open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Вліво
06.04.2018
Ухвала суду
20.02.2018
Постанова
16.02.2018
Ухвала суду
31.01.2018
Ухвала суду
22.01.2018
Ухвала суду
27.12.2017
Ухвала суду
11.12.2017
Ухвала суду
28.11.2017
Ухвала суду
09.11.2017
Ухвала суду
09.11.2017
Ухвала суду
11.10.2017
Ухвала суду
12.09.2017
Ухвала суду
24.07.2017
Ухвала суду
15.06.2017
Ухвала суду
23.05.2017
Ухвала суду
25.04.2017
Ухвала суду
03.04.2017
Ухвала суду
20.12.2016
Постанова
13.12.2016
Ухвала суду
24.10.2016
Ухвала суду
09.08.2016
Ухвала суду
26.05.2016
Постанова
16.05.2016
Ухвала суду
30.03.2016
Постанова
11.03.2016
Ухвала суду
28.01.2016
Ухвала суду
28.01.2016
Ухвала суду
26.11.2015
Постанова
17.11.2015
Ухвала суду
19.10.2015
Ухвала суду
20.07.2015
Ухвала суду
18.05.2015
Ухвала суду
16.04.2015
Ухвала суду
31.03.2015
Ухвала суду
12.03.2015
Ухвала суду
26.02.2015
Ухвала суду
10.02.2015
Ухвала суду
10.02.2015
Ухвала суду
16.01.2015
Ухвала суду
23.12.2014
Рішення
04.12.2014
Ухвала суду
20.11.2014
Ухвала суду
13.11.2014
Ухвала суду
14.10.2014
Ухвала суду
09.10.2014
Ухвала суду
25.09.2014
Ухвала суду
11.09.2014
Ухвала суду
20.08.2014
Ухвала суду
13.08.2014
Ухвала суду
28.07.2014
Ухвала суду
Вправо
Справа № 916/2958/14
Моніторити
Ухвала суду /06.04.2018/ Касаційний господарський суд Постанова /20.02.2018/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /16.02.2018/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /31.01.2018/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /22.01.2018/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /27.12.2017/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /11.12.2017/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /28.11.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /09.11.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /09.11.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /11.10.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /12.09.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /24.07.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /15.06.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /23.05.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /25.04.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /03.04.2017/ Господарський суд Одеської області Постанова /20.12.2016/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /13.12.2016/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /24.10.2016/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /09.08.2016/ Вищий господарський суд України Постанова /26.05.2016/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /16.05.2016/ Одеський апеляційний господарський суд Постанова /30.03.2016/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /11.03.2016/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /28.01.2016/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /28.01.2016/ Вищий господарський суд України Постанова /26.11.2015/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /17.11.2015/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /19.10.2015/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /20.07.2015/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /18.05.2015/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /16.04.2015/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /31.03.2015/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /12.03.2015/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /26.02.2015/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /10.02.2015/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /10.02.2015/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /16.01.2015/ Одеський апеляційний господарський суд Рішення /23.12.2014/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /04.12.2014/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /20.11.2014/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /13.11.2014/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /14.10.2014/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /09.10.2014/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /25.09.2014/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /11.09.2014/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /20.08.2014/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /13.08.2014/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /28.07.2014/ Господарський суд Одеської області
emblem
Справа № 916/2958/14
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /06.04.2018/ Касаційний господарський суд Постанова /20.02.2018/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /16.02.2018/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /31.01.2018/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /22.01.2018/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /27.12.2017/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /11.12.2017/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /28.11.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /09.11.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /09.11.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /11.10.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /12.09.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /24.07.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /15.06.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /23.05.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /25.04.2017/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /03.04.2017/ Господарський суд Одеської області Постанова /20.12.2016/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /13.12.2016/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /24.10.2016/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /09.08.2016/ Вищий господарський суд України Постанова /26.05.2016/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /16.05.2016/ Одеський апеляційний господарський суд Постанова /30.03.2016/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /11.03.2016/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /28.01.2016/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /28.01.2016/ Вищий господарський суд України Постанова /26.11.2015/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /17.11.2015/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /19.10.2015/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /20.07.2015/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /18.05.2015/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /16.04.2015/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /31.03.2015/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /12.03.2015/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /26.02.2015/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /10.02.2015/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /10.02.2015/ Одеський апеляційний господарський суд Ухвала суду /16.01.2015/ Одеський апеляційний господарський суд Рішення /23.12.2014/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /04.12.2014/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /20.11.2014/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /13.11.2014/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /14.10.2014/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /09.10.2014/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /25.09.2014/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /11.09.2014/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /20.08.2014/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /13.08.2014/ Господарський суд Одеської області Ухвала суду /28.07.2014/ Господарський суд Одеської області

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 березня 2016 року Справа № 916/2958/14

Вищий господарський суд України у складі колегії: головуючого, судді Васищака І.М., суддів Бондар С.В., Студенця В.І., за участі представників сторін В. Семака (дов. від 15.12.2015), Є. Гареєва (дов. Від 17.07.2014) та прокурора відділу Генеральної прокуратури України М. Томчук, розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Южненської філії на постанову Одеського апеляційного господарського суду від 26 листопада 2015 року у справі № 916/2958/14 за позовом Чорноморського прокурора з нагляду за додержанням законів у транспортній сфері Одеської області в інтересах держави в особі Міністерства інфраструктури України в особі державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Южненської філії та в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції України в особі Державної екологічної інспекції Північно-західного регіону Чорного моря до Компанії METEAR DENIZ ІSLERI VE TICARET A.S., треті особи: HABBERTON GROUP INC., Державна інспекція України з безпеки на морському та річковому транспорті, про стягнення,

УСТАНОВИВ: У липні 2014 року Чорноморський прокурор з нагляду за додержанням законів у транспортній сфері Одеської області звернувся до Господарського суду Одеської області з позовом в інтересах держави в особі Міністерства інфраструктури України в особі державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Южненської філії та в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції України в особі Державної екологічної інспекції Північно-західного регіону Чорного моря до Компанії METEAR DENIZ ІSLERI VE TICARET A.S. про стягнення з судновласника буксира "Kaptan Teoman" - Компанії METEAR DENIZ ІSLERI VE TICARET A.S. на користь державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Южненської філії 165 778,16 дол. США, що за курсом Національного банку України складає в еквіваленті 2 519 828 грн 03 коп. збитків, заподіяних затопленням судна "Onega" та про стягнення з судновласника буксира "Kaptan Teoman" - Компанії METEAR DENIZ ІSLERI VE TICARET A.S. на користь Державної екологічної інспекції Північно-західного регіону Чорного моря 40 880,81 дол. США, що еквівалентно 621 388 грн 31 коп. збитків, заподіяних затопленням судна "Onega", відповідно до курсу Нацбанку України (з урахуванням уточнених позовних вимог)

Відповідач позов не визнав, посилаючись на не встановлення причин затоплення судна та особи, з вини якої сталося забруднення внутрішніх морських вод України.

Ухвалами Господарського суду Одеської області від 13 серпня 2014 року та 11 вересня 2014 року до участі у справі третіми особами залучені: HABBERTON GROUP INC. і Державна інспекція України з безпеки на морському та річковому транспорті.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 23 грудня 2014 року (судді С. Власова, С. Гут, Ю. Щавинська) позов задоволено.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 26 листопада 2015 року рішення скасовано в частині стягнення з Компанії METEAR DENIZ ІSLERI VE TICARET A.S. на користь державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Южненської філії 839 412 грн 29 коп. і в позові в цій частині відмовлено; стягнуто з відповідача на користь державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Южненської філії 1 680 415 грн 74 коп.; у решті вимог рішення залишено без змін.

Державне підприємство "Адміністрація морських портів України" в особі Южненської філії просить постанову скасувати з підстав порушення апеляційним господарським судом статей 14.1.127, 14.1.179, 14.1.185, 14.1.203, 185, 187, 194 Податкового кодексу України та залишити в силі рішення.

Прокурор доводи касаційної скарги підтримав з тих же підстав.

Компанія METEAR DENIZ ІSLERI VE TICARET A.S. проти доводів касаційної скарги заперечує і в її задоволенні просить відмовити.

Колегія суддів вважає, що касаційна скарга задоволенню не підлягає.

Господарськими судами встановлено, що 2 червня 2014 року між Компанією METEAR DENIZ ІSLERI VE TICARET A.S. - власником буксиру "Kaptan Teoman" і HABBERTON GROUP INC. - власник човна, наймач був укладений договір про буксирування рибацького човна "Onega", тоннаж брутто 3 988 MTS/ нетто 1 196 MTS, найбільша довжина 93, 5 м, максимальна ширина 15, 20 м, осідання при буксируванні 4, 00 м, власником якого є HABBERTON GROUP INC.

Умовами договору сторони погодили, що загальні умови буксирування: у хорошому стані, придатному для буксирування у відкритому морі Буксир "MTUG Kaptan Teoman", тоннаж 358, 00 метричних тонн, класифікаційне товариство - Turkish Lloyd; характер роботи - одноразова послуга з буксирування; передбачуваний шлях прямування - найбільш безпечний та короткий на розсуд капітана Буксиру; місце виходу в рейс - Миколаїв/Україна; місце призначення - Аліага Роудз, Турецька Республіка (пункти 11, 13, 15, 16, 22-25 договору).

За повідомленням портового нагляду, 8 червня 2014 року о 8 год. 15 хв. до головної диспетчерської порту "Южний" надійшла інформація про надання якірної стоянки буксиру "Kaptan Teoman" під прапором Турецької Республіки, оскільки судно "Onega" під прапором Сієро-Ліоне, яке буксирувалося, має крен на лівий борт, який постійно збільшується.

О 10 год. 45 хв. того ж дня судно "Onega" затонуло в акваторії порту "Южний" і начальником адміністрації морського порту "Южний" був виданий наказ № 379/1 "Про затвердження складу комісії розслідування випадку забруднення акваторії у межах зони відповідальності Южненської філії, яке сталося у наслідок аварійної морської події з судном "Onega" у районі якірної стоянки № 356 8 червня 2014 року".

Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Чорного моря було складено низку актів обстеження акваторії Южненської філії державного підприємства "Адміністрація морських портів України", якими зафіксовано: на поверхні морської води було виявлено плівку нафтопродукту з яскравими кольоровими смугами загальною площею 75 000 м2, яка йде з місця затоплення судна "Onega", силами відповідних підрозділів Южненської філії проводяться роботи з ліквідації наслідків забруднення акваторії (акт від 8 червня 2014 року № 57); виявлено плівку нафтопродукту сріблястого кольору загальною площею 77 500 м2 та плівку нафтопродукту з яскравими кольоровими смугами загальною площею 5 000 м2 (акт від 9 червня 2014 року № 60); виявлено плівку нафтопродукту сріблястого кольору загальною площею 73 000 м2 та плівку нафтопродукту з яскравими кольоровими смугами загальною площею 2 000 м2 (акт від 10 червня 2014 року № 62); виявлено плівку нафтопродукту сріблястого кольору загальною площею 34 000 м2 та плівку нафтопродукту з яскравими кольоровими смугами загальною площею 1 000 м2 (акт від 11 червня 2014 року № 65); виявлено плівку нафтопродукту сріблястого кольору загальною площею 29 400 м2 та плівку нафтопродукту з яскравими кольоровими смугами загальною площею 600 м2 (акт від 12 червня 2014 року № 67); виявлено плівку нафтопродукту сріблястого кольору загальною площею 17 500 м2 та плівку нафтопродукту з яскравими кольоровими смугами загальною площею 500 м2 (акт від 13 червня 2014 року № 70).

В матеріалах справи наявні також акти аналогічного змісту, складені за період червень-вересень 2014 року.

23 червня 2014 року начальником адміністрації морського порту "Южний" затверджено акт розслідування випадку забруднення акваторії порту, у якому зазначено, що станом на 16 год. 23 червня 2014 року сума загальних витрат на ліквідацію портом наслідків забруднення у результаті аварійної морської події складає 64 353,49 дол. США з податком на додану вартість.

За фактом порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища України Державною екологічною інспекцією Північно-західного регіону Чорного моря складено протокол від 13 червня 2014 року № 003222, яком зафіксовано, що 8 червня 2014 року о 01 год. 15 хв. буксир "Kaptan Teoman" розпочав буксирування судна "Onega", яке є вантажем "риболовний траулер", номер ІМО 8218665, з порту Миколаїв до порту Аліага; під час буксирування у внутрішніх морських територіальних водах України в районі якірної стоянки 356 судно "Onega" затонуло і в цьому місті з'явилася плівка нафтопродуктів, що призвело до забруднення внутрішніх морських територіальних вод України, басейну Чорного моря, акваторії Южненської філії державного підприємства "Адміністрація морських портів України" нафтопродуктами, що є порушенням статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища".

У зв'язку із забрудненням внутрішніх морських територіальних вод України акваторії Южненської філії державного підприємства "Адміністрація морських портів України" адміністрацією морського порту Южний були проведені роботи з ліквідації забруднення акваторії порту.

Комісією з розслідування аварійної морської події, яку призначено наказом Державної інспекції України з безпеки на морському та річковому транспорті від 10 червня 2014 року, 1 липня 2014 року затверджено акт від 27 червня 2014 року розслідування аварійної морської події (далі - акт розслідування), згідно з пунктом 5 якого основними можливими причинами аварійної морської події є надходження води у корпус буксируваного об'єкта "Onega", що спричинило втрату запасу плавучості та його затоплення. Потрапляння води до корпусу об'єкту "Onega" могло статися з причин відсутності повної герметизації підводної частини корпусу об'єкта "Onega" та незадовільного технічного стану донно-забірної арматури судна. Затопленню також сприяв маневр, виконаний капітаном буксиру "Kaptan Teoman" під час постановки на якірну стоянку № 356 Южненської філії державного підприємства "Адміністрація морських портів України", а саме поворот через лівий борт, на який вже був створений крен. Виникненню аварійної морської події також сприяв формальний огляд сюрвеєром компанії Марін Компані ЛТД стану буксируваного об'єкту "Onega" та його герметичних закриттів.

Пунктом 8.1. акта розслідування аварійна морська подія класифікується як дуже серйозна аварія; за обліковими індексами класифікація аварійної морської події: за видами - ВО (1.1.4 - утрата остійності, плавучості - утворення не відновлюваного аварійного нахилу судна (крену, диференту), перекидання, затоплення), за причинами -БВ (2.2.9 - невстановлена - у разі, якщо розслідуванням не виявлена будь-яка причина аварійної морської події), за наслідками - НС (3.4. - загибель судна, передбачувана загибель, залишення судна в морі, повне конструктивне руйнування судна, що виключає можливість або доцільність його відновлення) НД (3.11 - забруднення навколишнього природного середовища).

Пунктом 8.3. акта розслідування зафіксований "Перелік конкретних порушень вимог безпеки судноплавства", зокрема:

- капітаном буксиру "Kaptan Teoman" не виконані у повному обсязі рекомендації класифікаційного товариства Dromon Bureau Shipping, що видав сертифікат про буксирування № 140507 TOW;

- капітан буксиру "Kaptan Teoman" не своєчасно повідомив порт "Южний", у зоні дії якої знаходився, про виникнення аварійного стану з об'єктом буксирування;

- судновласник не забезпечив належної підготовки до безпечної буксировки об'єкта "Onega"; не врахував рекомендації керівництва з безпеки океанських буксировок: а) буксируваний об'єкт повинен мати достатню остійність в непошкодженому стані для всіх станів з вантажем і в баласті, які можуть виникнути під час рейсу; повинна бути перевірена відповідність будь-яким застосованим критеріям з остійності в непошкодженому стані; б) до виходу в море водонепроникність і непроникність під час впливу моря повинні бути підтверджені шляхом перевірки пристроїв закриття всіх люків, клапанів, повітряних трубок та інших отворів, через які вода могла б потрапити в буксируваний об'єкт і вплинути на його остійність; повинно також бути підтверджено, що будь-які водонепроникні двері або інші пристрої закриття в корпусі надійно закриті і що будь-які кришки, що знімаються знаходяться на штатних місцях; г) буксируваний об'єкт повинен мати підходящу осадку і диферент для відповідного рейсу, у співставленні зі станом остійності.

У матеріалах справи наявна Екологічна декларація Міністерства екології та природних ресурсів України від 21 травня 2014 року, якою риболовному судну "Onega" гарантовано екологічну безпеку.

30 травня 2014 року Класифікаційним товариством Dromon Bureau of Shipping видано Сертифікат буксирування № 1405076TOW, яким засвідчено, що судно "Onega" може бути буксируване з порту Миколаїв (Україна) до порту Аліага (Турецька Республіка) за допомогою буксира "Kaptan Teoman". У додатку А до Сертифікату надано рекомендації капітану буксиру "Kaptan Teoman", а в пункті 1 Додатку А зазначено, що всі отвори танків для доступу, двері, світлові люки, ілюмінатори, тощо, надійно закриті та обладнані прокладками для забезпечення водонепроникності. 2 червня 2014 року MARINE SERVICE COMPANY LTD було видано свідоцтво про схвалення буксирування судна "Onega" буксиром "Kaptan Teoman" з порту Миколаєва (Україна) до Аліага (Турецька Республіка).

Звертаючись до суду з позовом, прокурор зазначив, що за розрахунком адміністрації порту відповідач має відшкодувати шкоду, заподіяну внаслідок затоплення судна "Onega" у розмірі 165 778,16 дол. США, що за курсом Національного банку України в еквіваленті складає 2 519 828 грн 03 коп., а також Державній екологічній інспекції Північно-західного регіону Чорного моря в розмірі 40 880,81 дол. США, що еквівалентно 621 388 грн 31коп. (суми в іноземній валюті визначено згідно із виставленими рахунками).

За правилами частини першої, пункту 2 частини третьої статті 110 Водного кодексу України порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України. Відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи, винні, зокрема, у забрудненні та засміченні вод.

Згідно з приписами статті 111 Водного кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України. Відшкодування збитків, завданих внаслідок порушень водного законодавства, не звільняє винних від збору за спеціальне водокористування, а також від необхідності здійснення заходів щодо ліквідації шкідливих наслідків. Притягнення винних у порушенні водного законодавства до відповідальності не звільняє їх від обов'язку відшкодування збитків, завданих ними внаслідок порушення водного законодавства.

Відповідно до частин четвертої і п'ятої статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі (частина 1 статті 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища").

За змістом пункту 4.11 Положення про класифікацію, порядок розслідування та обліку аварійних морських подій із суднами, яке затверджено наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 29 травня 2006 року № 516 результати розслідування аварійної морської події оформляються актом розслідування аварійної морської події.

Відповідно до пункту 4.18 Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, який затверджено наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10 вересня 2008 року № 464 при встановленні під час перевірки порушення суб'єктами господарювання вимог законодавства щодо охорони територіальних і внутрішніх морських вод від забруднення і засмічення (стаття 59-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення), крім акта перевірки, складається протокол про адміністративне правопорушення українською та англійською мовами відповідно до Положення про порядок обчислення розміру відшкодування та сплати збитків, заподіяних внаслідок забруднення із суден, кораблів та інших плавучих засобів територіальних і внутрішніх морських вод України, затвердженого наказом Мінекобезпеки України від 26 жовтня 1995 року №116 (далі - Положення № 116).

Положення № 116 застосовується для обчислення розмірів відшкодування збитків, заподіяних внаслідок забруднення із будь-яких суден, кораблів та інших плавучих засобів. За фактом скиду на основі результатів державного та громадського контролю, спеціальних досліджень та візуальних спостережень складається протокол про порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища України (далі - Протокол, додаток № 1 до цього Положення). Протокол підписується капітаном судна, іншого плавучого засобу, командиром корабля (або особою, що виконує їх обов'язки), судновласником, а їх підписи засвідчуються судновою печаткою (печаткою корабля, іншого плавучого засобу). Розмір відшкодування збитків обчислюється Державною екологічною інспекцією та/або спеціальними підрозділами Мінприроди на основі Протоколу та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення, не пізніше п'яти діб з дня виявлення забруднення - для українських судновласників, і однієї доби - для іноземних. Кількість скинутих у водне середовище забруднюючих речовин розраховується на підставі перевірки суднових документів з урахуванням норм природного зменшення вантажу при перевезенні. Кількість нафти та нафтопродуктів, скинутих у водне середовище, визначається на основі обстеження судна, перевірки записів у суднових чи машинних журналах та журналах реєстрації заходів щодо запобігання забрудненню моря. При відсутності даних про кількість скинутої нафти (нафтопродуктів) її маса визначається за пунктом 5.1.6 формулою (3) Методики. Обчислення розміру відшкодування збитків, заподіяних внаслідок забруднення із суден, кораблів, інших плавучих засобів територіальних і внутрішніх морських вод, проводиться в доларах США на підставі кількості забруднюючих речовин, скинутих у водне середовище, визначеної згідно з розділом 2 цього Положення та такс, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 3 липня 1995 року № 484 (484-95-п) "Про затвердження такс для обчислення розміру відшкодування збитків, заподіяних внаслідок забруднення із суден, кораблів та інших плавучих засобів територіальних і внутрішніх морських вод України" (додаток № 2 до цього Положення). Після обчислення розміру відшкодування збитків державними інспекторами України з охорони навколишнього природного середовища відповідних територій Державної екологічної інспекції або спеціальних підрозділів Мінприроди оформлюється Претензія (додаток № 3 до цього Положення) (пункти 1.2, 1.3, 1.4, 2.1, 2.3, 3.1, 3.3 Положення № 116).

Основні вимоги до обчислення розміру збитків, завданих державі внаслідок забруднення навколишнього природного середовища, що сталося у разі витоку або зливу нафти із суден, а також суб'єктам господарської діяльності, які зазнали збитків внаслідок витрат на попереджувальні заходи або заходи з відтворення природних ресурсів, які були фактично вжиті або мають бути вжиті, чи внаслідок неодержаних через порушення господарської діяльності доходів, відповідно до Міжнародної конвенції про цивільну відповідальність за шкоду від забруднення нафтою 1992 року встановлені у Методиці обчислення розміру збитків від забруднення нафтою, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2003 року № 631.

Пунктом 6.12 Положення про Державну екологічну інспекцію Північно-західного регіону Чорного моря, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції від 12 грудня 2011 року № 136 передбачено, що Державна екологічна інспекція Північно-західного регіону Чорного моря має право розраховувати розмір збитків, заподіяних державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства та пред'являти претензії.

14 червня 2014 року Державною екологічною інспекцією Північно-західного регіону Чорного моря складено Претензію № 000031 із розрахунком збитків на суму 26 293,68 дол. США на ім'я судновласника Компанії METEAR DENIZ ІSLERI VE TICARET A.S, проте капітан буксиру "Kaptan Teoman" (власник Компанія METEAR DENIZ ІSLERI VE TICARET A.S.) від одержання Претензії відмовився.

У подальшому Державною екологічною інспекцією Північно-західного регіону Чорного моря в зв'язку з затопленням судна "Onega" здійснено розрахунок збитків, заподіяних внаслідок забруднення із суден, кораблів та інших плавучих засобів територіальних і внутрішніх морських вод України на загальну суму 40 880,81 дол. США.

Отже затоплення судна "Onega" спричинило забруднення навколишнього природного середовища, чим завдало шкоду об'єктам права власності Українського народу відповідно до статті 13 Конституції України.

За правилами частин 1 і 2 статті 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Частинами 2 і 5 статті 1187 Цивільного кодексу України визначено, що шкода, завдана джерелом підвищеної небезпеки, відшкодовується особою, яка на відповідній правовій підставі (право власності, інше речове право, договір підряду, оренди тощо) володіє транспортним засобом, механізмом, іншим об'єктом, використання, зберігання або утримання якого створює підвищену небезпеку. Особа, яка здійснює діяльність, що є джерелом підвищеної небезпеки, відповідає за завдану шкоду, якщо вона не доведе, що шкоди було завдано внаслідок непереборної сили або умислу потерпілого.

Діяльність відповідача, пов'язана з використанням буксира "Kaptan Teoman" для буксирування судна "Onega", є джерелом підвищеної небезпеки, оскільки буксир використовувався як транспортний засіб, а судно, яке буксирувалось, ні. Згідно з приписами статті 227 Кодексу торговельного мореплавства України початком відповідальності власника буксируючого судна за договором морського буксирування вважається момент прийняття судна, що буксирується, або іншого плавучого об'єкта на буксир у початковому пункті буксирування і закінченням відповідальності - момент поставлення судна, що буксирується, або іншого плавучого об'єкта на швартові або на якір у кінцевому пункті буксирування.

За умовами договору про буксирування від 2 червня 2014 року Компанія METEAR DENIZ ІSLERI VE TICARET A.S. прийняла об'єкт буксирування - рибацький човен "Onega" - у хорошому стані, придатному для буксирування у відкритому морі та відповідно до статті 227 Кодексу торговельного мореплавства України несе відповідальність за рибацький човен "Onega" до моменту поставлення судна, що буксирується на швартові або на якір у кінцевому пункті буксирування.

За змістом статей 33 і 34 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог. Усупереч вказаним статтям, відповідач не надав господарським судам доказів у підтвердження тієї обставини, що шкоду було завдано не з його вини, унаслідок непереборної сили або умислу потерпілого.

Таким чином господарські дійшли правомірного висновку про те, що відповідальність за шкоду, яка заподіяна затопленням судна "Onega", несе власник буксира "Kaptan Teoman" - Компанія METEAR DENIZ ІSLERI VE TICARET A.S. та позовні є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню на підставі частини 2 статті 1187 Цивільного кодексу України.

Господарські суди дійшли також обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог про стягнення на користь Державної екологічної інспекції Північно-західного регіону Чорного моря 621 388 грн 31 коп. збитків, оскільки Інспекцією здійснені розрахунки завданої шкоди (копії яких наявні в матеріалах справи), правильність яких перевірена господарськими судами та не спростована відповідачем.

Водночас апеляційний господарський суд дійшов висновку про часткове скасування рішення в частині суми збитків, що підлягають стягненню з Компанії METEAR DENIZ ІSLERI VE TICARET A.S. на користь державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Южненської філії.

За правилами частини першої статті 41 Господарського процесуального кодексу України для роз'яснення питань, що виникають при вирішенні господарського спору і потребують спеціальних знань, господарський суд призначає судову експертизу.

Ухвалою Одеського апеляційної господарського суду від 18 травня 2015 року призначено судову економічну експертизу.

Висновком від 18 вересня 2015 року № 9359/15-45експерта Київського науково дослідного інституту судових експертиз за результатами проведення судово-економічної експертизи установлено, що розмір витрат державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Южненської філії у заходах з локалізації та ліквідації наслідків морської аварії документально підтверджується у сумі 1 680 415 грн 74 коп. без податку на додану вартість; оподаткування операцій - виконання робіт, наданих послуг, використаних матеріалів, місце постачання яких розташоване на митній території України, у процесі здійснення заходів з локалізації та ліквідації наслідків морської аварії документально та нормативно обґрунтовано; документально підтверджений розмір витрат, понесених при ліквідації наслідків аварії морської події, наведений у Розрахунку витрат, складає суму 1 680 415 грн 74 коп. (без податку на додану вартість).

Позивачем не надано доказів сплати податку на додану вартість у ціні робіт, послуг та матеріалів, що використані для ліквідації наслідків аварійної морської події в порту.

З урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції, колегія суддів вважає, що під час розгляду справи фактичні її обставини були встановлені апеляційним господарським судом на підставі всебічного, повного і об'єктивного дослідження поданих сторонами доказів, висновки суду відповідають цим обставинам і їм дана належна юридична оцінка з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ: Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 26 листопада 2015 року у справі № 916/2958/14 залишити без змін, а касаційну скаргу державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Южненської філії без задоволення.

Головуючий, суддя І. М. Васищак Суддя С. В. Бондар Суддя В. І. Студенець

Джерело: ЄДРСР 56881418
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку