open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

09 березня 2016 року № 826/24581/15

Суддя Окружного адміністративного суду міста Києва Мазур А.С., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом

ОСОБА_1

до

Головного управління Державної міграційної служби України у м. Києві в особі Печерського районного відділу Головного управління Державної міграційної служби України у м. Києві

про

визнання рішення неправомірним, зобов'язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА _1 звернулась до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Головного управління Державної міграційної служби України у м. Києві в особі Печерського районного відділу Головного управління Державної міграційної служби України у м. Києві, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної міграційної служби України у м. Києві в особі Печерського районного відділу Головного управління Державної міграційної служби України у м. Києві від 29.10.2015 року №7/2275-15 щодо відмови ОСОБА_1 у видачі довідки про набуття громадянства України її донькою ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1;

- зобов'язати Головне управління Державної міграційної служби України у м. Києві в особі Печерського районного відділу Головного управління Державної міграційної служби України видати ОСОБА_1 (зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1, код РНОКПП НОМЕР_1) довідку про набуття громадянства України ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1.

В обґрунтування позовних вимог зазначено про безпідставність оскаржуваного рішення відповідача, адже не існує жодних підстав для відмови у видачі ОСОБА_2 підтвердження про набуття останньою громадянства України, необхідного для оформлення паспорта України для виїзду за кордон.

Представник позивача в судовому засіданні просив задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Відповідач заперечень по суті позову не надав, явку уповноваженого представника в судове засідання не забезпечив, хоча був належним чином повідомлений про час, дату та місце судового вирішення справи.

Суд, керуючись приписами частини 6 статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України, надавши можливість присутнім учасникам судового розгляду у повній мірі реалізувати свої процесуальні права, та, враховуючи відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, завершив розгляд справи в порядку письмового провадження.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення представників позивача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд м. Києва, встановив наступне.

22 жовтня 2015 року ОСОБА_1 звернулася до начальника Печерського РВ ГУ ДМС в м. Києві Берікашвілі К.В. із заявою, в якій просила видати довідку, що підтверджує громадянство України її дочки ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, місце народження Російська Федерація, м. Москва.

Листом від 29 жовтня 2015 року за № 7/2275-15 начальник Печерського РВ ГУ ДМС в м. Києві Берікашвілі К.В. повідомив позивача про відмову у задоволенні клопотання про набуття громадянства України ОСОБА_2, оскільки жоден з батьків не має громадянства України, а надані заявником документи не підтверджують наявність фактів, з якими ст.14 Закону України «Про громадянство України» пов'язує набуття ОСОБА_2 громадянства України. Також, зауважено, що копія наданого ОСОБА_1 паспорту громадянина України серії НОМЕР_2, виданого Печерським РВ ГУ ДМС України у м. Києві від 17.09.2015 року, не спростовує вказаного висновку.

Позивач, не погоджуючись з прийнятим рішенням, звернувся з позовом до суду щодо визнання його протиправним та скасування, з приводу чого суд зазначає наступне.

Правовий зміст громадянства України, підстави і порядок його набуття та припинення, повноваження органів державної влади, що беруть участь у вирішенні питань громадянства України, порядок оскарження рішень з питань громадянства, дій чи бездіяльності органів державної влади, їх посадових і службових осіб визначені Законом України «Про громадянство України» від 18.01.2001 № 2235-III (далі-Закон № 2235).

Невичерпний перелік підстав набуття громадянства України визначено у ст. 6 Закону № 2235-ІІІ, відповідно до якої громадянство України набувається, зокрема, за народженням (п. 1 ч. 1 ст. 6 Закону).

Правові підстави набуття особою громадянства України за народженням передбачено в ст. 7 Закону № 2235-ІІІ, у ч. 1 якої передбачено, що особа, батьки або один з батьків якої на момент її народження були громадянами України, є громадянином України.

З метою організації виконання Закону України «Про громадянство України» Указом Президента України від 27.03.2001 №215 затверджено Порядок провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень (далі - Порядок №215), який визначає перелік документів, які подаються для встановлення, оформлення та перевірки належності до громадянства України, прийняття до громадянства України, оформлення набуття громадянства України, припинення громадянства України, скасування рішень про оформлення набуття громадянства України, а також процедуру подання цих документів та провадження за ними, виконання прийнятих рішень з питань громадянства України.

Відповідно до п. 3 Порядку заява з питань громадянства подається у письмовій формі з зазначенням дати її складання та підписується заявником. Заяву з питань громадянства дитини підписує один з її батьків або інший законний представник дитини.

За змістом п. 4 Порядку особа, яка проживає в Україні на законних підставах, подає заяви та інші документи з питань громадянства до управління, відділу (сектору) міграційної служби в районі, районі у місті, місті обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення за місцем проживання особи в Україні.

В абз. 4 п. 5 Порядку передбачено, що заява та інші документи з питань громадянства дитини подаються одним з її батьків або іншим законним представником дитини за місцем проживання дитини або одного з її батьків чи іншого законного представника. Під час подання заяви та інших документів з питань громадянства пред'являється документ, що посвідчує особу заявника, а також документ про проживання заявника на території України або про його постійне проживання за кордоном та подаються копії таких документів.

Згідно з п. 17 Порядку для оформлення набуття громадянства України за народженням особою, батьки (один із них) якої на момент її народження були громадянами України (частина перша статті 7 Закону), один з її батьків подає такі документи: заяву про оформлення набуття особою громадянства України за народженням; копію свідоцтва про народження особи; копію паспорта громадянина України або іншого передбаченого статтею 5 Закону документа, що підтверджує факт перебування одного з батьків особи у громадянстві України; копію документа, який підтверджує, що батько дитини є іноземцем або особою без громадянства.

Відповідно до п. 89 Порядку управління, відділ (сектор) міграційної служби в районі, районі у місті, місті обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, до якого подано документи щодо встановлення або оформлення належності до громадянства України, перевіряє відповідність оформлення поданих документів вимогам законодавства України. Якщо під час перевірки буде встановлено, що подані заявником документи не оформлені відповідно до вимог законодавства України, управління, відділ (сектор) міграційної служби в районі, районі у місті, місті обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення не пізніш як у двотижневий строк з дня надходження документів повертає їх заявникові для усунення недоліків. Якщо заявник у двомісячний строк з дня повернення йому документів не усуває недоліки та не подає документи повторно, начальник управління, відділу (сектору) міграційної служби в районі, районі у місті, місті обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення приймає рішення про припинення провадження за цією заявою.

Подані заявником належно оформлені документи не пізніш як у двотижневий строк з дня їх надходження надсилаються до головного управління (управління) міграційної служби в Автономній Республіці Крим, області, містах Києві та Севастополі.

Згідно з п. 90 Порядку Головне управління (управління) міграційної служби в Автономній Республіці Крим, області, містах Києві та Севастополі перевіряє відповідність оформлення документів щодо встановлення або оформлення належності до громадянства України вимогам законодавства України та підтвердження ними наявності фактів, з якими Закон пов'язує належність особи до громадянства України.

Як встановлено в ході судового розгляду справи, за результатом розгляду наданого клопотання про набуття громадянства України ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, начальником Печерського РВ ГУ ДМС в м. Києві Берікашвілі К.В. відмовлено у задоволенні клопотання про набуття громадянства України останньої, оскільки жоден з батьків не має громадянства України, а надані заявником документи не підтверджують наявність фактів, з якими ст.14 Закону України «Про громадянство України» пов'язує набуття ОСОБА_2 громадянства України.

Проте, суд не погоджується з зазначеним, оскільки, статтею 5 Закону України "Про громадянство України" визначено, що документом, який підтверджує громадянство України, є зокрема паспорт громадянина України. Зразок та порядок видачі паспорта громадянина України визначається положенням про паспорт громадянина України, яке затверджується Верховною Радою України.

Положення про паспорт громадянина України затверджено постановою Верховної ради України від 02 вересня 1993р. № 3423-ХІІ "Про внесення змін і доповнень до Положення про паспорт громадянина України, затвердженого Постановою Верховної Ради України «Про затвердження положень про паспорт України та свідоцтво про народження»" (далі по тексту - Положення № 3423-ХІІ).

Відповідно до пункту 1 Положення № 3423-ХІІ паспорт громадянина України є документом, що посвідчує особу власника та підтверджує громадянство України.

Як вбачається з матеріалів справи, при поданні заяви про набуття громадянства України ОСОБА_2, ОСОБА_1, надала паспорт громадянина України серія НОМЕР_2, виданий 17.09.2015 року Печерським РВ ГУ ДМС України в м. Києві.

Враховуючи, що підставою відмови щодо оформлення набуття громадянства України ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1 слугував лише факт відсутності у батьків громадянства України, суд дійшов висновку про необґрунтованість відмови відповідача.

Поряд з цим, суд вважає за необхідне звернути увагу на наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З вищезазначеної норми Конституції України слідує, що кожен орган державної влади зобов'язаний діяти виключно в межах передбачених чинним законодавством. Відповідно, суд при вирішенні питання щодо правомірності дій (бездіяльності) суб'єкта владних повноважень може вирішувати питання щодо відповідності таких дій нормам чинного законодавства, однак не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які віднесені по компетенції цього органу державної влади.

Пунктом 4 частини 1 статті 24 Закону №2235-ІІІ від 18.01.2001 року визначено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері громадянства, здійснює повноваження щодо прийняття рішень про оформлення набуття громадянства України особами з підстав, передбачених, зокрема, пунктом 2 статті 6 цього Закону, а саме, за територіальним походженням.

Отже, прийняття рішення про оформлення набуття громадянства України, відноситься до виключної компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері громадянств, а відтак судові органи не вправі перебирати на себе його повноваження.

Така позиція суду повністю узгоджується із позицією Верховного Суду України, викладеною в постанові Пленуму №13 від 24.10.2008 року, згідно якої, суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймаючи замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб'єкта владних повноважень та з позицією Європейського суду з прав людини, який неодноразово зазначав, що завдання суду при здійсненні його контрольної функції полягає не в тому, щоб підміняти органи влади держави, і суд не повинен підміняти думку національних органів будь-якою своєю думкою.

В той же час, у контексті положень ч. 1 ст. 6 КАС України, яка передбачає право на судовий захист, завдання адміністративного судочинства полягає у захисті саме порушених прав особи в публічно-правових відносинах. При цьому захист прав, свобод та інтересів осіб передбачає наявність встановленого судом факту їх порушення.

Відповідно до ч. 2 ст. 11 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог; суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.

А відтак, з метою повного захисту прав та інтересів позивача суд вважає за необхідне частково задовольнити позовні вимоги ОСОБА_1 та, користуючись правом, передбаченим ч. 2 ст. 11 КАС України, визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної міграційної служби України у м. Києві в особі Печерського районного відділу Головного управління Державної міграційної служби України у м. Києві, викладене у листі від 29.10.2015 року №7/2275-15 щодо відмови ОСОБА_1 у видачі довідки про набуття громадянства України її донькою ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1 та зобов'язати відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 22.10.2015 року згідно вимог чинного законодавства.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Керуючись ст. ст. 11, 69-71, 160-165, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної міграційної служби України у м. Києві в особі Печерського районного відділу Головного управління Державної міграційної служби України у м. Києві, викладене у листі від 29.10.2015 року №7/2275-15 щодо відмови ОСОБА_1 у видачі довідки про набуття громадянства України її донькою ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1.

Зобов'язати Головне управління Державної міграційної служби України у м. Києві в особі Печерського районного відділу Головного управління Державної міграційної служби України у м. Києві повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 22.10.2015 року про набуття громадянства України її донькою ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1 згідно вимог чинного законодавства.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Постанова набирає законної сили в порядку передбаченому ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства та може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги.

Суддя А.С. Мазур

Джерело: ЄДРСР 56283771
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку