open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Справа № 234/17915/15-а

Провадження № 2-а/234/358/15

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 листопада 2015 року м. Краматорськ

Краматорський міський суд Донецької області у складі:

головуючої судді - Демидової В.К.,

при секретарі - Заводовському А.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Краматорську

адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в м. Краматорську Донецької області, Державної податкової інспекції у м. Краматорську ГУ ДФСУ у Донецькій області про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

28 жовтня 2015 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Управління Пенсійного фонду України в м. Краматорську Донецької області, Державної податкової інспекції у м. Краматорську ГУ ДФСУ у Донецькій області про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії.

Свої вимоги мотивує тим, що він має статус постраждалого в наслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії та у відповідності до висновку МСЕК йому була призначена 2 група інвалідності. Отримує пенсію відповідно до Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та отримує державну пенсію згідно ст.54 Закону, додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров'ю згідно ст. 50 Закону.

З 01.02.2015 року Управлінням Пенсійного фонду України в м. Краматорську утримується з його пенсії податок на доходи фізичних осіб у розмірі 15%, оскільки розмір пенсії перевищує 3654 грн.Такі дії пенсійного органу вважає протиправними та такими, що порушують приписи Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».Відповідно до ст. 1 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» пенсійні виплати - грошові виплати в системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, що здійснюються у вигляді пенсії, довічної пенсії або одноразової виплати; пенсія - щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її інвалідом, або отримують члени її сім'ї у випадках, визначених цим Законом. На підставі ст.9 ЗУ «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» відповідно до цього Закону за рахунок коштів Пенсійного фонду в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1)пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання (у тому числі каліцтва, не пов'язаного з роботою, інвалідності з дитинства); 5) пенсія у зв'язку з втратою годувальника.

Відповідно до ст.15 ЗУ «Про пенсійне забезпечення» умови, норми та порядок пенсійного забезпечення громадян, які постраждали від Чорнобильської катастрофа, визначаються Законом «Про статус та соціальний захист громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» або їм надається право на одержання пенсій на підставах, передбачених цим Законом.Закон «Про статус та соціальний захист громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» визначає основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх жита і здоров'я та створює єдиний порядок, зокрема, соціального захисту потерпілого населення.Згідно зі ст.13 ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» держава бере на себе відповідальність за завдану шкоду громадянам та зобов'язується відшкодувати її за: пошкодження здоров'я або втрату працездатності громадянами та їх дітьми, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; втрату годувазьника, якщо його смерть пов'язана з Чорнобильською катастрофою;матеріальні втрати, що їх зазнали громадяни та їх сім'ї у зв'язку з Чорнобильською катастрофою, відповідно до цього Закону та інших актів законодавства України.На державу покладаються також зобов'язання щодо своєчасного медичного обстеження, лікування і визначення доз опромінення учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи.На підставі п. 18 ст,20 ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» особам, віднесеним до категорії 1 надаються гарантовані державою компенсації та пільги зі сплати податків, зборів, мита та інших платежів , до бюджету відповідно до податкового та митного законодавства.На підставі ст.49 ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» за цим законом призначаються державна пенсія та додаткова пенсія за шкоду, за шкоду, спричинену здоров'ю.Таким чином, державна пенсія за цим Законом а також додаткова пенсія за шкоду, спричинену здоров'ю - є різновидом відшкодування державою шкоди, заподіяної внаслідок Чорнобильської катастрофи.Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» №71 -VIII від 28.12,2014р. внесені зміни до Податкового Кодексу України, які набули чинності з 01.01.2015 р.На підставі п.п. 164.2.19 п. 164,2 ст. 164 Податкового Кодексу України, суми пенсій включаючи суму їх індексації, нараховану відповідно до закону) або щомісячного довічного грошового утримання, отримуваних платником податку з Пенсійного фонду України чи їх бюджету згідно із законом, якщо їх розмір перевищує три розміри мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, - у частині такого перевищення, а також пенсій з іноземних джерел, якщо згідно з міжнародними договорами згода на обовязковість яких надана Верховною Радою України, такі пенсії підлягають оподаткуванню чи не оподатковуються в країні їх виплати.Ставка податку становить 15 відсотків бази оподаткування щодо доходів, зокрема, нарахованих (виплачених, наданих у вигляді пенсій, якщо база оподаткування для місячного оподатковуваного доходу перевищує три розміри мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня звітного податкового року.Згідно до п. 164.3 ст. 164 Податкового Кодексу України, при визначенні бази оподаткування враховуються всі доходи платника податку, отримані ним як у грошовій, так і не грошовій формах.Відповідно п. 165,1,3 п.165.1 ст. 165 Податкового Кодексу України до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються такі доходи; сума відшкодування платнику податку розміру шкоди, заподіяної йому внаслідок Чорнобильської катастрофи, у порядку та сумах, визначених законом.З урахуванням того, що пенсія йому призначена та виплачу ється на підставі ст.ст. 50,54 «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждати внаслідок Чорнобильської катастрофи», відповідно до податкового законодавства сума відшкодування розміру шкоди, заподіяної внаслідок Чорнобильської катастрофи не включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу, тому вважає, що відсутні підстави у відповідача щодо нарахування суми податку на доходи фізичних осіб на розмір його пенсії, призначеної відповідно до ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

16.09.2015 року він звернувся до Управління Пенсійного фонду України в м. Краматорську про звільнення від податку з пенсії, яка призначена у розміру відшкодування фактичних збитків, але 22.09.2015 року письмово відповідачем йому було відмовлено.

В зв'язку з чим, просить визнати неправомірними дії Управління Пенсійного фонду України в м. Краматорську Донецької області, щодо утримання з 01 лютого 2015 року, сум податку на доходи фізичних осіб із розміру призначеної відповідно Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та нарахованої йому пенсії. Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в м. Краматорську Донецької області видати розпорядження про перерахунок його пенсії без утримання сум податку на доходи фізичних осіб з 01 лютого 201 5 року та сплатити недоотриману суму пенсії.

Позивач ОСОБА_1 в судове засідання не з'явився, надав суду заяву про розгляд справи у його відсутності, вказавши, що позовні вимоги підтримує у повному обсязі, просить їх задовольнити.

Представник відповідача - Управління Пенсійного фонду України в м. Краматорську Донецької області в судовому засіданні позов не визнав та пояснив що, відповідно до статті 99 КАС України передбачено шестимісячний строк звернення до суду. Позивач вважає, що його право було порушено з 01 лютого 2015 року, але з позовом до суду він звертається з пропуском строку звернення до суду, оскільки дата подачі позову 27 жовтня 2015року.

В Інформаційному листі Вищого адміністративного суду України від 13.06.2012 №1483/12/13/12 також зазначено, що вимоги- про нарахування та проведення органами Пенсійного фонду України пенсійних виплат є публічно-правовими, а не цивільно- правовими. У зв'язку з цим, строки позовної давності, встановлені главою 19 Цивільного кодексу України, строки, визначені частиною другою статті 46 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", частиною другою статті 87 Закону України "Про пенсійне забезпечення", до цих відносин не застосовуються.

Аналогічна норма міститься в листі Вищого адміністративного суду України від 09.01.2013 №28/12/13-13. Відповідно до частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, ь тому числі на виконання делегованих повноважень. Як вбачається зі змісту п.1 ч.2 ст.17 КАС України суди розглядають спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності. Відповідно до вимог ст.2 КАС України, відновленню підлягають лише ті права, порушення яких встановлено під пас судового розгляду справи і не стосується дій відповідача у майбутньому.

Частиною 2 ст 5 КАС України передбачено, що провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи, за таких умов, адміністративний суд не має законних підстав встановлювати будть-які зобов'язання на майбутнє.

Крім того, відповідно до вимог статей 2, 6, 104 КАС України в порядку адміністративного судочинства захисту підлягають тільки права, порушення яких - вже відбулося, а не ті, які можуть бути порушені у майбутньому.

За таких умов, позивач не має законних підстав просити суд встановлювати будь- які зобов'язання на майбутнє.

Свої позовні вимоги позивач грунтує на статті 165.1.3 Податкового кодексу України, яким зазначено, що до загального місячного (річного) оподаткованого доходу платника податку не включається відшкодування платнику податку розміру шкоди, заподіяної йому внаслідок Чорнобильської катастрофи, у порядку та сумах, визначених законом, але ця думка є помилковою, оскільки пенсія - це гарантована державою щомісячна пенсійна виплата, а не шкода, заподіяна внаслідок Чорнобильської катастрофи, як вважає позивач. Крім того, поняття "пенсія" та "шкода" не є тотожніми. Пунктом 4.9 Порядки подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 р. за № 1566/11846 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 07 липня 2014 року № 13-1) (далі- Порядок) зазначено, що у разі звернення пенсіонера видається виписка з розпорядження про призначення (перерахунок) пенсії, отже, при зверненні до управління позивач мав право отримати розпорядження по пенсійній справі. Позивач звертався до управління із заявою щодо повернення незаконно утриманих сум податку, але прохання стосовно надання розпорядження зі справи в цьому зверненні відсутнє, а тому управлінню не зрозуміло вимоги стосовно зобов'язання видати розпорядження з пенсійної справи без утримання сум податку на доходи фізичних осіб з 01.02.2015 року.Крім того, відповідно до пункту 1 частини 1 статі 17 КАС України позивач має право оскаржити рішення органу владних повноважень в адміністративному суді. З позовної заяви позивача не зрозуміло, яке рішення він оскаржує, які дії управління він вважає неправомірними. Якщо позивач не згоден, він має право звернутися з відповідною заявою до управління і лише в разі отримання від управління відмови, він має право оскаржити цю відмову в судовому порядку.Позивач звертався до управління, але управління не відмовляло у наданні розпорядження, а тому позивач безпідставно оскаржує дії управління стосовно надання розпорядження з пенсійної справи без утримання сум податку.Отже, управлінням не приймалося рішення про відмову у наданні розпорядження по справі, тому, відповідно до норм статей 2,3 КАС України, не порушені права, свободи та інтереси особи у сфері публічно-правових відносин, за причинами відсутності відносин як такових. Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їхнього життя і здоров'я, створення єдиного порядку визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення визначені та закріплені в Законі України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».Розділ 8 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28 лютого 1991 року № 796-ХІІ, передбачає правила призначення та виплати пенсій і компенсацій особам, віднесеним до категорій -1,2, З, 4. Стаття 49 цього розділу визначає пенсії особам, віднесеним до вказаних категорій у вигляді: а) державної пенсії; б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.

ОСОБА_1 перебуває на обліку в управлінні як одержувач пенсії по інвалідності 2 групи відповідно до Закону України від 28.02.1991 року № 796 "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської катастрофи" (далі - Закон № 796).Нормами статті 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» визначені підстави та умови призначення державних пенсій особам, віднесеним до категорії 1 та у зв'язку з втратою годувальника.

Відповідно до п.18 ст.20 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» особам віднесеним до категорії 1 надаються такі гарантовані державою компенсації та пільги - зі сплати податків, зборів, мита та інших платежів до бюджету відповідно до податкового та митного законодавства.Відповідно до п.23 ст. 13 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» інвалідам та прирівняним до них особам (ст. 7 цього Закону) надаються пільги, зокрема, зі сплати податків, зборів, мита та інших платежів до бюджету відповідно до податкового та митного законодавства.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» №71-VIII від 28.12.2014р. внесені зміни до Податкового Кодексу України, які набули чинності з 01.01.2015 р.Згідно пп.164.2.19 п. 164.2 ст.164 Податкового кодексу України до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника включаються, зокрема, суми пенсій (включаючи суму їх індексації, нараховану відповідно до закону) або щомісячного грошового утримання, отримуваних платником податку з Пенсійного фонду України чи бюджету згідно з законом, якщо їх розмір перевищує три розміри мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, - у частині такого перевищення.Ставка податку становить 15 відсотків бази оподаткування щодо доходів, зокрема, нарахованих (виплачених, наданих) у вигляді пенсій, якщо база оподаткування для місячного оподатковуваного доходу перевищує три розміри мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня звітного податкового року.З 01 січня 2015 р. відповідно до ст. 8 Закону України від 28.12.2014 р. № 80- VIII «Про Державний бюджет України на 2015 рік» розмір мінімальної заробітної плати для працездатних осіб встановлено у сумі 1218 грн. на місяць.Тобто, починаючи з 01.01.2015 р. податкові агенти, яким у даному випадку є управління Пенсійного Фонду України у м. Краматорську Донецької області, при виплаті пенсій у розмірі, що перевищує 3654 грн. (розмір мінімальної заробітної плати 1218 грн.хЗ), зобов'язані утримати податок на доходи фізичних осіб за ставкою 15 відсотків.

Згідно п. 168.3 ст. 168 Податкового кодексу України розрахунок податкових зобов'язань з оподатковуваного доходу платника податку, нарахованого з джерела його виплати, провадиться податковим агентом, тобто - органами Пенсійного фонду України.Також Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» №71 -VIII від 28.12.2014р. внесені зміни до Податкового Кодексу України, які набули чинності з 01.01.2015 р., у частині обкладення військовим збором.

Згідно з пп. 1.1 п. 16.1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу ' України платниками збору є особи, визначені п.162.1 ст. 162 Податкового кодексу України, а саме фізична особа -резидент (нерезидент), яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні, податковий агент.

Об'єктом обкладення військовим збором є доходи, визначені ст, 163 Податкового кодексу України (пп. 1.2 п. 16.1 підрозділу 10 розділу XX ПКУ).

Згідно п. 163.1 ст. 163 Податкового кодексу України об'єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід до якого відповідно до пп. 164.2.19 п. 164.2 ст. 164 ПКУ включаються, зокрема сума пенсій (включаючи суму їх індексації, нараховану відповідно до закону), що отримуються платником податку з Пенсійного фонду України, якщо їх розмір перевищує три розміри мінімальної заробітної плати (в розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року (у 2015 р.- 3654грн.(1218 грн.хЗ), в частині такого перевищення.Ставка збору становить 1,5 відсотки об'єкта оподаткування , визначеного п.п.1.2 п.16 прим.1 підрозд.10 розд. XX Податкового кодексу України ( п.п.1.3 п.16 прим.1 підрозд. 10 розд. XX ПКУ).Нарахування, утримання та сплата (перерахування) збору до бюджету здійснюється у порядку, встановленому ст. 168 Податкового кодексу України (п.п 1.4 п.16 прим.1 підрозд.10 розд.ХХ ПКУ).Податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника, зобов'язаний утримувати збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку збору 1,5 відсотка (п.п.168.1.1 п.168.1 ст. 168 ПКУ).

Крім того, п.168.3 ст. 168 Податкового кодексу України встановлено, що розрахунок податкових зобов'язань з оподатковуваного доходу платника податку, нарахованого з джерела його виплати, провадиться податковим агентом.

Таким чином, якщо сума пенсії (включаючи суму її індексації, нараховану відповідно до закону) перевищує у 2015 р. 3654 грн., то частина такого перевищення обкладається військовим збором за ставкою 1,5 відсотка.Відповідно до п.п. 1.6 п.16.1 підрозд. 10 розд. XX Податкового кодексу.України платники збору зобов'язані забезпечувати виконання податкових зобов'язань у формі та спосіб, що визначені ст. 176 Податкового кодексу України.

Перерахунок пенсії ОСОБА_1 з урахуванням утримання сум податку на доходи фізичних осіб (далі -ПДФО) та військового збору проведено з лютого 2015 року. У зв'язку з чим, з 01.02.2015 року розмір пенсії склав 8397,13 грн.

З урахуванням того, що позивачу пенсія призначена та виплачується на підставі ст.ст. 50, 54 «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждати внаслідок Чорнобильської катастрофи», та саме п.18 ст.20 цього Закону та п.23 ст. 13 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» гарантовані державою компенсації та пільги - зі сплати податків, зборів, мита та інших платежів до бюджету відповідно до податкового та митного законодавства, отже саме податковим законодавством встановлюються пільги зі сплати податків, зборів.

Враховуючи, що Податковим кодексом України та Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» №71-УІІІ від 28.12.2014р., які не визнані неконституційними, не передбачено пільг по сплаті податків та зборів для учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи, таким чином, управління Пенсійного Фонду України у м. Краматорську Донецької області, як податковий агент, який нараховує та виплачує пенсію позивачу, правомірно утримує з пенсії позивача податок на доходи фізичних осіб зі ставкою податку 15 відсотків бази оподаткування та військовий збір 1,5 відсотків від об'єкту оподаткування.

Отже, з 01.01.2015 року органи Пенсійного фонду України визначені податковими агентами при нарахуванні та виплаті пенсії.

Також слід зазначити, що положення Податкового кодексу України в частині оподаткування пенсії набрали чинності 01.01.2015 р., і не визнані такими, що не відповідаютьКонституції України.

Вирішення питання щодо не відповідності закону Конституції України належить до компетенції Конституційного Суду України, тому у управління Пенсійного фонду України у м. Краматорську відсутні правові підстави не застосовувати норму закону, яка є чинною та такою, що не визнана не конституційною.

Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З урахуванням вище наведеного, управління ввважає , що позовні вимоги позивача не грунтуються на вимогах діючого законодавства та відсутні правові підстави для задоволення позову ОСОБА_1

Щодо зобов'язання управління сплатити недоотриману суму пенсії у зв'язку з відрахуванням податку на доходи фізичних осіб та військового збору управління зазначає, що відраховані з пенсії ПДФО та військовий збір перераховуються на рахунок казначейства, військовий збір зараховується на рахунок Державного бюджету України, ПДФО зараховується у розмірі 25% до Державного бюджету України, 75% - до місцевого бюджету.

Адміністрування військового збору та ПДФО здійснює Державна податкова інспекція у м. Краматорську ГУ ДФСУ у Донецькій області.

Відповідно до законодавства управління тільки відраховує ці податки з пенсії, які перераховуються на рахунки державного казначейства та зараховуються до Державного бюджету України та місцевого бюджету відповідно до Податкового кодексу України, та які взагалі не перераховуються до бюджету Пенсійного фонду, а тому управління не може відшкодувати ці витрати за рахунок коштів Пенсійного фонду.Просить в задоволенні позову відмовити.

Представник відповідача -Державної податкової інспекції у м. Краматорську ГУ ДФСУ у Донецькій області в судове засідання не з'явився, надав суду заяву про розгляд справи в його відсутність та заперечення на позовну заяву ОСОБА_1, в якому вказано, що ДНІ у м. Краматорську ГУ ДФС в Донецькій області заперечує проти позову, вважає доводи Позивача необгрунтованими, такими, що не підлягають задоволенню з наступних підстав: .

Згідно п. 164.1. ст.164 Податкового кодексу України із змінами та доповненнями (далі - ПКУ) , базою оподаткування є загальний оподатковуваний дохід, з урахуванням особливостей, визначених цим Кодексом.Загальний оподатковуваний дохід - будь-який дохід, який підлягає оподаткуванню, нарахований (виплачений, наданий) на користь платника податку протягом звітного податкового періоду.

Згідно пп. 164.2.19і п. 164.2 ст.164 ГІКУ до/загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються зокрема суми пенсій (включаючи суму їх індексації, нараховану відповідно до закону) або щомісячного довічного грошового утримання, отримуваних платником податку з Пенсійного фонду України чи бюджету згідно із законом, якщо їх розмір перевищує три розміри мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, - у частині такого перевищення, а також пенсій з іноземних джерел, якщо згідно з міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, такі пенси підлягають оподаткуванню чи не оподатковуються в країні їх виплати.Положення цього підпункту не застосовується до пенсій, призначених учасникам бойових дій у період Другої світової війни, інвалідам війни та особам, на яких поширюється чинність статті 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх " соціального захисту».

Відповідно до п.16-1 підрозділу 10 розділу XX ЇЖУ, тимчасово, до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України, встановлюється військовий збір.

Відповідно до пп. 1.1 н, 16-1 підрозділу 10 розділу XX ЇЖУ, платниками збору є особи, визначені п. 162,1 ет. 162 ПКУ. Згідно з п, 162.1 ПКУ платниками є; фізична особа - резидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні; фізична особа - нерезидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні; податковий агент.

Згідно пп. 1.2 п, 16-1 об'єктом оподаткування збором є доходи, визначені статтею 163 ПКУ.

Згідно пп. 1.3 її. 16-1 ставка збору становить 1,5 відсотка від об'єкта оподаткування, визначеного підпунктом 1.2 цього пункту.

Згідно пп. 1.4 п. 16-1 нарахування утримання та сплата (перерахування) збору до бюджету здійснюються у порядку встановленому статтею 168 цього Кодексу, за ставкою, визначеною підпунктом 1.3 цього пункту.

Згідно пн. 1.5 п. 1.6-1 відповідальними за утримання (нарахування) та сплату (перерахування) збору до бюджету є особи, визначені у статті 171 цього Кодексу.

Згідно нп. .1.6 п. 16-1 платники збору зобов'язані забезпечувати виконання податкових зобов'язань у формі та спосіб, визначені статтею 1.76 цього Кодексу.

Згідно пп. 1.7 п. 16-1 звільняються від оподаткування збором доходи, що згідно з розділом IV цього Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у підпунктах165.1.2, 165.1.18,165,3.25, 165.1,52 пункту 165.1 статті 165 цього Кодексу.

Тимчасово, на період проведення антитерористичиої операції, де підлягають оподаткуванню військовим збором доходи у вигляді грошового забезпечення працівників правоохоронних органів, військовослужбовців та працівників Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців, працівників Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та інших осіб на період їх . безпосередньої участі в анти-терористичній операції.

Порядок підтвердження статусу зазначених осіб з метою застосування пільги з. оподаткування військовим збором визначається Кабінетом Міністрів України.

Просять суд адміністративний позов ОСОБА_1 про визнання неправомірними дій Управління Пенсійного Фонду України в м. Краматорську щодо утримання з 01 лютого 2015 року, сум податку на доходи з фізичних осіб і військового збору із розміру призначеної відповідно Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та нарахованої пенсії та зобов'язання Управління Пенсійного Фонду України в м. Краматорську видати розпорядження про перерахунок пенсії без утримань вказаних сум , залишити без задоволення.

Вислухавши пояснення позивача, представника відповідача, вивчивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, позивач є інвалідом 2 групи, як постраждалий від наслідків аварії на Чорнобильській АЄС першої категорії, що підтверджується копією посвідчення, яке наявне в матеріалах справи, знаходиться на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в м. Краматорську Донецької області та отримує пенсію по інвалідності відповідно до ст. 50,54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" №796-ХІІ (далі - Закон №796).Загальний розмір пенсії позивача складає 9490 грн.

З 01.02.2015 року пенсійним органом встановлено ставку податку на доходи фізичних осіб на розмір пенсії позивача, що перевищує суму 3654 грн, в розмірі 15%.

Відповідно до ст.1 ЗУ «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування пенсійні виплати - грошові виплати в системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, що здійснюються у вигляді пенсії, довічної пенсії або одноразової виплати;

пенсія - щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її інвалідом, або отримують члени її сім'ї у випадках, визначених цим Законом.

На підставі ст.9 ЗУ «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» відповідно до цього Закону за рахунок коштів Пенсійного фонду в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати:

1) пенсія за віком;

2) пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання (у тому числі каліцтва, не пов'язаного з роботою, інвалідності з дитинства);

3) пенсія у зв'язку з втратою годувальника.

Відповідно до ст.15 ЗУ «Про пенсійне забезпечення» умови, норми та порядок пенсійного забезпечення громадян, які постраждали від Чорнобильської катастрофи, визначаються Законом «Про статус та соціальний захист громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» або їм надається право на одержання пенсій на підставах, передбачених цим Законом.

Закон «Про статус та соціальний захист громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» визначає основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров'я та створює єдиний порядок, зокрема, соціального захисту потерпілого населення.

Згідно зі ст.13 ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» держава бере на себе відповідальність за завдану шкоду громадянам та зобов'язується відшкодувати її за:

1) пошкодження здоров'я або втрату працездатності громадянами та їх дітьми, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;

2) втрату годувальника, якщо його смерть пов'язана з Чорнобильською катастрофою;

3) матеріальні втрати, що їх зазнали громадяни та їх сім'ї у зв'язку з Чорнобильською катастрофою, відповідно до цього Закону та інших актів законодавства України.

На державу покладаються також зобов'язання щодо своєчасного медичного обстеження, лікування і визначення доз опромінення учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи.

На підставі п.18 ст.20 ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» особам, віднесеним до категорії 1 надаються гарантовані державою компенсації та пільги зі сплати податків, зборів, мита та інших платежів до бюджету відповідно до податкового та митного законодавства.

На підставі ст.49 ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» за цимзаконом призначаються державна пенсія та додаткова пенсія за шкоду, за шкоду, спричинену здоров»ю.

Таким чином, державна пенсія за цим Законом а також додаткова пенсія за шкоду, спричинену здоров»ю - є різновидом відшкодування державою шкоди, заподіяної внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» №71-VІІІ від 28.12.2014р. внесені зміни до Податкового Кодексу України ,які набули чинності з 01.01.2015 р.

На підставі п.п. 164.2.19 п. 164.2 ст. 164 Податкового Кодексу України, суми пенсій (включаючи суму їх індексації, нараховану відповідно до закону) або щомісячного довічного грошового утримання, отримуваних платником податку з Пенсійного фонду України чи бюджету згідно із законом, якщо їх розмір перевищує три розміри мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, - у частині такого перевищення, а також пенсій з іноземних джерел, якщо згідно з міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, такі пенсії підлягають оподаткуванню чи не оподатковуються в країні їх виплати.

Ставка податку становить 15 відсотків бази оподаткування щодо доходів , зокрема, нарахованих (виплачених, наданих) у вигляді пенсій ,якщо база оподаткування для місячного оподатковуваного доходу перевищує три розміри мінімальної заробітної плати , встановленого законом на 1 січня звітного податкового року.

Згідно до п. 164.3 ст. 164 Податкового Кодексу України, при визначенні бази оподаткування враховуються всі доходи платника податку, отримані ним як у грошовій, так і не грошовій формах.

Відповідно п. 165.1.3 п.165.1 ст. 165 Податкового Кодексу України до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються такі доходи: сума відшкодування платнику податку розміру шкоди, заподіяної йому внаслідок Чорнобильської катастрофи, у порядку та сумах, визначених законом.

З урахуванням того, що позивачу пенсія призначена та виплачується на підставі ст.ст. 50, 54 «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждати внаслідок Чорнобильської катастрофи», відповідно до податкового законодавства сума відшкодування розміру шкоди, заподіяної внаслідок Чорнобильської катастрофи не включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу, суд вважає, що у відповідача відсутні підстави щодо нарахування суми податку на доходи фізичних осіб на розмір пенсії ОСОБА_1 призначеної відповідно до ЗУ «Про статус та соціальний захист громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Відповідно до вимог ст..99 ч.2 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який ,якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Суд вважає, що позивачем строк звернення до суду з даним адміністративним позовом, пропущений з поважних причин, оскільки позивач про порушення своїх прав дізнався 22 вересня 2015 року.

Судові витрати віднести за рахунок держави.

Керуючись ст.ст.2, 11, 17, 18, 158-163, 167 КАС України, -

ПОСТАНОВИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в м. Краматорську про визнання дій неправомірними та зобовязання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати неправомірними дії Управління Пенсійного фонду України в м. Краматорську, щодо утримання з 01 лютого 2015 року, сум податку на доходи фізичних осіб із розміру призначеної відповідно Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та нарахованої пенсії ОСОБА_1

Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в м. Краматорську видати розпорядження про перерахунок пенсії ОСОБА_1 без утримання сум податку на доходи фізичних осіб з 01 лютого 2015 року та сплатити недоотриману суму пенсії.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду через Краматорський міський суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення, або в порядку ч.2 ст. 186 КАС України.

Суддя: В.К.Демидова

Джерело: ЄДРСР 53880623
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку