open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Гребінківський районний суд Полтавської області

___________________________________________________________________________________

Справа

№: 2-468/10/1605

Р І Ш Е Н Н Я

Іменем України

20 жовтня 2010 року м. Гребінка

Гребінківський районний суд Полтавської області у складі головуючої судді Кривчу н Т.О.. розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Гребінка цивільну справ> за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійною Фонду України Гребінківському районі (далі - УГІФУ в Гребінківському районі) про поновлені ;: пропущеного строку для звернення до суду, визнання бездіяльності протиправної; нарахування та стягнення щомісячної державної соціальної допомоги як дитині війни. -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулася до суду з вказаним позовом до УГІФУ в Гребінківському районі Полтавській області, посилаючись на те, що, відповідно до статті 1 Закону України Про соціальний захист дітей війни» (далі-Закон №2195-ЇУ), є дитиною війни, та. згідно от.6 цього Закону, з 01.01.2006 року їй повинна виплачуватися щомісячно державна соціальна допомога у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за піком.

Оскільки за період з 01.01.2006р. та станом на 30.06.2010р. допомога у визначеиом\ Законом ЖЛ95-ІУ розмірі їй не виплачувалася, вона звернулася до відповідача, з прохання-.! щодо нарахування та виплати підвищення до пенсії, однак їй > цьому було відмовлено.

Свої позовні вимоги ОСОБА_1 обгрунтовує тим, що, рішеннями Конституційного Суду України (КСУ) №6-ри/2007 від 09.07.2007 та №10-рп/2008 були визнані такими, шо не відповідають Конституції України та є неконституційними окремі положення Законів України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» та Діро Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України' якими була зупинена дія положень Закону України «Про соціальний захист дітей війни.¦>, на підставі яких їй повинна була бути нарахована соціальна допомога. Разом із тим. відповідач не здійснив нарахування та виплату відповідного підвищення до пенсії.

Вважає відмову відповідача у здійсненні перерахунку та виплаті їй державної соціальної допомоги, передбаченої статтею 6 Закону №2195-1У протиправною, оскільки, згідно ч.2 ст.З базового Закону державні соціальні гарантії дітям війни, встановлені цим законом, не можуть бути обмежені або скасовані іншими нормативно-правовими актами.

У зв’язку з цим прохає поновити пропущений строк звернення до суду, визнати бездіяльність УІІФУ в Гребінківському районі щодо нарахування і виплати їй щомісячн державної соціальної допомоги як дитині війни (30% надбавки до пенсії) з 01.01.2006р. л 30.06,2010р.-протиправною, стягнути з відповідача на її користь протягом п’ яти календарне днів з дня набрання судовим рішенням чинності не виплачену заборговану їй у повному обсязі державну соціальну 30% надбавку, передбачену статтею 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», починаючи з 01.01.2006р. по 30.06.2010р.

У судове засідання позивач не з»явився, будучи на/ ежним чином повідомленим про дату, час і місце розгляду справи, звернувся до суду з письмовим клопотанням про розі ТА справи за його відсутності.

Представник відповідача у судове засідання не з'явився, хоча про дату, час і місце розгляду справи були повідомлені завчасно та належним чином, надіслали письмове клопотання про розгляд справи за їх відсутності.

У наданих суду письмових запереченнях відповідач прохає підмовити у задоволені позовних вимог відмовити в повному обсязі, посилаючись на те, що на час прийняття Закону №2195-ІУ від 18.11.2004р. нарахування підвищення та надбавок до пенсій здійснювалося і підставі Постанови КМУ від 03.01.2002р. №1 “Про підвищення розмірів пенсій та інших соціальних виплат окремим категоріям пенсіонерів, фінансування яких здійснюється ш рахунок коштів державного бюджету” (з подальшими змінами), виходячи з розмір; 19,91грн., станом на 01.01.2006р. до даної постанови змін знесе ;) не було.

Вважають, що мінімальний розмір пенсії за віком, установлений статтею 28 Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” (Закон №1058-11 застосовується тільки для визначення розмірів пенсій, призначених відповідно до цьои Закону, а визнання рішенням Конституційного Суду України №6-ри/2007 від 09.07.2007р. норми ЗУ «Про державний бюджет України на 2007 рік», якою було зупинено дію сі л Закону №2195-ІУ, неконституційною, не надає підстав застосовувати показник мінімальної пенсії за віком відповідно до ст.28 Закону №1058-І.У як розрахункову величину лля визначення розмірів соціальної допомоги, передбачених Законом України «Про соціальний захист дітей війни».

Зазначають, що Законом України “Про внесення змін до ЗУ “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” від 05.10.2005р. №2939 визначено щодо підвищення пенсій > г.ч. іншим учасникам війни-на 10% прожиткового мінімуму для осіб, що втрати.’п працездатність, залежно від категорій ветеранів війни цей Закон набирав чинності в три етапи: з 01.01.2006р., з 01.07.2006р. та з 01,01.2007 року, його Прикінцевими положенням!? встановлено, що Закон №2І95-1У набирає чинності з 01.01.20.6р., :іг.е Закладом України віл 20.12.2005р. №3235 “Про Державний бюджет України на 2006 рік” дно статті 6 зазначеної

Вказують, що Законом України “„Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” внесено на 2008 рік зміни до ст.6 Закон)

№2195-ІУ, а саме дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія ЗУ “Про статус ветеранів ,

війни, гарантії їх соціального захисту”) до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни в розмірі 10% і

прожиткового мінімуму для осіб, що втратили працездатність, на підставі чого позивачу у і

2008 році була нарахована і виплачена щомісячна державна соціальна допомога “дитині війни” в таких розмірах: з 01.01.2008р. - в сумі по 47,00грн., з 01.04.2008р. - в сумі по 48,10грн., з 01.07.2008р. - в сумі по 48,20грн., з 01.10.2008р. - з сумі по 49.80грн., у 2009 ропі - в сумі по 49,80грн. щомісячно. .»

Вважають також, що позивачем пропущено строк позовної давності.

,, ...

Суд вважає можливим розглянути справу у відсутності сторін, які заявили клопотання |,

про розгляд справи за їх відсутності, на підставі наявних у справі доказів.

Суд, дослідивши матеріали справи, повністю і всебічно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких грунтуються позовні вимоги, об’єктивно оцінивши докази, які мають Ш

юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті приходить до ВИСНОВК' про те, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

С удом установлено, що позивач має статус «Дитини війни) в розумінні ст.1 Закону України •

«Про соціальний захист дітей війни», що підтверджується пенсійним посвідченням №

813219 від 23.09.1993 року (а.с.6).

Враховуючи зазначений статус позивача, він, відповідно до ст.6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни”, має право на отримання державної соціальної підтримки, а саме підвищення до пенсії в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком

Закону призупинено

з

Відповідно до ст.6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», дітям вій:: : пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи де.улч мп -.«шалька допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються на ЗО відсоті в \ш.., н ьі о" пенсії т тиком.

Згідно ст.7 Закону України «Про соціальний захист дітей війки», фінансова забезпечення державних соціальних гарантій, передбачених цим Законом, здійснюється . рахунок коштів Державного бюджету України.

Законом України „Про Державний бюджет на 2006 лік’’ від 20.12.2005 року дію ст.6 базового Закону на 2006 рік зупинено.

Законом України „Про внесення змін до Закону 2:л> дні , 1 Гро Державний бюджет на 2006 рік” від 19.01.2006 року, який набрав чинності 15.03.2006 року, до статті ПО Закону України „Про Державний бюджет на 2006 рік” було внесено ти . ш. якими встановлено, то пільги дітям війни, передбачені ст.6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни" ; 2006 році запроваджуються поетапно, за результатами виконання бюджету у першому півріччі, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів к:о їнн з? погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

Проте, у 2006 році пільги, встановлені статтею ; України „І І,-о соціальний

захист дітей війни”, запроваджені не були.

Закони України „Про Державний бюджет на 20 16 рік” н д 20.12.2005 року та „Гі внесення змін до Закону України „Про Державний бюі ччп м і )л6 рік” від 19.01.2006 року неконституційними не визнані та діяли протягом 2006 соку

Таким чином, відповідно до вищезазначених Зл> ж і з } : і па он і дача не було підстав Нараховувати та сплачувати позивачеві ОСОБА_2 до псі ппчкачгн; ст.6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни”, оскільки до 15 0 . о)» рс <�у о зазначеної норми було зупинено, а потім передбачені нею виплати не запровад ти .

Окрім того, надаючи перевагу Законам У країв і Гі] о ,фе|1 і;а ший бюджет на 2006 рік ” від 20.12.2005 року та „ Про внесення змін до Закону ко і:Ни Про Державний бюджет на 2006 рік ” від 19.01.2006 року, суд виходить з тою, І її: і н актами єдиного органч

законодавчої влади — Верховної Ради України, б леї лтлці З ’ '"країни не встановлює пріоритету в застосуванні того чи іншого закот , злу і:л залежно від предмета правового регулювання. Немає такого закону 1 Чр п:і і б і регулював питання

подолання колізії норм законів, що мають однакову .. л і;' :іг у.

Конституційний Суд України у п.З мотиву с юї мі:і іна ]г лення від 03.10.1997 року № 4-зп (справа про набуття чинності Консолі ашту пилчиз: „Конкретна сфера суспільних відносин не може бути водночас врегул в м, лупіно;,мегними нормативними правовими актами однакової сили, які за змістом су; реї то шив: : дному. Звичайною є практика, коли наступний у часі акт містить пил : і г : < ¦ Ї: о сиг щодо повного або часткового скасування попереднього. Загальновизід ш до ? ф/як :гі тя г нового акта,

якщо інше не передбачено самим цим актом, автома <:п: : м Ї Л Я Г І-Н І У ІМСІНИЙ акт.

який діяв у часі раніпіе”.

Виходячи із системного аналізу наведених тс . :• пері::; • зве-гєа, суд не знаходить

підстав для задоволення позовних вимог позивача ж тлу-лділ врахування та виплат підвищення до пенсії за 2006 рік. Відповідач і ¦¦ фі ьі >л том 2 06 року діяв > відповідності з діючим законодавством та не мав г і.• :• ж плі: іліагг поіивачу щомісячні поплати до пенсії, оскільки до 15.03.2006 року т , " У фінт <: 1 ю соціальний

захист дітей війни» була зупинена, а з 15.03.2006 ро . л ; леї і літі, вьзг чено у інший спосіб, тобто поставлено в залежність від виконай л лсугоч1 пі зр: ічі 2006 року Закону України «Про Державний бюджет на 2006 рік,-.

Стосовно позовних вимог щодо здійснення по ш. :опліги .іс пенсії за 2007 рік. сул вважає їх такими, що підлягають частковому ладово; л ; таї л: пі л лв.

4

Відповідно до п.12 ст.71 Закону України «Про Державний бюджет на 2007 рік», дію статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», з урахуванням ст. 111 цього Закону, було зупинено.

Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 за №6-рп\2007 року визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним) положення п.12 ст.71 Закону України «Про Державний бюджет на 2007 рік», яким зупинено дію ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», з урахуванням ст. 111 цього Закону.

Рішення Конституційного Суду України у цій справі має преюдиційне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень статей зазначеного закону, що визнані неконституційними. Рішені » Конституційного Суду України є обов'язковим до виконання на території України, остаточним і не може бузи оскаржене.

Відповідно до ч.2 ст.152 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.

Виходячи з приписів ч.2 ст.152 Конституції України та дати ухвалення рішення Конституційним Судом України УПФУ в Гребінківському районі Полтавської області повинно було нараховувати та сплачувати позивачу доплату до пенсії, передбачену ст.6 Закон> України „Про соціальний захист дітей війни” з 09.07.2007 року, оскільки з моменте ухвалення Конституційним Судом України рішення щодо неконституційності пункту 12 статті 71 Закону України ,.Г1ро Державний бюджет України на 2007 рік”, ця норма втратила чинність та не підлягала застосуванню. Отже, відповідач з 09.07.2007 року мав діяти у відповідності з приписами діючої норми ст.6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни”, нараховувати та здійснювати позивачу відповідні доплати.

У судовому засіданні встановлено та вбачається з довідки від 17.08.2010р. № 599 V 1ІФ1 із Гребінківському районі, що щомісячна державна соціальна допомога позивачу як

дитині війни у 2007 році не виплачувалася.

Таким чином, УПФУ в Гребінківському районі, в період з 01.01.2007р. по 08.07.2007р. діяло правомірно, відповідно до Закону України «Про Державний бюджет на 2007 рік», на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені чинним законодавством України, оскільки в цей період не мали повноважень здійснювати зазначені виплати у розмірах, встановлених для даної категорії осіб статтею 6 Закону України “Про соціальний захист дітей війни”, з огляд) на те, що протягом цього часу положення базового закону не діяли.

Виходячи з наведеного, позовна вимога про визнання бездіяльності УПФУ в Гребінківському районі щодо нарахування і виплати щомісячної державної соціальної допомоги як дитині війни (30% надбавки до пенсії) з 01.01.2007р. по 08.07.2007р.- протиправною, стягнення з відповідача на користь позивача не виплаченої заборгованості у розмірі 30% надбавки, передбаченої статтею 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни за вказаний період, є неправомірною, а відтак задоволенню не підлягає, оскільки протягом цього часу відповідач діяв у відповідності з приписами діючого законодавства, тому правові підстави для задоволення позовної вимоги за вказаний період у суду відсутні.

період з 09.07.2007р. по 31.12.2007р. відповідач, під час обчислення підвищення до пенсії позивачу, як зазначено вище, повинен був керуватися статтею 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни”.

Як установлено в судовому засіданні і знайшло підтвердження матеріалами справи, з 09.07.2007р. та станом на 31.12.2007р. УПФУ в Гребінківському районі діяло протиправно, всупереч припису базового Закону, який підлягав застосуванню при визначенні розмір) підвищення до пенсії ОСОБА_1 як дитині війни, взагалі не нарахували та не виплатили позивач) за вказаний період дане підвищення до пенсії, у встановленому статтею 6 базового Закону розмірі.

5

Згідно ст.28 Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 25, а у жінок-20 років страхового стажу встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.

У період, за який підставно заявлені вимоги щодо перерахунку та виплати недоплаченої суми підвищення до пенсії позивачу як дитині війни розмір прожиткового мінім) му для осіб, які втратили працездатність, був таким:

481.0 грн.

482.0 грн.498.0 грн. 3 01.04.2008 3 01.07.2008 з 01.10.2008 Закон України “Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” від 28.12.2007р. № 107-УІ

498.00 грн. 3 01.01.2009 Закон України “Про Державний бюджет

573,00 грн. з 01.11.2009 Укра їни на 2009 рік" від 26.12.2008р. №835-УІ

Закон України “Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2009 рік” від 06.11.2009р. №1715-УІ

695,00грн. 301.01.2010 Закон України “Про Державний бюджет

706,00грн. з 01.04.2010 Укра їни на 2010 рік" від 27.04.2010р.

709,00грн. 3 01.07.2010 №2154-VI

З огляду на наведене, позовна вимога про визнання бездіяльності УПФУ в 1 ребіпісівському районі щодо нарахування і виплати щомісячної державної соціальної цопол ги як дитині війни (30% надбавки до пенсії) з 09.07.2007р. до 31.12.2007р.- нротиправною, стягнення з відповідача на користь позивача не виплаченої заборгованості у розмірі 30% надбавки, передбаченої статтею 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», за вказаний період, є правомірною, і підлягає задоволенню.

Щодо вимог позивача про визнання бездіяльності УПФУ в Гребінківському районі стосовно нарахування і виплати щомісячної державної соціальної допомоги як дитині війни (.30% надбавки до пенсії) за 2008 рік-протиправною, стягнення з відповідача на його користь не виплаченої заборгованості у розмірі 30% надбавки, передбаченої статтею 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», за вказаний період, суд вважає такі вимоги частково обґрунтованими, виходячи з наступного.

Відповідно до п.41 розділу 2 Закону України „Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” текст статті 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" викладено в наступній редакції: “Дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соці,з. м,ного захист} ") до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни. Ветеранам війни, які мають право на отримання підвищення до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, ві дповідно до цього Закону та Закону України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” дане підвищення провадиться за їх вибором згідно з одним із законів”, гшачені зміни набрали чинності з 01.01.2008 року.

ішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 за №10-рп\2008 року визнано таким що не відповідає Конституції України (є неконституційним) положення п.41 розділу

2 Закону України „Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяким законодавчих актів України”.

Таким чином, з 01 січня по 21 травня 2008 року застосуванню до спірних правовідносин підлягали приписи Закону України „Про Державний бюджет на 2008 рік л про внесення змін до деяких законодавчих актів України”.

Тому підстав для визнання відмови УГІФУ в Гребінківському районі щодо нарахувань* і виплати щомісячної державної соціальної допомоги позивачу як дитині війни (30{ надбавки до пенсії) з 01 січня по 21 травня 2008 року-протиправною, стягнення з відповідача на користь позивача не виплаченої заборгованості у розмірі 30% надбавки, передбаченої статтею 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» за вказаний період, - не вбачається.

Ураховуючи положення Конституції України щодо дії нормативно-правових актів у

часі, положення ст.6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни” у редакції цього

Закону від 18.11.2004р. №2195-ІУ, поновили свою дію з 22 травня 2008 року.

Разом із тим, виплата підвищення до пенсії дітям війни (у т.ч. позивачу) після

прийняття Рішення КСУ від 22.05.2008 за №10-рп\2008 проводилася відповідно до

Постанови КМУ від 28.05.2008р. №530 “Про деякі питання соціального захисту окремих

категорій громадян”, пунктом 8 якої було встановлено, що дітям війни (крім тих, на яких

поширюється дія Законів України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального

захисту” та “Про жертви нацистських переслідувань”) до пенсії або щомісячного довічного

грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії,

підвищення проводиться у таких розмірах: з 22 травня-48.1 гривні, з 1 липня-48,2 гривні, з 1

жовтня-49,8 гривні.

Виходячи із системного аналізу зазначених норм законодавства, рішення

Конституційного Суду України від 22.05.2008р. та приписів ч.2 ст.152 Конституції України,

пріоритетності законів над підзаконними актами, суд дійшов висновку, що з 22.05.2008 року

Управління Пенсійного фонду України в Гребінківському районі Полтавської області

повинно було нараховувати та сплачувати позивачу доплату до пенсії, передбачену статтею

6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни” в редакції, яка діяла до 01.01.2008 •

року, оскільки з моменту ухвалення Конституційним Судом України рішення щодо

неконституційності п.41 розділу 2 Закону України „Про Державний бюджет на 2008 рік та ;

про внесення змін до деяких законодавчих актів України”, ця норма втратила чинність та не і

підлягала застосуванню. Отже, відповідач з 22.05.2008 року мав діяти у відповідності і

приписами діючої норми ст.6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни

нараховувати та здійснювати позивачу доплату до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за

віком.

Виходячи з наведеного вище розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили

працездатність, визначеного законом, виплаті позивачу у 2008 році підлягали такі суми

доплати до пенсії: травень 481x30%= 144,3грн. (з 22 по 31 травня-46,55грн ); червень

481 х30%= 144,3грн.; липень 482х30%=144,6грн.; серпень 482х30%=144,6грн; вересень

482x30%=!44,6грн; жовтень 498х30%=149,4грн; листопад 498x30%= 149,4грн; грудень

498x30%= 149,4грн; всього: 1170,60грн. (з розрахунку з 22 травня но 31 грудня- 1072,85грн.). г

Натомість, відповідно до п.8 Постанови КМУ від 28.05.2008р. №530. підвищення до пенсії позивачу було виплачено у таких розмірах: з 22 травня 2008р.-в сумі по 48,10грн., з 1 липня 2008р.-в сумі по 48.20грн., з 1 жовтня 2008р.-в сумі по 49,80грн., що підтверджується довідкою від 21.06.2010р. №587/02-47 та наведеною в запереченнях на позовну заяву інформацією Управління ПФУ в Гребінківському районі Полтавської області від 14.10.2010 року (вих. № 1786/07-24). '

Між тим, як зазначено вище, до 22.05.2008 року, тобто до ухвалення зазначеного рішення Конституційним Судом України, відповідач, здійснюючи позивачу доплати. '•

передбачені ст.6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни” в редакції в: <

[ 01.01.2008 року, з урахуванням п.41 розділу 2 Закону України „Про Державний бюджет г :

г

;

.

П.Гґ

сг

2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”, діяв на підставі та у відповідності з діючою нормою зазначених законів, тому позовні вимоги за період з 01 січня по 21 травня 2008 року задоволенню не підлягають.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд вважає за необхідне зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Гребінківському районі Полтавської області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1. за період з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року з підвищенням її на 30% мінімальної пенсії за віком з розміру, встановленого ч.І ст.28 Закону України „Про загальнообов’язкове пенсійне страхування”, з урахуванням проведених виплат, та провести відповідні виплати.

Позовні вимоги про визнання відмови УПФУ в Гребінківському районі щодо нарахування і виплати щомісячної державної соціальної допомоги позивачу як дитині війни (30% надбавки до пенсії) за період із 01.01.2009р. по 30.06.2010р.-протиправною, стягнення з відповідача на його користь не виплаченої заборгованості у розмірі 30% надбавки, передбаченої статтею 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», суд вважає обґрунтованими, виходячи з наступного.

Законами України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» та «Про Державний бюджет України на 2010 рік» дія статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» не зупинялася.

Відповідно до ч.2 ст.54 Закону «Про Державний бюджет України на 2009 рік» розміри державних соціальних гарантій на 2009 рік, що визначаються залежно від прожиткового мінімуму, встановлюються відповідними законами України, цим Законом, та нормативно- правовими актами Кабінету Міністрів України.

У відповідності до ст.71 Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» Кабінету Міністрів надано право у 2009 році встановлювати розміри соціальних виплат, які відповідно до законодавства визначаються залежно від розміру мінімальної заробітної плати, в абсолютних сумах у межах асигнувань, передбачених за відповідними бюджетними програмами.

Аналогічне положення містить ст.70 Закону України «Про Державний бюджет України на 2010 рік», згідно якої надано право Кабінету Міністрів України у 2010 році встановлювати розміри соціальних виплат, які відповідно до законодавства визначаються залежно від розміру мінімальної заробітної плати, в абсолютних сумах у межах асигнувань, передбачених за відповідними бюджетними програмами.

Наведені норми передбачають встановлення в абсолютних нормах розмірів лише тих Виплат, вихідним критерієм розрахунку яких є розмір мінімальної заробітної плати. Відповідно. їх дія не поширюється на спірні правовідносини, оскільки розмір зазначених соціальних виплат згідно із Законом «Про соціальний захист дітей війни» залежить віл розміру мінімальної пенсії за віком.

Враховуючи вищевикладене, нарахування та виплата у 2009 році та станом на 30.06.20)0 року дітям війни (у т.ч. позивачу) підвищення до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, повинні були здійснюватися територіальними органами Пенсійного фонду України у відповідності з приписами діючої норми ст.6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни».

Натомість, підвищення дітям війни (у т.ч. позивачу) до пенсії УПФУ в Гребінківському районі у 2009 та станом на 30.06.2010 року, було виплачено на підставі Постанови КМУ від 28.05.2008р. №530 у розмірі по 49,80грн. щомісячно, що підтверджується вищезазначеними довідкою та наведеною в запереченнях на позовну заяв) інформацією відповідача.

З матеріалів справи вбачається, що 21 червня 2010 року ОСОБА_1. звернулася до УПФУ в Гребінківському районі з заявою, в якій прохає провести перерахунок пенсії.

г'

г

І,

ТГ ' *• 7-.ГГ • лшУтл «і и

ь

8

підвищивши їй як дитині війни на 30% надбавку до пенсії з 01.01.2006 року, однак в

проведенні перерахунку пенсії відповідачем було відмовлено.

Посилання відповідача на вказані вище постанови КМУ, згідно яких позивачу як

дитині війни виплачувалася щомісячна державна соціальна допомога, суд до уваги не

приймає, виходячи у т.ч. як із того, що. у даних постановах, всупереч положенням ст.6

Закону №2195-ІУ, Кабінет Міністрів України встановив розмір вказаного підвищення до

пенсії, який не відповідає розміру, встановленому спеціальним Законом, так і з загальних

засад пріоритету законів над підзаконними актами.

Вказані Постанови Кабінету Міністрів України є підзаконними нормативно-правовими

актами (прийнятими на виконання закону), тому у разі виникнення колізії між їх нормами та

нормами закону, застосуванню підлягають положення останнього.

Виходячи із загальних засад пріоритету законів над підзаконними актами при

вирішенні даного спору, суд дійшов висновку, що, при розрахунку підвищення до пенсії,

передбаченого ст.6 Закону №2195-ІУ, застосуванню підлягає розмір прожиткового мінімуму

для осіб, які втратили працездатність, установленого в законі про державний бюджет па

відповідний рік. з якого визначається мінімальний розмір пенсії за віком.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади

та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в

межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У відповідності до ст.22 Конституції України конституційні права і свободи

гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін ш

чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Відповідно до статті 64 Конституції України конституційні права і свободи людини і

громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією

України.

Стосовно доводів щодо відсутності підстав для застосування до спірних правовідносин

ст 28 Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування". суд

зазначає наступне.

Сторонами по справі не заперечується, що позивач, відповідно до ст.6 Закону України

„Про соціальний захист дітей війни” має право на отримання доплати до пенсії у розмірі 30' •

мінімальної пенсії за віком.

За чинним законодавством розмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за

правилами, передбаченими ст.28 Закону України „Про загальнообов’язкове державне

пенсійне страхування”, іншого нормативно-правового акта, який би визначав цей розмір або

встановлював інший розмір, немає.

З огляду на викладене, суд вважає необгрунтованими доводи відповідача щодо

застосування положення ч.З ст.28 зазначеного Закону, з якої випливає, що мінімальний

розмір пенсії за віком, встановлений абзацом 1 частини 1 цієї статті, застосовується г

виключно для визначення розмірів пенсії, призначених згідно з цим Законом, оскільки

наявність такої норми та відсутність іншого мінімального розміру пенсії за віком не є

підставою для відмови в реалізації позивачем конституційної гарантії, встановленої ст.46

Конституції України та права на отримання доплати до пенсії, передбаченої ст.6 Закон

України „Про соціальний захист дітей війни”.

Пенсійний фонд України діє у відповідності до Положення Про Пенсійний фон

України, затвердженого Указом Президента України від 01.03.2002 року за №12Г\200: ,

здійснює свої повноваження на підставі п.15 зазначеного положення через створені в

установленому порядку його територіальні управління. Відповідно до Закону України ..Гір

загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” рішення про призначення :

перерахунок пенсій приймаються районними управліннями Пенсійного фонду України \par

місцем проживання пенсіонерів.

Таким чином, обов’язок по нарахуванню та виплаті доплата до пенсії позивача

д

ПіГ»

9

передбаченої ст.6 Закону України „ Про соціальний захист дітей війни ” покладено на Управління Пенсійного фонду України в Гребінківському районі Полтавської області. місцем проживання позивача.

Статтею 22 Конституції України визначено, що конституційні права і свободи гарантуються. Таким чином, держава взяла на себе зобов’язання забезпечити реалізацію громадянами своїх конституційних прав.

За змістом ч.І ст.46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Законом України «Про соціальний захист дітей війни» реалізовано конституційне право на соціальний захист громадян, які мають статус «дитини війни», серед яких їм надано право на отримання 30% доплати до пенсії.

Враховуючи, що держава взяла на себе обов’язок щодо виплати позивачу 30% доплати до пенсії та поклала виконання цього обов’язку на центральний орган виконавчої влади - Пенсійний фонд України, який діє через свої місцеві органи, що входять в систем> його органів, але вони не вчинили жодної дії для нарахування цих коштів та їх виплати, сул вважає, що вони не виконали своїх повноважень без поважних причини.

Виходячи із системного аналізу приписів Конституції України та наведених нормативно-правових актів, суд вважає безпідставними посилання відповідача на відсутність коштів, як на обгрунтування правомірності невиконання своїх зобов'язань пере позивачем.

Отже, відсутність коштів у відповідача, який не вчинив жодної дії щодо їх отримання для забезпечення виконання своїх зобов’язань або невиконання іншим органом виконавчої влади свого обов’язку щодо виділення коштів на здійснення позивачу виплат, гарантованих йому Конституцією України, не є підставою для відмови в задоволенні позову та визнання правомірними дій або бездіяльності відповідача.

З урахуванням наведеного, суд вважає позовну вимогу про визнання бездіяльності У ГІФУ в Гребінківському районі щодо нарахування і виплати щомісячної державної соціальної допомоги позивачу як дитині війни (30% надбавки до пенсії) за період із 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року, з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року та з 01.01,2009р. по 30.06.2010р.-протиправною, - підставною.

З огляду на те, що, відповідно до ет.257 ЦК України, загальна позовна давність встановлена тривалістю у три роки, пропуску позивачем (який звернувся до суду 01.06.2010р.) строку позовної давності за період, позовні вимоги за який підлягають частковому задоволенню, не вбачається.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.64,124,152 Конституції України, ет.ст.3.6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», ст.ст.11,15,60,209,212.214-215.218 ЦІ Ж України, суд. -

ВИРІШИ В:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Г ребінківському районі Полтавської області про поновлення пропущеного строку для звернення до суду та зобов’язання нарахування щомісячної соціально:' допомоги > розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком та забезпечення її виплати в період з 01 січня 2006 року по 30 червня 2010 року, - задовольнити частково.

Визнати бездіяльність Управління Пенсійного фонду України в Гребінківському районі Полтавської області щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 щомісячної державної соціальної допомоги як дитині війни в розмірі 30% надбавки до пенсії за період із 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року, з 22 травня 2008 року по З І грудня 2008 року, з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 року, з 01 січня 2010 року по 30 червня 2010 року - протиправною.

Зобов’язати Управління Пенсійного фонду України в Гребіяківському районі Полтавської області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з підвищенням її на 30% мінімальної пенсії за віком з розміру, встановленого частиною 1 статті 28 Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” та провести відповідні виплати за період із 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року, з 22 травня 2008 року по 3! грудня 2008 року, з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 року, з 01 січня 2010 року по ЗО червня 2010 року з урахуванням проведених виплат згідно довідки управління Пенсійного фонду України в Гребінківському районі Полтавської області.

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Судовий збір компенсувати за рахунок держави.

Стягнути з Управління Пенсійного фонду України в Гребінківському районі Полтавської області на користь ОСОБА_1 8,50 (вісім гривень 50 кой.) гри. судового збору та 37,00 (тридцять сім) гри. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового розгляду справи.

Рішення може бути оскаржене до Апеляційного суду Полтавської області через Гребінківський районний суд Полтавської області протягом десяти днів з дня його проголошення шляхом подачі апеляційної скарги.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, ¦якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Суддя

ОСОБА_3

Джерело: ЄДРСР 47380829
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку