РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"27" жовтня 2016 р. Справа №903/293/16
Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:
Головуючого судді Демидюк О.О.
судді Павлюк І. Ю. ,
судді Савченко Г.І.
при секретарі судового засідання Головченку Д.М.
За участю представників:
позивача: ОСОБА_1, (довіреність №2 від 01.02.2016), ОСОБА_2, (довіреність №9 від 25.12.2015)
відповідача: ОСОБА_3 (голова біржового комітету), ОСОБА_4 (довіреність № б/н від 28.12.2015)
третьої особи (товарна біржа "Київська агропромислова біржа"): ОСОБА_5 (довіреність від 20.10.2016)
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Рівненського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу позивача товариства з обмеженою відповідальністю "Цунамі" на рішення господарського суду Волинської області від 31.08.2016 у справі №903/293/16
Позивач : Товариство з обмеженою відповідальністю "Цунамі"
Відповідач: Товарна біржа "Універсальна - Полісся"
Треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:
ОСОБА_6
Товарна біржа "Київська агропромислова біржа"
про визнання незаконними (недійсними) пунктів положень Регламенту та заборону встановлювати обмеження у правилах біржової торгівлі необробленою деревиною
Права та обов’язки учасникам судового процесу роз’яснені відповідно до ст. ст. 20, 22 ГПК України.
Відводу складу суду не заявлено.
За клопотанням позивача судове засідання проводиться в режимі відеоконференції з господарським судом Волинської області.
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Волинської області №903/293/16 від 31.08.2016 (колегія суддів у складі: головуючий суддя Бондарєв С.В., суддя Костюк С.В., суддя Вороняк А.С.) в задоволенні позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, позивач товариство з обмеженою відповідальністю "Цунамі" звернувся до Рівненського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить суд скасувати оскаржене рішення та прийняти нове.
Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 26.09.2016 прийнято до розгляду апеляційну скаргу позивача товариства з обмеженою відповідальністю "Цунамі" на рішення господарського суду Волинської області від 31.08.2016 у справі №903/293/16.
Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 10.10.2016 колегією суддів залучено до участі у справі третіх осіб, розгляд апеляційної скарги відкладено.
Товариством з обмеженою відповідальністю "Цунамі" неодноразово подавались додаткові пояснення до апеляційної скарги.
Товарною біржею "Універсальна - Полісся" подано суду відзив на апеляційну скаргу та додаткові пояснення, в якому відповідач просить суд апеляційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржене рішення залишити без змін.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, судова колегія Рівненського апеляційного господарського суду дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню. При цьому, в силу приписів статті 101 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд не зв’язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Як вбачається з матеріалів справи, пунктом 1 Регламенту Товарної біржі "Універсальна-Полісся" Про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, який затверджений протоколом №25 від 23.02.2015 передбачено, що цей Регламент регулює порядок реалізації усієї необробленої деревини, заготовленої державними підприємствами, які здійснюють заготівлю деревини як постійні користувачі лісових ресурсів, за винятком дров паливних, деревини, яка використовується для розвитку матеріально-технічної бази (будівництво, ремонт тощо) постійних лісокористувачів відповідно до затверджених кошторисів деревини використання якої передбачено колективними договорами, а також деревини для індивідуального ремонту та будівництва та деревини для забезпечення потреб виробничих деревообробних підрозділів постійних лісокористувачів.
Аукціони з продажу необробленої деревини проводяться у відповідності до Наказу Державного комітету лісового господарства №42 від 19.02.2007 "Щодо вдосконалення механізмів продажу необробленої деревини", Закону України "Про товарну біржу", Господарського кодексу України та регламенту біржі (п. 1.1 Регламенту).
Відповідно до абзацу 5 пункту 1.3 Регламенту учасниками аукціону торгів повинні бути особи, які прийняті до членів Біржі на умовах встановлених Законом України "Про товарну біржу" та статуту біржі.
Згідно п.2.17 цього Регламенту біржа відмовляє покупцю в участі в аукціонних торгах або в реєстрації учасників, якщо у встановлену біржею форму заявки самовільно були внесені зміни, виправлення або доповнення, що суперечать уніфікованій формі заявки.
У разі виявлення необґрунтованого підвищення ціни, продавець має право зняти зазначену позицію з торгу (п. 3.12 Регламенту).
У відповідності до п.п. 3.20-3.21 даного Регламенту у випадку штучного зриву аукціону безпосередньо та/або шляхом провокативних дій сторони учасника (-ів) -покупця (-ів), покупець (-і) учасник (-і) автоматично втрачає право подальшої участі в проведенні поточного аукціону та всіх інших аукціонах, гарантійний внесок вищевказаному покупцю (-ам) -учаснику (-ам) не повертається та зараховується в якості штрафної санкції. Якщо в ліцитатора аукціону виникла підозра відносно штучного зриву проведення аукціону покупцями-учасниками шляхом провокативних дій зі сторони останніх, ліцитатор має право безповоротно видалити вищевказаних покупців (учасників) із зали проведення аукціону без права подальшої участі. Гарантійний внесок вищевказаним покупцям-учасникам не повертається, а зараховується в якості штрафної санкції.
Згідно з п.п. 5.1, 5.2, 5.4 вищевказаного Регламенту переможці торгів, що придбали відповідну кількість лотів, сплачують протягом семи банківських днів після проведення аукціону на рахунок біржі винагороду у розмірі 0,5% з ПДВ та членський внесок без ПДВ у розмірі 0,5% від вартості придбаних лотів. Суми гарантійного внеску, сплачені іншими учасниками відкритих торгів, що прийняли участь у торгах, крім переможців, повертаються їм протягом трьох банківських днів після отримання від учасників відповідних запитів на ім'я керівника біржі. У разі невиконання переможцем торгів п.5.1. цього Регламенту, біржа утримує суму членського внеску та біржової винагороди зі сплаченого переможцем гарантійного внеску. Якщо переможці торгів протягом семи банківських днів після проведення торгів не сплатили винагороду у розмірі 0,5% від вартості придбаних лотів на рахунок біржі, аукціонне свідоцтво переможця їм не видається та гарантійний внесок не повертається, а спрямовується на користь замовника (2,5%) та біржі (2,5%) (а.с. 13-16).
Предметом позову (з урахуванням заяви про зміну предмета позову (т.1, а.с. 48,49)) є вимоги товариства з обмеженою відповідальністю "Цунамі" до товарної біржі "Універсальна-Полісся" про визнання незаконними (недійсними) пункту 2.17, абзацу 5 пункту 1.3, пунктів 3.12, 3.20, 3.21, 5.1, 5.2, 5.4 Регламенту Товарної біржі "Універсальна-Полісся" про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, який затверджений протоколом №25 від 23.02.2015 року, в яких відповідачем встановлено для покупців неправомірні обмеження у правилах біржової торгівлі необробленою деревиною та визнання незаконною (недійсною) встановленої відповідачем форми заяви на участь у спеціалізованому аукціоні (торгах) із продажу необробленої деревини в частині зазначення у назві заяви про "вступ в члени біржі на одну біржову (аукціонну) сесію" та у пункті 2.2. заяви про "сплату покупцем після проведення аукціону (торгів) на рахунок біржі членських внесків у розмірі 0,5 відсотка від вартості придбаних лотів".
Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, колегія суддів враховує наступне.
Згідно з ст.1 Закону України "Про товарну біржу", товарна біржа є організацією, що об'єднує юридичних і фізичних осіб, які здійснюють виробничу і комерційну діяльність, і має за мету надання послуг в укладенні біржових угод, виявлення товарних цін, попиту і пропозицій на товари, вивчення, упорядкування і полегшення товарообігу і пов'язаних з ним торгівельних операцій. Товарна біржа на основі самоврядування, господарської самостійності, є юридичною особою, має відокремлене майно, самостійний баланс, власні поточні та вкладні (депозити) рахунки в банках, печатку із своїм найменуванням. Діяльність товарної біржі здійснюється відповідно до цього Закону та чинного законодавства України, статуту біржі, правил біржової торгівлі та біржового арбітражу. Правила біржової торгівлі затверджуються загальними зборами членів товарної біржі або органом, ними уповноваженим.
Діяльність товарної біржі з реалізації необробленої деревини, заготовленої підприємствами, які здійснюють заготівлю деревини як постійні користувачі лісових ресурсів, здійснюється відповідно до Закону України "Про товарну біржу", статуту біржі, правил біржової торгівлі, біржового арбітражу та Положення про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, затвердженого наказом Державного комітету лісового господарства України від 19.02.2007 №42 "Щодо вдосконалення механізмів продажу необробленої деревини".
Так, Положенням про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, яке затверджене наказом Державного комітету лісового господарства України №42 від 19.02.2007 "Щодо вдосконалення механізмів продажу необробленої деревини" та зареєстроване в Міністерстві юстиції України від 26.02.2007 за №164/13431 (далі-Положення), регулюється порядок реалізації усієї необробленої деревини, заготовленої підприємствами, які здійснюють заготівлю деревини як постійні користувачі лісових ресурсів, за винятком дров паливних, деревини, яка використовується для розвитку матеріально-технічної бази (будівництво, ремонт тощо) постійних лісокористувачів відповідно до затверджених кошторисів, деревини, використання якої передбачено колективними договорами, деревини для індивідуального ремонту та будівництва згідно з поданими заявами, деревини для забезпечення потреб соціальної сфери, а також деревини для забезпечення потреб виробничих деревообробних підрозділів постійних лісокористувачів.
Відповідно до п.1.2 Положення реалізація необробленої деревини всіма постійними лісокористувачами здійснюється через аукціони з продажу необробленої деревини на біржі.
Згідно п.1.3 Положення аукціони з продажу необробленої деревини проводяться 1 раз у квартал на базі товарних бірж, розташованих в обласних центрах і створених відповідно до Закону України "Про товарну біржу" та Господарського кодексу України. Участь у торгах можуть брати суб'єкти господарської діяльності, котрі займаються переробкою деревини.
В силу п.1.6 Положення організатором аукціону є біржа, з якою продавцем укладено договір про проведення аукціону з продажу необробленої деревини. Покупцем є суб'єкт господарської діяльності незалежно від форми власності, резидент України, який бажає придбати необроблену деревину для забезпечення потреб власного деревообробного виробництва відповідно до умов аукціону від свого імені та за власний рахунок і не перебуває у стані ліквідації або проти якого не порушено справу про банкрутство.
Пунктом 2.8 Положення визначено, що з метою своєчасного інформування покупців біржа не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення аукціону оприлюднює у друкованих засобах масової інформації обласного значення та загальнодержавного значення для спеціалізованого аукціону, також на власній сторінці в мережі Інтернет повідомлення про місце, дату і час проведення аукціону, відомості про обсяги запропонованої для продажу необробленої деревини, її породи, продавців, якісні характеристики, кількість та розміри лотів, початковий рівень ціни лота, крок аукціону, умови поставки, строки поставки, кінцевий термін прийняття заявок на участь в аукціоні, розмір та термін перерахунку гарантійного внеску.
Згідно п.2.13 Положення для участі в аукціоні покупці необробленої деревини подають біржі заяву про участь в аукціоні.
Відповідно до п.2.14 Положення сума гарантійного внеску визначається у розмірі п'яти відсотків від початкової вартості лота. Гарантійний внесок повинен бути перерахований на рахунок біржі в терміни, зазначені в оголошенні про проведення аукціону.
Пунктом 2.15 Положення передбачено, якщо покупці, які подали заяви про купівлю, не придбали заявлених ними лотів, гарантійний внесок повертається їм протягом трьох банківських днів з дня проведення аукціону. У разі, якщо покупці придбали заявлені лоти, гарантійний внесок перераховується продавцю як оплата за товар.
Згідно п.2.17 цього Положення реєстрація учасників аукціону проводиться відповідно до правил біржової торгівлі.
Згідно п.3.1 Положення організатор аукціону (біржа) організовує та проводить аукціони відповідно до чинного законодавства та правил біржової торгівлі. Зокрема біржа: розробляє регламент проведення аукціону; розглядає подані пропозиції з продажу необробленої деревини і заяви про участь в аукціоні; визначає місце, дату і час проведення аукціону відповідно до поданих пропозицій, оприлюднює у засобах масової інформації повідомлення відповідно до п. 2.8. цього Положення; приймає та реєструє заяви про участь в аукціоні; реєструє учасників аукціону в день його проведення і видає покупцям аукціонні картки з номером; оформляє аукціонне свідоцтво за підсумками проведення аукціонів, яке є підставою для укладання договору купівлі-продажу між продавцем та покупцем; реєструє укладені договори купівлі-продажу необробленої деревини.
Відповідно до п.3.3 Положення для відшкодування організатору аукціону витрат, пов'язаних з його організацією та проведенням, з покупців, які підписали аукціонне свідоцтво, справляється комісійний збір у розмірі, визначеному відповідним договором.
Як вже зазначалось, п.2.13 Положення передбачено, що для участі в аукціоні покупці необробленої деревини подають біржі заяву про участь в аукціоні, до якої додаються: нотаріально засвідчена копія свідоцтва про державну реєстрацію підприємства (юридичної особи або фізичної особи-підприємця); нотаріально засвідчені копії установчих документів; копія свідоцтва про взяття на облік платника податків; довідка за підписом керівника суб'єкта господарювання щодо обсягу фактично переробленої необробленої деревини за попередній квартал, завірену печаткою; довіреність уповноваженим особам покупця з повноваженнями на участь в аукціоні та на підписання договорів купівлі-продажу; документ (копія платіжного доручення), що підтверджує перерахування гарантійного внеску. Копії документів на участь в аукціоні повинні бути завірені печаткою покупця за винятком копій документів, які повинні бути засвідчені нотаріально.
А тому посилання позивача на п.2.13 Положення про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, яке затверджене наказом Державного комітету лісового господарства України №42 від 19.02.2007 "Щодо вдосконалення механізмів продажу необробленої деревини" та зареєстроване в Міністерстві юстиції України від 26.02.2007 за №164/13431, як на підставу встановлення вимог до заяви про участь в аукціоні є необґрунтованим, оскільки таким пунктом передбачено лише перелік документів, які необхідно подати до організатора аукціону.
Окрім того, вищевказаним Положенням не встановлено вимог до форми чи змісту заяви про участь в аукціоні, однак чітко встановлено, що аукціони відбуваються у відповідності до Правил біржової торгівлі, які розроблені біржею, що є організатором з продажу необробленої деревини.
Відповідно до ч.1 ст.279 ГК України товарна біржа є особливим суб'єктом господарювання, який надає послуги в укладенні біржових угод, виявленні попиту і пропозицій на товари, товарних цін, вивчає, упорядковує товарообіг і сприяє пов'язаним з ним торговельним операціям.
Відповідно до ч.4 ст.281 ГК України біржові операції дозволяється здійснювати тільки членам біржі або брокерам - громадянам, зареєстрованим на біржі відповідно до її статуту для виконання доручень членів біржі, яких вони представляють, щодо здійснення біржових операцій.
Закон України "Про товарну біржу" визначає правові умови створення та діяльності товарних бірж на території України.
Відповідно до ст.1 Закону України "Про товарну біржу" товарна біржа є організацією, що об'єднує юридичних і фізичних осіб, які здійснюють виробничу і комерційну діяльність, і має за мету надання послуг в укладенні біржових угод, виявлення товарних цін, попиту і пропозицій на товари, вивчення, упорядкування і полегшення товарообігу і пов'язаних з ним торговельних операцій. Товарна біржа діє на основі самоврядування, господарської самостійності, є юридичною особою, має відокремлене майно, самостійний баланс, власні поточні та вкладні (депозитні) рахунки в банках та може мати печатки.
Відповідно до ст.3 Закону України "Про товарну біржу", яка кореспондується з ст.280 ГК України товарна біржа має право встановлювати відповідно до цього Закону та чинного законодавства власні правила біржової торгівлі та періодичні внески для членів біржі, плату за послуги, що надаються біржею, встановлювати інші грошові збори, встановлювати і стягувати відповідно до статуту біржі плату за реєстрацію угод на біржі, штрафи та інші санкції за порушення статуту біржі та біржових правил.
В силу ст.8 Закону України "Про товарну біржу" членами товарної біржі є засновники, а також прийняті до її складу згідно із статутом біржі вітчизняні та іноземні юридичні і фізичні особи. Порядок прийняття у члени біржі та вибуття із складу її членів визначається статутом товарної біржі.
Вступний внесок члена біржі має дорівнювати вартості "біржового місця", що визначається виходячи з попиту та пропозиції на "біржове місце". Особа, яка сплатила пайовий або вступний внесок, набуває управнення власника щодо "біржового місця" і може винаймати свої членські права, а також продавати ці права за правилами, встановленими біржовим комітетом (радою біржі).
Відповідно до ст. 9 Закону України "Про товарну біржу" член товарної біржі має право сам або через свого представника: здійснювати біржові операції на біржі та одержувати за це винагороду; брати участь у вирішенні питань діяльності біржі, обирати і бути обраним до її керівних органів; здійснювати всі управнення, що випливають із сплати пайового або вступного внеску; користуватися всіма послугами біржі.
Згідно ст.15 Закону України "Про товарну біржу" біржовою операцією визнається угода, що відповідає сукупності зазначених нижче умов, зокрема, якщо її учасниками є члени біржі.
Відповідно до ч.5 ст.15 Закону України "Про товарну біржу" біржові операції дозволяється здійснювати тільки членам біржі або брокерам.
А тому членство в товарній біржі є обов'язковим в силу імперативних вимог ЗУ "Про товарну біржу" та ГК України.
Правила біржової торгівлі розробляються відповідно до чинного законодавства і є основним документом, що регламентує порядок здійснення біржових операцій, ведення біржової торгівлі та розв'язання спорів з цих питань. Правила біржової торгівлі затверджуються загальними зборами членів товарної біржі або органом, ними уповноваженим (ст.17 Закону України "Про товарну біржу").
На підставі рішення біржового комітету товарної біржі "Універсальна-Полісся", яке оформлено протоколом №25 від 23.02.2015, затверджено Регламент організації та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини товарної біржі "Універсальна-Полісся", який регулює порядок реалізації усієї необробленої деревини, заготовленої підприємствами, які здійснюють заготівлю деревини як постійні користувачі лісових ресурсів.
Згідно абз. 5, 6 п.1.3 Регламенту учасниками аукціону торгів повинні бути особи, які прийняті до членів біржі на умовах, встановлених ЗУ "Про товарну біржу" та статуту біржі. Рішення про прийняття до членів біржі приймається біржовим комітетом зі встановленням умов прийняття та визначення статусу члена біржі.
Згідно п.5.1 Регламенту переможці торгів, що придбали відповідну кількість лотів, сплачують протягом семи банківських днів після проведення аукціону на рахунок біржі винагороду у розмірі 0,5% з ПДВ та членський внесок без ПДВ у розмірі 0,5% від вартості придбаних лотів.
Відповідно до п.5.2 Регламенту суми гарантійного внеску, сплачені іншими учасниками відкритих торгів, що прийняли участь у торгах, крім переможців, повертаються їм протягом трьох банківських днів після отримання від учасників відповідних запитів на ім’я керівника біржі. У разі невиконання переможцем торгів п. 5.1 цього Регламенту, біржа утримує суму членського внеску та біржової винагороди зі сплаченого переможцем гарантійного внеску.
На підставі протоколу установчих зборів засновників Товарної біржі "Універсальна-Полісся" №1 від 25.04.2014, затверджено статут Товарної біржі "Універсальна - Полісся", який був чинним на момент проведення аукціону.
Згідно п.15 статуту членами біржі, крім її засновників, є також прийняті до її складу вітчизняні та іноземні юридичні та фізичні особи, які визнають даний статут, сплачують вступний та періодичні внески, розмір яких визначається біржовим комітетом. В залежності від порядку та умов вступу до товарної біржі, члени товарної біржі поділяються на постійні та тимчасові. Статус членів біржі визначається біржовим комітетом.
Згідно п.20 статуту передбачено, що члени біржі зобов'язані дотримуватись статуту біржі, правил біржової торгівлі, рішень загальних зборів членів біржі та біржового комітету та зокрема сплачувати періодичні членські внески.
У період між загальними зборами членів біржі управління біржею здійснює біржовий комітет, який обирається загальними зборами біржі строком на 3 роки (п. 30 статуту).
Згідно до п.32 статуту до компетенції біржового комітету входять, зокрема, розгляд і прийняття рішень про прийом та виключення з членів біржі; встановлення оплати за послуги біржі; визначення та затвердження постійних та тимчасових членів біржі.
Так, 27.02.2015 ТОВ "Цунамі" подало до товарної біржі "Універсальна-Полісся" заявку на участь у спеціалізованому аукціоні (торгах) із продажу необробленої деревини по Волинському ОУЛМГ на 2 квартал та вступ в члени біржі на одну біржову (аукціонну) сесію.
Згідно п. 2.1 заявки у випадку перемоги товариство зобов‘язалось сплатити після проведення аукціону (торгів) на рахунок біржі винагороду до підписання договору купівлі-продажу 0,5% від вартості придбаних лотів.
27.02.2015 ТОВ "Цунамі" було прийнято в тимчасові члени товарної біржі на одну біржову сесію, що стверджується витягом з протоколу №15 засідання біржового комітету ТБ "Універсальна-Полісся" від 27.02.2015.
Згідно листа асоціації "Союз бірж України" №2/01/011-2015 від 28.01.2015 за результатами звернення товарної біржі "Універсальна-Полісся" відносно визначення розміру членських внесків для тимчасових членів товарної біржі з метою участі в аукціоні (торгах) із продажу необробленої деревини та визначення розміру біржової винагороди для переможців аукціону асоціація "Союз бірж України" з урахуванням середньостатистичних параметрів щодо економічних показників на Україні серед інших бірж в сфері проведення аукціонів з продажу необробленої деревини та середнього попиту та пропозиції на даний вид товару по Волинській області рекомендувала встановити біржову винагороду та членські внески в розмірі по 0,5% від суми придбаних лотів.
Окрім того, суд звертає увагу на те, що позивач неодноразово приймав участь в аукціонах та біржових торгах на торгівельному майданчику товарної біржі "Універсальна-Полісся" та дотримувався правил проведення торгів та аукціонів, рішень біржового комітету, що підтверджується підписаними ТОВ "Цунамі" актами виконаних робіт за попередні аукціонні торги.
Також судом прийнято до уваги те, що приступивши до виконання договорів купівлі-продажу деревини за наслідком придбаних лотів на аукціонних торгах, отримавши рахунок №199 від 27.02.2015 біржі з інформацією про розмір членських внесків, акт виконаних робіт від 27.02.2015, аукціонні свідоцтва, уклавши договори на поставку необробленої деревини, яку він придбав за наслідком придбаних лотів, здійснивши їх реєстрацію на біржі, приступивши до виконання аукціонних зобов'язань, отримавши придбану деревину, позивач тим самим схвалив виставлені до нього умови щодо розміру членських внесків, біржової винагороди та порядок їх утримання (аналогічні висновки викладені у постанові Вищого господарського суду України від 18.02.2014 №910/9074/13).
Щодо вимог позивача про визнання незаконною (недійсною) встановленої відповідачем форми заяви на участь у спеціалізованому аукціоні (торгах) із продажу необробленої деревини в частині зазначення у назві заяви про "вступ в члени біржі на одну біржову (аукціонну) сесію" та у пункті 2.2. заяви про "сплату покупцем після проведення аукціону (торгів) на рахунок біржі членських внесків у розмірі 0,5 відсотка від вартості придбаних лотів", то суд зазначає, що згідно п.1.3 Положення аукціони з продажу необробленої деревини проводяться 1 раз у квартал на базі товарних бірж, розташованих в обласних центрах і створених відповідно до Закону України "Про товарну біржу" та Господарського кодексу України. Участь у торгах можуть брати суб'єкти господарської діяльності, котрі займаються переробкою деревини.
Згідно п.2.17 цього Положення реєстрація учасників аукціону проводиться відповідно до правил біржової торгівлі.
Згідно п.3.1 Положення організатор аукціону (біржа) організовує та проводить аукціони відповідно до чинного законодавства та правил біржової торгівлі. Зокрема біржа: розробляє регламент проведення аукціону; розглядає подані пропозиції з продажу необробленої деревини і заяви про участь в аукціоні; визначає місце, дату і час проведення аукціону відповідно до поданих пропозицій, оприлюднює у засобах масової інформації повідомлення відповідно до п.2.8 цього Положення; приймає та реєструє заяви про участь в аукціоні; реєструє учасників аукціону в день його проведення і видає покупцям аукціонні картки з номером; оформляє аукціонне свідоцтво за підсумками проведення аукціонів, яке є підставою для укладання договору купівлі-продажу між продавцем та покупцем; реєструє укладені договори купівлі-продажу необробленої деревини.
Положення про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, яке затверджене наказом Державного комітету лісового господарства України №42 від 19.02.2007 "Щодо вдосконалення механізмів продажу необробленої деревини" та зареєстроване в Міністерстві юстиції України від 26.02.2007 за №164/13431, не містить вказівок щодо форми заявки, а лише кореспондує таку можливість встановлення певних правил до організатора аукціону, як це передбачено п.п.2.17, 3.1.
Відтак, відповідно до п.2.2 Регламенту організації та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, затвердженого протоколом біржового комітету №25 від 23.02.2015 (який втратив чинність на момент розгляду справи) замовники не пізніше ніж за 20 днів до проведення аукціонів надають організатору пропозиції з продажу необробленої деревини (заявки встановленої біржою форми, в яких зазначаються кількість необробленої деревини, її якісні характеристики, початкова ціна лота та мінімальна ціна лота, за якою продавець може укласти договору купівлі-продажу з покупцями, визначеними за результатами аукціону). Аналогічне положення містить і Регламент організації та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, затверджений протоколом біржового комітету №59 від 11.08.2015.
У відповідності до ч.1 ст.278 ГК України здійснення торговельно-біржової діяльності має на меті організацію та регулювання торгівлі шляхом надання послуг суб'єктам господарювання у здійсненні ними торговельних операцій спеціально утвореною господарською організацією - товарною біржею.
Згідно ч.1 ст.281 ГК України правила біржової торгівлі розробляються відповідно до законодавства і є основним документом, що регламентує порядок здійснення біржових операцій, ведення біржової торгівлі та розв'язання спорів з цих питань.
Згідно абзацу 4 ст.1 ЗУ "Про товарну біржу" діяльність товарної біржі здійснюється відповідно до цього Закону та чинного законодавства України, статуту біржі, правил біржової торгівлі та біржового арбітражу.
Відповідно до ст.3 ЗУ "Про товарну біржу" товарна біржа має право: встановлювати відповідно до цього Закону та чинного законодавства власні правила біржової торгівлі та біржового арбітражу, які є обов'язковими для всіх учасників торгів; створювати підрозділи біржі та затверджувати положення про них; розробляти з урахуванням державних стандартів власні стандарти і типові контракти; зупиняти на деякий час біржову торгівлю, якщо ціни біржових угод протягом дня відхиляються більше ніж на визначений біржовим комітетом (радою біржі) розмір; встановлювати вступні та періодичні внески для членів біржі, плату за послуги, що надаються біржею; встановлювати інші грошові збори; встановлювати і стягувати відповідно до статуту біржі плату за реєстрацію угод на біржі, штрафи та інші санкції за порушення статуту біржі та біржових правил; засновувати арбітражні комісії для вирішення спорів у торговельних угодах; укладати міжбіржові угоди з іншими біржами, мати своїх представників на них, у тому числі на біржах, розташованих за межами України; вносити в державні органи пропозиції з питань, що стосуються біржової діяльності; видавати біржові бюлетені, довідники та інші інформаційні і рекламні видання; здійснювати інші функції, передбачені статутом біржі.
З огляду на викладене та враховуючи п.1.3, 2.17, 3.1 Положення про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, яке затверджене наказом Державного комітету лісового господарства України №42 від 19.02.2007 "Щодо вдосконалення механізмів продажу необробленої деревини" та зареєстроване в Міністерстві юстиції України від 26.02.2007р. за №164/13431, біржовий аукціон з продажу необробленої деревини відбувається у відповідності до розроблених товарною біржею правил біржової торгівлі. Відповідно, і форма заявки визначена правилами біржової торгівлі, оскільки ні ЗУ "Про товарну біржу", ні Положення про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, яке затверджене наказом Державного комітету лісового господарства України №42 від 19.02.2007, не містить вимог щодо такої форми, але відсилає до правил біржової торгівлі, якими є Регламент організації та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини.
Безпідставними та необґрунтованими є посилання позивача, як на підставу позовних вимог, на незаконність пунктів 3.12, 3.20, 3.21, 5.2, 5.4 Регламенту Товарної біржі "Універсальна-Полісся".
Так, щодо визначення граничної вартості (ціни) лоту, що формується у ході проведення торгів між учасниками аукціону з продажу необробленої деревини та можливості зняття з торгів через це лоту, і недопущення до переторгів інших учасників, суд зауважує, що відповідно до п.1.3 Положення про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, яке затверджене наказом Державного комітету лісового господарства України №42 від 19.02.2007 "Щодо вдосконалення механізмів продажу необробленої деревини" та зареєстроване в Міністерстві юстиції України від 26.02.2007 за №164/13431 аукціони з продажу необробленої деревини проводяться 1 раз у квартал на базі товарних бірж, розташованих в обласних центрах і створених відповідно до Закону України "Про товарну біржу" та Господарського кодексу України. Участь у торгах можуть брати суб'єкти господарської діяльності, котрі займаються переробкою деревини.
Згідно п.3.1 Положення організатор аукціону (біржа) організовує та проводить аукціони відповідно до чинного законодавства та правил біржової торгівлі. Зокрема біржа: розробляє регламент проведення аукціону; розглядає подані пропозиції з продажу необробленої деревини і заяви про участь в аукціоні; визначає місце, дату і час проведення аукціону відповідно до поданих пропозицій, оприлюднює у засобах масової інформації повідомлення відповідно до п.2.8. цього Положення; приймає та реєструє заяви про участь в аукціоні; реєструє учасників аукціону в день його проведення і видає покупцям аукціонні картки з номером; оформляє аукціонне свідоцтво за підсумками проведення аукціонів, яке є підставою для укладання договору купівлі-продажу між продавцем та покупцем; реєструє укладені договори купівлі-продажу необробленої деревини.
Згідно п. 2.4. Положення про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, яке затверджене наказом Державного комітету лісового господарства України №42 від 19.02.2007, пропозиції з продажу необробленої деревини подаються продавцями на біржу не пізніше ніж за 15 днів до проведення аукціонів.
Відповідно до п.2.5 Положення пропозиції з продажу необробленої деревини подаються продавцями на біржу в розрізі лотів. Обсяг лоту визначається в розмірі транспортної партії або кратний її. Лоти формуються окремо по кожній породі деревини з врахуванням асортиментів, сортів, геометричних розмірів відповідно до чинних стандартів.
Згідно пункту 2.6 Положення вартісні показники в пропозиціях продавців та аукціонній документації наводяться в гривнях з урахуванням ПДВ на умовах поставки франко-верхній (проміжній, нижній) склад продавця.
Пунктом 2.7 Положення передбачено на підставі отриманих від продавців пропозицій на продаж, біржа формує аукціонний бюлетень, який містить відомості про обсяги необробленої деревини, що виставляються для реалізації на аукціоні, кількість та розміри лотів, якісні характеристики, початковий рівень ціни на один метр кубічний, крок аукціону, умови поставки.
Згідно ст.4 ЗУ "Про товарну біржу" товарна біржа забезпечує: створення умов для проведення біржової торгівлі; регулювання біржових операцій; регулювання цін на підставі співвідношення попиту та пропозиції на товари, що допускаються до обігу на біржі; надання членам і відвідувачам біржі організаційних та інших послуг; збір, обробку і поширення інформації, пов'язаної з кон'юнктурою ринку.
З огляду на вищевикладене та керуючись п.п. 2.4, 2.5, 2.7 Положення, пропозиції з продажу необробленої деревини, вартісні показники, порядок поставки, крок аукціону подаються та визначаються виключно продавцями, оскільки лише продавець визначає порядок реалізації виставленої на аукціон необробленої деревини, а тому відповідно в силу приписів законодавства продавець вправі у разі необґрунтованого підвищення ціни, зняти зазначену позицію по лоту з аукціону.
Судова колегія погоджується з висновком місцевого господарського суду про те, що товарною біржею "Універсальна-Полісся" за вимогою продавців лише продубльовано в Регламенті таке право для продавця.
Так, щодо неможливості позбавлення ліцитатором продавців (учасників) права брати участі в аукціоні через підозри (припущення) ліцитатора у зриві торгів, суд зауважує, що продавці необробленої деревини не беруть участь безпосередньо в проведенні аукціону чи здійсненні торгу.
Крім, того позивач не являється продавцем необробленої деревини, а є її покупцем. Тому, така вимога зазначена в прохальній частині взагалі не стосується позивача по даній справі та не може бути предметом розгляду у даній справі.
Положення п.3.20, 3.21 Регламенту організації та проведення аукціонів і продажу необробленої деревини, стосуються тільки покупців аукціону з продажу необробленої деревини, спрямовані виключно на забезпечення правопорядку під час проведення аукціону з продажу необробленої деревини та за своїм змістом є попереджувальною щодо потенційних порушень порядку проведення аукціону.
Таким чином вірним є висновок господарського про те, що порушення прав позивача з боку відповідача не доведене належним чином.
Крім того, судом враховано, що позивач при поданні заяви на участь в аукціоні з продажу необробленої деревини та вступ в члени біржі на одну біржову сесію, підписом директора - ОСОБА_7 і печаткою товариства схвалив Регламент організації та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, затверджений протоколом біржового комітету №25 від 23.02.2015.
Зокрема, п.3 підписаною та скріпленою ТОВ "Цунамі" заяви, вказано, що позивач з умовами та Регламентом згоден.
Щодо тверджень позивача щодо утримування із гарантійного внеску сум, сплачених учасником торгів, винагороди, членських внесків та штрафних санкцій, суд звертає увагу, що згідно п.3.3 Положення про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, яке затверджене наказом Державного комітету лісового господарства України №42 від 19.02.2007, для відшкодування організатору аукціону витрат, пов'язаних з його організацією та проведенням, з покупців, які підписали аукціонне свідоцтво, справляється комісійний збір у розмірі, визначеному відповідним договором.
Згідно ст.3 ЗУ "Про товарну біржу" товарна біржа має право: встановлювати відповідно до цього Закону та чинного законодавства власні правила біржової торгівлі та біржового арбітражу, які є обов'язковими для всіх учасників торгів; створювати підрозділи біржі та затверджувати положення про них; розробляти з урахуванням державних стандартів власні стандарти і типові контракти; зупиняти на деякий час біржову торгівлю, якщо ціни біржових угод протягом дня відхиляються більше ніж на визначений біржовим комітетом (радою біржі) розмір; встановлювати вступні та періодичні внески для членів біржі, плату за послуги, що надаються біржею; встановлювати інші грошові збори; встановлювати і стягувати відповідно до статуту біржі плату за реєстрацію угод на біржі, штрафи та інші санкції за порушення статуту біржі та біржових правил; засновувати арбітражні комісії для вирішення спорів у торговельних угодах; укладати міжбіржові угоди з іншими біржами, мати своїх представників на них, у тому числі на біржах, розташованих за межами України; вносити в державні органи пропозиції з питань, що стосуються біржової діяльності; видавати біржові бюлетені, довідники та інші інформаційні і рекламні видання; здійснювати інші функції, передбачені статутом біржі.
Згідно п.5.1 Регламенту про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, переможці торгів, що придбали відповідну кількість лотів, сплачують протягом семи банківських днів після проведення аукціону на рахунок біржі винагороду у розмірі 0,5% з ПДВ та членський внесок без ПДВ у розмірі 0,5% від вартості придбаних лотів. Суми гарантійного внеску, сплачені іншими учасниками відкритих торгів, що прийняли участь у торгах, крім переможців, повертаються їм протягом трьох банківських днів після отримання від учасників відповідних запитів на ім'я керівника біржі. У разі невиконання переможцем торгів п.5.1 цього Регламенту, біржа утримує суму членського внеску та біржової винагороди зі сплаченого переможцем гарантійного внеску.
Судова колегія дійшла висновку, що в даному випадку така норма Регламенту не створює для будь-кого з учасників аукціону будь-яких фінансових наслідків, не порушує жодних майнових прав та інтересів переможців аукціону, оскільки обов'язок щодо сплати розміру біржової винагороди та членських внесків є рівноцінний та ідентичний сумі, яка може бути утримана зі сплаченого учасником аукціону гарантійного внеску.
Згідно ст. 1ГПК України підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності (далі - підприємства та організації), мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
З урахуванням цієї норми правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів. Суд повинен встановити, чи були порушені, невизнані або оспорені права та інтереси цих осіб, і залежно від встановленого вирішити питання про задоволення позовних вимог або відмову в їх задоволенні.
Аналогічний висновок містить постанова пленуму Верховного Суду України від 02.07.2014 у справі №6-78цс14, за якою вирішуючи питання про усунення розбіжностей у застосуванні судом касаційної інстанції норм матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, Судова палата у цивільних справах Верховного Суду України виходила із такого.
Відповідно до ч.1 ст.3 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Статтею 15 ЦК України закріплено право кожної особи на захист свого права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Способи захисту права встановлені статтею 16 ЦК України та статтею 20 ГК України.
Позивач самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві в чому полягає порушення його прав та інтересів, а суд, в свою чергу, перевіряє доводи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, у тому числі щодо матеріально-правового інтересу у спірних відносинах, і в залежності від встановлених обставин вирішує питання про наявність чи відсутність підстав для правового захисту.
З урахуванням цих норм правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, яким надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси.
В даному випадку позивач не довів чим саме оспорювані ним положення Регламенту організації та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, який затверджений протоколом біржового комітету №25 від 23.02.2015, порушують його права та інтереси.
Даючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд звертає увагу сторін, що реалізація необробленої деревини, заготовленої підприємствами, які здійснюють заготівлю деревини як постійні користувачі лісових ресурсів, здійснюється відповідно до Закону України "Про товарну біржу", статуту біржі, правил біржової торгівлі, біржового арбітражу та Положення про організацію та проведення аукціонів з продажу необробленої деревини, яке затверджене наказом Державного комітету лісового господарства України від 19.02.2007 № 42 "Щодо вдосконалення механізмів продажу необробленої деревини". Застосування даних актів в сукупності приводить до висновку щодо безпідставності позовних вимог.
Судова колегія вважає, що посилання скаржника, викладені ним в апеляційній скарзі, є необґрунтованими, документально не підтвердженими, такими, що не ґрунтуються на нормах чинного законодавства, висновків суду першої інстанції не спростовують, а відтак, скаржник, в порушення вимог ст.33 ГПК України, не довів тих обставин, на які він посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Місцевим господарським судом повністю з'ясовані обставини, що мають значення для справи. Судом правильно застосовані норми матеріального та процесуального права.
В силу приписів ст.49 ГПК України витрати на судовий збір за подання апеляційної скарги покладаються на скаржника у зв’язку із відмовою у її задоволенні.
Керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 105 ГПК України, Рівненський апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Рішення господарського суду Волинської області від 31.08.2016 у справі №903/293/16 - залишити без змін, а апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Цунамі" - залишити без задоволення.
2. Справу №903/293/16 повернути до господарського суду Волинської області.
3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку.
Головуючий суддя Демидюк О.О.
Суддя Павлюк І. Ю.
Суддя Савченко Г.І.