open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 листопада 2015 року

Справа № 917/501/15

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого

Грейц К.В.,

суддів :

Бакуліної С.В. (доповідач), Поляк О.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали касаційної скарги

Публічного акціонерного товариства "Полтаваобленерго" в особі Лубенської філії Публічного акціонерного товариства "Полтаваобленерго"

на постанову

від 18.08.2015 Харківського апеляційного господарського суду

у справі

№ 917/501/15

господарського суду

Полтавської області

за позовом

Лубенського міжрайонного прокурора Полтавської області в інтересах держави в особі Комунального підприємства "Лубни-водоканал" Лубенської міської ради

до

Публічного акціонерного товариства "Полтаваобленерго" в особі Лубенської філії Публічного акціонерного товариства "Полтаваобленерго"

про

стягнення 19 354,57 грн

в судовому засіданні взяли участь представники :

від позивача: від відповідача: від прокуратури:

Крамаренко В.В. (довіреність № 1 від 19.12.2014) Рубан Т.М. (довіреність № 10-75/3172 від 18.03.2015); Ковтун Ю.І. (довіреність № 10-74/2107 від 23.02.2015) Збарих С.М. (прокурор відділу Генеральної прокуратури України)

В С Т А Н О В И В :

Рішенням Господарського суду Полтавської області (суддя Ківшик О.В.) від 14.05.2015, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду (головуючий суддя - Лакіза В.В., судді - Білоусова Я.О., Здоровко Л.М.) від 18.08.2015, у справі № 917/501/15 позов задоволено; стягнуто з Публічного акціонерного товариства "Полтаваобленерго" в особі Лубенської філії Публічного акціонерного товариства "Полтаваобленерго" на користь Комунального підприємства "Лубни-водоканал" Лубенської міської ради 19 354,57 грн збитків, заподіяних внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів; в доход державного бюджету України - 1 827,00 грн судового збору.

В касаційній скарзі відповідач просить скасувати ухвалені по справі судові акти та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, а саме: ст.ст.2, 29, 34, 81 ГПК України, п.7.9. Правил приймання стічних вод у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, абз.9 п.7.12.13. Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні системи каналізації м. Лубни Полтавської області.

У відзиві на касаційну скаргу позивач повністю заперечує викладені в ній доводи.

Заслухавши пояснення по касаційній скарзі представників відповідача, які підтримали викладені в ній доводи, заперечення на касаційну скаргу представника позивача та прокурора відділу Генеральної прокуратури України, перевіривши повноту встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в постанові апеляційного господарського суду, колегія суддів Вищого господарського суду України приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Лубенський міжрайонний прокурор Полтавської області в інтересах держави в особі Комунального підприємства "Лубни-водоканал" Лубенської міської ради звернувся до Господарського суду Полтавської області з позовом до Публічного акціонерного товариства "Полтаваобленерго" в особі Лубенської філії Публічного акціонерного товариства "Полтаваобленерго" про стягнення 19 354,57 грн збитків, заподіяних внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів. Позовні вимоги вмотивовано створенням відповідачем позивачу перешкод у відборі проб для контролю за якістю стічних вод.

Судами встановлено таке.

01.01.2014 між Комунальним підприємством "Лубни-водоканал" Лубенської міської ради (виконавець) та Публічним акціонерним товариством "Полтаваобленерго" в особі Лубенської філії Публічного акціонерного товариства "Полтаваобленерго" (споживач) було укладено договір №183 на надання послуг з водопостачання та водовідведення з об'єктів та території загальною площею 0,10245 га, які орендує відповідач у Лубенської міської ради та розміщених за адресою: м.Лубни, вул. Крупська, 1 (т.1, а.с.19-22).

Відповідно до п.1 та п.2 договору виконавець зобов'язується надавати споживачу вчасно та відповідної якості послуги з водопостачання та водовідведення, а споживач зобов'язується своєчасно здійснювати оплату за споживання і користування послугами за встановленими тарифами у строки і на умовах, передбачених цим договором. Предметом договору є: послуги централізованого водопостачання води та послуги централізованого водовідведення.

Згідно з п.3 договору тарифи на послуги становлять: на послуги централізованого водопостачання води - 10,025 грн/м3 та на послуги централізованого водовідведення - 16,63 грн/м3.

Розмір споживання згідно розрахунків на момент укладання Договору становить усього: 7 000 м3/рік, в тому числі: централізоване водопостачання води 7 000 м3/рік та централізоване водовідведення - згідно розрахунку. Кількість стічних вод, які надходять у каналізацію, визначається за кількістю води, що надходить із комунального водопроводу та інших джерел водопостачання, згідно з показаннями водолічильників, а у разі їх відсутності - за діючими нормами водоспоживання з урахуванням п.13, п.13.1 та п.13.2 та додатків до цього договору. Плата за надані послуги справляється згідно отриманих рахунків протягом 5-ти банківських днів, з дня отримання останніх, але не пізніше 25-го числа розрахункового місяця. Розрахунок об'ємів послуг, перелік об'єктів користування, встановлюється сторонами в додатку №2 до цього договору (ч.1 ч.4 п.4 договору).

Згідно з ч.2 п.5 договору скидання споживачем з перевищенням допустимих концентрацій оплачується за підвищеним тарифом відповідно до "Правил приймання стічних вод підприємств". Допустимі концентрації забруднюючих речовин у скидах споживачів у комунальні системи водовідведення та зливні станції виконавця вказані в додатку № 3 до цього договору.

Відповідно до п.18.1 договору споживач, на балансі якого знаходяться мережі водовідведення, несе відповідальність за порушення норм щодо кількості та концентрації шкідливих речовин в стічних водах, які скидають до вказаних мереж субабоненти, орендарі, суборендарі. Плата за скид понаднормативних забруднень стягується за весь об'єм стічних вод. Період, за який стягується плата за скид стічних вод Споживача з перевищенням допустимих концентрацій, установлених разовим аналізом, визначається згідно з місцевими правилами приймання.

Пунктом 27 договору визначено, що даний договір діє з 01.01.2014 по 31.12.2014.

До вказаного договору від 01.01.2014 №183 між сторонами було укладено обумовлені Договором Додатки № 1-3, які підписані представниками сторін та скріплені їх печатками (т.1, а.с.20,21).

У зв'язку з закінченням дії договору 31.12.2014 між Комунальним підприємством "Лубни-водоканал" Лубенської міської ради та Публічним акціонерним товариством "Полтаваобленерго" в особі Лубенської філії Публічного акціонерного товариства "Полтаваобленерго" було укладено договір від 01.01.2015 №183 на надання послуг з водопостачання та водовідведення з об'єктів та території загальною площею 0,10245 га, які орендує відповідач у Лубенської міської ради та розміщених за адресою: м. Лубни, вул. Крупська, 1, який є ідентичним за змістом договору на надання послуг з водопостачання та водовідведення від 01.01.2014 №183, за виключенням пункту 27 договору, в якому визначено термін його дії - з 01.01.2015 по 31.12.2015 (т.1, а.с.23-26).

До договору від 01.01.2015 №183 між сторонами було укладено обумовлені Договором Додатки № 1-3, які підписані представниками сторін та скріплено їх печатками (т.1, а.с.25-26). Зокрема, у Додатках №3 до договорів від 01.01.2014 та від 01.01.2015 №183 сторонами погоджено допустимі концентрації (ДК) забруднюючих речовин у скидах стічних вод Підприємств у комунальну мережу каналізації м. Лубни.

В дотримання умов укладених договорів позивачем виконувались зобов'язання з надання відповідачу послуг водопостачання та водовідведення, зокрема, у жовтні 2014 позивачем надано, а відповідачем отримано від останнього послуги на загальну суму 3 229,34 грн (в т.ч.: 1 166,91 грн за послуги водопостачання; 1 869,98 грн за послуги водовідведення та 192,82 грн за послуги відведення дощових та стічних вод); у січні 2015 позивачем надано, а відповідачем отримано від останнього послуги на загальну суму 4 904,28 грн (в т.ч.: 1 732,32 грн за послуги водопостачання; 2 755,50 грн за послуги водовідведення та 416,46 грн за послуги відведення дощових та стічних вод). Дані обставини підтверджуються наявними у матеріалах справи копіями належним чином оформлених актів наданих послуг від 27.01.2015 №141, від 31.01.2015 №473 та від 20.10.2014 №5604 (т.1, а.с.10-12).

14.10.2014 та 20.01.2015 відповідач не надав уповноваженого представника ПАТ "Полтаваобленерго" для відбору проб води, чим порушив чинне законодавство України. Дані обставини зафіксовані у складених позивачем актах про недопущення до відбору проб стічних вод від 14.10.2014 №377 та від 20.01.2015 № 28 (т.1, а.с.30, 34).

У зв'язку з відмовою відповідача 14.10.2014 та 20.01.2015 у відборі проб та не прибуття його уповноважених представників у встановлений законодавством інтервал часу (30 хвилин), КП "Лубни-водоканал" було здійснено нарахування вартості послуг з коефіцієнтом кратності К = 5 за розрахунковий жовтень місяць (обсяг скинутих відповідачем стічних вод 93,686 м3) на суму 7 789,99 грн та за розрахунковий січень місяць (обсяг споживання 139,081 м3) на суму 11 564,58 грн.

22.10.2014 та 30.01.2015 Комунальним підприємством "Лубни-водоканал" було складено претензії №01-04/1222 та № 01-04/129 відповідно (т.1, а.с.28, 32), в яких останній вимагав від відповідача сплатити визначені ним суми протягом 7-ми банківських днів.

Дані претензії були направлені на адресу відповідача разом з копіями актів про недопущення до відбору проб стічних вод №377 від 14.10.2014 та №28 від 20.01.2015, що підтверджується наявними у матеріалах справи копіями описів вкладення у цінний лист (т.1, а.с.27, 31).

Зважаючи, що вищезазначені претензії залишені відповідачем без реагування, а визначена позивачем сума збитків у розмірі 19 354,57 грн відповідачем не сплачена, Лубенський міжрайонний прокурор Полтавської області, вважаючи права та інтереси держави порушеними, звернувся до господарського суду Полтавської області в інтересах держави в особі Комунального підприємства "Лубни - водоканал" Лубенської міської ради про стягнення з Публічного акціонерного товариства "Полтаваобленерго" в особі Лубенської філії Публічного акціонерного товариства "Полтаваобленерго" збитків в сумі 19 354,57 грн, заподіяних останнім державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів.

Задовольняючи позовні вимоги, суди правомірно виходили із такого.

Частина 3 статті 38 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" визначає, що в порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах. Статтею 44 Закону передбачено встановлення лімітів скидів забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище.

Пункт 3 частини 1 статті 44 Водного кодексу України відносить до обов'язків водокористувачів дотримання встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території.

Водокористувачі зобов'язані здійснювати заходи щодо запобігання скиданню стічних вод чи його припинення, якщо вони перевищують граничнодопустимі скиди токсичних речовин та містять збудників інфекційних захворювань (п.5 ч.2 ст.70 Водного кодексу України).

Відповідно до п.1.2 Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 №37 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 26.04.2002 за №403/6691 (далі - Правила), Правила поширюються на комунальні підприємства водопровідно-каналізаційного господарства міст і селищ України та інші підприємства, що мають на балансі системи місцевого водопроводу та каналізації (далі - водоканали), та на всі підприємства, установи, організації незалежно від форм власності й відомчої належності, які скидають свої стічні води в системи каналізації населених пунктів.

Відповідно до п.1.5 Правил на підставі цих Правил та Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових стічних вод у системи каналізації населених пунктів водоканали розробляють місцеві правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізації населеного пункту, у яких установлюються допустимі концентрації для кожної забруднюючої речовини, що може скидатися підприємствами в систему каналізації, а також відображаються місцеві особливості приймання стічних вод підприємств у міську каналізацію.

Згідно з п.1.6 Правил місцеві правила є обов'язковими для всіх підприємств, яким водоканали надають послуги з водовідведення та які розташовані на території даної місцевої ради.

Відповідно до п.1.3 Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні системи каналізації м. Лубни Полтавської області, затверджених рішенням виконавчого комітету Лубенської міської ради від 20.11.2013 № 293 (далі Місцеві правила), правила спрямовані на запобігання порушенням у роботі мереж і споруд каналізації, підвищення ефективності роботи цих споруд і безпеки їх експлуатації та забезпечення охорони навколишнього природного середовища від забруднення скидами стічних вод підприємств. Правила обов'язкові до виконання всіма підприємствами, яким надаються послуги з водовідведення та які розташовані на території міста Лубни.

Згідно з п.7.8. Місцевих правил КП "Лубни-водоканал" з метою контролю якості стічних вод, що скидаються підприємствами, здійснює відбір разових проб. Виявлення в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин в стічних водах є підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень. Відбір контрольних разових проб стічних вод виконується уповноваженими представниками КП "Лубни-водоканал", який фіксується в спеціальному журналі або акті, які підписують як представники КП "Лубни-водоканал", так і представники підприємства-абонента.

Згідно з п.7.12.13 Місцевих правил відбір стічних вод, що скидаються підприємством до каналізаційної мережі здійснюється уповноваженим представником водоканалу в присутності представника підприємства. При цьому складається акт відбору проб у 2-х примірниках, які підписують, як представник водоканалу, так і представник підприємства. Підприємства повинні надати можливість відбору проб водоканалом у будь-який час доби, забезпечуючи при цьому надання необхідних відомостей щодо системи каналізації, та виділити уповноваженого експлуатаційного персоналу для відбору проб.

Пунктом 7.4 Правил визначено, що підприємства, які скидають стічні води до міської каналізації, повинні забезпечити можливість проведення водоканалом у будь-який час доби контролю за скидом стічних вод, включаючи надання необхідних відомостей та експлуатаційного персоналу. Порядок та періодичність відбору контрольних проб визначається у місцевих Правилах приймання.

Місцевими правилами (п.п.4.7.4, 4.7.5, 4.7.12, 4.7.13) передбачено право водоканалу проводити обстеження водопровідних та каналізаційних систем будь-якого абонента, контролювати якість, кількість та режим скиду стічних вод у будь-який час доби. Порядок та періодичність відбору проб визначає водоканал без погодження підприємства.

В разі нез'явлення уповноваженого представника підприємства або при його відмові підписати акт, підписується акт представниками КП "Лубни-водоканал" з вказівкою прізвища представника підприємства, який відмовився підписувати акт (п.7.8 Місцевих правил).

Крім того, згідно з п.7.12.13 Місцевих правил якщо підприємство відмовляється виділити відповідальну особу для відбору проб, зволікає з допуском пробовідбірника водоканалу на територію підприємства більш ніж 30 хвилин, пробовідбірник передає по телефону диспетчеру водоканалу повідомлення щодо причин неможливості відбору проб на даному підприємстві. Диспетчер в журналі реєстрації аварійних ситуацій на каналізації робить відповідний запис та вказує точний час отримання інформації і прізвище пробовідбірника та передає телефонограму до підприємства щодо ненадання можливості для відбору проб.

При цьому складається акт відбору проб в односторонньому порядку. (Акт форма А-2), який є підставою для того, щоб виставити підприємству рахунок за понаднормативний скид забруднюючих речовин з коефіцієнтом кратності, який дорівнює 5 за розрахунковий місяць, у якому було здійснено дане порушення.

Відповідно до ст.43 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності.

Згідно з пунктом 4 частини третьої ст.129 Конституції України та ст.ст. 33, 34 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень; докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу; господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи; обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Судами встановлено, що матеріалами справи, зокрема, копією витягу з журналу реєстрації проб стічних вод підприємства м. Лубни (т.1, а.с.149-151), копією Журналу телефонограм КП "Лубни-водоканал" (т.1, а.с.152, 153) підтверджується, що позивачем передано відповідачу телефонограми щодо неможливості відбору проб води 14.10.2014 та 20.01.2015, що не спростовано відповідачем.

Представниками відповідача (направлення на здійснення контролю якості стічних вод від 30.10.2014 та від 19.01.2015, т.1, а.с. 155, 156) було складно два акти про недопущення до відбору проб стічних вод: від 14.10.2014 №377 та від 20.01.2015 №28, в яких зафіксовано порушення з боку відповідача Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, які є належними та допустимими доказами у справі, оскільки за оцінкою судів зазначені акти складено у відповідності до Місцевих правил, а також вони відповідають формі, визначеній в додатку до вказаних правил (формі А-2).

На підставі викладеного, колегія суддів погоджується з висновком господарських судів, що доказом на підтвердження вчинення правопорушення у вигляді недопущення працівників Комунального підприємства "Лубни-водоканал" для відбору проб стічних вод на об'єкт, який належить споживачу, є саме складені працівниками Комунального підприємства "Лубни-водоканал" акти про фіксацію такого правопорушення, які мають доказову силу у даній справі.

Рішенням Виконавчого комітету Лубенської міської ради від 29.03.2012 № 69 встановлено тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення, що надаються Комунальним підприємством "Лубни-водоканал".

При відмові Підприємства виділити відповідальну особу для відбору проб, зволіканні з допуском представника Водоканалу на територію Підприємства (більш ніж 30 хвилин після його прибуття) або створенні перешкод у відборі проб з боку представників Підприємства, Водоканал виставляє Підприємству рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності Кк = 5 за розрахунковий місяць, у якому було вчинене дане порушення (п.7.9. Правил).

Відповідно до матеріалів справи, позивачем здійснено нарахування вартості послуг з коефіцієнтом кратності Кк = 5 за жовтень 2014 та січень 2015 та визначено суму завданих відповідачем збитків у розмірі 19 364,57 грн (загальна за обома актами). Обсяги фактичного водовідведення у вказані місяці відповідачем не спростовуються.

Враховуючи, що відповідачем у справі нарахована сума в добровільному порядку не сплачена, позовні вимоги щодо стягнення з відповідача 19 354,57 грн є такими, що правомірно задоволені судами.

Щодо доводів скаржника, що прокурор не мав права подавати позов в інтересах держави в особі комунального підприємства з приводу відшкодування шкоди, заподіяної в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, то касаційна інстанція виходить із такого.

Згідно ст.121 Конституції України одним із завдань прокуратури є представництво інтересів держави у суді у випадках визначених законом.

Відповідно до п.2 ч.1 ст.5 Закону України "Про прокуратуру" однією з функцій прокуратури є представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом.

Підставами представництва інтересів держави відповідно до положень ст.361 Закону України "Про прокуратуру" є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.

Відповідно до ст.16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов'язком держави.

Статтею 2 Господарського процесуального кодексу України передбачено право прокурора подавати до господарського суду позовні заяви в інтересах держави, зазначивши орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Згідно зі статтями 5, 7 Конституції України носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ, який здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування. В Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.

Відповідно до ст.140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Статтею 143 Конституції України передбачено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Згідно із ст.327 Цивільного кодексу України управління майном, що знаходиться в комунальній власності, здійснюють територіальна громада і створені нею органи місцевого самоврядування.

Частиною 1 ст.60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, не житлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Статтею 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" управління об'єктами житлово-комунального господарства віднесено до власних повноважень органів місцевого самоуправління. Виконання органами місцевого самоврядування власних повноважень здійснюється у тому числі через створені ними підприємства.

У рішенні Конституційного Суду України від 08.04.1999 № 3-рп/99 вказано, що із врахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, у чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Під поняттям "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах" потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади. Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарюючих товариств з частиною державної власності у статутному фонді. Проте, держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й у діяльності приватних підприємств, товариств.

Згідно з Статуту Комунального підприємства "Лубни-водоканал" Лубенської міської ради Полтавської області підприємство засноване на комунальній власності територіальної громади м. Лубни і підпорядковане виконавчому комітету Лубенської міської ради Полтавської ради.

Відповідно до п.2 Статуту одним із основних видів діяльності підприємства є здійснення заходів по охороні праці, водоймищ від забруднення промисловими та стічними водами.

Для виконання встановлених Статутом завдань підприємство, зокрема, контролює стан водних джерел міста, видає технічні умови на підключення до водопровідно-каналізаційних мереж в м. Лубни (п. 2.3 Статуту).

Відповідно до Свідоцтва про атестацію №128-14, виданого ДП "Полтавський регіональний науково-технічний центр стандартизації, метрології та сертифікації", виданого 21.11.2014, виробнича хімічна лабораторія по контролю за якістю стічних вод очисних споруд та якістю стічних вод підприємств м. Лубни КП "Лубни-водоканал" відповідає критеріям атестації і атестована на проведення вимірювань, результати яких використовуються під час контролю стану навколишнього природного середовища (т.1, а.с. 160).

Відповідно до п.4.2 Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 №37, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 26.04.2002 за №402/6690, плата за скид понаднормативних забруднень розподіляється таким чином:

-20 відсотків перераховуються водоканалом до місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища, що утворені в складі сільських, селищних, міських бюджетів;

-80 відсотків залишаються у розпорядженні водоканалу і використовуються на відшкодування збитків Водоканалу, викликаних цими скидами, на ремонт і поліпшення експлуатації каналізаційної мережі та очисних споруд, а також на розвиток каналізаційного господарства населеного пункту.

Виходячи з аналізу наведених вище норм та положення п.2 ст.10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Лубенська міська рада є органом місцевого самоврядування, що представляє спільні інтереси територіальної громади, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, вона є органом, уповноваженим здійснювати функції держави у спірних правовідносинах.

При цьому, позивач є суб'єктом комунальної форми власності, тобто підприємством, що належить територіальній громаді міста Лубни, діє в інтересах органів місцевого самоврядування з метою забезпечення інтересів мешканців громади в отриманні комунальних послуг тобто надає соціально важливі послуги.

Враховуючи викладене, Лубенський міжрайонний прокурор правомірно звернувся з позовом в інтересах держави в особі КП "Лубни-водоканал" з метою реалізації представницької функції прокуратури по захисту інтересів держави щодо її обов'язку забезпечувати екологічну безпеку і підтримувати екологічну рівновагу на території України, оскільки протиправна поведінка відповідача могла завдати значних збитків довкіллю, сприяти забрудненню стічних вод концентрованими забруднюючими речовинами, що в свою чергу шкодить нормальній роботі очисних споруд та створює ризик забруднення поверхневих джерел водопостачання ряду населених пунктів України, оскільки саме позивач після отримання коштів 80 відсотків скеровує на ремонт і поліпшення експлуатації каналізаційної мережі та очисних споруд, а також на розвиток каналізаційного господарства населеного пункту, що ним вчиняється в інтересах територіальної громади міста Лубни. Невиконання відповідачем обов'язків по сплаті збитків, завданих навколишньому природному середовищу, перешкоджає реалізації державної політики у природоохоронній сфері та прямо порушує економічні інтереси держави, що з огляду на норми чинного законодавства України є підставою для здійснення представницьких функцій прокурором шляхом подання позову для захисту інтересів держави.

З урахуванням вищевикладеного підстав для скасування прийнятих у справі судових актів колегія суддів не вбачає.

Керуючись ст.ст.1115, 1117, 1118, п.1 ч.1 ст.1119, ст.11111 ГПК України, Вищий господарський суд України ,-

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Полтаваобленерго" в особі Лубенської філії Публічного акціонерного товариства "Полтаваобленерго" залишити без задоволення.

Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 18.08.2015 у справі № 917/501/15 залишити без змін.

Головуючий -суддя К.Грейц

Судді С.Бакуліна

О.Поляк

Джерело: ЄДРСР 53408862
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку