структурну побудову Статуту, не можуть бути вчинені членами Товариства.

Пункт 5 Статуту присвячено керівним органам товариства, водночас, у п.п. 5.1, 5.2, 5.3, 5.4 містяться відомості про порядок формування та діяльність низових колективів, що не є керівними органами, оскільки п.п.5.1 визначено, що первинний осередок (Низовий колектив) є основною ланкою Товариства, несе відповідальність за організаційне забезпечення на низовому рівні і реалізує свої права відповідно до цього Статуту. Статутом Товариства не визначено порядок звітування Низових колективів перед його членами, хоч такий порядок для керівного органу і передбачено п.6 ч.1 ст.11 Закону України «Про громадські об'єднання»

Суд погоджується із твердженням позивача про те, що низові колективи не можуть вважатися відокремленими підрозділами Товариства.

Так, згідно з ч.5 ст.95 Цивільного кодексу України, відомості про філії та представництва юридичної особи (її відокремлені підрозділи) включаються до єдиного державного реєстру. У відповідності до ч.1 ст.13 Закону України «Про громадські об'єднання», громадське об'єднання зі статусом юридичної особи може мати відокремлені підрозділи, які утворюються за рішенням відповідного керівного органу громадського об'єднання згідно із статутом, у порядку, визначеному Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань».

Водночас, згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань дані про відокремлені підрозділи ТМР «Крижень» - відсутні.

Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку, що Низові колективи не можуть вважатись керівними органами ТМР «Крижень», але можуть входити у структуру Товариства за умов дотримання вимог чинного законодавства та належного відображення відповідних положень у Статуті Товариства, зокрема у п.9 Статуту «Порядок створення, діяльності та припинення діяльності низових колективів товариства». Оскільки на момент вирішення спору їх діяльність як керівних органів суперечить нормам чинного законодавства, п.п. 5.1, 5.2, 5.3, 5.4 п.5 Статуту слід визнати недійсними.

Позивач також звертає увагу на те, що в п.п.4.3 п.4 Статуту встановлено, що приймання громадян у члени Товариства проводиться загальними зборами первинної організації (низового колективу) на основі письмової заяви на ім'я Голови Товариства з наступним затвердженням Радою Товариства.

Позивач вважає, що оскільки письмова заява адресується Голові Товариства, то відповідно саме він повинен вирішувати питання про прийняття громадян у члени Товариства.

Суд звертає увагу, що Статутом до повноважень Ради Товариства не віднесено затвердження рішення про прийняття громадян у члени Товариства, а положення Статуту щодо діяльності первинних організацій (низових колективів) визнано цим рішенням недійсними.

Відтак, п.п.4.3 п.4 Статуту слід визнати недійсним в частині «загальними зборами первинної організації (низового колективу)» та «з наступним затвердженням Ради Товариства».

У п.п.4.6 п.4 Статуту передбачено, що облік членів Товариства здійснюється у Низових колективах та Головою Товариства.

Позивач вважає, що такий облік повинен вести керівник, який приймає рішення про прийняття у члени Товариства і контролює сплату членських внесків, а не Низові колективи.

Оскільки положення Статуту щодо діяльності первинних організацій (низових колективів) визнано цим рішенням недійсними, суд вважає за необхідне визнати недійсним п.п. п.п.4.6 п.4 Статуту в частині «у Низових колективах».

У п.4.13 п.4 Статуту передбачено, що член Товариства може бути виключений за власним бажанням, шляхом подання відповідної заяви до Низового колективу з подальшим розглядом Радою Товариства, яка приймає рішення про виключення протягом місяця з дати подання заяви.

Суд погоджується із твердженнями позивача про те, що зазначений порядок виходу із Товариства з подальшим розглядом та прийняттям рішення щодо такої заяви (виключити чи ні) керівним органом, фактично суперечить не лише абз.12 п.п.4.7 п.4 Статуту, яким передбачено, що члени Товариства мають право вільно виходити з Товариства за власною письмовою заявою, абз.1 п.п.3.1 п.3 Статуту, згідно якого діяльність Товариства базується на принципі добровільності, але й ст.3 Закону України «Про громадські об'єднання», якою визначено, що громадські об'єднання утворюються і діють на принципі добровільності, що передбачає право особи на вільну участь або неучасть у громадському об'єднанні, у тому числі в його утворенні, вступі в таке об'єднання або припиненні членства (участі) в ньому.

Окрім того, ч.2 ст.5 вказаного Закону встановлено, що кожна особа має право добровільно у будь-який час припинити членство (участь) у громадському об'єднанні шляхом подання заяви до відповідних статутних органів громадського об'єднання. Членство в громадському об'єднанні припиняється з дня подання такої заяви та не потребує додаткових рішень. З того самого дня припиняється перебування члена громадського об'єднання на будь-яких виборних посадах у громадському об'єднанні.

З огляду на вищенаведене та беручи до уваги визнання судом недійсними положень Статуту щодо діяльності первинних організацій (низових колективів), п.п.4.13 п.4 Статуту слід визнати недійсним в частині «до Низового колективу з подальшим розглядом Радою Товариства, яка приймає рішення про виключення з членів протягом місяця з дати подання заяви».

Як встановлено абз.2 п.п.3.1 п.3 Статуту - діяльність Товариства базується на принципі рівноправності всіх його членів. Водночас, в абз.16 п.п.4.7 п.4 Статуту визначено, що головам низових колективів надається пільга в розмірі 50% на вартість сезонних відстрільних карток на пернату дичину та хутрового звіра

Суд погоджується із твердженням позивача про те, що таке положення Статуту порушує декларований у ньому принцип рівноправності членів, чим порушує його права та звертає увагу на те, що положення Статуту щодо діяльності первинних організацій (низових колективів) визнано цим рішенням суду недійсними. Відтак, приходить до висновку, що абз.16 п.п.4.7 п.4 Статуту слід визнати недійсним.

Також позивач звертає увагу на положення Статуту, якими врегульовано діяльність Ради Товариства (п.п.5.8 п.5).

Зокрема, зазначає, що в Статуті відсутній порядок формування чи утворення Ради Товариства, що є грубим порушенням вимог п.4 ч.1 ст. 11 Закону України «Про громадські об'єднання». Також Статут не містить відомостей, передбачених п.5 ч.1 ст.11 цього ж Закону, зокрема процедури прийняття рішень керівним органом громадського об'єднання, до яких віднесено Раду Товариства, в тому числі шляхом використання засобів зв'язку.

У абз.2 п.п.5.8 п.5 Статуту визначено, що Рада має такий склад: Голова Ради; Голова Товариства, голова Президії; Засновники Товариства; Голови низових колективів. Голова Ради, який обирається Радою на час повноважень Ради, скликає та веде засідання Ради, веде контроль за дотриманням та виконанням рішень Ради.

На думку позивача такий склад Ради суперечить іншим Положенням Статуту та порушує права членів Товариства.

Як вже зазначалось вище, п.п. 3.1 п.3 Стутуту ТМР «Крижень» передбачено, що діяльність Товариства базується на принципах: добровільності, рівноправності всіх членів, зокрема, виборності всіх керівних органів Товариства, а п.п.4.7 п.4 Статуту зафіксовано права членів Товариства обирати і бути обраним до складу статутних органів Товариства.

У відповідності до ч.7 ст.7 Закону України «Про об'єднання громадян», повноваження засновника громадського об'єднання закінчуються після державної реєстрації громадського об'єднання в установленому законом порядку. Отже, засновники громадського об'єднання та голови низових колективів мають такі ж права, як і всі члени Товариства та не мають жодних привілей, тому не можуть автоматично перебувати на постійній основі в складі керівного органу.

У абз.3 п.п.5.8 п.5 Статуту зазначено, що для керівництва поточною роботою Рада обирає строком на 5 років, з числа членів Ради робочу Президію Ради Товариства у складі голови, заступника, секретаря та головного бухгалтера і старшого єгера. Будь-який член Ради має право брати участь в засіданні Президії з правом голосу. Засідання Президії скликаються міру необхідності, але не рідше одного разу в місяць, її обов'язки і права визначаються Радою і регламентуються окремим Положенням.

Позивач стверджує, що з положень Статуту, зокрема п.6, слідує, що Рада Товариства є його виконавчим органом, оскільки зобов'язана звітувати на чолі з Головою Товариства перед членами Товариства на Загальних зборах про виконання статутних завдань Товариства. Отже, Голова Товариства як єдиний керівник та підписань повинен очолювати Раду Товариства. Щодо Президії Товариства зазначає, що остання не є окремим керівним статутним органом, не наділена керівними повноваженнями, а лише обирається з числа членів Ради Товариства для виконання певних функцій Ради. Слід наголосити, що Голова Ради та Президія не є наділені окремими керівними повноваженнями та функціями, а лише формально зазначені в Статуті, оскільки не можуть перебрати на себе повноваження Голови Товариства, тому є зайвими в структурі керівних органів Товариства.

Суд звертає увагу на те, що хоч Статутом Товариства і передбачено обрання складу Президії Ради з числа її членів, проте із наведеного вище вбачається, що до складу Президії входять також особи, які не є членами Ради, а також право голосу на її засіданнях має будь-який член Товариства, що нівелює призначення Президії Ради як органу, покликаного забезпечити поточне управління Радою.

Позивач також вважає, що п.п.5.8 п.5 Статуту ТМР «Крижень» Раді Товариства безпідставно та протиправно надано такі повноваження:

є) вести облік членів Товариства, разом з органами внутрішніх справ періодично перевіряти технічний стан мисливської зброї і порядок її зберігання; приймати внески від низових колективів та у виключних випадках від членів Товариства, оскільки облік членів та прийом членських внесків Товариства, згідно з п.п.4.6 п.4 Статуту, веде Голова Товариства, так само як і здійснює управління майном та коштами Товариства згідно п.п.8.4 п.8 Статуту;

м) затверджувати всі Угоди та Договори Товариства з іншими юридичними та фізичними особами, оціночна вартість яких, в грошовому еквіваленті, перевищує 3 (три) тисячі гривень, оскільки п.п.5.9 п.5 Статуту не встановлено відповідних обмежень повноважень Голови Товариства, який вправі згідно законодавства та Статуту без доручення репрезентувати Товариство в зовнішніх стосунках, представляти юридичну особу в офіційних стосунках з державними органами, громадськими об'єднаннями та іншими юридичними особами, підписувати угоди, кошториси, інші фінансові документи, здійснювати дії від імені Товариства. Також позивач звертає увагу на те, що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відсутні обмеження щодо повноважень керівника Товариства;

н) затверджувати штатний розпис Товариства, оскільки відповідно до п.п.8.6 п.8 Статуту зазначені повноваження належать до компетенції керівника - Голови Товариства;

о) робити подання про застосування стягнень та виключення з членів Товариства, приймає остаточне рішення про виключення, оскільки це суперечить принципу рівноправності всіх членів Товариства, порушує права членів щодо виходу зі складу Товариства, перевищує повноваження надані Статутом.

Проаналізувавши зазначені положення Статуту, в тому числі дослідивши їх взаємну відповідність іншим положеннями вказаного акта, а також нормам чинного законодавства, суд приходить до висновку, що п.п.5.8. п.5 Статуту слід визнати недійсним в частині: пп. є), м), н), о); абз.2 «Рада має такий склад : «Голова Ради», «Голова Президії», «Засновники Товариства», «Голови низових колективів»; «Голова Ради, який обирається Радою на час повноважень Ради, скликає та веде засідання Ради, веде контроль за дотриманням та виконанням рішень Ради»; абз.3 «Для керівництва поточною роботою Рада обирає строком на 5 років, з числа членів Ради робочу Президію Ради Товариства у складі голови, заступника, секретаря та головного бухгалтера і старшого єгера. Будь-який член Ради має право брати участь в засіданні Президії з правом голосу.Засідання Президії скликаються міру необхідності, але не рідше одного разу в місяць. Її обов'язки і права визначаються Радою і регламентуються окремим Положенням».

Позивач також вважає, що окремі положення п.п.5.5 п.5 Статуту, які суперечать нормам чинного законодавства, порушують права членів Товариства, зокрема пп. а), яким визначено, що рішення Конференції приймається відкритим або таємним голосуванням, а також пп. в), яким встановлено, що Конференція Товариства за пропозицією Ради Товариства обирає Голову Товариства на альтернативній основі таємним голосуванням.

На думку позивача, таємне голосування суперечить принципам прозорості, відкритості та гласності, встановленим п.п.3.1 п.3 Статуту ТМР «Крижень», а надання Радою Товариства кандидатури на посаду Голови суперечить принципам рівноправності всіх членів Товариства, порушує права членів Товариства щодо обрання і бути обраним до складу статутних органів Товариства, також, щодо внесення членами Товариства своїх пропозицій щодо кандидатур на посаду Голови, закріпленим у п.4.7 Статуту.

Окрім цього, позивач стверджує, що пп. є) п.п.5.5 п.5 Статуту яким визначено, що Конференція Товариства за поданням Ради затверджує зміни у її складі, суперечить принципам рівноправності всіх членів Товариства, виборності всіх керівних органів Товариства, порушує права членів Товариства щодо обрання і бути обраним до складу статутних органів Товариства, зокрема, Ради, також, щодо внесення членами Товариства своїх пропозицій щодо кандидатур до складу Ради.

Також позивач вважає, що подання Радою Товариства кандидатури щодо виключення з членів Товариства суперечить принципу рівноправності всіх членів Товариства, порушує права членів щодо внесення останніми своїх кандидатур на виключення з членів Товариства, а тому пп.р) п.5.5 п.5 Статуту, яким визначено, що Конференція Товариства за поданням Ради виключає з числа членів Товариства тих його членів, які систематично порушують Статут і не отримали належного реагування зі сторони низового колективу або не перебувають на обліку в одному з низових колективів Товариства, слід визнати недійсним в цій частині.

Суд звертає увагу на те, що саме по собі таємне голосування не свідчить про порушення зазначених принципів організації та діяльності Товариства, оскільки важливим критерієм таємного голосування є виключення контролю за волевиявленням голосуючого, а відтак, зменшує потенційну можливість тиску зі сторони зацікавлених осіб. Водночас, Статутом Товариства не встановлено підстави та порядок проведення таємного голосування, в тому числі щодо підготовки, використання та зберігання відповідних бюлетенів.

Суд також зазначає, що відповідними положеннями Статуту не передбачено такого повноваження Ради Товариства як надання пропозицій щодо кандидатури на посаду Голови Товариства, подання щодо зміни складу Ради, а також виключення членів Товариства з його складу.

Відтак, суд приходить до висновку про підставність вимог позивача про визнання недійсним п.п. 5.5 п.5 Статуту в частині слів: а) «або таємним»; в) «за пропозицією Ради Товариства», «таємним»; є) «за поданням Ради Товариства»; р) «за поданням Ради».

В абз.2 п.п.5.9 п.5 Статуту зазначено, що у випадку грубого порушення Статуту, систематичного (більше 2-х разів) невиконання рішень Загальних Зборів чи Конференції Товариства, Ради, Голова Товариства може бути переобраний достроково, про що приймається відповідне рішення Ради і виноситься на розгляд позачергової Конференції чи Загальних Зборів. Таке рішення приймається 2/3 голосів від загальної кількості членів Ради або не менше 50% від загальноспискової кількості членів Товариства. В абз.14 п.п.5.9 п.5 Статуту зазначено, що Голова Товариства виконує обов'язки, покладені на нього Радою, Загальними зборами чи Конференцією.

Суд погоджується із твердженням позивача про те, що повноваження, надані Раді Товариства у відповідності до цих положень, суперечить положенням Статуту ТМР «Крижень», оскільки вищим керівним органом управління Товариством є Загальні збори чи Конференція, відповідно, лише вони можуть покладати певні обов'язки на Голову Товариства та приймати рішення щодо його дострокового переобрання, а Рада, що здійснює керівництво діяльністю Товариства у період між конференціями чи загальними зборами та є, фактично, виконавчим органом, очолюваним Головою Товариства, який координує та контролює її діяльність. Контроль за діяльністю Голови Товариства до компетенції Ради відповідними положеннями Статуту не віднесено.

Враховуючи вищенаведене, слід визнати недійсними абз.2 п.п.5.9 п.5 Статуту в частині «Ради», «про що приймається відповідне рішення Ради», « 2/3 голосів від загальної кількості членів Ради»; абз.14 п.п.5.9 п.5 Статуту в частині «Радою».

В абз.6 п.п.8.3. п.8 Статуту зазначено, що грошові кошти і майно Товариства формуються за рахунок коштів та майна, які надходять від ведення основної діяльності, з урахуванням положень п.157.13 ст.157 Податкового кодексу України.

Так, у відповідності до п.157.13 ст.157 Податкового кодексу України, у разі ліквідації неприбуткової організації її активи повинні бути передані одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зараховані до доходу бюджету, якщо інше не передбачено законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.

Суд звертає увагу на те, що ст.157 Податкового кодексу України з 01.01.2015р. виключено Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014р. №71-VIII.

Відтак, абз.6 п.п.8.3. п.8 Статуту слід визнати недійсним.

У абз.5 п.п.8.5 п.8 Статуту передбачено, що кошти Товариства використовуються на матеріальне заохочення найбільш активних членів товариства, що суперечить п.5 ч.1, ч.6 ст.3 Закону України «Про громадські об'єднання», якими встановлено, що одним із принципів утворення та діяльності громадського об'єднання є відсутність майнового інтересу, який передбачає що члени (учасники) громадського об'єднання не мають права на частку майна громадського об'єднання та не відповідають за його зобов'язаннями. Доходи або майно (активи) громадського об'єднання не підлягають розподілу між його членами (учасниками) і не можуть використовуватися для вигоди будь-якого окремого члена (учасника) громадського об'єднання, його посадових осіб (крім оплати їх праці та відрахувань на соціальні заходи).

Також слід зазначити, що згідно з п.п.133.4.1 ст.133 Податкового кодексу України, організація є неприбутковою, якщо її установчі документи (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб.

Зокрема, п.п.133.4.2 ст.133 Податкового кодексу України встановлено, що доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

Зважаючи на вищенаведені суперечності положенням закону, абз.5 п.п.8.5. п.8 Статуту слід визнати недійсним.

Беручи до уваги вищезазначене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги обґрунтовані матеріалами справи, відповідачем не спростовані та підлягають до задоволення в повному обсязі.

Відповідно до ч.1 ст.49 ГПК України, судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку, що судовий збір в слід покласти на відповідача в повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 22, 33, 34, 43, 49, 82, 84, 85, 116 ГПК України, суд, -

В И Р І Ш И В :

1. Позов задоволити повністю.

2. Визнати недійсними окремі положення Статуту громадської організації «Кам'янка-Бузьке районне товариство мисливців та рибалок ТМР «Крижень» (код ЄДРПОУ 33465072), затвердженого рішенням звітно-виборчої конференції ТМР «Крижень» від 02.08.2015р., протокол №43, а саме: п.п.4.3 п.4 Статуту в частині «загальними зборами первинної організації (низового колективу)» та «з наступним затвердженням Ради Товариства»; п.п.4.6 п.4 Статуту в частині «у Низових колективах»; абз.16 п.п.4.7 п.4 Статуту; абз.3 п.п.4.8 п.4 Статуту в частині «Виконкому Товариства»; п.п.4.12 п.4 в частині «порушення п.п. 4.9, 4.10 Статуту»; п.п.4.13 п.4 Статуту в частині «до Низового колективу з подальшим розглядом Радою Товариства, яка приймає рішення про виключення»; п.п. 5.1, 5.2, 5.3, 5.4 п.5 Статуту; п.п. 5.5 п.5 Статуту в частині: а) «або таємним»; в) «за пропозицією Ради Товариства», «таємним»; є) «за поданням Ради Товариства»; р) «за поданням Ради»; п.п.5.8 п.5 Статуту, в частині: є), м), н), о); абз.2 «Рада має такий склад: «Голова Ради», «Голова Президії», «Засновники Товариства», «Голови низових колективів»; «Голова Ради, який обирається Радою на час повноважень Ради, скликає та веде засідання Ради, веде контроль за дотриманням та виконанням рішень Ради»; абз.3 «Для керівництва поточною роботою Рада обирає строком на 5 років, з числа членів Ради робочу Президію Ради Товариства у складі голови, заступника, секретаря та головного бухгалтера і старшого єгера. Будь-який член Ради має право брати участь в засіданні Президії з правом голосу. Засідання Президії скликаються міру необхідності, але не рідше одного разу в місяць. Її обов'язки і права визначаються Радою і регламентуються окремим Положенням»; абз.2 п.п.5.9 п.5 Статуту в частині «Ради», «про що приймається відповідне рішення Ради», « 2/3 голосів від загальної кількості членів Ради»; абз.14 п.п.5.9 п.5 Статуту в частині «Радою»; абз.6 п.п.8.3. п.8 Статуту; абз.5 п.п.8.5. п.8 Статуту.

3. Стягнути з громадської організації «Кам'янка-Бузьке районне товариство мисливців та рибалок ТМР «Крижень» (Львівська область, м.Кам'янка-Бузька, вул.Шевченка, буд.1; код ЄДРПОУ 33465072) на користь ОСОБА_1 (АДРЕСА_1; ІПН НОМЕР_1) 1600,00грн. судового збору.

4. Наказ видати у відповідності зі ст.116 ГПК України.

5. Строк і порядок оскарження рішення суду визначені ст.ст.91-93 ГПК України.

Повне рішення складено 27.02.2017р.

Суддя Щигельська О.І.

Джерело: ЄДРСР 65040060
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку