Справа №2а-1127/10
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 квітня 2010 року Придніпровський районний суд м. Черкаси в складі:
Головуючого - судді Драник Н.П
при секретарі Бакум P.M.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Черкаси справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в Золотоніському районі Черкаської області про перерахунок пенсії, -
встановив:
Позивач - ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до ОСОБА_2 пенсійного фонду України в Золотоніському районі Черкаської області про перерахунок пенсії. Свої позовні вимоги мотивує тим, що будучи інвалідом 2 групи внаслідок захворювань, пов»язаних з роботами по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, має статус інваліда 2 групи, пенсія по інвалідності виплачується відповідачем. Згідно ст. 54 ч.2 ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991р. розмір пенсії для інвалідів, щодо яких встановлено зв»язок із Чорнобильською катастрофою не може бути нижче 5-ти мінімальних пенсій за віком (по 2 групі інвалідності).
Крім того, відповідно до ст. 50 згаданого Закону, особам, віднесеним до категорії 1, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров»ю в розмірі 75% мінімальної пенсії за віком (по 2 групі інвалідності). Статтею 13 ч.3 ЗУ «Про статус ветеранів війни гарантії їх соціального захисту» від 22.10.1993р. інвалідам війни пенсії підвищуються : інвалідам 2 групи на 350% мінімальної пенсії за віком. Вихідним критерієм розрахунку державної та додаткової пенсії є мінімальна пенсія за віком, розмір якої згідно ст.. 28 Закону України «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 року встановлюється на рівні прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Просить зобов»язати управління здійснити перерахунок пенсії з 01.11.2008 року.
В подальшому позивач доповнив та уточнив свої позовні вимоги, вказуючи, що відповідач здійснює нарахування та виплату пенсії позивачеві - учаснику ліквідації аварії на ЧАЕС 1 категорії, інваліду 2 групи, не в повному розмірі, що є порушенням вимог7 ст.ст. 50,54 Закону України про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». Позивач є пенсіонером з 1993 року. Просить визнати дії відповідача в частині відмови позивачеві в перерахунку пенсії, протиправними.Зобов»язати відповідача провести позивачеві перерахунок розміру пенсії та здійснити відповідну доплату з 01 листопада 2008 року згідно ст..ст. 50 та 54 Закону України « Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
В судовому засіданні позивач ОСОБА_1 підтримав свої позовні вимоги і просив їх задовольнити в повному об»ємі. Представник позивача, за усною заявою ОСОБА_3, пояснив, що позивач є його батьком і в даний час проживає у нього за адресою- АДРЕСА_1 , часто хворіє і тому звернувся із адміністративним позовом до Придніпровського районного суду м. Черкаси. Пенсію позивач отримує в ОСОБА_2 Пенсійного Фонду України в Золотоніському районі.Представник позивача за усною заявою ОСОБА_4 у судовому засіданні пояснила, що позивач є інвалідом 2-ї групи і йому потрібно здійснити перерахунок основної та додаткової пенсії у відповідності до статей 50 та 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , тобто його пенсію не може бути меншою 8 мінімальних пенсій за віком та додаткова в розмірі 75% мінімальної пенсії за віком.
Представник відповідача - управління пенсійного фонду України в Золотоніському районі Черкаської області - за дорученням ОСОБА_5, як в письмовому запереченні, так і в судовому засіданні заперечувала проти задоволення позовних вимог і просила відмовити у їх задоволенні. Пояснила, що ОСОБА_1. призначена пенсія по 2 групі інвалідності, внаслідок захворювання, пов»язаного з роботами по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, відповідно до ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». Частиною 5 ст.54 даного Закону передбачено, що порядок обчислення пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання Чорнобильської катастрофи визначається КМУ. Статтею 62 Закону встановлено, що роз»яснення порядку застосування цього Закону провадиться у порядку, визначеному КМУ, рішення його є обов»язковими для виконання міністерствами та іншими центральними органами державної виконавчої влади України, місцевими органами виконавчої влади, всіма суб»єктами господарювання незалежно від їх відомчої підпорядкованості та форм власності. Згідно ст.67, - конкретні розміри всіх доплат, пенсій і компенсацій підвищується КМУ відповідно до зміни індексу вартості життя і зростання мінімальної зарплати. Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», внесені зміни до ст.54 ЗУ «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (із внесеними змінами) для учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС в 1986 році віднесеним до 1 категорії по 2 групі інвалідності призначається державна пенсія за шкоду, заподіяну здоров»ю у розмірі 200% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Зазначено, що додаткова пенсія, відповідно до вказаних Законів для учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС 1986 році віднесеним до 1 категорії по 2 групі інвалідності призначається у розмірі 20% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Підвищення та додаткові пенсії, передбачені Законом України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» встановлюються постановами КМУ «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян» від 28.05.2008р. № 530 та «Про підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян» від 16.07.2008р. № 654. Вважає, що розмір пенсії ОСОБА_1 . по 2 групі інвалідності призначено вірно. Крім того, позивач просив здійснити доплату з 01.11.2008 року, що не може підлягати задоволенню, так як відповідно до ч.2 ст. 99 КАС України, для звернення до суду за захистом встановлюється річний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав чи інтересів.Враховуючи той факт, що позивач звернувся до суду 21 січня 2010 року, в адміністративному позові не зазначив поважні причини які перешкодили йому звернутися до суду раніше і не надав заяви про відновлення пропущеного терміну звернення до суду, то і вимоги позивача мають обмежуватись 21.01.2009 року. Відповідно до ст.. 100 КАС України, , якщо суд визнає причину пропущення строку звернення до суду поважною, адміністративна справа розглядається і вирішується в порядку, встановленому цим Кодексом. Вважає, що управління ПФУ у Золотоніському районі будь-яких порушень законодавства відносно позивача не допустило. Представник відповідача просила також відмовити у задоволенні позову, посилаючись на порушення позивачем строків звернення до суду, передбачених ст. 99 КАС України.
Заслухавши пояснення позивача ОСОБА_1, його представників за усною заявою ОСОБА_3, ОСОБА_4 та представника відповідача за дорученням ОСОБА_5 дослідивши письмові матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає до часткового задоволення з наступних підстав:
В судовому засіданні встановлено, що ОСОБА_1., громадянином України, ІНФОРМАЦІЯ_1, є учасником ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС 1986 року категорії 1 (посвідчення №012030 від 09.06.2009 р..). Позивачеві безстроково встановлена 2 група інвалідності, захворювання пов»язане з виконанням обов»язків по ліквідації наслідків на ЧАЕС. В жовтні 2009 року позивач звернувся з заявою про перерахунок пенсії до відповідача, але 12.11.2009 р. отримав відповідь за № 8020/02, відповідно до якої відповідач вважає, що пенсія призначена вірно і виплачується згідно до чинного пенсійного законодавства.
Відповідно до ч.1 ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров»я, створення єдиного порядку визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення визначені та закріплені в Законі України «Про статут і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (№796-Х11). Нормами ст. 49 даного Закону №796-Х11 передбачено пенсії особам, віднесеним до 1,2,3,4 категорій у вигляді: державної пенсії; додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров»ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.
Відповідно до ст. 50 ЗУ №796-Х11 в ред. від 06.06.1996р., що набрала чинності 20.06.1996р., - особам, віднесеним до категорії 1, які є інвалідами 2 групи, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров»ю у розмірі 75% мінімальної пенсії за віком.
Згідно ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в ред. від 06.06.1996р., що набрала чинності 20.06.1996р., - в усіх випадках розмір пенсій для інвалідів 2 групи, щодо яких встановлено зв»язок з Чорнобильською катастрофою, не може бути нижчим 8 мінімальних пенсій за віком.
За таких обставин, позивач ОСОБА_1 має право на призначення пенсії у розмірі не нижчому від 8 мінімальних пенсій за віком, та щомісячну додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров»ю, у розмірі 75% мінімальної пенсії за віком. Крім того, таке право гарантується позивачу ч.2 ст. 46 Конституції України.
Відповідно до положень ст. 99 КАС України, - адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється річний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. Крім того, положеннями ст. 100 КАСУ передбачено, що пропущення строку звернення до адміністративного суду є підставою для відмови у задоволенні адміністративного позову за умови, якщо на цьому наполягає одна із сторін.
За матеріалами справи встановлено, що позов про визнання дій відповідача неправомірними та зобов»язання відповідача вчинити певні дії щодо перерахунку пенсії, - позивач подав до суду лише 21 січня 2010р. А ні в позовній заяві, ні в судовому засіданні позивач та його представники не обґрунтували свої доводи та не надали доказів щодо порушення ним строків звернення до суду з поважних причин. Тому, з цих підстав, не підлягає задоволенню вимога в частині визнання дій відповідача неправомірними та зобов»язання відповідача перерахувати пенсію за період з 01 листопада 2008 року. А ні в позовній заяві, ні в судовому засіданні позивач та його представники не обґрунтували свої доводи та не надали доказів щодо порушення ним строків звернення до суду з поважних причин. Тому, з цих підстав, не підлягає задоволенню вимога в частині визнання дій відповідача неправомірними та зобов»язання відповідача перерахувати пенсію за період з 01 листопада 2008 року..
Що стосується здійснення відповідачем перерахунку пенсії позивачу з 21 січня 2009 року по 31 грудня 2009 року , то відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов»язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України. Таким чином, за конституційними нормами, виходячи з пріоритетності законів над підзаконними актами при визначенні розміру пенсій позивачу застосуванню підлягають статті 50 та 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», а не положення постанови КМУ «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян» від 28.05.2008р. №530 та постанови КМУ «Про підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян» від 16.07.2008р. №654, на які посилається представник відповідача.
Суд вважає, що не є обґрунтованими доводи представника відповідача про те, що порядок обчислення пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв»язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи визначається Кабінетом Міністрів України, оскільки надання законодавцем такого права Кабінету Міністрів України не означає, що останній, встановлюючи такий порядок, може допустити звуження змісту та обсягу прав позивача, встановлених цим же Законом.
З огляду на положення ст.ст. 50,54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» вбачається, що при визначенні розміру пенсії та щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров»ю, за основу їх нарахування береться мінімальна пенсія за віком. Розмір мінімальної пенсії за віком визначається положеннями ч.1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування». Іншого нормативно-правового акту , який би визначав цей розмір або встановлював інший розмір, немає.
За таких обставин, відсутність іншого мінімального розміру пенсії за віком, крім визначення у ст. 28 згаданого Закону, не є підставою для відмови в реалізації позивачем
конституційної гарантії та права на отримання пенсії і щомісячної додаткової пенсії за віком.
Крім того, відповідно до ч.3 ст. 67 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», яка набрала чинності 31.10.2006р., у разі збільшення визначеного законом розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до ст. 54 цього Закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров»ю, особам, віднесеним до категорій 1,2,3,4, розмір щомісячної компенсації сім»ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.
Відповідно до ч.1 ст.28 Закону України «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування» мінімальний розмір пенсій за віком встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. Тобто, новий мінімальний розмір пенсії за віком залежить від нового розміру прожиткового мінімуму.
Законом України від 28.12.2007р. (розділ 11 п.28 п.п.12,15) «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» внесені зміни до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», зокрема:
-до ст. 50 ЗУ №796-Х11, - зазначено, що особам, віднесеним до категорії 1 і які визнані інвалідами 2 групи внаслідок Чорнобильської катастрофи, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров»ю, у розмірі 20% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
-до ст. 54 ЗУ №796-Х11, - зазначено, що у всіх випадках розміри пенсій для учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській ЧАЕС у 1986р. по 2 групі інвалідності, щодо яких встановлено зв»язок Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими 200% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Також зазначено, що розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначається на момент виплати пенсії згідно із законом про Державний бюджет України і не може коригуватись іншими нормативно-правовими актами.
Рішенням Конституційного Суду України №10-рп/2008 від 22.05.2008р. положення розділу 11 п.28 п.п.12,15 Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007р. щодо внесення змін до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» визнані неконституційними. Тобто з 22.05.2008р. по 31.12.2008р. діяли положення ст.ст. 50, 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в ред. від 06.06.1996р. зі змінами від 17.11.2005р.
Відповідно до ст. 152 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.
Також, ст. 58 Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007р., - в 2008 році прожитковий мінімум на одну особу для осіб, що втратили працездатність з 01.07.2008р. - 482грн., з 01.10.2008р. - 498грн. Розміри державних соціальних гарантій на 2008 рік, що визначаються залежно від прожиткового мінімуму, встановлюються відповідними законами, цим Законом та нормативно-правовими актами КМУ. Положення даної статті діяли з 01.01.2008р. по 31.12.2008р. і рішенням Конституційного Суду України не були визнані неконституційними.
Що стосується перерахунку пенсії ОСОБА_1 протягом 2009 року, то з 01.01.2009р. по 31.12.2009 р.діють положення ст.ст. 50, 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (№796-Х11) в ред. від 06.06.1996р. зі змінами від 17.11.2005р., а саме, що особам, віднесеним до категорії 1, які є інвалідами 2 групи, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров»ю, у розмірі 75% мінімальної пенсії за віком та, що у всіх випадках розмір пенсій для інвалідів 2 групи, щодо яких встановлено зв»язок з Чорнобильською катастрофою, не може бути нижчим 8 мінімальних пенсій за віком.
Розділом У1 статтею 54 Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» від 26.12.2008р. (№835-У1) установлено в 2009 році прожитковий мінімум на одну особу та для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення, в розмірах, що діяли у грудні 2008 року. Розміри державних соціальних гарантій на 2009 рік, що визначаються залежно від прожиткового мінімуму, встановлювався відповідними законами України, цим Законом та нормативно-правовими актами КМУ.
Крім того, зазначену ст. 54 розділу У1 вказаного Закону доповнено Законом України від 06.11.2009р. і установлено з 01.11.2009року прожитковий мінімум на одну особу, в т.ч. для осіб, які втратили працездатність - 573грн.
Протягом 2009 року рішень Конституційного Суду України щодо неконституційності положень, зокрема ст.ст. 50,54 ЗУ №796-Х1 та ст.54 розд. У1 ЗУ №835-У1 не приймалось.
Пенсійний Фонд України діє на підставі Положення «Про Пенсійний Фонд України», здійснює свої повноваження на підставі п. 15 Положення через створені в установленому порядку його територіальні управління.
Відповідно до п.2.2 п.п.3 Положення про головні управління Пенсійного фонду України в АРК, областях, містах Києві та Севастополі ( №5-5 від 25.02.2008р., №11-2 від 27.06.2002р.), - головні управління Пенсійного фонду України в областях організовують роботу підвідомчих управлінь Фонду в районах, містах і районах у містах.
Положенням про управління Пенсійного Фонду України в районах, містах і районах у містах (№5-5 від 25.02.2008р., №8-2 від 30.04.2002р.) передбачено, що управління Пенсійного Фонду України в районах у містах призначає (здійснює перерахунок) і виплачує пенсії та інші виплати відповідно до чинного законодавства; забезпечує ведення персоніфікованого обліку відомостей у системі загальнообов»язкового державного пенсійного страхування та автоматизовану обробку інформації у районі (місті). Тобто, обов»язок по здійсненню перерахунку призначеної позивачу пенсії, передбаченої Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» покладено на УПФУ у Золотоніському районі Черкаської області, за основним місцем проживання позивача.
Таким чином, позивач ОСОБА_1 в період з 01.11.2008р. по 20.01.2009р. не має права на перерахунок пенсії і щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров»ю, у зв»язку з пропуском строку звернення із адміністративним позовом до суду.
Враховуючи зазначене, суд вважає, що позов ОСОБА_1. підлягає до часткового задоволення, а саме, - слід визнати відмову ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в Золотоніському районі Черкаської області щодо виплати основної та додаткової пенсії ОСОБА_1 з 21.01.2009 року 31.12.2009 року протиправною; зобов»язати ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в Золотоніському районі Черкаської області здійснити з 21.01.2009р. по 31.12.2009 року перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії по інвалідності у розмірі 8 мінімальних пенсій за віком та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров»ю, в розмірі 75% мінімальної пенсії за віком. В решті частині позовних вимог необхідно відмовити.
Відповідно до ст. 94 КАС України, суд вважає за необхідне судові витрати компенсувати за рахунок Державного бюджету України.
На підставі викладеного та, керуючись Конституцією України, Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», Законом України «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування», Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», Законом України «Про Державний бюджет на 2007 рік», Законом України «Про Державний бюджет на 2008 рік», Законом України «Про Державний бюджет на 2009 рік», постановами КМУ №530 від 28.05.2008р., №654 від 16.07.2008р., рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008р., ст. ст. 17, 94, 99, 100, 160, 162, 163 КАС України, суд, -
постановив:
Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати дії відповідача ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в Золотоніському районі Черкаської області щодо відмови в перерахунку основної та додаткової пенсії ОСОБА_1 з 21 січня ..2009 року по 31 грудня 2009 року - протиправними.
Зобов»язати ОСОБА_2 Пенсійного фонду України в Золотоніському районі Черкаської області здійснити з 21 січня ,2009р. по 31 грудня 2009 року перерахунок ОСОБА_1 пенсії по інвалідності у розмірі 8 мінімальних пенсій за віком та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров»ю, в розмірі 75% мінімальної пенсії за віком відповідно до статей 50 та 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
В решті частині позовних вимог відмовити.
Судові витрати компенсувати за рахунок Державного бюджету України.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку.Заяву про апеляційне оскарження постанови суду першої інстанції може бути подано протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі складання постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України - з дня складання в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.
Головуючий: Н.П. Драник