2-а-3007/11 року
П О С Т А Н О В А
І М ' Я М У К Р А Ї Н И
08.09.2011 року Немирівський районний суд Вінницької області в складі судді Безрученко А.М. розглянувши у скороченому провадженні в м. Немирів адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України у Немирівському районі про поновлення пропущеного строку звернення до суду, визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до управління Пенсійного фонду України у Немирівському районі Вінницької області про перерахунок та виплату заборгованості по пенсії, мотивуючи свої вимоги тим, що він є постраждалим внаслідок аварії на ЧАЕС, особою яка постійно проживає на території зони посиленого радіологічного контролю 4 категорії, що підтверджується посвідченням серії В-1 №310527 від 13.04.1998 року громадянина, яка постійно проживає на території зони посиленого радіоекологічного контролю.
ОСОБА_1 отримує пенсію за віком. Вважає, що відповідач не доплачує йому пенсію, яку повинен виплачувати відповідно до вимог ст. ст.. 51 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”.
Просить визнати дії управління Пенсійного фонду України у Немирівському районі Вінницької області, щодо відмови йому у перерахунку пенсії, протиправними та зобов'язати управління Пенсійного фонду України у Немирівському районі Вінницької області здійснити перерахунок та виплату заборгованості по пенсії за період з 01.01.2010 року по даний час.
Ухвалою Немирівського районного суду від 23.08.2011 року адміністративний позов в частині позовних вимог за період до 27.11.2010 року залишено без розгляду, відповідно до ч.1 ст. 100 КАС України.
Представник відповідача УПФ України у Немирівському районі подав заперечення проти позову з яких вбачається, що проти задоволення позову він заперечує, поскільки виплата позивачу пенсії здійснюється згідно постанови Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 року №530 “Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян”Також представник відповідача в письмовому клопотанні просить залучити до справи Державне Казначейство України як другого відповідача, оскільки тільки шляхом виділення з Державного Казначейства України додаткових коштів Пенсійного фонду України у Немирівському районі можливе повне нарахування та виплата позивачу основної та додаткової пенсії.
Відповідно до ст.. 183-2 п.4 адміністративні справи щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб”єкта владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов”язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг розглядаються суддею одноособово, без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі.
В зв’язку з наведеним, позивач ОСОБА_1 має право на отримання додаткової пенсії за шкоду заподіяну здоров'ю –ст. 51 ч.3 Закону України “Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”№ 796-ХІІ від 28 лютого 1991 року в розмірі: додаткової пенсії –15 % мінімальної пенсії за віком.
Позивач звертався з заявою до управління Пенсійного фонду України в Немирівському районі про перерахунок призначеної йому пенсії відповідно до вищевказаного Закону.
Проте, управління Пенсійного фонду України в Немирівському районі відмовило йому в перерахунку призначеної пенсії.
Пенсія позивачу ОСОБА_1 призначена за віком відповідно до Закону України “Про загальнодержавне пенсійне страхування”. Додаткова пенсія, як потерпілому внаслідок Чорнобильської катастрофи виплачується відповідно до ст. 51 ч.3 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, Постанови Кабінету Міністрів № 530 від 28 травня 2008 року та Законів України “Про державний бюджет 2008 року”, “Про державний бюджет 2009 року”та “Про державний бюджет 2010 року”.
За таких обставин, суд прийшов до висновку, що дії відповідача являються незаконними, оскільки основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, зокрема соціальний захист потерпілого населення, визначені Законом України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”від 28 лютого 1991 року №796-ХІІ.
Обчислення і призначення додаткової пенсії має проводитись відповідно до ст. 51 ч.3 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”.
Але, до зазначених статей, відповідно до Закону від 28.12.2007 року №107-VІ були внесені зміни, які звужували права громадян на соціальний захист встановлений даним Законом.
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року № 10-рп/2008 у справі № 1-28/2008 р. положення пункту 28 розділу ІІ “Про внесення зміни до деяких законодавчих актів України”Закону України № 107-17 “Про державний бюджет України на 2008 рік”, зокрема до ст. 50 і 54 Закону України № 796-ХІІ від 28 лютого 1991 року “Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, визнані неконституційними та не чинними з моменту їх ухвалення. При цьому, Конституційний Суд виходив з того, що внесення змін до Законів України, зупинка їх дії чи скасування при прийнятті Закону України “Про бюджет…”який не має вищої юридичної сили стосовно інших законів, є неприпустимим, оскільки це створює протиріччя в законодавстві і, як наслідок, призводить до обмеження прав та свобод людини і громадянина
В зв’язку з скасуванням Конституційним судом України змін до Закону України № 796-ХІІ від 28 лютого 1991 року, ст. 51 ч.3 даного Закону, починаючи з 22 травня 2008 року, продовжують діяти в його попередній редакції.
У відповідності до частини 3 ст.67 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”у разі збільшення прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до ст.54 цього Закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, особам віднесеним до 1,2,3,4 категорії. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.
Прожитковий мінімум на одну особу, а також окремо для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення, щороку затверджується Верховною радою України в законі про Державний бюджет на відповідний рік (ч.3 ст.4 Закону України “Про прожитковий мінімум”від 15.07.1999 №966-14).
Крім того, у відповідності до п.1,п.6 ст.92 Конституції України, ст.71 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, дія положень зазначеного Закону не може призупинятись іншими законами, крім законів про внесення змін до цього Закону. Абзацом 2 преамбули, частиною ч.4 п.16 Прикінцевих положень Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”передбачено, що умови, норми та порядок пенсійного забезпечення визначаються виключно законами про пенсійне забезпечення і те, що до приведення законодавства України у відповідність із цим Законом, закони України та інші нормативно - правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.
Правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, визначені Законом України “Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії від 05.10.2000 року №2017-111, у відповідності до ст.17 якого до основних державних соціальних гарантій включаються мінімальний розмір пенсії за віком. Частиною 2 зазначеної статті встановлено, що основні державні соціальні гарантії, які є основним джерелом існування, не можуть бути нижчими від прожиткового мінімуму, встановленого законом. Відповідно до ст.19 цього Закону виключно законами України визначається мінімальний розмір пенсій за віком.
Даючи оцінку представленим запереченням відповідача суд вважає, що здійснюючи нарахування та виплату пенсії позивачу, відповідач не діяв у спосіб передбачений Законом України, тобто не здійснював нарахування та виплату у розмірі визначеному Законом, а здійснювали нарахування та виплату у розмірі визначеному підзаконним нормативним актом, що є протиправним.
В постанові Пленуму Верховного Суду України № 9 від 01.11.1996 року “Про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя”, звернуто увагу, що оскільки Конституція України, як зазначено в її статті 8, має найвищу юридичну силу, а її норми є нормами прямої дії, суди при розгляді конкретних справ мають оцінювати зміст будь-якого Закону чи іншого нормативно-правового акту з точки зору його відповідності Конституції і в усіх необхідних випадках застосовувати Конституцію як акт прямої дії.
При вирішенні даної конкретної справи, суд також керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Таким чином позовні вимоги в частині визнання неправомірними дій відповідача у нарахуванні додаткової пенсії, передбаченої ст. 51 ч.3 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”є обґрунтованими та підлягають задоволенню частковому.
Так, вирішуючи питання про задоволення вимог позивача, суд враховує положення ст. 99 КАС України, відповідно до якої для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав.
В даному випадку, враховуючи представленні докази, суд вважає, що вимоги позивача підлягають задоволенню в межах строку позовної давності. Закони та підзаконні нормативно-правові акти публікуються у пресі, кожна особа, за наявності бажання, може мати доступ до цієї інформації. Позивач щомісячно отримував пенсію, та знав про її розмір, однак звернувся в суд лише 27.05.2011 року, а тому строк звернення до 27.11.2010 року пропустив без поважної причини. Тому суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню лише в межах позовної давності, а саме з 27.11.2010 року включно.
При задоволенні вимог позивача, враховуючи положення ст. 256 КАС України, суд вважає, що постанова може бути допущена до негайного виконання, як то визначено ч.1 п.1 вказаної статті, негайно виконуються постанови суду про присудження виплати пенсій, у межах суми стягнення за один місяць.
Також суддя вважає, що клопотання відповідача про залучення Державного казначейства України в якості другого відповідача є необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню, оскільки відповідно до положень Закону України “Про загальнообов”язкове державне пенсійне страхування”нарахування та виплата основної та додаткової пенсії покладено на органи Пенсійного Фонду України.
Керуючись ст. ст.. 51 ч.3, 71 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, ст. ст. 11, 14, 69-71, 79, 94, 138, 158-163, 167, 255, 257 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
ОСОБА_2 Дмитровича до Управління Пенсійного фонду України у Немирівському районі про поновлення пропущеного строку звернення до суду, визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задоволити частково.
Визнати дії управління Пенсійного фонду України у Немирівському районі Вінницької області щодо перерахунку та виплати недоплаченої додаткової пенсії ОСОБА_1 –протиправними.
Зобов”язати Управління Пенсійного фонду України у Немирівському районі Вінницької області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров'ю відповідно до ст. 51 ч.3 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”та виплачувати її щомісячно, починаючи з 27.11.2010 року з урахуванням раніше виплачених сум, по день припинення такого права позивача.
В решті позову відмовити.
Постанову суду допустити до негайного виконання.
Судові витрати компенсувати за рахунок держави.
Апеляційну скаргу на постанову суду може бути подано до апеляційного адміністративного суду Вінницької області через Немирівський районний суд протягом десяти днів з дня отримання її копії.
Копія вірна:
Суддя: