open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 913/69/16
Моніторити
Ухвала суду /06.04.2023/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /03.04.2023/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /20.03.2023/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /03.03.2023/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /02.03.2023/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /13.02.2023/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /16.02.2022/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /25.11.2019/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /25.11.2019/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /15.11.2019/ Господарський суд Луганської області Постанова /07.11.2019/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /10.10.2019/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /16.09.2019/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /23.08.2019/ Господарський суд Луганської області Постанова /06.07.2017/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /22.06.2017/ Вищий господарський суд України Постанова /15.03.2017/ Донецький апеляційний господарський суд Ухвала суду /03.03.2017/ Донецький апеляційний господарський суд Ухвала суду /09.02.2017/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /02.02.2017/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /24.01.2017/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /11.08.2016/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /03.08.2016/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /25.07.2016/ Господарський суд Луганської області Рішення /28.03.2016/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /09.03.2016/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /11.02.2016/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /13.01.2016/ Господарський суд Луганської області
emblem
Справа № 913/69/16
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /06.04.2023/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /03.04.2023/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /20.03.2023/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /03.03.2023/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /02.03.2023/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /13.02.2023/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /16.02.2022/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /25.11.2019/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /25.11.2019/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /15.11.2019/ Господарський суд Луганської області Постанова /07.11.2019/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /10.10.2019/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /16.09.2019/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /23.08.2019/ Господарський суд Луганської області Постанова /06.07.2017/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /22.06.2017/ Вищий господарський суд України Постанова /15.03.2017/ Донецький апеляційний господарський суд Ухвала суду /03.03.2017/ Донецький апеляційний господарський суд Ухвала суду /09.02.2017/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /02.02.2017/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /24.01.2017/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /11.08.2016/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /03.08.2016/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /25.07.2016/ Господарський суд Луганської області Рішення /28.03.2016/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /09.03.2016/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /11.02.2016/ Господарський суд Луганської області Ухвала суду /13.01.2016/ Господарський суд Луганської області

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 61022 м. Харків, пр. Науки, буд.5, тел./факс 702-10-79 inbox@lg.arbitr.gov.ua _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

УХВАЛА

09 лютого 2017 року Справа № 913/69/16

Провадження №26/913/69/16

За позовом Публічного акціонерного товариства “Національна акціонерна компанія “ОСОБА_1 України”, м.Київ

до Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації “Луганськгаз”, м.Сєвєродонецьк Луганської області

про стягнення 63 087 518 грн 48 коп.

Суддя Масловський С.В.

У засіданні брали участь:

від позивача – представник не прибув;

від відповідача – ОСОБА_2 - заступник голови правління ПАТ “Луганськгаз” з юридичних питань за довіреністю №15 від 28.12.2016.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

24.01.2017 Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації “Луганськгаз” звернулося до господарського суду Луганської області з заявою №01-02-43/128 від 20.01.2017 про розстрочку виконання рішення господарського суду Луганської області №913/69/16 від 28.03.2016 на десять років відповідно до графіку, який доданий до заяви.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 24.01.2017 прийнято заяву та її розгляд призначено на 02.02.2017.

02.02.2017 відповідач через канцелярію господарського суду Луганської області подав доповнення до заяви про надання розстрочки виконання рішення суду №01-02-43/2035 від 30.01.2017, в яких зазначив, що здійснив всіх можливих, залежних від нього заходів по урегулюванню викладених в заяві питань; що надмірний фінансовий тиск на ПАТ “Луганськгаз” може призвести до часткового або навіть повного припинення провадження господарської (статутної) діяльності, працівники можуть залишитися без роботи, що призведе до посилення соціальної напруги серед населення та створить загрозу зриву опалювального сезону (2016-2017) та функціонування багатьох підприємств, виробничі потужності яких залежать від надання товариством відповідних послуг; що дефіцит коштів підприємства в значній мірі залежить від встановлення невиправданого, збиткового тарифу на розподіл природного газу газорозподільними мережами, про що були звернення до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП) з відповідними листами щодо необхідності перегляду (збільшення) тарифу на розподіл природного, нафтового газу і газу (метану) вугільних родовищ з детальним викладенням причин збиткової діяльності; що в травні-червні 2016 НКРЕКП здійснено планову перевірку ПАТ “Луганськгаз” за 2014-2015 щодо дотримання Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, газу (метану) вугільних родовищ за регульованим тарифом та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного, нафтового газу і газу (метану) вугільних родовищ), за результатами якої складено Акт №76 від 06.06.2016, в якому висвітлено проблеми і негативні фактори в діяльності товариства, підтверджені фактичні обсяги розподілу природного газу за 2014-2015 роки, а також підтверджено розбіжності між зазначеними обсягами та обсягами, що були використані НКРЕКП при розрахунку тарифу на розподіл природного газу для ПАТ “Луганськгаз”, а також встановлено недостатність затвердженого тарифу для покриття фактичною тарифною виручкою товариства основних економічно обґрунтованих витрат за усіма статтями затвердженої структури тарифу, а також зафіксовано розмір збитків товариства, що склався через недоотримання розрахункової тарифної виручки у 2014-2015 роках; що за час проведення АТО заборгованість споживачів товариства виросла в 4,5 рази і це відобразилося на спроможності ПАТ “Луганськгаз” своєчасно виконувати свої зобов’язання за укладеними договорами; що ПАТ “Луганськгаз” вживає всіх можливих заходів по відновленню знищених та пошкоджених газопроводів в результаті воєнних дій виключно за рахунок власних коштів, тобто несе невиправдані збитки не з своєї вини, а на відповідні заходи з боку Держави не передбачені програми фінансування; що питання негативного небалансу природного газу, що сформувався в результаті проведення антитерористичної операції на території Луганської області, є критичним і потребує негайного вирішення, оскільки за 2015 рік його обсяг склав 23 619 000 м. куб. газу, що в грошовому виразі складає суму 197 030 170 грн 96 коп.; що у разі задоволення заяви будуть враховані інтереси позивача, оскільки тариф, який діє з 01.10.2016 на розподіл природного газу для ПАТ “Луганськгаз”, затверджений постановою НКРЕКП №1627 від 27.09.2016, передбачає отримання чистого прибутку в розмірі 2365,3 тис. грн. на рік і за 10 років буде складати 23653 тис. грн., тоді як заборгованість зі сплати суми основного боргу перед НАК “ОСОБА_1 України” за договором №13-204-Б від 04.01.2013 складає 21206,7 тис грн.; що у зв’язку з погашенням іншої заборгованості за природний газ для потреб населення та виробничо-технологічні втрати згідно механізму постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20 “Про затвердження Порядку перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субвенцій та компенсацій” на суму 252021,2 тис. грн, які на сьогоднішній день оформлені всіма сторонами та знаходяться в Державній казначейській службі України для фінансування, ПАТ “Луганськгаз” зможе весь чистий прибуток спрямувати на погашення боргу перед НАК “ОСОБА_1 України”; що 02.11.2016 ПАТ “Луганськгаз” листом №01-02-61/1920 оформило Спільне звернення до Прем’єр Міністра України з описанням в цілому ситуації стосовно відсутності державного фінансування у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20 “Про затвердження Порядку перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субвенцій та компенсацій”.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 02.02.2017, за заявою представника відповідача, продовжено строк розгляду заяви на 15 днів та відкладено на 09.02.2017.

02.02.2017 позивач через канцелярію господарського суду Луганської області подав заперечення №14/5-101В від 30.01.2017, в яких просить суд відмовити в задоволені заяви про надання розстрочки, посилаючись на те, що ухвалою господарського суду Луганської області від 03.08.2016 вже надавалась відстрочка виконання рішення строком на 6 місяців; що посилання відповідача на незадовільний фінансовий стан, в т.ч. без наявності будь-яких доказів такого скрутного фінансового стану за змістом ст.121 Господарського процесуального кодексу України не може вважатися обставиною, що може слугувати підставою для відстрочки виконання рішення; що відповідачем не надано доказів виключних обставин, які є підставою для розстрочення рішення суду; що незважаючи на показник прибутковості господарської діяльності позивача дебіторська заборгованість за продукцію, товари, роботи, послуги перед позивачем на 30.06.2016 становила 32 820 471 тис. грн, а кредиторська заборгованість – 36 904 521 тис. грн; що сума прибутку, отриманого позивачем за І півріччя 2016 року, не враховує витрат на збільшення резерву сумнівних боргів в розмірі 1 млрд. грн; що в 2016 році ОСОБА_1 сплатить податків до бюджету на 25 млрд. грн більше, ніж бюджет витратить на дотації газу для потреб населення; що внаслідок зовнішньополітичних чинників у зв’язку із втратою контролю над ПАТ “Чорноморнафтогаз” та інших підприємств, що знаходяться на території АР Крим, позивач відобразив в своїй звітності знецінення інвестицій у вказаних підприємствах в сумі 899 806 тис. грн., знецінення запасів природного газу, розташованого у підземних сховищах АР Крим у сумі 1 903 484 тис. грн.; що до складу збитків, понесених на окупованих територіях, включено собівартість несанкціоновано відібраного газу у зоні АТО у сумі 1 510 368 тис. грн.; що на червень-липень 2016 року на виконанні в органах Державної виконавчої служби перебувало 2419 виконавчих проваджень на загальну суму 20,902 млн. грн; що вирішуючи питання про розстрочку виконання рішення слід враховувати наявність інфляційних процесів у економіці держави; що ПАТ “НАК “ОСОБА_1 України” як державне підприємство є об’єктом, що має стратегічне значення для економіки і безпеки держави і для безперервного постачання газу споживачам повинен постійно проводити розрахунки за отриманий газ з іноземними постачальниками, що нерозривно пов’язано з оплатою вартості газу вітчизняними споживачами на користь позивача; що розмір довгострокових кредитів банків позивача складає 34 824 720 тис. грн; що надання розстрочки істотно порушить інтереси позивача внаслідок тривалого перенесення терміну (ще на 10 років) виконання зобов’язання відповідачем у даних правовідносинах.

Позивач в судове засідання не прибув, причин неявки суду не повідомив, хоча про дату, час та місце розгляду заяви був повідомлений належним чином.

09.02.2017 відповідач в судовому засіданні просив суд задовольнити заяву Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації “Луганськгаз” №01-02-43/128 від 20.01.2017 про розстрочку виконання рішення господарського суду Луганської області від 28.03.2016 №913/69/16, мотивуючи це тим, що під час розгляду справи №913/69/16 відповідачем сплачено суму основного боргу у розмірі 34 035 168 грн 96 коп., що свідчить про реальний намір відповідача розрахуватися зі своїми контрагентами та боргами у повному обсязі; що внаслідок негативних факторів та обставин, які виникли через проведення на території Луганської області антитерористичної операції та на які ПАТ “Луганськгаз” вплинути не може, має місце неспроможність підприємства здійснювати господарську діяльність та отримувати прибуток з квітня 2014 року; що через дії незаконних озброєних воєнізованих формувань та угруповань на території, не підконтрольній владі України ПАТ “Луганськгаз” фактично позбавлено права володіння та користування майном, яке перебуває у власності та господарському віданні товариства і його відокремлених структурних підрозділів, що підтверджується протоколом №13 від 31.12.2014 засідання Правління ПАТ “Луганськгаз” та протоколом засідання постійнодіючої комісії з питань інвентаризації та списання щодо результатів інвентаризації, проведеної згідно наказу від 29.09.2014 №128; що загальна сума втрачених основних засобів складає 311807340 грн 60 коп.; що ПАТ “Луганськгаз” двічі переміщало працівників, що залишились, на територію підконтрольну владі України та продовжує працювати в умовах підвищеної небезпеки та надзвичайної складності; що ПАТ “Луганськгаз” займає монопольне становище на ринку надання послуг з постачання та розподілення природного газу для споживачів Луганської області та має стратегічне значення для Державного бюджету України; що даний випадок є винятковим, оскільки критичний фінансовий стан ПАТ “Луганськгаз” та його діяльності стали результатом виняткових обставин – антитерористичної операції на території Луганської області, захоплення незаконними озброєними формуваннями близько 60% майна ПАТ “Луганськгаз”, втрата значної частини території обслуговування підприємства, пов’язане з захопленням території, зменшення на близько 40% обсягів транспортування природного газу, незадовільна платіжна дисципліна споживачів природного газу, інші об’єктивні обставини в державі; що все майно ПАТ “Луганськгаз” заподіяне безпосередньо у виробничому процесі і звернення стягнення на нього це фактичне припинення діяльності підприємства, а отже і припинення газопостачання Луганської області; що за заявами ПАТ “Луганськгаз” Торгово-промисловою палатою України видано сертифікати про форс-мажорні обставини №585 від 19.09.2014 та №6224 від 19.04.2016; що постійні пошкодження газопроводів та транспортних засобів товариства впливають на його роботу та фінансовий стан; що наразі існує загроза повного припинення діяльності підприємства та його банкрутство; що протягом 2014-2015 років, і у 2016 році НКРЕКП для ПАТ “Луганськгаз” затверджувались значно занижені тарифи на розподіл природного газу, які є економічно необґрунтованими; що ПАТ “Луганськгаз” неодноразово зверталось до НКРЕКП з обґрунтування тарифу та вимогами щодо його перегляду; що тариф, який діє з 01.10.2016 на розподіл природного газу для ПАТ “Луганськгаз”, затверджений постановою НКРЕКП №1627 від 27.09.2016, передбачає отримання чистого прибутку в розмірі 2365,3 тис. грн. на рік і за 10 років буде складати 23653 тис. грн., тоді як сума боргу перед НАК “ОСОБА_1 України” у межах справи №913/69/16 складає 29 136 484 грн 45 коп.; що в період 2015-2017 років планується будівництво підводного газопроводу високого тиску з с.Муратово – с.Трьохізбенка – с.Кряківка з попередньою вартістю будівництва 17 400 000 грн 00 коп.

Розглянувши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення представника відповідача, всебічно і повно з’ясувавши всі фактичні обставини на яких ґрунтується заява, об’єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду заяви, Господарський суду Луганської області,-

ВСТАНОВИВ:

13.01.2016 Публічне акціонерне товариство “Національна акціонерна компанія “ОСОБА_1 України” звернулося до господарського суду Луганської області з позовом до Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації “Луганськгаз” про стягнення заборгованості за договором купівлі-продажу природного газу №13-411-ПР від 31.01.2013 заборгованості у сумі 34 035 168 грн 96 коп., інфляційних втрат у сумі 26 889 718 грн 02 коп., 3% річних у сумі 2 162 631 грн 50 коп.

28.03.2016 рішенням господарського суду Луганської області (повне рішення складено 04.04.2016) позовні вимоги задоволено частково: припинено провадження у справі в частині стягнення суми основної заборгованості в розмірі 34 035 168 грн 96 коп.; стягнуто з відповідача на користь позивача інфляційні втрати у сумі 26 889 718 грн 02 коп., 3% річних у сумі 2 162 631 грн 50 коп., судовий збір у сумі 84134 грн 93 коп.

15.04.2016 вказане рішення набрало законної сили та на його виконання видано наказ господарського суду Луганської області.

25.07.2016 Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації “Луганськгаз” звернулося до господарського суду Луганської області з заявою від 22.07.2016 №01-02-54/1275 про відстрочку виконання рішення господарського суду Луганської області від 28.03.2016 у справі №913/69/16 на п’ять років, а саме до 01.08.2021.

Ухвалою господарського суду Луганської області 03.08.2016 заяву Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації “Луганськгаз” №01-02-54/1275 від 22.07.2016 про відстрочку виконання рішення господарського суду Луганської області від 28.03.2016 у справі №913/69/16 задоволено частково. Надано Публічному акціонерному товариству по газопостачанню та газифікації “Луганськгаз” відстрочку виконання рішення господарського суду Луганської області у справі №913/69/16 від 28.03.2016 строком на шість місяців, а саме до 03.02.2017.

Згідно з ст.1291 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Відповідно до ст.115 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду, що набрали законної сили, є обов’язковими на всій території України і виконуються в порядку, встановленому Законом України “Про виконавче провадження”.

Згідно з ч.1 ст.121 Господарського процесуального кодексу України за наявності обставин, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим, за заявою сторони виконавчого провадження або за власною ініціативою господарський суд, який видав виконавчий документ, у десятиденний строк розглядає це питання у судовому засіданні з викликом сторін, прокурора і у виняткових випадках, залежно від обставин справи, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, ухвали, постанови.

Підпунктами 7.1.1 та 7.1.2 п.7 постанови пленуму Вищого господарського суду України “Про деякі питання практики виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів України” від 17.10.2012 №9 передбачено, що відстрочка - це відкладення чи перенесення виконання рішення на новий строк, який визначається господарським судом. Наприклад, відстрочка може надаватись за рішенням, у якому господарським судом визначено певний строк звільнення приміщення, повернення майна тощо. Розстрочка означає виконання рішення частками, встановленими господарським судом, з певним інтервалом у часі. Строки виконання кожної частки також повинні визначатись господарським судом. При цьому слід мати на увазі, що розстрочка можлива при виконанні рішення, яке стосується предметів, що діляться (гроші, майно, не визначене індивідуальними ознаками; декілька індивідуально визначених речей тощо).

Згідно з пп.7.2 п.7 постанови пленуму Вищого господарського суду України “Про деякі питання практики виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів України” від 17.10.2012 №9 підставою для відстрочки, розстрочки, зміни способу та порядку виконання рішення можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у визначений строк або встановленим господарським судом способом. При цьому слід мати на увазі, що згоди сторін на вжиття заходів, передбачених статтею 121 ГПК, ця стаття не вимагає, і господарський суд законодавчо не обмежений будь-якими конкретними термінами відстрочки чи розстрочки виконання рішення. Проте, вирішуючи питання про відстрочку чи розстрочку виконання рішення, зміну способу і порядку виконання рішення, господарський суд повинен враховувати матеріальні інтереси сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини відповідача у виникненні спору, наявність інфляційних процесів у економіці держави та інші обставини справи, зокрема, щодо фізичної особи (громадянина) - тяжке захворювання її самої або членів її сім’ї, скрутний матеріальний стан, стосовно юридичної особи - наявну загрозу банкрутства, відсутність коштів на банківських рахунках і майна, на яке можливо було б звернути стягнення, щодо як фізичних, так і юридичних осіб - стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.

Відповідно до ст.33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Частиною 2 ст.34 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідно до ст.43 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами. Господарський суд створює сторонам та іншим особам, які беруть участь у справі, необхідні умови для встановлення фактичних обставин справи і правильного застосування законодавства.

Згідно з ст.43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об’єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили. Визнання однією стороною фактичних даних і обставин, якими інша сторона обґрунтовує свої вимоги або заперечення, для господарського суду не є обов’язковим.

Отже, законодавець у будь-якому випадку пов’язує розстрочку виконання рішення з об’єктивними, непереборними, тобто виключними обставинами, які надають підстави для розстрочки виконання рішення.

Виконання рішень, винесених судом, є невід’ємною частиною “права на суд”, адже в іншому випадку положення статті 6 Конвенції будуть позбавлені ефекту корисної дії (пункти 34, 37 рішення Європейського суду з прав людини у справі “Бурдов проти Росії”).

Крім того, у рішенні Європейського суду з прав людини від 17.05.2005 у справі “Чижов проти України” зазначено, що на державі лежить позитивне зобов’язання організувати систему виконання рішень таким чином, щоб гарантувати виконання без жодних невиправданих затримок, і так, щоб ця система була ефективною як в теорії, так і на практиці, а затримка у виконанні рішення не повинна бути такою, що порушує саму сутність права, яке захищається відповідно до параграфу 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод.

Із підстав, умов та меж надання розстрочки виконання судового рішення випливає, що безпідставне надання розстрочки без обґрунтованих на те мотивів, надане на тривалий період без дотримання балансу інтересів стягувача та боржника порушує основи судового рішення, яке ухвалене іменем України, позбавляє кредитора можливості захистити свої права, знижує авторитет судового рішення, а тому таке судове рішення не може вважатися законним та справедливим.

Розстрочка виконання рішення має ґрунтуватися на принципах співмірності і пропорційності з метою забезпечення балансу прав і законних інтересів сторін.

Указом Президента України №405/2014 від 14 квітня 2014 року введено в дію рішення РНБО України від 13 квітня 2014 року “Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України” та розпочато проведення Антитерористичної операції на території Донецької і Луганської областей.

Згідно з ст.1 Закону України №1669-VII від 02.09.2014 “Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції” (далі - Закон №1669) період проведення антитерористичної операції це час між датою набрання чинності Указами Президента України “Про рішення Ради національної безпеки і оборони України” від 13 квітня 2014 року, “Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України” №405/2014 від 14 квітня 2014 року та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.

Таким чином, датою початку періоду проведення антитерористичної операції є 14 квітня 2014 року і на момент розгляду вказаної заяви проведення антитерористичної операції триває.

Суд погоджується з доводами Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації “Луганськгаз” про те, що проведення антитерористичної операції на території Луганської області призвело до виникнення виключних обставин, за умови існування яких заявник не має можливості здійснювати в повній мірі свою господарську діяльність, виконувати поточні та інші вже існуючі договірні зобов’язання. Зокрема, ПАТ “Луганськгаз” фактично позбавлено права володіння та користування майном близько 60%, яке перебуває у власності та господарському віданні товариства і його відокремлених структурних підрозділів, які знаходяться на непідконтрольній Українській владі території, що підтверджується протоколом №13 від 31.12.2014 засідання Правління ПАТ “Луганськгаз” та протоколом засідання постійнодіючої комісії з питань інвентаризації та списання щодо результатів інвентаризації, проведеної згідно наказу від 29.09.2014 №128. Загальна сума втрачених основних засобів складає 311 807 240 грн 60 коп. Крім того, у зв’язку з проведенням АТО на території Луганської області та перебуванням боржників на непідконтрольний території, нездійснення ними оплати за поставлений природний газ, неможливість проведення на непідконтрольній території банківських операцій прямим чином впливає на збільшення дебіторської заборгованості споживачів перед ПАТ “Луганськгаз” за природний газ. Станом на 01.05.2016 загальний борг споживачів за природний газ склав 144 768,049 тис. грн., з яких: заборгованість населення становить 131 670,120 тис. грн., бюджетних установ 801,449 тис. грн., промислових підприємств 12 295,540 тис. грн. На підтвердження цього факту боржник подав суду Акт №76 від 06.06.2016 планової перевірки дотримання ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, газу (метану) вугільних родовищ за регульованим тарифом, складений Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП).

Наявність пошкоджених та зруйнованих газопроводів ПАТ “Луганськгаз” внаслідок бойових дій призводить до витоку природного газу. Розрахунок за ці втрати (негативний небаланс природного газу) боржник покладає повністю на себе у зв’язку з чим несе додаткові збитки за неотриманий природний газ. За 2015 рік негативний небаланс природного газу у боржника склав 23 619 000 м.куб., що в грошовому виразі склало 197 030 170 грн 96 коп. Крім того, відповідач неодноразово звертався до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг, з проханням вирішити питання щодо суб’єкта ринку, на якого будуть покладатися обсяги негативного небалансу природного газу та визначення джерел перекриття такого небалансу. Як свідчить листування з цього приводу зазначена проблема на рівні регулятора наразі не вирішена. Для зменшення негативного небалансу природного газу боржником проводиться ремонт пошкоджених об’єктів газопостачання на постраждалих від бойових дій територіях за власний рахунок, що значно впливає на його фінансовий стан, оскільки ПАТ “Луганськгаз” несе невиправдані збитки не з своєї вини.

З метою сприяння розв’язання проблемних питань діяльності товариства боржник звертався з листами до Президента України, Прем’єр-Міністра України, Голови Луганської обласної військово-цивільної адміністрації, проте вони залишені без відповіді.

Відносно поданих відповідачем сертифікатів Торгово-промислової палати України № 585 від 19.09.2014 та №6224 від 19.04.2016 господарський суд зазначає наступне.

За змістом ст.617 Цивільного кодексу України особа, яка порушила зобов’язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов’язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили.

Аналогічні положення передбачені ст.218 Господарського процесуального кодексу України.

Законом України №1669-VIІ в ст.10 передбачено, що протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов’язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України. Крім того, були внесені зміни у Закон України “Про торгово-промислові палати в Україні”, зокрема, викладено абзац 3 ч.3 ст.14 Закону у наступній редакції засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб’єктів господарської діяльності та фізичних осіб, а також доповнено ст.141 в наступній редакції: торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб’єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб’єктів малого підприємництва видається безкоштовно. Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об’єктивно унеможливлюють виконання зобов’язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов’язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.

З наданого відповідачем сертифікату №585 від 19.09.2014 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), який виданий Торгово-промисловою палатою України, вбачається, що він засвідчує, що події на території Луганської області є форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили), що унеможливлюють здійснення господарської діяльності Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації “Луганськгаз” за договором на купівлю-продаж природного газу №13-411-ПР від 04.01.2013, укладеного з Публічним акціонерним товариством “Національна акціонерна компанія “ОСОБА_1 України”.

Таким чином, неможливість виконання ПАТ “Луганськгаз” зобов’язань перед Публічним акціонерним товариством “Національна акціонерна компанія “ОСОБА_1 України” за договором на купівлю-продаж природного газу №13-411-ПР від 04.01.2013, за яким здійснювались стягнення у справі №913/69/16, обумовлена надзвичайними подіями, що виникли на території Луганської області через проведення антитерористичної операції, з огляду на що вказаний сертифікат судом приймається до уваги.

З наданого відповідачем сертифікату (висновку) про настання обставин непереборної сили №6224 від 19.04.2016, який виданий Торгово-промисловою палатою України, вбачається, що він засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), зокрема: дії/бездіяльність третіх осіб/органів державної влади Публічному акціонерному товариству по газопостачанню та газифікації “Луганськгаз” щодо наступних зобов’язань, виконання яких передбачено щомісячно: оплата придбаного протягом 2014-2015 природного газу в частині обсягів виробничо-технологічних витрат та нормативних втрат, які не були враховані при встановленні тарифів на розподіл природного газу у розмірі 10,9 млн. куб.м за договором №13-202-ВТВ на купівлю-продаж природного газу, укладеним 04.01.2013 між Публічним акціонерним товариством “Національна акціонерна компанія “ОСОБА_1 України” та Публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації “Луганськгаз”.

Вказаний сертифікат не засвідчує обставин непереборної сили за договором купівлі-продажу природного газу №13-411-ПР від 31.03.2013, який укладений між Публічним акціонерним товариством “Національна акціонерна компанія “ОСОБА_1 України” та Публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації “Луганськгаз”, з огляду на що до уваги судом не приймається.

Відносно фінансового стану сторін господарський суд зазначає наступне.

З метою оцінки фінансової можливості погашення заборгованості перед позивачем боржником подано до суду Баланс на 30.09.2016 та Звіт про фінансові результати за 9 місяців 2016 року, з останнього вбачається, що збиток від операційної діяльності ПАТ “Луганськгаз” за звітній період становить 11 032 000 грн 00 коп. Крім того, на фінансовий стан боржника впливає наявна заборгованість споживачів за природний газ (без урахування заборгованості по неконтрольованій території).

Також щоб стабілізувати своє фінансове становище боржник неодноразово звертався з листами до НКРЕКП, щодо перегляду тарифу на розподіл природного газу. 27.09.2016 постановою НКРЕКП №1627 затверджено новий тариф на розподіл природного газу для ПАТ “Луганськгаз”, який становить 729,0 грн. за 1000 куб.м. та діє з 01.10.2016, що дасть можливість збільшити тарифний дохід підприємства та можливість розрахуватися з кредиторами, в т.ч. і з позивачем.

Суд погоджується з доводами боржника про те, що негайне виконання судового рішення призведе до зупинки його господарської діяльності, неможливості відновлення пошкоджених газопроводів, неможливості забезпечувати природним газом споживачів Луганської області, що створить загрозу зупинення функціонування багатьох підприємств та може призвести до гуманітарної катастрофи.

Суд вважає, що оплата стягнутої судовим рішенням суми частинами, дасть можливість боржнику самостійно здійснити погашення заборгованості без негативного впливу на діяльність та фінансовий стан підприємства.

Також судом при вирішенні питання про розстрочку виконання рішення враховується майновий стан позивача і що Публічне акціонерне товариство “Національна акціонерна компанія “ОСОБА_1 України” є об’єктом, що має стратегічне значення для економіки та безпеки держави та що через значний обсяг кредиторської заборгованості позивача не має можливості своєчасно здійснювати розрахунки з контрагентами, що є необхідним для безперервного постачання газу споживачам.

Крім того, суд звертає увагу, що передбачена процесуальним законом можливість розстрочення виконання судового рішення жодним чином не звільняє сторону боржника від виконання взятих на себе зобов’язань та виконання безспірних вимог стягувача, проте, надає сторонам можливість врегулювати фінансові питання зі зменшенням ризику негативних наслідків для обох сторін.

Враховуючи викладене, господарський суд приходить до висновку про наявність виключних обставин, які унеможливлюють своєчасне виконання рішення господарського суду у справі №913/69/16 Публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації “Луганськгаз”.

Водночас розстрочка виконання рішення строком на 10 років, враховуючи заперечення позивача, є значним строком, протягом якого може змінитися як майновий стан позивача так і відповідача, стягнута за рішення господарського суду Луганської області від 28.03.2016 у справі №913/69/16 сума складає 29 136 484 грн 45 коп. (інфляційні втрати у сумі 26 889 718 грн 02 коп., 3% річних у сумі 2 162 631 грн 50 коп., судовий збір у сумі 84134 грн 00 коп.), з огляду на що господарський суд приходить до висновку про часткове задоволення заяви Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації “Луганськгаз” №01-02-43/128 від 20.01.2017 та розстрочення виконання рішення від 28.03.2016 у справі №913/69/16 на 5 років зі сплатою рівними частинами щомісячно 485608 грн 07 коп. у період з лютого 2017 року по січень 2022 року та 485608 грн 32 коп. у лютому 2022 року.

Керуючись ст.ст.86, 121 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-

У Х В А Л И В:

1. Заяву №01-02-43/128 від 20.01.2017 Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації “Луганськгаз” про надання розстрочки виконання рішення суду задовольнити частково.

2. Розстрочити виконання рішення господарського суду від 28.03.2016 у справі №913/69/16 в частині стягнення з Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації “Луганськгаз”, вул.Гагаріна, буд.87, м.Сєвєродонецьк Луганської області, ідентифікаційний код 05451150, на користь Публічного акціонерного товариства “Національна акціонерна компанія “ОСОБА_1 України”, вул.Б.Хмельницького, буд.6, м.Київ, ідентифікаційний код 20077720, інфляційних втрат у сумі 26 889 718 грн 02 коп., 3% річних у сумі 2 162 631 грн 50 коп., судового збору в сумі 84134 грн 93 коп. (всього 29 136 484 грн 45 коп.) наступним чином:

- 485608 грн 07 коп. по 28.02.2017 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.03.2017 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 30.04.2017 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.05.2017 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 30.06.2017 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.07.2017 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.08.2017 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 30.09.2017 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.10.2017 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 30.11.2017 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.12.2017 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.01.2018 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 28.02.2018 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.03.2018 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 30.04.2018 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.05.2018 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 30.06.2018 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.07.2018 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.08.2018 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 30.09.2018 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.10.2018 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 30.11.2018 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.12.2018 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.01.2019 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 28.02.2019 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.03.2019 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 30.04.2019 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.05.2019 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 30.06.2019 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.07.2019 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.08.2019 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 30.09.2019 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.10.2019 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 30.11.2019 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.12.2019 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.01.2020 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 29.02.2020 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.03.2020 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 30.04.2020 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.05.2020 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 30.06.2020 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.07.2020 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.08.2020 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 30.09.2020 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.10.2020 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 30.11.2020 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.12.2020 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.01.2021 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 28.02.2021 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.03.2021 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 30.04.2021 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.05.2021 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 30.06.2021 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.07.2021 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.08.2021 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 30.09.2021 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.10.2021 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 30.11.2021 (включно);

- 485608 грн 07 коп. по 31.12.2021 (включно);

- 485608 грн 32 коп. по 31.01.2022 (включно).

Ухвала набирає законної сили з моменту її винесення.

Наказ господарського суду Луганської області від 15.04.2016 у справі № 913/69/16 підлягає виконанню з урахуванням ухвали господарського суду Луганської області від 09.02.2017 у справі № 913/69/16.

Суддя С.В. Масловський

Джерело: ЄДРСР 64679372
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку