open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа: № 826/13516/15 Головуючий у 1-й інстанції: Літвінова А.В.

Суддя-доповідач: Шелест С.Б.

ПОСТАНОВА

Іменем України

05 квітня 2016 року м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Головуюча суддя: Шелест С.Б.

Судді: Глущенко Я.Б., Пилипенко О.Є.

При секретарі судового засідання: Кравченко Л.А.

За участі представників:

позивача: ОСОБА_2;

відповідача: Шевчук О.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у м. Києві на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 05.02.16р. у справі №826/13516/15 за позовом ОСОБА_4 до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві (правонаступник ГУ Державного агентства земельних ресурсів у м. Києві) про визнання протиправним та скасування висновку, зобов'язання вчинити дії

у с т а н о в и в:

Позивач звернувся до суду з позовом про визнання протиправним та скасування висновку до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Головного управління Державного агентства земельних ресурсів у місті Києві від 13.03.15р. №19-26-0.3-3576/2-15 та зобов'язання прийняти висновок про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки АДРЕСА_1, кадастровий номер НОМЕР_1, площа 0,0625 га.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 05.02.16р. адміністративний позов задоволено частково: визнано протиправним та скасовано висновок до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Головного управління Державного агентства земельних ресурсів у місті Києві від 13.03.15р. №19-26-0.3-3576/2-15; зобов'язано відповідача повторно розглянути заяву про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по АДРЕСА_1 м. Києва, загальною площею земельної ділянки 0,0625 га. із врахуванням висновків цієї постанови.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з вказаною постановою, відповідач подав апеляційну скаргу, у якій просить суд скасувати постанову з мотивів порушення судом норм матеріального та процесуального права та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні адміністративного позову.

Вимоги апелянта мотивовані тим, що судом першої інстанції не повно з'ясовано обставини справи та не враховано, що поданий позивачем проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки не відповідає вимогам законодавства, а тому не може бути погодженим.

Представник апелянта у судовому засіданні заявив клопотання про здійснення процесуального правонаступництва відповідача у справі з ГУ Державного агентства земельних ресурсів у м. Києві на Головне управління Держгеокадастру у м. Києві, яке судом задоволено.

Заслухавши суддю-доповідача, представників сторін, розглянувши матеріали справи та апеляційну скаргу відповідача, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Як свідчать обставини справи, позивач є власником земельної ділянки АДРЕСА_1, кадастровий номер НОМЕР_1, площа 0,0625га.

З метою проведення зміни цільового призначення земельної ділянки позивач звернувся до відповідача із письмовим клопотанням про отримання відповідного висновку.

За результатами розгляду вказаного клопотання та доданих до нього документів 15.08.14р. відповідачем складено висновок №19-26-0.31-4386/2-14, відповідно до якого, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки не погоджено з покликанням на ряд зауважень до документації із землеустрою.

Позивачем було оскаржено вказаний висновок до суду.

За результатами судового розгляду, постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.11.14р. у справі №826/16067/14, яка залишена без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду міста Києва від 20.01.15р., адміністративний позов ОСОБА_4 до Головного управління Державного агентства земельних ресурсів у місті Києві про зобов'язання вчинити певні дії задоволено частково: визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Держземагентства у місті Києві, а саме: висновок до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 15.08.14р. №19-26-0.31-4386/2-14; зобов'язано Головне управління Держземагентства у місті Києві повторно розглянути заяву про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по АДРЕСА_1 загальною площею земельної ділянки 0,0625га.

ГУ Держземагенства у м. Києві листом від 21.01.15р. №28-26-0/6-689/2-15 проінформувало ПП «Андвол» (розробника проекту) про те, що для виконання зазначеної постанови суду, крім заяви про погодження проекту землеустрою, необхідно направити також оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою зміни цільового призначення загальною площею 0,0625 га гр. ОСОБА_4 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд за вказаною адресою.

Листом від 04.03.15р. позивач надіслав оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0625 га по АДРЕСА_1 на 16 аркушах, прошитий та пронумерований. Розробником даного проекту землеустрою вказано ПП «Андвол».

За результатами повторного розгляду заяви щодо погодження проекту землеустрою та оригіналу зазначеного проекту ГУ Держземагенства у м. Києві підготовлено висновок до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 13.03.15р. №19-26-0.3-3576/2-15 про непогодження.

Такий висновок ґрунтується на встановлених зауваженнях до документації із землеустрою, а саме:

1. Завдання на виконання робіт привести у відповідність до типової форми згідно постанови Кабінету Міністрів України від 04.03.04р. №266 «Про затвердження Типового договору про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки», а саме: форма власності земельної ділянки не відповідає ч. 3 ст. 78 Земельного кодексу України, згідно постанови завдання на виконання робіт є додатком до договору про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;

2. Відповідно до ст. 50 Закону України «Про землеустрій» до проекту землеустрою долучити:

2.1. довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (станом на звітну дату), відповідно до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) (із змінами та доповненнями), затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 05.11.98р. №377;

2.2. кадастровий план земельної ділянки оформлений відповідно до вимог ст. 34 Закону України «Про Державний земельний кадастр».

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 34 Закону України «Про Державний земельний кадастр» на кадастровому плані земельної ділянки відображається:

- площа земельної ділянки;

- зовнішні межі земельної ділянки (із зазначенням суміжних земельних ділянок державної чи комунальної власності;

- координати повторних точок земельної ділянки;

- лінійні проміри між повторними точками меж земельної ділянки;

- кадастровий номер земельної ділянки;

- кадастрові номери суміжних земельних ділянок (за наявності);

- межі земельних угідь;

- межі частин земельних ділянок, на які поширюється дія обмежень у використанні земельних ділянок, права суборенди, сервітуту;

- контури об'єктів нерухомого майна, розташованих на земельній ділянці.

Таблиці із зазначенням координат усіх поворотних точок меж земельної ділянки, переліку земельних угідь, її площ, відомостей про цільове призначення земельної ділянки то розробника документації із землеустрою на земельну ділянку є невід'ємною частиною кадастрового плану земельної ділянки.

3. Оформлення документів здійснити відповідно до вимог Національного стандарту України Державної уніфікованої системи документації - ДСТУ 4163-2003, а саме відповідно до частини 5.23 вищезазначеного стандарту підпис складається з назви посади особи, яка підписує документ (повної, якщо документ надруковано не на бланку, скороченої - на документі, надрукованому на бланку), особистого підпису, ініціалу(-ів) і прізвища; частини 5.27 Відмітку про засвідчення копії документа складають зі слів «Згідно з оригіналом», назви посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її ініціалів та прізвища, дати засвідчення копії і проставляють нижче реквізиту.

4. Матеріали проекту землеустрою привести у відповідність до змісту, наведеному у землевпорядній документації, а саме: в змісту проекту землеустрою зазначені розрахунок розміру втрат сільського сільськогосподарського виробництва, перелік обмежень у використанні земельних ділянок, кадастровий план земельної ділянки, які відсутні в даному на погодження проекті землеустрою.

У цьому ж рішенні зазначено, що відповідно до п. 6 ст. 186-1 Земельного кодексу України підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише не відповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів документації із землеустрою або містобудівній документації.

Згідно частини 4 ст. 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» зміна цільового призначення земельної ділянки, яка не відповідає плану зонування території та/або детальному плану території забороняється.

Враховуючи наведене, обґрунтувати відповідність цільового призначення запланованої до відведення земельної ділянки чинній містобудівній документації.

Після усунення вищезазначених недоліків, у разі необхідності, привести проект землеустрою у відповідність до вимог законодавства.

Задовольняючи адміністративний позов частково про визнання протиправним та скасування цього висновку, суд першої інстанції виходив з того, що такий висновок прийнято необґрунтовано, без врахування преюдиційного значення судового рішення, що набрало законної сили у справі №826/16067/14, яким встановлено, що проект землеустрою відповідає вимогам чинного законодавства України; а також з того, що підстави непогодження вказаного проекту ідентичні за своїм змістом до тих, які викладено у оспорюваному висновку.

Враховуючи дискреційні повноваження, суд зобов'язав суб'єкта владних повноважень повторно розглянути заяву про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції виходячи з наступного.

Колегія суддів вважає, що вирішуючи даний спір, суд першої інстанції помилково виходив лише з преюдиційних обставин, не даючи правову оцінку обставинам та підставам, які слугували правовою підставою для непогодження проекту землеустрою та не врахував, що у справах щодо оскарження рішень суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

Як зазначив Вищий адміністративний суд у своєму роз'ясненні (лист ВАСУ від 14.11.12р. № 2379/12/13-12) передбачене частиною першої статті 72 КАС України звільнення від доказування не має абсолютного характеру і не може сприйматися судом як неможливість спростування під час судового розгляду обставин, які зазначені в іншому судовому рішенні. Адміністративні суди не повинні сприймати як обов'язкові висновки щодо фактичних обставин справи, наведені у чинних судових рішеннях за інших адміністративних, цивільних чи господарських справ.

Тим більше, що за результатами розгляду справи №826/16067/14, суд зобов'язав Головне управління Держземагентства у місті Києві повторно розглянути заяву про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки і такий розгляд мав місце, результатом якого було прийняття вже іншого висновку, що оспорюється у даній справі.

Так, положеннями ст. 50 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.03р. № 858-IV (надалі - Закон № 858-IV) передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання) або зміни цільового призначення земельної ділянки.

Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.

Відповідно до ст. 25 Закону № 858-IV документація із землеустрою розробляється у вигляді програм, схем, проектів, спеціальних тематичних карт, атласів, технічної документації. До видів документації із землеустрою входять, зокрема, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Отже, зміна цільового призначення земельної ділянки є підставою для складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка зазначається в пояснювальній записці до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та в інших документах, які є складовими частинами проекту землеустрою.

Пунктом «д» ч. 2 ст. 25 Закону № 858-IV передбачено, що одним із видів документації із землеустрою є проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Разом з тим, як встановлено колегією суддів, титульна сторінка поданого проекту землеустрою не відповідає вимогам п. «д» ст. 25 Закону № 858-IV, а саме: некоректно зазначена назва.

Крім того, у назві проекту землеустрою не вказано, що це зміна цільового призначення саме земельної ділянки.

Згідно зі ст. 50 Закону № 858-IV проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають: завдання на розроблення проекту землеустрою; пояснювальну записку; копію клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі формування та/або зміни цільового призначення земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності); рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом); письмову згоду землевласника (землекористувача), засвідчену нотаріально (у разі викупу (вилучення) земельної ділянки в порядку, встановленому законодавством), або рішення суду; довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями; матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування земельної ділянки); відомості про обчислення площі земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); копії правовстановлюючих документів на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці (за наявності таких об'єктів); розрахунок розміру втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом); розрахунок розміру збитків власників землі та землекористувачів (у випадках, передбачених законом); акт приймання-передачі межових знаків на зберігання (у разі формування земельної ділянки); акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності (у разі формування земельної ділянки); перелік обмежень у використанні земельних ділянок; викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); кадастровий план земельної ділянки; матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) (у разі формування земельної ділянки); матеріали погодження проекту землеустрою.

Відповідно до ч. 2 ст. 123 Земельного кодексу України, Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 04 березня 2004 року № 266 «Про затвердження Типового договору про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки».

Додатком 1 до зазначеної постанови передбачено бланк складання «Завдання на виконання робіт».

У зазначеному бланку «Завдання на виконання робіт» передбачено обов'язкові розділи, які мають бути зазначені та заповнені у «Завданні». Зокрема, має бути зазначено: виконувану роботу; підстави для виконання таких робіт; характеристика об'єкта (місце розташування об'єкта, форма власності, цільове призначення; вихідні дані; документи і матеріали, що повинні бути представлені за результатами виконаних робіт).

Разом з тим, завдання на розроблення зазначеного проекту землеустрою, надане позивачем, не містить дати та номера договору, що є підставою для виконання робіт, назву об'єкта і назву проекту землеустрою, вид проекту землеустрою вказано некоректно (ст. 25 Закону України «Про землеустрій»), а в графі «форма власності» вказано число 100 замість зазначення відповідної форми власності.

Отже, відповідач обґрунтовано вказав на невідповідність «Завдання на виконання робіт», наданого позивачем проекту землеустрою, вимогам Постанови Уряду № 266.

Згідно з ст. 50 Закону № 858-IV, однією із складових частин проекту землеустрою є кадастровий план земельної ділянки.

При цьому, колегія суддів зазначає, що кадастровий план на земельну ділянку, що проектується, складається розробником з вже існуючим відповідним цільовим призначенням.

Відповідно до приписів ст. 25 Закону № 858-IV, відповідність документації із землеустрою положенням нормативно-технічних документів, державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою засвідчується: у паперовій формі - підписом та особистою печаткою сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою.

Частиною 1 ст. 34 Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що на кадастровому плані земельної ділянки відображаються: площа земельної ділянки; зовнішні межі земельної ділянки (із зазначенням суміжних земельних ділянок, їх власників, користувачів суміжних земельних ділянок державної чи комунальної власності); координати поворотних точок земельної ділянки; лінійні проміри між поворотними точками меж земельної ділянки; кадастровий номер земельної ділянки; кадастрові номери суміжних земельних ділянок (за наявності); межі земельних угідь;ь межі частин земельних ділянок, на які поширюється дія обмежень у використанні земельних ділянок, права суборенди, сервітуту; контури об'єктів нерухомого майна, розташованих на земельній ділянці.

Разом з тим, у поданому до відповідача проекті землеустрою містився не кадастровий план земельної ділянки, а додаток до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 28.03.13р. №НВ-8000000000312013.

До того ж, зазначений витяг втратив чинність ще 28.06.13р., з огляду на те, що відповідно до п. 178 Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру» від 17.10.12р. № 1051, витяг з Державного земельного кадастру є дійсним протягом трьох місяців з моменту його видачі, крім витягу про земельну ділянку для оформлення права на спадщину, що видається спадкоємцям, та витягу з Державного земельного кадастру, що видається для підтвердження державної реєстрації земельної ділянки або внесення інших відомостей до Державного земельного кадастру, які є безстроковими.

Відповідно до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) із змінами та доповненнями, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 05 листопада 1998 року № 377, Закону України «Про Державний земельний кадастр» та постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру» відомості щодо кількості та якості земель узагальнюються центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Згідно із Розділами II-IV зазначеної Інструкції звіт за формами № 6-зем складається за станом на 1 січня кожного року і включає два розділи: землі, які входять до адміністративно-територіальних одиниць (розділ перший), у тому числі в межах населених пунктів (розділ другий); звіти за формами № 6а-зем і № 6б-зем складаються за станом на 1 січня і кожний включає два розділи: відповідно, зрошувані та осушені землі, які входять до адміністративно-територіальних одиниць, у тому числі - в межах населених пунктів; звіт за формою № 2-зем складається за станом на 01.01. і на 01.07. кожного року і включає два розділи - землі, які входять до адміністративно-територіальних одиниць та у тому числі - у межах населених пунктів.

Разом з тим, до проекту землеустрою було долучено лише інформаційну довідку про земельну ділянку Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київради (КМДА) від 16.05.14р. (а/ 67), яка не є складовою частиною проекту землеустрою.

Крім того, відповідно до п.7.12 Національного стандарту України Державної уніфікованої системи документації - ДСТУ 4163-2003 оформлюючи документи на двох і більше сторінках, друга та подальші сторінки мають бути пронумеровані. Номери сторінок ставлять посередині верхнього берега аркуша арабськими цифрами без слова «сторінка» та розділових знаків. Втім, сторінки проекту не були прошиті та пронумеровані.

Відповідно до п. 6 ст. 186-1 Земельного кодексу України, підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що відповідач обґрунтовано відмовив позивачу у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з підстав невідповідності його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Відповідно до п. 1 ч.1 ст. 202 КАС України, підставою для скасування постанови суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є: неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.

Керуючись ст.ст.195, 196, 202, 205, 207 КАС України, Київський апеляційний адміністративний суд

п о с т а н о в и в:

апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у м. Києві на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 05.02.16р. у справі №826/13516/15 - задовольнити.

Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 05.02.16р. у справі №826/13516/15 - скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні адміністративного позову.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання у повному обсязі шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуюча суддя Шелест С.Б.

Судді : Глущенко Я.Б.

Пилипенко О.Є.

Повний текст постанови складений: 06.04.16р.

Головуючий суддя Шелест С.Б.

Судді: Глущенко Я.Б.

Пилипенко О.Є.

Джерело: ЄДРСР 56943120
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку