open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Дата документу 20.10.2016

Справа № 320/306/16-а

Провадження № 2-а/320/49/16

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 жовтня 2016 року Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області у складі?

головуючого – судді Горбачової Ю.В.,

при секретарі – Луценко П.В.,

за участю:

позивача – ОСОБА_1,

представника відповідача – ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Мелітополі адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області про визнання протиправних дій суб’єкта владних повноважень,

ВСТАНОВИВ :

Позивач звернувся до суду з позовом до виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області в якому з урахуванням уточнень просить визнати протиправним та відмінити рішення відповідача від 11.03.2015 року №35 «Про тимчасове встановлення тарифу на перевезення пасажирів на міських маршрутах загального користування м.Мелітополя та втрату чинності рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 05.01.2015 №1/2», на підставі якого було прийняте рішення від 14.04.2016 р. №63 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 28.01.2016 р. №13/2 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 11.03.2015 року «Про тимчасове встановлення тарифу на перевезення пасажирів на міських маршрутах загального користування м. Мелітополя та втрату чинності рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 05.01.2015 № 1/2 зі змінами»; визнати протиправним та відмінити рішення відповідача від 17.07.2014 №124/2, «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування у м. Мелітополі» в частині пункту 2 Типового договору на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування в м. Мелітополі, відповідно п 5.6 якого, пенсіонерам за віком встановлена вартість проїзду в розмірі 50% від діючого тарифу; визнати протиправним та відмінити рішення відповідача від 17.07.2014 року №124/2, «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування у м. Мелітополі» в частині пункту 3. Типового договору на надання послуг з перевезення пільгових категорій громадян, відповідно до п. 2.2.1. якого, кількість пільгових місць при перевезенні пасажирів обмежена до п’яти за один рейс; визнати протиправною бездіяльність відповідача в частині невиконання ним обов'язків по здійсненню контролю за дотриманням законодавства в сфері автомобільного транспорту, покладених на нього Законами України "Про автомобільний транспорт" та "Про місцеве самоврядування", рішенням від 20.11.2014 року за № 200/2 «Про створення постійно діючої комісії з оперативного контролю виконання перевізниками розкладу руху та дотримання умов договорів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом на автобусних маршрутах загального користування м. Мелітополь» та договорами з перевізниками на перевезення пасажирів на міському маршруті загального користування»; визнати протиправною бездіяльність відповідача в частині невиконання ним обов'язків, покладених на нього ст. ст. 15, 19 Закону України «Про звернення громадян», якими передбачено його законне право на вирішення його заяви від 07.12.2015р., в межах повноважень відповідача, на розгляд поставлених в ньому питань, на прийняття обґрунтованого рішення, на прийняття необхідних заходів для його виконання, на перевірку викладених у його заяві фактів, на прийняття рішення відповідно до чинного законодавства та на забезпечення його виконання, на задоволення вимог, викладених в його заяві, на доведення до його відома належних мотивів відмови основаних на нормах законодавства, а також на роз'яснення порядку оскарження прийнятого рішення; визнати протиправною бездіяльність відповідача в частині невиконання ним обов'язків, покладених на нього ст. 14 Закону України «Про доступ до публічної інформації», якими передбачено його законне право на надання йому достовірної, точної та повної інформації про перевірки комісією виконання перевізниками розкладу руху та дотримання умов договорів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом; визнати протиправною бездіяльність відповідача в частині невиконання ним обов'язків, покладених на нього ст. 14 Закону України «Про доступ до публічної інформації», якими передбачено його законне право на надання йому достовірної, точної та повної інформації про рішення відповідача від 13.08.2015 року № 147/2, згідно з яким встановлено тарифи на перевезення пасажирів на міських маршрутах загального користування в м. Мелітополі; а також стягнути з відповідача на його користь витрати по сплаті судового збору в розмірі 551,20 грн.

Позивач в судовому засіданні підтримав заявлені ним позовні вимоги та просив суд задовольнити їх в повному обсязі, обґрунтовуючи свої вимоги тим, що перевізники, які здійснюють перевезення пасажирів за маршрутами загального користування в м. Мелітополі не дотримуються вимоги законодавства щодо безоплатного перевезення пенсіонерів за віком, що передбачено постановами Кабінету Міністрів України від 17.05.1993 №354 "Про безплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування" і відповідач своїми протиправними рішеннями сприяє цьому, встановлюючи тарифи для перевезення пенсіонерів та встановлюючи ліміт пасажирів пільгових категорій за один рейс. Крім того, відповідач не надає йому повної та достовірної інформації на його звернення стосовно питань пасажироперевезень на маршрутах загального користування в м. Мелітополь, чим порушує Закон України «Про звернення громадян».

Представник відповідача - виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області в судовому засіданні заперечувала проти заявлених позовних вимог позивача, посилаючись на підстави викладені в письмових запереченнях. В своїх заперечення представник зазначила, що рішенням виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 11.03.2015 №35 "Про тимчасове встановлення тарифу на перевезення пасажирів на міських маршрутах загального користування м. Мелітополя та втрату чинності рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 05.01.2015 №1/2" на підставі діючого на той час законодавства та враховуючи економічні розрахунки підприємств-перевізників, виконавчий комітет Мелітопольської міської ради Запорізької області вирішив тимчасово, до 01.07.2015 встановити тариф на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування для приватних підприємств "Рейс", "Мотор-Експрес", "АНІ АСА", "Транзит", "Автосвіт", "АВТОТРАНСКОМ" "Крісгрант", "Віктор Транс" та приватних підприємців ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 у режимі маршрутного таксі 4 грн. Пунктом 2 цього рішення тим самим підприємствам розмістити в транспортних засобах інформаційні листи відповідно до наданих гарантійних листів щодо надання дітям від 6 до 14 років та людям похилого віку пільг на їх перевезення за тарифом 3 грн.

Згодом, рішенням виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 26.03.2015 №50 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 11.03.2015 №35 ..." та враховуючи зменшення цін на паливно-мастильні матеріали та гарантійні листи керівників підприємств-перевізників, виконавчий комітет Мелітопольської міської ради вирішив внести зміни в п.1 рішення №35, а саме, тимчасово, до 01.07.2015 встановити тариф на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування для приватних підприємств "Рейс", "Мотор-Експрес", "АНІ АСА", "Транзит", "Автосвіт", "АВТОТРАНСКОМ", "Крісгрант", "Віктор Транс" та приватних підприємців ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 у режимі маршрутного таксі 3,50 грн. та дітям від 6 до 14 років та людям похилого віку — 3 грн.

Рішенням виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 13.08.2015 року №147/2 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 11.03.2015 № 35 п.1 рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 11.03.2015 № 35 доповнити підприємствами ТОВ "АТП-АСА", ТОВ «АВТОПРОФІ М» та тимчасово, строком до 01.12.2015 встановити тариф на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування у режимі маршрутного таксі 3,50 грн. та дітям від 6 до 14 років та людям похилого віку — 3 грн.

Рішенням виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 28.01.2016 №13/1 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 11.03.2015 № 35 «Про тимчасове встановлення тарифу на перевезення пасажирів на міських маршрутах загального користування м. Мелітополя та втрати чинності рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 05.01.2015 № 1/2» зі змінами" внесено зміни в п.1 рішення виконавчого комітету" Мелітопольської міської ради Запорізької області від 11.03.2015 №35", а саме тимчасово, строком до 01.04.2016 встановити тариф на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування у режимі маршрутного таксі 3,50 грн. та дітям від 6 до 14 років та людям похилого віку — 3 грн.

Рішенням виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 14.04.2016 №63 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 28.01.2016 №13/2 ..." строк дії рішення №13/2 продовжено та встановлено тимчасово, строком до 01.07.2016 тариф на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування у режимі маршрутного таксі 3,50 грн. та дітям від 6 до 14 років та людям похилого віку — 3 грн,

Відповідно до ст.1 Закону України «Про автомобільний транспорт» автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

Відповідно до ст. 29 Закону України «Про автомобільний транспорт» автомобільним перевізником та автомобільним самозайнятим перевізником, які здійснюють перевезення пасажирів на договірних умовах, є суб'єкти господарювання, які відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надають послуги за договором перевезення пасажирів транспортним засобом, що використовується ними на законних підставах.

Згідно з ч. 1 ст. 55 ГК України, суб'єктами господарювання визнаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов'язків), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов'язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством.

Тобто метою діяльності автомобільного перевізника, як суб'єкта господарювання, є саме отримання прибутку.

Нормами статті 18 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначені відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, які будуються на договірній і податковій основі та на засадах підконтрольності у межах повноважень, наданих органам місцевого самоврядування законом.

Відповідно до ст.ст. 5,6 Закону України "Про транспорт" відносини підприємств транспорту загального користування з центральними та місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування будуються на основі податків, податкових пільг, встановлених нормативів та інших економічних засобів відповідно до чинного законодавства України.

Втручання у господарську діяльність підприємств транспорту, відволікання їх експлуатаційного персоналу на інші роботи місцевими органами влади і самоврядування не допускається, крім випадків, передбачених законодавством України.

Економічні відносини підприємств транспорту, що виникають у процесі перевезення, ґрунтуються на принципах взаємної вигоди, рівної та повної відповідальності.

Нормами ст.ст. 31 та 35 Закону України "Про автомобільний транспорт" зазначено, що відносини автомобільного перевізника, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міських, приміських та міжміських, які не виходять за межі території області (внутрішньо обласні маршрути), із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування визначаються договором про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування. Перевезення пасажирів автобусами в режимі регулярних пасажирських перевезень здійснюють автомобільні перевізники на автобусних маршрутах загального користування на договірних умовах із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

Згідно зі ст. 42 цього закону, договір про організацію перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування міському, приміському та міжміському, які не виходять за межі території області (внутрішньо обласні маршрути), укладається між органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування та автомобільним перевізником і вважається укладеним з моменту його підписання сторонами.

Пунктом 29 Постанови Кабінету Міністрів України від 18.02.1997 №176 "Про затвердження Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту" перевезення пасажирів за приміськими та міжміськими маршрутами у межах території однієї області (внутрішньо обласні маршрути) здійснюється на підставі договору про організацію перевезень, укладеного відповідно до законодавства. Типова форма такого договору, що повинен містити чіткі вимоги стосовно забезпечення безпеки дорожнього руху під час виконання договірних зобов'язань, затверджується Мінінфраструктури.

Так, відповідно до змісту договору на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування в м. Мелітополі, укладених між виконавчим комітетом Мелітопольські міської ради та перевізниками — приватними підприємствами, діючими на підставі Статуту та ліцензії, при перевезенні пасажирів на маршрутах загального користування міським автомобільним транспортом надається право на пільговий проїзд категоріям пільговиків, за проїзд яких проводяться компенсаційні виплати за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам відповідно до Бюджетного кодексу України (п.5.1.). Розмір компенсації витрат автомобільного перевізника внаслідок перевезення пасажирів встановлюється в межах асигнувань на ці цілі Державним бюджетом України на відповідний рік, а також в міському бюджеті на ці цілі. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані надати перевізникам, які здійснюють пільгові перевезення пасажирів, компенсацію відповідно до закону, при цьому під поняттям "витрати автомобільного перевізника від перевезення пільгових пасажирів" розуміється поняття "збитки від цих перевезень» (п.5.4).

Відповідно до ст..37 Закону України «Про автомобільний транспорт» види та обсяги пільгових перевезень установлюються замовленням, у якому визначається порядок компенсації автомобільним перевізникам, які здійснюють перевезення пасажирів на маршрутах загального користування, збитків від цих перевезень.

Саме з цих підстав, між виконавчим комітетом Мелітопольської міської ради та приватними підприємствами-перевізниками були укладені договори про надання послуг з перевезень пільгових категорій громадян, згідно з якими перевізники беруть на себе зобов'язання забезпечувати та гарантувати перевезення пасажирів, які відповідно до законодавства мають право на пільговий проїзд, на міських автобусних маршрутах загального користування (п.1.2).

Рішеннями виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 14.05.2015 №76/1, від 25.06.2015 № 105/2 та від 13.08.2015 № 142/1 затверджено Порядок проведення розрахунку компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремим категоріям громадян міським автомобільним транспортом в режимі маршрутного таксі. В рішенні, відповідно до чинного законодавства, визначені наступні категорії пільговиків, які мають 100% пільгу на проїзд міським автомобільним транспортом загального користування, що фінансуються за рахунок субвенцій з державного бюджету:

*інваліди І,ІІ,ІІІ груп та особа, яка супроводжує інваліда І групи;

*учасники бойових дій;

*учасники ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС І та II категорій з посвідченням серії "А";

*діти-сироти та діти, які залишились без опіки батьків і виховуються в школах-інтернатах;

*діти з багатодітних сімей;

*інваліди І,ІІ групи та особа, яка супроводжує інваліда та дитину інваліда;

*жертви політичних репресій;

*ветерани військової служби й органів внутрішніх справ;

*військовослужбовці строкової служби;

*пенсіонери за віком.

Тобто, як вбачається з наведеного, перелік є вичерпним.

Компенсація підприємствам-перевізникам за пільговий проїзд окремим категоріям громадян проводиться відповідно до укладених договорів між головним розпорядником бюджетних коштів та транспортним підприємством в межах кошторисних призначень на відповідну субвенцію (п.4.6. вказаного рішення).

Відповідно до ст. 37 Закону України «Про автомобільний транспорт» пільгові перевезення пасажирів, які відповідно до законодавства користуються такими правами, забезпечують автомобільні перевізники, які здійснюють перевезення пасажирів на автобусах загального користування, до яких відносяться автобуси, що виконують перевезення пасажирів на маршрутах в режимі маршрутного таксі. Види та обсяги пільгових перевезень установлюються замовленням, у якому визначається порядок компенсації автомобільним перевізникам, які здійснюють автомобільні перевезення пасажирів на маршрутах загального користування, збитків від цих перевезень.

Таким чином, перевізники здійснювали пільгове перевезення пасажирів на підставі договорів державного замовлення, які укладались з відповідним розпорядником коштів виходячи із виділеної з державного бюджету суми субвенції на компенсацію збитків перевізникам від пільгового перевезення пасажирів.

Крім того, листом від 06.01.2016 №Н-1586/ел. позивачу повідомлялось, що відповідно до рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради від 17.08.2014 №124 передбачено безкоштовний проїзд саме пільговим категоріям громадян.

З метою поліпшення перевезення пільгових категорій громадян, рішеннями виконавчого комітету Мелітопольської міської ради від 28.05.2015 №92/4, від 24.09.2015 №183 та від 15.10.2015 №203/3 були введені автобуси "Пільговий" на міських маршрутах загального користування м. Мелітополя.

Тобто, з вищенаведеного вбачається, що відповідно до чинного законодавства, Порядком проведення розрахунку компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремим категоріям громадян міським автомобільним транспортом в режимі маршрутного таксі, були визначені категорії пільговиків, які мають 100% пільгу на проїзд міським автомобільним транспортом загального користування, що фінансуються за рахунок субвенцій з державного бюджету, до яких люди похилого віку та діти віком від 6 до 14 років не входять.

Проте, з метою поліпшення умов перевезень людей похилого віку та дітей віком від 6 до 14 років, виконавчий комітет своїми рішеннями встановив тариф -3 гривні.

Крім того, на запит виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Міністерство соціальної політики України (Мінсоцполітики) листом від 17.03.2016 № 3885/0/14-16/5 надало роз'яснення щодо надання пільгового проїзду окремим категоріям громадян у громадському транспорті, зі змісту якого вбачається, що згідно Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України '' від 28.12.2014 №76-VIII з 1 червня 2015 року скасовано право окремих категорій громадян на безоплатний проїзд у міському транспорті. Разом з цим, постановами Кабінету Міністрів України від 17.05.1993 №354 "Про безплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування" і від 16.08.1994 №555 "Про поширення чинності постанови Кабінету Міністрів від 17 травня 1993 р. №354" передбачено право пенсіонерів за віком і інвалідів на безоплатний проїзд на міському пасажирському транспорті загального користування (крім метрополітену і таксі) та приміських маршрутах.

Проте, Законом України "Про Державний бюджет України на 2016 рік" відповідні видатки у вигляді субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам не передбачені.

Як вбачається зі змісту вказано листа, Верховною Радою України 18 лютого прийнято Закон України "Про внесення змін до додатків №3 та №7 Закону України " Про Державний бюджет України на 2016 рік" щодо фінансового забезпечення компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян та інших передбачених законодавством пільг", яким пропонується внести зміни до Державного бюджету України на 2016 рік щодо відновлення субвенцій з державного бюджету місцевим на надання пільг і компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян.

Крім зазначеного, Мінсоцполітики було запропоновано самостійно визначити обсяг пільгових перевезень і відповідно до ст.91 Бюджетного кодексу України передбачити видатки на них. Проте в місцевому бюджеті не передбачені асигнування на ці витрати та законодавчо відсутній механізм виплати компенсацій. Місцевий бюджет, який був прийнятий ще до Нового року і формувався з урахуванням прогнозованих потреб за зразком бюджету 2015 року.

Таким чином, оскільки у Законі України "Про Держбюджет України на 2016 рік" видатки на компенсацію за перевезення пільгових категорій громадян не передбачені і держава право надавати пільги та розраховуватися за них надала місцевим радам, які у свою чергу, не мають коштів, щоб нести додаткові витрати, то, на даний час право на численні пільги є тільки правом без його реалізації через відсутність коштів у місцевому бюджеті.

Стосовно позовних вимог щодо визнання протиправним та скасування рішення виконкому Мелітопольської міської ради від 17.07.2014 №124/2 "Про затвердження порядку проведення конкурсу з перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування у м. Мелітополі", визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо контролю за дотриманням законодавства в сфері автомобільного транспорту, відповідач заперечує з наступних підстав.

Згідно зі Законом України "Про транспорт" контроль за додержанням законодавства на транспорті здійснюють відповідні органи виконавчої влади і органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень.

Відповідно до ст. 44 Закону України «Про автомобільний транспорт» визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах. Організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування. Договір з переможцем конкурсу (або дозвіл) органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування укладають (або надають) на термін від трьох до п'яти років. Дозвіл органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування пасажирському перевізнику на обслуговування автобусних маршрутів надається на термін до п'яти років. Автомобільний перевізник - переможець конкурсу повинен самостійно забезпечувати перевезення.

Для підготовки та проведення конкурсу органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування утворюють конкурсний комітет, до складу якого входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та територіальних органів Національної поліції, а також громадських організацій у сфері автомобільного транспорту.

Порядок проведення конкурсів визначає Кабінет Міністрів України.

Відповідно до ст. 6 Закону України «Про автомобільний транспорт» органи місцевого самоврядування формують мережу міських автобусних маршрутів загального користування і здійснюють у межах своїх повноважень контроль за дотриманням законодавства у сфері автомобільного транспорту на відповідній території. Планові перевірки проводяться не частіше одного разу на рік. Орган державного контролю не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку проведення планової перевірки письмово повідомляє про це автомобільного перевізника, якого буде перевіряти. Позапланові перевірки проводяться лише на підставі заяви (повідомлення в письмовій формі) про порушення автомобільним перевізником вимог законодавства про автомобільний транспорт уповноваженими особами органів, яким надано право здійснення державного контролю, з метою перевірки наведених фактів та виконання припису про порушення зазначеного законодавства.

Так, листом від 14.12.2015 №182 04-44-8 позивачу було повідомлено, що згідно з рішенням виконавчого комітету Мелітопольської міської ради від 20.11.2014 №200/2 "Про створення постійно діючої комісії з перевірки відповідності паспорта маршруту умовам перевезення на міських маршрутах загального користування м. Мелітополя та затвердження її складу, втрату чинності рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради від 19.12.2003 №228/1 зі змінами" членами комісії з 21.11.2014 було проведено 21 перевірку виконання розкладів руху та дотримання умов договорів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом на автобусних маршрутах загального користування м. Мелітополя.

Відповідно ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

На підставі наведеного, вважає, що позов не підлягає задоволенню за безпідставністю вимог, оскільки діями відповідачів не обмежуються права позивача на пільговий проїзд.

Суд, заслухавши пояснення позивача, заперечення представника відповідача, дослідивши матеріали справи, вважає, що адміністративний позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Згідно ст. 71 ч.2 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень обов’язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Так, згідно представлених сторонами письмових доказів встановлено, що з 01.06.2011р. позивач є пенсіонером за віком (а.с.6).

В кінці березня на початку квітня 2015р. він побачив, що у міському транспорті з'явилися оголошення про те, що вартість проїзду для пенсіонерів складає 3 (три) гривні.

29.09.2015 року позивач направив в Запорізьку обласну державну адміністрацію запит, в якому просив повідомити йому, на підставі яких нормативно-правових актів встановлюється вартість проїзду – в автобусах для пенсіонерів за віком.

02.10.2015 року облдержадміністрація направила відповідь на запит позивача від 29.09.2015 року, в якій, зокрема, повідомляється, що «У разі наявності у ОСОБА_4 посвідчення пенсіонера, Ви згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 17.05.1993 № 354 «Про безоплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування» маєте право на безоплатний проїзд у міському пасажирському транспорті загального користування (крім метрополітену і таксі)» (а.с.7).

02.10.2015 року позивачем було направлено до виконавчого комітету Мелітопольської міської ради (далі - відповідач) запит, в якому просив надати йому копію рішення органів місцевого самоврядування м. Мелітополь, згідно з яким вартість проїзду в міському транспорті для пенсіонерів за віком встановлена в розмірі 3 гривні.

08.10.2015 року відповідачем було надано відповідь на запит позивача від 02.10.2015 року, в якому зазначається, що «Згідно з рішенням виконавчого комітету Мелітопольської міської ради від 11.03.2015 № 35 «Про тимчасове встановлення тарифу на перевезення пасажирів на міських маршрутах загального користування м. Мелітополя» вартість на міських маршрутах загального користування м. Мелітополя для людей похилого віку встановлена у розмірі 3 грн.».

У своєму позові ОСОБА_1 зазначає, що на момент надання йому виконавчим комітетом ММР ЗО інформації на його запит від 02.10.2015 року, а саме на 08.10.2015 року, рішення від 11.03.2015року № 35 було скасовано рішенням від 13.08.2015 року № 147/2, внаслідок чого втратило законну силу. Позивач вважає, що відповідач в порушення вимог п.6 ч.1 ст. 14 Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 № 2939-VI, надав йому не достовірну інформацію.

Але, в судовому засіданні було встановлено, що позивачу була надана достовірна інформація, оскільки рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради від 11.03.2015 № 35 «Про тимчасове встановлення тарифу на перевезення пасажирів на міських маршрутах загального користування м. Мелітополя» на час отримання позивачем відповіді не втратило чинності, а було лише змінено на підставі рішення від 13.08.2015 року № 147/2. Дану обставину в судовому засіданні визнав і сам позивач.

Тобто, в цьому випадку відповідач надав ОСОБА_1 достовірну інформацію про рішення, відповідно до якого вартість проїзду в міському транспорті для людей похилого віку (пенсіонерів за віком) встановлена в розмірі 3 грн.

20.11.2014 року за № 200/2 відповідачем було прийняте рішення «Про створення постійно діючої комісії з оперативного контролю виконання перевізниками розкладу руху та дотримання умов договорів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом автобусних маршрутах загального користування м. Мелітополь».

Згідно п.2 вказаного рішення, комісія зобов'язана проводити перевірки виконання перевізниками розкладу руху та дотримання умов договорів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом на автобусних маршрутах загального користування м Мелітополь не менше ніж один раз в місяць.

04.12.2015 року позивач направив відповідачу запит, в якому просив надати йому інформацію про результати роботи комісії. На його запит відповідач надав відповідь від 14.12.2015 №182 04-44-8, в якій позивачу було повідомлено, що згідно з рішенням виконавчого комітету Мелітопольської міської ради від 20.11.2014 №200/2 "Про створення постійно діючої комісії з перевірки відповідності паспорта маршруту умовам перевезення на міських маршрутах загального користування м. Мелітополя та затвердження її складу, втрату чинності рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради від 19.12.2003 №228/1 зі змінами», членами комісії з 21.11.2014 було проведено 21 перевірку виконання розкладів руху та дотримання умов договорів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом на автобусних маршрутах загального користування м. Мелітополя. Акти та висновки відсутні.

В судовому засіданні представник відповідача повідомила, що перевірки роботи перевізників проводяться, але за результатами цих перевірок ОСОБА_5 та висновки за результатами перевірок комісією не складалися.

Суд, вважає, що відповідачем не було доведено в судовому засіданні факт проведення перевірок виконання перевізниками розкладу руху та дотримання умов договорів на перевезення пасажирів, оскільки суду не надані докази проведення таких перевірок.

Таким чином, судом встановлено, що в результаті протиправної бездіяльності відповідача в частині невиконання ним обов'язків, покладених на нього ст. 6 Закону України «Про автомобільний транспорт», ст. 30 Закону України "Про місцем самоврядування", рішенням від 20.11.2014 за №200/2 та п. 2.1.3. договорів з перевізниками, не здійснюється контроль за дотриманням законодавства в сфері автомобільного транспорту.

13.08.2015 року №147/2 відповідачем було прийняте рішення «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 11.03.2015 року № 35 «Про тимчасове встановлення тарифу на перевезення пасажирів на міських маршрутах загального користування м. Мелітополя та втрату чинності рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 05.01.2015 року 1/2 зі змінами» відповідно до п.1 «рішення доповнити підприємствами ТОВ –«АТП АСА», ТОВ « АВТОПРОФІ М» та викласти в новій редакції: «Тимчасово, строком до 01.12.2015, встановити тариф на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування для ПП «Рейс», ПП «Мотор-Експрес», ТОВ –«АТП АСА », ПП «Транзит», ПП «Авітосвіт», ТОВ «АВТОТРАНСКОМ», ПП «Крісгрант», ТОВ «Віктор Транс», ТОВ «АВТОПРОФІ М», ТОВ «АТП-АСА» та приватних підприємців ОСОБА_3, ОСОБА_6, ОСОБА_5 у режимі маршрутного таксі 3,5 грн. та 3,0 грн. дітям від 6 до 14 років та людям похилого віку».

Вказане рішення відповідача від 13.08.2015 року № 147/2 прийняте відповідно до рішення від 17.07.2014 року № 124/2 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування в м. Мелітополь».

Пунктом 2 рішення відповідача від 17.07.2014 року № 124/2 був затверджений «Типовий договір на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування».

Пунктом 3 вказаного рішення був затверджений «Типовий договір про надання послуг по перевезенню льотних категорій громадян». Відповідно до п. 2.2.1 Типового договору 3 перевізник «Гарантує надання пільгових місць при перевезенні пасажирів, у кількості п’яти осіб за один рейс». Рішення відповідача про надання льотних місць при перевозки пасажирів, в кількості 5 чоловік за один рейс.

07.12.2015 р. позивачем було направлено на адресу відповідача заяву в якій зазначав, що встановлення виконавчим комітетом тарифів для пенсіонерів порушує його право на пільговий безоплатний проїзд та вимагав прийняти рішення, яким зобов'язати перевізників забезпечити дотримання вимог Постанови КМУ від 17.05.1993 №354 « Про безкоштовний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування».

На вказане звернення позивач отримав відповідь від 06.01.2016 року за № Н-1586/ел, в якій йому було роз‘яснено, що в жодному прийнятому виконавчим комітетом рішенні не йдеться про встановлення тарифів для перевезень пенсіонерів, а також у відповіді йдеться про те, що пільговий безкоштовний проїзд пенсіонерів за віком передбачений Постановою КМУ від 17.05.1993 №354.

Таким чином, позивачу була надана відповідь у відповідності до чинного законодавства і посилання позивача на отримання неконкретної відповіді в даному випадку суд вважає лише його суб‘єктивним ставленням.

Таким чином, судом встановлено, що відповідач визнає, що пенсіонери за віком мають право на пільговий безоплатний проїзд, який передбачений Постановою КМУ від 17.05.1993 №354 «Про безоплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування».

До того ж, судом встановлено, що в досліджених рішеннях відповідача не йдеться про встановлення тарифів для перевезення пенсіонерів за віком на маршрутах загального користування в м. Мелітополь, а йде мова про встановлення тарифів для людей похилого віку.

Поняття людини похилого віку визначено у Законі України «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні», згідно з яким, громадянами похилого віку визнаються особи, які досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", а також особи, яким до досягнення зазначеного пенсійного віку залишилося не більш як півтора року.

Пенсіонер за віком є людина, якій у відповідності до вимог чинного законодавства України призначено пенсію. Така пенсія призначається за умов досягнення людиною визначеного законодавством пенсійного віку та наявності достатнього трудового стажу.

Як вбачається з вищезазначеного, поняття «людина похилого віку» та «пенсіонер за віком» не є тотожними.

З цього випливає висновок, що рішеннями відповідача не обмежувалося право пенсіонерів за віком на безоплатний проїзд на міському пасажирському транспорті загального користування (крім метрополітену і таксі), яке повинно надаватися перевізниками відповідно до вищевказаної постанови КМУ №354 від 17.05.1993. Щодо відшкодування перевізникам цих витрат, то це питання повинно вирішуватися між перевізниками та державою. Порушення ж прав пенсіонерів з боку перевізників має бути предметом спору мі цими суб‘єктами.

В той же час, суд погоджується з позивачем в тому питанні, що органи виконавчої влади повинні здійснювати оперативний контроль виконання перевізниками розкладу руху та дотримання умов договорів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом автобусних маршрутах загального користування, для чого відповідно до рішення виконкому від 20.11.2014 №200/2 була створена постійно діюча комісія.

Також суд вважає обґрунтованими доводи позивача про невідповідність нормам діючого законодавства деяких положень Типового договору на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування в м. Мелітополь, що був затверджений рішенням виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області № 124/2 від 17.07.2014 року (пункт 2), а саме, п.п. 5.6, якого передбачено, що пенсіонерам за віком встановлюється вартість проїзду у розмірі 50% від діючого тарифу.

Як зазначено вище, відповідач визнав право пенсіонерів за віком на безоплатний проїзд на міських автобусних маршрутах загального користування, яке передбачено відповідною Постановою Кабінету Міністрів України №354 від 17.05.1993 року, а тому, встановлення тарифу для пенсіонерів за віком у типовому договорі у вигляді 50 % від діючого тарифу є протиправним, оскільки не відповідає діючому законодавству.

Умови типового договору, як правило носять імперативний характер, а тому, як вбачається з договорів, що були укладені на підставі Типового договору між відповідачем та перевізниками, ця умова в укладених договорах залишилася незмінною.

Щодо відповідності діючому законодавству п.п. 2.2.1. Типового договору про надання послуг з перевезення пільгових категорій громадян, затвердженого рішенням виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області № 124/2 від 17.07.2014 року (пункт 3), то суд не вважає, що його зміст свідчить про обмеження кількість пільгових місць до п’яти за один рейс, як зазначає позивач.

Згідно п.п..2.2.1 вищезазначеного Типового договору, перевізник гарантує надання пільгових місць при перевезенні пасажирів, у кількості п’яти осіб за один рейс, які відповідно до чинного законодавства України мають право на пільговий проїзд за кошти Державного бюджета України.

З аналізу даної умови вбачається, що перевізник тільки гарантує перевезення пільговіків у кількості п’яти осіб за один рейс, але в даній нормі відсутні обмеження, що їх не може бути більше.

У відповідності до норм ст.162 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити адміністративний позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково. У разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, про поворот виконання цього рішення чи окремих його положень із зазначенням способу його здійснення.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, проаналізувавши представлені сторонами докази, суд вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 до виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області підлягають задоволенню у частині визнання протиправним та скасування рішення відповідача від 17.07.2014 №124/2, «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування у м. Мелітополі» в частині затвердження п.п. 5.6. Типового договору на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування в м. Мелітополь, щодо встановлення пенсіонерам за віком вартості проїзду у розмірі 50% від діючого тарифу, а також визнання протиправною бездіяльності щодо незабезпечення оперативного контролю виконання перевізниками розкладу руху та дотримання умов договорів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом на автобусних маршрутах загального користування м. Мелітополь. В іншій частині позовних вимог слід відмовити за їх безпідставністю.

Керуючись ст.ст. 158, 160, 163 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області про визнання протиправних дій суб’єкта владних повноважень – задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 17.07.2014 №124/2, «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування у м. Мелітополі» в частині затвердження п.п. 5.6. Типового договору на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування в м. Мелітополь, щодо встановлення пенсіонерам за віком вартості проїзду у розмірі 50% від діючого тарифу.

Визнати протиправною бездіяльність відповідача, яка виразилася у незабезпеченні оперативного контролю виконання перевізниками розкладу руху та дотримання умов договорів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом на автобусних маршрутах загального користування м. Мелітополь.

Стягнути з виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області, яке розташоване за адресою: м. Мелітополь, вул. К.Маркса, буд.5, код ЄДРПОУ 02140811, на користь ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, ідентифікаційний номер невідомий, який проживає за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_2 (Леніна)АДРЕСА_1 судовий збір в розмірі 551 (п’ятсот п’ятдесят одної) гривні 20 (двадцять) копійок.

В іншій частині позову відмовити.

Постанова може бути оскаржена до Дніпропетровського адміністративного апеляційного суду через Мелітопольський міськрайонний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення.

СУДДЯ: Ю.В.Горбачова

Джерело: ЄДРСР 63496099
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку