open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"15" квітня 2016 р. Справа № 809/270/16

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

Судді Матуляка Я.П.

при секретарі Візінському М.В.

за участю:

представника позивача - ОСОБА_1

представника відповідача - Бурчаковської Т.П.

представника відповідача - Гриньківа І.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу

за позовом: ОСОБА_4, АДРЕСА_1

до відповідача: Управління Державної автомобільної інспекції УМВСУ в Івано-Франківській області, вул. Юності 23, м. Івано-Франківськ, 76492 Регіонального сервісного центру МВС в Івано-Франківській області, вул. Юності, 23, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківськ, місто, Івано-Франківська область, 76492

про визнання відмови незаконною та зобов"язання до вчинення дій, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_4 звернувся до суду з адміністративним позовом до Управління Державної автомобільної інспекції УМВСУ в Івано-Франківській області про визнання відмови щодо реєстрації транспортного засобу від 30.04.2014 року за № 16/1284 незаконною та зобов'язання Управління Державної автомобільної інспекції УМВСУ в Івано-Франківській області здійснити державну реєстрацію транспортного засобу.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 31.03.2016 року залучено у справу Регіональний сервісний центр МВС в Івано-Франківській області як другого відповідача.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем безпідставно, в порушення норм законодавства, відмовлено ОСОБА_4 у здійсненні державної реєстрації транспортного засобу, придбаного останнім згідно біржової угоди купівлі-продажу транспортного засобу з митного аукціону за № 7 від 28.01.2011 року, у зв'язку із ненаданням позивачем документів, передбачених пунктом 11 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 року за № 1388.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав зазначених в позовній заяві. Просив суд позов задовольнити повністю.

Представник Управління Державної автомобільної інспекції УМВСУ в Івано-Франківській області у судовому засіданні щодо задоволення позовних вимог заперечила, просила суд в задоволенні позову відмовити.

Представник Регіонального сервісного центру МВС в Івано-Франківській області в судовому засіданні проти заявлених позовних вимог заперечив з підстав наведених в письмовому запереченні, яке міститься в матеріалах справи (а.с.99-102). Просив суд в задоволенні позову відмовити.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та заперечення на позов, суд встановив наступне.

Згідно умов біржової угоди купівлі-продажу транспортного засобу з митного аукціону за № 7 від 28.01.2011 року, укладеною між Брокерською конторою Прикарпатської універсальної товарної біржі Корпорація "Прикарпатська фінансова група" (Брокер-1) в особі ОСОБА_5, який діяв на підставі Статуту від імені та в інтересах Івано-Франківської митниці (Продавець) та членом Прикарпатської універсальної товарної біржі (Покупець) ОСОБА_4 Продавець продав, а Покупець купив з митного аукціону від 27.01.2011 року, протокол № 3/1 автомобіль Skoda Praktik, 2006 р.в.; кузов № НОМЕР_1, АДРЕСА_2, власник: Івано-Франківська митниця. Пунктом вказаної угоди визначено, що ціна продажу становить 40700,00 грн. в т.ч. ПДВ складає 6783,33 грн. (а.с.10).

З метою державної реєстрації вказаного транспортного засобу ОСОБА_4 неодноразово звертався до органів внутрішніх справ із заявами та необхідними документами для здійснення такої реєстрації (а.с.91, 88, 84), в тому числі і згідно заяви від 04.04.2014 року (а.с.82).

Листом від 30.04.2014 № 16/1284 Управління ДАІ УМВС України в Івано-Франківській області, посилаючись на норми пункту 11 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 року за № 1388, повідомило позивача про необхідність представлення у центр надання послуг, пов'язаних з використанням транспортних засобів з обслуговування м. Івано-Франківська, Тисменицького та Тлумацького районів, крім наявних, наступні документи: документ, виданий уповноваженим органом про визнання в установленому порядку даного автомобіля безхазяйним; висновок щодо результатів перевірки технічного стану транспортних засобів на відповідність вимогам безпеки дорожнього руху Центру безпеки дорожнього руху та автоматизованих систем при МВС або іншого підприємства, установи та організації, визначеної Кабінетом Міністрів України, та документів про оцінку його вартості, виданий відповідно до п. 8 вищевказаного Порядку; сертифікат відповідності щодо визнання відповідності конструкції технічного стану даної марки (моделі) транспортних засобів та їх складові) частин, що мають ідентифікаційні номери, обов'язковим вимогам правил, нормативів і стандартів України (а.с.11).

Суд зазначає, що правовідносини з приводу предмету адміністративного позову між позивачем та відповідачем були врегульовані положеннями законодавства, чинними на час виникнення спірних правовідносин.

За змістом частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частин 1-5 статті 34 Закону України "Про дорожній рух" державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов'язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.

Державний облік зареєстрованих транспортних засобів включає в себе процес реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про зареєстровані транспортні засоби та їх власників.

Державній реєстрації та обліку підлягають призначені для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування транспортні засоби усіх типів: автомобілі, автобуси, мотоцикли всіх типів, марок і моделей, самохідні машини, причепи та напівпричепи до них, мотоколяски, інші прирівняні до них транспортні засоби та мопеди, що використовуються на автомобільних дорогах державного значення.

Державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються відповідними підрозділами Міністерства внутрішніх справ України, що забезпечують безпеку дорожнього руху.

Для автоматизованого обліку транспортних засобів, що використовуються на вулично-дорожній мережі загального користування і підлягають державній або відомчій реєстрації, та відомостей про їх власників ведеться Єдиний державний реєстр, держателем якого є Державтоінспекція Міністерства внутрішніх справ України.

Згідно з частиною 9 статті 34 Закону України "Про дорожній рух" власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов'язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів. На транспортні засоби оформляються та видаються реєстраційні документи, зразки яких затверджуються Кабінетом Міністрів України, та закріплюються номерні знаки, які відповідають вимогам стандартів. Закупівля за державні кошти бланків реєстраційних документів та номерних знаків для транспортних засобів здійснюється відповідно до вимог законодавства тими органами, на які покладений обов'язок щодо їх реєстрації.

Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 року за № 1388 (надалі - Порядок) встановлена єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів (далі - ТЗ) та мопедів, оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків.

Пунктом 8 Порядку передбачено, що державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.

Документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є засвідчені підписом відповідної посадової особи, що скріплений печаткою: довідка-рахунок за формою згідно з додатком 1, видана суб'єктом господарювання, діяльність якого пов'язана з реалізацією транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери; договори та угоди, укладені на товарних біржах на зареєстрованих у Департаменті Державтоінспекції бланках, договори купівлі-продажу транспортних засобів, оформлені в Державтоінспекції, інші засвідчені в установленому порядку документи, що встановлюють право власності на транспортні засоби; копія рішення суду, засвідчена в установленому порядку, із зазначенням юридичних чи фізичних осіб, які визнаються власниками транспортних засобів, марки, моделі, року випуску таких засобів, а також ідентифікаційних номерів їх складових частин; довідка органу соціального захисту населення або управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, що виділили автомобіль або мотоколяску; акт приймання-передачі транспортних засобів за формою згідно з додатком 6, виданий підприємством-виробником або підприємством, яке переобладнало чи встановило на транспортний засіб спеціальний пристрій згідно із свідоцтвом про погодження конструкції транспортного засобу щодо забезпечення безпеки дорожнього руху, із зазначенням ідентифікаційних номерів такого транспортного засобу та конкретного одержувача; митна декларація на бланку єдиного адміністративного документа на паперовому носії або електронна митна декларація, або видане митним органом посвідчення про реєстрацію в підрозділах Державтоінспекції транспортних засобів чи їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери; договір фінансового лізингу; акт про проведений аукціон або постанова та акт про передачу майна стягувачу в рахунок погашення боргу, видані органом державної виконавчої служби.

Відповідно до пункту 11 Порядку державна реєстрація транспортних засобів, що визнані в установленому порядку безхазяйними проводиться на підставі документів, виданих уповноваженими органами, а також договорів купівлі-продажу або інших документів, які встановлюють право власності на такі засоби після їх реалізації.

Судом встановлено, що автомобіль Шкода Октавія Практик, 2006 року випуску, кузов № НОМЕР_1 переданий ТзОВ "Кай-Трейдінг" для зберігання на склад Івано-Франківської митниці згідно уніфікованої митної квитанції МД-1 серії НОМЕР_2 від 29.04.2010 року (а.с.62) та акту прийому-передачі № 12 від 29.04.2010 року (а.с.78).

30.07.2010 року Івано-Франківською митницею здійснено розрахунок суми податків і зборів (обов'язкових платежів), яка підлягала би сплаті в разі оформлення товарів з метою вільного обігу на митній території України (а.с.60).

Відповідно до протоколу засідання комісії з питань передачі та розпорядження майном, що перейшло у власність держави за № 4р від 02.08.2010 року, у зв'язку із закінченням терміну зберігання на складі Івано-Франківської митниці автомобіль Шкода Октавія Практик, 2006 р.в., який був прийнятий згідно пп.3 ст.166 Митного кодексу України, визнано таким, що переходить у власність держави та передано на реалізацію даний транспортний засіб згідно пп.1 ст.172 Митного кодексу України (а.с.63).

05.10.2010 року Івано-Франківською митницею передано для реалізації через митний аукціон корпорації "Прикарпатська фінансова група" автомобіль Шкода Октавія Практик, 2006 року випуску, двигун № НОМЕР_1, що підтверджується актом опису, оцінки і передачі № 10 (а.с.80).

Відповідно до акта переоцінки за № 1/10 від 24.10.2010 року Івано-Франківською митницею, на підставі листа корпорації "Прикарпатська фінансова група", проведено переоцінку майна, переданого для реалізації згідно з актом опису, оцінки і передачі від 05.10.2010 року за № 10 (а.с.77).

Результати митного аукціону оформлені протоколом митного аукціону за № 3/1 від 27.01.2011 року, згідно якого переможцем митного аукціону, що одержав право на придбання товару визнано ОСОБА_4 (а.с.70).

27.01.2011 року Івано-Франківською митницею здійснено уточнений розрахунок суми податків і зборів (обов'язкових платежів), яка підлягала би сплаті в разі оформлення товарів з метою вільного обігу на митній території України (а.с.61).

Позивачем здійснено розрахунок за придбаний на митному аукціоні транспортний засіб, а внесені кошти були перераховані до Державного бюджету України згідно платіжного доручення за № 65 як слідує з листа Івано-Франківської митниці від 17.02.2011 року за № 11/54-1/906 (а.с.73).

Придбання транспортного засобу Шкода Октавія Практик, білого кольору, кузов № НОМЕР_1, 2006 року випуску згідно біржової угоди купівлі-продажу транспортного засобу з митного аукціону за № 7 від 28.01.2011 року, засвідчене сторонами шляхом підписання акта прийому-передачі від 31.2011 року (а.с.79).

Відповідно до пункту 5 біржової угоди купівлі-продажу транспортного засобу з митного аукціону за № 7 від 28.01.2011 року право власності на транспортний засіб переходить до Покупця з моменту підписання акту приймання-передачі транспортного засобу після внесення платежів, зазначених в п.2 Угоди (а.с.10).

За приписами статті 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

Статтею 317 Цивільного кодексу України встановлено, що власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.

Згідно з статтею 319 Цивільного кодексу України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. Діяльність власника може бути обмежена чи припинена або власника може бути зобов'язано допустити до користування його майном інших осіб лише у випадках і в порядку, встановлених законом.

Відповідно до статті 321 Цивільного кодексу України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом.

Право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом (стаття 328 Цивільного кодексу України).

Суд зазначає, що ОСОБА_4 набув право власності на автомобіль на підставі біржової угоди купівлі-продажу транспортного засобу з митного аукціону за № 7 від 28.01.2011 року, при цьому протиправність набуття права власності не встановлена судом та не випливає із закону.

Непроведення державної реєстрації автомобіля, що належить ОСОБА_4 на праві власності, позбавляє останнього можливості експлуатувати транспортний засіб, а отже й користуватись своєю власністю за її призначенням, чим порушуються його права власника.

Водночас, в судовому засіданні встановлено, що за заявою ОСОБА_4 було проведено комплексне дослідження автомобіля Skoda Octavia, що підтверджується висновком спеціаліста з комплексного дослідження транспортних засобів за № 09/02/897/ від 19.02.2011 року (а.с.68), а також в матеріалах справи наявний сертифікат відповідності вказаного транспортного засобу (а.с.67).

Встановлені судом обставини свідчать про протиправність відмови Управління Державної автомобільної інспекції УМВСУ в Івано-Франківській області щодо реєстрації транспортного засобу з підстав, визначених в листі від 30.04.2014 року за № 16/1284, а поданий позивачем до Управління Державної автомобільної інспекції УМВСУ в Івано-Франківській області пакет документів є достатнім та повністю відповідає вимогам Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів.

Суд звертає увагу на те, що неналежне оформлення біржової угоди купівлі-продажу транспортного засобу з митного аукціону за № 7 від 28.01.2011 року у відповідності до вимог пункту 12 Порядку здійснення оптової та роздрібної торгівлі транспортними засобами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2009 року за № 1200, не спростовує факт здійснення операції по придбанню транспортного засобу, що підтверджується первинними документами.

Враховуючи вищенаведене, суд прийшов до висновку про обґрунтованість позовних вимог в частині визнання протиправною відмови управління Державної автомобільної інспекції УМВС України в Івано-Франківській області щодо реєстрації транспортного засобу від 30.04.2014 року за № 16/1284.

Щодо позовної вимоги про зобов'язання Управління Державної автомобільної інспекції УМВСУ в Івано-Франківській області здійснити державну реєстрацію автомобіля Шкода Октавія Практик, 2006 року випуску, кузов № НОМЕР_1 суд вважає, що вона задоволенню не підлягає, оскільки суд не вправі втручатись в повноваження та діяльність суб'єктів владних повноважень, або ж підміняти їх.

Така позиція суду щодо неможливості суду підміняти собою органи владних повноважень, повністю узгоджується із позицією Верховного суду України, викладеною в постанові Пленуму Верховного суду України від 24.10.2008 року за № 13, постанові Верховного суду України від 05.12.2006 року, згідно яких суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймаючи замість рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб'єкта владних повноважень; з позицією Європейського суду з прав людини викладеною у рішеннях по справах: "Класс та інші проти Німеччини" від 06.09.1978 року, "Фадєєва проти Росії" від 09.06.2005 року, "Кумпене і Мазере проти Румунії" від 17.12.2004 року, "Єрузалем проти Австрії" від 27.02.2001 року, "Реквеньї проти Угорщини" від 20.05.1999 року, згідно яких завдання суду при здійсненні його контрольної функції полягає не в тому, щоб підміняти органи влади держави, тобто суд не повинен підміняти думку національних органів будь-якою своєю думкою.

Окрім вказаного, суд зазначає, що ОСОБА_4 не звертався з вимогою здійснити державну реєстрацію автомобіля Шкода Октавія Практик, 2006 року випуску, кузов № НОМЕР_1 до Регіонального сервісного центру МВС в Івано-Франківській області як до територіального органу МВС України, що відповідно до Положення, затвердженого наказом МВС України від 07.11.2015 № 1408 здійснює організаційне забезпечення та контроль процесу реєстрації транспортних засобів у зв'язку із ліквідацією управління Державної автомобільної інспекції УМВС України в Івано-Франківській області.

А отже, у суду відсутні підстави для формування висновку щодо порушення прав позивача саме Регіональним сервісним центром МВС в Івано-Франківській області, та відповідно обрання певного способу захисту порушеного права за умови недопущення такого порушення відповідачем.

Враховуючи наведене, суд прийшов до переконання, що адміністративний позов підлягає частковому задоволенню.

На підставі ст. 124 Конституції України, керуючись ст. ст. 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправною відмову управління Державної автомобільної інспекції УМВС України в Івано-Франківській області щодо реєстрації транспортного засобу від 30.04.2014 року за №16/1284.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку. Відповідно до статті 186 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.

Постанова набирає законної сили в порядку та строки встановлені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя : Матуляк Я.П.

Постанова складена в повному обсязі 20.04.2016 року.

Джерело: ЄДРСР 57284801
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку