Справа №705/5335/16-а
2-а/705/100/16
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 грудня 2016 року Уманський міськрайонний суд Черкаської області
в складі: головуючої-судді ОСОБА_1
секретар Музичук Л.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Умані адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до Уманської міської ради, міського голови Уманської міської ради Черкаської області ОСОБА_3 про бездіяльність, визнання протиправним та скасування розпорядження про перейменування вулиці, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач ОСОБА_2 звернувся до суду з позовною заявою до Уманської міської ради, міського голови Уманської міської ради Черкаської області ОСОБА_3 про бездіяльність, визнання протиправним та скасування розпорядження про перейменування вулиці. Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що 19 лютого 2016 року міський голова Уманської міської ради Черкаської області ОСОБА_3 виніс розпорядження за № 16-р «Про перейменування вулиць та провулків міста ОСОБА_2», яким було перейменовано назву вулиці Ленінградське шосе на вулицю ОСОБА_4. Вважає, що вказане розпорядження міського голови в частині перейменування вул. Ленінградське шосе є незаконним, необґрунтованим і таким, що підлягає скасуванню.
Відповідно до ст. 6 ЗУ «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного тоталітарного режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» від 09.04.2015 року № 317-VIIІ, ОСОБА_5 Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським, районним державним адміністраціям, ОСОБА_6 Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом в установленому порядку здійснити демонтаж пам’ятників, пам’ятних знаків, присвячених особам, причетним до організації та здійснення Голодомору 1932-1933 років в Україні, політичних репресій, особам які обіймали керівні посади у комуністичній партії, вищих органів влади та управління СРСР, УРСР, інших союзних та автономних республік (крім осіб, діяльність яких була значною мірою пов’язана з розвитком української науки та культури), працівникам радянських органів державної безпеки, подіям, пов’язаних з діяльністю комуністичної партії, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно – територіальних одиницях, переслідуванням учасників боротьби за незалежність України у ХХ столітті, а також установленому порядку перейменувати райони у містах, сквери, бульвари, вулиці, провулки, узвози, проїзди, проспекти, площі, майдани, набережні мости, інші об’єкти топоніміки населених пунктів, а також інші географічні об’єкти, назви яких містять символіку комуністичного тоталітарного режиму.
У разі якщо протягом зазначеного в абзаці першому пункту строку сільською, селищною, міською радою в установленому цим Законом порядку не прийнято рішення про перейменування районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, проїздів. Проспектів, площ, майданів, набережних, мостів, чи інших об’єктів топоніміки населених пунктів, назви яких містять символіку комуністичного та тоталітарного режиму, таке рішення у формі розпорядження приймається відповідним сільським, селищним, міським головою у тримісячний строк, що обчислюється з моменту закінчення строку, встановленого абзацом першим цього пункту.
Таке розпорядження приймається з урахуванням вимог, встановлених цим Законом, ст. 3 ЗУ «Про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій», Порядку проведення громадського обговорення під час розгляду питань про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності імен фізичниї осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій, що встановлюється Кабінетом ОСОБА_5 України, пропозицій громадськості, науковців та рекомендацій Українського інституту національної пам’яті.
Прийняте міським головою Уманської міської ради розпорядження в частині зміни назви вулиці Ленінградське шосе є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки, не відповідає чинному законодавству України, зокрема, з мешканцями вулиці ОСОБА_4 (Ленінградське шосе) не проводили слухань, обговорень чи зборів, чим повністю порушили їх права. Крім того, був повністю проігнорований Порядок проведення громадського обговорення під час розгляду питань про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності, які за ними закріплені, об’єктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій затверджений Постановою Кабінету ОСОБА_5 України від 24 жовтня 2012 р. № 989.
Порядок проведення громадського обговорення під час розгляду питань про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності, які за ними закріплені, об’єктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій від 24.10.2012 року № 989, визначає механізм проведення громадського обговорення та основні вимоги до його організації та розгляду узагальнених пропозицій (зауважень) під час розгляду питань про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності, які за ними закріплені, об’єктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) суспільно- політичних і громадських діячів, захисників ОСОБА_7, воєначальників, діячів науки, освіти, культури та інших сфер суспільного життя, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій.
Згідно ст. 2 цього Порядку громадське обговорення проводиться з метою залучення представників громадськості до розгляду пропозицій щодо присвоєння юридичним особам імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій та врахування їх думки під час прийняття відповідного рішення.
У шестимісячний строк з дня набрання чинності Законом України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного тоталітарного режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» від 09.04.2015 року № 317 – VIII, Уманською міською радою рішення щодо перейменування вулиць населених пунктів Уманської міської ради прийнято не було, у зв’язку з чим повноваження щодо вирішення даного питання перейшло до голови Уманської міської ради ОСОБА_3, яке було прийняте 19.02.2016 року.
Після того, як мешканці вулиці ОСОБА_4 (Ленінградське шосе) дізналися про перейменування вулиці на якій вони проживають, вони звернулися до міського голови із проханням назвати вулицю ОСОБА_4 - Магістральна, про що свідчать листи від 29.02.2016 року № 106, від 11.03.2016 року № 107, відповіді щодо яких досі отримано не було.
05.02.2016 року на сайті Уманської міської ради були оприлюднені назви вулиць, що підлягають перейменуванню. Під номером 50 була зазначена стара назва вулиці Ленінградське шосе та назва, що пропонується «Магістральна». Проте, 19.02.2016 року було оприлюднено розпорядження Уманського міського голови в якому вул. Ленінградське шосе мала нову назву ОСОБА_4.
Оскільки, розпорядження Уманського міського голови було оприлюднене 19.02.2016 року, то перебіг строку для оскарження починається з 19.02.2016 року і закінчується 19.08.2016 року.
В прохальній частині позову позивач просить суд визнати бездіяльність Уманської міської ради протиправною; визнати протиправним та скасувати розпорядження Уманського міського голови ОСОБА_3 від 19.02.2016 року № 16-р «Про перейменування вулиць та провулків міста ОСОБА_2», а саме щодо перейменування назви вулиці Ленінградське шосе на вулицю ОСОБА_4.
В подальшому позивач уточнив позовні вимоги і зазначив, що бездіяльність Уманської міської ради Черкаської області полягає у тому, що протягом строку визначеного ЗУ «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного тоталітарного режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» від 09.04.2015 року № 317 – VIII, не було прийнято рішення про перейменування вулиці Ленінградське шосе та в цілому всіх провулків у місті ОСОБА_2. Також, згідно Порядку проведення громадського обговорення під час розгляду питань про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій затвердженого Постановою КМ України від 24.10.2012 року № 989 громадське обговорення проводиться з метою залучення представників громадськості до розгляду пропозицій щодо присвоєння юридичним особам імен фізичних осіб. Ювілейних та святкових дат. Назв і дат історичних подій та врахування їх думки під час прийняття відповідного рішення.
Громадське обговорення передбачає: оприлюднення інформаційного повідомлення про проведення громадського обговорення; опрацювання організаторами громадського обговорення висловлених пропозицій (зауважень) щодо присвоєння юридичним особам імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій та проведення аналізу поданих пропозицій; узагальнення та оприлюднення результатів громадського обговорення.
Строк проведення громадського обговорення обчислюється з дня оприлюднення відповідного інформаційного повідомлення і повинен становити не менше як два місяці. Отже, міський голова Уманської міської ради в порушення вищенаведених вимог Закону України «Про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій». А також Порядку проведення громадського обговорення під час розгляду питань про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій. Без внесення подання, без повідомлення громадськості, мешканців вулиці ОСОБА_4 (Ленінградське шосе) в тому числі позивача, щодо внесеної пропозиції про перейменування вулиці ОСОБА_4, без обгрунтування такої пропозиції, без проведення громадського обговорення протягом визначеного законом строку, прийняв оскаржуване розпорядження щодо перейменування вулиці Ленінградське шосе на вулицю ОСОБА_4.
Представник Уманської міської ради в судовому засіданні заперечував проти задоволення позову, при цьому подав письмові заперечення. Згідно яких вказано, що дійсно Уманська міська рада в установлений законом час не прийняла відповідне рішення про перейменування вулиць та провулків в м. Умань, але позивач в своїй позовній заяві не вказує яким чином були порушені його права. На виконання норм Закону України «Про засудження комуністичного та націонал – соціалістичного тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» міський голова м. Умань 19 лютого 2016 року видав розпорядження № 16-р «про перейменування вулиць та провулків міста ОСОБА_2», яким було перейменовано вулиці і провулки міста ОСОБА_2, в тому числі і вул. Ленінградське шосе. Тобто, права позивача ніяк не були порушені, адже вимоги Закону України «Про засудження комуністичного та націонал - соціалістичного тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки»в розрізі перейменування вулиць та провулків, були виконані міським головою м. Умань, шляхом видання відповідного розпорядження. Крім того, Закон № 317 був опублікований в газеті «Голос України» від 20.05.2015 - № 87.Відповідно до ст. 7 Закону № 317 – цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, тобто даний Закон набрав чинності 21 травня 2015 року.
Відповідно до п. 6 ст. 7 Закону № 317 – Уманська міська рада у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом повинна була здійснити дії передбачені даним Законом. Тобто, перейменування вулиць міською радою повинно було здійснитись до 21.11.2015 року. В даному випадку останній день подачі позовної заяви у відповідності до ст. 99 КАС України був 21.05.2016 року, а позивач звернувся до суду з даним позовом 09.08.2016 року, а тому пропустив строк звернення до суду з позовом.
Розпорядження міського голови м. Умань від 19.02.2016 року № 16-р «Про перейменування вулиць та провулків міста ОСОБА_2» приймалось на підставі та в спосіб передбачений Законами України. В позовній заяві зазначається про порушення ч. 5 ст. 3 ЗУ «Про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій» при прийнятті спірного розпорядження міського голови – імена фізичних осіб,ювілейні та святкові дати, назви і дати історичних подій присвоюються юридичним особам та об’єктам права власності лише після проведення громадського обговорення та за згодою відповідного трудового колективу. Порядок проведення громадського обговорення під час розгляду питань про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій встановлюється Кабінетом ОСОБА_5 України.
Відповідно до абзацу 2 частини 1 «Порядку проведення громадського обговорення під час розгляду питань про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності, які за ними закріплені, об’єктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій» затверджений постановою КМУ від 24 жовтня 2012 року № 989 – дія цього Порядку поширюється на суб’єктів, що готують подання про присвоєння юридичним особам імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій, визначених ст. 7 ЗУ «Про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій».
Відповідно до ст. 7 ЗУ «Про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій»- подання про присвоєння імені фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події скверам, бульварам, вулицям, провулкам, узвозам, проїздам, проспектам, площам, майданам, набережним, мостам готується сільським, селищним, міським головою. В даному випадку міський голова не є суб’єктом який готує подання, а є суб’єктом який присвоює (приймає рішення) про перейменування даних об’єктів топоніміки.
При прийнятті оспорюваного розпорядження міський голова керувався Положенням про порядок найменування, перейменування вулиць, провулків, площ, проспектів, парків, скверів, встановлення пам’ятних знаків в місті ОСОБА_2, затвердженого рішенням Уманської міської ради від 11 липня 2014 року № 2.4 – 55/6 «Про порядок найменування, перейменування вулиць, провулків, площ, проспектів, парків, скверів, встановлення пам’ятних знаків в місті ОСОБА_2». Відповідно до п. 2 даного Положення – імена фізичних осіб, назви ювілейних та святкових дат, назви і дати історичних подій присвоюються об’єктам міського підпорядкування лише після проведення громадського обговорення. Так, в доданих до позовної заяви є роздруківка з сайту Уманської міської ради від 05.02.2016 року про перейменування 113 вулиць м. Умань. В проекті розпорядження міського голови вул. Ленінградське шосе підлягала на перейменування на вулицю Магістральна, але це був лише проект. На першій сторінці даної роздруківки чітко вказано, що даний проект має обговорити громада міста. В газеті «Уманська Зоря» від 05.02.2016 року № 6 опублікована стаття «В нашому місті розпочали перейменування вулиць» де зазначається, що в місті ОСОБА_2 обговорюють питання перейменування вулиць та провулків. Також в даній газеті 12.02.2016 року було опубліковано об’яву під назвою «до жителів ОСОБА_2» - де вказується про обговорення перейменування вулиць і провулків міста, а також вказано на яку адресу можна подавати свої пропозиції з даного приводу. Однак позивачем будь-яких пропозицій щодо перейменування спірної вулиці не було подано. В обговоренні перейменування вул. Ленінградське шосе на вул.. С.Бандери взяла участь Громадська рада при виконавчому комітеті Уманської міської ради. Також, на засіданні комісії Уманської міської ради з питань збереження історичної спадщини, найменування, перейменування вулиць, провулків, площ, проспектів , парків, скверів та встановлення пам’ятних знаків в місті ОСОБА_2 яке відбулося 18.02.2016 року взяли участь голова громадської організації ВО «Майдан», який вніс пропозицію назвати спірну вулицю іменем ОСОБА_4. На засіданні цю пропозицію підтримав депутат Уманської міської ради ОСОБА_8. Дана комісія, більшістю голосів підтримала дану пропозицію та надала свої рекомендації у поданні до міського голови м. Умань.
Представник міського голови Уманської міської ради Черкаської області в судове засідання не з’явився, причини неявки суду не повідомив. При цьому подав письмові заперечення проти позову.
Суд, заслухавши пояснення позивача та його представника, беручи до уваги заперечення представників відповідачів, вивчивши матеріали справи, вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.
Законом України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки» неврегульоване питання щодо оскарження рішень субєктів владних повноважень з приводу перейменування вулиць, однак вказаний закон не містить і заборони щодо оскарження таких рішень.
У відповідності до ч.2 ст.55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Згідно ч.2 ст.4 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом встановлений інший порядок судового вирішення.
Виходячи зі змісту вказаних норм діючого законодавства, суд приходить до висновку, що оскарження вказаних рішень субєктів владних повноважень може бути предметом розгляду в суді, оскільки іншого порядку вирішення спірних питань Закон України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки» не містить.
Згідно п.п.є п.4 ч.1 ст.1 Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки» символіка комуністичного тоталітарного режиму - символіка, що включає: назви областей, районів, населених пунктів, районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів, інших об’єктів топоніміки населених пунктів, підприємств, установ, організацій, у яких використані імена або псевдоніми осіб, які обіймали керівні посади в комуністичній партії (посаду секретаря районного комітету і вище), вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік, працювали в радянських органах державної безпеки, а також назви СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік та похідні від них, назви, пов’язані з діяльністю комуністичної партії (включаючи партійні з’їзди), річницями Жовтневого перевороту 25 жовтня (7 листопада) 1917 року, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідуванням учасників боротьби за незалежність України у XX столітті (крім назв, пов’язаних з опором та вигнанням нацистських окупантів з України або з розвитком української науки та культури).
У відповідності до ч.1 ст.4 Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки» виготовлення, поширення, а також публічне використання символіки комуністичного тоталітарного режиму, символіки націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму, у тому числі у вигляді сувенірної продукції, публічне виконання гімнів СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних та автономних радянських республік або їх фрагментів на всій території України заборонено.
Як зазначено у п.6 ст.7 Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки» - ОСОБА_5 міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським, районним державним адміністраціям, ОСОБА_6 Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом в установленому порядку здійснити демонтаж пам’ятників, пам’ятних знаків, присвячених особам, причетним до організації та здійснення Голодомору 1932-1933 років в Україні, політичних репресій, особам, які обіймали керівні посади у комуністичній партії, вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних та автономних радянських республік (крім осіб, діяльність яких була значною мірою пов’язана з розвитком української науки та культури), працівникам радянських органів державної безпеки, подіям, пов’язаним з діяльністю комуністичної партії, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідуванням учасників боротьби за незалежність України у XX столітті, а також в установленому порядку перейменувати райони у містах, сквери, бульвари, вулиці, провулки, узвози, проїзди, проспекти, площі, майдани, набережні, мости, інші об’єкти топоніміки населених пунктів, а також інші географічні об’єкти, назви яких містять символіку комуністичного тоталітарного режиму.
У разі якщо протягом зазначеного в абзаці першому цього пункту строку сільською, селищною, міською радою в установленому цим Законом порядку не прийнято рішення про перейменування районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів чи інших об’єктів топоніміки населених пунктів, назви яких містять символіку комуністичного тоталітарного режиму, таке рішення у формі розпорядження приймається відповідним сільським, селищним, міським головою (або особою, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження) у тримісячний строк, що обчислюється з моменту закінчення строку, встановленого абзацом першим цього пункту. Таке розпорядження приймається з урахуванням вимог, встановлених цим Законом, статтею 3 Закону України "Про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій", пропозицій громадськості, науковців та рекомендацій Українського інституту національної памяті.
Судом було встановлено, що у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим зазначеним Законом, Уманською міською радою рішення щодо перейменування вулиць та провулків міста ОСОБА_2 прийнято не було, у зв’язку з чим повноваження щодо вирішення даного питання перейшло до голови Уманської міської ради, яке було прийнято 19 лютого 2016 року (а.с. 10). Дане розпорядження приймалося міським головою Уманської міської ради з урахуванням подання комісії з питань збереження історичної спадщини, найменування, перейменування вулиць, провулків, площ, проспектів, парків, скверів та встановлення пам’ятних знаків в місті ОСОБА_2.
Склад комісії з питань збереження історичної спадщини, найменування, перейменування вулиць, провулків, площ, проспектів, парків, скверів та встановлення пам’ятних знаків в місті ОСОБА_2, а також положення про Комісію та про порядок найменування, перейменування вулиць, провулків, площ, проспектів, парків, скверів та встановлення пам’ятних знаків в місті ОСОБА_2 затверджено рішенням Уманської міської ради від 11 липня 2014 року № 2.4 – 55/6 (а.с. 84-88).
21 січня 2016 року рішенням Уманської міської ради № 3.3-4/7 затверджено новий склад комісії з питань збереження історичної спадщини, найменування, перейменування вулиць, провулків, площ, проспектів, парків, скверів та встановлення пам’ятних знаків в місті ОСОБА_2 (а.с.89-91).
05.02.2016 року в газеті «Уманська Зоря» № 6 опубліковано статтю «в нашому місті розпочали перейменування вулиць», де зазначається, що в місті ОСОБА_2 обговорюється питання перейменування вулиць та провулків. 12.02.2016 року в цій же газеті було опубліковано об’яву під назвою «до жителів ОСОБА_2», де вказується про обговорення перейменування вулиць та провулків(а.с.92,93).
05.02.2016 року на офіційному сайті Уманської міської ради було викладено проект переліку вулиць та провулків, які підлягають перейменуванню із зазначенням запропонованих старих та нових їх назв (а.с. 27-28). При цьому вказано, що пропозиції комісії щодо нових топонімів має обговорити громада міста. Згідно даного проекту вулицю Ленінградське шосе пропонується перейменувати на вулицю Магістральна.
Згідно протоколу № 5 від 18.02.2016 року засідання комісії Уманської міської ради з питань збереження історичної спадщини, найменування, перейменування вулиць, провулків, площ, проспектів, парків, скверів та встановлення пам’ятних знаків в місті ОСОБА_2, вирішено підготувати подання міському голові для розгляду та затвердження переліку вулиць та провулків, які перейменовуються з врахуванням всіх пропозицій, результатів інтернет - голосування, звернень які були оприлюднені і взяті до уваги на засіданнях комісій та були визначені шляхом голосування. Згідно переліку вулиць та провулків міста ОСОБА_2, що є додатком до протоколу № 5, вбачається, що він містить перелік з 102 вулиць та провулків міста ОСОБА_2, які підлягали перейменуванню(а.с.66-74 ). Також з вище зазначеного протоколу вбачається, що на засіданні комісії Уманської міської ради з питань збереження історичної спадщини, найменування, перейменування вулиць, провулків, площ, проспектів, парків, скверів та встановлення пам’ятних знаків в місті ОСОБА_2 приймав участь голова громадської організації ВО «Майдан», який вніс пропозицію перейменувати вулицю Ленінградське шосе на вулицю ОСОБА_4 та комісія більшістю голосів (9 голосів з 13) підтримали пропозицію та надала свої рекомендації у поданні до міського голови м. Умані (а.с. 60-64), а 19.02.2016 року міським головою Уманської міської ради з урахуванням вищезазначеного подання комісії з питань збереження історичної спадщини, найменування, перейменування вулиць, провулків, площ, проспектів, парків, скверів та встановлення пам’ятних знаків в місті ОСОБА_2 було винесено спірне розпорядження щодо перейменування вулиць та провулків міста ОСОБА_2, зокрема, і вулицю Ленінградське шосе на вулицю ОСОБА_4.
Об’єднання співвласників житла «Дорожник» 29.02.2016 року та 11.03.2016 року звернулося до Уманського міського голови із проханням перейменувати вулицю ОСОБА_4 на вулицю Магістральну, яка була попередньо запропонована в проекті, що був розміщений на офіційному сайті Уманської міської ради 05.02.2016 року (а.с.14, 15-16).
У ч. 3 ст. 2 КАС України визначений перелік вимог, яким повинні відповідати рішення суб’єктів владних повноважень, зокрема чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення тощо.
Абзацом 1 п. 6 ст. 7 Закону України «Про засудження комуністичного та націонал – соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», передбачено, що розпорядження міського голови про перейменування вулиць, провулків та інші об’єкти топоніміки населених пунктів приймається з урахуванням вимог, встановлених цим Законом, статтею 3 Закону України « Про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій», пропозицій громадськості, науковців та рекомендацій Українського інституту національної пам’яті.
Статтею 3 Закону України «Про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій» передбачено підстави та умови присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій. Згідно ч. 5 ст. 3 цього Закону, імена фізичних осіб, ювілейні та святкові дати, назви і дати історичних подій присвоюються юридичним особам та об’єктам права власності лише після проведення громадського обговорення та за згодою відповідного трудового колективу. Порядок проведення громадського обговорення під час розгляду питань про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій встановлюється Кабінетом ОСОБА_5 України.
Постановою Кабінету ОСОБА_5 України від 24 жовтня 2012 року № 989 було затверджено Порядок проведення громадського обговорення під час розгляду питань про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності, які за ними закріплені, об’єктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій.
Так, зазначеним Порядком передбачено наступне. Громадське обговорення проводиться з метою залучення представників громадськості до розгляду пропозицій щодо присвоєння юридичним особам імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій та врахування їх думки під час прийняття відповідного рішення. Участь у громадському обговоренні можуть брати фізичні та юридичні особи, а також громадські об’єднання, що не є юридичними особами. Громадське обговорення передбачає: оприлюднення інформаційного повідомлення про проведення громадського обговорення, що містить відомості: про найменування організатора громадського обговорення, найменування юридичної особи, якій пропонується присвоїти ім’я фізичної особи, ювілейної чи святкової дати, назви або дати історичної події, ім’я фізичної особи, ювілейної чи святкової дати, назви або дати історичної події. Що пропонується присвоїти юридичній особі та обгрунтування такої пропозиції; суб’єктів, що внесли пропозицію щодо присвоєння юридичній особі імені фізичної особи, ювілейної чи святкової дати, назви або дати історичної події; строк, місце, час проведення заходів з громадського обговорення, акредитації представників засобів масової інформації, реєстрації учасників; поштову адресу та (або) адресу електронної пошти, номер телефону, строк і форму для подання пропозицій (зауважень); місцезнаходження та (або) адресу електронної пошти, номер телефону організатора громадського обговорення, за якими можна ьотримати консультації з питань, що винесено на громадське обговорення; прізвище та ім’я особи, визначеної відповідальною за проведення громадського обговорення; строк і спосіб оприлюднення результатів громадського обговорення; опрацювання організаторами громадського обговорення висловлених пропозицій (зауважень) щодо присвоєння юридичним особам імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій та проведення аналізу поданих пропозицій; узагальнення та оприлюднення результатів громадського обговорення. Рішення про проведення громадського обговорення приймається його організатором з урахуванням вимог, установлених ЗУ «Про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій», і повинно містити питання, що виноситься на громадське обговорення, строк його проведення, перелік заходів, які планується здійснити у рамках такого обговорення, та відповідальних осіб. Строк проведення громадського обговорення обчислюється з дня оприлюднення відповідного інформаційного повідомлення і повинен становити не менш як два місяці. Інформаційне повідомлення про проведення громадського обговорення органами державної влади, ОСОБА_5 міністрів Автономної Республіки Крим оприлюднюються ними на власному офіційному веб-сайті.
Позивач у своїй позовній заяві та в судовому засіданні вказав, що оскаржуване розпорядження було прийнято з порушенням вимог закону, а саме не було проведено громадських обговорень у передбаченому законом порядку, не було опубліковано проект розпорядження, яке є нормативно – правовим актом, при цьому представником відповідача було вказано, що дані дії не проводилися в зв’язку з браком часу, оскільки Уманський міський голова був зобов’язаний видати розпорядження про перейменування вулиці Ленінградське шосе у період із 22 листопада по 22 лютого 2016 року, тому з метою своєчасного виконання покладеного на нього законом обов’язку розпорядження було прийнято 19 лютого 2016 року.
Відповідно до ч. 11 ст. 59 ЗУ «Про місцеве самоврядування» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов’язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до ЗУ «Про доступ до публічної інформації». Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому ЗУ «Про доступ до публічної інформації», крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Як зазначено в п. 2 ч. 1 ст. 15 ЗУ «Про доступ до публічної інформації» розпорядники інформації зобов’язані оприлюднювати нормативно- правові акти, акти індивідуальної дії(крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності. Відповідно до ч. 3 ст. 15 вказаного Закону проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніше як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Отже, з вищевказаних норм діючого законодавства вбачається, що проект розпорядження міського голови м. Умані № 16-р від 19.02.2016 року «Про перейменування вулиць та провулків міста ОСОБА_2», яке є нормативно-правовим актом, в обов’язковому порядку повинен був бути оприлюднений у передбачений законом строк.
Таким чином, з урахуванням наведеного вище суд дійшов висновку, що розпорядження міського голови м. Умань ОСОБА_3 № 16-р від 19.02.2016 року «Про перейменування вулиць та провулків міста ОСОБА_2» було прийнято з істотними порушеннями процедури його прийняття, тому є незаконним та підлягає скасуванню, а позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.
Суд вважає, що позовна вимога щодо визнання бездіяльності Уманської міської ради протиправною, є необґрунтованою, оскільки як зазначено у п.6 ст.7 Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки» - ОСОБА_5 міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським, районним державним адміністраціям, ОСОБА_6 Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом в установленому порядку здійснити демонтаж пам’ятників, пам’ятних знаків, присвячених особам, причетним до організації та здійснення Голодомору 1932-1933 років в Україні, політичних репресій, особам, які обіймали керівні посади у комуністичній партії, вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних та автономних радянських республік (крім осіб, діяльність яких була значною мірою пов’язана з розвитком української науки та культури), працівникам радянських органів державної безпеки, подіям, пов’язаним з діяльністю комуністичної партії, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідуванням учасників боротьби за незалежність України у XX столітті, а також в установленому порядку перейменувати райони у містах, сквери, бульвари, вулиці, провулки, узвози, проїзди, проспекти, площі, майдани, набережні, мости, інші об’єкти топоніміки населених пунктів, а також інші географічні об’єкти, назви яких містять символіку комуністичного тоталітарного режиму.
У разі якщо протягом зазначеного в абзаці першому цього пункту строку сільською, селищною, міською радою в установленому цим Законом порядку не прийнято рішення про перейменування районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів чи інших об’єктів топоніміки населених пунктів, назви яких містять символіку комуністичного тоталітарного режиму, таке рішення у формі розпорядження приймається відповідним сільським, селищним, міським головою (або особою, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження) у тримісячний строк, що обчислюється з моменту закінчення строку, встановленого абзацом першим цього пункту. Таке розпорядження приймається з урахуванням вимог, встановлених цим Законом, статтею 3 Закону України "Про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій", пропозицій громадськості, науковців та рекомендацій Українського інституту національної памяті.
В даному випадку вимоги Закону порушені не були, оскільки винесення розпорядження міським головою передбачено вищевказаним Законом, а тому в цій частині позовних вимог слід відмовити.
Відповідно до ч. 3 ст. 94 КАС України, з Уманської міської ради Черкаської області за рахунок бюджетних асигнувань підлягають частковому стягненню на користь позивача судові витрати в сумі 275,60 грн. та витрати на правову допомогу в розмірі 1750 грн.,пропорційно до задоволених позовних вимог.
На підставі викладеного, керуючись Законом України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного тоталітарного режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» від 09.04.2015 року № 317 – VIII, Законом України «Про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій», ст. ст. 2, 6, 7, 9, 10, 11, 17, 71, 94, 99, 158-163, 171 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Позовні вимоги ОСОБА_2 до Уманської міської ради, міського голови Уманської міської ради Черкаської області про бездіяльність, визнання протиправним та скасування розпорядження про перейменування вулиці - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження Уманського міського голови ОСОБА_3 від 19.02.2016 року № 16-р «Про перейменування вулиць та провулків міста ОСОБА_2» в частині перейменування вулиці Ленінградське шосе на вулицю ОСОБА_4.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути з Уманської міської ради Черкаської області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_2 судові витрати по справі в розмірі 275 грн. 60 коп. та витрати на правову допомогу в сумі 1750 грн.
Постанова суду може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом 10 днів з дня її проголошення, шляхом подачі апеляційної скарги, через Уманський міськрайонний суд.
Суддя Л.С. Годік