Категорія 87
2-а/295/470/16
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15.11.2016 року м. Житомир
Суддя Богунського районного суду м. Житомира Чішман Л.М., розглянувши в порядку скороченого провадження одноособово справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Житомирського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернулась до суду із зазначеним адміністративним позовом, у якому просить визнати протиправною відмову Житомирського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області у здійсненні перерахунку та виплаті ОСОБА_1 без обмеження максимальним розміром пенсії державного службовця, починаючи із 01.05.2016 року. Крім того, просить зобов'язати відповідача здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії державного службовця, виходячи із розміру 90 % від заробітної плати працюючого на відповідній посаді судді Апеляційного суду Житомирської області 27115,00 грн., визначеної на підставі довідки апеляційного суду Житомирської області №3-311/526/16 від 26.05.2016 року без обмеження максимальним розміром, встановленим Законом України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи», з врахуванням раніше виплачених коштів, до змін заробітної плати судді, який працює на відповідній посаді, починаючи із 01.05.2016 року та стягнути із Житомирського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області витрати по оплаті судового збору у розмірі 551,20 грн.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач зазначила, що працювала на посаді судді Апеляційного суду Житомирської області та із 02.10.2010 року перебуває на пенсійному обліку в Житомирському об'єднаному управлінні Пенсійного фонду України в Житомирській області. У зв'язку із підвищенням суддівської винагороди звернулась до відповідача із заявою про перерахунок пенсії на підставі ст. 37-1 Закону України «Про державну службу» та виплату пенсії без обмеження максимальним розміром, встановленим Законом України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи», проте їй було відмовлено, посилаючись те, що на даний час відсутній порядок перерахунку раніше призначених пенсій державним службовцям.
Розгляд справи проведено у порядку скороченого провадження у відповідності зі ст.183-2 КАС України без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі.
Від Житомирського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області надійшли заперечення на позов, відповідно до яких відповідач позов не визнає, просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Письмові заперечення приєднані до справи.
Суддя за результатами розгляду справи в порядку скороченого провадження, оцінивши обставини справи, вважає їх достатніми для прийняття рішення.
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку про часткове задоволення позову, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що згідно постанови Верховної Ради України № 4248-VІ від 22.12.2011 року та наказу голови Апеляційного суду Житомирської області № 07к від 12.01.2012 року, позивача було звільнено з посади судді та відраховано зі штату апеляційного суду Житомирської області.
ОСОБА_1 із 02.10.2010 року перебуває на обліку у відповідача та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» у розмірі 90 % від заробітної плати.
Відповідно до ч. 4 ст. 43 Закону України від 15.12.1992 року № 2862-ХІІ «Про статус суддів» (в редакції чинній на час призначення пенсії позивачу) суддя, який пішов у відставку, за наявності відповідного віку і стажу роботи виплачується пенсія на умовах, передбачених статтею 37 Закону України "Про державну службу". Судді у відставці, який має стаж роботи на посаді судді не менше 20 років, виплачується за його вибором пенсія або звільнене від сплати податку щомісячне довічне грошове утримання в розмірі 80 відсотків заробітної плати працюючого на відповідній посаді судді.
Згідно ст. 37-1 Закону України "Про державну службу" в редакції, чинній до 01.01.2015 року, у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також у зв'язку із набуттям особою права на пенсійне забезпечення державного службовця за цим Законом відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій.
У зв'язку із збільшенням із 01.09.2015 року посадового окладу судді апеляційного суду, позивач 30.06.2016 року звернулась до відповідача із заявою про здійснення перерахунку пенсії на підставі ст. 37-1 Закону України «Про державну службу» та виплату пенсії без обмеження максимальним розміром, встановленим Законом України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи».
Листом № 190/Р-8 від 07.07.2016 року Житомирським об'єднаним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області позивачу відмовлено в проведенні перерахунку. При цьому посилались на те, що з 01.05.2016 року втратив чинність Закон України "Про державну службу" № 3723-ХІІ від 16.12.1993 року, крім статті 37, що застосовується до осіб, зазначених у пунктах 10 і 12 цього розділу, а згідно ст. 90 Закону № 889-VIII від 10.12.2015 року пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", норми якого не передбачають здійснення перерахунку пенсій, призначених відповідно до ст. 37 Закон України "Про державну службу" № 3723-ХІІ від 16.12.1993 року.
Зі змісту довідки Апеляційного суду Житомирської області про заробітну плату, що надається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, а також державним службовцям, які на момент перерахунку пенсії працюють на інших посадах, ніж ті, з яких їм призначено (перераховано) пенсію № 3-311 від 26.05.2016 року вбачається, що ОСОБА_1 працювала в Апеляційному судді Житомирської області заробітна плата за посадою судді, з якої призначено пенсії, для її перерахунку із 01.05.2016 року становить: посадовий оклад 15950,00 грн., надбавка за вислугу років 11165,00 грн.
Конституція і закони України повинні гарантувати незалежність і недоторканність суддів. До таких конституційних гарантій віднесено обов'язок держави забезпечувати фінансування та належні умови для функціонування судів і діяльності суддів (частина перша статті 130 Конституції України).
За змістом пункту 8 частини четвертої статті 47, статей 136-138 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" належне матеріальне та соціальне забезпечення судді, в тому числі і щомісячне довічне грошове утримання, є елементами статусу судді та однією з основоположних гарантій незалежності судді.
Відповідно до ч. 2 ст. 138 Закону № 2453-VI (в редакції чинній на час набрання ним законної сили) встановлювалось, що суддя у відставці, який не досяг віку, встановленого частиною першою цієї статті, отримує щомісячне довічне грошове утримання. При досягненні таким суддею віку, встановленого частиною першою цієї статті за ним зберігається право на одержання щомісячного довічного грошового утримання або, за його вибором, призначається пенсія на умовах, передбачених статтею 37 Закону України "Про державну службу".
В подальшому до Закону № 2453-VI були внесені зміни, внаслідок чого змінилась номерація статей і право судді у відставці на пенсію, щомісячне довічне грошове утримання та право на перерахунок призначеного щомісячного довічного грошового утримання судді у відставці було врегульовано статею 141 цього Закону.
Таким чином, суддя у відставці мав право на пенсію згідно Закону України "Про державну службу" як на підставі Закону України "Про статус суддів" від 15.12.1992 року, так і відповідно до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 07.07.2010 року, а відтак мав право на перерахунок призначеної пенсії.
За положеннями ст. 37-1 Закону України "Про державну службу" зі змінами, внесеними Законом України N 76-VIII від 28.12.2014 року, умови та порядок перерахунку призначених пенсій державним службовцям визначаються Кабінетом Міністрів України.
З 01.05.2016 року набув чинності Закон України № 889-VIII від 10.12.2015 року «Про державну службу», відповідно до п. 2 Розділу ХІ якого з дня набрання чинності вказаного Закону втратили чинність норми Закону України "Про державну службу" № 3723-ХІІ від 16.12.1993 року, крім статті 37, що застосовується до осіб, зазначених у пунктах 10 і 12 цього розділу, та Постанова Верховної Ради України від 16 грудня 1993 року "Про введення в дію Закону України "Про державну службу".
Згідно ст. 90 Закону № 889-VIII від 10.12.2015 року «Про державну службу» пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 141 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 07.07.2010 року № 2453-VI (в редакції Закону України № 889-VIII від 10.12.2015) було встановлено, що судді, який вийшов у відставку, після досягнення чоловіками віку 62 роки, жінками - пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", виплачується пенсія або за його вибором щомісячне довічне грошове утримання. Суддя у відставці, який не досяг віку, встановленого частиною першою цієї статті, отримує щомісячне довічне грошове утримання. При досягненні таким суддею віку, встановленого частиною першою цієї статті, за ним зберігається право на одержання щомісячного довічного грошового утримання або, за його вибором, призначається пенсія. Згідно ч. 3 ст. 141 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 07.07.2010 року № 2453-VI (в редакції Закону України № 213-VIII від 02.03.2015) щомісячне довічне грошове утримання виплачується судді у розмірі 60 відсотків грошового утримання судді, який працює на відповідній посаді.
Разом з тим, з урахуванням Рішення Конституційного Суду України № 4-рп/2016 від 08.06.2016 року частина 3 статті 141 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 07.07.2010 року № 2453-VI підлягає застосуванню в редакції до внесення змін Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення" від 2 березня 2015 року № 213-VIII, тобто у редакції Закону України "Про забезпечення права на справедливий суд" від 12 лютого 2015 року № 192-VIII, а саме: "Щомісячне довічне грошове утримання виплачується судді у розмірі 80 відсотків грошового утримання судді, який працює на відповідній посаді. За кожний повний рік роботи на посаді судді понад 20 років розмір щомісячного довічного грошового утримання збільшується на два відсотки заробітку, але не може бути більшим ніж 90 відсотків заробітної плати судді, без обмеження граничного розміру щомісячного довічного грошового утримання. У разі зміни грошового утримання судді, який працює на відповідній посаді, здійснюється перерахунок раніше призначеного щомісячного довічного грошового утримання.
За правилами ст. 58 Конституції України, закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії у часі. Про це йдеться і в рішенні Конституційного Суду України № 1-рп/99 від 09.02.1999 р. де зазначено, що за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. В ст. 22 Конституції України також акцентується увага на те, що конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод. В Рішенні Конституційного Суду України № 8-рп/2005 від 11.10.2005 р. також зазначено, що в правилах ст. 126 Конституції України положення ч. 3 ст.1 1 ЗУ «Про статус суддів» та ч. 8 ст. 14 ЗУ «Про судоустрій України» йдеться про гарантії збереження досягнутого рівня незалежності суддів і заборону при прийнятті нових законів та інших нормативних актів, внесенні змін до них скасовувати чи звужувати існуючі гарантії незалежності суддів, в тому числі заходи їх правового захисту чи матеріального і соціального забезпечення. Суддям, які вийшли у відставку, призначається пенсія на умовах, передбачених Законом України «Про державну службу", що визначено статтею 43 Закону України «Про статус суддів». Відповідно до частини четвертої цієї статті судді у відставці, який має стаж роботи на посаді судді не менше 20 років, виплачується за його вибором пенсія або щомісячне довічне грошове утримання. При цьому розмір такого утримання не обмежений.
В ст. 8 Конституції України зазначено, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права, Конституція України має найвищу юридичну силу, норми Конституції України є нормами прямої дії, закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй.
Рішенням Конституційного Суду України № 4-рп/2007 від 18.06.2007р. (справа про гарантії незалежності суддів) встановлено, що пільги, компенсації, гарантії є видом соціальної допомоги і необхідною складовою конституційного права на достатній життєвий рівень, тому звуження змісту та обсягу цього права шляхом прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів за ст. 22 Конституції України не допускається.
Аналогічна правова позиція щодо неможливості скасування або звуження змісту та обсягу існуючих гарантій незалежності суддів, їх матеріального і соціального захисту при прийнятті нових законів висловлена Конституційним Судом України мається також у рішеннях № 19-рп/2004 від 01.12.2004р., № 5-рп/2005 від 22.09.2005р., № Ю-рп/2008 від 22.05.2008р. та № 18-рп/2011р. від 14.12.2011р. Згідно цієї, неодноразово висловленої правової позиції Конституційного Суду України, збереження існуючого статусу судді, недопущення його скасування або звуження його змісту та обсягу є однією з основоположних гарантій незалежності судді.
Таким чином, конституційний статус судді передбачає достатнє матеріальне забезпечення судді як під час здійснення ним своїх повноважень (суддівська винагорода), так і в майбутньому у зв'язку з досягненням пенсійного віку (пенсія) чи внаслідок припинення повноважень і набуття статусу судді у відставці (щомісячне довічне грошове утримання). Статус судді та його елементи, зокрема матеріальне забезпечення судді після припинення його повноважень, є не особистим привілеєм, а засобом забезпечення незалежності працюючих суддів і надається для гарантування верховенства права та в інтересах осіб, які звертаються до суду та очікують неупередженого правосуддя.
Підставою для отримання матеріального забезпечення судді після припинення його повноважень є виключно конституційно визначений статус професійного судді. Тому таке забезпечення суддів залежить від умов, пов'язаних зі статусом судді та його професійною діяльністю щодо здійснення правосуддя, і не може залежати від інших умов, у тому числі соціального забезпечення, яке призначається і виплачується на загальних засадах та передбачене іншими, крім Закону України «Про судоустрій і статус суддів», законами України.
Враховуючи викладене і виходячи із того, що згідно ч. 1 ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії у часі, та судом встановлено, що право на відставку і призначення пенсії судді у позивача виникло під час дії ст. 43 Закону України "Про статус суддів" та дії Постанови Верховної Ради України "Про порядок введення в дію Закону України "Про статус суддів" №2863 - ХII від 15.12.1992 року, а Закон України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної форми" (який набув чинності з 01.10.2011 року) зворотної дії у часі не має, тому перерахунок призначеної позивачу пенсії повинен бути здійснений відповідачем без обмежень максимальним розміром, визначеним вказаним Законом.
Окрім того, згідно статті 45 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35, частиною другою статті 38, частиною третьою статті 42 і частиною п'ятою статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки: у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа.
Рішення Конституційного Суду України, яким було визнано неконституційними положення законів, які обмежували право суддів у відставці на перерахунок раніше призначеного щомісячного довічного грошового утримання, було прийнято 08.06.2016 року, суд при вирішенні даного спору, застосовуючи аналогію закону, що передбачено ч. 7 ст. 9 КАС України, дійшов висновку, що судді у відставці мають право також і на перерахунок призначеної пенсії, оскільки позивач звернулась з заявою про перерахунок пенсії 30.06.2016 року, то враховуючи вимоги ст. 45 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" перерахунок пенсії позивачу має бути проведено з 01.07.2016 року.
Згідно ч. 1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб"єкта владних повноважень, що виступив стороною у справі, або якщо стороною у справі виступила його посадова чи службова особа.
Відповідно до ст. 256 КАС України негайно виконуються постанови суду про присудження виплати пенсій, інших періодичних платежів з Державного бюджету України або позабюджетних державних фондів - у межах суми стягнення за один місяць.
Негайно також виконуються постанови суду, прийняті в порядку скороченого провадження у адміністративних справах, передбачених пунктами 1, 3, 4, 5, 6 частини першої статті 183-2 цього Кодексу.
Керуючись ст. ст. 6, 17-19, 94, 99, 100, 104, 183-2, 256 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправною відмову Житомирського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області у здійсненні перерахунку та виплаті ОСОБА_1 без обмеження максимальним розміром.
Зобов'язати Житомирське об'єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області здійснити перерахунок та виплачувати ОСОБА_1 пенсію державного службовця, призначену на умовах ст. 37 Закону України «Про державну службу», в розмірі 90 % від заробітної плати працюючого на відповідній посаді, з урахуванням складових заробітної плати згідно довідки Апеляційного суду Житомирської області №3-311/526/16 від 26.05.2016 року без обмеження розміру пенсії максимальним розміром, починаючи із 01.07.2016 року.
Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Житомирського об'єднаного управління пенсійного фонду України в Житомирській області судовий збір в розмірі 551,20 грн.
Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в м. Житомирі Житомирської області виконати постанову негайно у межах суми платежу за один місяць.
Постанова може бути оскаржена до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Богунський районний суд м. Житомира шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії цієї постанови.
Суддя Л.М. Чішман