open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 лютого 2016 року Справа № СК-130306/11

Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді: Глушка І.В.

суддів: Большакової О.О., Макарика В.Я.

за участю секретаря судового засідання: Гнідець Р.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області на постанову Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 25.01.2011 року по справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області про перерахунок пенсії,-

встановив:

27.11.2009 року позивач - ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом до відповідачів - Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (далі - ГУ ПФУ в Івано-Франківській області), Управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області (далі - УМВС в Івано-Франківській області) про перерахунок пенсії.

Позовні вимоги ОСОБА_1 мотивовані тим, що ГУ ПФУ в Івано-Франківській області при призначенні йому пенсії в січні 2008 року безпідставно занизило її розмір, не включивши премію в розмірі 90% та 50 % надбавки за особливі умови служби, яка є одним з видів додаткового грошового забезпечення у зв'язку з чим занижено розмір пенсії ОСОБА_1

Тому, позивач просить суд зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області перерахувати ОСОБА_1 призначену з 1 січня 2008 року пенсію у розмірі 832 грн. 28 коп., виходячи з грошового утримання 3923 грн. 65 коп. за останньою штатною посадою, яка повинна складати 1961 грн. відповідно до ст. 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу внутрішніх справ та деяких інших осіб» або на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2007 року № 1294 у розмірі 1305 грн. 59 коп. з урахуванням 90 % премії; на підставі абз. 2 ст. 55 Закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу внутрішніх справ та деяких інших осіб» з перерахованої пенсії виплатити позивачу у повному обсязі недоплачену з 1 січня 2008 року суму пенсії за кожний місяць з нарахуванням компенсації втрати частини доходів; відшкодувати моральну шкоду на підставі ст. 17 Закону України «Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» в розмірі 10000 грн; зобов'язати відділ фінансового забезпечення управління Міністерства внутрішніх справ України в Івано-Франківській області надати у Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області відповідну довідку про перерахунок призначеної пенсії; зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснювати нарахування і виплату пенсії в майбутньому відповідно до діючих на момент виплати пенсії нормативно-правових актів.

Постановою Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 25.01.2011 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано за ОСОБА_1 право на підвищення пенсії з 01.01.2008 року з урахуванням надбавки за особливо важливі завдання в розмірі 50% та премії в розмірі 90%. Зобов'язано УМВС України в Івано-Франківській області видати довідку для проведення перерахунку пенсії ОСОБА_1 Зобов'язано ГУ ПФУ в Івано-Франківській області провести перерахунок пенсії ОСОБА_1 з урахуванням проведених доплат та виплатити різницю. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним рішенням суду, відповідач - ГУ ПФУ в Івано-Франківській області оскаржило його в апеляційному порядку. Вважає, що постанова прийнята з неповним з'ясуванням обставин справи, з порушенням норм матеріального і процесуального права та підлягає скасуванню з підстав, викладених в апеляційній скарзі. Просить скасувати постанову та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги ГУ ПФУ в Івано-Франківській області зокрема посилається на те, що пенсія була призначена позивачу на підставі наявних документів на час її призначення. З 01.01.2008 року на підставі Постанови КМУ № 45 від 13.02.2008 року позивачу було проведено перерахунок пенсії на підставі Довідки виданої УМВС від 14.04.2008 року у зв"язку з чим пенсія з 832,28грн., склала 1305,59грн. Тому, підстави для визначення премії в розмірі 90 % та надбавки 50% відсутні, оскільки такі за змістом зазначеної Постанови повинні визначатися в середньому розмірі.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційну скаргу апелянта слід задовольнити частково, а оскаржувану постанову - скасувати, з наступних підстав.

Зі змісту ч.3 ст.23 Загальної Декларації прав людини, п.4 ч.1 Європейської Соціальної хартії та ч.3 ст.46 Конституції України випливає, що кожна особа похилого віку має право на справедливу і задовільну винагороду, соціальний захист, за роки важкої праці та шкідливих робіт, - яка є основним джерелом існування для них самих та їхніх сімей.

Згідно статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так , судом першої інстанції достовірно встановлено, матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 з 31.12.2007 року Наказом УМВС в Івано-Франківській області від 24.12.2007 року за № 183 о/с був звільнений зі служби (а.с.12).

ГУ ПФУ в Івано-Франківській області з 01.01.2008 року було призначено ОСОБА_1 пенсію за вислугою років у відповідності до Закону України „Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

З розрахунку пенсії по вислузі років від 01.01.2008 року вбачається, що ГУ ПФУ в Івано-Франківській області додаткові види грошового забезпечення визначено як середньомісячну суму за 24 місяці.

Так , Закон України „Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб„ від 09.04.1992 р. № 2262-XII, визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом.

Закон має на меті реалізацію особами, які мають право на пенсію за цим Законом, свого конституційного права на державне пенсійне забезпечення у випадках, передбачених Конституцією України та цим Законом, і спрямований на встановлення єдності умов та норм пенсійного забезпечення зазначеної категорії громадян України.

Держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв'язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Так, згідно ст.43 Закону України „Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб„ (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та

премії в розмірах, установлених законодавством, та у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Статтею 37 Закону України „Про Державний бюджет України на 2007 рік" від 19.12.2006 р. № 489-V установлено, що звільненим у 2006-2007 роках особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (2262-12), та членам їх сімей до грошового забезпечення для обчислення пенсій враховуються відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентна надбавка за вислугу років у розмірах, встановлених за останньою штатною посадою перед звільненням, а також щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірі, що визначаються за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.7 Постанови Кабінету Міністрів України "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей" від 17.07.1992 р. № 393 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення:

відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням;

щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням. Середня сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається шляхом ділення на 24 загальної суми цих видів грошового забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.

В контексті вищевикладених правових норм судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що пенсію за вислугу років ОСОБА_1 призначено з 01.01.2008 року виходячи з розміру грошового забезпечення як звільненому у 2007 році. Згідно наявного у матеріалах справи Грошового атестату № 548 на час виходу на пенсію грошове забезпечення ОСОБА_1 включало в себе 90% премії та 50 % надбавки за особливо важливі завдання включно до 31.12.2007 року (а.с.40).

Однак, всупереч вимогам пенсійного законодавства України, згідно розрахунку пенсії, з 01.01.2008 року розмір премії ОСОБА_1 не було визначено з врахуванням 90% премії та 50 % надбавки за особливо важливі завдання.

Суд першої інстанції дійшов до висновку, що посилання відповідача на вимоги спеціального законодавства щодо порядку проведення перерахунку, а саме на Постанови Кабінету Міністрів України № 45 та № 393 не заслуговують на увагу, оскільки позивач заявляє вимогу про перерахунок пенсії у зв"язку з її неправильним призначенням, а не у зв"язку з правом на перерахунок з 01.01.2008р.

Також, колегія суддів поділяє висновок суду першої інстанції стосовно необґрунтованості посилань УМВС в Івано-Франківській області на лист МВС від 06.03.2008 року за № 15/5-809/кв, оскільки такий лист в даному випадку не може визначати розмір додаткових видів грошового забезпечення для призначення пенсії, та стосується перерахунку пенсії з 01.01.2008 року.

Стосовно позовної вимоги ОСОБА_1 зобов'язати відділ фінансового забезпечення УМВС в Івано-Франківській області надати у ГУ ПФУ в Івано-Франківській області відповідну довідку про перерахунок призначеної пенсії, то така є необґрунтованою, з огляду на те, що у матеріалах справи міститься запитувана позивачем Довідка, та така, відповідно до пояснень сторони відповідача, направлялась до ГУ ПФУ в Івано-Франківській області.

Згідно ч.2 ст.87 Закону України «Про пенсійне забезпечення», суми пенсії, не одержані своєчасно з вини органу, що призначає або виплачує пенсію, виплачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком.

Відповідно до ч.ч.1-2 ст.162 КАС України, при вирішенні справи по суті суд може задовольнити адміністративний позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.

У разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про:

1) визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, про поворот виконання цього рішення чи окремих його положень із зазначенням способу його здійснення;

2) зобов'язання відповідача вчинити певні дії;

3) зобов'язання відповідача утриматися від вчинення певних дій;

4) стягнення з відповідача коштів;

5) тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності об'єднання громадян;

6) примусовий розпуск (ліквідацію) об'єднання громадян;

7) примусове видворення іноземця чи особи без громадянства за межі України;

8) визнання наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб'єкта владних повноважень.

Враховуючи вищенаведену процесуальну норму, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції було помилково визнано за ОСОБА_1 право на підвищення пенсії з 01.01.2008 року з урахуванням надбавки за особливо важливі завдання в розмірі 50% та премії в розмірі 90%, оскільки нормами ст.162 КАС України визнано вичерпний перелік повноважень суду в разі задоволення позовних вимог, це зокрема право суду прийняти постанову про визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності та зобов'язання відповідача вчинити певні дії.

Тому, в даному випадку, приймаючи рішення по суті позовних вимог ОСОБА_1, колегія суддів приходить до висновку, що слід визнати протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо призначення пенсії ОСОБА_1 з 01.01.2008 року без врахування надбавки за особливо важливі завдання в розмірі 50 % та премії в розмірі 90 % та зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області провести перерахунок пенсії призначеної ОСОБА_1 з 01.01.2008 року врахувавши надбавку за особливо важливі завдання в розмірі 50 % та премію в розмірі 90 %, з урахуванням проведених виплат та виплатити різницю. В задоволенні решти позовних вимог слід відмовити.

Відповідно до ч.1 ст.69 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.

Згідно ч.1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

В контексті вищенаведених процесуальних норм КАС України, колегія суддів вважає, що у задоволенні позовної вимоги ОСОБА_1 щодо стягнення на його користь моральної шкоди в розмірі 10000 грн. слід відмовити, оскільки позивачем не доведено, що дії відповідача порушили його законні права та призвели до моральних страждань, втрати нормальних життєвих зв'язків і вимагають від нього додаткових зусиль для організації свого життя.

Вищевикладені обставини справи та норми КАС України не були враховані судом першої інстанції при постановленні оскаржуваного судового рішення, внаслідок чого судом було допущено порушення норм процесуального права, а тому постанова суду першої інстанції від 25.01.2011 року підлягає скасуванню.

Відповідно до частини першої статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим.

Суд першої інстанції не виконав вказані вимоги процесуального закону, оскільки до спірних правовідносин невірно застосував норми процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного рішення, яке підлягає до скасування.

Керуючись ч.3 ст.160, ст.ст. 195, 196, 198, ст.202, ст.205, ст.ст. 207, 254 КАС України, суд, -

постановив:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області задовольнити частково, а постанову Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 25.01.2011 року по справі № 0907/2-а-29/11 - скасувати.

Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо призначення пенсії ОСОБА_1 з 01.01.2008 року без врахування надбавки за особливо важливі завдання в розмірі 50 % та премії в розмірі 90 %.

Зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області провести перерахунок пенсії призначеної ОСОБА_1 з 01.01.2008 року врахувавши надбавку за особливо важливі завдання в розмірі 50 % та премію в розмірі 90 %, з урахуванням проведених виплат та виплатити різницю.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення, але може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом двадцяти днів з дня набрання постановою законної сили, а у разі складення постанови в повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України - з дня складення постанови в повному обсязі.

Головуючий суддя І.В. Глушко

Судді О.О.Большакова

В.Я. Макарик

Постанова складена в повному обсязі 01.03.2016 року.

Джерело: ЄДРСР 56216272
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку