open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 квітня 2016 року Справа № 876/7529/15

Львівський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого-судді Сапіги В.П.,

суддів: Носа С.П., Обрізка І.М.,

за участі секретаря судових засідань Сердюк О.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу відділу Держземагенства у м.Львові Львівської області на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 25.06.2015 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-дослідницьке виробниче підприємство «Джерело» до відділу Держземагенства у м.Львові Львівської області, третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Львівської міської ради про визнання протиправним та скасування витягу, зобов'язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

У вересня 2013 року товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-дослідницьке виробниче підприємство «Джерело» звернулось в суд з адміністративним позовом до відділу Держземагенства у м.Львові Львівської області про визнання протиправним та скасування витягу №40/01-15/3209 від 25.09.13р, зобовязання вчинити дії.

Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 25.06.2015 року задоволено частково позовні вимоги, а саме визнано протиправним витяг та зобов»язано відділ Держземагенства у м.Львові Львівської області надати товариству Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої по вул. Пластова, 15 у м.Львові, площею 0,5674 га, кадастровий № 4610137200:08:010:0050 без урахування такого локального коефіцієнту впливу на місцезнаходження земельної ділянки за історико-культурними факторами як «розташування земельної ділянки в зоні історичного ландшафту, що охороняється» та з урахуванням таких локальних коефіцієнтів впливу на місцезнаходження земельної ділянки за інженерно-інфраструктурними факторами як «Земельна ділянка не забезпечена централізованим водопостачанням», «Земельна ділянка не забезпечена каналізацією», «Земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням», «Земельна ділянка не забезпечена централізованим газопостачанням». В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Відповідач - відділ Держземагенства у м.Львові Львівської області, не погодившись з прийнятим рішенням, подав апеляційну скаргу, вважаючи оскаржувану постанову незаконною, прийнятою з порушенням норм матеріального та процесуального права і такою, що підлягає скасуванню.

Просить скасувати дану постанову та прийняти нову постанову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.

При цьому апелянт обґрунтовує та мотивує свої вимоги тим, що судом першої інстанції при постановленні рішення не надано належної правової оцінки тій обставині, що складовою частиною технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Львова є програмний комплекс ТЕРЕН-ГІС, який самостійно формує у витягу з нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнти та локальні фактори, а тому відповідач позбавлений технічної можливості самостійно змінювати локальні коефіцієнти.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення обставин справи, правильність їх юридичної оцінки, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити з наступних мотивів.

Даючи правову оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів врахувала наступні обставини справи та норми чинного законодавства.

Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

12.09.2013р. ТзОВ «НДВП «Джерело» звернулося до відділу Держземагенства у м.Львові Львівської області з заявою про видачу витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку вказаної земельної ділянки.

Відповідно до отриманого Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 40/01-15/3209 від 25.09.2013р., нормативна грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий номер 4610137200:08:010:0050, загальною площею 0,5674 га по вул. Пластовій, 15 у м. Львові становить 4085053,04 грн.

Зі змісту Витягу слідує, що в розділі «Локальні коефіцієнти впливу на місцезнаходження земельної ділянки» відповідачем при проведенні розрахунку застосовано такі коефіцієнти впливу на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони як: «розташування земельної ділянки в зоні магістралей містоформувального значення» - 1,125; «розташування земельної ділянки в зоні історичного ландшафту, що охороняється» - 1.1 і це зумовило зростання орендної плати, оскільки збільшилась вартість земельної ділянки.

27.09.2013 р. товариство звернулося з письмовою заявою до відділу Держземагенства у м.Львові Львівської області про перегляд нормативної грошової оцінки земельної ділянки, оскіль відповідачем при формуванні витягу безпідставно не застосовано локальних інженерно-інфраструктурних факторів, що знижують вартість оцінки земельної ділянки, зокрема: «земельна ділянка, що примикає до вулиці без твердого покриття» - 0,90-0,95; «Земельна ділянка не забезпечена централізованим водопостачанням» - 0,90-0.95; «Земельна ділянка не забезпечена каналізацією» - 0.90- 0,95; «Земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням» 0,90-0,95; «Земельна ділянка не забезпечена централізованим газопостачанням»- 0,90-0,95; «Земельна ділянка у зоні перевищення припустимого рівня шуму від залізниці» - 0,90-0,97.

На вказану заяву відповідачем відповіді не надано, витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з урахування зазначених обставин не надано.

Для обґрунтування підстав для застосування понижуючих коефіцієнтів впливу на місцезнаходження земельної ділянки позивачем направлялись запити до Львівського комунального підприємства Львівводоканал, Публічного акціонерного товариства «Львівгаз», Львівського міського комунального підприємства «Львівтеплоенерго» щодо надання вказаними підприємствами послуг з тепло-, водо- та газопостачання.

Згідно з відповіддю Львівського комунального підприємства «Львівводоканал» від 09.10.13р. №14/1-4727 ТзОВ «НВП «Джерело» не отримує послуги з водопостачання та водовідведення для обслуговування майнового комплексу позивача та не є абонентом Львівського комунального підприємства «Львівводоканал».

Також, Львівське комунальне підприємство «Львівводоканал» надано відповідь від 18.10.13р. №14/1-4925, що земельна ділянка по вулиці Пластова, 15 не забезпечена централізованим водопостачанням та водовідведенням.

Згідно з відповіддю Публічного акціонерного товариства «Львівгаз» від 09.10.13р. №06/1-6860 позивач за адресою: місто Львів, вулиця Пластова, 15 централізованим газопостачанням не забезпечений.

Відповідно до листа Львівського міського комунального підприємства «Львівтеплоенерго» від 04.10.13р. №25/1-862 теплова енергія до приміщень по вулиці Пластова, 15 не постачається.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції прийшов до висновку, що відповідачем не надано будь-яких доказів наявності підстав для врахування для даної земельної ділянки коефіцієнта впливу 1,1 на місцезнаходження земельної ділянки за історико-культурними факторами як «розташування земельної ділянки в зоні історичного ландшафту, що охороняється» та з урахуванням таких локальних коефіцієнтів впливу на місцезнаходження земельної ділянки за інженерно-інфраструктурними факторами як: «Земельна ділянка не забезпечена централізованим водопостачанням», «Земельна ділянка не забезпечена каналізацією», «Земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням», «Земельна ділянка не забезпечена централізованим газопостачанням».

Колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає, що такі висновки не відповідають матеріалам справи та нормам податкового законодавства.

Статтею 69 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів. Докази суду надають особи, які беруть участь у справі. Суд може запропонувати надати додаткові докази або витребувати додаткові докази за клопотанням осіб, які беруть участь у справі, або з власної ініціативи.

Оскаржуване судове рішення вказаним вимогам не відповідає.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 24.06.2010 р. між Львівською міською радою (Орендодавець) та ТОВ «НДВП «Джерело» (Орендар) укладено договір оренди землі, згідно з п.п.1.2 якого орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку, кадастровий номер 4610137200:08:010:0050, загальною площею 0,5674 га по вул. Пластовій, 15 у м. Львові для обслуговування майнового комплексу та за функціональним призначенням відноситься до земель промисловості.

Згідно з п. 5 договору, нормативна грошова оцінка переданої в оренду земельної ділянки становить 981658,74 грн.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що спірні правовідносини регулюються нормами та положеннями Земельного кодексу України, Закону України "Про оренду землі" від 06.10.98р. № 161-XIV, Закону України "Про оцінку землі" від 11 грудня 2003 року №1378-IV та податкового законодавства, а тому суд першої інстанції вірно виходив з такого.

Статтею 201 Земельного кодексу України передбачено, що грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі.

Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертного.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

Відповідно до статті 5 Закону України «Про оцінку земель», нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Відповідно до ст.12 Закону України «Про оцінку земель» нормативно-методичне регулювання оцінки земель здійснюється у відповідних нормативно-правових актах, що встановлюють порядок проведення оцінки земель, організації і виконання землеоціночних робіт, склад і зміст технічної документації та звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок, вимоги до них, порядок їх виконання. Нормативно-правові акти з проведення оцінки земель, які розробляються з урахуванням вимог положень національних стандартів, затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Випадки обов'язкового проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок визначені статтею 13 Закону України «Про оцінку земель», згідно якої нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності; визначення розміру державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом; визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва; розробки показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель, відчуження земельних ділянок площею понад 50 гектарів, що належать до державної або комунальної власності, для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд.

У зв'язку зі зміною умов землекористування оцінка земельної ділянки може застаріти і втратити актуальність, у зв'язку із чим виникає необхідність її переоцінки.

Відповідно до частини 1 та 2 статті 20 Закону України «Про оцінку земель», за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Частиною 1 статті 23 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Разом з тим, частиною 3 статті 23 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Рішення про затвердження цієї документації в силу положень статей 59 та 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 року №280/97-ВР є нормативно-правовим актом, обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, а також підприємствами, установами і організаціями.

Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213 затверджена Методика грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, яка визначає мету, функції грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, інформаційну базу для грошової оцінки земель, порядок її проведення (далі Методика). Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення є матеріали державного земельного кадастру (кількісна і якісна характеристика земель, бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель), матеріали внутрігосподарського землевпорядкування, а земель населених пунктів - їх генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, матеріали економічної оцінки території.

Механізм визначення нормативної грошової оцінки земель врегульований Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженим спільним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 року №18/15/21/11.

Пунктом 3.1 цього Порядку визначено, що в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.

Згідно з пунктом 3.5 Порядку коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), враховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Львова виконана на замовлення Львівської міської ради Державним підприємством Львівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою спільно з Державним підприємством Державний інститут проектування міст Містопроект на підставі договору № 370 від 15.10.2007 року, затверджена ухвалою Львівської міської ради № 2712 від 18.06.2009 року Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова та введена у дію з 31.12.2010 року .

Затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Львова включає систему (схеми впливів) коефіцієнтів, що враховують локальні особливості місцерозташування окремих ділянок.

Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок у м. Львів (станом на момент отримання позивачем витягу) виконувались відділом Держземагенства у м. Львові Львівської області з використанням Програмно-методичного комплексу для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів ТЕРЕН-ГІС на основі затверджених матеріалів з оцінки земель м. Львова, де врахування впливу локальних факторів та розрахунки виконуються автоматично після вводу координат місцерозташування (адреси) ділянки, її площі та визначення функціонального використання.

Отже, Законом України „Про оцінку земель" та вказаними вище рішеннями Львівської міської ради визначені дії органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, в тому числі, відділу Держземагентства у м.Львові Львівської області, які полягають у видачі цим органом витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, яка проводиться юридичними особами, що є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України „Про землеустрій", до яких відділу Держземагентства у м.Львові Львівської області не належить.

Виходячи з наведеного проведення (розрахунок) нормативної грошової оцінки земельної ділянки та видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є абсолютно різними поняттями.

Таким чином, згідно із законодавством відділу Держземагентства у м.Львові Львівської області не може розраховувати та не впливає на значення нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Враховуючи функціональне використання земельної ділянки, колегія суддів приходить до висновків, що відповідачі при визначенні виду нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки із застосуванням коефіцієнту 1,2 діяли в межах чинного законодавства та наданих повноважень.

З врахуванням наведеного, судова колегія вважає, що доводи апеляційної скарги являються суттєвими і складають підстави для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, які призвели до неправильного вирішення справи, а також має місце невідповідність висновків суду обставинам справи.

Керуючись , ч. 3 ст. 160, ст.195, 196, п.3 ч.1 ст.198, ст. 202, 205, 207, 254 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну відділу Держземагенства у м.Львові Львівської області скаргу задовольнити.

Постанову Львівського окружного адміністративного суду від 25.06.2015 року у справі № 813/7276/13а скасувати та прийняти нову постанову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення, але може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до адміністративного суду касаційної інстанції протягом двадцяти днів з дня набрання постановою законної сили, а у разі складення постанови в повному обсязі відповідно до ст.160 КАС України - з дня складення постанови в повному обсязі.

Головуючий суддя В.П. Сапіга

Судді І.М. Обрізко

С.П. Нос

Повний текс виготовлено 26.04.2016р.

Джерело: ЄДРСР 57397721
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку