open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"29" червня 2016 р. Справа № 918/142/16

ОСОБА_1 апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючого судді Гудак А.В.

судді Сініцина Л.М. ,

судді Філіпова Т.Л.

секретар судового засідання Драчук В.М.

за участю представників сторін:

позивача - не з'явився;

відповідача - ОСОБА_2, довіреність в справі.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні ОСОБА_1 апеляційного господарського суду апеляційну скаргу позивача - Кузнецовського міського комунального підприємства

на рішення господарського суду Рівненської області від 16.05.16 у справі № 918/142/16

за позовом Кузнецовського міського комунального підприємства

до відповідача ОСОБА_1 обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України

про визнання недійсним та скасування рішення адміністративної колегії територіального відділення від 28.12.2015 №25

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Рівненської області від 16.05.2016 у справі № 918/142/16 в позові Кузнецовського міського комунального підприємства до ОСОБА_1 обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним та скасування рішення адміністративної колегії територіального відділення від 28.12.2015 №25 відмовлено.

Рішення господарського суду мотивоване тим, що в ході розгляду справи встановлено, що Кузнецовське міське комунальне підприємство самостійно змінило порядок оплати споживачам індивідуальних (приватних) будинків за послуги з централізованого опалення і почало нараховувати не за 1 м2 загальної (опалювальньої) площі, як було обумовлено укладеними договорами із споживачами, а за вартість 1 Гкал; не здійснило ніяких заходів щодо переукладення зі споживачами індивідуальних (приватних) будинків договорів на надання житлово-комунальних послуги; Кузнецовське міське комунальне підприємство самостійно та неправомірно змінило методику та порядок нарахувань мешканцям приватного сектору м. Кузнецовськ за послуги централізованого опалення, не переукладаючи при цьому договори з споживачами приватного сектору на надання комунальних послуг; в договорах про надання населенню комунальних послуг, які надані суду сторонами, не враховані вимоги Типового договору, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630 “Про затвердження Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення” із змінами, внесеними згідно постанови № 151 від 17.02.2010. Таким чином, суд першої інстанції прийшов до висновку, що дії Кузнецовського міського комунального підприємства, які полягали в бездіяльності щодо переукладення договорів зі споживачами на надання житлово-комунальних послуг, відповідно до істотних умов договору, встановлених статтею 26 Закону України „Про житлово-комунальні послуги”, та які передбачаються Типовим договором, є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, що передбачене пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України “Про захист економічної конкуренції” у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку надання послуг з централізованого опалення в територіальних (географічних) межах м. Кузнецовськ Рівненської області, де розташовані власні діючі теплопостачальні мережі, шляхом вчинення дій, що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

Не погоджуючись із прийнятим рішенням, позивач - Кузнецовське міське комунальне підприємство звернувся до суду із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Рівненської області від 16.05.2016 та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги Кузнецовського міського комунального підприємства задовольнити, стягнути з відповідача судові витрати по справі.

Зокрема, скаржник зазначає, що рішення господарського суду прийняте з неповним з'ясуванням обставин та є таким, яке не відповідає вимогам чинного законодавства, що відповідно до ст. 59 Закону України «Про захист економічної конкуренції» є підставою для визнання недійсним (скасування) такого рішення.

Скаржник зазначає, що поняття «теплової енергії» та «послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води» не є тотожними і співвідносяться як постачання (продаж) товару та надання послуг. Взаємовідносини між теплопостачальними організаціями та споживачами теплової енергії визначаються згідно з Правилами користування тепловою енергією, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.2007 № 1198. Кузнецовське міське комунальне підприємства згідно рішення Кузнецовської міської ради № 180 від 17.08.2011 року визначено надавачем послуг, а саме: послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій; послуги централізованого опалення і постачання гарячої води; послуги постачання холодної води та водовідведення; послуги з вивезення та захоронения твердих побутових відходів. Підприємство постачає та транспортує теплову енергію відповідно до ліцензії серія АД №041945 та ліцензії серія АД № 041946.

Скаржник звертає увагу суду на те що власники приватних будинків, які отримують послугу з теплопостачання (відбір теплової енергії в гарячій воді проводиться безпосередньо з теплових мереж Кузнецовського міського комунального підприємства, межа балансової належності та експлуатаційної відповідальності визначається згідно договору), нарахування за отриману теплову енергію протягом опалювального сезону 2014-2015 років проводиться у відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України №1198 від 03.10.2007, де в п. 23 визначено порядок та умови нарахування плати за дану послугу, згідно тарифу визначеного постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг № 609 від 30.05.2014. Тому, на підставі вищевикладеного Кузнецовське міське комунальне підприємство не мало можливості надавати вищевказаній категорії населення централізоване опалення. На виконання Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг № 609 від 30.05.2014 позивач нараховував плату за поставлену теплову енергію.

В апеляційній скарзі скаржник зауважує, що пункт 1 ч. 3 ст. 24 Закону України «Про теплопостачання», вказує на обов'язок споживача на «своєчасне укладання договору з теплопостачальною організацією на постачання теплової енергії». В свою чергу споживачі приватних житлових будинків не звернулися до нас як теплопостачальної організації про припинення надання теплової енергії.

На думку скаржника, враховуючи те, що Цивільний кодекс України закріплює істотні умови імперативно, то для виконання положення Закону України «Про житлово-комунальні послуги» до Типового договору з надання послуг теплопостачання з метою виконання положення ст. 638 ЦК України можна вносити зміни. Окрім того, Цивільний кодекс України не передбачає випадки і порядок розробки формулярів і стандартних форм договорів, так само як і не передбачає вимоги до організацій, які наділені правами розробляти договори. Це в даний час вносить проблему в регулювання відносин, які регулюються за допомогою договору, так як відповідно до положень ЦК України будь-яка організація може сама розробляти умови договору. Так як споживачі не зверталися до суду для вирішення суперечливих питань при наданні послуг з централізованого опалення, що свідчить про їхню згоду з умовами такого договору, при цьому аналізуючи судову практику, суди при вирішення таких спорів з використанням типових договорів, виходили з положень, закріплених ст. 634 ЦК України, які дають право сторонам змінити умови договору, а у випадках передбачених п. 2 ст. 634 ЦК України припинити договірні відносини.

Скаржник зазначає, що в п. 2 договорів укладених між Кузнецовським міським комунальним підприємством та споживачами-мешканцями будинків приватного сектору, зазначено: «У разі зміни тарифів, діючих на час укладення договору, оплата споживачем наданих йому послуг здійснюється за новими цінами», рахуємо, що Кузнецовське міське комунальне підприємство правомірно змінило розмір плати за послугу. На підставі цього, тарифи для споживачів застосовувались у відповідності до чинних постанов Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг після проведення обов'язкової процедури оприлюднення з публікацією даних постанов у засобах масових інформацій, що суд першої інстанції не взяв до уваги.

Окрім того. Скаржник відзначає, що Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг №609 від 30.05.2014 для Кузнецовського міського комунального підприємства встановлено тариф на теплову енергію на рівні 76,04 грн./Гкал без ПДВ, яка набрала чинності 01.07.2014 для потреб населення. Керуючись даною постановою з початком опалювального сезону 2014-2015 років власникам приватних будинків було виставлено рахунок для оплати за теплопостачання по тарифу 76,04 грн./Гкал. без ПДВ. Протягом опалювального періоду 2014-2015 років тариф на теплову енергію не змінювався. Наступною постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг № 1165 від 31.03.2015 для потреб населення було встановлено тариф на теплову енергію на рівні 101,66 грн/Гкал без ПДВ. Даний тариф діяв з 15.05.2015 по 31.03.2016. Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг №199 від 18.02.2016 для Кузнецовського міського комунального підприємства було встановлено тарифи на теплову енергію для населення на рівні 84,74 грн/Гкал без ПДВ. Тарифи для вказаних споживачів застосовувались у відповідності до чинних постанов після проведення обов'язкової процедури оприлюднення з публікацією даних постанов у засобах масових інформацій.

Автоматизованою системою документообігу суду визначено колегію суддів для розгляду справи № 918/142/16 у складі: головуючий суддя Гудак А.В., суддя Сініцина Л.М., суддя Олексюк Г.Є.

Ухвалою ОСОБА_1 апеляційного господарського суду від 08.06.2016 апеляційну скаргу прийнято до провадження та призначено її до розгляду на 29.06.2016 об 11:20 год.

Розпорядженням керівника апарату від 29.06.2016 у зв'язку із відпусткою з 13.06.2016 по 29.06.2016 судді Олексюк Г.Є. та відповідно до п.2.3.25 Положення про автоматизовану систему документообігу суду та п. 8.2 Засад використання автоматизованої системи документообігу суду у ОСОБА_1 апеляційному господарському суді, провести автоматичну заміну судді-члена колегії ОСОБА_3 із урахуванням спеціалізації суддів.

Протоколом автоматичної зміни складу колегії суддів від 29.06.2016 у справі № 918/142/16 визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Гудак А.В., суддя Сініцина Л.М., суддя Філіпова Т.Л.

Ухвалою ОСОБА_1 апеляційного господарського суду від 29.06.2016 прийнято апеляційну скаргу Кузнецовського міського комунального підприємства на рішення господарського суду Рівненської області від 16.05.2016 у справі № 918/142/16 до провадження у новому складі суду: головуючий суддя Гудак А.В., суддя Сініцина Л.М., суддя Філіпова Т.Л.

29.06.2016 позивач (апелянт) участі уповноваженого представника в судовому засіданні не забезпечив, однак 29.06.2016 подав клопотання про відкладення розгляду справи у зв’язку із тим. що скаржник не може розпорядитися своїми коштами для відрядження представника в судове засідання, оскільки постановою відділу державної виконавчої служби Кузнецовського міського управління юстиції від 09.06.2016 накладено арешт на кошти Кузнецовського міського комунального підприємства, яке судом відхилено з огляду на таке.

Відповідно до п. 3.9.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 року № 18 “Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції”, у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору. Господарський суд з урахуванням обставин конкретної справи може відхилити доводи учасника судового процесу - підприємства, установи, організації, іншої юридичної особи, державного чи іншого органу щодо відкладення розгляду справи у зв'язку з відсутністю його представника (з причин, пов'язаних з відпусткою, хворобою, службовим відрядженням, участю в іншому судовому засіданні і т. п.). При цьому господарський суд виходить з того, що у відповідних випадках такий учасник судового процесу не позбавлений права і можливості забезпечити за необхідності участь у судовому засіданні іншого представника згідно з частинами першою - п'ятою статті 28 ГПК, з числа як своїх працівників, так і осіб, не пов'язаних з ним трудовими відносинами.

Одночасно, застосовуючи у відповідності до част. 1 ГПК України, ст. 17 Закону України “Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини” при розгляді справи част. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, суд зазначає, що право особи на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку кореспондується з обов'язком добросовісно користуватися наданими законом процесуальними правами, утримуватись від дій, що зумовлюють затягування судового процесу, та вживати надані процесуальним законом заходи для скорочення періоду судового провадження (п.35 рішення від 07.07.1989 року Європейського суду з прав людини у справі “Юніон Еліментарія Сандерс проти Іспанії” (Alimentaria Sanders S.A. v. Spain).

Окрім того, ухвалою ОСОБА_1 апеляційного господарського суду від 08.06.2016 явка представників сторін обов’язковою не визнавалась.

24.06.2016 на адресу суду від відповідача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому відповідач просить у задоволенні апеляційної скарги Кузнецовського міського комунального підприємства відмовити, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Представник відповідача в судовому засіданні 29.06.2016 заперечив проти доводів апеляційної скарги та надав пояснення на обґрунтування своєї позиції. Вважає, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, таким, що прийняте з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Відповідно до статті 99 ГПК України в апеляційній інстанції справи переглядаються за правилами розгляду цих справ у першій інстанції з урахуванням особливостей, передбачених у цьому розділі. Апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, користується правами, наданими суду першої інстанції.

Враховуючи приписи ст. 101 ГПК України про межі перегляду справ в апеляційній інстанції, ст. 102 ГПК України про строки розгляду апеляційної скарги та той факт, що неявка в засідання суду представника позивача, належним чином та відповідно до законодавства повідомленого про дату, час та місце розгляду справи, не перешкоджає перегляду оскарженого рішення, судова колегія визнала за можливе розглянути апеляційну скаргу за відсутності представника позивача та за наявними в матеріалах справи доказами.

Заслухавши пояснення представника відповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, заперечення на апеляційну скаргу, дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскарженого рішення, оцінивши висновки суду першої інстанції на відповідність дійсним обставинам справи, судова колегія дійшла висновку, що рішення господарського суду Рівненської області від 16.05.2016 у справі № 918/142/16 слід залишити без змін, апеляційну скаргу - без задоволення, виходячи з наступного.

Як вбачається із матеріалів справи, Рішенням адміністративної колегії ОСОБА_1 обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України № 25 від 28.12.2015 у справі №03-1/07-15 постановлено (а.с. 12-25, т. 1):

1.Визнати, що, відповідно до статті 12 Закону України "Про захист економічної конкуренції", Кузнецовське міське комунальне підприємство за результатами діяльності 2014-2015рр., є суб’єктом господарювання, що займає монопольне (домінуюче) становище на ринку надання послуг з централізованого опалення в територіальних (географічних) межах м. Кузнецовськ Рівненської області, де розташовані власні діючі теплопостачальні мережі із часткою 100% (відсотків).

2.Визнати дії Кузнецовського міського комунального підприємства, що полягають у неправомірній зміні методики та порядку нарахувань мешканцям приватних (індивідуальних) житлових будинків м. Кузнецовськ, помешкання яких не обладнані приладами обліку тепла, за послуги централізованого опалення, з порушенням умов чинних договорів, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, що передбачене пунктом 2 статті 50, пунктом 1 частини другої статті 13 Закону України “Про захист економічної конкуренції” у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку надання послуг з централізованого опалення в територіальних (географічних) межах м.Кузнецовськ Рівненської області, де розташовані власні діючі теплопостачальні мережі, шляхом встановлення таких цін реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку.

3.Визнати дії Кузнецовського міського комунального підприємства, які полягали в бездіяльності щодо переукладення договорів зі споживачами на надання житлово-комунальних послуг, відповідно до істотних умов договору, встановлених статтею 26 Закону України „Про житлово-комунальні послуги”, та які передбачаються Типовим договором, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, що передбачене пунктом 2 статті: 50, частиною першою статті 13 Закону України “Про захист економічної конкуренції” у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку надання послуг з централізованого опалення в територіальних (географічних) межах м.Кузнецовськ Рівненської області, де розташовані власні діючі теплопостачальні мережі, шляхом вчинення дій, що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

4.Зобов’язати Кузнецовське міське комунальне підприємство припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, зазначене в пункті 2 резолютивної частини даного рішення шляхом проведення перерахунку населенню приватних (індивідуальних) житлових будинків м. Кузнецовськ Рівненської області, помешкання яких не обладнані приладами обліку тепла, за послуги централізованого опалення у відповідності до умов чинних договорів, укладених Кузнецовським міським комунальним підприємством із споживачами, за попередній опалювальний період 2014-2015 рр. та надати до відділення відповідні підтверджуючі документи у двомісячний строк з дня отримання рішення.

5.Відповідно до абзацу першого частини другої статті 52 Закону України “Про захист економічної конкуренції”, за вчинене порушення, зазначене в пункті 2 даного рішення, на Кузнецовське міське комунальне підприємство накласти штраф у розмірі 68 000,00 грн.

6.Відповідно до абзацу першого частини другої статті 52 Закону України “Про захист економічної конкуренції”, за вчинене порушення, зазначене в пункті 3 даного рішення, на Кузнецовське міське комунальне підприємство накласти штраф у розмірі 68 000,00 грн.

Підставою для розгляду справи відділенням було доручення Комітету щодо розгляду колективного звернення мешканців приватних будинків в м. Кузнецовськ згідно зі статтею 7 Закону України “Про Антимонопольний комітет України”, статтею 4 Закону України “Про захист економічної конкуренції”, щодо перевірки Кузнецовського МКП на предмет завищення і правильності застосування тарифів по оплаті за опалення індивідуальних житлових будинків м. Кузнецовськ, помешкання яких не обладнані приладами обліку.

У ході розгляду справи територіальним відділенням встановлено, що на даний час на території м. Кузнецовськ, послуги з теплопостачання та гарячого водопостачання надає Кузнецовське міське комунальне підприємство, яке є виконавцем послуг з централізованого опалення та послуг з централізованого постачання гарячої води, створене відповідно до рішення сесії Кузнецовської міської ради № 81 від 21.12.1999. Власником Кузнецовського міського комунального підприємства є Кузнецовська міська рада.

Відповідно до частини другої статті 59 Закону України "Про захист економічної конкуренції" підставами для зміни, скасування чи визнання недійсними рішень органів Антимонопольного комітету України є: неповне з'ясування обставин, які мають значення для справи; недоведення обставин, які мають значення для справи і які визнано встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.

Згідно з частиною першою статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренії" зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб'єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб'єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

Зловживання монопольним (домінуючим) становищем є порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції (пункт 2 частини першої статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції".

Так, відповідно до ч. 4 ст. 7 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" повноваження на проведення дослідження ринку, визначення меж товарного ринку, а також становища, в тому числі монопольного (домінуючого), суб'єктів господарювання на цьому ринку та прийняття відповідного рішення надано виключно Антимонопольному комітету України та його територіальним відділенням.

Згідно з підпунктом 15.4 пункту 15 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства" від 26.12.2011 № 15 обов'язок з доведення в суді факту зайняття суб'єктом господарювання монопольного (домінуючого) становища на ринку покладається на Антимонопольний комітет України або його територіальне відділення, яке є стороною у справі. Водночас за змістом приписів статті 12 Закону України "Про захист економічної конкуренції" суб'єкт господарювання, який заперечує зайняття ним монопольного (домінуючого) становища на ринку товару, має довести, що він зазнає значної конкуренції.

У п. 15.5 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства" від 26.12.2011р. № 15 зазначено, що господарські суди у розгляді справ мають перевіряти правильність застосування органами Антимонопольного комітету України відповідних правових норм, зокрема, Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням названого Комітету від 05.03.2002 № 49-р.

Зі змісту статті 12 Закону України "Про захист економічної конкуренції" не вбачається обов'язковості наявності вичерпного переліку умов, визначених в статті, для визнання становища суб'єкта господарювання монопольним (домінуючим). Відповідно до цієї статті, монопольним (домінуючим) вважається також становище суб'єкта господарювання, частка якого на ринку товару:

- перевищує 35%, якщо він не доведе, що зазнає значної конкуренції;

- становить 35% або менше, але він не зазнає значної конкуренції.

Визначення становища суб'єкта господарювання на ринку здійснюється відповідно до Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням Антимонопольного комітету України від 05.03.2002 № 49-р та зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 01.04.2002р. за 317/6605 (надалі - Методика).

Так, пунктом 2.1. Методики передбачено, що визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання може включати в себе такі дії. В той же час, пунктом 2.2. Методики передбачено, що етапи визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання, їх кількість та послідовність проведення, передбачені пунктом 2.1 Методики, можуть змінюватися залежно від фактичних обставин, зокрема особливостей товару, структури ринку, обсягів наявної інформації щодо ринку тощо.

Перелік дій для визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання, наведений в п. 2.1. Методики, не обов'язково повинен застосовуватись у повному обсязі при дослідженні наявності (відсутності) монопольного (домінуючого) становища суб'єкта господарювання, такі дії проводяться за необхідності.

Як вбачається із матеріалів справи, рішенням № 180 від 17.08.2011 виконавчого комітету Кузнецовської міської ради “Про визначення виконавця житлово-комунальних послуг м. Кузнецовськ” Кузнецовське міське комунальне підприємства визначено надавачем послуг, а саме: послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій; послуги централізованого опалення і постачання гарячої води; послуги постачання холодної води та водовідведення; послуги з вивезення та захоронения твердих побутових відходів (а.с.30, т. 2). Підприємство постачає та транспортує теплову енергію відповідно до ліцензії серія АД №041945 та ліцензії серія АД № 041946. (подивитися в матеріалах справи) (а.с. 44, т. 2).

В результаті розгляду справи №03-1/07-15, розпочатої за ознаками порушення законодавства про захист економічної конкуренції Кузнецовським міським комунальним підприємством, відділенням проведено дослідження становища останнього на ринку надання послуг з централізованого опалення в територіальних (географічних) межах м. Кузнецовськ, де розташовані власні діючі теплопостачальні мережі, що знаходяться у його володінні та користуванні, шляхом встановлення таких цін та умов придбання або реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку.

Зокрема, як вбачається з матеріалів справи, при винесенні антимонопольним органом рішення від № 25 від 28.12.2015 у справі №03-1/07-15, останній керувався Методикою визначення монопольного (домінуючого) становища суб"єктів господарювання на ринку, затвердженою Розпорядженням Антимонопольного комітету України № 49-р від 05.03.2002 та здійснено аналіз ринків, на яких діє Кузнецовське міське комунальне підприємство.

Враховуючи визначення органом місцевого самоврядування Кузнецовського міського комунального підприємства надавачем послуг, а саме: послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій; послуги централізованого опалення і постачання гарячої води; послуги постачання холодної води та водовідведення; послуги з вивезення та захоронения твердих побутових відходів, що передбачає надання споживачам відповідних послуг та отримання Кузнецовським міським комунальним підприємством плати за надані послуги, територіальними межами ринку визначено послуги з централізованого опалення в межах територіальних (географічних) межах міста Кузнецовськ, де розташовані власні діючі теплопостачальні мережі, що перебувають у володінні та користуванні Кузнецовського міського комунального підприємства (надалі - Послуги).

Відповідно до статті 5 Закону України “Про природні монополії” ринок централізованого водопостачання та водовідведення віднесено до сфери діяльності суб’єктів природних монополій.

З метою запровадження механізму реалізації частини другої статті 5 Закону України “Про природні монополії”, який набрав чинності з 8 січня 2013 року, та відповідно до пункту 11 частини третьої статті 7 Закону України “Про Антимонопольний комітет України”, було прийнято розпорядження Антимонопольного комітету України від 28 листопада 2012 року № 874-р “Про затвердження Порядку складання та ведення зведеного переліку суб’єктів природних монополій”, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 19.12.2012 за №2119/22431.

Цим Порядком визначається порядок складання та ведення Антимонопольним комітетом України (далі - Комітет) зведеного переліку суб'єктів природних монополій (далі - Зведений перелік) з метою виконання положень Закону України “Про природні монополії”.

До Зведеного переліку включаються суб'єкти господарювання (юридичні особи), які виробляють (реалізують) товари на ринках, що перебувають у стані природної монополії та включені до реєстрів суб’єктів природних монополій у відповідних сферах органами, що здійснюють державне регулювання у сфері природних монополій.

Складання та ведення Зведеного переліку здійснюються Комітетом на підставі реєстрів суб’єктів природних монополій у сфері житлово-комунального господарства, що формуються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг

Відповідно до зведеного переліку суб’єктів природних монополій , який розміщений на сайті Антимонопольного комітет у України Позивач є суб’єктом природної монополії на ринку послуг з централізованого опалення в м. Кузнеиовськ Рівненської області.

Таким чином, що законодавець визначив Позивача суб’єктом природної монополії, а відтак зайняття монопольного (домінуючого) становища останнім спростуванню не підлягає.

Відповідно до ст. 3 Закону України “Про Антимонопольний комітет України” основним завданням названого Комітету є участь у формуванні та реалізації конкурентної політики в частині, зокрема, державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах рівності суб'єктів господарювання перед законом та пріоритету прав споживачів, запобігання, виявлення і припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції.

Для реалізації завдань, покладених на Антимонопольний комітет України, в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі утворюються територіальні відділення Антимонопольного комітету України, повноваження яких визначаються названим Комітетом у межах його компетенції. Повноваження територіальних відділень Антимонопольного комітету України визначаються цим Законом, іншими актами законодавства (частини перша і друга статті 12 Закону України “Про Антимонопольний комітет України”).

Відповідно до ст. ст. 7 12 Закону України “Про Антимонопольний комітет України” Антимонопольний комітет України та його територіальні відділення здійснюють контроль за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції.

Згідно пункту 11 абзацу 1 статті 7 Закону України “Про Антимонопольний комітет України” до повноважень органів Комітету належить проводити дослідження ринку, визначати межі товарного ринку, а також становище, в тому числі монопольне (домінуюче), суб'єктів господарювання на цьому ринку та приймати відповідні рішення (розпорядження).

У разі виявлення ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції, в тому числі наслідків такого порушення, органи Антимонопольного комітету України приймають розпорядження про початок розгляду справи (стаття 37 Закону України “Про захист економічно конкуренції”).

Правовідносини у сфері житлово-комунальних послуг регулюються, зокрема, Законом України “Про житлово-комунальні послуги”, Законом України “Про теплопостачання”, Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630 (надалі - Правила) та іншими нормативно-правовими актами, що регулюють відносини у цій сфері.

Правила регулюють відносини на ринку між споживачами та виконавцями послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення незалежно від форм власності та підпорядкованості.

Законами України “Про теплопостачання”, “Про житлово-комунальні послуги” та вищезазначеними Правилами визначено наступні поняття:

- споживач - фізична чи юридична особа, яка отримує або має намір отримати житлово- комунальну послугу;

- централізоване опалення - це послуга, спрямована на задоволення потреб споживача у забезпеченні нормативної температури повітря у приміщеннях квартири (будинку садибного типу), яка надається виконавцем з використанням внутрішньобудинкових систем теплопостачання;

- внутрішньобудинкові системи - мережі, арматура на них, прилади та обладнання, засоби обліку та регулювання споживання житлово-комунальних послуг, які знаходяться в межах будинку, споруди.

Зазначеними термінами визначена обов’язкова ознака Споживача послуг, а саме: Споживачем послуг може бути фізична/юридична особа, відповідне обладнання приміщення якої приєднане, або має технічні можливості для приєднання до відповідних внутрішньобудинкових систем.

Враховуючи зазначене вище, до Споживачів послуг відносяться фізичні/юридичні особи - власники жилих/нежилих приміщень.

Теплова енергія - це товарна продукція, що виробляється на об'єктах сфери теплопостачання для опалення, підігріву питної води, інших господарських і технологічних потреб споживачів, призначена для купівлі-продажу.

Тобто, зазначеною нормою визначено, що теплова енергія, як товар, не використовується для її безпосереднього споживання споживачами комунальних послуг, а визначає перелік саме господарських і технологічних потреб де її застосування можливе, а саме: для опалення (послуг з централізованого опалення), підігріву питної води (послуг централізованого постачання гарячої води), інших господарських і технологічних потреб (використання, наприклад, у промисловому виробництві).

В ході розгляду справи судом встановлено, що постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) за № 146 від 17.10.2014 року “Про встановлення тарифів на послуги з централізованого опалення та послуги з централізованого постачання гарячої води, що надаються населенню суб’єктами господарювання, які є виконавцями цих послуг” було затверджено тарифи для Кузнецовського МКП з централізованого опалення:

- для абонентів житлових будинків з будинковими та квартирними приладами обліку теплової енергії - 94,24 грн/Гкал (з податком на додану вартість);

- для абонентів житлових будинків без будинкових та квартирних приладів обліку теплової енергії - 2,65 грн за 1 м2 за місяць протягом періоду надання послуги з централізованого опалення (з податком на додану вартість).

Слід зазначити. що даною постановою не було окремо виділено та затверджено тариф для індивідуальних (приватних) житлових будинків з централізованого опалення, тобто виключень для індивідуальних житлових будинків даною постановою НКРЕКП не передбачено.

Однак, з початком нового опалювального сезону 2014-2015 рр., Кузнецовське МКП самостійно, не надаючи відповідних пояснень споживачам, не переукладаючи договорів, змінило форму нарахування плати за отриманні послуги з централізованого опалення для споживачів, які мешкають у індивідуальних (приватних) житлових будинках та почало проводити нарахування за продаж теплової енергії, одночасно нараховуючи за послугу гарячого водопостачання у розмірі:

- за умови підключення рушникосушильників до систем гарячого водопостачання 12,52 грн. за 1 м3 (з податком на додану вартість);

- за відсутності рушникосушильників - 11,97 грн. за 1 м3 (з податком на додану вартість).

На вимогу територіального відділення № 01/32-172-03 від 26.02.2015 року про надання інформації, Кузнецовське міське комунальне підприємство надало відповідь, що у багатоповерхових будинках, власникам квартир воно надає послугу з централізованого опалення, однак не може надавати послугу з централізованого опалення споживачам індивідуальних (приватних) житлових будинків, а постачає їм теплову енергію.

Із договорів, укладених між Кузнецовським міським комунальним підприємством та споживачами індивідуальних (приватних) житлових будинків на надання послуг з централізованого опалення, та які були предметом розгляду Відділенням Антимонопольного комітету України, вбачається, що, так як Кузнецовське міське комунальне підприємство надає всі житлово-комунальні послуги, а саме: послуги централізованого опалення та гарячого водопостачання та централізованого водопостачання та водовідведення, відповідно з споживачами укладався один договір на всі житлово-комунальні послуги. Крім того, Кузнецовське міське комунальне підприємство є балансоутримувачем багатоповерхових будинків і надає послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій мешканцям м. Кузнецовськ.

У договорах, укладених Кузнецовським міським комунальним підприємством зі споживачами-мешканцями будинків приватного сектору, предметом договору є надання послуги з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення. Окрім того, відповідно до пункту 2 договору “Тарифи на послуги”, нарахування за послуги теплопостачання здійснюється за 1 м2 загальної (опалювальної) площі. У зазначених договорах передбачено, що: “У разі зміни тарифів, діючих на час укладання договору, оплата споживачем наданих йому послуг здійснюється за новими цінами без змін інших умов договору”.

В ході розгляду справи встановлено, що Кузнецовське міське комунальне підприємство самостійно змінило порядок оплати споживачам індивідуальних (приватних) будинків за послуги з централізованого опалення і почало нараховувати не за 1 м2 загальної (опалювальнім) площі, як було обумовлено укладеними договорами з споживачами, а за вартість 1 Гкал. Крім того, не здійснило ніяких заходів щодо переукладення зі споживачами індивідуальних (приватних) будинків договорів на надання житлово-комунальних послуги.

Колегія суддів апеляційної інстанції зазначає, що твердження позивача щодо постачання теплової енергії споживачам підприємства, а не централізованого опалення не відповідає дійсності з огляду на те, що останній не виробляє теплову енергію, а отримує від ВП “Рівненська АЕС” ДП “НАЕК “Енергоатом” готову товарну продукцію (Гкал), що підтверджується договором №3 про постачання теплової енергії в гарячій воді від 01.10.2002. При цьому готову товарну продукцію підприємство вправі постачати лише на такі потреби (п. 2.1 договору), зокрема: опалення та вентиляцію в період опалювального сезону; гаряче водопостачання протягом року; технологічні потреби.

Із рахунків споживачів вбачається, що згідно зазначеного методу нарахувань, рахунки за теплопостачання споживачам зросли у 2,5 рази, хоча тариф за опалення зменшився з 2,82 грн. за 1 м2 (відповідно до рішення Кузнецовської міської ради № 762 від 01 березня 2013 року) до 2,65 грн за 1 м2 за місяць протягом періоду надання послуги з централізованого опалення (з податком на додану вартість).

Судова колегія апеляційної інстанції не погоджується із доводами скаржника, що внутрішньобудинкові мережі приватних житлових будинків належать власникам зазначених будинків, а внутрішньобудинкові мережі багатоквартирних житлових будинків належать власне Кузнецовському міському комунальному підприємству, оскільки внутрішньобудинкові мережі багатоквартирних житлових будинків належать Кузнецовському міському комунальному підприємству не як теплопостачальній організації, а як балансоутримувачу, тобто, підприємству, яке є виконавцем послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій (відповідно до рішення № 180 від 17.08.2011 виконавчого комітету Кузнецовської міської ради “Про визначення виконавця житлово-комунальних послуг м. Кузнецовськ”).

Колегія суддів апеляційної інстанції погоджується із висновком суду першої інстанції, що Кузнецовське міське комунальне підприємство як теплопостачальне підприємство, здійснює постачання теплової енергії споживачам багатоквартирних житлових будинків, і індивідуальних (приватних) житлових будинків магістральними та розподільчими мережами до межі розподілу балансової належності системи опалення.

Крім того, в ході розгляду справи відділенням Антимонопольного комітету України вбачається, що Кузнецовське міське комунальне підприємство звернулось до Управління економіки систем життєдіяльності з інформаційним запитом № 789 від 01.04.2015 та надіслало до територіального відділення копію відповіді листа Управління економіки систем життєзабезпечення Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, в якому зазначено, що якщо споживач використовує теплову енергію для опалення належних йому житлових та/або нежитлових приміщень (зокрема, в індивідуальних житлових будинках) за допомогою внутрішньобудинкових систем опалення, що знаходяться в даних приміщеннях, то з таким споживачем укладається договір купівлі-продажу теплової енергії. Відповідно, до таких споживачів застосовується тариф на теплову енергію, затверджений в установленому порядку. Однак, таке твердження суперечить визначенню терміна “централізоване опалення”, що визначене у Правилах надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630: централізоване опалення - це послуга, спрямована на задоволення потреб споживача у забезпеченні нормативної температури повітря у приміщеннях квартири (будинку садибного типу), яка надається виконавцем з використанням внутрішньобудинкових систем теплопостачання.

Відповідно до абзацу 9 п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 03.10.2007 № 1198 “Про затвердження Правил користування тепловою енергією”, система теплоспоживання - комплекс теплоспоживчих установок, з’єднаний із системою теплопостачання, призначений для задоволення потреб споживача; відповідно до абзацу 12 пункту 3 зазначеної постанови Кабінету Міністрів України, тепловикористальне обладнання - комплекс пристроїв, які використовують теплову енергію для опалення, вентиляції, гарячого водопостачання і технологічних потреб. Оскільки Кузнецовське міське комунальне підприємство надає споживачам індивідуальних (приватних) житлових будинків послугу гарячого водопостачання і проводить нарахування за цю послугу (це простежується у виставлених рахунках споживачам), то цим самим суперечить саме собі у своєму прагненні продавати зазначеним споживачам теплову енергію.

Враховуючи вищевикладене та те, що купівля-продаж теплової енергії не є житлово-комунальною послугою, споживачі, що мешкають в індивідуальних (приватних) житлових будинках, не обладнаних лічильниками теплової енергії, сплачуючи в 2,5 рази більше за місяць, ніж якщо б сплачували за послугу централізованого опалення з розрахунку за 1 м2, позбавлені можливості отримувати пільги чи субсидії, адже пільги та/або субсидії надаються тільки за житлово-комунальні послуги.

Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції прийшла до висновку, що Кузнецовське міське комунальне підприємство самостійно та неправомірно змінило методику та порядок нарахувань мешканцям приватного сектору м. Кузнецовськ за послуги централізованого опалення, не переукладаючи при цьому договори з споживачами приватного сектору на надання комунальних послуг.

Відповідно до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 03.10.2007 року № 1198 “Про затвердження Правил користування тепловою енергією”, користування тепловою енергією допускається лише на підставі договору купівлі - продажу теплової енергії між споживачем і теплопостачальною організацією, крім підприємств, що виробляють та використовують теплову енергію для цілей власного виробництва. Договори укладаються відповідно до типових договорів. Форми типових договорів затверджуються центральним органом виконавчої влади у сфері теплопостачання.

Крім того, відповідно до пунктів 36 та 39 вищезгаданих Правил, споживач має право, а теплопостачальна організація зобов’язується надавати споживачеві інформацію про обсяги та якість постачання теплової енергії, тарифи (ціни), порядок оплати, методики і нормативи розрахунку, режими споживання на умовах, визначених договором.

Поряд з цим в матеріалах справи відсутні докази, підтверджені нормативними документами, про те, що порядок оплати, методика і нормативи розрахунку, режими споживання споживачам приватного сектору м. Кузнецовськ, помешкання яких не обладнані приладами обліку, докорінно змінилися, а також причини цих змін.

Окрім того, Кузнецовським міським комунальним підприємством жодних дій щодо переукладення договорів про користування тепловою енергією зі споживачами приватного сектору м. Кузнецовськ вчинено не було. Оскільки між споживачами приватного сектору і теплопостачальною організацією відсутні договори купівлі-продажу теплової енергії, а в чинних договорах про надання населенню комунальних послуг зазначено, що споживач зобов’язаний оплачувати комунальні послуги (послуги з централізованого опалення) за встановленими тарифами у строки і на умовах, що передбачені договором (пункт 1.1 договору), Кузнецовське міське комунальне підприємство неправомірно змінило методику та порядок нарахувань мешканцям приватного сектору м. Кузнецовськ, помешкання яких не обладнані приладами обліку, за послуги централізованого опалення.

Як вбачається із копій чинних договорів “Про надання населенню комунальних послуг”, наданих Кузнецовським міським комунальним підприємством до територіального відділення, укладених, в тому числі, і на послуги з централізованого опалення з мешканцями приватних (індивідуальних) житлових будинків, у пункті 2. Тарифи на послуги передбачено, що: “У випадку відсутності засобів обліку розмір плати в місяць, за надані послуги обраховується згідно з нормативами (нормами) споживання”. Крім того, в договорі розраховується розмір плати за надані послуги за місяць згідно з нормативами (нормами) споживання і основою для цих розрахунків за послуги теплопостачання (опалення) є саме тариф за 1 м2 загальної (опалювальної) площі.

Зокрема, у договорі № 2/1 “ПК” “Про надання населенню комунальних послуг”, укладеного 20 січня 2012 року Кузнецовським міським комунальним підприємством зі споживачем приватного (індивідуального) житлового будинку ОСОБА_4 у тому числі і на послуги з централізованого опалення, підпунктом 2.1 пункту 2. Тарифи на послуги передбачено, що тарифи на послуги з централізованого опалення становлять:

- теплопостачання - 3,20 грн. (з ПДВ) за 1 м2 загальної (опалювальної) площі;

- теплопостачання - 1 Гкал. - 63,74 грн. (з ПДВ).

Підпунктом 2.2 цього ж пункту вищевказаного договору передбачено, що: “У випадку відсутності засобів обліку розмір плати в місяць, за надані послуги обраховується згідно з нормативами (нормами) споживання”.

У підпункті 2.3 даного пункту договору Підприємством зазначено, що: “При зміні тарифів, діючих на час укладання Договору, оплата Споживачем наданих йому послуг здійснюється за новими цінами без змін інших умов Договору.

Крім того, у пункті 2.4 Кузнецовським міським комунальним підприємством розраховано розмір плати за надані послуги за місяць згідно з нормативами (нормами) споживання, а саме: “Розмір плати за надані послуги згідно з нормативами (нормами) споживання є динамічний в залежності від кількості днів в місяці і на момент укладення договору становить:

- теплопостачання (опалення) -144,10 м2 * 3,20 грн. = 431,12 грн.”

Так, відповідно до п.п. 2 п. а) ст.28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг), транспортні та інші послуги

Згідно п. 2 ст. 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить, зокрема, встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону.

У зв’язку з неналежним виконанням повноважень у зазначеній сфері Кузнецовською міською радою було прийнято рішення адміністративної колегії відділення від 07.12.2015 року №15 у справі №03-1/09-15, яким визнано бездіяльність виконавчого комітету Кузнецовської міської ради, яка полягає у невиконанні ним власних повноважень, наданих Законами України „Про житлово-комунальні послуги” та „Про місцеве самоврядування в Україні”, що створила умови для порушень законодавства про захист економічної конкуренції з боку Кузнецовського міського комунального підприємства, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 7 статті 50 та статтею 17 Закону України „Про захист економічної конкуренції” у вигляді бездіяльності органів місцевого самоврядування, що створює умови суб’єкту господарювання для вчинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції. В ході розгляду справи виконавчий комітет Кузнецовської міської ради зобов’язався контролювати відносини між споживачами та Кузнецовським міським комунальним підприємством щодо надання житлово-комунальних послуг, тим сам визнавши вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Рішення адміністративної колегії відділення від 07.12.2015 №15 у справі №03-1/09-15 у судовому порядку не оскаржувалось.

Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції прийшла до висновку, що дії Кузнецовського міського комунального підприємства, що полягають у неправомірній зміні методики та порядку нарахувань мешканцям приватних (індивідуальних) житлових будинків м. Кузнецовськ, помешкання яких не обладнані приладами обліку тепла, за послуги централізованого опалення, з порушенням умов чинних договорів, є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, що передбачене пунктом 2 статті 50, пунктом 1 частини другої статті 13 Закону України “Про захист економічної конкуренції” у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку надання послуг з централізованого опалення в територіальних (географічних) межах м.Кузнецовськ Рівненської області, де розташовані власні діючі теплопостачальні мережі, шляхом встановлення таких цін реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку.

Відповідно до статті 19 Закону України “Про житлово-комунальні послуги” відносини у сфері надання житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах.

Статтею 26 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" визначено істотні умови договору на надання житлово-комунальних послуг. Зокрема, істотними умовами є, відповідно, порядок оплати за спожиті послуги, порядок перерахунків розміру плати за послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості, права та обов’язки сторін, порядок контролю та звіту сторін, порядок вимірювання обсягів та визначення якості надання послуг тощо.

Даною нормою передбачено, що крім істотних умов договір може містити інші умови за згодою сторін. Договір не може містити умов, що вводять додаткові види оплати послуг, не передбачені типовими договорами на надання житлово-комунальних послуг, затвердженими Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630 "Про затвердження Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення" (із змінами) (далі – правила) затверджено типовий договір про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, в якому передбачено права та обов'язки споживача, права та обов'язки виконавця даних послуг, відповідальність сторін, порядок встановлення факту неналежного надання або ненадання послуг та розв'язання спорів

Дані правила регулюють відносини на ринку між споживачами та виконавцями послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, є обов’язковими для виконання всіма споживачами та виконавцями незалежно від форми власності і підпорядкованості.

Відповідно до пункту 8 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення послуги надаються споживачам на підставі договору, що оформляється на основі типового договору, який затверджений цими ж правилами.

Комунальні послуги для всіх груп споживачів надаються Кузнецовським МКП на підставі укладених договорів.

Згідно абз. 3 ч. 4 ст. 179 Господарського кодексу України, при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови.

Відповідно до ч. 3 ст. 183 Господарського кодексу України, укладення господарських договорів на основі примірних і типових договорів повинно здійснюватися з додержанням умов, передбачених ст. 179 цього Кодексу, не інакше як шляхом викладення договору у вигляді єдиного документа, оформленого згідно з вимогами ст. 181 цього Кодексу та відповідно до правил, встановлених нормативно-правовими актами щодо застосування примірного або типового договору.

В силу ч. 3 ст. 6 Цивільного кодексу України, сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Як вбачається із договорів про надання населенню комунальних послуг, які надані суду сторонами, господарським судом встановлено, що в даних договорах не враховані вимоги Типового договору, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630 “Про затвердження Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення” із змінами, внесеними згідно постанови № 151 від 17.02.2010 року, якою передбачено, що послуги надаються споживачеві згідно з договором, що оформляється на основі типового договору на надання послуг з централізованого водопостачання.

В договорах “Про надання населенню комунальних послуг”, укладених, в тому числі, і на послуги з централізованого опалення з мешканцями приватних (індивідуальних) житлових будинків, пункти, які стосуються прав, обов’язків, зобов’язань та відповідальності сторін, порядок встановлення факту ненадання послуги, здійснення перерахунків розміру плати за послуги у разі їх ненадання, або надання не в повному обсязі, зниження їх якості, або взагалі не передбачені, або звужені суттєві вимоги, що стосуються прав споживачів та обов’язків виконавців послуг, які визначені Постановою № 630.

Як вбачається із п’яти вищезазначених договорів, копії яких надало Кузнецовське міське комунальне підприємство до відділення, договір № 19 “П”, укладений 01.09.2003, не відповідає вимогам типового договору. Підприємство було зобов’язане переукласти договір зі споживачем згідно умов типового договору, однак підприємством жодних дій вчинено не було. У договорі № 184 “П”, укладеного 05 грудня 2007 року відсутній порядок встановлення факту неналежного надання або ненадання послуг та розв'язання спорів, що передбачено типовим договором, відповідно до п.23-29 якого вирішуються спори між сторонами, встановлюються факти неналежного надання або ненадання послуг, роз’яснюються підстави для складання актів-претензій. Окрім того, безпідставно включено пункти, що не передбачаються типовим договором.

Таким чином, в укладених Кузнецовським міським комунальним підприємством зі споживачами договорах “Про надання населенню комунальних послуг”, відсутні окремі із істотних умов договору, встановлених статтею 26 Закону України „Про житлово-комунальні послуги”, та які передбачаються типовим договором, однак, безпідставно включено пункти, що не передбачаються ні типовим договором, ні Законом України „Про житлово-комунальні послуги”.

Таким чином, дії Кузнецовського міського комунального підприємства, які полягали в бездіяльності щодо переукладення договорів зі споживачами на надання житлово-комунальних послуг, відповідно до істотних умов договору, встановлених статтею 26 Закону України „Про житлово-комунальні послуги”, та які передбачаються Типовим договором, є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, що передбачене пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України “Про захист економічної конкуренції” у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку надання послуг з централізованого опалення в територіальних (географічних) межах м.Кузнецовськ Рівненської області де розташовані власні діючі теплопостачальні мережі, шляхом вчинення дій, що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

Враховуюи вищевикладене, колегія суддів апеляційної істанції погоджується із висновком суду першої інстанції, що рішення адміністративної колегії ОСОБА_1 обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 28.12.2015 року № 25 у справі № 03-1/07-15 винесене з дотриманням норм чинного законодавства, є законним та обґрунтованим.

З огляду на зазначені правові положення та встановлені обставини справи апеляційний господарський суд приходить до висновку, що доводи, викладені позивачем в апеляційній скарзі, є необґрунтованими, оскільки вони спростовуються зібраними по справі доказами та обставинами справи.

Враховуючи вищевикладене, доводи скаржника, зазначені в апеляційній скарзі, апеляційним судом не визнаються такими, що можуть бути підставою згідно ст. 104 Господарського процесуального кодексу України для скасування чи зміни оскаржуваного рішення, тому суд апеляційної інстанції вважає, що рішення місцевого господарського суду прийняте у відповідності до норм матеріального та процесуального права і його необхідно залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Керуючись ст. ст. 49, 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, суд

П О С Т А Н О В И В :

1. Рішення господарського суду Рівненської області від 16.05.16 у справі № 918/142/16 залишити без змін, а апеляційну скаргу Кузнецовського міського комунального підприємства - без задоволення.

2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.

3. Справу № 918/142/16 повернути до господарського суду Рівненської області.

Головуючий суддя Гудак А.В.

Суддя Сініцина Л.М.

Суддя Філіпова Т.Л.

Джерело: ЄДРСР 58627390
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку