open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 263/14218/16-а

Провадження № 2-а/263/67/2017

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16.01.2017 року м. Маріуполь

Жовтневий районний суд м. Маріуполя Донецької області у складі: головуючого судді Скрипниченко Т.І., при секретарі Молчановій С.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Маріуполі справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Жовтневому районі міста Маріуполя про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач ОСОБА_1 10.11.2016 року звернулась до Жовтневого районного суду м.Маріуполя Донецької області з позовною заявою до Управління Пенсійного фонду України в Жовтневому районі міста Маріуполя про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії, в якій вказала, що з червня 2009 року Управлінням ПФУ м.Харцизьк була призначена пенсія за віком, обчислена згідно із ст. 37 Закону України «Про державну службу». На момент призначення пенсії, стаж державної служби склав 16 років. Пенсія була нарахована у розмірі 86% заробітної плати державного службовця. З липня 2014 року, у зв'язку з проведенням АТО та переїздом до Маріуполя, перевів свою пенсійну справу в Управління ПФУ в Жовтневому районі м.Маріуполя. 15.09.2016 звернувся до відповідача із письмовою заявою про перерахунок пенсії з включенням до суми заробітної плати , з якої здійснюється розрахунок пенсії, матеріальної винагороди на оздоровлення, матеріальної допомоги на соціально-побутові потреби, на які нараховувались та з яких сплачувались страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування. Наприкінці жовтня 2016 року отримав відповідь від відповідача в якій було повідомлено в перерахунку пенсії, тому що «такі виплати як матеріальна допомога на оздоровлення та допомога на вирішення соціально-побутових питань не включається в заробітну плату державного службовця при розрахунку пенсії» Вважає відмову безпідставною та необґрунтованою, посилаючись на ст. 33 ч.2, ст. 37 Закону України «Про державну службу», ст.41 Закону України про загальнообов'язкове пенсійне страхування» та ст. 2 Закону України «Про оплату праці». Просить визнати неправомірною відмову відповідача в перерахунку пенсії за віком державного службовця із включенням матеріальної винагороди на оздоровлення, матеріальної допомоги на соціально-побутові потреби в загальній сумі 14911,06 грн. нарахованих за період з 01.06.2007 року по 31.05.2009 року, тобто за 24 місяці перед призначенням пенсії. Скасувати рішення відповідача від 30.09.2016 про відмову в перерахунку пенсії. Зобов'язати відповідача здійснити перерахунок пенсії в розмірі 86% заробітної плати із врахуванням матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на соціально-побутові потреби, з 01 листопада 2016 року та виплатити пенсію з урахуванням отриманих сум.

В судове засідання позивач не з'явився, надала заяву з клопотанням розглядати справу у його відсутності, позовні вимоги підтримала в повному обсязі з підстав викладених у позовній заяві.

Представник відповідача Управління ПФУ в Жовтневому районі м. Маріуполя позовні вимоги не визнав, надав суду письмові заперечення в яких зазначив, що 01.07.2014 електронна справа ОСОБА_1 знаходиться на обліку управління Пенсійного фонду України в Жовтневому районі м.Маріуполя. На сьогоднішній день позивач є одержувачем пенсії за віком, призначеної у відповідності до статті 430 Митного кодексу України, обчисленої згідно ст.23, 37 Закону України «Про державної служби». Враховуючи обставину, що на обліку знаходиться електронний макет пенсійної справи та паперові документи про стаж та заробітну плату відсутні, здійснити аналіз складових заробітної плати на підставі яких була призначена пенсія не має можливості. Посилається на те, що такі виплати як матеріальна допомога на оздоровлення та допомога на вирішення соціально-побутових питань не включаються в заробітну плату державного службовця при розрахунку пенсії.

Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позовні вимоги позивача задоволенню підлягають з наступних підстав.

Судом встановлено, що позивачу призначена пенсія державного службовця в розмірі 86% заробітної плати, про що не заперечувалося відповідачем.

У вересні 2016 року позивач звернулася до пенсійного органу з заявою про перерахунок пенсії з врахуванням всіх виплат.

У листі від 30.09.2016 №137/п-01-01-04 зазначено, що з 01.07.2014 електронна пенсійна справа ОСОБА_1 знаходиться на обліку в управлінні. На сьогоднішній день є одержувачем пенсії за віком, призначеної у відповідності до ст. 430 «Митного кодексу України» обчисленої згідно ст.23,27 Закону України «Про державну службу». Електронний макет пенсійної справи та паперові документи про стаж та заробітну плату відсутні, здійснити аналіз складової заробітної плати на підставі яких була призначена пенсія не має можливості. Здійснити розрахунок пенсії з урахуванням інших виплат не має законних підстав.

Тобто відповідач відмовив в перерахунку пенсії ОСОБА_1, що підтверджується вище зазначеним листом від 30.0.92016 №137/п-01-01-04.

Позивачем надано довідку про заробітну плату для обчислення пенсії №159 від 02.11.2016 виданої Державною фіскальною службою Донецькою митницею ДФС де зазначена сума заробітної плати з розшифровкою з 2007 року по 2011 рік, також зазначено, що на всі виплати нараховані страхові внески та сплачені до Пенсійного фонду України.

Таким чином позивач отримував матеріальну допомогу до відпустки та матеріальну соціально-побутову допомогу, на які нараховувалися страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, тому при визначення розміру пенсії вказані виплати повинні братися до уваги з огляду на наступне.

Частиною 2 ст.2 Закону України від 24 березня 1995 року № 108/95 "Про оплату праці", визначено, що в структуру заробітної плати входить також додаткова заробітна плата, яка визначена як винагорода за працю понад установлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за особливі умови праці. Вона включає доплати, надбавки, гарантії і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством; премії, пов'язані з виконанням виробничих завдань і функцій.

Аналогічні положення містяться й в п. 2.2.2 ст.2 Інструкції по статистиці заробітної плати, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 13 січня 2004 року № 5, де вказано, що у склад фонду додаткової заробітної плати входять премії та винагороди, в тому числі за вислугу років, які мають систематичний характер, а відповідно п. 2.3.3 ст. 2 цієї інструкції матеріальна допомога, що має систематичний характер, надана всім або більшості працівників (на оздоровлення, у зв'язку з екологічним станом) входить до складу фонду оплати праці.

Відповідно до ст.2 Закону України від 24 березня 1995 року № 108/95 "Про оплату праці", структура заробітної плати складається з основної, додаткової та інших заохочувальних та компенсаційних виплат, до яких належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства, або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.

Закон України від 09 липня 2003 року № 1058-ІУ "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" не містить визначення заробітної плати, на підставі якої здійснюється розрахунок пенсії.

Із змісту статті 40 вказаного Закону видно, що з середньої заробітної плати (доходу) повинні бути сплачені страхові внески.

Отже, чинне законодавство як загальне, так і спеціальне відносить до складу заробітної плати також інші виплати. При цьому слід врахувати, що надбавки, запроваджені нормативно-правовими актами, матеріальна допомога належать до додаткових видів грошового забезпечення й приймаються в розрахунок при нарахуванні пенсії лише особам, які отримували такі надбавки під час перебування на державній службі та були звільнені зі служби після їх запровадження.

Статтею 33 Закону України "Про державну службу" визначено, що заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранги, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок.

Державним службовцям можуть установлюватися надбавки за високі досягнення у праці і виконання особливо важливої роботи, доплати за виконання обов'язків тимчасово відсутніх працівників та інші надбавки і доплати, а також надаватися матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань.

Умови оплати праці державних службовців, розміри їх посадових окладів, надбавок, доплат і матеріальної допомоги визначаються Кабінетом Міністрів України.

За змістом статті 37 Закону України "Про державну службу", у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин, (далі - Закон № 3723-XII) пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80 відсотків від сум їх заробітної плати, на які нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.

За кожний повний рік роботи понад 10 років на державній службі пенсія збільшується на один відсоток заробітку, але не більше 90 відсотків заробітної плати.

Стаття 1 Закону України "Про оплату праці" визначає заробітну плату як винагороду, обчислену, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Таким чином, суд вважає, що відповідно до вказаних нормативних актів пенсія позивача повинна обчислюватись із заробітної плати, яку вона фактично отримувала на день звільнення, в тому числі з урахуванням матеріальної допомоги на оздоровлення та допомоги на вирішення соціально-побутових питань.

Постановою правління Пенсійного фонду України від 30 жовтня 2008 року № 19-11 "Про затвердження форм довідок про заробітну плату, що подаються для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу", зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 04 грудня 2008 року за N 1161/15852, дійсно було передбачено обов'язкові реквізити довідки про заробітну плату, в тому числі встановлено складові заробітної, які враховуються під час призначення (перерахунку) пенсії. Дана постанова була зареєстрована в Міністерстві юстиції України 04.12.2008 року за № 1161/15852.

Однак, постановою правління Пенсійного фонду України від 14 лютого 2011 року № 5-1 "Про виконання рішення окружного адміністративного суду міста Києва по справі № 2а-4753/2670" затверджена нова форма довідки про складові заробітної плати, яка подається для призначення пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" (далі -форма № 5-1), якою передбачено, що матеріальна допомога на оздоровлення і допомога на вирішення соціально-побутових питань (графа 5) є складовими заробітної плати. При цьому чітко передбачено, що із усіх виплат, які вказані в цій довідці нараховуються і сплачуються страхові внески, а з 01.01.2011 - єдиний внесок на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст.37 ЗУ "Про державну службу" в редакції, чинній на час призначення пенсії позивачу, на одержання пенсії державних службовців мають право особи, які досягли встановленого законодавством пенсійного віку, за наявності страхового стажу для чоловіків - не менше 25 років, для жінок - не менше 20 років, у тому числі стажу державної служби -не менше 10 років, та які на час досягнення пенсійного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менше 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, - незалежно від місця роботи на час досягнення пенсійного віку. Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80 відсотків від сум їх заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 80 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній

службі .

За кожний повний рік роботи понад 10 років на державній службі пенсія збільшується на один відсоток заробітку, але не більше 90 відсотків заробітної плати.

Пенсія ОСОБА_1 призначена з червня 2009 року у розмірі 86 % від суми її заробітної плати, тому саме з цього розміру повинен виходити пенсійний орган, здійснюючи позивачу перерахунок пенсії з врахуванням всіх складових заробітної плати, в тому числі матеріальної допомоги, грошової винагороди, індексації заробітної плати.

Таким чином, дії відповідача з відмови у врахуванні сум матеріальної допомоги та матеріальної допомоги на соціально-побутові потреби, з 01 листопада 2016 року є протиправними. В частині позовної вимоги про скасування рішення відповідача від 30.09.2016 про відмову в перерахунку пенсії слід відмовити, оскільки відмова в перерахунку пенсії складена у вигляді листа від 30.09.2016 №137/п-01-01-04, а не формі рішення.

Керуючись ст.ст. 158, 162, 163, 167, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В :

Позов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Жовтневому районі міста Маріуполя про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати неправомірними дії Управління Пенсійного фонду України в Жовтневому районі міста Маріуполя Донецької області щодо не здійснення перерахунку пенсії за віком державного службовця із включенням матеріальної винагороди на оздоровлення, матеріальної допомоги на соціально-побутові потреби за останні 24 календарні місяці роботи перед призначенням пенсії.

Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Жовтневому районі міста Маріуполя Донецької області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1, починаючи з 01.11.2016 року із врахуванням матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на соціально- побутові потреби, за останні 24 календарні місяці роботи перед зверненням за пенсією, які враховуються при обчисленні пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" та з яких сплачено страхові внески, із розрахунку 86 відсотків від зазначених виплат, з урахуванням фактично отриманих сум.

Стягнути з Управління Пенсійного фонду України в Жовтневому районі м. Маріуполя за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 551,20 гривень.

В решті позовних вимог відмовити.

На постанову може бути подано апеляційну скаргу до Донецького апеляційного адміністративного суду через Жовтневий районний суд м. Маріуполя протягом 10 днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Т.І.Скрипниченко

Джерело: ЄДРСР 64388582
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку