open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

26.04.16р.

Справа № 904/1191/16

За позовом Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", (м. Київ) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця", (м. Дніпропетровськ)

до Публічного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат", (м. Кривий Ріг)

про стягнення 73 662,12 грн.

Суддя Дубінін І.Ю.

Представники :

Від позивача: ОСОБА_1 - юрисконсульт (дов. № 2060 від 11.12.15р.)

від відповідача: не з'явився

СУТЬ СПОРУ:

Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" (далі-позивач) звернулося до господарського суду із позовом до Публічного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" (далі-відповідач) про стягнення 73 662,12 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що згідно залізничних накладних порожні вагони були прийняті залізницею до перевезення на адресу одержувача - відповідача, але на шляху прямування, відповідно до вимог п. п. 9, 10 Правил користування вагонами зазначені вагони були затримані за наказами № 381 від 24.08.2015 року та № 390 від 03.09.2015 року через зайнятість колій на станції призначення Терни у зв'язку з неприйняттям вантажу відповідачем на свою під'їзну колію, про що складено акти про затримку вагонів форми ГУ-23а № 14 від 24.08.2015р., № 45 від 03.09.2015р. та акти загальної форми ГУ-23 № 14 від 24.08.2015р., № 338 від 03.09.15р. та станцією призначення Терни вчасно вручено представникам комбінату повідомлення про затримку цих вагонів.

Представником позивача 17.03.2016 року надано клопотання, яким долучає до матеріалів справи копію виписку з Держреєстру на відповідача.

Згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців юридичне місцезнаходження відповідача (Публічне акціонерне товариство "Північний гірничо-збагачувальний комбінат") - 50079, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг - куди і направлялась ухвала суду.

Представником Публічного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" 05.04.16р. подано до канцелярії суду клопотання № 102/81 від 05.04.16р., яким заперечує проти вимог викладених у позовній заяві, оскільки вважає вимоги позивача необґрунтованими та такими що не підлягають задоволенню.

05 квітня 2016 року представником позивача у судовому засіданні надано клопотання, яким долучає копії документів до матеріалів справи, а саме: додаткову угоду № 9 від 15.12.15р., передавальний акт від 03.08.15р., заключний передавальний акт від 01.12.15р.

Представник позивача 26.04.16р. в судовому засіданні надав письмові пояснення, в даних поясненнях залізниця спростовує пояснення відповідача, які наведені у запереченні та вважає їх безпідставними і необґрунтованими.

Відповідач тричі у судове засідання не з'явився, причину неявки суду не повідомив, але був належним чином повідомлений про час і місце судового засідання, що також підтверджується поштовими повідомленнями, які повернулись до господарського суду та знаходяться в матеріалах справи.

Відповідно до підпункту 3.9.1. пункту 3.9. постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 року № 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 Господарського процесуального кодексу України.

За таких обставин господарський суд вважає, що відповідач не скористався своїм правом на участь представника у судовому засіданні.

Статтею 22 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що сторони зобов'язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони, вживати заходів до всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи.

При цьому, суд вважає достатніми матеріали справи для слухання справи у відповідно до ст. 75 Господарського процесуального кодексу України за наявними в ній матеріалами.

В порядку ст. 85 Господарського процесуального кодексу України судом було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, вислухавши доводи представника позивача, оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

З матеріалів справи вбачається, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 200 від 25.06.15р., Державне підприємство "Придніпровська залізниця" реорганізоване шляхом злиття Публічним акціонерним товариством "Українська залізниця".

Відповідно до п.2 Статуту Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 735 від 02.09.2015р. та п.6 ст.2 Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального коригування" № 4442-VI від 23.02.12р., визначено, що новостворене Товариство є правонаступником усіх прав і обов'язків Укрзалізниці та підприємств залізничного транспорту, на базі яких воно утворене.

06 листопада 2008 року між Державним підприємством "Придніпровська залізниця", як залізницею, та Відкритим акціонерним товариством "Південний гірничо-збагачувальний комбінат", як власником колії укладено договір № ПР/М-12-2/14-1438/НЮдч про експлуатацію залізничної під'їзної колії Публічного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станції Терни, Рядова Придніпровської залізниці.

За умовами п. 5 договору передача (здача) вагонів для під'їзної колії здійснюється:

- порожніх хоперів через інтервал часу - 2,0 год.;

- порожніх напіввагонів для навантаження концентрату залізорудного, обкотишів через інтервал часу - 2,5 год.;

- вагонів з небезпечними вантажами класу "1ВМ" - не пізніше, ніж через 2 години з моменту їх прибуття на станцію примикання;

- інші вагони за повідомленням, які передає відповідальний працівник станції залізниці прийомоздавальнику власника колії не пізніше, ніж за 2 години до фактичного здавання вагонів, із реєстрацією у Книзі повідомлень форми ГУ-2.

Відповідно до п. 6 договору вагони для під'їзної колії подаються локомотивом залізниці на одну з приймально-здавальних колій станції Терни. Подальший рух вагонів виконується локомотивом власника колії.

Пунктом 7 договору встановлено, що максимальна кількість вагонів у кожній партії, що передається власнику колії, становить не більше 240 осей і не менше 60 осей.

Про готовність вагонів до забирання диспетчер цеху зовнішнього транспорту УЗТ по прямому телефонному зв'язку повідомляє старшого прийомоздавальника або маневрового диспетчера станції Кривий Ріг. Повідомлення передається не пізніше ніж за 2,0 години до фактичної здачі вагонів з реєстрацією у книзі повідомлень форми ГУ-2 (п. 8 договору).

За приписами п. 15 договору власник колії сплачує залізниці:

- за користування вагонами згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами за ставками, наведеними у розділі V Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ним послуги (Тарифного керівництва № 1);

- за зберігання вантажів у вагонах - у разі затримки їх з причин, залежних від власника колії, після закінчення терміну безоплатного зберігання, сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї) - згідно з Правилами зберігання вантажів;

- інші збори і плати за додаткові роботи та послуги, що виконує залізниця для власника колії - згідно з діючими нормативними документами.

Даний договір укладено терміном на 5 років з 29.10.2012 року до 28.10.2017 року (п. 20 договору).

12 червня 2013 року між 06 листопада 2008 року між Державним підприємством "Придніпровська залізниця", як залізницею, та Відкритим акціонерним товариством "Південний гірничо-збагачувальний комбінат", як власником колії укладено протокол узгодження розбіжностей до договору № ПР/М-12-2/14-1438/НЮдч про експлуатацію залізничної під'їзної колії Публічного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станції Терни, Рядова Придніпровської залізниці.

Сторонами погоджено викласти пункти договору в наступній редакції:

Відповідно до п. 1 протоколу, викласти п. 5 договору в наступній редакції: "Здавання вагонів для під'їзної колії зі станцій Терни. Рядова здійснюється:

- порожні хопери - через " інтервал часу 2,0 години;

- порожні напіввагони для навантаження концентрату залізорудного, обкотишів-;1 через інтервал часу 2,5 години;

- вагони з небезпечними вантажами класу "ІВМ" - не пізніше, ніж через 2 години з моменту їх прибуття на станцію примикання;

- інші вагони - за повідомленнями, які передає відповідальний працівник станції Залізниці прийомоздавальнику Власника колії не пізніше, ніж за 2 години до фактичного здавання вагонів, із реєстрацією у Книзі повідомлень форми ГУ-2.

У разі здавання вагонів Залізницею Власнику колії залізницею власнику колії за його згодою раніше встановленого інтервалу передача вагонів здійснюється поза інтервалом".

Відповідно до п. 2 протоколу, викласти п. 8 договору в наступній редакції: "Про готовність вагонів до забирання Власник колії повідомляє Залізницю: повідомлення передає начальник зміни цеху зовнішнього залізничного транспорту (диспетчер зміни, черговий по станції) або диспетчер виробничого відділу УЗТ по телефону відповідальному працівнику станції примикання Залізниці не пізніше, ніж за 2 години до пред'явлення вагонів до здачі залізниці, з наступним наданням письмового повідомлення за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113".

Відповідно до п. 3 протоколу, викласти п. 10 договору в наступній редакції: "Здавання вагонів з під'їзної колії залізниці здійснюється:

- навантажених хоперів - через інтервал часу 2,0 години;

- напіввагонів, навантажених концентратом залізорудним, обкотишами - через інтервал часу 2,5 години;

- інших вагонів - за повідомленнями, які передає начальник зміни цеху зовнішнього залізничного транспорту (диспетчер зміни, черговий по станції) або диспетчер виробничого відділу УЗТ власника колії по телефону черговому по станції примикання Залізниці, з подальшим письмовим підтвердженням і відміткою відповідального працівника станції.

У разі здавання вагонів Власником колії Залізниці за її згодою раніше встановленого інтервалу передача вагонів здійснюється поза інтервалом".

Відповідно до п. 5 протоколу, викласти п. 20 договору в наступній редакції: "Цей договір укладається терміном на 3 роки і діє з моменту його підписання сторонами".

З позовної заяви вбачається, що залізницею за накладними №№41007220, 40781734, 40780496, 40781296, 40780637, 40786295, 40788028 на адресу одержувача ПАТ "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" були прийняті до перевезення порожні власні вагони.

На кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000р. № 644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24. і 1.2000р. за № 863/5084.

Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем.

За приписами статті 119 Статуту залізниць України за користування вагонами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами-суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів, що виникла з вини залізниці., встановлюється Правилами.

Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника під'їзної колії. За час затримки на коліях залізниць вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.

Пунктом 3 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України 25.02.1999р. за № 113 та зареєстрованих Міністерством юстиції України 15.03.1999р. за № 165/3458 встановлено, облік часу користування вагонами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46. яка складається на піде ґаві Пам'яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45. Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами. Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, Актів загальної форми ГУ-23.

У відповідності до пункту 4 Правил користування вагонами і контейнерами відомості плати за користування вагонами складаються на вагони, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів у пунктах навантаження та вивантаження та на під'їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами.

У разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов'язаний підписати відомість із запереченням.

Крім того, пункт 6 Правил користування вагонами і контейнерами встановлює, що усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника.

Згідно з пунктом 8 Правил користування вагонами і контейнерами у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми . який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.

Пунктом 9 Правил користування вагонами і контейнерами передбачено, що про затримку вагонів і контейнерів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ. Наказ підписується особою, визначеною начальником залізниці.

Облік затриманих на підходах до станції призначення вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складається станцією затримки. Усі дані, вказані в цьому акті , передаються станцією у "Повідомленні про затримку вагонів до інформаційно-обчислювального центру залізниці та на станцію призначення. Акт про затримку вагонів складається у трьох екземплярах — один залишається на станції і два додаються до перевізних документів. Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію Повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання.

Відповідно до п. 12 Правил користування вагонами і контейнерами загальний час. за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.

Але, відповідно до вимог пунктів 9, 10 Правил користування вагонами, даний вантаж було затримано на шляху свого прямування, через зайнятість колій на станції призначення Терни з вини ПАТ "Північний ГЗК" у зв'язку із несвоєчасним забиранням відповідачем (ванта-жоодержучаем) на свою під'їзну колію вантажу який вже прибув на його адресу. Факти затримки вагонів на коліях станції призначення з вини відповідача засвідчені в актах загальної форми ГУ-23. які ним підписані без заперечень та наведені в якості доказу правомірності затримки вагонів на підході до станції призначення.

Накази № 381 від 24.08.15р. та №390 від 03.09.15р. про затримку спірних вагонів на підходах до станції призначення було надано через наявність на коліях станції Терни неприйнятих ПАТ "Північний ГЗК" вагонів, що надійшли на його адресу. За цим фактом станціями затримки Гейківка та Рядова у порядку передбаченому п.9.10 Правил користування вагонами та контейнерами, складено акти про затримку вагонів форми ГУ-23а № 14 від 24.08.15р., №45 від 03.09.15р, акти загальної форми ГУ-23 № 14 від 24.08.15р., № 338 від 03.09.15р. та станцією призначення Терни своєчасно було вручено представникам комбінату повідомлення про затримку цих вагонів.

В пункті 5 договору № ПР/М-12-2/14-І438 НЮдч зазначено, що порожні вагони здаються на під'їзну колію відповідача по інтервалам 2 години. Про прибуття власних вагонів на свою адресу, ПАТ "Північний ГЗК" був своєчасно залізницею повідомлений, відповідні повідомлення залізниці зареєстровані у Книзі повідомлень ф.ГУ-2.

Тож, не пізніше 2 годин після отримання повідомлення про прибуття на його адресу власних вагонів, ПАТ "Північний ГЗК" повинен був їх забрати на свою під'їзну колію з передавальних колій станції Терни, які є приймально-відправними. Інакше кажучи, через те, що ПАТ "Північний ГЗК" несвоєчасно вивільняв колії станції Терни від вантажу який вже прибув на його адресу - спричинив ситуацію з якої залізниця не мана можливості виконати свої зобов'язання за договором на перевезення і довести вагони на станцію призначення його одержувачу - ПАТ "Північний ГЗК". При цьому, через затримку вагонів на станції призначення і на підході до неї з вини відповідача, була знижена пропускна спроможність для перевезення інших поїздів.

Як вбачається з таблиці № 1, яка наведена в позовній заяві, на момент видачі наказу про затримку вагонів № 390 від 03.09.2015р. на коліях станції Терни були затримані вагони, які своєчасно не забиралися ПАТ «Північний ГЗК» на свою під'їзну колі, про що були складені акти ф.ГУ-23 № 3130 та № 3145 від 03.09.2015р. Інші акти ф.ГУ-23 підтверджують правомірність затримки вагонів за весь час дії наказу № 390.

Як вбачається з таблиці № 2, яка наведена в позовній заяві, на момент видачі наказу про затримку вагонів № 381 від 24.08.15р. на коліях станції Терни були затримані вагони, які своєчасно не забиралися ПАТ «Північний ГЗК» на під'їзну колію про що складалися акти ф.ГУ-23 № 3050 від 23.08.15р.. № 3063 від 22.08.15р.. № 3068 від 23.08.15р. Інші акти ф.ГУ-23 підтверджують затримку вагонів з вини ПАТ "Північний ГЗК" до 28.08.15р. 06год. 10хв. Відповідно плата за користування вагонами, затриманими за наказом № 381. нарахована за період з 24.08.15р. 06год. 04хв. до 28 08.15р. 06год. 10хв.

Всі акти ф.ГУ-23, складені станцією Терни через несвоєчасне забирання вагонів комбінатом на свою під'їзну колію, підписані відповідальними працівниками ПАТ "Північний ГЗК" без заперечень.

В пункті 15 договору № ПР/М-12-2/14-1438/ НЮдч від 21.09.2013р. зазначено, що власник колії (відповідач) сплачує залізниці плату за користування вагонами та збір за зберігання вантажів, згідно Правил перевезень вантажів залізничним транспортом України.

У відповідності до всіх перелічених вимог по прибуттю спірних вагонів, станцією призначення Терни на підставі актів ф.ГУ-23а, ф.ГУ-23 складених станціями Гейківка, Рядова через їх затримку з вини ПАТ "Північний ГЗК" по наказам № 381, 390, була нарахована плата за користування вагонами по відомостях плати ф.ГУ-46 №№ 05099303. 04099243, 05099245, 05099304, 04099301 та збір за зберігання вантажу по накопичувальній картці ф.ФДУ-92 № 11099042 на загальну суму 73 662,12грн. (з ПДВ), що підлягає стягненню з особового рахунку ПАТ "Північний ГЗК". Але працівниками відповідача вищезазначені відомості плати за користування вагонами та накопичувальна картка неправомірно були підписані із запереченням: "З нарахованими сумами не згодні. На момент видачі наказів №№ 381, 390 на станції призначення Терни не було вагонів, затриманих з вини ПАТ "Північний ГЗК".

На підставі викладеного позивач просить суд стягнути з відповідача плату за користування вагонами та збір за зберігання вантажу в сумі 73 662,12 грн., згідно розрахунку, який знаходиться в матеріалах справи (а.с. 18-33).

Публічне акціонерне товариство "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" проти задоволення позовних вимог Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" заперечує з наступних підстав.

Позивачем в обґрунтування своїх дій, що полягають у видачі наказів №№ 381, 390 та затримці вагонів на підходах до станції призначення, зазначено, що на ст. Терни були наявні неприйняті відповідачем вагони.

Дані взаємовідносин ПАТ "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" з Позивачем регулюються договором № ПР/М-12-2/14-1438 НЮдч про експлуатацію залізничної під'їзної колії ПАТ "Північний ГЗК", яка примикає до станції Терни і Рядова придніпровської залізниці.

Згідно п. 7 договору, вагони на під'їзну колію ПАТ "Північний ГЗК" передаються у кількості не більше 240 осей і не менше 60 осей; Передача вагонів під навантаження з меншою кількістю осей дозволяється тільки за згодою Власника колії.

До того ж, вагони затримані по станції Гейківка згідно наказу № 381 з 24.08.2015 о 06:04 по 30 08 2015 о 15:50, у той час коли по станції Терни з 25.08.2015 о 19:10 год., до 2608.2015 о 08:35 год. по акту форми ГУ-23 №3068 від 25.08.2015 р. знаходився дише один вагон на 8-й колії, яка була зайнята також і непридатними під завантаження вагонами.

Вагони затримані по станції Рядова згідно наказу № 390 з 03.09.2015 о 03:49 по 04.09.2015 о 06:05, у той час коли по станції Терни з 03.09.2015 о 10:40 год., до 16:05 год. по акту форми ГУ-23 № 3145 від 03.09.2015 р. знаходився лише два вагони на 8-й колії, яка була зайнята також і непридатними під завантаження вагонами.

До того ж, акти загальної форми додані до позовної заяви, не відображають на яких коліях знаходились затримані за цими актами вагони та не доводять, що усі колії станції Терни у зазначені періоди були зайняті.

Враховуючи викладене, відповідач вважає, що позивачем не доведено вину вантажовласника у затримці вагонів.

Також відповідач зазначає, що документом, який засвідчує ситуацію зі стану зайнятості колії є положення про зайнятість колій ст. Терни.

Публічне акціонерне товариство "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" посилається на постанову Вищого господарського суду України від 18.09.14р. по справі № 904/9654/13, якою підтверджується необхідність дослідження вказаного документу.

З огляду на викладене, ПАТ "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" стверджує, що ПАТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" не доведені ті обставини, на які позивач посилається як на підставу своїх вимог.

Таким чином, позовні вимоги ПАТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" про стягнення плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу у розмірі 73 662,12 грн. є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Приймаючи рішення господарський суд виходить із наступного.

Суд звертає увагу на те, що Накази № 381 та № 390 про затримку вагонів на підході до станції призначення давалися у випадку зайнятості колій станції призначення неприйнятими ПАТ "Північний ГЗК" вагонами, що надійшли на його адресу. Тож, на момент видачі наказів №№ 381, 390 деякі колії станції призначення Терни були зайняті з вини відповідача, інші колії були зайняті під технологічними операціями з вагонами, передбаченими п. 1.1 Єдиного технологічного процесу під'їзної колії ПАТ "Північний ГЗК".

Пунктом 9 Правил користування вагонами і контейнерами визначено, що наказ на затримку вагонів на підході до станції призначення видається з вини вантажовласника. Вина вантажовласника підтверджується актами загальної форми ГУ-23, актами про затримку вагонів ф. ГУ-23а, витягами із книг повідомлення про прибуття вантажу ф. ГУ-2, повідомленнями про затримку вагонів, наказами на затримку вагонів і закінчення затримки, відомостями плати за користування вагонами ф. ГУ-46, накопичувальною карткою ф. ФДУ-92 та накладними на оформлення працівниками залізниці у відповідності з вимогами діючих нормативно-правових документів: п. п. 4, 6, 8, 9, 10, 12 Правил користування вагонами, ст. ст. 46, 47, 119, 125 Статуту залізниць України, п. п. 5, 9, 16 договору № ПР/М-12-2/14-1438 НЮдч "Про експлуатацію залізничної під'їзної колії ПАТ "Північний гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станції Терни, Рядова Придніпровської залізниці".

В пункті 6 Розділу III Правил користування вагонами і контейнерами зазначено: "Усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах І них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від Вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника".

В пунктах 9, 10 розділу 6 Правил перевезень вантажів, зазначено що "Про затримку вагонів і контейнерів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ" при цьому, складається відповідний акт і повідомлення. При доведенні вини Вантажоодержувача на весь період затримки надаються до суду в якості додаткових доказів акти загальної форми ГУ-23, складені на станції призначення за період з моменту прибуття мірних вагонів на станцію затримки до часу закінчення дії наказу на їх затримку, які підписані відповідальними працівниками ПАТ "ПівнГЗК" без заперечень. Розривів між актами, складеними з вини відповідача за спірний період не має тож, його вина в затримці вагонів на станції підходу по наказам 381,390 документально підтверджена.

В нормативних документах не передбачено при нарахуванні плати за користування вагонами враховувати проміжки часу між технологічними операціями з вагонами, час проведення обробки вагонів та наявність вільних колій на станції призначення.

Крім цього, в жодному нормативному документі чи будь-яким іншим не передбачено, що за умов проведення технологічних операцій по прибуттю і відправленню поїздів всі колії станції Терни обов'язково повинні бути зайнятими. Визначеної договором домовленості ніж залізницею та ПАТ "Північний ГЗК" про займання всіх або певних колій також не існує. Навпаки, для забезпечення нормальної роботи, на станції Терни повинно бути вільних не менше трьох колій.

За умовами ст. 46 Статуту залізниць України одержувач зобов'язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.

Згідно зі ст. 47 Статуту залізниць України у разі прибуття вантажу на адресу одержувача, поставка якого йому не передбачена планом (договором, контрактом, замовленням, нарядом та ін.), останній зобов'язаний прийняти такий вантаж від станції на відповідальне зберігання.

Підготовка залізницею порожніх власних вагонів під навантаження, або навантажених до відправлення - це звичайний виробничий процес станції, а, несвоєчасне забирання з колій станції одержувачем ПАТ "Північний ГЗК", вантажів які прибули на його адресу є порушенням вимог п. 33 Правил видачі вантажу та ст.ст. 46, 47 Статуту залізниць України, де зазначено, що одержувач зобов'язаний прийняти і вивезти вантаж, що відійшов на його адресу, навіть поставка якого йому не передбачена планом (договором, контрактом, замовленням тощо та п. 5 договору № ПР/М-12-2/14 -1438 НЮдч.

В договорі про експлуатацію залізничної під'їзної колії, в Правилах перевезень вантажів, в ЄТП (на який посилається відповідач) і в інших нормативних документах відсутня інформація про дозвіл перевищувати з будь-яких причин передбачений час здавання залізниці вагонів для перевезення і забирання вагонів, які надійшли на адресу одержувачу.

Також, суд звертає увагу на те, що не акти загальної форми ГУ-23, які складені на станції призначення, а акти загальної форми ГУ-23, які складені на станції підходу до станції призначення і які не оспорюються сторонами, є документами матеріальної відповідальності відповідача, підпис відповідача на яких не вимагається, оскільки вони складаються на проміжкових станціях.

Відповідно до п. 8 Правил користування вагонами та контейнерами у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції та вантажовласником. Аналогічний припис міститься в п. 5.10 роз’яснень Вищого господарського суду України від 29.09.2008 року за № 04-5/225.

Акти ф.ГУ-23 складені працівниками залізниці з дотриманням вимог п. 8 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999р. № 113 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15.03.1999р. за № 165/3458 та п. 3 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту від 28.05.2002р. № 334 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08.07.2002р. за № 567/6855.

Підписання актів загальної форми ГУ-23, складених на станції Кривий Ріг виконується в наступному порядку.

У разі затримки вагонів на станції Терни складається акт загальної форми ГУ-23 на початок затримки та електронною поштою зі станції Терни надається для підписання до станції Допоміжна через робочі місця операторів ЕОМ залізниці, які знаходяться на під'їзній колії ПАТ "Північний ГЗК". Акт підписують особи, які приймали участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акта, а саме з обов'язковим підписом чергового УЗТ ПАТ "Північний ГЗК", так як саме він виконує планування і організацію роботи по обміну вагонопотоками між станціями Гейківка і Рядова, згідно Інструкції про порядок обслуговування і організації руху на під'їзній колії ПАТ "Північний ГЗК". Тобто, саме черговий УЗТ ПАТ "Північний ГЗК" визначає пріоритетність вагонів, які будуть забиратись на під'їзну колію тож, саме він приймає участь у обставинах затримки вагонів на коліях станції з вини одержувача.

З матеріалів справи вбачається, що про прибуття вагонів на адресу комбінату та затримані вагони на підходах до станції призначення причетні працівники ПАТ "Північний ГЗК" знають із повідомлень, які надаються працівниками станції Терни, що підтверджується записами в Книзі повідомлень ф.ГУ-2 та Повідомленнями про затримку вагонів, наданими на підпис працівникам комбінату, які відповідають додатку 5 до п. 10 Правил користування вагонами.

Після закінчення затримки прийомоздавальниками станції Терни складається акт загальної форми ГУ-23, який містить інформацію про початок і кінець затримки (в год. і хв., дата) та опис обставин. Електронною поштою з робочого місця прийомоздавальника станції Терни даний акт пересилається до робочих місць операторів ЕОМ залізниці, які знаходяться на під'їзній колії ПАТ "Північний ГЗК" - станції Терни. Враховуючи те, що ПАТ "Північний ГЗК" не видав довіреності на чергового цеху УЗТ на право підпису актів загальної форми ГУ-23, при цьому саме він є особою, яка може засвідчувати вищевказані обставини, а видав довіреності з правом підпису актів загальної форми ГУ-23 на своїх прийомоздавальників, то вони підписують акти тільки після наявного підпису чергового УЗТ комбінату в акті на початок затримки. Без підпису чергового цеху УЗТ ПАТ "Північний ГЗК" в акті на початок затримки, або у разі його відмови від підпису акту, прийомоздавальники комбінату кінцевий акт для нарахування плати не підпишуть. Один примірник акта загальної форми ГУ-23 надається прийомоздавальникам ПАТ "Північний ГЗ" на станції Терни, другий залишається в справах станціях Гейківка та Рядова.

В п. 8 Правил користування вагонами і контейнерами Розділу 6 Правил перевезень вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999р. № 113 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15.03.1999р. за № 165/3458 зазначено: "У разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери". В самому бланку акта загальної форми ГУ-23, який є додатком № 6 до Правил користування вагонами і контейнерами є примітка:

"Акт підписують особи, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акта, але не менше ніж дві особи".

В даному випадку, норма права вказує на те, що акти повинні підписувати особи, які приймають участь в обставинах, а не уповноважені особи. Нормою права не передбачено підписання актів тільки уповноваженими представниками вантажовласника по довіреності. ПАТ "Південний ГЗК" не заперечує проти того, що акти загальної форми ГУ-23, залучені залізницею до матеріалів справи в якості додаткових доказів, підписані черговими або операторами цеху УЗТ комбінату. Тож, дані акти загальної форми ГУ-23 складені залізницею правомірно, підписані представником ПАТ "Південний ГЗК" без заперечень тобто, відповідають вимогам п. 8 Правил користування вагонами і контейнерами і є належним доказом зайнятості колій станції призначення з вини відповідача відповідно до вимог ст. 34 Господарського процесуального кодексу України.

Відповідач стверджує, що він був готовий прийняти спірні вагони на свою під'їзну колію, тоді як не повідомляв залізницю про тимчасовий проміжок часу коли не збирався виставляти навантажені вагони на станцію для перевезення, та не звертався письмово до начальника станції чи до начальника дирекції з проханням доставити на їх адресу в цей проміжок часу, в першу чергу саме затримані вагони, про затримку яких він знав із повідомлення.

Вбачається не відповідність пояснення відповідачем спірних обставин, а саме: комбінат письмову відмову прийняти затримані вагони не давав, письмово не звертався до залізниці щодо привезення на його адресу затриманих вагонів на підходах і готовність їх прийняти на свою під'їзну колію (про які він знав із повідомлення) і при цьому, не своєчасно забирав зі станції Кривий Ріг вагони, що вже були доставлені на його адресу.

Бездіяльність працівників ПАТ "ПівнГЗК", відсутність письмових звернень до керівництва залізниці та будь-яких інших доказів з боку відповідача призвели до затримки вагонів на підході до станції призначення. Дане доводить неправомірність його заперечення проти сплати спірної суми по прибуттю спірних вагонів на станцію призначення.

Відповідач не надав жодного пояснення і документа, які б засвідчували правомірність його заперечення відповідно до ст.ст. 33, 34 Господарського процесуального кодексу України.

Залізничні станції в своїй роботі керуються Загальним положенням про залізничну станцію, яке затверджено наказом Укрзалізниці від 30.12.2004 року № 1041-ЦЗ, за умовами п. 1.10 якого основним призначенням вантажних станцій є виконання вантажної і комерційної роботи. На вантажних станціях виконується приймання до перевезення, зважування, зберігання, навантаження, вивантаження, сортування і видача вантажів; переадресування вантажів, оформлення перевізних документів, приймання, розформування, формування, комерційний огляд, технічне обслуговування і відправлення вантажних поїздів; інформування вантажовідправників і вантажоодержувачів про прихід, прибуття вантажів і подавання вагонів; виконання маневрової роботи з подавання (прибирання) вагонів на місця навантаження, вивантаження вагонів; обслуговування під'їзних колій підприємств; транспортно-експедиційне обслуговування.

Залізницею спірна плата за користування вагонами нарахована у відповідності до вимог п. п. 3, 5, 6, 8, 9, 10, 12, Правил користування вагонами за загальний час, який включає час затримки вагонів з вини вантажовласника та час перебування їх у безпосередньому його розпорядженні. При цьому, усі завантажені вагони, а також порожні, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника, тобто Правилами користування вагонами не передбачено відповідальність по платі за користування вагонами окремо за затримку вагонів на підходах до станції призначення з вини вантажовласника і за затримку вагонів на коліях станції призначення, а тільки за загальний час (п. 12 Правил користування вагонами).

Викладене є підставою для задоволення позову в повному обсязі.

Судовий збір відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України покладається на відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" (50079, м. Кривий Ріг; Тернівський район, п/р 26006962481636 в ПАТ "Перший український міжнародний Банк" м. Донецьк, МФО 334851, код ЄДРПОУ 00191023) на користь Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Тверська, 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" (49600, м. Дніпропетровськ, пр. К. Маркса, 108, код ЄДРПОУ 40081237) - 73 662 (сімдесят три тисячі шістсот шістдесят дві) грн. 12 коп. плата за користування вагонами, 1 378 (одна тисяча триста сімдесят вісім) грн. 00 коп. - судового збору.

Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання і може бути оскарженим протягом цього строку до Дніпропетровського апеляційного господарського суду.

Повне рішення складено 04.05.16р.

Суддя

ОСОБА_2

Джерело: ЄДРСР 57513648
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку