open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 грудня 2016 р. м. Вінниця

00:05 Справа № 802/2214/16-а

ОСОБА _1 окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді: Заброцької Людмили Олександрівни,

суддів: Альчука Максима Петровича,

ОСОБА_2,

за участю:

секретаря судового засідання: Кулика Віталія Віталійовича,

представника позивача: ОСОБА_3,

представника відповідача: ОСОБА_4,

представника третьої особи: не з'явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом кандидата на посаду Немирівського міського голови ОСОБА_5 до Немирівської міської виборчої комісії Немирівського району Вінницької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ПрАТ "ОСОБА_1 обласна друкарня" про визнання протиправними та скасування рішень, визнання неправомірними дій, зобов'язання вчинити дії,

в с т а н о в и в :

До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся кандидат на посаду Немирівського міського голови ОСОБА_5 (далі - позивач, кандидат на посаду Немирівського міського голови ОСОБА_5В.) з адміністративним позовом до Немирівської міської виборчої комісії Немирівського району Вінницької області (далі – відповідач, Немирівська МВК), в якому просить:

- визнати такими, що не відповідають вимогам законодавства, порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу, дії Немирівської міської виборчої комісії щодо виготовлення та прийняття від ПрАТ «Віноблдрукарня» виборчих бюлетенів з виборів депутатів Немирівської міської ради Немирівського району Вінницької області та виборчих бюлетенів з виборів міського голови Немирівської міської ради Немирівського району Вінницької області, з наявними в них помилками та в упаковці підприємства виготовлювача, цілісність та процедура передачі якої порушена;

- визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства, порушує виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу, та скасувати постанову Немирівської міської виборчої комісії № 43 від 13.12.2016 «Про приймання виборчих бюлетенів Немирівською міською виборчою комісією»;

- визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства, порушує виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу, та скасувати постанову Немирівської міської виборчої комісії № 45 від 14.12.2016 «Про повернення виборчих бюлетенів підприємству виготовлювачу;

- зобов'язати Немирівську міську виборчу комісію вчинити дії щодо знищення виборчих бюлетенів з виборів депутатів Немирівської міської ради Немирівського району Вінницької області у кількості 11549 шт. та виборчих бюлетенів з виборів міського голови Немирівської міської ради Немирівського району Вінницької області у кількості 7301 шт., згідно актів, що знаходяться на зберіганні у Немирівській міській виборчій комісії;

- зобов‘язати Немирівську виборчу комісію вчинити дії, передбачені ЗУ «Про місцеві вибори», щодо належного та повного виготовлення виборчих бюлетенів для голосування з виборів депутатів Немирівської міської ради Немирівського району Вінницької області та виборчих бюлетенів з виборів міського голови Немирівської міської ради Немирівського району Вінницької області у встановлені строки та забезпечення виборчими бюлетенями відповідні дільничні виборчі комісії;

- визнати постанови Немирівської МВК №46 від 14.12.2016 року та №47 від 15.12.2016 року незаконними та скасувати їх;

- визнати дії членів Немирівської МВК Немирівського району Вінницької області в частині прийняття постанови №46 від 14.12.2016 року в чинній редакції незаконними;

- винести окрему ухвалу щодо обставин грубого порушення членами Немирівської МВК Немирівського району Вінницької області та працівниками ПрАТ «ОСОБА_1 обласна друкарня» вимог ЗУ «Про місцеві вибори» в частині виготовлення виборчих бюлетенів з виборів депутатів Немирівської міської ради Немирівського району Вінницької області та виборчих бюлетенів з виборів міського голови Немирівської міської ради Немирівського району Вінницької області 18 грудня 2016 року.

В обґрунтування заявлених позовних вимог, позивач зазначив, що постановою Немирівської МВК №31 від 30.11.2016 року затверджено зразки виборчих бюлетенів по виборам депутатів Немирівської міської ради та Немирівського міського голови на перших місцевих виборах, що відбудуться 18 грудня 2016 року. З метою виготовлення бланків бюлетенів та протоколів Немирівською МВК з ПрАТ «ОСОБА_1 обласна друкарня» укладено договір №26 від 09.12.2016 року. В подальшому, під час виготовлення виборчих бюлетенів членами контрольної групи Немирівської МВК по контролю за виготовленням бюлетенів встановлено помилки та невідповідність затвердженого тексту бланку бюлетеня вимогам Закону України «Про місцеві вибори», в зв’язку з чим постановою Немирівської МВК №44 від 14.12.2016 року внесено зміни до тексту виборчих бюлетенів для голосування у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Немирівського міського голови, що відбудуться 18 грудня 2016 року, які полягали у видаленні з бюлетенів персональних даних кандидатів на посаду Немирівського міського голови, а саме: дати народження (число та місяць), та місце проживання (вулицю та номер будинку. Проте,на думку позивача вищезазначена постанова Немирівської МВК №44 від 14.12.2016 року прийнята в порушення вимог Закону України «Про місцеві вибори», оскільки винесена вже після того, як 13.12.2016 року здійснювався друк вказаних бюлетенів.

Також позивач зазначає, що за наслідком встановлення невідповідності упаковки виборчих бюлетенів, отриманих згідно акту приймання-передачі виборчих бюлетенів з виборів міського голови від 13 грудня 2016 року та акту приймання-передачі виборчих бюлетенів з виборів депутатів міської ради від 13 грудня 2016 року, вимогам п. 1. 4 постанови ЦВК № 197 від 28 серпня 2016 року, а також про невідповідність тексту виборчих бюлетенів, отриманих згідно акту приймання-передачі виборчих бюлетенів з виборів міського голови від 13 грудня 2016 року, тексту затвердженому постановою Немирівської міської виборчої комісії від 30.11.2016 року № 31, членами Немирівської МВК складено акт від 14 грудня 2016 року про виявлені недоліки бланків бюлетенів. З огляду на виявлені недоліки вказаних виборчих бюлетенів члени комісії ОСОБА_6, ОСОБА_7 та ОСОБА_8 близько 10.00 години ранку 14.12.2016 року здійснили їх транспортування до ПрАТ «ОСОБА_1 обласна друкарня» для їх знищення. Однак, з незрозумілих підстав 14.12.2016 року ОСОБА_6 було повторно скликано о 19:00 годині засідання комісії, на якому було поставлено на голосування питання про внесення змін до резолютивної частини постанови Немирівської МВК №45 від 14.12.2016 року і постановою №46 від 14.12.2016 року комісія без наведення будь-яких аргументів прийняла рішення про направлення вказаних бюлетенів до ПрАТ «ОСОБА_1 обласна друкарня» для перепакування з подальшим їх прийняттям.

За наведених обставин позивач вважає вчинені Немирівською МВК дії щодо виготовлення та отримання виборчих бюлетенів, а також прийняті Немирівською МВК постанови № 43 від 14.12.16, №45 від 14.12.16, №46 від 14.12.16 та № 47 від 15.12.2016 незаконними та такими, що порушують його законні права як кандидата на посаду Немирівського міського голови, в зв’язку з чим звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Ухвалою суду від 16.12.2016 до участі в справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача залучено ПрАТ « ОСОБА_1 обласна друкарня» ( далі - «Віноблдрукарня») ( а.с. 16-17 ).

В судовому засіданні позивач та його представники, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві, заявлені позовні вимоги підтримали та просили адміністративний позов задовольнити.

Представники відповідача щодо заявлених позовних вимог заперечили, зазначивши, що вчинені комісією дії та прийняті оскаржувані постанови були спрямовані на забезпечення вчасного та законного проведення виборів депутатів Немирівської міської ради та Немирівського міського голови на перших місцевих виборах.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача щодо заявлених позовних вимог заперечив, вказавши, що виготовлення виборчих бюлетенів відбувалось в межах правового поля, відповідно до укладеного між товариством та Немирівською МВК договору № 26 від 09.12.2016, з дотриманням процедури виготовлення відповідних друкованих матеріалів, в зв’язку з чим в задоволенні адміністративного позову просив відмовити.

Розглянувши адміністративну справу в межах заявлених позовних вимог, заслухавши пояснення позивача, представників сторін, представника третьої особи, дослідивши письмові докази, які містяться в матеріалах справи, суд встановив та зауважує наступне.

Постановою Центральної виборчої комісії від 7 жовтня 2016 року № 437 призначено на неділю, 18 грудня 2016 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 – 22.

Згідно додатку №1 зазначеної постанови, сформовано перелік об’єднаних територіальних громад, утворених у межах Вінницької області, у яких призначаються перші місцеві вибори 18 грудня 2016 року.

Так, однією з об’єднаних територіальних громад є Немирівська міська об’єднана територіальна громада до якої увійшли Немирівська міська рада (місто Немирів), Байраківська сільська рада (села Байраківка, Глинянець, Дубмаслівка), Медвежанська сільська рада (села Медвежа, Гостинне), Никифоровецька сільська рада (села Никифорівці, Лука), Стрільчинецька сільська рада (село Стрільчинці), Язвинківська сільська рада (села Язвинки, Гунька, Козаківка, Супрунівка); назва ради об’єднаної територіальної громади - Немирівська міська рада Немирівського району Вінницької області, керівник - Немирівський міський голова.

Позивач – ОСОБА_9, постановою Немирівської МВК №13 від 24.11.2016 року зареєстрований кандидатом на посаду Немирівського міського голови на виборах Немирівського міського голови, що відбудуться 18 грудня 2016 року, висунутий Немирівською районною у Вінницькій області організацією ОСОБА_10 «ОСОБА_11 ПОРОШЕНКА «СОЛІДАРНІСТЬ», про що видано посвідчення №4 від 25.11.2016 (а.с. 9).

Частиною 1 ст. 94 Закону України «Про місцеві вибори» від 14.07.2015 № 595-VIII, в редакції від 01.08.2016 (далі - Закон № 595-VIII), передбачено, що щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються місцевих виборів, суб'єкт виборчого процесу може звернутись до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України ( далі – КАС України).

Відповідно до ч.1 ст.12 Закону № 595-VIII ОСОБА_9 є суб'єктом виборчого процесу на відповідних місцевих виборах.

Частиною 1 статті 20 Закону України “Про місцеві вибори” встановлено, що виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори. Частиною 3 статті 19 Закону України «Про місцеві вибори» передбачено, що виборчі комісії формуються (утворюються) і зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, цього та інших законів України.

Згідно з частинами 1 та 3 статті 74 Закону України “Про місцеві вибори” форма та колір виборчого бюлетеня для кожних місцевих виборів затверджуються Центральною виборчою комісією не пізніш як за 30 днів до дня проведення чергових місцевих виборів і не можуть змінюватися до початку виборчого процесу наступних чергових виборів. Текст виборчих бюлетенів для голосування у відповідних виборчих округах затверджується відповідними територіальними виборчими комісіями не пізніш як за 17 днів до дня голосування.

Постановою Немирівської МВК №31 від 30.11.2016 року затверджено текст виборчих бюлетенів з виборів депутатів Немирівської міської ради та Немирівського міського голови на перших місцевих виборах, що відбудуться 18 грудня 2016 року.

Постановою Немирівської МВК №33 від 06.12.2016 року внесено зміни до постанови №31 від 30.11.2016 року, а саме внесено зміни до тексту виборчих бюлетенів для голосування у багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Немирівської міської ради Немирівського району Вінницької області, що відбудуться 18.12.2016 року, по виборчих округах №№ 7, 12, 16, 18 та 25, затверджених постановою Немирівської міської виборчої комісії Немирівського району Вінницької області від 30.11.2016 р. № 31, виклавши їх у редакціях згідно з додатками до даної постанови ( а.с. 51 ).

Постановою Немирівської МВК №34 від 06 грудня 2016 року визначено остаточну кількість бюлетенів для голосування у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Немирівської міської ради на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 18 грудня 2016 року в кількості 11549 штук; визначено остаточну кількість бюлетенів для голосування у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Немирівського міського голови на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських,селищних, міських голів 18 грудня 2016 року у кількості 11549 штук; затверджено склад комісії по встановленню ступеню захисту виборчих бюлетенів з виборів депутатів Немирівської міської ради Немирівського району Вінницької області та з виборів Немирівського міського голови на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 18 грудня 2016 року, в складі трьох членів Немирівської міської виборчої комісії: ОСОБА_6 – голова Немирівської міської виборчої комісії, ОСОБА_12 – заступник Немирівської міської виборчої комісії, ОСОБА_7 – секретар Немирівської міської виборчої комісії; уповноважено комісію по встановленню ступеню захисту затвердити ступінь захисту безпосередньо перед друком виборчих бюлетенів; затверджено підприємство, що буде здійснювати друк виборчих бюлетенів – Приватне акціонерне товариство «ОСОБА_1 обласна друкарня»; доручено голові Немирівської міської виборчої комісії забезпечити організацію друку ( а.с. 52 – 53 ).

Постановою Немирівської МВК №36 від 06 грудня 2016 року затверджено контрольну комісію від політичних партій по контролю за друком виборчих бюлетенів в кількості чотирьох осіб, а саме: ОСОБА_13 – Немирівська районна організація Радикальна ОСОБА_10 Ляшка у Вінницькій області; ОСОБА_14 – Немирівська районна у Вінницькій області організація ОСОБА_10 «ОСОБА_11 ПОРОШЕНКА «СОЛІДАРНІСТЬ»; ОСОБА_15 - Немирівська районна у Вінницькій області організація Політична партія «Об’єднання «САМОПОМІЧ»; ОСОБА_16 – Немирівська районна організація політичної партії «Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» ( а.с. 54 ).

Керуючись ч.2 ст.75 Закону України «Про місцеві вибори» та постановою Немирівської МВК №34 від 06.12.2016 року, Немирівська МВК уклала з ПрАТ «ОСОБА_1 обласна друкарня» договір №26 від 09.12.2016 року на виготовлення бланків виборчих бюлетенів в кількості, визначеній в письмовій заявці №1 на виготовлення продукції за договором №26 від 09.12.2016 року ( а.с. 44-50 ).

На виконання умов договору та відповідно до заявки №1 на виготовлення продукції за договором №26 від 09.12.2016 року, 13.12.2016 року ПрАТ «ОСОБА_1 обласна друкарня», після отримання від голови Немирівської міської виборчої комісії оригіналу – макету зазначених в заявці бюлетенів, розпочала здійснювати виготовлення відповідних виборчих бюлетенів.

13.12.2016 року під час друку замовленої продукції членами комісії по контролю за друком виборчих бюлетенів, зокрема ОСОБА_14, виявлено, що у виборчих бюлетенях з виборів Немирівського міського голови зазначені персональні дані кандидатів ( дата та місяць народження, повна адреса проживання з зазначенням вулиці та номеру будинку ), які не підлягають оприлюдненню.

Як пояснив в судовому засіданні представник відповідача - голова Немирівської МВК, після консультації в телефонному режимі з куратором комісії в ЦВК, ним було встановлено, що вищезазначені персональні дані кандидатів не підлягають розголошенню, а тому не можуть міститись у виборчих бюлетенях. За наслідком отриманої консультації ним було прийнято рішення про видалення з тексту виборчих бюлетенів з виборів Немирівського міського голови персональних даних кандидатів та продовжити друк бюлетенів без зазначення таких відомостей. Також було вирішено знищити надруковані бюлетені, які містили персональні дані кандидатів, як поліграфічний брак.

Відповідно до акту від 13.12.2016 року комісія по контролю за друком виборчих бюлетенів та представники ПрАТ «ОСОБА_1 обласна друкарня» знищили надруковані виборчі бюлетені, які містили персональні дані кандидатів.

Факт знищення вказаних бюлетенів підтвердив в своїх поясненнях представник третьої особи – ПрАТ «ОСОБА_1 обласна друкарня» - ОСОБА_17

Зазначену обставину не заперечував в судовому засіданні і представник позивача ОСОБА_14, який є одним з членів контрольної комісії і підпис якого міститься на вищезазначеному акті про знищення ( а.с. 55 ).

В той же час, інший представник позивача – ОСОБА_18 заперечувала факт знищення надрукованих бюлетенів, які містили персональні дані кандидатів, та наполягала на тому, що такі бюлетені були отримані представниками Немирівської МВК відповідно до актів від 13 грудня 2016 року та в подальшому прийняті Немирівською МВК згідно з постановою № 43 від 13.12.2016 року.

Суд критично оцінює такі пояснення представника позивача ОСОБА_18, оскільки вони суперечать як матеріалам справи, поясненням представника відповідача, представника третьої особи, так і поясненням представника позивача ОСОБА_14, який, як член комісії по контролю за друком виборчих бюлетенів, перебував на поліграфічному підприємстві при друку зазначених бюлетенів та їх знищенні.

Як пояснив в судовому засіданні представник відповідача - голова Немирівської МВК, після видалення з тексту виборчих бюлетенів з виборів Немирівського міського голови персональних даних кандидатів було продовжено друк бюлетенів.

Відповідно до акту приймання-передачі виборчих бюлетенів з виборів міського голови від 13 грудня 2016 року та акту приймання-передачі виборчих бюлетенів з виборів депутатів міської ради від 13 грудня 2016 року ( а.с. 56 – 57 ) виборча комісія прийняла від ПрАТ «ОСОБА_1 обласна друкарня» виборчі бюлетені по виборам депутатів Немирівської міської ради Немирівського району Вінницької області в кількості 11549 бюлетенів та виборчі бюлетені по виборам Немирівського міського голови в кількості 7301 бюлетень, про що Немирівською МВК 13.12.2016 о 22:00 год. прийнято постанову №43 «Про приймання виборчих бюлетенів Немирівською міською виборчою комісією» ( а.с. 58 ).

Зазначені обставини підтверджуються відомостями, що містяться в протоколі №11 засідання Немирівської МВК, яке розпочалось о 20:30 год. 13.12.2016, згідно яких за прийняття відповідної постанови проголосувало 12 членів комісії, проти – 3, утрималось – 0 ( а.с. 121 – 122 ).

В подальшому, після прийняття даного рішення, Немирівською МВК виявлено невідповідність упаковки виборчих бюлетенів, отриманих згідно акту приймання-передачі виборчих бюлетенів з виборів міського голови від 13 грудня 2016 року та акту приймання-передачі виборчих бюлетенів з виборів депутатів міської ради від 13 грудня 2016 року, вимогам п. 1. 4 постанови ЦВК № 197 від 28 серпня 2016 року, а саме - на упаковках не було зазначено кількості виборчих бюлетенів (прописом). Також було виявлено, що текст виборчих бюлетенів, отриманих згідно акту приймання-передачі виборчих бюлетенів з виборів міського голови від 13 грудня 2016 року, не відповідає тексту затвердженому постановою Немирівської міської виборчої комісії від 30.11.2016 року № 31, про що складено акт від 14.12.2016 ( а.с. 63 ).

Крім того, четверо членів комісії (ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_7 та ОСОБА_12О.) відкликали свої голоси у голосуванні по питанню прийняття виборчих бюлетенів, в зв’язку з невідповідністю упаковки вимогам постанови ЦВК №197, про що написали відповідні заяви ( а.с. 59 – 62 ).

В зв’язку з зазначеним, постановою Немирівської МВК №44 «Про внесення змін до постанови Немирівської міської виборчої комісії від 30.11.2016 №31», прийнятою в 00:02 год. 14.12.2016, вирішено внести зміни до тексту виборчих бюлетенів для голосування у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Немирівського міського голови, що відбудуться 18 грудня 2016 року (видалити з них персональні дані кандидатів на посаду Немирівського міського голови - дату народження (число та місяць) та місце проживання (вулицю та номер будинку)), виклавши текст бюлетенів у редакціях згідно з додатками до даної постанови ( а.с. 64 – 81 ).

Як вбачається з протоколу №11 засідання Немирівської МВК, яке розпочалось о 20:30 год. 13.12.2016, за прийняття відповідної постанови одноголосно проголосували всі присутні на засіданні члени виборчої комісії (16 осіб), жодних зауважень/застережень при її прийнятті не було ( а.с. 121 – 122 ).

Також, суд вважає за необхідне наголосити, що на час розгляду даної справи зазначена постанова Немирівської МВК №44 «Про внесення змін до постанови Немирівської міської виборчої комісії від 30.11.2016 №31» від 14.12.2016 жодним з суб’єктів виборчого процесу не оскаржена та є чинною.

Крім того, судом встановлено, що, виходячи з відомостей викладених в акті від 14.12.2016 ( а.с. 63 ) та керуючись ст. 75 ЗУ «Про місцеві вибори» і постановою ЦВК від 28 серпня 2016 року № 197, Немирівська міська виборча комісія Немирівського району Вінницької області, вирішила повернути виборчі бюлетені, отримані згідно акту приймання-передачі виборчих бюлетенів з виборів міського голови від 13 грудня 2016 року та акту приймання-передачі виборчих бюлетенів з виборів депутатів міської ради від 13 грудня 2016 року, підприємству виготовлювачу ПрАТ «Віноблдрукарня», про що в 03:30 14.12.2016 винесено постанову №45 «Про повернення виборчих бюлетенів підприємству виготовлювачу» ( а.с. 82 ).

Відповідно до протоколу №11 засідання Немирівської МВК, яке розпочалось о 20:30 год. 13.12.2016, за прийняття відповідної постанови одноголосно проголосували всі присутні на засіданні члени виборчої комісії (16 осіб) ( а.с. 124 – 125 ).

В свою чергу, у зв’язку з необхідністю в подальшому отримати виборчі бюлетені у ПрАТ «Віноблдрукарня», керуючись ст. 75 Закону № 595-VIII, Немирівська МВК постановою №46 «Про уповноваження членів комісії на отримання виборчих бюлетенів у підприємства виготовлювача», прийнятою в 03:40 год. 14.12.2016, уповноважила голову комісії ОСОБА_6, заступника голови комісії – ОСОБА_8 та члена комісії – ОСОБА_19 на отримання виборчих бюлетенів у підприємства виготовлювача ( а.с. 83 ). За прийняття відповідної постанови проголосували всі присутні члени виборчої комісії ( а.с. 125 ).

При цьому, 15 грудня 2016 року о 02 год. 50 хв., в зв’язку з відмовою заступника голови комісії – ОСОБА_8 від отримання виборчих бюлетенів у ПрАТ «Віноблдрукарня», Немирівська МВК прийняла постанову №48, якою внесено зміни до постанови №46 від 14 грудня 2016 року, а саме уповноважено на отримання виборчих бюлетенів у підприємства виготовлювача голову комісії – ОСОБА_6, членів комісії – ОСОБА_19 та ОСОБА_1 ( а.с. 85 ).

В той же час, як встановлено з пояснень представника відповідача, прийняти бюлетені для перепакування на підставі постанови № 45 від 14.12.2016 року ПрАТ “Віноблдрукарня” відмовилась, мотивуючи це тим, що у резолютивній частині постанови не зазначено, що в подальшому потрібно робити з повернутими бюлетенями.

У зв’язку з цим, Немирівська МВК 14.12.2016 о 20:00 год. прийняла постанову №47, якою внесла зміни до постанови Немирівської міської виборчої комісії від 14 грудня 2016 року № 45 “Про повернення виборчих бюлетенів підприємству виготовлювачу”, виклавши резолютивну частину постанови у наступній редакції: «виборчі бюлетені отримані згідно акту приймання-передачі виборчих бюлетенів з виборів міського голови від 13 грудня 2016 року та акту приймання-передачі виборчих бюлетенів з виборів депутатів міської ради від 13 грудня 2016 року підприємству виготовлювачу ПрАТ «Віноблдрукарня» для приведення упаковки бюлетенів у відповідність до вимог постанови ЦВК від 28 серпня 2015 року № 197» ( а.с. 84 ).

Відповідно до акту приймання-передачі виборчих бюлетенів з виборів міського голови на перепакування від 14 грудня 2016 року та акту приймання-передачі виборчих бюлетенів з виборів депутатів міської ради на перепакування від 14 грудня 2016 року ПрАТ «ОСОБА_1 обласна друкарня» отримала від Немирівської МВК виборчі бюлетені по виборам депутатів Немирівської міської ради Немирівського району Вінницької області в кількості 11549 бюлетенів та виборчі бюлетені по виборам Немирівського міського голови в кількості 7301 бюлетень ( а.с. 86 – 87 ).

Відповідно до акту приймання-передачі виборчих бюлетенів з виборів міського голови після перепакування від 15 грудня 2016 року, акту приймання-передачі виборчих бюлетенів з виборів депутатів міської ради після перепакування від 15 грудня 2016 року та акту приймання-передачі виборчих бюлетенів з виборів міського голови від 15 грудня 2016 року виборча комісія прийняла від ПрАТ «ОСОБА_1 обласна друкарня» виборчі бюлетені по виборам депутатів Немирівської міської ради Немирівського району Вінницької області в кількості 11549 бюлетенів після перепакування, виборчі бюлетені по виборам Немирівського міського голови в кількості 7301 бюлетень після перепакування та виборчі бюлетені по виборам Немирівського міського голови в кількості 4248 бюлетенів, про що Немирівською МВК о 03:00 год. 15.12.2016 прийнято постанову №49 « Про приймання виборчих бюлетенів Немирівською міською виборчою комісією» ( а.с. 92 ).

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, та визначаючись щодо заявлених позовних вимог колегія суддів виходить з наступного.

Правовідносини, пов'язані з організацією і порядком проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюються Конституцією України, Законом України "Про місцеві вибори" від 14 липня 2015 року №595-VIII та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них законодавчими актами.

Згідно з положеннями частини 3 статті 19 Закону України «Про місцеві вибори», виборчі комісії формуються (утворюються) і зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, цього та інших законів України.

Відповідно до частини першої статті 20 цього Закону виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.

Статтею 25 Закону України «Про місцеві вибори» встановлено, що територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та у порядку, передбачених цим та іншими законами України.

Відповідно до частини 2 статті 74 Закону України «Про місцеві вибори», виборчі бюлетені є документами суворої звітності.

Текст виборчих бюлетенів для голосування у відповідних виборчих округах затверджується відповідними територіальними виборчими комісіями не пізніш як за 17 днів до дня голосування, що встановлено ч. 3 ст. 74 Закону України «Про місцеві вибори».

Згідно з положеннями частини 7 статті 74 Закону України «Про місцеві вибори» у виборчому бюлетені для голосування в єдиному одномандатному, одномандатному виборчому окрузі зазначаються порядкові номери, під якими в алфавітному порядку включені до бюлетеня зареєстровані у цьому виборчому окрузі кандидати (у депутати, на посаду сільського, селищного, міського голови, старости), їх прізвища, власні імена (усі власні імена) та по батькові (за наявності), відомості про рік народження, освіту, партійність, посаду, основне місце роботи (заняття), місце проживання, а також суб’єкт висування кожного кандидата (у разі якщо кандидат висунутий шляхом самовисування, міститься позначка "самовисування"). Між порядковим номером та прізвищем кожного кандидата розміщується порожній квадрат. Після затвердження тексту виборчого бюлетеня для голосування у відповідному виборчому окрузі порядковий номер кандидата не може бути змінений.

Частинами 10-11 ст. 74 Закону України «Про місцеві вибори» визначено, що виборчі бюлетені для голосування у відповідному виборчому окрузі друкуються на однаковому папері та повинні бути однаковими за розміром, кольором і змістом. Ступінь захисту виборчого бюлетеня для відповідних місцевих виборів встановлюється виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною виборчою комісією.

Статтею 75 Закону України «Про місцеві вибори» встановлено порядок виготовлення виборчих бюлетенів та їх передачі виборчим комісіям.

Згідно з ч. 1 зазначеної статті Закону територіальна виборча комісія на підставі договору, укладеного між нею і поліграфічним підприємством, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів для голосування на місцевих виборах, відповідно, сільська, селищна, міська (міст районного значення) територіальна виборча комісія - не пізніш як за п’ять днів до дня голосування та отримує виготовлені виборчі бюлетені не пізніш як за чотири дні до дня голосування в упаковці підприємства-виготовлювача на підставі акта приймання-передачі за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.

У відповідності до частини другої статті 75 Закону підприємство, яке виготовляє виборчі бюлетені, визначається відповідною територіальною виборчою комісією.

Частиною 3 ст. 75 Закону встановлено, що технічні відходи, поліграфічний брак, виборчі бюлетені, в яких за рішенням територіальної виборчої комісії виявлені помилки, а також друкарські форми знищуються поліграфічним підприємством в порядку та у строки, визначені умовами договору про виготовлення виборчих бюлетенів, про що складається акт у двох примірниках. Контроль за виготовленням виборчих бюлетенів на підприємствах-виготовлювачах, дотриманням вимог щодо знищення друкарських форм, технічних відходів, поліграфічного браку, помилково виготовлених виборчих бюлетенів здійснюється контрольною комісією, яка утворюється відповідною територіальною виборчою комісією за поданням місцевих організацій політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання, не пізніш як у день затвердження тексту виборчого бюлетеня.

Питання, пов'язані із виготовленням виборчих бюлетенів, регулює також Постанова ЦВК №197 від 28.08.2015 року «Про роз’яснення щодо порядку виготовлення виборчих бюлетенів з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ для голосування у відповідних виборчих округах, їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям та форми виборчих документів для передачі та приймання виборчих бюлетенів». Пунктом 1.2 постанови визначено, що територіальні виборчі комісії не пізніш як за сімнадцять днів до дня голосування на місцевих виборах затверджують текст виборчого бюлетеня для голосування у відповідних виборчих округах згідно з формою, затвердженою постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2015 року № 181, та відповідно до вимог, передбачених Законом, встановлюють його ступінь захисту та визначають поліграфічні підприємства, які будуть виготовляти виборчі бюлетені.

Виборчі бюлетені виготовляються поліграфічним підприємством, на підставі договору, укладеного між цим підприємством та територіальною виборчою комісією. Підприємство-виготовлювач повинно забезпечити дотримання замовленої кількості виборчих бюлетенів, їх облік та передачу територіальній виборчій комісії, яка замовляла виборчі бюлетені, відповідно до Закону, та укладеного між ними договору на виготовлення виборчих бюлетенів.

Контроль за виготовленням виборчих бюлетенів на підприємствах-виготовлювачах, дотриманням вимог щодо знищення друкарських форм, технічних відходів, поліграфічного браку, помилково виготовлених виборчих бюлетенів здійснюється контрольною комісією, утвореною відповідною територіальною виборчою комісією Під час виготовлення виборчих бюлетенів та їх передачі підприємством-виготовлювачем відповідним територіальним виборчим комісіям охорону виборчих бюлетенів здійснюють працівники органів внутрішніх справ. Територіальна виборча комісія разом з працівниками органів внутрішніх справ забезпечує збереження та охорону отриманих виборчих бюлетенів .

Пункт 1.4 зазначеної постанови передбачає, що виборчі бюлетені є документами суворої звітності. Підприємство-виготовлювач забезпечує дотримання замовленої кількості виборчих бюлетенів, їх облік та передачу територіальній виборчій комісії, яка замовляла виборчі бюлетені, відповідно до Закону, цього Порядку та укладеного між ними договору на виготовлення виборчих бюлетенів.

Щодо позовної вимоги про визнання визнати такими, що не відповідають вимогам законодавства та порушують виборчі права позивача, дій Немирівської міської виборчої комісії щодо виготовлення та прийняття від ПрАТ «Віноблдрукарня» виборчих бюлетенів з виборів міського голови Немирівської міської ради Немирівського району Вінницької області, з наявними в них помилками та в упаковці підприємства виготовлювача, цілісність та процедура передачі якої порушена, суд зазначає наступне.

Як свідчать матеріали справи, на виконання вимог закону Немирівська МВК уклала 09.12.2016 року відповідний договір №26 з ПрАТ «ОСОБА_1 обласна друкарня» на виготовлення виборчих бюлетенів.

13.12.2016 року у ПрАТ «ОСОБА_1 обласна друкарня» відбувся друк відповідних бюлетенів. Однак, під час друку бюлетенів з виборів Немирівського міського голови членами контрольної комісії виявлено, що у затвердженому тексті бюлетенів містяться персональні дані кандидатів. Тому, відповідно до акту від 13.12.2016 року, комісією по контролю за друком виборчих бюлетенів та представниками ПрАТ «ОСОБА_1 обласна друкарня» було знищено надруковані виборчі бюлетені, які містили інформацію, що не підлягає оприлюдненню. Одночасно головою комісії прийнято рішення про видалення з тексту виборчих бюлетенів персональних даних кандидатів та продовження друку бюлетенів без інформації, яка не підлягає оприлюдненню, а згодом постановою Немирівської МВК №44 від 14.12.2016 року внесено відповідні зміни до тексту виборчих бюлетенів для голосування у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Немирівського міського голови, що відбудуться 18 грудня 2016 року.

Суд констатує, що постанова Немирівської МВК №44 «Про внесення змін до постанови Немирівської міської виборчої комісії від 30.11.2016 №31» від 14.12.2016, якою внесено зміни до тексту виборчих бюлетенів для голосування у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Немирівського міського голови, прийнята виборчою комісією у відповідності до наданих їй повноважень, передбачених ч.5 ст. 25 Закону України « Про місцеві вибори», та з дотриманням порядку, передбаченого ст. 27 Закону, яка регламентує організацію роботи виборчої комісії, а метою прийняття даної постанови було усунення допущених порушень при затвердженні тексту виборчого бюлетеня.

Крім того, суд наголошує, що на час розгляду даної справи зазначена постанова Немирівської МВК від 14.12.2016 жодним з суб’єктів виборчого процесу не оскаржена та є чинною.

Щодо позовної вимоги про визнання протиправною та скасування постанови Немирівської міської виборчої комісії № 43 від 13.12.2016 «Про приймання виборчих бюлетенів Немирівською міською виборчою комісією» суд наголошує, що на час розгляду даної адміністративної справи вказана постанова реалізована в повному обсязі та є такою, що вичерпала свою дію в часі, що підтверджується прийнятою в подальшому постановою Немирівської МВК №49 від 15грудня 2016 року « Про приймання виборчих бюлетенів Немирівською міською виборчою комісією».

Відтак, у суду відсутні підстави для задоволення позову в цій частині.

Щодо позовної вимоги про визнання протиправними та скасування постанов Немирівської МВК № 45 від 14.12.2016 та №47 від 14.12.2016 року та визнання протиправними дій членів Немирівської МВК щодо їх прийняття, суд зазначає наступне.

Так, постановою № 45 від 14.12.2016 року про повернення бюлетенів підприємству виготовлювачу вирішено повернути отримані згідно акту приймання-передачі від 13.12.2016 року виборчі бюлетені.

В свою чергу, постановою № 47 від 14.12.2016 року про внесення змін до постанови Немирівської виборчої комісії № 45 від 14.12.2016 року визначено мету для повернення виборчих бюлетенів, а саме для приведення упаковки бюлетенів у відповідність до вимог постанови ЦВК № 197 від 28.08.2015 року.

Аналізуючи положення статей 74, 75 Закону України “Про місцеві вибори”, суд зазначає, що вони не визначають процедуру здійснення перепакування бюлетенів у випадку невідповідності упаковки вимогам п. 1.4 постанови ЦВК № 198 від 28.08.2015 року.

Разом з тим, обов’язок щодо належного пакування виборчих бюлетенів покладається на підприємство виготовлювача - ПрАТ “Вінницяоблдрукарня”, в той час, як міська територіальна виборча комісія, відповідно до ч. 5 ст. 25 та ч. 1 ст. 75 Закону « Про місцеві вибори», забезпечує виготовлення виборчої документації, у зв’язку з чим членами виборчої комісії і було вирішено повернути не розкриті упаковки бюлетенів для приведення їх у відповідність нормам п. 1.4 постанови ЦВК № 198 від 28.08.2015 року .

Таким чином, на думку суду, повернення виборчою комісією бюлетенів для приведення упаковки бюлетенів у відповідність з вимогами законодавства не є порушенням процедури їх виготовлення. Разом з тим, суд зауважує, що постанови № 45 та 47 прийняті відповідачем у відповідності до повноважень та процедури, визначених ч.5 ст. 25 та ст. 27 Закону України « Про місцеві вибори».

Виходячи з вищевикладеного, підстави для визнання протиправними дій відповідача в цій частині та скасування зазначених постанов відсутні.

З вищенаведених підстав не підлягає задоволенню і позовна вимога про скасування постанови № 46 від 14.12.2016 року, яка була прийнята відповідачем з метою уповноваження голови та членів комісії на отримання виборчих бюлетенів у підприємства виготовлювача, за наслідком виконання ПрАТ «ОСОБА_1 обласна друкарня» вимог постанов №45 та 47, та відповідає критеріям щодо правомірності рішення, визначеним ч. 2 ст. 2 КАС України.

Щодо вимоги позивача про зобов’язання Немирівську міську виборчу комісію Немирівського району Вінницької області вчинити дії щодо знищення виборчих бюлетенів з виборів депутатів Немирівської міської ради в кількості 11549 шт. та виборчих бюлетенів з виборів Немирівського міського голови в кількості 7301 шт., що отримані ними згідно актів приймання-передачі виборчих бюлетенів, а також повторно виготовити зазначені бюлетні, то суд зазначає наступне.

Завданням адміністративного судочинства є захист порушеного права та законного інтересу. Вирішуючи публічно правовий спір, суд має надати оцінку рішенням, діям чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень.

В основу вимог позивача покладено пояснення про те, що внаслідок неправильного виготовлення бюлетенів, а саме не у спосіб, що передбачений Законом про вибори, не правильним їх транспортуванням, відсутні підстави вважати такі бюлетені як документи суворої звітності. Відтак, на думку позивача, слід зобов’язати відповідача згідно з ч. 3 ст. 75 Закону їх знищити, із повторним їх виготовленням у встановлені законодавством строки та спосіб.

Так, за приписами ч. 3 ст. 75 Закону, технічні відходи, поліграфічний брак, виборчі бюлетені, в яких за рішенням територіальної виборчої комісії виявлені помилки, а також друкарські форми знищуються поліграфічним підприємством в порядку та у строки, визначені умовами договору про виготовлення виборчих бюлетенів, про що складається акт у двох примірниках.

Контроль за виготовленням виборчих бюлетенів на підприємствах-виготовлювачах, дотриманням вимог щодо знищення друкарських форм, технічних відходів, поліграфічного браку, помилково виготовлених виборчих бюлетенів здійснюється контрольною комісією, яка утворюється відповідною територіальною виборчою комісією за поданням місцевих організацій політичних партій, про утворення депутатських фракцій яких оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання, не пізніш як у день затвердження тексту виборчого бюлетеня.

З аналізу даної норми вбачається, що її положення поширюються на випадки знищення саме поліграфічним підприємством бюлетенів, відбракованих безпосередньо під час їх виготовлення. Відтак, суд не вбачає підстав для зобов’язання відповідача щодо знищення виборчих бюлетенів, які були були прийняті Немирівською міською виборчою комісією згідно постанови № 49 від 15 грудня 2016 року, яка є чинною та правомірність прийняття якої ні позивачем, ні будь – яким іншим суб’єктом виборчого процесу не оскаржується.

За встановлених обставин, відсутні правові підстави для задоволення позовних вимог щодо зобов’язання Немирівську міську виборчу комісію Немирівського району Вінницької області здійснити повторний друк бюлетенів з виборів депутатів Немирівської міської ради та Немирівського міського голови.

Надаючи оцінку оскаржуваним рішенням та діям відповідача щодо їх прийняття під час організації виготовлення виборчих бюлетенів в співставленні з правовими наслідками застосування обраного позивачем способу захисту, а саме зобов’язання міську виборчу комісію провести повторний друк виборчих бюлетенів з одночасним знищенням раніше надрукованих бюлетенів з дотриманням вимог Закону України “Про місцеві вибори” на цій стадії виборчого процесу, суд дійшов висновку про те, що обраний позивачем спосіб захисту є неспіврозмірним.

Так, з позиції дотримання гарантованого статтею 3 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод має перевірити, чи було обмеження права на вільні вибори обґрунтованим і пропорційним поставленій меті. Тобто необхідно встановити чи дійсно мають місце такі порушення, які обмежують право такою мірою, яка б порушувала саму сутність права та позбавляла його ефективності.

Судом встановлено, що відомості внесені до виготовлених та отриманих Немирівською міською виборчою комісією виборчих бюлетенів щодо кандидатів на посаду міського голови відповідають дійсній інформації про цих кандидатів, згідно тексту бюлетенів, затвердженого постановою Немирівської міської виборчої комісії №44 від 14 грудня 2016 року. Така обставина не заперечувалась як самим позивачем та його представником, так і представниками відповідача. Тобто, право позивача бути обраним в даному випадку не може вважатися порушеним, а вимога щодо передруку уже надрукованих виборчих бюлетенів, що відповідають затвердженим зразкам, на ідентичні виборчі бюлетені до жодних змін у структурі гарантованих прав позивача, як кандидата на посаду міського голови, не призведе.

Встановлені судом обставини не можуть вплинути на волевиявлення людей під час проведення голосування на перших місцевих виборах з виборів депутатів Немирівської міської ради та Немирівського міського голови, що відбудуться 18.12.2016 року, оскільки оскаржуваними рішеннями рівність виборчого права та права бути обраним, яке гарантоване усім кандидатам, не порушується.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст. 11 КАС України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а ч. 1 ст. 71 КАС України зазначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

З урахуванням вищенаведеного суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог повністю.

Щодо клопотання позивача про винесення окремої ухвали, суд зауважує наступне.

Відповідно до частини 1 статті 166 КАС України суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб’єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.

Конструкція вказаної правової норми свідчить про те, що винесення окремих ухвал є правом суду, а не обов’язком, яке, окрім іншого, може бути реалізоване лише у випадку виявлення під час розгляду справи порушень закону як стороною спору, так і іншими особами.

Виходячи з встановлених обставин справи, суд не знаходить підстав для винесення окремої ухвали.

Вирішуючи питання судового збору, суд враховує, що відповідно до ч.9 ст. 172 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до підпункту 1 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України «Про судовий збір», ставки судового збору за подання до адміністративного суду позову немайнового характеру фізичною особою становить 0,4 розміру мінімальної заробітної плати, яка станом на січень 2016 року становить 1378,00 грн.

При цьому, у разі коли в позовній заяві об'єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру ( абз. 2 ч. 3 ст. 6 Закону України «Про судовий бір».

Враховуючи, що позивачем до суду заявлено дев’ять позовних вимог немайнового характеру, в задоволенні яких відмовлено повністю, суд вважає за необхідне стягнути з позивача - кандидата на посаду Немирівського міського голови ОСОБА_5 в дохід держави судовий збір в сумі 4409,60 грн. ( 551,20 * 8 ).

Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 158, 162, 163, 167, 172, 255, 257 КАС України, суд -

п о с т а н о в и в:

В задоволенні адміністративного позову відмовити в повному обсязі.

Стягнути з кандидата на посаду Немирівського міського голови ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_1, вул. Леонтовича, 35, м. Немирів, Вінницька область) в дохід держави судовий збір в сумі 4409,60 грн. (чотири тисячі чотириста дев'ять гривень 60 коп.).

Згідно із ч. 3 ст. 177 КАС України судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 172-175 цього Кодексу, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Відповідно до ч. 5 ст. 177 КАС України судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 172-175 цього Кодексу, можуть бути оскаржені в апеляційному порядку у дводенний строк з дня їх проголошення, а судові рішення, ухвалені до дня голосування, не пізніше як за чотири години до початку голосування.

Головуючий суддя Заброцька Людмила Олександрівна

Судді Альчук Максим Петрович

ОСОБА _2

Джерело: ЄДРСР 63470774
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку