справа № 2-а-9107/11
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 серпня 2011 року Суддя Броварського міськрайонного суду Київської області Шинкар А.О., розглянувши в порядку скороченого провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 Пенсійного фонду України у Броварському районі Київської області про визнання дій неправомірними щодо перерахунку пенсії та стягнення недоплаченої щомісячної державної пенсії за віком, -
ВСТАНОВИВ:
Позивачка звернулась до суду з названим позовом, посилаючись на те, що перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України у Броварському районі Київської області (далі - управління ПФУ) та отримує пенсію за віком, призначену за нормами Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”. Після виходу на пенсію продовжувала працювати та набула понад 24 місяці страхового стажу. З 2006 року вона працює підприємцем та здійснює відповідні відрахування до УПФУ..
У 2010 році вона зверталась до управління ПФУ із заявою про перерахунок розміру її пенсії з дорахуванням страхового стажу, відпрацьованого після призначення пенсії.
Згідно із поданою нею заявою управління ПФУ з 28.07.2010 року проведено перерахунок пенсії згідно із ст.. 42 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” .
При проведенні перерахунку пенсії управління ПФУ керувалося спільним листом від 11 березня 2009 року Міністерства праці та соціальної політики України за № 2010/18-09/039 та Пенсійного фонду України за № 4096/02-01, яким визначено, що до законодавчого врегулювання питання визначення показника заробітної плати (доходу) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески, перерахунки пенсій проводяться із застосуванням показника заробітної плати за 2007 рік у сумі 1197 грн. 91 коп.
Вважає, що при перерахунку розміру її пенсії ОСОБА_2 ПФУ взято невірний показник середньої заробітної плати працівників у середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески, за 2007 рік.
Відповідно до ч. 4 ст. 42 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, п. 11 постанови Кабінету Міністрів України “Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян” від 28 травня 2008 року № 530, за бажанням пенсіонера перерахунок пенсії провадиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в ч. 1 ст. 40
Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, із застосуванням
показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески, та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії.
Роком, який передує року проведення перерахунку розміру пенсії, є 2009 рік, тому при перерахунку розміру її пенсії мав застосовуватися показник середньої заробітної плати саме за 2009 рік, а не показник за 2007 рік.
Просила визнати дії управління ПФУ щодо застосування при перерахунку розміру пенсії із застосуванням показника середньої заробітної плати за 2007 рік протиправними; поновити строк звернення до суду за захистом порушених прав, свобод та інтересів з 28.07.2010 року до дня прийняття рішення судом; зобов’язати управління ПФУ здійснити з 28.07.2010 року перерахунок розміру її пенсії відповідно до ст. 40, ч. 4 ст. 42 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески, за 2009 рік та доплатити їй недоотримані суми пенсії з урахуванням проведених виплат.
Відповідач ОСОБА_2 ПФУ заперечення на позов не надав в установлений строк. З
матеріалів справи вбачається, що згідно із поданою позивачем від 28.07.2010 р. заявою про перерахунок пенсії з донарахуванням страхового стажу, відпрацьованого після призначення пенсії. Перерахунок пенсії згідно ч. 4 ст. 42 Закону з більшого заробітку та з дорахуванням стажу є неможливим, оскільки відповідно до абзацу 2 підпункту 3 пункту 11 постанови Кабінету Міністрів
України від 28.05.2008 року № 530 «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян», якщо застрахована особа після призначення (перерахунку) пенсії має менше як 24 місяці страхового стажу, перерахунок пенсії провадиться не раніше ніж через два роки після її призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням страхового стажу, набутого після призначення (попереднього перерахунку), з урахуванням заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.
Вивчивши матеріали справи, вважаю що в задоволенні позовних вимог необхідно відмовити з наступних підстав.
Судом встановлено, що позивач перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України у м. Броварах Київської області та отримує пенсію за віком, яка призначена їй відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”.
У 2010 році позивач звернулася до управління ПФУ із заявою про пер'ерахунок пенсії з дорахуванням страхового стажу, відпрацьованого після призначення пенсії.
ОСОБА_2 ПФУ провело у 2010 році перерахунок пенсії позивача відповідно до ст. 42 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”.
При проведенні перерахунку пенсії позивача управління ПФ У застосувало показник середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески, за 2007 рік.
У травні 2011 року позивач звернулась до відповідача з метою отримання роз»яснень перерахунку пенсії.
Листом від 27.05.2011 року відповідач повідомив про неможливість здійснення перерахунку пенсії згідно ч. 4 ст. 42 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” з більшого заробітку та з дорахуванням стажу.
Спірні правовідносини щодо перерахунку пенсії працюючим пенсіонерам регулюються ст.ст. 40,42 ЗУ “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”.
Частиною 4 статті 42 вказаного Закону (у редакції від 9 липня 2003 року № 1058-ІУ) визначено, що у разі, якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії.
Кожний наступний перерахунок пенсії провадиться не раніше ніж через два роки після попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії.
Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону.
Відповідно до ч. 1 ст. 40 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”(в редакції Закону станом на 31.12.2007 р.) для обчислення пенсії враховується заробітна плата за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 01.07.2000 р., та за весь період страхового стажу, починаючи з 01.07.2000 р.
З вказаного випливає, що працюючий пенсіонер може скористатись правцм на перерахунок пенсії в будь-який час після її призначення. Однак наступний перерахунок пенсії може бути проведений не раніш як через два роки після здійснення попереднього. При цьому під час перерахунку пенсії величина середньої заробітної плати (доходу) враховується та, яка використовувалась під час призначення пенсії, тобто це - середня заробітна плата працівників, зайнятих у галузях економіки України, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії.
Згідно із Законом України від 19 грудня 2006 року № 489-У «Про Державний бюджет України на 2007 рік» дію частини четвертої статті 42 зупинено на 2007 рік.
Підпунктом «б» підпункту 9 пункту 35 та підпунктом «б» підпункту 9 пункту 35 розділу П Закону України від 28 грудня 2007 року № 107-У1 «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», який набрав чинності з 1 січня 2008 року, абзац 4 ч. 2 ст. 40 та ст. 42 Закону № 1058-ІУ були викладені в новій редакції, відповідно до якої з 1 січня 2008 року змінено показник середньої заробітної плати (доходу) - однієї із складових формули заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії та встановлено, що цим показником має бути середня заробітна плата (дохід) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії.
Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 (справа щодо предмета та змісту закону про Державний бюджет України) визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) положення пункту 35 розділу II Закону України “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”,
якими з 01 січня 2008 року вносились вказані вище зміни До ч. 4 ст. 42 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”.
Конституційний Суд України у своєму Рішенні № 10-рп/2008 у п. 5.4 дійшов висновку, що законом про Держбюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки з об’єктивних причин це створює протиріччя у законодавстві, і як наслідок - скасування та обмеження прав і свобод людини і громадянина. У разі необхідності зупинення дії законів, внесення до них змін і доповнень, визнання їх нечинними мають використовуватися окремі закони.
З метою збереження рівня соціального захисту окремих категорій громадян 28 травня 2008 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 530 “Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян”, якою встановлено порядок порахунку пенсій особам, які продовжили працювати, відмінний від того порядку, який визначений частиною четвертою статті 42 Закону № 1058-1У, у редакції Закону від 9 липня 2003 року.
Отже, виходячи із загальних засад пріоритетності законів над іншими підзаконними нормативними актами, застосуванню підлягає Закон № 1058-1У, а саме нормативні положення статті 42 цього Закону, що діяли в редакції до скасування змін, внесених Законом України від 28 грудня 2007 року № 107-УІ «Про Державний бюджет України на 2008 рік'та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», та були і залишаються чинними на момент проведення перерахунку пенсії.
З наведеного вище випливає, що під час перерахунку пенсії величина середньої заробітної плати (доходу) враховується та, яка використовувалась під час призначення пенсії, а тому дії відповідача щодо застосування показника середньої заробітної плати за 2007 рік при перерахунку пенсії є правомірними.
Враховуючи викладене, суд вважає, що у задоволенні позовних вимог необхідно відмовити.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 40, 42 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, підпункту 3 п. 11 постанови Кабінету Міністрів України “Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян” від 28 травня 2008 року № 530, Рішенням Конституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22 травня 2008 року, ст.ст. 71, 86, 99, 159-163, 1832, 256 КАС України,-
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні позову ОСОБА_1 до ОСОБА_2 Пенсійного фонду України у Броварському районі Київської області про визнання дій неправомірними щодо перерахунку пенсії та стягнення недоплаченої щомісячної державної пенсії за віком - відмовити.
Постанова може бути оскаржена до Київського адміністративного апеляційного суду через Броварський міськрайонний суд протягом десяти днів з дня отримання її копії.
Суддя Шинкар А.О.