open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Справа № 496/4373/16-а

Провадження № 2-а/496/24/17

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 лютого 2017 року Біляївський районний суд Одеської області у складі:

головуючого судді Дранікова С.М.

при секретарі Камочкіній А.Ю.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Біляївка адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Біляївському районі про визнання неправомірними дій та зобов’язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В :

Позивачка звернулася до суду із зазначеним адміністративним позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Управління Пенсійного Фонду України у Біляївському районі Одеської області від 23.10.2016 року №64, вих. №8320/03 від 26.10.2016 , щодо відмови її в перерахунку пенсії державного службовця з 01.05.2016 року у зв’язку з підвищенням заробітної плати державних службовців згідно з Постановою КМУ від 06.04.2016 року №292 «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році»; зобов’язати Управління Пенсійного Фонду України у Біляївському районі Одеської області провести перерахунок пенсії, відповідно до Постанови КМУ від 31.05.2000 року №865 «Про деякі питання вдосконалення визначення заробітку для обчислення пенсії» у редакції, яка була чинною на час призначення пенсії, в розмірі 90 % заробітної плати державного службовця починаючи з 01.05.2016 року у зв’язку з підвищенням заробітної плати державних службовців згідно з Постановою КМУ від 06.04.2016 року №292 «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році», без змін визначення індексації пенсії в результаті перерахунку (базового місяця для індексації пенсії), та збереженням фіксованої індексації.

Свої вимоги мотивує тим, що вона перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України у Біляївському районі Одеської області з 01 листопада 2006 року та отримує пенсію, яка призначена відповідно до ст.37 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року N 3723-ХІІ у розмірі 90% від заробітної плати з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування. Згідно з Постановою КМУ від 6 квітня 2016 р. № 292 «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році» державним службовцям з 01 травня 2016 року підвищено заробітну плату. ОСОБА_1 звернулася до управління Пенсійного фонду України у Біляївському районі з заявою про перерахунок пенсій з 01 травня 2016 року, тобто з дати підвищення заробітної плати, як це зазначено в п. 5 Постанови Кабінету Міністрів України від 31 травня 2000 року № 865 «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії». При цьому просила провести перерахунок пенсії у розмірі 90% від заробітної плати зазначеної у довідці управління ПФУ від 15.07.2016 року № 5737/04/1. До заяви про перерахунок пенсії додається довідка про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, а також державним службовцям, які на момент перерахунку пенсії працюють на інших посадах, ніж ті, з яких їм призначено (перераховано) пенсію видану Управлінням Пенсійного фонду України у Біляївському районі від 15.07.2016 року № 5737/04/1 у відповідності до форми затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України 04 вересня 2013 року № 15-1. Однак Рішенням УПФУ від 23.10.2016 року № 64, вих. № 8320/03 від 26.10.2016 року ОСОБА_1 відмовлено у проведенні перерахунку посилаючись на те, що: постановою Кабінету міністрів України від 09.12.2016 року №1013 внесено зміни зокрема, до постанови Кабінету міністрів України від 31 травня 2000 року № 865 «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії», якими вилучено п.4 постанови щодо порядку обчислення заробітної плати для проведення перерахунку пенсій державним службовцям у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям відповідно до рішень Кабінету міністрів України та внесено зміни до п. 5 Постанови в частині надання довідок про заробітну плату; Законом України від 02.03.2015 року № 213-УІІІ у разі неприйняття до 01.06.2015 року, щодо призначення всіх пенсій, в тому числі і спеціальних, на загальних підставах з 01.06.2015 року скасовуються норми, щодо пенсійного забезпечення осіб, яким призначаються пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу», тому з 01.06.2015 року раніше призначені пенсії в порядку та на умовах визначених Законом, не перераховуються. Не погоджуючись із відмовою відповідача, позивачка звернулася із даним позовом до суду.

В своїх запереченнях представник відповідача посилався на те, що з 15.12.2015 року чинним законодавством України не визначено суб’єктивного права, і не передбачає підстав, порядку реалізації обов’язку Управління щодо перерахунку пенсій, призначених відповідно до ЗУ «Про державну службу». На час звернення позивача до Управління із заявою про перерахунок пенсії, Кабінетом Міністрів України відповідний нормативно-правовий акт не було прийнято, тому в Управління не було правових підстав для здійснення перерахунку пенсії у зв’язку з підвищенням заробітної плати.

Позивачка в судове засідання не з’явилася, але подала до суду заяву, в якій просила розглянути справу без її участі, на позовних вимогах наполягає, посилаючись на обставини, викладені в адміністративному позові.

Представник відповідача в судове засідання не з’явився, але направив до суду заперечення, в яких просив розглянути справу без його участі.

Приймаючи до уваги заяви сторін по справі, письмові заперечення представника відповідача, повно, всебічно і об’єктивно дослідивши матеріали адміністративної справи та оцінивши їх у сукупності з точки зору належності, допустимості і взаємозв’язку, суд приходить до наступних висновків.

Як встановлено в судовому засіданні, позивачка перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України у Біляївському районі Одеської області та отримує пенсію яка призначена відповідно до ст. 37 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року N 3723- XII у розмірі 90 відсотків від заробітної плати з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.

13.10.2016 року позивачка звернулася до Управління Пенсійного фонду України у Біляївському районі Одеської області з заявою про перерахунок пенсії призначеної пенсій з 01 травня 2016 року, тобто з дати підвищення заробітної плати, як це зазначено в п. 5 Постанови Кабінету Міністрів України від 31 травня 2000 року № 865 «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії». При цьому просила провести перерахунок пенсії у розмірі 90% від заробітної плати зазначеної у довідці управління ПФУ від 08.11.2016 року № 71. До заяви про перерахунок пенсії додала довідку про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, а також державним службовцям, які на момент перерахунку пенсії працюють на інших посадах, ніж ті, з яких їм призначено (перераховано) пенсію видану Управлінням Пенсійного фонду України у Біляївському районі від 15.07.2016 року № 5737/04/1 у відповідності до форми затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України 04 вересня 2013 року № 15-1.

Однак, рішенням УПФУ від 23.10.2016 року № 64, вих. № 8320/03 від 26.10.2016 року ОСОБА_2 було відмовлено у проведенні перерахунку посилаючись на те, що: постановою Кабінету міністрів України від 09.12.2016 року №1013 внесено зміни зокрема, до постанови Кабінету міністрів України від 31 травня 2000 року № 865 «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії», якими вилучено п.4 постанови щодо порядку обчислення заробітної плати для проведення перерахунку пенсій державним службовцям у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям відповідно до рішень Кабінету міністрів України та внесено зміни до п. 5 Постанови в частині надання довідок про заробітну плату; Законом України від 02.03.2015 року № 213-УІІІ у разі неприйняття до 01.06.2015 року, щодо призначення всіх пенсій, в тому числі і спеціальних, на загальних підставах з 01.06.2015 року скасовуються норми, щодо пенсійного забезпечення осіб, яким призначаються пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу», тому з 01.06.2015 року раніше призначені пенсії в порядку та на умовах визначених Законом, не перераховуються.

Згідно з Постановою КМУ від 6 квітня 2016 р. № 292 «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році» державним службовцям з 01 травня 2016 року підвищено заробітну плату.

Ст. 37 Закону 3723-ХІІ передбачено - у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також у зв'язку із набуттям особою права на пенсійне забезпечення державного службовця за цим Законом відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій. Перерахунок пенсії здійснюється виходячи із сум заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади та рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсії». Таким чином, вона набула право на перерахунок пенсії.

Постановою Кабінету Міністрів України від 31 травня 2000 року № 865 «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії» (надалі Постанова 865) визначене порядок проведення перерахунку пенсій.

Так, п.4 передбачено, у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям відповідно до рішень Кабінету Міністрів України (для службовців Національного банку України відповідно до рішень його Правління) заробітна плата для перерахунку пенсії, визначається в такому порядку:

1)пенсіонерам, які на момент перерахунку пенсії продовжують працювати на посаді, з якої призначено пенсію - на підставі поданої довідки про одержувану заробітне плату на момент перерахунку;

2)іншим пенсіонерам - на підставі документів, поданих на час перерахунку, виходячи із сум заробітної плати, яку одержує працюючий державний службовець на відповідній посаді, з якої призначено (перераховано) пенсію, на момент виникнення права на перерахунок.

При цьому посадовий оклад, надбавки за ранг та вислугу років враховуються в розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України (для службовців Національного банку України у розмірах, установлених його Правлінням) на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та рангом на момент призначення (перерахунку) пенсії;

За бажанням осіб, під час перерахунку пенсій виплати, отримані на час призначення (перерахунку) пенсії (крім посадових окладів, надбавок за ранг, вислугу років), визначаються у порядку, передбаченому абзацами першим і другим пункту 1 та пунктом 2 цієї постанови. Тобто надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, премії, премії до державних, професійних свят та ювілейних дат, а також інші виплати, які були нараховані їй за останні 24 місяці підряд перед виходом на пенсію враховуються при перерахунку пенсії з застосуванням коригування відповідно до п. 2 постанови КМУ від 31 травня 2000 року № 865 «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії».

П.5 установлено - перерахунок пенсій проводиться з місяця підвищення розміру заробітної плати працюючого державного службовця на підставі поданої заяви та довідок, виданих державними органами за останнім місцем роботи. Форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення (перерахунку) пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням з Міністерством соціальної політики.

Таким чином, з прийняттям постанови КМ України «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників органів прокуратури» від 09 грудня 2015 року № 1013 виникли підстави для перерахунку пенсії.

Статтями 22, 92 Конституції України визначені права і свободи людини і громадянина, гарантії прав і свобод визначаються Законами України. Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів, або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод, а відповідач фактично обмежив право позивача на перерахунок пенсії.

Порядок перерахунку пенсій державних службовців був урегульований п.п.4 та 5 постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2000 року №865 «Про деякі питання вдосконалення визначення заробітку для обчислення пенсій». 09.12.2015 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів», яка набула чинності з дня опублікування - 15.12.2015 року та застосовується з 01.12.2015 року. Цією постановою виключений п.4 та перше речення п.5 постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2000 року №865, тобто звужено зміст постанови в частині умов та порядку проведення перерахунку пенсій. Але звуження змісту та обсягу права шляхом прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів за ст. 22 Конституції України не допускається, про що також наголошує Конституційний суд України в своїх рішеннях. Таким чином, скасування п.4 та внесення змін в п.5 постанови Кабінету Міністрів України №865 є скасуванням права позивача на перерахунок пенсії державного службовця, що порушує норму прямої дії ст. 22 Конституції України. Тому, виходячи із загальних засад пріоритетності законів над іншими підзаконними нормативними актами при вирішенні питання про перерахунок пенсії державного службовця підлягає застосуванню ст. 37-1 ЗУ «Про державну службу», та п.п.4,5 постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2000 року №865, які була діючими на момент виходу позивача на пенсію та виникнення у нього права на перерахунок пенсії державного службовця у зв'язку з підвищенням заробітної плати державних службовців з 01.05.2016 року.

Згідно зі статтею 22 Конституції України конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Крім того, відповідно до ст. ст. 22 та 64 Конституції України право на пенсійне забезпечення відповідних категорій громадян, встановлене законами України є таким, що не підлягає звуженню та обмеженню.

Тому звуження та обмеження змісту й обсягу цього права шляхом прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів, відповідно до ст. 22 Конституції України, не допускається.

Отже, новий порядок призначення та виплати пенсії, встановлений вищевказаними законами, не поширюється на пенсіонерів, яким пенсія призначена до набрання ними чинності.

Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку і органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій.

Відповідно до ч. 2 ст. 17 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема, спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

У відповідності до ч. 1 ст. 6 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Згідно ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого: суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України; суд застосовує Інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, визначений Конституцією та законами України.

Згідно ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

З огляду на викладене, з’ясувавши фактичні обставини справи, дослідивши наявні докази, надавши їм належну оцінку, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню в повному обсязі.

З урахуванням положень п.1 ч.1 ст. 256 КАС України - негайно виконуються постанови суду про присудження виплати пенсій, інших періодичних платежів з Державного бюджету України або позабюджетних державних фондів - у межах суми стягнення за один місяць.

На підставі викладеного та керуючись Конституцією України, ст. ст. 6, 8, 11, 17, 99, 160-163, 186, 256 КАС України, суд –

П О С Т А Н О В И В:

Позов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Біляївському районі про визнання неправомірними дій та зобов’язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Управління Пенсійного Фонду України у Біляївському районі Одеської області від 23.10.2016 року №64, вих. №8320/03 від 26.10.2016 року, щодо відмови йому в перерахунку пенсії державного службовця з 01.05.2016 року у зв’язку з підвищенням заробітної плати державних службовців згідно з Постановою КМУ від 06.04.2016 року №292 «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році»

Зобов’язати Управління Пенсійного Фонду України у Біляївському районі Одеської області провести перерахунок пенсії, відповідно до Постанови КМУ від 31.05.2000 року №865 «Про деякі питання вдосконалення визначення заробітку для обчислення пенсії» у редакції, яка була чинною на час призначення пенсії, в розмірі 90 % заробітної плати державного службовця починаючи з 01.05.2016 року у зв’язку з підвищенням заробітної плати державних службовців згідно з Постановою КМУ від 06.04.2016 року №292 «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році», без змін визначення індексації пенсії в результаті перерахунку (базового місяця для індексації пенсії), та збереженням фіксованої індексації.

Постанова може бути оскаржена до Одеського Апеляційного адміністративного суду через Біляївський районний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом 10-ти днів з дня проголошення або отримання її копії.

Суддя Біляївського районного суду

Одеської області ОСОБА_3

Джерело: ЄДРСР 64628860
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку