open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"02" лютого 2016 р. Справа№ 910/755/15-г

Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Яковлєва М.Л.

суддів: Ільєнок Т.В.

Тищенко О.В.

секретар судового засідання - Пугачова А.С.,

за участю представників сторін: згідно протоколу судового засідання від 02.02.2016 року по справі № 910/755/15-г (в матеріалах справи)

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" на рішення господарського суду міста Києва від 07.04.2015 року у справі № 910/755/15-г (суддя Морозов С.М.)

за позовом Заступника прокурора міста Києва

до Київської міської ради

Обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу індивідуальних

забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки"

треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Реєстраційна служба Головного управління юстиції у м. Києві

Головне управління Держземагенства у місті Києві

про визнання незаконним і скасування рішення, визнання недійсним

договору, скасування державної реєстрації прав на нерухоме майно,

визнання відсутності права користування землею та зобов'язання

відновити становище, яке існувало до порушення

ВСТАНОВИВ:

Заступник прокурора міста Києва звернувся до суду з позовною заявою в інтересах держави до Київської міської ради, обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки", треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - Реєстраційна служба Головного управління юстиції у місті Києві, Головне управління Держземагенства у місті Києві про:

- визнання незаконним і скасування рішення Київської міської ради №788/4226 від 29.04.2010р.;

- визнання недійсним Договору оренди земельної ділянки від 03.10.2014р., зареєстрованого за №МЗК-1-00294 від 08.10.2014р., укладеного між відповідачем-1 та відповідачем-2;

- скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права власності на земельні ділянки, що знаходяться по вулиці Лютневій, 58-а, 58-в у м. Києві: площею 9,2481 га, кадастровий номер 8000000000:90:332:0048; площею 0,9898 га, кадастровий номер 8000000000:90:332:0050;

- визнання відсутності у Обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" права користування земельними ділянками, що знаходяться на вул. Лютневій 58-а, 58-в у м. Києві: площею 5,1064 га, кадастровий номер 8000000000:90:332:0055; площею 9,2481 га, кадастровий номер 8000000000:90:332:0048; площею 0,9898 га, кадастровий номер 8000000000:90:332:0050;

- зобов'язання Обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" відновити становище, яке існувало до порушення, шляхом повернення у розпорядження Київської міської ради земельних ділянок, що знаходяться на вулиці Лютневій 58-а, 58-в у м. Києві: площею 5,1064 га, кадастровий номер 8000000000:90:332:0055; площею 9,2481 га, кадастровий номер 8000000000:90:332:0048; площею 0,9898 га, кадастровий номер 8000000000:90:332:0050.

Рішенням господарського суду міста Києва від 07.04.2015 року у справі № 910/755/15-г позов задоволено частково. Скасовано рішення Київської міської ради №788/4226 від 29.04.2010 року "Про передачу земельних ділянок Обслуговуючому житлово-будівельному кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" для житлового будівництва та облаштування лінійних об'єктів транспортної інфраструктури на вулиці Лютневій, 58-а, 58-в у Голосіївському районі м. Києва". Визнано відсутнім у Обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" права користування земельними ділянками по вулиці Лютневій, 58-а, 58-в у Голосіївському районі міста Києва: площею 5,1064 га (кадастровий номер 8000000000:90:332:0055) вартістю 14 329 757,42 грн.; площею 9,2481 га (кадастровий номер 8000000000:90:332:0048) вартістю 25 952 340,13 грн.; площею 0,9898 га (кадастровий номер 8000000000:90:332:0050) вартістю 2 777 611,21 грн. Визнано недійсним з моменту укладення договір оренди земельної ділянки від 03.10.2014р., укладений між Київською міською радою та Обслуговуючим житлово-будівельним кооперативом індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки", зареєстрований Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 08.10.2014р. за №МЗК-1-00294, посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Кравченко Н.П. та зареєстрований в реєстрі за №144. Зобов'язано обслуговуючий житлово-будівельний кооператив індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" повернути у розпорядження Київської міської ради земельні ділянки по вулиці Лютневій, 58-а, 58-в у Голосіївському районі міста Києва: площею 5,1064 га (кадастровий номер 8000000000:90:332:0055) вартістю 14 329 757,42 грн.; площею 9,2481 га (кадастровий номер 8000000000:90:332:0048) вартістю 25 952 340,13 грн.; площею 0,9898 га (кадастровий номер 8000000000:90:332:0050) вартістю 2 777 611,21 грн. Стягнуто з обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" в доход Державного бюджету України 76 734,00 грн. (витрат по сплаті судового збору. В іншій частині позову відмовлено.

Не погоджуючись із вищезазначеним рішенням, відповідач-2 звернувся до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить оскаржуване рішення скасувати та прийняти нове про відмову в позові повністю.

Апеляційну скаргу скаржник мотивує тим, що судом першої інстанції неповно з'ясовано обставини, що мають значення для справи та має місце невідповідність висновків, викладених у рішенні місцевого суду обставинам справи.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 14.05.2015 року, колегією суддів у складі: головуючий суддя - Корсакова Г.В., судді - Власов Ю.Л., Станік С.Р., прийнято апеляційну скаргу до провадження та призначено до розгляду на 09.06.2015 року, в подальшому розгляд справи було відкладено на 23.06.2015 року.

Розпорядженням керівника апарату Київського апеляційного господарського суду № 09-52/87315 від 23.06.2015 року у зв'язку з перебуванням головуючого суддів (судді-доповідача) Корсакової Г.В. на лікарняному, відповідно до підпункту 2.3.50, пункту 2.3. Положення про автоматизовану систему документообігу суду, призначено повторний автоматизований розподіл справи № 910/755/15-г.

Відповідно до повторного автоматизованого розподілу справ між суддями апеляційну скаргу обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" 23.06.2015 року передано на розгляд колегії суддів Київського апеляційного господарського суду: головуючий суддя Скрипка І.М., судді Гончаров С.А., Самсін Р.І.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 23.06.2015 року апеляційну скаргу обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" на рішення господарського суду міста Києва від 07.04.2015 року у справі № 910/755/15-г прийнято до провадження зазначеною колегією та призначено розгляд справи на 19.08.2015 року об 11 год. 00 хв.

Розпорядженням В.о. керівника апарату Київського апеляційного господарського суду № 09-52/1053/15 від 03.08.2015 року у зв'язку з перебуванням головуючого суддів (судді-доповідача) Скрипки І.М. у відпустці, відповідно до підпункту 2.3.50, пункту 2.3. Положення про автоматизовану систему документообігу суду, призначено повторний автоматизований розподіл справи № 910/755/15-г.

Відповідно до повторного автоматизованого розподілу справ між суддями апеляційну скаргу обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" 03.08.2015 року передано на розгляд колегії суддів Київського апеляційного господарського суду: головуючий суддя Яковлєв М.Л., судді Ільєнок Т.В., Куксов В.В.

У зв'язку з перебуванням судді Куксов В.В. та Ільєнок Т.В. у відпустці розпорядженням секретаря палати Київського апеляційного господарського суду від 06.08.2015 року здійснено заміну судової колегії та для розгляду апеляційної скарги по справі № 910/755/15-г сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Яковлєв М.Л., судді Сулім В.В. та Тарасенко К.В.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 06.08.2015 року прийнято апеляційну скаргу обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" до провадження і призначено розгляд справи на 06.10.2015 року.

У зв'язку з виходом судді Ільєнок Т.В. з відпустки та перебуванням судді Тарасенко К.В. в інших судових засіданнях розпорядженням секретаря судової палати Київського апеляційного господарського суду від 06.10.2015 року здійснено заміну судової колегії та для розгляду апеляційної скарги по справі № 910/755/15-г сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Яковлєв М.Л., судді Ільєнок Т.В. та Сулім В.В.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 06.10.2015 року по справі № 910/755/15-г прийнято апеляційну скаргу обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" до провадження зазначеною колегією.

В зв'язку з неявкою представників відповідача-1 та третіх осіб, ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 06.10.2015 року по справі № 910/755/15-г розгляд справи відкладено на 17.11.2015 року.

У зв'язку з виходом судді Куксова В.В. з відпустки та перебуванням судді Суліма В.В. в інших судових засіданнях, розпорядженням секретаря судової палати Київського апеляційного господарського суду від 17.11.2015 року здійснено заміну судової колегії та для розгляду апеляційної скарги по справі № 910/755/15-г сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Яковлєв М.Л., судді Ільєнок Т.В. та Куксов В.В.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 17.11.2015 року по справі № 910/755/15-г прийнято апеляційну скаргу обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" до провадження зазначеною колегією.

В зв'язку з неявкою представників відповідача-1 та третьої особи-1, ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 17.11.2015 року по справі № 910/755/15-г розгляд справи відкладено на 01.12.2015 року.

У зв'язку з перебуванням судді Куксова В.В. у відпустці, розпорядженням секретаря судової палати Київського апеляційного господарського суду від 01.12.2015 року здійснено заміну судової колегії та для розгляду апеляційної скарги по справі № 910/755/15-г сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Яковлєв М.Л., судді Ільєнок Т.В. та Лобань О.І.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 01.12.2015 року по справі № 910/755/15-г прийнято апеляційну скаргу обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" до провадження зазначеною колегією.

В зв'язку з неявкою представників відповідача-1 та третьої особи-1, ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 01.12.2015 року по справі № 910/755/15-г розгляд справи відкладено на 02.02.2016 року.

У зв'язку з судді Лобаня О.І. у відпустці розпорядженням секретаря судової палати Київського апеляційного господарського суду від 02.02.2016 року здійснено заміну судової колегії та для розгляду апеляційної скарги по справі № 910/755/15-г сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Яковлєв М.Л., судді Ільєнок Т.В. та Тищенко О.В.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 02.02.2016 року по справі № 910/755/15-г прийнято апеляційну скаргу обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" до провадження зазначеною колегією.

Представник відповідача-2 був присутнім в судових засіданнях та надав свої пояснення, якими підтримав доводи, що викладені в апеляційній скарзі та просив апеляційну скаргу задовольнити, а рішення господарського суду міста Києва від 07.04.2015 року скасувати та прийняти нове, яким у позові відмовити.

Представник прокуратури в судових засіданнях надавав свої пояснення та просив рішення господарського суду міста Києва від 07.04.2015 року залишити без змін, а апеляційну скаргу обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" - без задоволення.

Представники відповідача-1 та третіх осіб в судове засідання не з'явилися, були належним чином повідомлені про дату та час судового засідання, що підтверджується відповідними повідомленнями про вручення поштових відправлень.

Колегією суддів враховано, що відповідно до п. 3.9. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №18 від 26.12.2011 року "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції", розпочинаючи судовий розгляд, суддя має встановити, чи повідомлені про час і місце цього розгляду особи, які беруть участь у справі, але не з'явилися у засідання.

Особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої ст. 98 та ст. 87 Господарського процесуального кодексу України.

У випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Колегією суддів враховано, що в силу вимог ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов'язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.

Зважаючи на те, що неявка сторін не перешкоджає всебічному, повному та об'єктивному розгляду всіх обставин справи, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами в порядку ст. 75 Господарського процесуального кодексу України.

Заслухавши доповідь судді - доповідача, виступ прокурора та представника відповідача-2, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, проаналізувавши застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення господарського суду міста Києва від 07.04.2015 року по справі № 910/755/15-г - слід скасувати, виходячи з наступного.

Згідно зі ст. 99 ГПК України, в апеляційній інстанції справи переглядаються за правилами розгляду цих справ у першій інстанції з урахуванням особливостей, передбачених у розділі ХІІ ГПК України.

Слід зазначити, що відповідно ст. 101 ГПК України, у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються, зокрема, Цивільним кодексом України, Земельним кодексом України, Законом України «Про оренду землі».

Згідно зі статтею 13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Стаття 14 Конституції України встановила, що право власності на землю гарантується. Останнє набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

В статті 19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та Законами України.

Відповідно до ст.ст. 142-144 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Ч. 3 ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Згідно п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання відповідно до закону щодо регулювання земельних відностин.

Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України передбачено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів відповідні органи виконавчої влади.

У ст. 12 Земельного кодексу України встановлено повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин.

До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Статтею 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти в формі рішень.

Відповідно до частини 1 статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Частиною 5 статті 60 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 року передбачено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Згідно з ч. 5 ст. 16 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ст. 116 Земельного кодексу України).

Статтею 3 Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» вирішення відповідно до Закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією пленарних засідань сільських, селищних, міських рад. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні у порядку, передбаченому ст. 59 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні».

Рішенням Київської міської ради від 29.04.2010 року № 788/4226 "Про передачу земельних ділянок обслуговуючому житлово-будівельному кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" для житлового будівництва та облаштування лінійних об'єктів транспортної інфраструктури на вул. Лютневій, 58-а, 58-в у Голосіївському районі міста Києва" (спірне рішення) затверджено проект землеустрою та передано обслуговуючому житлово-будівельному кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" (ЖБК "Совські ставки") земельні ділянки загальною площею 15,7371 га на вул. Лютневій, 58-а, 58-в у Голосіївському районі міста Києва, а саме:

- площею 5,1064 га (ділянка №3) - в довгострокову оренду на 25 років для облаштування лінійних об'єктів транспортної інфраструктури;

- площею 10,4183 га (ділянка№1 - площею 9,4029 га, ділянка №2 - площею 1,0154 га) - у власність для житлової забудови.

Право власності ЖБК "Совські ставки" на земельні ділянки площею 9,2481 га та 0,9898 га зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, що підтверджується витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 14.01.2014р. №32203161 та №32203333.

Приписами ст. 42 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що селищний, сільський голова укладає договори від імені територіальної громади та на підставі відповідних рішень сільської ради.

Згідно частини 2 ст. 181 ГК України проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі, якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках.

Сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору (ч. 3 ст. 181 ГК України).

Поняття договору оренди землі, вимоги до його форми та умови договору оренди землі визначено у розділі І Закону України «Про оренду землі».

Типова форми договору затверджуються постановою Кабінету Міністрів України.

Стаття 15 Закону України «Про оренду землі» визначає істотні умови договору оренди землі. За її приписами до істотних умов належить: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки), строк дії договору, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату, умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду, умови збереження стану об'єкта оренди, умови і строки передачі земельної ділянки орендарю та повернення її орендодавцеві, існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки, визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини та відповідальність сторін, умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.

За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися і інші умови. Частиною 2 наведеної норми встановлено, що відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4 - 6, 11, 17, 19 Закону України «Про оренду землі» є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.

Крім того, за приписами статті 15 зазначеного Закону невід'ємною частиною договору оренди землі є: план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду, кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів, акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), акт приймання-передачі об'єкта оренди, проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом.

На підставі спірного рішення між КМР та ЖБК "Совські ставки" укладено договір оренди земельної ділянки від 03.10.2014 року (спірний договір, правочин) площею 5,1064 га, який зареєстровано в Департаменті земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) 08.10.2014 року за № МЗК-1-00294, посвідченого 03.10.2014 року приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Кравченко Н.П. за зареєстровано в реєстрі за №144.

Нормативна грошова оцінка земель становить:

- площею 5,1064 га, кадастровий номер 8000000000:90:332:0055 - 14 329 757,42 грн.;

- площею 9,2481 га, кадастровий номер 8000000000:90:332:0048 - 25 952 340,13 грн.;

- площею 0,9898 га, кадастровий номер 8000000000:90:332:0050 - 2 777 611,21 грн.

Не погоджуючись з зазначеним рішенням та договором заступник прокурора міста Києва звернувся до суду з позовною заявою в інтересах держави до Київської міської ради, обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки", треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - Реєстраційна служба Головного управління юстиції у місті Києві, Головне управління Держземагенства у місті Києві про:

- визнання незаконним і скасування рішення Київської міської ради №788/4226 від 29.04.2010р.;

- визнання недійсним Договору оренди земельної ділянки від 03.10.2014р., зареєстрованого за №МЗК-1-00294 від 08.10.2014р., укладеного між відповідачем-1 та відповідачем-2;

- скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права власності на земельні ділянки, що знаходяться по вулиці Лютневій, 58-а, 58-в у м. Києві: площею 9,2481 га, кадастровий номер 8000000000:90:332:0048; площею 0,9898 га, кадастровий номер 8000000000:90:332:0050;

- визнання відсутності у Обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" права користування земельними ділянками, що знаходяться на вул. Лютневій 58-а, 58-в у м. Києві: площею 5,1064 га, кадастровий номер 8000000000:90:332:0055; площею 9,2481 га, кадастровий номер 8000000000:90:332:0048; площею 0,9898 га, кадастровий номер 8000000000:90:332:0050;

- зобов'язання Обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" відновити становище, яке існувало до порушення, шляхом повернення у розпорядження Київської міської ради земельних ділянок, що знаходяться на вулиці Лютневій 58-а, 58-в у м. Києві: площею 5,1064 га, кадастровий номер 8000000000:90:332:0055; площею 9,2481 га, кадастровий номер 8000000000:90:332:0048; площею 0,9898 га, кадастровий номер 8000000000:90:332:0050.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що прийняте рішення Київради, укладений договір не відповідають вимогам чинного законодавства, окрім того, вони суперечать рішенню Київської міської ради від 02.12.1999р. " 147/649 "Про оголошення природних об'єктів пам'ятками природи та заказниками місцевого значення у м. Києві", яким острів Жуків оголошено ландшафтним заказником місцевого значення, а рішенням Київської міської ради віл 19.07.2005р. №806/3381 "Про затвердження програми розвитку зеленої зони міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста" регламентовано утриматись до встановлення меж ландшафтного заказника місцевого значення "Жуків острів" від розгляду питань відведення земельних ділянок, які можуть бути включені до кладу заказника. Отже, згідно позовних вимог, спірна земельна ділянка не може надаватись для житлової забудови, а тому КМР, до встановлення меж ландшафтного заказника місцевого значення острів Жуків, мала утриматись від розгляду питань відведення земельних ділянок, які можуть бути включені до складу цього заказника.

Крім того прокурором вказано, що спірним рішенням внесено зміни до містобудівної документації, Генерального плану та до Програми розвитку зеленої зони м. Києва, зокрема, територію переведено до зони малоповерхової житлової забудови та виключено земельну ділянку площею 3,38 га з переліку території лісів і лісопарків.

Задовольняючи позов частково суд першої інстанції виходив з наступного.

По-перше, оскаржуване рішення прийнято з порушенням зазначених норм, оскільки передача спірних земельних ділянок в межах об'єкта природно-заповідного фонду у власність та в оренду для житлового будівництва та облаштування лінійних об'єктів транспортної інфраструктури є порушенням вимог ст.ст. 7, 14, 25, 26 Закону України "Про природно-заповідний фонд", тому, що на території заказника обмежується (забороняється) діяльність, яка суперечить його цілям і завданням, а будівництво житлових будинків призведе до фактичного знищення об'єкта природно-заповідного фонду.

По-друге, пунктами 19.1.4. та 19.1.7. висновку Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Києві №05/22, наданого листом від 29.01.2010 року №05-08/209 вимагалось з метою врахування громадських інтересів при розробці проектної документації, оголосити заяву про екологічні наслідки діяльності в засобах масової інформації (копію публікації надати в комплекті з проектними матеріалами). Також, у зв'язку з тим, що розміщення об'єкту за вказаною адресою може викликати негативну реакцію населення, відгуки щодо даного будівництва представити у складі проектних матеріалів.

Аналогічні вимоги містяться у висновку Головного управління Держкомзему у м. Києві від 20.04.2010 року № 2053.

Також, Голосіївська районна у міста Києві державна адміністрація листом від 23.02.2010 року погодила проект землеустрою щодо відведення спірних земельних ділянок ЖБК "Совські ставки" за умови проведення відповідного громадського обговорення.

Не зважаючи на зазначене, проект відведення спірних земельних ділянок не містить інформацію про виконання вказаних вимог зазначених висновків.

По-третє, в матеріалах проекту землеустрою відсутні докази інформування громадськості про наміри відвести земельну ділянку для забудови, що свідчить проте, що Київською міською радою при прийнятті спірного рішення громадські інтереси не враховані.

Крім того, відповідно до висновків Київської міської санепідемстанції від 21.12.2009 року № 2220 та Головного управління Держкомзему у міста Києві від 20.04.2010 року № 2053 відведення земельної ділянки можливе за умови внесення змін до детального плану острова "Жуків".

Проте, в рішення Київської міської ради відповідні зміни до Детального плану острова "Жуків" не внесено.

Також, не виконано вимоги листа Управління водного господарства у м. Києві та Київській області від 24.12.2009 року № 682 щодо винесення в натурі прибережних захисних смуг та встановлення межових знаків.

Київською міською радою надано ЖБК "Совські ставки" земельні ділянки в межах прибережних захисних смуг для цілей не пов'язаних з тими, що передбачені ст. 59 Земельного кодексу України.

Таким чином, на думку суду першої інстанції, спірне рішення прийнято з порушенням вимог чинного законодавства, а тому позовні вимоги в справі №910/755/15-г в частині визнання незаконним і скасування рішення Київської міської ради №788/4226 від 29.04.2010 року "Про передачу земельних ділянок обслуговуючому житлово-будівельному кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" для житлового будівництва та облаштування лінійних об'єктів транспортної інфраструктури на вул. Лютневій, 58-а, 58-в у Голосіївському районі м. Києва", а також в частині визнання відсутнім у обслуговуючому житлово-будівельному кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" права користування земельними ділянками по вул. Лютневій 58-а, 58-в у м. Києві: площею 5,1064 га (кадастровий номер 8000000000:90:332:0055) вартістю 14 329 757,42 грн.; площею 9,2481 га (кадастровий номер 8000000000:90:332:0048) вартістю 25 952 340,13 грн.; площею 0,9898 га (кадастровий номер 8000000000:90:332:0050) вартістю 2 777 611,21 грн., підлягають задоволенню.

Також, судом першої інстанції було враховано те, що договір оренди укладений між відповідачами на підставі спірного рішення, яке визнано судом незаконним та таким, що підлягає скасуванню. Тому зазначений договір судом першої інстанції визнаний недійсним з моменту його укладення.

Однак, колегія суддів з зазначеним погодитись не може, з огляду на наступне.

Відповідно до ст. ст. 1 - 3 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно із ст. ст. 13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин.

Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.

За приписами ст. 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України).

Відповідно до приписів ст. 186-1 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту або земельної ділянки за межами населеного пункту, на якій розташовано об'єкт будівництва або планується розташування такого об'єкта, подається також на погодження до структурних підрозділів районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури, а якщо місто не входить до території певного району, - до виконавчого органу міської ради у сфері містобудування та архітектури, а в разі, якщо такий орган не утворений, - до органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань містобудування та архітектури чи структурного підрозділу обласної державної адміністрації з питань містобудування та архітектури. Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації. У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається замовником або розробником до центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, або його територіального органу для здійснення такої експертизи.

Зазначений проект погоджено у відповідності до статті 186-1 Земельного кодексу України Головним управлінням містобудування, архітектури та дизайну міського середовища від 02.11.2009 року № 09-11483 (а.с. 68-78, 80 т. 1).

19.01.2010 року Державне управління охорони навколишнього природного середовища в м. Києві висновком № 05/22 погодило проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок обслуговуючому житлово-будівельному кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" для житлового будівництва та облаштування лінійних об'єктів транспортної інфраструктури на вул. Лютневій, 58-а, 58-в у Голосіївському районі (а.с. 86-88, т. 1).

08.02.2010 року № 603 Головним управлінням охорони культурної спадщини, 24.12.2009 року, № 862 Управлінням водного господарства у м. Києві та Київській області, 25.02.2010 року № 148-ДВ0193 Київським комунальним об'єднанням зеленого будівництва та експлуатації зелених насаджень міста «Київзеленбуд» було також погоджено проект землеустрою (а.с. 89-94, т. 1).

19.04.2010 року висновком Головного управління земельних ресурсів № Д-4091 було погоджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок на вул. Лютневій, 58-а, 58-в у Голосіївському районі (а.с.97-100, т. 1).

Згідно ч. 5 ст. 123 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Рішенням Київської міської ради від 29.04.2010 року № 788/4226 "Про передачу земельних ділянок обслуговуючому житлово-будівельному кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" для житлового будівництва та облаштування лінійних об'єктів транспортної інфраструктури на вул. Лютневій, 58-а, 58-в у Голосіївському районі міста Києва":

Затверджено містобудівне обґрунтування щодо внесення змін до містобудівної документації та визначення параметрів об'єкта містобудування - житлового будівнищтва, облаштування транспортної інфраструктури та благоустрою прибережної зони на вул. Лютневій, 58-а, 58-в у Голосіївському районі м. Києва.

Внесено зміни до Генерального плану міста Києва та проекту планування його приміської зони на період до 2020 року, затверджених рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 року № 370/1804, а саме: територію в межах, визначених містобудівним обгрунтуванням, переведено за функціональним призначенням до зони малоповерхової житлової забудови.

3. Внесено зміни до "Програми розвитку зеленої зони міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста", затверджених рішенням Київської міської ради від 19.07.2005 року № 806/3381, виключивши земельнгу ділянку площею 3,38 га з переліку територій лісів та лісопарків.

4. Затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок облуговуючому житлово-будівельному кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" для житлового будівництва та облаштування лінійних об'єктів транспортної інфраструктури на вул. Лютневій, 58-а, 58-в у Голосіївському районі м. Києва.

5. Передано обслуговуючому житлово-будівельному кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" за умови виконання пункту 7 цього рішення, земельні ділянки загальною площею 15,7371 га на вул. Лютневій, 58-а, 58-в у Голосіївському районі м. Києва за рахунок земель товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "МАКРОС", наданих відповідно до рішення господарського суду міста Києва від 24.07.2008 року №18/248, право користування якими посвідчено договором оренди земельної ділянки від 23.09.2008 року № 79-6-00653 (площею 3,2700 га), товариства з обмеженою відповідальністю "Рекреаційно-оздоровчий центр "Зелений порт", наданих відповідно до рішення Київської міської ради від 23.10.2003 року №122-1/995 "Про надання і вилучення земельних ділянок, погодження місць розташування об'єктів та припинення права користування землею", право користування якими посвідчено договорами оренди земельної вділянки від 11.08.2005 року № 79-6-00337 та № 79-6-00338 (площею 11,1512 га), міських земель, не наданих у власність чи користування (площею 1,3159 га), з них:

- площею 10,4183 га (ділянка № 1 - площею 9,4029 та, ділянка № 2 - площею 1,0154 га) - у власність для житлової забудови;

- площею 5,3188 га (ділянка №3) - в довгострокову оренду на 25 років для облаштування лінійних об'єктів транспортної інфраструктури.

Встановлено обмеження на використання обслуговуючим житлово-будівельним кооперативом індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" частини земельної ділянки № 3 на вул. Лютневій, 58-а, 58-в у Голосіївському районі м. Києва та зобов'язано обслуговуючий житлово-будівельний кооператив індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" здійснити будівництво і утримання ділянки дороги (проїзду). Обмеження встановлюється на використання частини земельної ділянки площею 0,72 га.

Обслуговуючому житлово-будівельному кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" цим рішенням було предписано:

- виконувати обов'язки власника земельних ділянок та землекористувача відповідно до вимог статей 91, 96 Земельного кодексу України;

- виконувати вимоги статей 60, 61 Земельного кодексу України та статтей 88, 89, 96 Водного кодексу України;

- у місячний термін звернутися до Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) із клопотанням щодо організації робіт по винесенню меж земельних ділянок в натуру (на місцевість) та виготовленню документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки та право користування земельною ділянкою;

- забезпечити вільний доступ для прокладання нових, ремонту та експлуатації існуючих інженерних мереж і споруд, що знаходяться в межах земельних ділянок;

- питання пайової участі вирішити до початку будівництва відповідно до рішення Київської міської ради від 06.03.2009 №124/1179 "Про бюджет міста Києва на 2009 рік";

- питання майнових відносин вирішувати в установленому порядку;

- забезпечувати безперешкодний проїзд через земельну ділянку до об'єктів та земельних ділянок інших землекористувачів;

- земельну ділянку в межах прибережних захисних смуг використовувати без права будівництва будь-яких споруд (крім гідротехнічних, гідрометричних та лінійних) із врахуванням обмежень, встановлених статтею 61 Земельного кодексу України та статтею 89 Водного кодексу України;

- земельну ділянку в межах охоронюваного ландшафту використовувати з обмеженнями відповідно до законодавства;

- виконати комплекс заходів по захисту території від підтоплення і затоплення повеневими водами та забезпечити виконання інженерної підготовки території;

- виконати вимоги, викладені в листах Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища від 03.11.2009 № 19-11643, Київської міської санепідстанції від 24.12.2009 №9544, Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Києві від 29.01.2010 №05-08/209, Головного управління охорони культурної спадщини від 08.02.2010 №603, Головного управління земельних ресурсів від 19.04.2010 №05-6187.

Оскаржуваним рішенням також, розірвано договір оренди земельної ділянки від 23.09.2008 №79-6-00653 за згодою сторін (лист-згода ТОВ "Будівельна компанія "МАКРОС" від 12.05.2009) з моменту державної реєстрації державного акта на право власності за земельну ділянку обслуговуючому житлово-будівельному кооперативу індивідуапьних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки".

Розірвано договори оренди земельної ділянки від 11.08.2005 №79-6-00337 та № 79-6-00338 за згодою сторін (лист-згода ТОВ "Рекреаційно-оздоровчий центр "Зелений порт" від 12.05.2009) з моменту державної реєстрації договору оренди земельної ділянки між Київською міською радою та обслуговуючим житлово-будівельним кооперативом індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" та державної реєстрації державного акта на право власності на земельну ділянку обслуговуючому житлово-будівельному кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки".

Попереджено власника земельних ділянок та землекористувача, що право власності на земельні ділянки та право користування земельною ділянкою може бути припинено у випадку, передбачених статями 140,141, 143 Земельного кодексу України.

Прокурор в своїй позовній заяві зазначає, що вказане рішення повинно бути визнано недійсним та скасовано з огляду на наступне.

Рішенням Київської міської ради від 02.12.1999 року № 147/649 "Про оголошення природних об'єктів пам'ятками природи та заказниками місцевого значення у м. Києві" острів Жуків оголошено ландшафтним заказником місцевого значення.

Рішенням Київради від 22.08.2007 року №162/1996 "Про питання створення ландшафтного заказника місцевого значення "Жуків острів" схвалено схему меж ландшафтного заказника місцевого значення "Жуків острів" у складі детального плану території острова. Цим же рішенням Державному управлінню охорони навколишнього природного середовища в місті Києві доручено забезпечити розробку створення вказаного ландшафтного заказника.

Рішенням Київської міської ради від 19.07.2005 року № 806/3381 "Про затвердження Програми розвитку зеленої зони міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста" регламентовано утриматись до встановлення меж ландшафтного заказника місцевого значення "Жуків острів" від розгляду питань відведення земельних ділянок, які можуть бути включені до складу заказника.

Відповідно до ст.ст. 60, 61, 63 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" заказники належать до об'єктів природно-заповідного фонду України, які підлягають особливій охороні.

Згідно зі ст.ст. 7, 9 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" на землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно вплатив ати на стан природних та історико-культурних комплексів та об'єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням. Житлова забудова на територіях та об'єктах природно-заповідного фонду заборонена.

Також, відповідно до п. "в" ч. 3 ст. 83, п. "г" ч. 4 ст. 84 Земельного кодексу України землі під об'єктами природно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, належать до земель державної та комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, якщо інше не передбачено законом.

У відповідності до ч. 1 ст. 45 Земельного кодексу України, ч. 2 ст. 4 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" заказники можуть перебувати як у власності Українського народу, та і в інших формах, передбачених чинним законодавством, у тому числі державній, комунальній та приватній власності.

Частиною 2 ст. 25 вказаного Закону передбачено, що оголошення заказників провадиться без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об'єктів у їх власників або користувачів.

Згідно зі ст. 2 Закону України "Про планування і забудову території" одним із основних завдань планування і забудови території є охорона довкілля та раціональне використання природних ресурсів.

Відповідно до п. 10.4 ДБН 360-92 на землях зелених зон міст не допускається розміщення будівель, споруд та комунікацій, що не передбачені для відпочинку, занять спортом та обслуговування лісового господарства.

Разом з тим, статтею 9 Земельного кодексу України визначено повноваження Київської міської ради у галузі земельних відносин.

Перелік конкретних повноважень Київської міської ради у галузі земельних відносин визначено у пунктах «а» - «л» статті 9 Земельного кодексу України.

Зокрема, їй належить право за пунктом «а»- розпорядження землями територіальної громади м. Києва, за пунктом «б»- передачі земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, відповідно до Земельного кодексу України, за пунктом «в»- надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до Земельного кодексу України.

На підставі пункту «м» статті 9 Земельного кодексу України, крім перелічених у попередніх пунктах повноважень, Київська міська рада має повноваження вирішувати інші питання у галузі земельних відносин, відповідно до Закону.

Згідно з пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» вирішення питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією пленарних засідань сільських, селищних, міських рад, а за пунктом 2 статті 22 Закону України «Про столицю України - місто-герой Київ» Київська міська рада має право визначати особливості землекористування.

Відповідно до статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»Київська міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Згідно з частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та право користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Відповідно до змісту цієї норми закону право власності або право користування земельною ділянкою із земель державної або комунальної власності виникає лише за наявності рішення зазначених органів і тільки в межах, вказаних в цих рішеннях.

Тобто, такі повноваження на території м. Києва є виключною компетенцією Київської міської ради.

Згідно з п. 1 ст. 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, що і було зроблено оскаржуваним рішенням Київської міської ради.

Київська міська рада, маючи відповідні повноваження, спірним рішенням затвердила містобудівне обґрунтування; внесено зміни до Генерального плану м. Києва та проекту планування його приміської зони, а саме: територія в межах, визначених містобудівним обґрунтуванням, переведено за функціональним призначенім до зони малоповерхової житлової забудови; внесено зміни до «Програми розвитку зеленої зони м. Києва…», затвердженої рішенням Київської міської ради від 19.07.2005 року № 806/3381 виключено земельну ділянку площею 3,38 га з переліку території лісів та лісопарків.

22.08.2007 року Київською міською радою прийнято рішення № 162/1996 «Про питання створення ландшафтного заказника місцевого значення «Жуків острів» та схвалено схему меж ландшафтного заказника місцевого значення «Жуків Острів»; доручено Головному управлінню містобудування, архітектури та дизайну міського середовища виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) винести на розгляд Київської міської ради детальний план території Острова Жуків; доручено Державному управлінню охорони навколишнього природного середовища в місті Києві забезпечити розробку проекту створення ландшафтного заказника місцевого значення «Жуків острів»; доручено Головному управлінню земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) на підставі детального плану території острова Жуків та проекту створення ландшафтного заказника місцевого значення «Жуків острів», після їх затвердження в установленому порядку, забезпечити організацію виконання робіт щодо встановлення меж заказника тощо.

Оспорюваним рішенням визначено напрямки діяльності відповідних структур, а реалізація цих напрямків може бути покладена в основу вирішення питань про створення ландшафтного заказника місцевого значення «Острів Жуків». Але, детальний план території Острова Жуків та межі ландшафтного заказника місцевого значення «Жуків острів» не встановлені.

Пунктом 9 рішення Київської міської ради від 19.07.2005 року № 806/3381 «Про затвердження Програми розвитку зеленої зони м. Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста» регламентовано утриматись до встановлення меж ландшафтного заказника місцевого значення Жуків Острів від розгляду питань відведення земельних ділянок, які відповідно до рішення № 147/649 можуть бути включені до складу заказника. З наведеного вбачається, що межі заказника не встановлено.

Відповідно до абзацу 5 статті 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» обов'язковій державній експертизі підлягають проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Оскільки належність спірних земельних ділянок до земель рекреаційного призначення не встановлена, і їх виключено із переліку територій лісів і лісопарків та переведено за функціональним призначенням до зони малоповерхової житлової забудови, відсутні підстави для проведення відносно них обов'язкової державної експертизи.

Крім того, колегією суддів взято до уваги те, що у висновку Головного управління держкомзему у м. Києві від 20.04.2010 року № 2053 (а.с. 62-63, т.1) зазначено, що код цільового призначення земля переданої відповідачу це землі житлових, житлово-будівельних, гаражних - і дачно-будівельних кооперативів; землі промисловості комерційного використання і громадського призначення, тобто зазначений висновок було надано до прийняття спірного рішення.

Також у ньому зазначено, що земельні ділянки надаються за рахунок земель товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "МАКРОС", наданих відповідно до рішення господарського суду міста Києва від 24.07.2008 року №18/248, право користування якими посвідчено договором оренди земельної ділянки від 23.09.2008 року № 79-6-00653 (площею 3,2700 га), товариства з обмеженою відповідальністю "Рекреаційно-оздоровчий центр "Зелений порт", наданих відповідно до рішення Київської міської ради від 23.10.2003 року №122-1/995 "Про надання і вилучення земельних ділянок, погодження місць розташування об'єктів та припинення права користування землею", право користування якими посвідчено договорами оренди земельної вділянки від 11.08.2005 року № 79-6-00337 та № 79-6-00338 (площею 11,1512 га), міських земель, не наданих у власність чи користування (площею 1,3159 га), тобто зазначені ділянки уже передавались в оренду.

Листом № 218-21/4638 від 27.04.2010 року Міністерства регіонального розвитку та будівництва України (66-67, т. 1) було рекомендовано для подальшого затвердження внесення змін до містобудівної документації та визначення параметрів об'єкта містобудування житлового будівництва та облаштування транспортної інфраструктури та благоустрою прибережної зони на вул. Лютневій, 58А, 58В у Голосіївському районі м. Києва з наступними техніко-економічними показниками: площа земельної ділянки 16 571 га; загальна площа житлового комплексу № 1 5000 кв.м.; площа основної споруди 3000 кв.м.; загальна площа господарських споруд ж.к. № 1 2000 кв.м.; загальна площа житлового комплексу № 2 1500 кв.м.; площа основної споруди 900 кв.м.; загальна площа господарських споруд ж.к. № 2 600 кв.м.; загальна житлова площа котеджів 2000 кв.м.; кількість котеджів 6; площа кожного котеджу 250-300 кв.м. та загальна площа забудови 8500 кв.м.

Також не можна залишити поза увагою постанову Верховного суду України від 11.11.2014 року за позовом заступника прокурора м. Києва до Київської міської ради, треті особи: Міністерство культури і туризму України, обслуговуючий житлово-будівельний кооператив індивідуальних забудовників приватних житлових будинків «Совські ставки», Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради, Державне управління охорони навколишнього природного середовища в м. Києві, товариство з обмеженою відповідальністю «Будівельна компанія «Макрос», ТОВ «Рекреаційно-оздоровчий центр «Зелений порт», про визнання протиправним та скасування рішення, яке є предметом спору у даній справі.

У зазначеній постанові було сказано, що Конституційний Суд України в пункті 5 мотивувальної частини Рішення від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) зазначив, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До ненормативних належать акти, які передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію фактом їхнього виконання. У зв'язку з прийняттям цих рішень виникають правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, у тому числі отримання державного акта на право власності на земельну ділянку, укладення договору оренди землі.

Прийняте Київрадою (як суб'єктом владних повноважень) рішення про передачу кооперативу у власність та оренду земельної ділянки є ненормативним актом органу місцевого самоврядування, який вичерпав свою дію внаслідок його виконання. Скасування такого акта не породжує наслідків для власника чи орендаря земельної ділянки, оскільки захист порушеного права у разі набуття права власності на земельну ділянку або укладання договору оренди юридичною чи фізичною особою має вирішуватися за нормами цивільного законодавства.

Ураховуючи наведене, позов, предметом якого є рішення органу місцевого самоврядування щодо передачі у власність та оренду земельної ділянки, тобто ненормативний акт, що застосовується одноразово і з прийняттям якого виникають правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, не може бути задоволений, оскільки таке рішення органу місцевого самоврядування вичерпало свою дію шляхом виконання. Його скасування не породжує наслідків для власника чи орендаря земельної ділянки, оскільки у таких осіб виникло право власності або володіння земельною ділянкою і це право ґрунтується на правовстановлюючих документах.

Таким чином, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах, Судової палати у господарських справах, Судової палати у цивільних справах Верховного Суду України дійшла висновку, що у разі прийняття органом місцевого самоврядування (як суб'єктом владних повноважень) ненормативного акта, що застосовується одноразово, який після реалізації вичерпує свою дію фактом його виконання і з прийняттям якого виникають правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів (зокрема, рішення про передачу земельних ділянок у власність, укладання договору оренди), позов, предметом якого є спірне рішення органу місцевого самоврядування, не повинен розглядатися, оскільки обраний позивачем спосіб захисту порушених прав не забезпечує їх реального захисту.

Приймаючи до уваги те, що розгляд даного позову не впливає на законність правовстановлюючих документів щодо права власності чи користування земельною ділянкою до розгляду спору про їх оскарження (не породжує юридичних наслідків), колегія суддів не вбачає підстав для задоволення заяви прокурора.

Відповідно до ст. 111-28 ГПК України рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України.

Невиконання судових рішень Верховного Суду України тягне за собою відповідальність, установлену законом.

За змістом частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи викладене, колегія суддів апеляційної інстанції прийшла до висновку про відсутність підстав для визнання протиправним та скасування рішення Київської міської ради № 788/4226 від 29.04.2010 року «Про передачу земельних ділянок Обслуговуючому житлово-будівельному кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків «Совські ставки» для житлового будівництва та облаштування лінійних об'єктів транспортної інфраструктури на вулиці Лютневій, 58-а, 58-в у Голосіївському районі міста Києва», оскільки воно прийнято відповідачем-1 на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Щодо посилань скаржника на те, що частина земельної ділянки передана в межах червоних ліній, колегією суддів не береться до уваги, адже законодавством не заборонено передавати земельні ділянки в межах червоних ліній, проте є певні обмеження щодо їх використання, зокрема існує заборона щодо їх капітальної забудови.

Аналогічна позиція викладена в постановах Вищого господарського суду України від 22.09.2015 року № 910/1756/15, № 910/682/15, № 910/4529/15 та від 29.09.2015 року № 910/807/15.

Щодо позовних вимог в частині визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 03.10.2014 року, зареєстрованого за №МЗК-1-00294 від 08.10.2014 року, укладеного між відповідачем-1 та відповідачем-2, то вони задоволенню не підлягають оскільки вони є похідними від попередньої вимоги.

Щодо вимог прокурора про зобов'язання Реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Києві скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права власності на земельну ділянку площею 9,2481 га по вул. Лютневій, 58-а, 58-в у м. Києві за Обслуговуючим житлово-будівельним кооперативом індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" та скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права власності на земельну ділянку площею 0,9898 га по вул. Лютневій, 58-а, 58-в у м. Києві за Обслуговуючим житлово-будівельним кооперативом індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки", то вони також задоволенню не підлягає оскільки вона заявлена до третьої особи по справі, що суперечить чинному законодавству України.

Внаслідок цього, доводи апеляційної скарги є безпідставними та необґрунтованими та не можуть бути підставою для скасування рішення місцевого суду.

За правилами ст. 4-7 ГПК України, судове рішення приймається колегіально за результатами обговорення усіх обставин справи.

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень та подати до суду відповідні докази.

Як встановлено ст. 43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Відповідно до п. 2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 23.03.2012 року "Про судове рішення" рішення господарського суду має ґрунтуватись на повному з'ясуванні такого: чи мали місце обставини, на які посилаються особи, що беруть участь у процесі, та якими доказами вони підтверджуються; чи не виявлено у процесі розгляду справи інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин; яка правова кваліфікація відносин сторін, виходячи з фактів, установлених у процесі розгляду справи, та яка правова норма підлягає застосуванню для вирішення спору.

Згідно пункту 2 частини 1 статті 103 Господарського процесуального кодексу України, апеляційна інстанція за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати рішення повністю або частково і прийняти нове рішення.

У відповідності до пунктів 1, 2, 3 частини 1 статті 104 Господарського процесуального кодексу України підставами для скасування або зміни рішення місцевого господарського суду є неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які місцевий господарський суд визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні місцевого господарського суду, обставинам справи.

З огляду на вищенаведене, апеляційний господарський суд вважає, що зазначеним вище обставинам місцевий господарський суд не надав належної оцінки, що призвело до прийняття частково невірного рішення.

Таким чином, апеляційна скарга обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" підлягає частковому задоволенню, а оскаржуване рішення суду слід скасувати в частині задоволення позовних вимог та прийняти в цій частині нове, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України, зважаючи на часткове скасування апеляційним господарським судом рішення місцевого господарського суду та часткове задоволення апеляційної скарги відповідача, колегія суддів вважає за необхідне провести перерозподіл судових витрат.

З огляду на вищезазначене, керуючись ст. ст. 4-7, 33, 43, 99, 101-103, 105 ГПК України, Київський апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" на рішення господарського суду міста Києва від 07.04.2015 року у справі № 910/755/15-г задовольнити частково.

2. Рішення господарського суду міста Києва від 07.04.2015 року у справі № 910/755/15-г скасувати в частині задоволення позовних вимог та прийняти в цій частині нове, яким у позові в цій частині відмовити.

3. В іншій частині рішення залишити без змін.

4. Стягнути з прокуратури міста Києва (вул. Предславинська, 45/9, м. Київ, 03150) на користь обслуговуючого житлово-будівельного кооперативу індивідуальних забудовників приватних житлових будинків "Совські ставки" (03037, м. Київ, вул. П. Радченка, 29) 38 367 (тридцять вісім тисяч триста шістдесят сім) грн. 00 коп. судовий збір за перегляд рішення в апеляційній інстанції.

5. Видачу наказу на виконання постанови доручити господарському суду міста Києва.

6. Матеріали справи № 910/755/15-г повернути до господарського суду міста Києва.

Постанову Київського апеляційного господарського суду може бути оскаржено до Вищого господарського суду України у порядку, передбаченому ст. 107 ГПК України.

Постанова Київського апеляційного господарського суду за наслідками перегляду відповідно до ст. 105 ГПК України набирає законної сили з дня її прийняття.

Головуючий суддя М.Л. Яковлєв

Судді Т.В. Ільєнок

О.В. Тищенко

Джерело: ЄДРСР 55564775
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку