open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 вересня 2015 р.

Справа № 538/482/15-а

Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Перцової Т.С.

Суддів: Жигилія С.П. , Дюкарєвої С.В.

за участю секретаря судового засідання Медяник А.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Бюро Лохвицької районної партійної організації Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина" на постанову Лохвицького районного суду Полтавської області від 30.07.2015р. по справі № 538/482/15-а

за позовом ОСОБА_1

до Червонозаводської міської ради Лохвицького району Полтавської області , Червонозаводської міської виборчої комісії по виборах депутатів місцевих рад , Бюро Лохвицької районної партійної організації Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина" , Лохвицької районної партійної організації Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина"

про визнання незаконними та скасування рішень та протоколів,-

ВСТАНОВИЛА

20.03.2015 року ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач) звернувся до Лохвицького районного суду Полтавської області з адміністративним позовом до Червонозаводської міської ради Лохвицького району Полтавської області (далі по тексту - міська рада, перший відповідач), Червонозаводської міської виборчої комісії по виборах депутатів місцевих рад (далі по тексту - виборча комісія, другий відповідач), Бюро Лохвицької районної партійної організації ВО "Батьківщина" (далі по тексту - Бюро Лохвицької РПО ВО «Батьківщина», третій відповідач), в якому просив суд :

1) визнати незаконними та скасувати рішення № 1 та № 2 сорок другої сесії Червонозаводської міської ради 6 скликання від 30 грудня 2014 року;

2) визнати незаконним та скасувати протокол засідання Червонозаводської міської територіальної виборчої комісії від 11 грудня 2014 року;

3) визнати незаконним та скасувати протокол засідання Бюро Лохвицької районної партійної організації ВО "Батьківщина" від 03.12.2014 року.

Постановою Лохвицького районного суду Полтавської області від 30.07.2015 року по справі № 538/482/5-а адміністративний позов ОСОБА_1 до Червонозаводської міської ради Лохвицького району Полтавської області, Червонозаводської міської виборчої комісії по виборах депутатів місцевих рад, Бюро Лохвицької районної партійної організації ВО "Батьківщина" задоволено частково.

Визнано незаконним та скасовано рішення № 2 сорок другої сесії Червонозаводської міської ради 6 скликання від 30 грудня 2014 року.

Визнано незаконним та скасовано прийняте рішення по другому питанню порядку денного про заміщення депутата в багатомандатному виборчому окрузі протоколу засідання Червонозаводської міської територіальної виборчої комісії від 11 грудня 2014 року.

Визнано незаконним та скасовано питання три та чотири повістки денної протоколу засідання бюро Лохвицької районної партійної організації ВО "Батьківщина" про припинення повноважень депутата міської ради ОСОБА_1 та звернення до ТВК м. Червонозаводське про дострокове припинення повноважень депутата Червонозаводської міської ради ОСОБА_1, згідно "Статуту партії ВО "Батьківщина" та прийняті по цим питанням рішення від 03.12.2014 року.

Третій відповідач, не погодившись із вказаною постановою суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваної постанови норм матеріального та процесуального права, просить суд апеляційної інстанції скасувати постанову Лохвицького районного суду Полтавської області від 30.07.2015 року по справі № 538/482/5-а.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги з посиланням на пп.7 п.1 ст.3, п.3 ст.50 Кодексу адміністративного судочинства України, п.4.5 Статуту ВО «Батьківщина» зазначив, що Бюро Лохвицької РПО ВО «Батьківщина» не є належним відповідачем по справі, оскільки не є суб'єктом владних повноважень.

Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 10.09.2015 року по справі № 538/482/5-а залучено до участі у справі другого відповідача - Лохвицьку районну партійну організацію ВО «Батьківщина».

Представники сторін в судове засідання не прибули, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, від позивача та першого відповідача - Червонозаводської міської ради надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності їх представників.

Позивач в надісланих до суду письмових запереченнях просив суд апеляційної інстанції вимоги апеляційної скарги залишити без задоволення, а оскаржувану постанову суду першої інстанції - без змін. Пояснив, що рішеннями № 1 та № 2 сорок другої сесії Червонозаводської міської ради 6 скликання від 30 грудня 2014 року розглянуто питання "Про інформацію територіальної виборчої комісії" та "Про внесення змін до рішення № 3 "Про утворення постійних комісій ради, затвердження їх складу, обрання голів комісій" другої сесії шостого скликання від 30.11.2010 року", якими припинено депутатські повноваження ОСОБА_1 та виведено його зі складу комісії з питань комунальної власності житлово-комунального господарства, розвитку об'єктів підприємства, торгівлі та побуту, як такого, що склав достроково повноваження депутата Червонозаводської міської ради. Зазначив, що 02.10.2014 року ним було подано заяву на ім"я голови районної організації ВО "Батьківщина" Демчук В.І. про його вихід з лав Лохвицької РПО ВО "Батьківщина". Згідно з протоколом Бюро Лохвицької РПО ВО "Батьківщина" від 03.12.2014 року його було виключено із рядів члена партії ВО "Батьківщина", окрім того, достроково припинено повноваження його як депутата Червонозаводської міської ради, обраного за виборчим списком міської організації ВО "Батьківщина", та прийнято рішення про звернення до ТВК м. Червонозаводське про заміщення депутата Червонозаводської міської ради ОСОБА_1, який достроково припинив повноваження. Відповідно до протоколу засідання Червонозаводської міської територіальної виборчої комісії було розглянуто 2 питання - "Про звернення Лохвицької районної партійної організації ВО "Батьківщина" та "Заміщення депутата в багатомандатному виборчому окрузі" по яким було прийнято рішення по першому питанню "прийнято інформацію до відома", по другому питанню прийнято рішення "у зв"язку з відсутністю кандидата в депутати по багатомандатному виборчому округу від Лохвицької районної партійної організації ВО "Батьківщина" залишити в кількості 6 осіб депутатами Червонозаводської міської ради. Всі вищевказані рішення відповідачів по справі позивач вважає незаконними, такими, що суперечать нормам Конституції України та законам України, які регламентують вказані правовідносини.

Відповідно до ч. 4 ст. 196 КАС України, неприбуття в судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час та місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.

Згідно з ч. 1 ст. 41 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Колегія суддів, вислухавши суддю-доповідача, перевіривши в межах апеляційної скарги рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що у листопаді 2010 року у відповідності до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" на першій сесії шостого скликання Червонозаводської міської ради було визнано депутатські повноваження ОСОБА_1 як новообраного депутата.

Рішенням № 3, прийнятим на другій сесії шостого скликання від 30.11.2010 року "Про утворення постійних комісій ради, затвердження їх складу, обрання голів комісій", ОСОБА_1 було обрано членом постійної комісії Червонозаводської міської ради з питань комунальної власності, житлово-комунального господарства, розвитку об"єктів підприємництва, торгівлі та побуту.

02.10.2014 року позивач подав заяву на ім"я голови районної організації ВО "Батьківщина" Демчука В.І. про вихід ОСОБА_1 з лав Лохвицької районної партійної організації ВО "Батьківщина" у зв'язку з незгодою з вчинками та діями керівництва Лохвицької районної партійної організації ВО "Батьківщина" (а.с.12).

Відповідно до протоколу засідання бюро Лохвицької районної партійної організації ВО "Батьківщина" від 03.12.2014 року третім відповідачем були розглянуті питання про розгляд звернення Червонозаводської первинної партійної організації ВО "Батьківщина" про виключення ОСОБА_1 з рядів члена партії ВО "Батьківщина" згідно його заяви та прийнято рішення задовольнити заяву (а.с.20).

Також 03.12.2014 року третім відповідачем були розглянуті питання про припинення повноважень депутата міської ради ОСОБА_1 та звернення до ТВК м. Червонозаводське про дострокове припинення повноважень депутата Червонозаводської міської ради ОСОБА_1 згідно Статуту партії ВО "Батьківщина", та прийняті відповідні рішення про дострокове припинення повноваження депутата Червонозаводської міської ради, обраного за виборчим списком міської організації ВО "Батьківщина" та постановку перед ТВК м. Червонозаводське клопотання про заміщення депутата Червонозаводської міської ради ОСОБА_1, який достроково припинив повноваження (а.с.21).

11.12.2014 року відповідно до протоколу засідання Червонозаводською міською територіальною виборчою комісією було розглянуто два питання : "Про звернення Лохвицької районної партійної організації ВО "Батьківщина", та "Заміщення депутата в багатомандатному виборчому окрузі".

По першому питанню прийнято рішення "Прийняти інформацію до відома", по другому питанню прийнято рішення "У зв"язку з відсутністю кандидата в депутати по багатомандатному виборчому округу від Лохвицької районної партійної організації ВО "Батьківщина", залишено в кількості шести осіб депутатами Червонозаводської міської ради" (а.с.19).

З огляду на повідомлення РПО ВО "Батьківщина", опубліковане в газеті "Зоря" від 19.12.2014 року, з посиланням на рішення ТВК м. Червонозаводське міська рада прийняла рішення від 30.12.2014 року за № 1 «Про інформацію територіальної виборчої комісії», яким інформацію ТВК було прийнято до відома», та № 2 «Про внесення змін до рішення № 3 «Про внесення змін до рішення № 3 «Про утворення постійних комісій ради, затвердження їх складу, обрання голів комісій» другої сесії шостого скликання від 30.11.2010 року», яким вирішено внести зміни в склад постійних комісій при міській раді та вивести з комісії з питань комунальної власності, житлово-комунального господарства, розвитку суб'єктів підприємництва, торгівлі та побуту ОСОБА_1, як такого, що склав достроково повноваження депутата Червонозаводської міської ради (а.с.8-9).

Не погодившись із вищевказаними рішеннями Червонозаводської міської ради, Бюро Лохвицької РПО ВО «Батьківщина» від 03.12.2014 року та Червонозаводської міської територіальної виборчої комісії від 11.12.2014 року, ОСОБА_1 звернувся до суду з даним позовом про визнання незаконними та скасування рішень Червонозаводської міської ради № 1 та № 2 від 30 грудня 2014 року, протоколу засідання Червонозаводської міської територіальної виборчої комісії від 11 грудня 2014 року та протоколу засідання Бюро Лохвицької РПО ВО "Батьківщина" від 03.12.2014 року.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з неправомірності рішення Бюро Лохвицької РПО ВО "Батьківщина" від 03.12.2014 року про дострокове припинення повноважень депутата місцевої ради ОСОБА_1 з огляду на відсутність у третього відповідача права на прийняття такого рішення, та, відповідно, необґрунтованості рішення виборчої комісії від 11.12.2014 року щодо розгляду питання про заміщення ОСОБА_1 як депутата в багатомандатному виборчому окрузі, що достроково припинив депутатські повноваження, а також рішення Червонозаводської міської ради № 2 від 30.12.2014 року про виключення ОСОБА_1 зі складу постійної комісії ради, оскільки вказані рішення першого та другого відповідачів є наслідком протиправного рішення Бюро Лохвицької РПО ВО «Батьківщина».

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог в частині визнання незаконними та скасування протоколу засідання Бюро Лохвицької РПО ВО "Батьківщина" від 03.12.2014 року в частині рішень щодо розгляду питання 1 та 2 порядку денного, рішення Червонозаводської міської виборчої комісії від 11.12.2014 року по першому питанню порядку денного, рішення Червонозаводської міської ради № 1 від 30.12.2014 року про прийняття до відома інформації територіальної виборчої комісії, суд першої інстанції виходив з правомірності вказаних рішень відповідачів.

Колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції, оскільки останні зроблені при неповному з'ясуванні судом обставин, що мають значення для справи, та з порушенням норм матеріального та процесуального права з наступних підстав.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що рішеннями Бюро Лохвицької районної партійної організації ВО «Батьківщина», оформленими протоколом засідання Бюро від 03.12.2014 року, було задоволено заяву ОСОБА_1 (пункт 2 протоколу), достроково припинено повноваження депутата Червонозаводської міської ради ОСОБА_1, обраного за виборчим списком міської організації ВО «Батьківщина» (пункт 3 протоколу), а також ухвалено оприлюднити прийняте рішення шляхом його публікації у друкованих ЗМІ та підняти перед Територіальною виборчою комісією м. Червонозаводське про заміщення депутата Червонозаводської міської ради ОСОБА_1, який достроково припинив повноваження (п.4 протоколу) (а.с.20).

Відповідно до протоколу засідання Червонозаводської міської територіальної виборчої комісії від 11.12.2014 року, комісією було прийнято до відома інформацію Лохвицької РПО ВО «Батьківщина» щодо ОСОБА_1 - клопотання про заміщення депутата ОСОБА_1 як такого, що достроково припинив депутатські повноваження (пункт 1 протоколу), та за результатами розгляду клопотання прийнято рішення про залишення депутатів Червонозаводської міської ради від ВО «Батьківщина» в кількості 6 осіб (а.с.18).

Як наслідок, рішенням Червонозаводської міської ради від 30.12.2014 року № 1 було прийнято до відома вищезазначену інформацію територіальної виборчої комісії та рішенням № 2 від 30.12.2014 року виключено ОСОБА_1 з комісії з питань комунальної власності, житлово-комунального господарства, розвитку суб'єктів підприємництва, торгівлі та побуту, як такого, що достроково склав повноваження депутата Червонозаводської міської ради (а.с.8, 9).

Колегія суддів вважає вказані рішення необґрунтованими, такими, що прийняті без урахування всіх обставин, які мають значення для їх прийняття, з наступних підстав.

За визначенням ст.2 Закону України «Про політичні партії в Україні» політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об'єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку. Політичні партії в Україні створюються і діють тільки із всеукраїнським статусом (ст.3 Закону України «Про політичні партії в Україні»).

Згідно з ч.ч.5, 6 ст.6 Закону України «Про політичні партії в Україні» порядок вступу до політичної партії, зупинення та припинення членства в ній визначається статутом політичної партії.

Громадянин України має право в будь-який час зупинити чи припинити своє членство в політичній партії шляхом подання заяви до відповідних статутних органів політичної партії. Членство в політичній партії зупиняється чи припиняється з дня подання такої заяви та не потребує додаткових рішень. З цього ж дня припиняється перебування громадянина України на будь-яких виборних посадах в політичній партії.

Відповідно до п.4.1 наявного в матеріалах справи Статуту Всеукраїнського об'єднання «Батьківщина» організаційно партія будується за територіальним принципом відповідно до адміністративно-територіального устрою України та з урахуванням виборчого законодавства і складається з місцевих партійних організацій та центральних керівних і контрольно-ревізійних органів партії.

Місцеві партійні організації діляться на: а) базові партійні організації, до яких належать первинні партійні організації (дільничні), первинні партійні організації сільські, селищні, міські (міст районного значення), міські, районні, районні у містах з районним поділом, обласні партійні організації та партійні організації АР Крим, міст Києва та Севастополя; б) окружні партійні організації, які створюються на територіях виборчих округів по виборах до: районної ради; міської ради; обласної ради; Верховної Ради України.

До місцевих організацій належать первинні партійні організації та територіальні партійні організації, що створюються і діють у селах, селищах, районах, містах, Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, й окружні відповідно до виборчого законодавства. У своїй діяльності місцеві партійні організації керуються Програмою та Статутом партії, рішеннями вищестоящих статутних органів партії, які для них є обов'язковими, й власними рішеннями (п.4.2 Статуту).

Згідно з п.4.3 Статуту до територіальних партійних організацій належать районні, районні в містах, міські (міст обласного значення), Кримська республіканська, обласні, Київська та Севастопольська міські партійні організації.

Пунктом п.4.5. Статуту встановлено, зокрема, що Бюро територіальної організації партії: є її вищим керівним органом на період між конференціями (загальними зборами) і обирається на термін до двох років для районних і міських партійних організацій, а для Автономної республіки Крим, обласних, міст Києва і Севастополя партійних організацій терміном до чотирьох років; спрямовує та координує діяльність відповідної територіальної організації; забезпечує виконання партійних рішень; розглядає питання про вступ громадян до партії, а також виключення з партії осіб за дії, несумісні з перебуванням у ній, приймає відповідні рішення; розглядає заяви, скарги і апеляції членів партії, первинних партійних організацій та територіальних організацій нижчого рівня; має право виключати з партії членів партії, які перебувають на обліку в територіальній партійній організації, первинних та нижчестоящих територіальних партійних організаціях.

Слід вказати, що нормами Статуту ВО «Батьківщина» не передбачено, що вихід члена партії з районної партійної організації є підставою для порушення питання про дострокове припинення депутатських повноважень цієї особи, якщо вона є депутатом місцевої ради.

Відповідно до ст.4 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".

Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.

Повноваження депутата місцевої ради, обраного замість того депутата, який вибув, або на повторних виборах, починаються з дня заслуховування на черговому після виборів депутата місцевої ради пленарному засіданні відповідної місцевої ради повідомлення територіальної виборчої комісії про підсумки виборів.

Інформація про підсумки виборів доводиться територіальною виборчою комісією до відома відповідної місцевої ради. Спори щодо набуття повноважень депутатів місцевої ради вирішуються судом.

Згідно з ч.1 ст.30 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» депутат місцевої ради наділений усією повнотою повноважень, передбачених цим та іншими законами України. Ніхто не може обмежити повноваження депутата місцевої ради інакше як у випадках, передбачених Конституцією та законами України.

Статтею 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) передбачено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі: 1) його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку; 2) пункт 2 частини першої статті 5 виключено; 3) припинення його громадянства України або виїзду на постійне проживання за межі України; 4) обрання або призначення його на посаду, зайняття якої згідно з Конституцією України і законом не сумісне з виконанням депутатських повноважень; 5) обрання його депутатом іншої місцевої ради; 6) визнання його судом недієздатним або безвісно відсутнім; 7) набрання законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до позбавлення волі або набрання законної сили рішенням суду щодо притягнення його до відповідальності за корупційне правопорушення, пов'язане з порушенням обмежень, передбачених Законом України "Про засади запобігання і протидії корупції"; 8) його смерті.

Крім того, повноваження депутата місцевої ради можуть припинятися достроково також за рішенням відповідної ради у зв'язку: 1) з набранням законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до покарання, не пов'язаного з позбавленням волі; 2) з особистою заявою депутата місцевої ради про складення ним депутатських повноважень.

Спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом (ч.3 ст.5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»).

Таким чином, перелік підстав для дострокового припинення депутатських повноважень є вичерпним і не містить такої підстави, як виключення особи з партії або первинної партійної організації за ініціативою останньої.

Колегія суддів зауважує, що відповідачами по справі не надано доказів наявності обставин, які у розумінні вищенаведених норм є підставою для дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради.

Колегія суддів зазначає, що пунктом 2 частини першої, частинами 4 та 5 статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» в редакції, чинній до 10.07.2010 року, було передбачено в якості підстави для дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради (без прийняття рішення відповідної ради) факт відкликання його політичною партією (виборчим блоком політичних партій), за виборчим списком відповідної місцевої організації якої його було обрано депутатом місцевої ради, у разі, зокрема, виходу зі складу такої депутатської фракції внаслідок подання депутатом особистої заяви про вихід з депутатської фракції, або переходу депутата в іншу депутатську фракцію.

Однак, Законом України від 10.07.2010 року № 2487-VІ «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних та міських голів» вищевказані частини та пункти статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», було виключено, внаслідок чого відкликання депутата політичною партією внаслідок виходу його зі складу депутатської фракції за особистою заявою не є підставою для дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради.

З огляду на викладене, колегія суддів приходить до висновку, що подання ОСОБА_1 02.10.2014 року заяви про виключення з лав Лохвицької районної організації ВО «Батьківщина» не є підставою для автоматичного дострокового припинення його депутатських повноважень.

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів вказує на відсутність у Бюро Лохвицької РПО ВО «Батьківщина» права приймати рішення про припинення повноважень депутата міської ради ОСОБА_1 та про направлення клопотання до Територіальної виборчої комісії м. Червонозаводське про заміщення депутата Червонозаводської міської ради ОСОБА_1, як такого, що достроково припинив повноваження.

У зв'язку з наведеним, колегія суддів зазначає, що рішення Бюро Лохвицької РПО ВО «Батьківщина» від 03.12.2014 року, оформлені пунктами 3 та 4 протоколу засідання Бюро, прийняті останнім не на підставі та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, поза межами наданих законом повноважень.

Разом з тим, слід вказати, що Бюро Лохвицької РПО ВО «Батьківщина» не є юридичною особою, а тому не є належним відповідачем за адміністративним позовом, та його рішення не можуть бути скасовані в рамках розгляду адміністративної справи.

Колегія суддів вважає, що права позивача фактично порушені рішеннями суб'єктів владних повноважень - Червонозаводської міської виборчої комісії та Червонозаводської міської ради, які прийняті на підставі вищезазначених рішень Бюро Лохвицької РПО ВО «Батьківщина».

Так, наслідком прийняття Бюро вказаних рішень став розгляд звернення Лохвицької РПО ВО «Батьківщина» про дострокове припинення депутатських повноважень ОСОБА_1, яке Комісією було прийняте до відома, та пов'язаний з цим розгляд питання про заміщення позивача у Червонозаводській міській раді як депутата, повноваження якого припинені достроково.

У зв'язку з викладеним, колегія суддів вважає, що належним способом захисту прав позивача у спірних відносинах є визнання неправомірними та скасування рішень Червонозаводської міської виборчої комісії та Червонозаводської міської ради, а не визнання незаконними та скасування питань три та чотири повістки денної протоколу засідання Бюро Лохвицької РПО ВО «Батьківщина», як помилково зазначив суд першої інстанції.

Судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваної постанови не враховано, що Бюро Лохвицької РПО ВО «Батьківщина» не є юридичною особою, та не може бути належним відповідачем по даній справі, що свідчить про неповне з'ясування судом першої інстанції обставин, які мають значення для справи, та порушення ним норм процесуального права.

У зв'язку з викладеним, колегія суддів вважає помилковим висновок суду першої інстанції про визнання незаконним та скасування питання три та чотири повістки денної протоколу засідання Бюро Лохвицької РПО ВО «Батьківщина» про припинення повноважень депутата міської ради ОСОБА_1 та звернення до ТВК м. Червонозаводське про дострокове припинення повноважень депутата Червонозаводської міської ради ОСОБА_1 згідно Статуту партії ВО «Батьківщина» та прийнятих ним по цим питанням рішення від 03.12.2014 року.

Крім того, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що як свідчить наявна в матеріалах справи копія протоколу засідання Бюро Лохвицької РПО ВО «Батьківщина», пунктом 2 порядку денного було питання про розгляд звернення Червонозаводської первинної партійної організації ВО «Батьківщина» про виключення ОСОБА_1 із рядів партії ВО «Батьківщина» згідно його заяви.

Рішенням Бюро Лохвицької РПО ВО «Батьківщина», прийнятим за результатами розгляду пункту 2 повістки денної, зафіксованим у пункті 2 протоколу від 03.12.2014 року, задоволено заяву ОСОБА_1

Так, доповідач по даному питанню ОСОБА_3 - заступник голови міської партійної організації ВО «Батьківщина», депутат Червонозаводської міської ради - повідомила, що ОСОБА_1 використовував депутатський мандат в особистих та корисливих цілях, не був причетний до виборчої кампанії до Верховної ради України, переймався питаннями інших партій, тому первинна партійна організація ВО «Батьківщина» задовольнила його заяву і виявила недовіру ОСОБА_1

Зі змісту п.4.5 Статуту ВО «Батьківщина» вбачається, що Бюро територіальної організації партії має право виключати з партії осіб за дії, несумісні з перебуванням у ній, про що приймається відповідні рішення.

Отже, з урахуванням ч.ч.5, 6 ст.6 Закону України «Про політичні партії в Україні» прийняття рішення про виключення ОСОБА_1 з партії поза межами виборчого процесу є виключною компетенцією цієї партії.

Прийняте рішення Бюро Лохвицької РПО ВО «Батьківщина» відносно позивача по справі про виключення його з партії має для ОСОБА_1 певні наслідки, оскільки потягло за собою розгляд питання про дострокове припинення його повноважень та подальше прийняття відповідних рішень відносно ОСОБА_1 Червонозаводською міською радою та Червонозаводською міською виборчою комісією.

Однак, ці наслідки лежать поза площиною публічно-правових відносин, які віднесені до компетенції адміністративних судів, так як прийняті Бюро в ході реалізації своїх функцій, визначених Статутом партії.

Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження (ч.2 ст.2 КАС України).

За визначенням п.7 ч.1 ст.3 КАС України суб'єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень;

Згідно з п.1 ч.1 ст.3 КАС України справою адміністративної юрисдикції (далі - адміністративна справа) є переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

У відповідності до п.4 ч.3 ст.17 КАС України юрисдикція адміністративних судів не поширюється на публічно-правові справи, зокрема, щодо відносин, які відповідно до закону, статуту (положення) об'єднання громадян віднесені до його внутрішньої діяльності або виключної компетенції.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що вимоги про скасування п.2 протоколу засідання Бюро Лохвицької РПО ВО «Батьківщина» та прийнятого по ньому рішення щодо виключення позивача з партії не відносяться до компетенції адміністративних судів.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.157 КАС України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.

Постанова або ухвала суду першої інстанції скасовується в апеляційному порядку і позовна заява залишається без розгляду або провадження у справі закривається з підстав, встановлених відповідно статтями 155 і 157 цього Кодексу (ч.1 ст.203 КАС України).

З огляду на викладене, колегія суддів приходить до висновку про закриття провадження в адміністративній справі в частині вимог ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування п.2 протоколу засідання Бюро Лохвицької РПО ВО «Батьківщина» від 03.12.2014 року.

Щодо позовних вимог про визнання незаконними та скасування рішення № 1 та № 2 сорок другої сесії Червонозаводської міської ради 6 скликання від 30 грудня 2014 року, протоколу засідання Червонозаводської міської територіальної виборчої комісії від 11 грудня 2014 року колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до ч.7 ст.5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» у разі дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вибори чи заміщення депутата, який достроково припинив повноваження, проводяться відповідно до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (ч.7 ст.5 Закону).

Частиною 1 статті 81 Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів» у разі коли депутат, який обирався в багатомандатному виборчому окрузі, достроково припинив повноваження або його повноваження достроково припинені на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням територіальної виборчої комісії обраним депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у виборчому списку місцевої організації партії. Якщо черговість для отримання депутатського мандата вичерпана, депутатський мандат залишається вакантним до проведення чергових або позачергових виборів.

Беручи до уваги, що ОСОБА_1 не є таким, що достроково припинив депутатські повноваження, колегія суддів вважає безпідставним розгляд Червонозаводською міською виборчою комісією питання про його заміщення наступним кандидатом у виборчому списку місцевої організації партії.

При цьому, слід відмітити, що другим відповідачем (Комісією) було прийнято до відома інформацію про звернення Лохвицької РПО ВО «Батьківщина» щодо дострокового припинення повноважень ОСОБА_1 без жодних зауважень та заперечень.

У відповідності до ч.11 ст.27 Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів» на засіданні виборчої комісії ведеться протокол засідання, який веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов'язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (чи секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії надається для ознайомлення суб'єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.

З питань поточної діяльності комісія може приймати протокольні рішення, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом (ч.12 ст.27 Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів»).

Як встановлено частиною 13 статті 27 цього Закону, виборча комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або певну подію, виявлені і визнані комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією. Акти і протоколи виборчої комісії складаються у випадках, передбачених цим Законом, за формами, затвердженими Центральною виборчою комісією, та у кількості примірників, встановленій цим Законом. Акт або протокол комісії підписується всіма присутніми на засіданні членами виборчої комісії, підписи яких скріплюються печаткою виборчої комісії. Перший примірник акта чи протоколу мають право підписати присутні на засіданні кандидати, зареєстровані для участі у відповідних виборах, їх довірені особи, офіційні спостерігачі. Перший примірник акта чи протоколу надається для ознайомлення суб'єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.

Отже, виборча комісія приймає рішення в формі протоколів.

Враховуючи відсутність підстав для прийняття позитивного рішення з питань, поставлених у зверненні Лохвицької РПО ВО «Батьківщина», колегія суддів приходить до висновку про протиправність та необхідність скасування рішень Червонозаводської міської виборчої комісії, оформлених протоколом від 11.12.2014 року, як щодо прийняття до відома інформації про звернення Лохвицької РПО ВО «Батьківщина», так і в частині розгляду питання про заміщення депутата ОСОБА_1 як такого, депутатські повноваження якого припинені достроково.

З приводу позовних вимог про скасування рішень Червонозаводської міської ради від 30.12.2014 року №1 «Про інформацію територіальної виборчої комісії» та № 2 «Про внесення змін до рішення № 3 «Про утворення постійних комісій ради, затвердження їх складу, обрання голів комісій» другої сесії шостого скликання від 30.11.2010 року» колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

У відповідності до ч.ч.1, 2 ст.47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.

Постійні комісії обираються радою на строк її повноважень у складі голови і членів комісії. Всі інші питання структури комісії вирішуються відповідною комісією.

Депутати працюють у постійних комісіях на громадських засадах. Постійні комісії є підзвітними раді та відповідальними перед нею. Перелік, функціональна спрямованість і порядок організації роботи постійних комісій визначаються регламентом відповідної ради та Положенням про постійні комісії, що затверджується радою з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" щодо реалізації повноважень ради у здійсненні державної регуляторної політики постійними комісіями відповідної ради (ч.ч.13, 14, 15 ст.47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Колегія суддів встановлено, що фактичною підставою для прийняття першим відповідачем рішення Червонозаводської міської ради від 30.12.2014 року №1 та № 2, якими інформацію Червонозаводської міської виборчої комісії щодо позивача було прийнято до відома, та виведено позивача зі складу постійної комісії Червонозаводської міської ради у зв'язку з достроковим складенням ним депутатських повноважень, слугували рішення Бюро Лохвицької РПО ВО «Батьківщина» про дострокове припинення повноважень депутата ОСОБА_1, прийняте третім відповідачем поза межами повноважень та за відсутності передбачених законом підстав, а також пов'язане з ним рішення Червонозаводської міської виборчої комісії по розгляду питання про заміщення депутата, повноваження якого припинено достроково.

Враховуючи встановлену в ході апеляційного розгляду справи помилковість вищезазначених рішень другого та третього відповідачів, колегія суддів вважає оскаржувані рішення Червонозаводської міської ради від 30.12.2014 року №№1 та 2 такими, що прийняті необґрунтовано, без урахування усіх обставин, які мали значення для їх прийняття, а відтак, є протиправними та підлягають скасуванню.

У відповідності до п.п.1, 4 ч.1 ст.202 КАС України неповне з'ясування обставин у справі, порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, є підставами для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення.

Згідно ч.2 ст.205 КАС України суд апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги може прийняти нову постанову, якою суд апеляційної інстанції задовольняє або не задовольняє позовні вимоги.

Беручи до уваги вищенаведене, колегія суддів дійшла висновку, що постанова Лохвицького районного суду Полтавської області від 30.07.2015 року по справі № 538/482/5-а підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про часткове задоволення позовних вимог та закриття провадження в адміністративній справі в частині вимог ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування п.2 протоколу засідання Бюро Лохвицької РПО ВО «Батьківщина» від 03.12.2014 року.

Керуючись ст.ст.41, 160, 167, 195, 196, п. 3 ст. 198, п.п.1, 4 ч.1 ст. 202, ст.ст.203, 205, 207, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А

Апеляційну скаргу Бюро Лохвицької районної партійної організації Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина" задовольнити частково.

Постанову Лохвицького районного суду Полтавської області від 30.07.2015р. по справі № 538/482/15-а скасувати.

Прийняти нову постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 до Червонозаводської міської ради Лохвицького району Полтавської області, Червонозаводської міської виборчої комісії по виборах депутатів місцевих рад, Бюро Лохвицької районної партійної організації Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина", Лохвицької районної партійної організації Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина" про визнання незаконними та скасування рішень та протоколів задовольнити частково.

Визнати неправомірними та скасувати рішення Червонозаводської міської ради від 30.12.2014 року № 1 «Про інформацію територіальної виборчої комісії» та № 2 «Про внесення змін до рішення № 3 «Про внесення змін до рішення № 3 «Про утворення постійних комісій ради, затвердження їх складу, обрання голів комісій» другої сесії шостого скликання від 30.11.2010 року».

Визнати неправомірним та скасувати протокол засідання Червонозаводської міської територіальної виборчої комісії від 11.12.2014 року.

Закрити провадження в адміністративній справі в частині позовних вимог ОСОБА_1 до Бюро Лохвицької районної партійної організації Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина", Лохвицької районної партійної організації Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина" про визнання незаконним та скасування п.2 протоколу засідання Бюро Лохвицької районної партійної організації Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина" від 03.12.2014 року щодо задоволення заяви ОСОБА_1 про вихід його з лав Лохвицької районної партійної організації Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина".

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання постанови у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя

(підпис)

Перцова Т.С.

Судді

(підпис) (підпис)

Жигилій С.П. Дюкарєва С.В.

Повний текст постанови виготовлений та підписаний 29.09.2015 р.

Джерело: ЄДРСР 51706529
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку