open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 461/4892/15-а

Категорія 42

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06.07.2015 року м. Львів

Галицький районний суд м. Львова

в складі: головуючого-судді: Лялюк Є.Д.

при секретарі: Станкевич Р.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Львові адміністративну справу за позовом Приватного підприємства «Океан-Тур» до Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради, Департаменту містобудування Львівської міської ради, КП «Адміністративно-технічне управління» про визнання протиправним рішень та дій, -

в с т а н о в и в:

Приватне підприємство «Океан-Тур» звернувся до суду з позовною заявою до Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради, Департаменту містобудування Львівської міської ради, КП «Адміністративно-технічне управління», в якій просить суд:

1. Визнати протиправною та скасувати вимогу Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради № 23/Р-4-3981 від 7 листопада 2014 року.

2. Визнати протиправними дії Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради, які полягають у виставленні вимоги № 23/Р-4-3981 від 7 листопада 2014 року.

3. Визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту містобудування Львівської міської ради «Про демонтаж самовільно встановлених вивісок» №378 від 4 грудня 2014 року в частині демонтажу вивіски Приватним підприємством «Океан-Тур» по вул. Шолом Алейхема, 7/1 А у м. Львові.

4. Визнати протиправними дії комунального підприємства «Адміністративно-технічне управління», які полягають у винесенні Приватному підприємству «Океан-Тур» попередження від 8 грудня 2014 року № 2410-08-9172 про демонтаж вивіски.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що законами не передбачено необхідності отримання дозволу чи будь-якого іншого погодження для розміщення вивісок, у тому числі й щодо тих, які фактично встановлено. Зокрема, квартира АДРЕСА_1 є приватною власністю засновника Приватного підприємства «Океан-Тур» і використовується для здійснення туристичної діяльності. Законодавство України, чинне на дату виникнення спірних правовідносин, не передбачає обов'язку особи погоджувати зміст чи форму інформаційної вивіски з органами місцевого самоврядування. Вивіска розташована на фасаді будинку із зовнішнього боку, на видному місці, оскільки її призначення - інформувати про здійснення туристичною фірмою у вказаній будівлі професійної діяльності та режим їхньої роботи. Рішення виконавчого комітету №692 від 22.07.2011 року «Про затвердження порядку встановлення вивісок у м. Львові» зі змінами, внесеними до нього рішенням № 333 від 17.05.2013 року, щодо необхідності погодження проектів розміщення вивісок у м. Львові, на якому по суті ґрунтуються оскаржені акти органів місцевого самоврядування, суперечить законам України. Відтак позивач вважає, що вимога Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради № 23/Р-4-3981 від 07.11.2014 року, а також наказ Департаменту містобудування про демонтаж вивіски і наступне попередження КП «Адміністративно-технічне управління» про необхідність такого демонтажу прийнято переліченими вище органами місцевого самоврядування та названим підприємством (яке реалізовує делеговані ухвалою №692 від 22.07.2011 року повноваження) всупереч вимог законодавства, тому мають бути скасовані як протиправні. Також позивач вказує на те, вивіску на фасаді будинку АДРЕСА_1 на час її встановлення було погоджено та встановлено з дотриманням усіх необхідних для цього вимог законодавства, цей факт мав місце ще задовго до прийняття зазначеного вище рішення виконавчого комітету №692 від 22.07.2011 року. Зокрема, у ПП «Океан - Тур» є виготовлені та погоджені Управлінням архітектури та містобудування паспорт опорядження фасаду будинку АДРЕСА_1, проектні пропозиції вивісок, ескізні проекти вивіски та дозволи надані управлінням охорони історичного середовища від 01.12.2006 року та управлінням архітектури від 26.03.2007 року. Оскільки розміщення такої вивіски погоджено більше восьми років тому у порядку, чинному на момент її встановлення, твердження відповідачів про самовільне встановлення вивіски є помилковим.

Представник Приватного підприємства «Океан-Тур» в судове засідання не з'явилася, подала заяву від 06.07.2015 року про підтримання заявлених вимог в повному обсязі та просить суд розглядати справу за їх відсутності.

Представник Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради в судове засідання не з'явився, про причини своєї неявки суду не повідомив, хоча належним чином був повідомлений про місце та час розгляду справи.

Представник Департаменту містобудування Львівської міської ради в судове засідання не з'явився, про причини своєї неявки суду не повідомив, хоча належним чином був повідомлений про місце та час розгляду справи.

Представник КП «Адміністративно-технічне управління» в судове засідання не з'явився, про причини своєї неявки суду не повідомив, хоча належним чином був повідомлений про місце та час розгляду справи..

Суд проаналізувавши матеріали справи, повно і всебічно дослідив докази на підтвердження обставин, якими сторони обґрунтовують свої вимоги, приходить до висновку, що вимоги позивача обґрунтовані та підлягають задоволенню, виходячи з наступного:

Приватне підприємство «Океан-Тур» було створено у 2007 році одноосібним засновником - ОСОБА_1 для надання туристичних послуг. З Витягу з реєстру прав власності на нерухоме майно №13064609 від 26.12.2006 року квартира АДРЕСА_1 належить на праві власності ОСОБА_1 та використовується як не житло згідно рішення виконкому Львівської міської ради №122 від 07.03.1996 року.

Суд встановив, що проект розташування вивіски на фасаді будинку АДРЕСА_1 01.12.2006 року погоджено з Управлінням охорони історичного середовища, свідченням чого є відмітки відповідного змісту на проектній документації та відповідний лист Управління охорони історичного середовища. Крім того, листом від 26.03.2007 року Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради погоджує проект вивіски до виконання в матеріалі у наступному складі: світловий короб із написом «Туристична фірма» розмірами 5700х300х120 мм; світловий односторонній короб із написом «Океан-Тур» розмірами 1200х760х120 мм; двосторонній світловий касетон розмірами 780х680 мм зі написом «Туристична фірма «Океан-Тур». Також, позивач має затверджений проект розміщення вивіски на фасаді будинку АДРЕСА_1, який передбачає основні характеристики такої вивіски, тобто матеріал, з якого її буде виготовлено, розміри, а також містить кольорові світлини місця розташування такої вивіски та ескіз самої вивіски з розмірами, деталями зображеного на ній напису, кресленнями вузлів кріплення та відомостями про матеріали виготовлення вивіски.

Виконавчий комітет Львівської міської ради рішенням № 692 від 22.07.2011 року затвердив «Порядок встановлення вивісок у м. Львові», у пп. 3, 6 якого встановлено обов'язкову процедуру виготовлення та погодження дозвільними органами Львівської міської ради (управління охорони історичного середовища Львівської міської ради, управління архітектури департаменту містобудування Львівської міської ради) проектів щодо розміщення вивісок на території м. Львова, а також процедуру їх демонтажу комунальним підприємством «Адміністративно-технічне управління».

В цій частині згадане рішення виконавчого комітету Львівської міської ради №692 від 22.07.2011 року постановою Львівського окружного адміністративного суду від 07.09.2012 року визнано незаконним та скасовано. Ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 13.09.2013 року постанову Львівського окружного адміністративного суду від 07.09.2012 року залишено без змін. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 21.04.2015 року касаційну скаргу виконавчого комітету Львівської міської ради залишено без задоволення, а постанову Львівського окружного адміністративного суду від 07.09.2012 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 13.09.2013 року залишено без змін. Судові рішення обґрунтовано тим, що закони України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», «Про рекламу», «Про благоустрій населених пунктів», «Про охорону культурної спадщини» не встановлюють обов'язку суб'єкта господарювання отримувати будь-які дозволи чи погодження при розміщенні вивіски чи інформаційної таблички. Поряд з тим суд констатував протиправність рішення «Порядок встановлення вивісок у м. Львові» в цілому, а не лише його пунктів 3 «Порядок розміщення вивісок» та 6 «Демонтаж самовільно встановлених вивісок та відповідальність за їх незадовільний зовнішній вигляд».

17 травня 2013 року виконавчий комітет Львівської міської ради прийняв рішення № 333 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету від 22.07.2011р. №692», яким доповнив рішення № 692 від 22.07.2011р. пунктами 7 «Порядок розміщення вивісок» та 9 «Демонтаж самовільно встановлених вивісок та відповідальність за їх незадовільний зовнішній вигляд», що за змістом є аналогічними до скасованих судом пунктів 3 та 6 рішення № 692 від 22.07.2011р.

Як вбачається з вимоги Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради № 23/Р-4-3981 від 07.11.2014 року скерованої на адресу ПП «Океан - Тур», їх зобов'язано у строк до 22 листопада 2014 року подати на реєстрацію в КП «Адміністративно-технічне управління» погоджений проект вивіски, а в разі відсутності такого проекту - розробити його і подати на погодження або демонтувати вивіску.

08.12.2014 року КП «Адміністративно-технічне управління» виставило ПП «Океан - Тур» попередження за № 2410-08-9172 про те, що згідно з наказом Департамент містобудування Львівської міської ради №378 від 04.12.2014 року та у зв'язку з невиконанням вимоги Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради № 23/Р-4-3981 від 07.11.2014 року вивіска за адресою АДРЕСА_1 підлягає демонтажу у зв'язку з незаконним встановленням.

З листа від 16.12.2014 року ПП «Океан-Тур» до Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради та Комунального підприємства «Адміністративно-технічне управління» вбачається, що позивач наголошує на тому, що вивіску, яка розміщена на фасаді за адресою: АДРЕСА_1 та належить на праві власності ПП «Океан-Тур», встановлено та погоджено з дотриманням усіх норм законодавства, про що у нас є усі необхідні документи.

04.02.2015 року Комунальним підприємством «Адміністративно-технічне управління» ПП «Окен-Тур» було скеровано відповідь на їхній лист від 16.12.2014 року, в якому їм було запропоновано пред'явити в Комунальне підприємство «Адміністративно-технічне управління» для здійснення реєстрації оригінал проекту розміщення вивіски.

Однак, позивачу було відмовлено та в усному порядку повторно висунуто вимогу про демонтаж вивіски.

Позивач стверджує, що вивіску на фасаді будинку АДРЕСА_1 на час її встановлення було погоджено та встановлено з дотриманням усіх необхідних для цього вимог законодавства, цей факт мав місце ще задовго до прийняття зазначеного вище рішення виконавчого комітету №692 від 22.07.2011 року. Зокрема, у ПП «Океан - Тур» є виготовлені та погоджені Управлінням архітектури та містобудування паспорт опорядження фасаду будинку АДРЕСА_1, проектні пропозиції вивісок, ескізні проекти вивіски та дозволи надані управлінням охорони історичного середовища від 01.12.2006 року та управлінням архітектури від 26.03.2007 року. Крім того, оскільки згадане рішення виконавчого комітету в частині, де передбачено порядок розміщення (погодження) вивісок та порядок демонтажу самовільно встановлених вивісок скасовано рішенням суду від 07.09.2012 року як незаконне, вимога Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради № 23/Р-4-3981 від 07.11.2014 року, наказ Департаменту містобудування Львівської міської ради «Про демонтаж самовільно встановлених вивісок» № 378 від 04.12.2014 року та дії КП «Адміністративно-технічне управління», які полягають у внесені попередження від 08.12.2014 року № 2410-08-9172, є незаконними і протиправними, у зв'язку з чим заявлено даний позов.

Стосовно доводів про самовільне встановлення позивачем вивіски і необхідність погодження проекту її розміщення на фасаді будинку суд зазначає наступне.

Згідно зі ст. 4 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 06.09.2005 року № 2806-IV виключно законами, які регулюють відносини, пов'язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюються: необхідність одержання документів дозвільного характеру та їх види; дозвільний орган, уповноважений видавати документ дозвільного характеру; платність або безоплатність видачі (переоформлення, видачі дубліката, анулювання) документа дозвільного характеру; строк видачі або надання письмового повідомлення про відмову у видачі документа дозвільного характеру; вичерпний перелік підстав для відмови у видачі, переоформлення, видачі дубліката, анулювання документа дозвільного характеру;строк дії документа дозвільного характеру або необмеженість строку дії такого документа; перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності.

Документом дозвільного характеру, відповідно до статті 1 цього ж Закону, є дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ, який дозвільний орган зобов'язаний видати суб'єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та / або без наявності якого суб'єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.

У ч. 1 ст. 16 Закону № 270 передбачено, що розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Щодо вивіски або інформаційної таблички, яка не є рекламою, то за змістом наведених вище норм ст. ст. 8, 9 Закону № 270 для їх розміщення отримання дозволу не передбачено. Закон № 270 передбачає певні вимоги щодо підстав та місця їх розміщення (особа повинна володіти приміщенням, на якому розміщено таку вивіску або інформаційну табличку на відповідній правовій підставі, вивіска може бути розміщена, зокрема, на зовнішній поверхні будинку чи споруди не вище першого поверху або на поверсі, де знаходиться власне чи надане у користування особі приміщення, біля входу в таке приміщення), а також щодо їх змісту (на вивісці або інформаційній табличці без отримання дозволу особа може розмістити інформацію про найменування, знаки для товарів, вид діяльності та час роботи).

В розумінні ст. 21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.2005 року № 2807-IV вивіска є малою архітектурною формою, що є однією із складових елементів об'єктів благоустрою населеного пункту.

Вимоги щодо благоустрою території населеного пункту, відповідно до ч. 1 ст. 34 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», установлюються Правилами благоустрою території населеного пункту (далі - Правила). У цій статті передбачено, що Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту (далі - Типові правила) для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування. Типові правила розробляються та затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Відповідно до ч. 2 ст. 34 Закону № 2807 Правила включають, серед іншого, порядок розміщення малих архітектурних форм. Поряд з тим, у частині 3 цієї статті передбачено, що Правила не можуть передбачати обов'язок фізичних і юридичних осіб щодо отримання будь-яких дозволів, погоджень або інших документів дозвільного характеру, а також повноважень органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, підприємств, установ, організацій, утворених такими органами, видавати зазначені документи.

Закон України «Про охорону культурної спадщини» також не містить вимог щодо отримання дозвільних документів при розміщенні вивісок суб'єктами господарювання.

Отже, Законами України не передбачено обов'язку особи отримувати дозвільні документи, зокрема, від органів місцевого самоврядування, на розміщення вивіски.

Позиція Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради про необхідність погодження проекту розміщення вивіски позивача, а також оскаржений наказ Департаменту містобудування Львівської міської ради № 378 від 04.12.2014 року в частині демонтажу вивіски Приватним підприємством «Океан-Тур» по АДРЕСА_1, по суті, ґрунтуються на рішенні виконавчого комітету Львівської міської ради №692 від 22.07.2011 року, яким затверджено Порядок розміщення вивісок у м. Львові.

Даючи правову оцінку спірним правовідносинам суд враховує норми статті 7 Конституції України, відповідно до якої в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Згідно з ч. 3 ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 року № 280/97-ВР органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Рішення виконавчого комітету Львівської міської ради № 692 від 22.07.2011 року (зі змінами та доповненнями від 17.05.2013), яким затверджено Порядок розміщення вивісок у м. Львові, зі змінами, внесеними згідно з рішенням № 333 від 17.05.2013 року, містить положення, які суперечить нормам Законів України, які в силу конституційних приписів мають вищу юридичну силу.

Відповідно до статті 9 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого у разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.

Тому суд при вирішенні даного спору суд керується законами України, норми яких зазначено вище, і якими не передбачено обов'язку особи отримувати дозвільні документи на проектування та розміщення вивіски (інформаційної таблички).

Суд також враховує, що вивіску на фасаді будинку АДРЕСА_1 було погоджено ще у 2007 році, а тому доводи відповідачів про самовільне розміщення вивіски є надуманими і безпідставними.

Відповідно до ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

У ч. 3 ст. 2 КАС України наведено перелік критеріїв, на відповідність яким суд повинен перевірити рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень у справах про їх оскарження. Зокрема, суди перевіряють чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія) та інші.

За наведених вище обставин суд прийшов до висновку, що вимога Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради №23/Р-4-3981 від 07.11.2014 року, якою Приватне підприємство «Океан-Тур» зобов'язано подати на реєстрацію в КП «Адміністративно-технічне управління» погоджений проект вивіски, а також дії Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради щодо виставлення позивачу такої вимоги не відповідають критеріям, закріпленим у ч. 3 ст. 2 КАС України, відтак є неправомірними і такими, що порушують її права та інтереси. Такого ж висновку суд дійшов і стосовно наказу Департаменту містобудування Львівської міської ради № 378 від 04.12.2014 року в частині, якою вирішено демонтувати вивіску Приватним підприємством «Океан-Тур» по АДРЕСА_1 як самовільно встановлену.

Попередження КП «Адміністративно-технічне управління» від 08.12.2014 року №2410-08-9172 про демонтаж вивіски, оскільки таке виставлено позивачу у зв'язку з невиконанням згаданого вище наказу Департаменту містобудування Львівської міської ради № 378 від 04.12.2014 року, також є протиправним і підлягає скасуванню.

Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

Відповідно до ч. 1 ст. 87 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.

Загальна сума судового збору, який Приватне підприємство «Океан-Тур» сплатило в даному провадженні становить 73,08 грн.

Керуючись ст.ст. 17-19, 71, 94, 158, 160-163 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною і скасувати вимогу Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради №23/Р-4-3981 від 07.11.2014 року.

Визнати протиправними дії Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради, які полягають у виставленні Приватному підприємству «Окен-Тур» вимоги №23/Р-4-3981 від 07.11.2014 року.

Визнати протиправним і скасувати наказ Департаменту містобудування Львівської міської ради «Про демонтаж самовільно встановлених вивісок» № 378 від 04.12.2014 року в частині демонтажу вивіски Приватним підприємством «Окен-Тур» по АДРЕСА_1.

Визнати протиправними дії комунального підприємства «Адміністративно-технічне управління», які полягають у винесені Приватному підприємству «Океан-Тур» попередження від 08.12.2014 року № 2410-08-9172 про демонтаж вивіски.

Стягнути з місцевого бюджету м. Львова на користь Приватного підприємства «Океан-Тур» понесені судові витрати на загальну суму 73 (сімдесят три) гривні 08 копійок.

Апеляційну скаргу на постанову суду першої інстанції може бути подано протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя Лялюк Є.Д.

Джерело: ЄДРСР 46578666
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку