open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 243/5799/15-а
Моніторити
Ухвала суду /25.04.2016/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /11.03.2016/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /16.02.2016/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.02.2016/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.02.2016/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.02.2016/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.01.2016/ Донецький апеляційний адміністративний суд Постанова /11.12.2015/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /11.12.2015/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /09.10.2015/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /28.09.2015/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /11.09.2015/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /20.08.2015/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /13.08.2015/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /11.08.2015/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /24.06.2015/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області
emblem
Справа № 243/5799/15-а
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /25.04.2016/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /11.03.2016/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /16.02.2016/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.02.2016/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.02.2016/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.02.2016/ Донецький апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.01.2016/ Донецький апеляційний адміністративний суд Постанова /11.12.2015/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /11.12.2015/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /09.10.2015/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /28.09.2015/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /11.09.2015/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /20.08.2015/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /13.08.2015/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /11.08.2015/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області Ухвала суду /24.06.2015/ Слов'янський міськрайонний суд Донецької областіСлов'янський міськрайонний суд Донецької області

Провадження № 2-а/243/60/2015

Справа № 243/5799/15-а

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 грудня 2015 року м. Слов’янськ

вулиця

Добровольського,2

Слов’янський міськрайонний суд Донецької області

у складі - судді Алексєєнко І.П.

при секретарі Хорхордіної О.О.

з участю представника

позивача- ПП «Аріда» - ОСОБА_1

з участю представників

відповідача –Слов’янської

міської ради - ОСОБА_2

- ОСОБА_3

з участю представника

третьої особи- відділу

«Держгеокадастру» - ОСОБА_4

розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду міста Слов’янська справу за адміністративним позовом приватного підприємства «Аріда» м. Слов’янська до Слов’янської міської ради Донецької області, за участю третьої особи на стороні відповідача – відділу «Держгеокадастру» у м. Слов’янську Донецької області,

про визнання нечинним рішення Слов’янської міської ради № 9-ХLV-6 від 12 липня 2013 року «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Слов’янська»,

в с т а н о в и в :

11 серпня 2015 року відкрито провадження у вказаній адміністративні справі за позовом приватного підприємства «Аріда», що розташоване у місті Слов’янську, до Слов’янської міської ради про визнання нечинним рішення Слов’янської міської ради № 9-ХLV-6 від 12 липня 2013 року «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Слов’янська», з тих підстав, що їм з 12 червня 2015 року стало відомо про порушення їх інтересів у зв’язку з тим, що Слов’янською міською радою було затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська, що не відповідає вимогам законодавства і якою більше ніж в 2 рази збільшено середню ( базову ) вартість землі міста, та таке збільшення в свою чергу автоматично потягнуло за собою відповідне збільшення суми орендної плати.

Предметом даного адміністративного позову – є оскарження ( визнання нечинним ) нормативно-правового акту-рішення Слов’янської міської ради від 12 липня 2013 року «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Слов’янська». Нормативно-правовий акт є офіційним актом ( рішенням) уповноваженого суб’єкта права, який поширюється на невизначене коло осіб, дія якого є невизначеною в часі з неодноразовим застосуванням та який встановлює норми з метою регулювання суспільних відносин.

Позивач – ПП «Аріда», як орендар земель Слов’янської міської ради, є суб’єктом правовідносин, у яких застосовується цей нормативно-правовий акт - рішення Слов’янської міської ради від 12 липня 2013 року «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська», а отже, має право на оскарження зазначеного нормативно-правового акту органу місцевого самоврядування.

На обґрунтування позовних вимог в судовому засіданні представник позивача – ПП «Аріда» міста Слов’янська ОСОБА_1, діюча на підставі довіреності від директора ПП «Аріда» ОСОБА_5 ( а.с.43 т. 1 ) пояснила, що рішенням Слов’янської міської ради від 19.04.2000 року № 5-Х1У-23 «Про плату за землю» за результатами грошової оцінки земель були затверджені ставки земельного податку. В 2000 році базова вартість 1 кв.м земель міста становила 46,60 гривень. Встановлені цим рішенням ціни земельного податку та орендної плати діяли по 31 грудня 2014 року. Оскаржуваним рішенням Слов’янської міської рада за № 9-ХLV-6 від 12 липня 2013 року «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Слов’янська», була затверджена середня ( базова ) вартість землі міста 132,10 гривень, що відповідно потягнуло за собою значне збільшення суми земельного податку та орендної плати за землю. 22 липня 2014 року Слов’янська міська рада, проаналізувавши економічну ситуацію в місті, в рамках антикризових заходів, вирішила призупинити дію свого рішення № 9-ХLV-6 від 12 липня 2013 року до 31 грудня 2014 року. А отже, оскаржуване рішення почало діяти з 01 січня 2015 року і відповідно цього рішення міськради встановлена середня ( базова ) вартість 1 кв.м землі 132,10 гривень. У зв’язку з тим, що економічна і політична ситуація в місті не поліпшилась, а погіршилась під час бойових дій внаслідок проведення АТО, ПП «Аріда» звернулося з пропозицією до відповідача про зменшення орендної плати за землю, на що отримали відмову. 12 червня 2015 року позивачем був отриманий правовий висновок юриста, відповідно до якого позивач дізнався про порушення своїх інтересів, а саме незаконне збільшення суми орендної плати за землю із-за збільшення більше ніж в 2 рази середньої ( базової ) вартості землі міста, що сталося внаслідок прийняття Слов’янською міською радою рішення №9-ХLV-6 від 12 липня 2013 року «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Слов’янська» і затвердження Технічної документації нормативної грошової оцінки земель міста, що не пройшла належним чином державної експертизи.

Так,згідно висновку державної експертизи землевпорядної документації від 22.02.2013 року за № 50-13 Державним агентством земельних ресурсів України зазначено, що Технічна документація нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська Слов’янської міської ради Донецької області не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України та повертається на доопрацювання. В пункті 10 цього Висновку зазначені «Зауваження та пропозиції до землевпорядної документації», які не були виконані.

По-перше, в Технічній документації розрахована відновна вартість 1 кв.м землі міста не є достовірною, так як були надані сумнівні вихідні дані, які лягли в основу формування (розрахунку) вартості 1 кв.м землі в м. Слов’янську.

По-друге, не були враховані при визначенні грошової оцінки землі вплив локальних факторів на оціночну вартість землі та наявність об’єктів історико-культурного призначення, про що зазначено в п.7 Зауважень Висновку державної експертизи землевпорядної документації.

По-третє,згідно інформації Слов’янської міськради встановлення і затвердження меж міста Слов’янська було здійснено в 1968 році, при цьому колгосп «Червоний Молочар» був за межами міста. Про те, що він колись пізніше був віднесений до міста Слов’янська, немає ніякої документації. Однак, при розрахунку середньої ( базової) вартості землі міста Слов’янська селище «Червоний Молочар», що відноситься до Райгородоцької селищної ради, було зараховано в межах міста Слов’янська.

І на кінець, в Технічній документації в рядку «Документи і матеріали, що повинні бути представлені за результатами виконаних робіт» зазначено : «Технічна документація (пояснювальна записка) з нормативно-грошової оцінки земель міста Українськ Української міської ради Донецької області». Із цього виходить, що Слов’янська міська рада замовила Асоціації землевпорядних організацій Донецької області виготовлення технічної документації для міста Українськ Донецької області.

Крім того, представник позивача зауважила, що як у наданих відповідачем документах,які приєднані до Технічної документації, так і у тих документах, копії яких були отримані позивачем за допомогою депутата Донецької обласної ради ОСОБА_6, відсутні показники відновної вартості у вихідних даних для нормативної грошової оцінки земель, відсутні показники статистичної звітності про оцінку та відновну вартість станом на 01.01.2012 року тих підприємств міста, на даних яких формувалась інформація для вирахування нормативної грошової оцінки землі. Вартісні показники вихідних даних в Технічній документації в більшості взагалі відсутні, або не підтверджені відповідним органом статистики, як це вимагалось у Висновку державної експертизи землевпорядної організації.

Таким чином, вважає, що 12 липня 2013 року всупереч вимогам Конституції України щодо обов’язку органів місцевого самоврядування діяти у спосіб, що передбачений законами України, Слов’янська міська рада прийняла рішення № 9-ХLV-6 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Слов’янська», яким затвердила технічну документацію, що складена на підставі недостовірних вихідних даних та не пройшла належним чином державної експертизи, тобто з порушенням вимог законодавства України. Враховуючи, що пунктом 7 оскаржуваного рішення суб’єкти господарювання, в тому числі і позивач, зобов’язуються обчислювати і справляти плату за землю, виходячи із недостовірної її базової вартості, просила вказане рішення Слов’янської міської ради від 12.07.2013 року за № 9-ХLV-6 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська» визнати нечинним.

Відповідач – представник Слов’янської міської ради ОСОБА_2, діюча на підставі довіреності ( а.с. 227 т.1 ), позов не визнала і в судовому засіданні пояснила, що Слов’янська міська рада відповідно до Конституції України та ст.ст.26,59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.12 ЗК України, виключно в межах своєї компетенції прийняла 12.07.2013 року рішення № 9-ХLV-6 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська». При цьому, відповідно до вимог Закону України «Про оцінку землі» та Закону України «Про землеустрій», нормативно-грошова оцінка земельних ділянок була визначена на підставі складеної технічної документації, розробниками якої є органи землеустрою, та ця технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок пройшла державну експертизу з позитивним висновком після усунення виконавцем землевпорядної документації зауважень. Позитивні висновки державної експертизи щодо об’єктів обов’язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною міською радою.

Факт внесення виправлень, врахування зазначених у висновку від 21.02.2013 року № 50-13 зауважень та пропозицій, посвідчено відповідним записом «Зауваження усунені» та підписом начальника відділу державної експертизи земле оціночної документації Департаменту державної експертизи та ліцензування Держземагенства України ОСОБА_7 та засвідчено печаткою Держземагенства України. Тому твердження позивача, що землевпорядна документація не пройшла належним чином державної експертизи, є таким, що не ґрунтується на фактичних даних.

Представник відповідача зазначила, що спростування висновків державної експертизи регламентується ст.37 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації». Зокрема,замовник або розробник об’єктів державної експертизи, заінтересовані у спростуванні висновків державної експертизи або ї окремих положень, подають обґрунтоване клопотання (заяву) про це до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Цей центральний орган за наявності підстав призначає проведення повторної державної експертизи. Висновки державної експертизи можуть бути скасовані органом, який їх видав, у разі виявлення обставин, що могли вплинути на об’єктивність оцінки висновку.

Згідно ст.38 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації», рішення, прийняті відповідними органами місцевого самоврядування на підставі висновків державної експертизи, що скасовані або визнані недійсними, можуть бути в установленому порядку оскаржені в суді. Отже, порядок оскарження рішень органів місцевого самоврядування, які прийняті на підставі висновку державної експертизи, не дотриманий. Оскільки висновок державної експертизи землевпорядної документації від 21.02.2013 року за № 50-13 не скасований, а є чинним, то оскарження рішення Слов’янської міської ради від 12.07.2013 року №9-ХLV-6 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська» з підстав неправомірності висновку державної експертизи, є безпідставним.

Зауважила також, що відповідно до листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 13.11.2015 року № ДС-18-28-0.23-14294/23-15, замовником державної експертизи та розробником об’єкта експертизи технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська є Асоціація землевпорядних організацій Донецької області.

Таким чином, рішення Слов’янської міської ради від 12.07.2013 року № 9-ХLV-6 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська» прийнято на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Просила відмовити позивачеві у задоволенні його вимог про визнання зазначеного рішення нечинним.

Представник відповідача - Слов’янської міської ради ОСОБА_3, діюча на підставі довіреності та Договору про представництво від 10.11.2015 року, в судовому засіданні, заперечуючи проти задоволення вказаного позову, додала, що єдиним розпорядником земель на території міста Слов’янська є Слов’янська міська рада, внаслідок чого рада прийняла спірне рішення в межах своєї компетенції, це рішення є обов’язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об’єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на території міськради. Оскаржуване рішення було прийнято на пленарному засіданні ради - сесії. Це рішення прийняте на підставі розробленої технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська. Ця технічна документація була розроблена Асоціацією землевпорядних організацій Донецької області на виконання Закону України «Про оцінку земель» у відповідності із договором на виконання робіт по складанню технічної документації з нормативно-грошової оцінки № 14/03 від 04.04.2012 року, укладеним з Слов’янською міською радою. Вказана технічна документація пройшла обов’язкову державну експертизу та отримала позитивний висновок, була затверджена рішенням Слов’янської міської ради. Всі зауваження щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, які на думку позивача вплинули на вирахування нормативної грошової оцінки 1 кв.м земель міста, були усунені, про що маються пояснювальні записки та позначення на висновку. Оскаржуване рішення міськради було прийнято також у відповідності з вимогами Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». Позивач не довів які саме його права і свободи були порушені прийняттям міською радою рішення, яким була затверджена нормативна грошова оцінка земель міста Слов’янська. Сплата орендної плати за землю, відповідно до статті 14 ( пункт 14.1 підпункт 14.1.147 ) Податкового кодексу України, це обов’язок позивача, а не його інтереси, права чи свободи. Отже, рішення Слов’янської міської ради від 12.07.2013 року № 9-ХLV-6 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська» відповідає вимогам закону і не порушує прав, свобод та інтересів позивача, а тому, просила відмовити позивачу у задоволенні його позову.

Третя особа на стороні відповідача – представник Відділу Держгеокадастру у місті Слов’янську Донецької області ОСОБА_4 ( відділ Держземагенства у м. Слов’янську реорганізований у відділ Держгеокадастру у м. Слов’янську відповідно до Наказу Державного агентства земельних ресурсів України за № 296 від 22.07.2015 року), в судовому засіданні пояснила, що рішення міської ради, яке ПП «Аріда» просить визнати нечинним,прийнято згідно діючого законодавства і до його прийняття було витримано процедуру щодо затвердження регуляторного акту згідно із Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста отримала позитивний висновок експертизи 21.02.2013 року. Всі зауваження ,що у п.10 експертизи було усунено, про що проставлена відмітка. А ті зауваження, на які посилається позивач у позові та в суді, не впливають на розрахунок грошової оцінки землі. Враховуючи зазначене та те, що висновок державної експертизи на даний час не скасований та не визнано недійсним, як це вимагає окремий порядок оскарження висновків землевпорядної документації, рішення Слов’янської міської ради від 12.07.2013 року № 9-ХLV-6 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська» є таким, що відповідає вимогам діючого законодавства України, а тому просила відмовити у задоволенні позову ПП «Аріда» про визнання цього рішення нечинним.

Суд, вислухавши пояснення представників сторін та третьої особи, заслухавши свідків та дослідивши надані докази, приходить до висновку, що у задоволенні адміністративного позову ПП «Аріда» до Слов’янської міської ради про визнання нечинним рішення № 9-ХLV-6 від 12 липня 2013 року «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська», слід відмовити, виходячи з такого.

Рішенням Слов’янської міської ради від 12.07.2013 року № 9-ХLV-6 було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська та встановлена середня ( базова ) вартість 1 кв.м землі – 132,10 гривень. Дане рішення ввести в дію з 01.01.2014 року.( а.с. 58-59 том 1 )

Згідно рішення Слов’янської міської ради від 22.07.2014 року № 11-LХ1V-6 було зупинено дію рішення Слов’янської міської ради від 12.07.2013 року № 9-ХLV-6 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська» до 31.12.2014 року з метою зниження впливу економічної кризи. ( а.с. 60-61 том 1 )

Аналізуючи законодавче обґрунтування оскаржуваного рішення, суд зазначає, що відповідно до положень статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Статтею 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з пунктом 34 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Також, згідно статті 12 Земельного кодексу України, до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території міст належить вирішення питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Частиною 1 статті 73 Закону України «Про місцеве самоврядування» передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

В статті 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» закріплені принципи здійснення місцевого самоврядування в Україні, серед яких є принципи: законності, гласності, колегіальності, поєднання місцевих і державних інтересів, правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених цим та іншими законами, підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб, державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування, судового захисту прав місцевого самоврядування.

Згідно статті 206 Земельного кодексу України , використання землі в Україні є платним. Об’єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

За приписами статті 201 Земельного кодексу України, грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва,економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

Статтею 5 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Обов’язкове проведення нормативної грошової оцінки земель, відповідно до статті 13 Закону України «Про оцінку земель», проводиться у разі визначення розміру земельного податку та визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно статті 18 Закону України «Про оцінку земель», нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Зазначеною статтею Закону встановлено,що нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами,які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій».

Правовими нормами статті 20 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що за результатами бонітування грунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається акт.

Згідно вимог статті 21 цього Закону, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок підлягає державній експертизі відповідно до закону.

За приписами статті 23 Закону України «Про оцінку земель» технічна документація нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації»,державна експертиза землевпорядної документації - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об’єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об’єктів експертизи.

Статтею 9 цього Закону зазначено, що обов’язковій державній експертизі підлягає технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Згідно зі статтею 35 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації», результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи.

Висновки державної експертизи повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об’єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки.

У разі, якщо об’єкт державної експертизи не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, він повертається на доопрацювання. При цьому вказуються конкретні вимоги, відповідно до яких необхідно внести зміни і доповнення до об’єкта державної експертизи.

Дослідивши в судовому засіданні об’єкт державної експертизи, яким є технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська Слов’янської міської ради Донецької області, та висновок державної експертизи землевпорядної документації від 12 лютого 2013 року № 50-13, судом встановлено, що у Додатку А-1 до технічної документації, що є завданням на розробку технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська Слов’янської міської ради Донецької області, виданим на підставі договору від 04.04.2012 року № 14/03 укладеного між Слов’янською міською радою і Асоціацією землевпорядних організацій Донецької області, у пункті 3 зазначено замовника проекту – Українська міська рада, а внизу цього завдання стоїть підпис і печатка замовника – Голови Слов’янської міської ради Донецької області.

Допитана в судовому засіданні свідок ОСОБА_8 показала, що саме Слов’янська міська рада 04.04.2012 року уклала договір з Асоціацією землевпорядних організацій Донецької області на підготовку технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська, вихідні дані для підготовки цієї технічної документації надавала міськрада і відділ Держкомзему м. Слов’янська ( на теперішній час відділ Держгеокадастру). Вихідні данні збирались і надавались відповідно до діючого законодавства.

В судовому засіданні і представник третьої особи - начальник відділу Держгеокадастру м. Слов’янська ОСОБА_4 підтвердила, що відповідно до завдання на розробку технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська вихідні данні для підготовки цієї технічної документації, яку виконала Асоціація землевпорядних організацій Донецької області, надавала Слов’янська міськрада, як замовник і відділ Держкомзему міста Слов’янська, а щодо зазначення у завданні – Українська міська рада, то це є помилкою.

З огляду на викладене, суд виходить з того, що зазначення у завданні на розробку технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янськ (Додаток А-1 до технічної документації ) замовником проекту Українську міську раду та по тексту про умови надання технічної документації ( пояснювальної записки ) з нормативної грошової оцінки земель міста Українськ Української міської ради Донецької області, замість міста Слов’янськ Слов’янської міської ради Донецької області, є очевидною опискою, яка не могла вплинути на експертну оцінку вказаної технічної документації і не вплинула на вирахування середньої (базової) вартості 1 кв.м землі міста Слов’янська, а отже, посилання позивача на те, що Слов’янська міська рада Донецької області замовила Асоціації землевпорядних організацій Донецької області виготовлення технічної документації для міста Українськ Донецької області, не є слушними.

Крім того, у висновку державної експертизи землевпорядної документації від 21.02.2013 року № 50-13 зазначено, що замовником державної експертизи є Товариство з обмеженою відповідальністю «Новітні технології землеустрою». Адреса:83005, м. Донецьк, вулиця Буковинська,2 .

Проте, як вбачається з самої технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Слов’янська Слов’янської міської ради Донецької області та згідно відповіді Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) від 13.11.2015 року № ДС-18-28-0.23-14294/23-15, відповідно до Журналу обліку ( реєстрації) об’єктів державної експертизи землевпорядної документації за 2013 рік, замовником державної експертизи та розробником об’єкта експертизи технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська Слов’янської міської ради Донецької області є Асоціація землевпорядних організацій Донецької області.

Отже, зазначення у висновку державної експертизи землевпорядної документації її замовником ТОВ «Новітні технології землеустрою», є помилковим.

При цьому, цей недолік висновку державної експертизи землевпорядної документації від 21.02.2013 року № 50-13, не вплинув на вирахування середньої ( базової ) вартості 1 кв.м землі міста Слов’янська і на прийняття оскаржуваного рішення Слов’янською міською радою.

Як вбачається з висновку державної експертизи землевпорядної документації від 21.02.2013 року № 50-13, у пункті 10 були зазначені зауваженні і пропозиції до землевпорядної документації та за підсумковою оцінкою результатів державної експертизи було встановлено, що технічна документація нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська Донецької області не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам та повертається на доопрацювання.

Так, у даній справі виник спір чи були усунені ( доопрацьовані) всі зауваження і пропозиції землевпорядної документації.

За приписами статті 35 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації», у разі якщо об’єкт державної експертизи не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, він повертається на доопрацювання. При цьому вказуються конкретні вимоги, відповідно до яких необхідно внести зміни і доповнення до об’єкта державної експертизи.

Об’єкт державної експертизи, який не відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, оцінюється негативно і не погоджується. Негативна оцінка об’єкта державної експертизи повинна бути всебічно обґрунтована відповідно до вимог законодавства, встановлених стандартів, норм і правил.

Висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи є обов’язковими для прийняття та розгляду замовником і врахування при прийнятті відповідного рішення щодо об’єктів державної експертизи.

Судом встановлено, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська, як об’єкт державної експертизи, не отримав негативну оцінку, а за вказаних вище підстав, він був повернутий на доопрацювання.

Відповідно до п.3.5.8 ОСОБА_3 проведення державної експертизи землевпорядної документації, затвердженої наказом Держкомзему України від 03.12.2004 року № 391, усунення зауважень та внесення виправлень, виявлених в результаті державної експертизи, здійснюють розробники землевпорядної документації та інші суб’єкти, які допустили порушення вимог чинного законодавства України, встановлених норм і правил при підготовці об’єкта державної експертизи або його окремих складових частин.

Згідно з п.3.5.9 зазначеної ОСОБА_3, контроль за усуненням зауважень державної експертизи здійснюють виконавці експертизи ( експерти ) чи, за їх дорученням, керівники підпорядкованих територіальних органів земельних ресурсів. Факт внесення виправлень, врахування зазначених у висновку зауважень та пропозицій посвідчується відповідним записом у висновку експертизи керівника експертного підрозділу або керівника підпорядкованого територіального органу земельних ресурсів, на якого покладено контроль за усуненням зауважень державної експертизи.

Як це видно із висновку державної експертизи землевпорядної документації від 21лютого 2013 року № 50-13, факт внесення виправлень, врахування зазначених у пункті 10 цього висновку зауважень та пропозицій , посвідчено відповідним записом «Зауваження усунені» та підписом начальника відділу державної експертизи землеоціночної документації Департаменту державної експертизи та ліцензування Держземагенства України ОСОБА_7 і засвідчено печаткою Держземагенства України.

Відповідно до листа Державного агентства земельних ресурсів України від 11.09.2014 року № 18-28-0.23-11057/2-14, після усунення зауважень та проставляння відповідної відмітки про це у висновку державної експертизи землевпорядної документації, висновок державної експертизи є позитивним. Виконавцем землевпорядної документації зауваження, викладені у вищезгаданому висновку державної експертизи, усунуто ( враховано ), про що зроблено відповідну відмітку у висновку.

Допитана в судовому засіданні свідок ОСОБА_9, яка приймала участь як оцінювач-консультант при розробці технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська, показала, що всі зауваження щодо технічної документації, які були зазначені у пункті 10 державної експертизи від 21.02.2013 року № 50-13, не впливають на розрахунок грошової оцінки середньої ( базової ) вартості 1 кв.м землі міста Слов’янська. Всі зауваження були усунені , пропозиції враховані і ця технічна документація отримала позитивний висновок державної експертизи. Після усунення цих зауважень змінилась середня ( базова ) вартість 1 кв.м земель міста з 132,00 грн./кв.м на 132,10 грн./кв.м. Свідок також зауважила, що для розрахунку грошової оцінки землі оцінювались землі комунальної власності Слов’янської міської ради загальною площею 6076,400 га, що визначено за Формою 6-зем на 01.01.2012 рік. Розпорядником земель селища «Червоний Молочар» ( колишнього КСП ) є Райгородоцька селищна рада. Оскільки землі Райгородоцької селищної ради межують із землями міста Слов’янська, то до технічної документації долучались матеріали грунтового обстеження територій КСП «Червоний Молочар».

Щодо п.п. 5 зауважень державної експертизи, то до 2006 року Управління статистики надавало данні (вартісні та кількісні показники) для визначення нормативної грошової оцінки земель, у даному випадку технічна документація містить ці показники –відновна балансову вартість після проведення інвентаризації та індексації інженерної інфраструктури балансоутримувачами. До п.п. 7 зауважень додана пояснювальна записка, що наявні на території міста об’єкти історико-культурного призначення не пройшли інвентаризацію за браком кошт, а тому і не були враховані при визначенні впливу локальних факторів на оціночну вартість земельних ділянок.

Під час усунення зауважень державної експертизи за кожним пунктом зауважень додавались додатки та пояснювальні записки, які в цілому були прийняті експертизою і зараховані як такі, що усунули зазначені зауваження.

Таким чином, суд приходить до висновку, що землевпорядна документація – технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська була виконана відповідно до договору від 04.04.2012 року № 14/03, укладеного між Слов’янською міською радою Донецької області та Асоціацією землевпорядних організацій Донецької області, з метою створення документа, що в умовах формування відносин власності на землю, ефективно діючого ринку міських земель, дозволить місцевим органам влади здійснювати розрахунок податку на землю, визначати орендну плату для вітчизняних і закордонних користувачів, здійснювати приватизацію земель і майна та інше.

Нормативна грошова оцінка земель міста Слов’янська Слов’янської міської ради проведена відповідно до «Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення і населених пунктів», затвердженого Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 року № 18/15/21/11, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.04.2006 року за № 388/12262, шляхом капіталізації нормативного прибутку від освоєння і облаштованості території і з урахуванням місця розташування населеного пункту в системі виробництва і розселення, та визначення базової ( середньої для населеного пункту ) вартості одного квадратного метра землі, з подальшою диференціацією.

Вказана технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська пройшла державну експертизу у відповідності до вимог Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» та отримала позитивний висновок Державного агентства земельних ресурсів України від 21.02.2013 року № 50-13, яким визначена нормативна грошова оцінка земель міста Слов’янська, а саме середня ( базова ) вартість 1 кв.м земель міста в розмірі 132,10 гривень.

Позитивний висновок державної експертизи від 21.02.2013 року № 50-13 став підставою для прийняття Слов’янською міською радою рішення № 9-ХLV-6 від 12 липня 2013 року «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська » .

Суд приходить до висновку, що вказане рішення Слов’янською міською радою було прийнято виключно у межах її повноважень, на підставі та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

До прийняття цього рішення було витримано процедуру щодо затвердження регуляторного акту згідно із Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», а саме публікація, громадське обговорення, обговорення на комісіях та прийняття рішення колегіальним органом-міською радою.

Доводи позивача, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок міста Слов’янська неправильно визначена висновком державної експертизи землевпорядної документації від 21.02.2013 року № 50-13, як необ’єктивна і неякісна, з використанням недостовірних вихідних даних, не врахування впливу локальних факторів та незаконного включення території земель Райгородоцької селищної ради до земель міста Слов’янська, та оскільки ця неправильна грошова оцінка земель міста затверджена оскаржуваним рішенням Слов’янської міськради, то вказане рішення слід визнати нечинним, не є слушними в розумінні реалізації позивачем свого права на оскарження нормативно-правового акту органу місцевого самоврядування,який за правилами статті 171 КАС України, перевіряється судом на його законність та відповідність правовим актам вищої юридичної сили.

Відповідно до статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», акти органів місцевого самоврядування визнаються незаконними в судовому порядку з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України.

ПП «Аріда» не надано доказів і судом такі докази не встановлені, що рішення Слов’янської міської ради № 9-ХLV-6 від 12 липня 2013 року «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська», не відповідає вимогам Конституції або законам України.

Позивач не навів будь-яких доказів на спростування позитивного висновку державної експертизи землевпорядної документації від 21.02.2013 року № 50-13, на підставі якого було прийнято міською радою оскаржуване рішення та затверджена нормативна грошова оцінка земель міста.

Порядок спростування висновків державної експертизи регулюється нормами статті 37 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» та відповідно до цього порядку вищезазначений висновок від 21.02.2013 року № 50-13 не скасовано.

Крім того, позивачем не наведено доказів, що оскаржуваним рішенням були порушені його права , свободи або інтереси. У зазначеному зверненні ПП «Аріда» від 02.12.2014 року до Слов’янської міської ради з питань зменшення розміру орендної плати за договором оренди землі від 30.01.2014 року взагалі не йдеться мови щодо рішення Слов’янської міської ради № 9-ХLV-6 від 12 липня 2013 року «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська». ( а.с. 186-187 том 1 )

Аналізуючи всі докази у їх сукупності, суд приходить до висновку про відсутність підстав для визнання нечиним рішення Слов’янської міської ради № 9-ХLV-6 від 12 липня 2013 року «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська», у зв’язку з чим, адміністративний позов ПП «Аріда» задоволенню не підлягає.

На підставі викладеного, ст.ст.13,19,144-146 Конституції України,

Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»,

Закону України «Про оцінку земель», Закону України «Про землеустрій»,

Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації»,

ст.ст.12, 186,201,206 Земельного Кодексу України,

керуючись ст.ст.158-163,171 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

п о с т а н о в и в :

Відмовити у задоволенні адміністративного позову приватного підприємства «Аріда» м. Слов’янська до Слов’янської міської ради Донецької області, за участю третьої особи на стороні відповідача – відділу «Держгеокадастру» у м. Слов’янську Донецької області,

про визнання нечинним рішення Слов’янської міської ради № 9-ХLV-6 від 12 липня 2013 року «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Слов’янська».

На постанову може бути подана апеляційна скарга протягом десяти днів з дня отримання копії постанови у зв’язку із застосуванням частини 3 статті 160 КАС України. Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Слов’янський міськрайонний суд, з одночасним надісланням копії апеляційної скарги, особою, яка її подає,до суду апеляційної інстанції.

Суддя:

Джерело: ЄДРСР 54887594
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку