open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 2-а-5103/10/0270
Моніторити
Постанова /25.01.2016/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /20.11.2015/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.11.2015/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.11.2015/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.11.2015/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.10.2015/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2015/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.04.2013/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.06.2011/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.06.2011/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /25.05.2011/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.02.2011/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.12.2010/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.12.2010/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 2-а-5103/10/0270
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /25.01.2016/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /20.11.2015/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.11.2015/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.11.2015/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.11.2015/ Вінницький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.10.2015/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2015/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /19.04.2013/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.06.2011/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /07.06.2011/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /25.05.2011/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.02.2011/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.12.2010/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.12.2010/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

25 січня 2016 р. Справа № 2-а-5103/10/0270

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Богоноса М.Б.,

за участю:

секретаря судового засідання: Федчук Т.Ю.

представника позивача: Гуща Я.В.

представника відповідача: Гнатюка М.А., Павлова В.Г., Хільченко Т.Л.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом: товариства з обмеженою відповідальністю "Ремтехноавто-Сервіс"

до: виконавчої дирекції Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності України, Жмеринської районної виконавчої дирекції Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності України

про: визнання бездіяльність неправомірною та стягнення коштів

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось товариство з обмеженою відповідальністю "Ремтехноавто-Сервіс" (далі - ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс") з адміністративним позовом до Жмеринської районної виконавчої дирекції Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності України, виконавчої дирекції Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності України про визнання бездіяльності неправомірною та стягнення коштів.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що у 2009 році ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" було нараховано та сплачено ОСОБА_5, яка працювала на посаді фінансового директора підприємства, допомогу з тимчасової втрати працездатності по вагітності і пологах в сумі 43232,44 грн. Розрахунок допомоги здійснено, виходячи із окладу ОСОБА_5 у сумі 12000 грн., що визначено штатним розписом. Тимчасова непрацездатність фінансового директора підприємства підтверджується листками непрацездатності АБХ №950858 та АБХ №951727.

Позивач неодноразово звертався до Жмеринської районної виконавчої дирекції Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності з вимогою відшкодувати грошові кошти, сплачені ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" як допомога з тимчасової непрацездатності по вагітності і пологах, згідно прийнятих відповідачем заяв-розрахунків. Однак, на момент розгляду справи зазначені грошові кошти відповідачем не відшкодовані. Вказану бездіяльність відповідача вважає неправомірною, та такою що не відповідає вимогам положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням".

У наданих суду запереченнях (а.с.29-33, т.1)виконавча дирекція Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності України проти задоволення позову заперечила та просила суд відмовити у його задоволенні. Свої заперечення на адміністративний позов відповідач обґрунтовує тим, що за результатами проведеної працівником Територіальної державної інспекції праці у Вінницькій області позапланової перевірки з питань правильності призначення допомоги по вагітності та пологах працівнику підприємства - ОСОБА_5, були виявлені порушення ст. 96, 97 Кодексу законів про працю України. Вказане, на думку відповідача, дає підстави вважати, що позивач, шляхом встановлення необґрунтовано високих посадових окладів працівникам, безпосередньо перед настанням страхового випадку, вчинив дії направлені на неправомірне заволодіння коштами Фонду.

Так, з метою уникнення неправомірного використання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності виконавча дирекція Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності України звернулася до прокуратури Вінницької області з проханням провести перевірку діяльності ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" щодо наявності ознак злочину в діях посадових осіб позивача. Оскільки на даний час остаточне процесуальне рішення у кримінальному провадженні за вказаним фактом відсутнє, Фонд позбавлений можливості здійснити відшкодування суми заборгованості, яка виникла у зв'язку з наданням допомоги по вагітності та пологам ОСОБА_5.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримала та просила суд їх задовольнити в повному обсязі. Додатково повідомила, що бездіяльність виконавчої дирекції Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності України та Жмеринської районної виконавчої дирекції Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності України грубо порушують права підприємства щодо відшкодування понесених витрат на виплату допомоги по вагітності та пологам працівнику ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" ОСОБА_5

У судовому засіданні представник Жмеринської районної виконавчої дирекції Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності України позов не визнала, просила суд відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі з огляду на те, що допомога найманому працівнику ОСОБА_5 нарахована безпідставно, чим порушено вимоги Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування в зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням". Крім того, звернула увагу суду на той факт, що вагітній жінці, перед настанням страхового випадку, заробітна плата встановлена у розмірі, що перевищує посадовий оклад директора TOB "Ремтехноавто-Сервіс" в 18,5 разів, в той час як інші кваліфіковані працівники працюють з оплатою праці на рівні мінімальної. На думку представника відповідача, вказане свідчить про фіктивне працевлаштування ОСОБА_5 та зловживання з боку позивача для безпідставного отримання коштів Фонду.

Представник виконавчої дирекції Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності України у судовому засіданні проти задоволення позову також заперечив. Крім того, вказав, що працівник ОСОБА_6 не була ознайомлена з посадовою інструкцією фінансового директора, зі своїми функціональними обов'язками. Водночас, під час перевірки TOB "Ремтехноавто-Сервіс" директор товариства ОСОБА_7 не зміг окреслити коло функціональних обов'язків фінансового директора, підтвердити освіту, спеціальність та кваліфікацію ОСОБА_6 Окремо звернув увагу, що в штатному розписі TOB "Ремтехноавто-Сервіс" до 01.09.2009 року посади фінансового директора взагалі не було, а після виходу ОСОБА_6 у відпустку по вагітності та пологах на вакантну посаду фінансового директора нікого не приймали. Тобто, на переконання представника виконавчої дирекції Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності України TOB "Ремтехноавто-Сервіс" були створені фіктивні умови для протиправного заволодіння коштами Фонду.

Для допиту в якості свідків судом викликались ОСОБА_5 та ОСОБА_7 Проте, вказані особи в судове засідання не прибули, тому суд керуючись ст. 129 КАС України дійшов висновку про можливість продовження розгляду справи за наявними доказами, про що постановив протокольну ухвалу.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників позивача та відповідачів, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" зареєстровано Виконавчим комітетом Жмеринської міської ради Вінницької області 17.08.2004 року (а.с.7, т1) та є страхувальником у Жмеринській районній виконавчій дирекції Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності України ( а.с.8, т.1).

01.09.2009 року відповідно до наказу № 31-к від 01.09.2009 року на посаду фінансового директора товариства з обмеженою відповідальністю "Ремтехноавто-Сервіс" прийнято ОСОБА_5 за безстроковим трудовим договором з окладом згідно штатного розпису (а.с.16, т.1).

Відповідно до штатного розпису станом на 01.09.2009 року посадовий оклад фінансового директора становить 12000,00 грн. Водночас, посадовий оклад директора становить 890,00 грн., головного бухгалтера - 750,00 грн., майстра зміни - 710 грн., прибиральниці - 315,00 грн. (а.с. 18, т.1).

12.10.2009 року Жмеринською районною поліклінікою ОСОБА_5 видано листок непрацездатності у зв'язку з вагітністю та пологами серії АБХ №950858 на період з 12.10.2009 року по 14.02.2010 року (а.с. 19, т.1).

На підставі листка непрацездатності АБХ №950858, товариство з обмеженою відповідальністю "Ремтехноавто-Сервіс" нарахувало допомогу пов'язану з вагітністю та пологами за 88 робочих днів в сумі 40140,32 грн. із розрахунку середньоденної заробітної плати за вересень 2009 року в розмірі 456,14 грн.

23.12.2009 року Жмеринською районною поліклінікою ОСОБА_5 видано листок непрацездатності серії АБХ №951727 у зв'язку з ускладненими пологами на період з 15.02.2010 року по 28.02.2010 року (а.с.19, т.1), на підставі якого підприємством нараховано 4561,40 грн. допомоги.

У підтвердження факту виплати ОСОБА_5 допомоги позивачем надано платіжні відомості № РС-000018 за жовтень 2009 року, № РС-000018 за жовтень 2009 року ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс", із посиланням на які позивач обґрунтовував виплату ОСОБА_5 допомоги по вагітності та пологам у сумі 42037,60 грн. (а.с. 23, т.1) та 3128,63 грн. (а.с. 23, т.1). відповідно.

26.02.2010 року ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" звернулось Жмеринської районної виконавчої дирекції Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності України з вимогою про відшкодування витрат, пов'язаних з виплатою допомоги по вагітності та пологах працівнику підприємства - ОСОБА_5 в сумі 44383,41 грн. (а.с.35-36, т.1).

22.03.2010 року головним спеціалістом Жмеринської районної виконавчої дирекції Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності України Хільченко Т.Л. проведено позапланова перевірка ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" з питань правильності призначення допомоги по вагітності та пологах працівнику товариства ОСОБА_5, за результатами якої складена відповідна довідка (а.с.37, т.1).

Разом з тим, судом встановлено, що 26.03.2010 року ОСОБА_5 звернулася на Урядову гарячу лінію через державну установу "Соціальний контактний центр" та зазначила, що вона не отримала коштів по листкам непрацездатності у період з 28.10.2009 року по 15.03.2010 року, невиплату їй допомоги у Фонді соціального страхування з тимчасової втрати працездатності мотивувала відсутністю коштів (а.с.41-42, т.1).

24.12.2009 року на підставі звернення ОСОБА_8, яка працювала у ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" на посаді бухгалтера за сумісництвом, державним інспектором праці ОСОБА_9 Територіальної державної інспекції праці у Вінницькій області проведено перевірку ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" з питань додержання законодавства про працю. За результатами проведеної перевірки складено акт №02-02-29/1937 від 24.12.2009 року (а.с. 46-48, т.1). Вказаним актом, крім інших порушень, зокрема встановлено порушення ст. 96, 97 Кодексу законів про працю України у штатному розписі від 01.10.2009 року, а саме факт відсутності міжкваліфікаційного міжпосадового співвідношення розмірів тарифних ставок та посадових окладів.

22.03.2010 року Територіальною державною інспекцією праці у Вінницькій області проведено повторну перевірку ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" з питань додержання законодавства про працю. За результатами проведеної повторної перевірки складено акт №02-02-29/438 від 22.03.2010 року (а.с.49-50, т.1), яким задокументовано факт існування виявлених попередньою перевіркою порушень законодавства про працю. Крім того, в акті зазначено, що заробітна плата фінансового директора, згідно штатного розпису, затвердженого директором ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" 01.09.2009 року з порушенням норм ст..22 Закону України "Про оплату праці", встановлена на рівні 12000,00 грн. Разом із тим зарплата директора згідно цього ж штатного розпису становить 650 грн., що у 18,5 разів менше посадового окладу фінансового директора та становить майже 35 % фонду заробітної плати товариства.

Також, судом встановлено, що у зв'язку з виявленням виконавчою дирекцією Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності України порушень, які на думку відповідача носять ознаки злочину, передбаченого Кримінальним кодексом України, матеріали перевірки з відповідним зверненням передані до прокуратури Вінницької області.

Відповідно до припису Жмеринського міжрайонного прокурора вих. № 4392 від 07.10.2010 року про усунення порушень законодавства Жмеринську районну виконавчу дирекцію Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності України зобов'язано зупинити нарахування та виплату коштів Фонду в сумі 44383,41 грн. ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" за оплату відпустки у зв'язку із вагітністю та пологами працівнику ОСОБА_5 Припис видано на підставі порушеної 12.08.2010 року кримінальної справи по факту службового підроблення службовими особами ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" за ознаками злочину, передбаченого ч.1 ст. 366 Кримінального кодексу України (а.с.59, т.1)

Постановою старшого слідчого Жмеринської міжрайонної прокуратури ОСОБА_10 від 16.11.2010 року кримінальну справу стосовно службових осіб ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" перекваліфіковано за ч.1 ст.222 Кримінального кодексу України по факту шахрайства з фінансовими ресурсами службовими особами товариства (а.с. 60, т.1).

Постановою слідчого Жмеринського районного відділу управління Міністерства внутрішніх справ від 30.03.2011 року кримінальну справу порушену по факту шахрайства з фінансовими ресурсами службовими особами ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" за ознаками злочину, передбаченого ч.1 ст.222 Кримінального кодексу України закрито (а.с. 86 т.1).

За заявою виконавчої дирекції Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності України до прокуратури Вінницької області та до Жмеринської міжрайонної прокуратури щодо неналежного проведення досудового розслідування у кримінальній справі №10060202, було отримано відповідь, що відомості за фактом шахрайства з фінансовими ресурсами службовими особами TOB "Ремтехноавто-Сервіс" внесені в Єдиний реєстр досудових розслідувань за №12014020130000795 від 30.10.2014 р. за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 366 КК України.

Судом також встановлено, що кримінальне провадження неодноразово зупинялося, продовжувалося, закривалося, а прийняті процесуальні рішення неодноразово оскаржувалися.

Так, зокрема ухвалою слідчого судді Жмеринського міськрайонного суду Вінницької області від 06.10.2015 року скасовано постанову про закриття кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №120140020130000795 від 30.10.2014 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.366 КК України. (а.с. 176 т.1)

На момент розгляду справи судом, кримінальне провадження поновлено, проведення слідчих дій триває (а.с. 169-175, т1).

В судовому засіданні ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" надано уточнену заяву-розрахунок за 2014 рік по коштах загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, в якій вказано актуальну суму, заявлена позивачем до стягнення, що становить 43232,44 грн. (а.с.247а, т.1).

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, суд вважає, у задоволенні вимог адміністративного позову слід відмовити, з наступних підстав.

Статтею 1 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" від 18.01.2001 року № 2240-III (зі змінами і доповненнями, чинними на момент виникнення спірних правовідносин) (далі - Закон № 2240-ІІІ) встановлено, що загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, передбачає матеріальне забезпечення громадян у зв'язку з втратою заробітної плати (доходу) внаслідок тимчасової втрати працездатності (включаючи догляд за хворою дитиною, дитиною-інвалідом, хворим членом сім'ї), вагітності та пологів, часткову компенсацію витрат, пов'язаних із смертю застрахованої особи або членів її сім'ї, а також надання соціальних послуг за рахунок бюджету Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, що формується шляхом сплати страхових внесків власником або уповноваженим ним органом, громадянами, а також за рахунок інших джерел, передбачених цим Законом.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 6 Закону № 2240-ІІІ загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню у зв'язку із тимчасовою втратою працездатності підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту) на підприємствах, установах, організаціях, незалежно від форм власності та господарювання або у фізичних осіб.

Статтею 34 Закону № 2240-ІІІ, передбачено, надання за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку із тимчасовою втратою, працездатності та витратами, зумовленими похованням, допомоги по вагітності та пологах.

Згідно з статтею 38 Закону № 2240-ІІІ визначено, що допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологам.

Допомога по вагітності та пологах застрахованій особі виплачується за весь період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 ( у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей -70) календарних днів після пологів. Розмір зазначеної допомоги обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів.

В силу статті 39 Закону № 2240-ІІІ розмір допомоги по вагітності та пологах: допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу), обчисленої відповідно до статті 53 цього Закону, і не залежить від страхового стажу.

Так, відповідно до статті 51 Закону № 2240-ІІІ підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності.

Водночас, в статті 50 Закону № 2240-ІІІ передбачено, що матеріальне забезпечення та соціальні послуги за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, застрахованим особам, зазначеним у частині першій статті 6 цього Закону, призначаються та надаються за основним місцем роботи.

Страхувальник щокварталу звітує перед виконавчою дирекцією відділення Фонду про компенсування витрат Фонду на виплату матеріального забезпечення застрахованим особам.

Відповідно до положень частини другої статті 28 Закону страховик, яким у розумінні статті 2 Закону, є Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, зобов'язаний забезпечувати фінансування матеріального забезпечення та надання соціальних послуг відповідно до цього Закону.

Питання державного і договірного регулювання оплати праці, прав працівників на оплату праці та їх захисту визначається Кодексом законів про працю України (далі - КЗпП), Законом України "Про оплату праці" від 24.03.1995 р. № 108/95 (далі - Закон № 108/95) та іншими нормативно-правовими актами чинними на момент виникнення спірних правовідносин.

Статтею 94 КЗпП визначено, що заробітна плата - це винагорода обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Законодавством чітко визначається порядок встановлення розмірів оплати праці та мінімальні гарантії в оплаті праці. Відповідно до статті 96 КЗпП основою організації оплати праці є тарифна система оплати праці, яка включає тарифні сітки, тарифні ставки, схеми посадових окладів і тарифно-кваліфікаційні характеристики (довідники).

Тарифна система оплата праці використовується для розподілу робіт залежно від їх складності, а працівників - залежно від їх кваліфікації та за розрядами тарифної сітки. Вона є основою формування та диференціації розмірів заробітної плати.

Формування тарифної сітки (схеми посадових окладів) проводиться на основі тарифної ставки робітника першого розряду, що встановлюється в розмірі, який перевищує законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати, та міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень розмірів тарифних ставок (посадових окладів).

Так, згідно з Методичними рекомендаціями щодо оплати праці працівників малих підприємств, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 13.08.2004 р. № 186 (чинними на момент виникнення спірних правовідносин), тарифна сітка - сукупність кваліфікаційних тарифних розрядів та відповідних їм тарифних коефіцієнтів, за якими визначається розмір тарифних ставок оплати праці працівників у залежності від складності виконуваних робіт та кваліфікації працівників.

Разом з тим, статтею 97 КЗпП та статтею 15 Закону № 108/95 форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, ставки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат встановлюються підприємствами, установами, організаціями самостійно у колективному договорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною та галузевими (регіональними) угодами.

Відповідно до вимог статті 13 Закону № 108/95 схеми посадових окладів встановлюються підприємствами у колективному договорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною та галузевими (регіональними) угодами.

Статтею 2 Закону України "Про колективні договори і угоди" від 01.07.1993 року № 3356-ХІІ (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що колективний договір укладається на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності і господарювання, які використовують найману працю і мають право юридичної особи. Якщо колективний договір на підприємстві, в установі, організації не укладено, власник або уповноважений ним орган зобов'язаний погодити ці питання з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником), що представляє інтереси більшості працівників, а у разі його відсутності - з іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом.

Як встановлено в акті перевірки № 02-02-29/1937 Територіальної державної інспекції праці у Вінницькій області колективний договір ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" прийнятий на загальних зборах трудового колективу 25.12.2001 року, відповідно до протокол № 3 та зареєстрований в органах виконавчої влади за № 3 від 25.01.2002 року.

Станом на 01.10.2009 року (дата складення штатного розпису) зміни до колективного договору ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" не вносились, а відтак штатний розпис товариства на 2009 рік прийнятий без погодження з представником трудового колективу, чим порушено статтю 14 Закону України "Про колективні договори і угоди".

Так, посадовий оклад фінансового директора у штатному розписі від 01.10.2009 року визначений на рівні 12000 гривень, тоді як посадовий оклад директора підприємства становить 890 гривень, головного бухгалтера - 750,00 грн., майстра зміни - 710 грн., прибиральниці - 315,00 грн. Встановлений з 01.10.2009 року посадовий оклад фінансового директора у 18,5 разів перевищує посадовий оклад директора, складає приблизно 35 % фонду оплати праці товариства.

Виходячи із системного аналізу наведених норм, суд доходить висновку, що позивачем не дотримано вимог Кодексу законів про працю України в частині забезпечення рівності трудових прав диференціації заробітної плати, зокрема співвідношення у схемі посадового окладу фінансового директора та інших працівників.

При цьому, необхідно зазначити, що в штатному розписі ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" чинному до 01.09.2009 року посада фінансового директора не передбачалося, а після виходу ОСОБА_5 у відпустку по вагітності та пологах на вакантну посаду фінансового директора працівники не приймались.

Тому, вказані обставини свідчать про наявність ознак фіктивного та такого, що здійснене в порушення вимог ст.96, 97 КЗпП, створення умов для виплати ОСОБА_5 допомоги по вагітності та пологах.

Як зазначалося, пунктом 3 частиною 2 статті 28 Закону № 2240-Ш органи Фонду зобов'язані здійснювати контроль за правильним нарахуванням, своєчасною сплатою страхувальником страхових внесків, а також обґрунтованості проведення ним витрат страхових коштів.

Статтею 9 Закону № 2240 встановлено, що Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності не може провадити будь-яку іншу діяльність, крім зазначеної в частині першій цієї статті, та використовувати страхові кошти не за цільовим призначенням.

Надавши оцінку доказам, що наявні в справі в їх сукупності та проаналізувавши норми чинного на момент виникнення спірних правовідносин законодавства, суд констатує штучність створення умов ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" для отримання відшкодування суми витрат на матеріальне забезпечення по тимчасовій непрацездатності та допомозі по вагітності та пологах, що за своєю суттю є нецільовим використанням страхових коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, у спосіб отримання таких коштів без достатньої правової підстави.

Крім того, про відсутність правових підстав для виплат позивачу спірних сум свідчить наступне.

В судовому засіданні позивач повідомив, що 12.10.2009 року Жмеринською районною поліклінікою ОСОБА_5 видано листок непрацездатності у зв'язку з вагітністю та пологами серії АБХ №950858 на період з 12.10.2009 року по 14.02.2010 року.

На підставі листка непрацездатності АБХ №950858, товариство з обмеженою відповідальністю "Ремтехноавто-Сервіс" нарахувало допомогу пов'язану з вагітністю та пологами за 88 робочих днів в сумі 40140,32 грн. із розрахунку середньоденної заробітної плати за вересень 2009 року в розмірі 456,14 грн.

23.12.2009 року Жмеринською районною поліклінікою ОСОБА_5 видано листок непрацездатності серії АБХ №951727 у зв'язку з ускладненими пологами на період з 15.02.2010 року по 28.02.2010 року, на підставі якого підприємством нараховано 4561,40 грн допомоги.

01.12.2009 року відповідно до платіжних відомостей № РС-000018 за жовтень 2009 року (а.с. 23) та № РС-000018 за жовтень 2009 року (а.с. 45) ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" виплачено ОСОБА_5 нараховану допомогу по вагітності та пологам у сумі 42037,60 грн. та 4561,40 грн. відповідно.

Відповідно до заяви-розрахунку наданої ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" до Жмеринської районної виконавчої дирекції Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності за 2014 рік, судом встановлено актуальну суму заявлену позивачем до стягнення, що становить 43232,44 грн. (а.с.247а, т.1).

Надаючи оцінку розрахунковим документам, суд ставить під сумнів та вважає недоведеним факт виплати підприємством в користь ОСОБА_5 допомоги по вагітності та пологах, із таких мотивів.

Порядок ведення касових операцій у національній валюті України підприємствами (підприємцями), а також окремі питання організації банками роботи з готівкою затвердженні постановою Національного банку України від 15.12.2004 року № 637, що зареєстрована в Міністерстві юстиції України 13 січня 2005 року за № 40/10320 "Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні" (в редакції чинній на момент виникнення правовідносин).

Згідно з пунктом 3.1 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні (далі - Положення) касові операції оформляються касовими ордерами, видатковими відомостями, розрахунковими документами, документами за операціями із застосуванням електронних платіжних засобів, іншими касовими документами, які згідно із законодавством України підтверджували б факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) готівкових коштів.

В силу, пункту 3.3 Положення приймання готівки в каси проводиться за прибутковими касовими ордерами, підписаними головним бухгалтером або особою, уповноваженою керівником підприємства. Про приймання підприємствами готівки в касу за прибутковими касовими ордерами видається засвідчена відбитком печатки цього підприємства квитанція (що є відривною частиною прибуткового касового ордера) за підписами головного бухгалтера або працівника підприємства, який на це уповноважений керівником.

Наказом Державного комітету статистики України від 27.07.1998 року № 263, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 12.08.1998 року № 508/2948 "Про затвердження типових форм первинного обліку та Інструкції про порядок їх виготовлення, зберігання і застосування" затверджено типові форми первинного обліку № КО-1 "Прибутковий касовий ордер" та Інструкцію про порядок виготовлення, зберігання і застосування типових форм первинного обліку № КО-1 "Прибутковий касовий ордер" (далі - Інструкція).

Пунктом 1.1 Інструкції передбачено, що типові форми первинного обліку № КО-1 "Прибутковий касовий ордер" з 1 березня 1999 року є обов'язковими для застосування всіма підприємствами, організаціями, філіями, відділеннями, іншими структурними підрозділами, що розташовані за межами їх територій (далі - підприємства), незалежно від форм власності та господарювання.

Відповідно до пункту 2.1 Інструкції типова форма N КО-1 застосовується для оформлення надходження до каси грошових коштів та інших грошових документів при обробці інформації як з використанням обчислювальної техніки, так і без неї. Типова форма № КО-1 виписується в одному примірнику та реєструється за друкарським номером у журналі реєстрації прибуткових та видаткових касових документів (типова форма № КО-3) працівником бухгалтерії, підписується головним бухгалтером або особою, яка на те уповноважена, та передається до каси підприємства, установи.

Квитанція до прибуткового касового ордера, завірена підписами головного бухгалтера і касира та печаткою підприємства, видається на руки особі, яка здала гроші. Прибутковий касовий ордер, за яким одержано готівку, залишається у касі.

Судом встановлено, що перевірками Територіальної державної інспекції праці у Вінницькій області від 24.12.2009 року та від 22.03.2010 року, за результатом яких складено акти №02-02-29/1937, №02-02-29/438 зафіксовано факт невиплати поточної заробітної плати працівникам товариства за листопад 2009 року, що в свою чергу може свідчити про відсутність коштів у підприємства у вказаний період.

При цьому стороною позивача пояснено, що на підставі прибуткового касового ордера від 01.12.2009 року на суму 53500,00 грн. до каси підприємства надійшли кошти, які в подальшому виплачені ОСОБА_5

Так, в підтвердження надходження до каси грошових коштів надано прибутковий касовий ордер від 01.12.2009 року на суму 53500,00 грн. (а.с.43, т1).

Дослідивши наданий позивачем документ, суд зазначає, що він виготовлений з порушенням вимог Інструкції та Положення, а саме на квитанції до прибуткового касового ордера відсутні обов'язковий реквізит, а саме печатка підприємства. Крім того, суд наголошує на тому, що в силу вимог п. 2.1 Інструкції квитанція до прибуткового касового ордера, завірена підписами головного бухгалтера і касира та печаткою підприємства, має видається на руки особі, яка здала гроші.

Однак, в порушення вказаних вимог ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" квитанція до прибуткового касового ордера не відокремлена від прибуткового касового ордеру, що не узгоджується з вимогами Положення та Інструкції, про що свідчить наявність копії прибуткового касового ордера та квитанції до нього на одному цільному аркуші в матеріалах справи.

Разом з цим, в прибутковому касовому ордері чітко не зазначено від кого надійшли кошти. Цю обставину, в судовому засіданні, представник позивача пояснити не змогла.

Крім того, прибутковий касовий ордер оформлений із порушенням встановлених вимог, зокрема незаповненими є поля «Код за УКУД», «код аналітичного обліку», «код цільового призначення», «підстава».

Тому, суд критично оцінює факт надходження коштів до каси підприємства, а звідси і видачу ОСОБА_5 із каси коштів в рахунок виплати допомоги по вагітності та пологах.

Також необхідно зазначити, що згідно з пунктом 3.8 Положення виплати, пов'язані з оплатою праці, проводяться касиром підприємства або за видатковими касовими ордерами на кожного одержувача чи за видатковими відомостями.

Облік розрахунків по оплаті праці проводиться на підставі Типових форм, затверджених наказом Державного комітету статистики № 489 від 05.12.2008 року "Про затвердження типових форм первинної облікової документації зі статистики праці" (в редакції чинній на момент виникнення правовідносин) (далі - наказ № 489).

Наказом № 489 передбачено, що на підприємстві складається дві розрахунково-платіжні відомості на кожного працівника окремо та в цілому по підприємству типових форм П-6 та П-7 відповідно.

Підрахунок даних про нараховану суму оплати праці за кожним працівником здійснюється в розрахунково-платіжних відомостях працівника (форма № П-6), в яких показують нарахування за видами оплат та утримання.

Відомість ведуть на кожного працівника, де записують його прізвище, ім'я та по батькові, стать, табельний номер, ідентифікаційний номер, професію, посаду, кількість відпрацьованих днів (годин).

В розрахунково-платіжних відомостях також зазначається період, за який складається розрахунково-платіжна відомість працівника та заповнюються дані про кількість нарахованих та отриманих гривень за видами оплат (фонд основної заробітної плати; фонд додаткової заробітної плати, інші заохочувальні та компенсаційні виплати; інші виплати, що не належать до фонду оплати праці; внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування).

У розділі "Нараховано за видами оплат" відображають нарахування за фондом основної і додаткової заробітної плати, а також зазначають інші заохочувальні і компенсаційні виплати та виплати, що не належать до фонду оплати праці.

У розділі "Утримано" зазначається утримання раніше виданого авансу, внесків до пенсійного та інших соціальних фондів, податку з доходів фізичних осіб, профспілкових внесків, аліментів тощо, а також вираховують суму, яка підлягає виплаті.

Розрахунково-платіжна відомість є документом бухгалтерського оформлення і підписується головним бухгалтером, який здійснює контроль за правильністю нарахувань.

Як видно з матеріалів справи, ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" складено платіжні відомості № № РС-000018, РС-000018 за жовтень 2009 року (а.с. 44, 45 т.1) за типовою формою № 53, затвердженого наказом Міністерства статистики України від 22.05.1996 року № 144 "Про затвердження типових форм первинного обліку по розрахунках з робітниками і службовцями по заробітній платі" (далі - Наказ № 144).

Згідно з Наказом № 489 визнано таким, що втратив чинність, з 01.01.2009 року Наказ № 144, а отже і типова форма №53, яка затверджена останнім, є нечинною.

Отже, ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" при виготовленні бухгалтерських документів керувалося нечинним нормативним актом, а саме Наказом № 144, хоча повинно було використати типові форми первинної облікової документації зі статистики праці, затверджені Наказом № 489.

Суд звертає увагу, що платіжні відомості № № РС-000018, РС-000018 за жовтень 2009 року, навіть із точки зору їх відповідності типовим формам, затверджених Наказом № 144, що втратив чинність, мають суттєві недоліки. Зокрема, незаповненими є поля «Код за ДКУД», «код аналітичного обліку», «код цільового призначення», «до розрахункової відомості, у строк», не вказано особу, що здійснила виплату.

Крім того, суд вказує на те, що платіжні відомості № № РС-000018, РС-000018 за жовтень 2009 року (а.с. 44, 45 т.1), що є окремими документами та різними за змістом, мають однакові реквізити, а саме: номер та дату складання документа.

Зважаючи на те, що платіжні відомості складені за формою, що на момент їх виготовлення втратила чинність, мають дефекти окремих реквізитів, такі не можуть вважатися належними доказами виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності у зв'язку з вагітністю та пологами працівника ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" ОСОБА_5

Як зазначалося, перевірками Територіальної державної інспекції праці у Вінницькій області від 24.12.2009 року та від 22.03.2010 року, за результатом яких складено акти №02-02-29/1937, №02-02-29/438, в яких зафіксовано серед інших порушень ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" трудового законодавства, факти невиплати поточної заробітної плати працівникам товариства за листопад 2009 року, що може свідчити про відсутність коштів у підприємства у вказаний період.

Отже, беручи до уваги результати проведених перевірок Територіальної державної інспекції праці у Вінницькій області, в частині невиплати поточної заробітної плати працівникам товариства за листопад 2009 року та надавши оцінку розрахунковим документам, наданих позивачем, суд ставить під сумнів факт виплати підприємством допомоги по тимчасовій непрацездатності у зв'язку з вагітністю та пологами фінансового директора товариства ОСОБА_5

Підтвердженням наведених вище висновків суду є й та обставина, що 26.03.2010 року працівник ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" ОСОБА_5 звернулася на Урядову гарячу лінію через державну установу "Соціальний контактний центр" та повідомила, що вона не отримала коштів за листками непрацездатності з 28.10.2009 року по 15.03.2010 року (а.с.41). Зазначена обставина додатково спростовує доводи позивача про виплату ОСОБА_5 допомоги по вагітності та пологам.

Отже, факт виплати та отримання допомоги по вагітності та пологах фінансовим директором ТОВ "Ремтехноавто-Сервіс" є недоведеним та не встановленим, оскільки має місце звернення ОСОБА_5 щодо її невиплати 26.03.2010 року, коли згідно з платіжної відомості № РС-000018 вона фактично мала би бути виплачена в жовтні 2009 року.

Підсумовуючи наведене, суд вказує, що доводи відповідача про незаконне нарахування та виплату заробітної плати всупереч ст..96, 97 КЗпП знайшли своє підтвердження у судовому засіданні. Крім того, за результатами розгляду справи на підставі належних та допустимих доказів не доведено факт виплати ОСОБА_5 допомоги по вагітності та пологах за рахунок коштів товариства. З огляду на це, є необґрунтованими доводи сторони позивача про обов'язок Фонду провести відшкодування таких сум.

Як передбачає частина перша статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Враховуючи викладене, оцінюючи у сукупності встановлені обставини та перевівши наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку, що у задоволенні вимог адміністративного позову слід відмовити.

Питання щодо розподілу судових витрат вирішено судом відповідно до положень статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

у задоволенні вимог адміністративного позову відмовити.

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.

Відповідно до ст. 186 КАС України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Суддя Богоніс Михайло Богданович

Джерело: ЄДРСР 55346698
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку