open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 924/1112/14
Моніторити
Постанова /05.11.2015/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /29.10.2015/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /27.10.2015/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /13.10.2015/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /28.07.2015/ Вищий господарський суд України Постанова /13.05.2015/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /17.04.2015/ Рівненьский апеляційний господарський суд Рішення /24.03.2015/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /11.03.2015/ Господарський суд Хмельницької області Постанова /18.12.2014/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /04.12.2014/ Вищий господарський суд України Постанова /29.10.2014/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /17.10.2014/ Рівненьский апеляційний господарський суд Рішення /01.10.2014/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /10.09.2014/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /27.08.2014/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /18.08.2014/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /04.08.2014/ Господарський суд Хмельницької області
emblem
Справа № 924/1112/14
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /05.11.2015/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /29.10.2015/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /27.10.2015/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /13.10.2015/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /28.07.2015/ Вищий господарський суд України Постанова /13.05.2015/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /17.04.2015/ Рівненьский апеляційний господарський суд Рішення /24.03.2015/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /11.03.2015/ Господарський суд Хмельницької області Постанова /18.12.2014/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /04.12.2014/ Вищий господарський суд України Постанова /29.10.2014/ Рівненьский апеляційний господарський суд Ухвала суду /17.10.2014/ Рівненьский апеляційний господарський суд Рішення /01.10.2014/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /10.09.2014/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /27.08.2014/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /18.08.2014/ Господарський суд Хмельницької області Ухвала суду /04.08.2014/ Господарський суд Хмельницької області

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"13" травня 2015 р. Справа № 924/1112/14

Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:

головуюча суддя Сініцина Л.М.

судді Гудак А.В.

Олексюк Г.Є.

при секретарі судового засідання Вавринчук А.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу позивача - Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" в особі Хмельницької дирекції УДППЗ "Укрпошта" від 02.04.2015 р. на рішення господарського суду Хмельницької області від 24.03.15 р. у справі № 924/1112/14

за позовом Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" в особі Хмельницької дирекції УДППЗ "Укрпошта"

до відповідачів: 1. Управління комунального майна Хмельницької міської ради

2. Міського комунального підприємства по утриманню нежитлових приміщень комунальної власності

3. Виконавчого комітету Хмельницької міської ради

про зобов'язання укласти договір оренди нежитлового приміщення

за участю представників сторін:

від позивача: Хмельницька Ю.С. - в.о. начальника юридичного відділу, довіреність в справі;

від відповідача 1: Шевчук А.В. - головний юрисконсульт управління, довіреність в справі;

від відповідача 2: Лаврентюк Л.Є. - юрист, довіреність в справі;

від відповідача 3: не з'явився.

Рішенням господарського суду Хмельницької області від 24.03.2015 р. у справі № 924/1112/14 (суддя Заверуха С.В.) відмовлено у позові Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" в особі Хмельницької дирекції УДППЗ "Укрпошта" до Управління комунального майна Хмельницької міської ради, Міського комунального підприємства по утриманню нежитлових приміщень комунальної власності та Виконавчого комітету Хмельницької міської ради про зобов'язання укласти договір оренди нежитлового приміщення; стягнуто з позивача на користь Виконавчого комітету Хмельницької міської ради 1 461,60 грн. витрат по оплаті судового збору за апеляційну та касаційну скарги. При прийнятті рішення суд виходив з того, що при зазначенні в проекті договору розміру орендної плати 1,00 грн. на рік, позивач порушив вимоги передбачені частиною 2 статті 10 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", згідно з якою укладений сторонами договір оренди в частині істотних умов повинен відповідати типовому договору оренди відповідного майна; заявлені позовні вимоги про зобов'язання укласти договір оренди нежитлового приміщення з підстав зазначених у позовній заяві є необґрунтованими та таким, що не підлягають задоволенню.

Не погоджуючись із прийнятим рішенням, Українське державне підприємство поштового зв'язку "Укрпошта" в особі Хмельницької дирекції УДППЗ "Укрпошта" звернулося з апеляційною скаргою від 02.04.2015 р., в якій просило скасувати рішення господарського суду Хмельницької області у справі № 924/1112/14 від 24.03.2015 р. та постановити нове, позов задовольнити в повному обсязі, посилаючись на те, що оскаржуване рішення є таким, що прийняте з порушенням норм матеріального права, а висновки, викладені в ньому, не відповідають обставинам справи та нормам чинного законодавства. Згідно Розпорядження КМУ від 10.01.2002 р. № 10 УДППЗ "Укрпошта" є національним оператором поштового зв'язку. Відповідно до закону національний оператор поштового зв'язку забезпечує надання на всій території України універсальних послуг поштового зв'язку за переліком, який затверджується КМУ і є обов'язком національного оператора поштового зв'язку. При цьому, тарифи на універсальні послуги поштового зв'язку не покривають обґрунтованих витрат на надання таких послуг. Укрпошта є державним підприємством, заснованим на державній власності, одним із видів діяльності якого є розповсюдженні періодичних друкованих видань. Щороку в державному бюджеті України передбачаються видатки на відшкодування витрат державних підприємств зв'язку на розповсюдження вітчизняних періодичних друкованих видань. Однак, дана сума зовсім не покриває фактичних витрат, понесених підприємством пов'язаних з розповсюдженням вітчизняних періодичних друкованих видань. Законом передбачено, що підприємства зв'язку, що розповсюджують періодичні видання, користуються орендою за тарифами, встановленими для бюджетних організацій. Розповсюдження періодичних друкованих видань, зареєстрованих у встановленому порядку, здійснюється згідно з договорами, укладеними між редакціями і видавцями або друкарнями, між редакціями (видавцями) та розповсюджувачами. Хмельницькою дирекцією УДППЗ "Укрпошта" укладено 70 договорів по розповсюдженню періодичних видань, що охоплює усі редакції які зареєстровані безпосередньо в Хмельницькій області. Вимоги щодо укладення договору оренди комунального майна з орендною платою 1 грн. на рік є законними. Провести зонування неможливо. Розповсюдження періодичних видань є одним з основних видів діяльності підприємства в даному приміщенні. ЗУ "Про державну підтримку засобів масової інформації і соціальний захист журналістів" не передбачено жодних обмежень та застережень щодо застосування до підприємств зв'язку державної форми власності норм зазначеного Закону, в тому числі і до Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" незалежно від того здійснюють ці підприємства якусь додаткову діяльність чи ні. За час оренди приміщення Хмельницькою УДППЗ "Укрпошта" було вжито заходів щодо належного утримання майна, його модернізацію під потреби підприємства зв'язку, було проведено роботи по капітальному ремонту приміщення на загальну суму 295 000,00 грн.

Відповідач 1 - Управління комунального майна Хмельницької міської ради у відзиві на апеляційну скаргу просить залишити в силі рішення господарського суду Хмельницької області від 24.03.2015 р. по справі № 924/1112/14, проти апеляційної скарги заперечує, з оскаржуваним рішенням господарського суду Хмельницької області погоджується, посилаючись на те, що виходячи з вимог Закону України "Про оренду державного та комунального майна" рішенням 28 сесії Хмельницької міської ради № 11 від 30.10.2013 р. була затверджена Методика розрахунку та розподілу орендної плати за комунальне майно територіальної громади міста Хмельницького, в якій встановлено орендну ставку для відділень поштового зв'язку 4 %. Відповідно до пункту 2.1 Статуту УДППЗ "Укрпошта" метою діяльності підприємства є одержання прибутку від надання послуг поштового зв'язку та підприємницької діяльності. Згідно Витягу № 31-504 з ЄДРПОУ видами діяльності УДППЗ "Укрпошта" є: діяльність національної пошти (53.10); надання інших допоміжних комерційних послуг, н.в.і.у. (82.99); неспеціалізована оптова торгівля (46.90); роздрібна торгівля з лотків і на ринках харчовими продуктами, напоями та тютюновими виробами (47.81); роздрібна торгівля з лотків і на ринках іншими товарами (47.89); інші види грошового посередництва (64.19). Актом обстеження від 06.08.2014 р. вказаного нежитлового приміщення по вул. Кам'янецькій, 50, площею 184,6 кв. м., яке орендується і використовується під відділення поштового зв'язку № 13 "Укрпошта" встановлено, що в приміщенні крім послуг поштового зв'язку здійснюється реалізація поліграфічної продукції, стартових пакетів мобільного зв'язку, поповнення рахунків мобільного зв'язку; інформаційні послуги щодо грошових вкладів ПАТ "Дельта Банк". В приміщенні встановлений холодильник-вітрина і здійснюється продаж води та соків. Оскільки позивач в проекті договору зазначив цільове призначення - для розміщення відділення поштового зв'язку, то ним повинен бути наведений розрахунок орендної плати з урахуванням ставки, визначеної вищевказаною Методикою, а не 1,00 грн. на рік, останній порушив вимоги, передбачені частиною 2 статті 10 ЗУ "Про оренду державного і комунального майна", згідно з якою укладений сторонами договір оренди в частині істотних умов повинен відповідати типовому договору оренди відповідного майна.

Відповідач 2 - Міське комунальне підприємство по утриманню нежитлових приміщень комунальної власності у відзиві на апеляційну скаргу просить залишити в силі рішення господарського суду Хмельницької області від 24.03.2015 р. по справі № 924/1112/14 та відмовити в задоволенні апеляційної скарги Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта", посилаючись на те, що Хмельницька дирекція УДППЗ "Укрпошта" є філіалом УДППЗ "Укрпошта". Відповідно до пункту 2.1.1 Положення про Хмельницьку дирекцію УДППЗ "Укрпошта" основними завданнями дирекції є одержання прибутку від надання послуг поштового зв'язку та іншої підприємницької діяльності, в тому числі надання послуг з розповсюдження періодичних видань по передплаті і в роздріб на території України (пункт 2.2.8.3). Судом встановлено та позивачем не заперечувалося, що останній використовує орендоване приміщення і для розповсюдження періодичних друкованих видань, і для надання послуг поштового зв'язку, і для торгівлі товарами промислової та продовольчої групи, а також надаються інші послуги (послуги поштового зв'язку, виплати пенсій, платежі по кредитах, дитячих садках, телефонний зв'язок, послуги телебачення, інтернет, домофони, здійснюється реалізація поліграфічної продукції, окремих канцтоварів, стартових пакетів мобільного зв'язку, поповнення рахунків мобільного зв'язку, реалізація лотерейних квитків). Однак, апелянт наголошує на неможливість розділити (зонування) приміщення на площу на якій здійснюється розповсюдження державних і комунальних друкованих видань та на площу на якій надаються інші послуги. Матеріали справи не містять доказів на підтвердження того, що УДППЗ "Укрпошта" використовуватиме приміщення по вул. Кам'янецькій, 50 в м. Хмельницькому площею 184,6 кв. м. саме для розповсюдження друкованих періодичних видань заснованих державними і комунальними редакціями, об'єднаннями громадян, державними науково-дослідними установами, навчальними закладами, трудовими та журналістськими колективами, як це передбачено статтею 2 ЗУ "Про державну підтримку інформації та соціальний захист журналістів". Істотні умови запропонованого позивачем проекту договору оренди приміщення для розміщення відділення поштового зв'язку в частині цільового використання об'єкту оренди не відповідають затвердженій типовій редакції договору в частині визначення ставки орендної плати. Оскільки позивач в проекті договору зазначив цільове призначення - для розміщення відділення поштового зв'язку, то ним повинен бути наведений розрахунок орендної плати з урахуванням ставки, визначеної вищевказаною Методикою, а не 1,00 грн. на рік. У Законі України "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів" не міститься прямої вказівки щодо обов'язковості укладення договору оренди комунального майна для певних категорій суб'єктів господарювання.

Відповідач 3 - Виконавчий комітет Хмельницької міської ради у відзиві просить залишити апеляційну скаргу Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" в особі Хмельницької дирекції без задоволення, а рішення господарського суду Хмельницької області від 24.03.2015 р. по справі № 924/1112/14 - без змін посилаючись на те, що апеляційна скарга не спростовує висновків господарського суду, а тому не немає підстав для її задоволення. Відповідно до пункту 1 рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради № 142 від 27.02.2014 р. було передано в оренду строком на 2 роки і 11 місяців нежитлове приміщення по вул. Кам'янецькій, 50 площею 184,6 кв. м. під відділення поштового зв'язку № 13. Пунктом 2 вказаного рішення було доручено управлінню комунального майна, яке діє від імені Виконавчого комітету Хмельницької міської ради та Міському комунальному підприємству по утриманню нежитлових приміщень комунальної власності укласти договір оренди відповідно до чинного законодавства, застосувавши орендну ставку за використання нерухомого майна в розмірі 4 % відповідно до пункту 12 додатку 6 до рішення 28 сесії Хмельницької міської ради від 30.10.2013 р. № 11 "Про впорядкування управління об'єктами комунальної власності територіальної громади м. Хмельницького". Вказане рішення було прийнято на підставі клопотання Хмельницької дирекції УДППЗ "Укрпошта" № 19-3821 від 20.12.2013 р., в якому самим позивачем було зазначено, що він просить передати йому нежитлове приміщення по вул. Кам'янецькій, 50 площею 184,6 кв. м. під відділення поштового зв'язку № 13. Цільове призначення нежитлового приміщення по вул. Кам'янецькій, 50 площею 184.6 кв. м. під відділення поштового зв'язку № 13 було вказано в рішенні виконавчого комітету Хмельницької міської ради №142 від 27.02.2014 р. на підставі заяви позивача. Згідно статуту УДППЗ "Укрпошта" розповсюдження періодичних друкованих видань по передоплаті або продаж їх у роздріб є не основним, а лише одним із видів діяльності. Аналогічні положення щодо видів діяльності містяться і в положенні про Хмельницьку дирекцію УДППЗ "Укрпошта". Поширення заходів державної підтримки засобів масової інформації на підприємства зв'язку пов'язуються не лише зі статутною діяльністю чи наявністю в останніх дозвільних документів, а й з показниками (величина, розмір), які характеризують міру забезпечення підприємствами зв'язку діяльності засобів масової інформації. Перевірками виконання умов договору встановлено, що фактично на час перевірки приміщення за адресою: м. Хмельницький, вул. Кам'янецька, 50, використовувалось для розміщення відділення поштового зв'язку, для торгівлі промислової та продовольчими товарами, для розповсюдження лотерей, поповнень рахунків операторів мобільного зв'язку. Істотні умови запропонованого позивачем проекту договору оренди приміщення для розміщення відділення поштового зв'язку в частині цільового використання об'єкту оренди не відповідають Типовому договору оренди, затвердженому рішенням Хмельницької міської ради №11 від 30.10.2013 р. в частині визначення ставки орендної плати. Якщо позивач зазначив в проекті договору цільове призначення - для розміщення відділення поштового зв'язку, то ним мало бути встановлена орендна плата у розмірі не 1,00 гривня на рік, а наведено її розрахунок з урахуванням ставки, визначеної методикою. Суд прийшов до обґрунтованого висновку і правомірно відмовив у задоволенні позову.

Відповідач 3 - Виконавчий комітет Хмельницької міської ради явку представника у судове засідання не забезпечив хоча був належним чином повідомлений про день і час розгляду апеляційної скарги, що стверджується повідомленням про вручення поштового відправлення (ухвали апеляційного суду) (а.с.105, т.ІІ).

Оскільки явка представників сторін в судове засідання обов'язковою не визнавалася, сторони належним чином були повідомлені про день, час і місце розгляду апеляційної скарги, клопотань про відкладення її розгляду не надходило, колегія суддів прийшла до висновку про можливість розгляду апеляційної скарги без участі представника відповідача 3.

Відповідно до статті 101 Господарського процесуального кодексу України (далі ГПК України) у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги та перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Представник позивача (апелянта) в судовому засіданні апеляційну скаргу підтримала в повному обсязі з підстав, зазначених в ній; пояснила, що позивач не згоден з рішенням суду першої інстанції, яким йому відмовлено в оренді приміщення за 1 гривню; законодавство передбачає, що позивач повинен користуватися цією пільгою як бюджетна організація; в судове засідання першої інстанції надавалися оригінали укладених договорів, обсяги розповсюдження періодичних друкованих видань, продукції поштового зв'язку; зазначила, що за час оренди було зроблено ремонт приміщення, оскільки воно було у непридатному стані; на запитання головуючої судді чи передбачали умови договору ремонт приміщення відповіла, що не передбачали; гроші, виручені від продажу товарів народного споживання йдуть на сплату оренди, це не основна діяльність; обсяги розповсюдження періодичних друкованих видань значно перевищують обсяги продажу таких товарів; позивач не проти зонувати приміщення, але немає можливості; просила скасувати рішення господарського суду Хмельницької області від 24.03.2015 р. та постановити нове, яким задовольнити позов в повному обсязі.

Представник відповідача 1 в судовому засіданні апеляційну скаргу позивача заперечила в повному обсязі з підстав, зазначених у відзиві; вважає рішення господарського суду Хмельницької області від 24.03.2015 р. законним і обґрунтованим; зазначила, що позивач порушив умови укладення договору; на запитання головуючої судді чому відповідач не склав протокол розбіжностей, відповіла, що для цього потрібна експертна оцінка, а експерта не допустили до огляду приміщення; позивач заявляє, що йому потрібне все приміщення за пільговою орендною платою; просила рішення господарського суду Хмельницької області залишити без змін, а апеляційну скаргу позивача - Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" в особі Хмельницької дирекції УДППЗ "Укрпошта" - без задоволення.

Представник відповідача 2 в судовому засіданні апеляційну скаргу позивача заперечила в повному обсязі з підстав, зазначених у відзиві; пояснила, що в суді першої інстанції встановлено, що позивач використовує приміщення для розповсюдження періодичних друкованих видань, філателії, продуктів поштового зв'язку, мобільного зв'язку, продуктів харчування; від зменшення площі апелянт відмовився; просила рішення господарського суду Хмельницької області залишити без змін, а апеляційну скаргу позивача - без задоволення.

Заслухавши пояснення представників позивача та відповідачів 1, 2; розглянувши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, відзивів на апеляційну скаргу; перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, апеляційний господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Пунктом 1.3 рішення 4 сесії Хмельницької міської ради "Про передачу в тимчасове безоплатне користування приміщень міської комунальної власності" від 09.02.2011 р. № 14 Українському державному підприємству поштового зв'язку "Укрпошта" було передано в тимчасове безоплатне користування приміщення міської комунальної власності по вул. Кам'янецька, 50, м. Хмельницький площею 184,6 кв. м. для розміщення відділення поштового зв'язку № 13 строком на два роки і одинадцять місяців (а.с.24, т.І).

На виконання вказаного рішення міської ради, 15.02.2011 р. між Управлінням комунального майна Хмельницької міської ради (управління), Українським державним підприємством поштового зв'язку "Укрпошта" (користувач) в особі Хмельницької дирекції та Міським комунальним підприємством по утриманню нежитлових приміщень комунальної власності (балансоутримувач) укладено договір тимчасового користування № 19-108, згідно пункту 1.1 якого управління передає, а користувач приймає в тимчасове користування нежитлове приміщення (майно) площею 184,6 кв. м., розміщене за адресою: м. Хмельницький, вул. Кам'янецька, 50. Майно передається в користування для розміщення відділення поштового зв'язку № 13 строком на два роки і одинадцять місяців з 15.02.2011 р. по 15.01.2014 р. (а.с.26-27, т.І).

Пунктом 1.2 договору встановлено плату за користування: без оплати відповідно до пункту 5 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Користувач вступає у тимчасове користування майном у термін, указаний у договорі, але не раніше дати підписання сторонами цього договору та акта приймання-передачі майна з балансоутримувачем (пункт 2.1 договору).

Дія даного договору може бути продовжена лише за заявою користувача шляхом укладення нового договору на підставі рішення органу місцевого самоврядування (пункт 8.4 договору).

Договір підписаний повноважними представниками сторін та скріплений їх печатками.

Відповідно до акту приймання-передачі від 15.02.2011 р. Міське комунальне підприємство по утриманню нежитлових приміщень комунальної власності (балансоутримувач) передало, а користувач прийняв нерухоме майно, що знаходиться по вул. Кам'янецька, 50, загальною площею 184,6 кв. м., поверх (будинку, приміщення, будівлі) - цоколь. Акт підписаний повноважними представниками сторін та скріплений печатками (а.с.28, т.І).

У зв'язку із закінченням терміну дії договору оренди № 19-108 від 15.02.2011 р., Хмельницька дирекція УДППЗ "Укрпошта" звернулася до Хмельницької міської ради з листом № 19-3821 від 20.12.2013 р. про надання в тимчасове безоплатне користування нежитлового приміщення площею 184,6 кв. м. за адресою: м. Хмельницький, вул. Кам'янецька, 50 для розміщення відділення поштового зв'язку № 13 (а.с.16, т.І)

Листом від 24.01.2014 р. № 12-5145-02-08 Управління комунального майна Хмельницької міської ради на звернення Хмельницької дирекції УДППЗ "Укрпошта" щодо передачі в тимчасове безоплатне користування нежитлового приміщення площею 184,6 кв. м. за адресою: м. Хмельницький, вул. Кам'янецька, 50 повідомило останнього, що на розгляд виконавчого комітету, засідання якого відбулося 23.01.2014 р., управлінням комунального майна було винесено проект рішення про внесення на розгляд сесії міської ради пропозиції щодо передачі в тимчасове безоплатне користування зазначеного приміщення. Рішення виконавчим комітетом не прийнято (а.с.17, т.І).

Листом від 17.02.2014 р. Хмельницька дирекція УДППЗ "Укрпошта" звернулась до Хмельницької міської ради з приводу оренди приміщення площею 184,6 кв. м., що знаходиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Кам'янецька, 50 і використовується дирекцією для розміщення відділення поштового зв'язку № 13, в якому зазначила, що у зв'язку із закінченням строків дії договору № 19-108 від 15.02.2011 р. тимчасового користування згаданим приміщенням та відмовою Управління комунального майна Хмельницької міської ради у переукладенні зазначеного договору на новий термін (лист № 12-5145-02-08 від 24.01.2014 р.), дирекція просить укласти договір оренди вищезазначеного приміщення, в якому суму орендної плати передбачити за пільговим тарифом - 1 грн. в рік (а.с.18, т. І).

Рішенням № 142 виконавчого комітету Хмельницької міської ради "Про передачу в оренду Українському державному підприємству поштового зв'язку "Укрпошта" приміщень міської комунальної власності" від 27.02.2014 р. було вирішено передати в оренду Українському державному підприємству поштового зв'язку "Укрпошта" нежитлові приміщення міської комунальної власності строком на два роки і одинадцять місяців, зокрема, по вул. Кам'янецькій, 50 площею 184,6 кв. м. під відділення поштового зв'язку № 13 (а.с.70, т. І).

Пунктом 2 вказаного рішення доручено Управлінню комунального майна, яке діє від імені виконавчого комітету Хмельницької міської ради та Міському комунальному підприємству по утриманню нежитлових приміщень комунальної власності укласти договір оренди відповідно до чинного законодавства, застосувавши орендну ставку за використання нерухомого майна в розмірі 4 % відповідно до пункту 12 додатку 6 до рішення двадцять восьмої сесії Хмельницької міської ради від 30.10.2013 р. № 11 "Про впорядкування управління об'єктами комунальної власності територіальної громади м. Хмельницького".

Пунктом 3 рішення вказано орендарю відповідно до чинного законодавства укласти договори оренди.

Листом № 12-709-02-08 від 04.03.2014 р. Управління комунального майна повідомило Хмельницьку дирекцію УДППЗ "Укрпошта" про прийняте рішення виконавчого комітету № 142 від 27.02.2014 р. (а.с.19, т.І).

17.03.2014 р. Хмельницька дирекція УДППЗ "Укрпошта" супровідним листом № 14-565 направила на адресу Хмельницької міської ради для погодження та підписання проекти договорів оренди нежитлових приміщень у трьох примірниках (а.с.20, т.І).

На вказане звернення Хмельницької дирекції УДППЗ "Укрпошта", 08.04.2014 р. виконавчим комітетом Хмельницької міської ради на адресу дирекції надіслано лист-відповідь № 12-1049-02-08, в якому міська рада зазначила, що 27.02.2014 р. виконавчим комітетом прийнято рішення № 142, яким передбачено про можливість укладення договору оренди приміщення відповідно до чинного законодавства, застосувавши орендну ставку за використання нерухомого майна в розмірі 4 % відповідно до пункту 12 додатку 6 до рішення двадцять восьмої сесії Хмельницької міської ради від 30.10.2013 р. № 11 "Про впорядкування управління об'єктами комунальної власності територіальної громади м. Хмельницького". Враховуючи, що дирекцією було запропоновано річну оренду ставку 1 грн. виконавчий комітет Хмельницької міської ради не погоджується з цим і вважає, що договір є неукладеним. В разі не укладення договору оренди із застосуванням орендної ставки за використання нерухомого майна в розмірі 4 %, дирекції необхідно буде терміново передати вказані приміщення балансоутримувачу - Міському комунальному підприємству по утриманню нежитлових приміщень комунальної власності. У разі якщо сторони не досягли згоди з усіх істотних умов господарського договору, такий договір вважається неукладеним (таким що не відбувся) (а.с.21, т.І).

03.07.2014 р. Хмельницька дирекція УДППЗ "Укрпошта" повторно супровідним листом № 14-1419 направила до Хмельницької міської ради проект договору оренди індивідуально визначеного нерухомого майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Хмельницького № 19-254 від 01.07.2014 р. у трьох примірниках, зазначивши, що відповідно до пункту 4 статті 181 Господарського кодексу України, за наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором (а.с.22, т.І).

Листом від 21.07.2014 р. № 12-2383-02-08 Виконавчий комітет Хмельницької міської ради на вказане звернення Хмельницької дирекції УДППЗ "Укрпошта" повідомив, останнього, що не погоджується із застосуванням запропонованої орендної плати 1 грн. в рік, у зв'язку з чим договір є неукладеним, згідно пункту 8 статті 181 Господарського кодексу України. Щодо складання протоколу розбіжностей, зазначив, що відповідно до пункту 3 Положення про передачу в оренду об'єктів комунальної власності територіальної громади м. Хмельницького (крім землі), затвердженого рішенням 28 сесії Хмельницької міської ради від 30.10.2013 р. № 11, перед укладенням договору оренди при передачі майна в оренду та при продовженні терміну оренди на новий строк з врахуванням вимог чинного законодавства проводиться оцінка об'єкта оренди. Послуги з проведення незалежної оцінки об'єкта оренди (активів, що входять до складу об'єкта оренди) при продовженні договору оренди оплачує орендар. На лист оцінювача щодо укладення договору про проведення незалежної оцінки об'єкта оренди дирекцією була надана відповідь щодо недоцільності проведення оцінки. В зв'язку з чим, скласти протокол розбіжностей немає можливості, оскільки не проведено оцінку об'єкта оренди. Міською радою також наголошено на терміновій передачі орендованих нежитлових приміщень балансоутримувачу - Міському комунальному підприємству по утриманню нежитлових приміщень комунальної власності у разі не укладення договору оренди із застосуванням орендної ставки за використання нерухомого майна в розмірі 4 % (а.с.23, т.І).

Отже, згоди з усіх істотних умов договору щодо оренди нерухомого майна, зокрема, щодо орендної ставки за використання нерухомого майна, сторони не досягли, у зв'язку з чим Українське державне підприємство поштового зв'язку "Укрпошта" в особі Хмельницької дирекції УДППЗ "Укрпошта" 01.08.2014 р. звернулося до господарського суду з позовною заявою, в якій просило зобов'язати Управління комунального майна Хмельницької міської ради, яке діє від імені Виконавчого комітету Хмельницької міської ради, укласти з підприємством договір оренди індивідуально визначеного нерухомого майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Хмельницького, загальною площею 184,6 кв. м., і розташоване за адресою: вул. Кам'янецькій, 50 в м. Хмельницькому, з річною орендною ставкою 1 гривня на рік, на умовах наданого позивачем проекту договору № 19-254 від 01.07.2014 р. (а.с.2-57, т.І).

Рішенням господарського суду Хмельницької області від 01.10.2014 р. у справі № 924/1112/14 позов Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" в особі Хмельницької дирекції УДППЗ "Укрпошта" задоволено частково. Визнано укладеним договір оренди нерухомого майна та викладено його запропоновану редакцію (а.с.120-126, т. І).

Постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 29.10.2014 р. у даній справі апеляційну скаргу Виконавчого комітету Хмельницької міської ради залишено без задоволення, а рішення господарського суду Хмельницької області від 01.10.14 р. у справі № 924/1112/14 - без змін (а.с.209-218, т.І).

Постановою Вищого господарського суду України від 18.12.2014 р. постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 29.10.2014 р. та рішення господарського суду Хмельницької області від 01.10.2014 р. у справі № 924/1112/14 скасовано; справу скеровано на новий розгляд до господарського суду Хмельницької області (а.с.242-249, т.І).

Скасовуючи судові рішення судів попередніх інстанцій Вищий господарський суд України вказав, що суди не з'ясували те, в якій мірі позивач забезпечує діяльність з розповсюдження періодичних друкованих видань, її конкретні показники; не дослідили обсяги розповсюдження позивачем періодичних друкованих засобів масової інформації у спірному приміщенні по вул. Кам'янецькій, 50 у м. Хмельницькому та використання такого саме для вказаних цілей (а.с.247, т.І).

Згідно частини 1 статті 2 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" орендою є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності.

Частиною 1 статті 9 зазначеного Закону передбачено, що фізичні та юридичні особи, які бажають укласти договір оренди, направляють заяву, проект договору оренди, а також інші документи згідно з переліком, визначеним Фондом державного майна України відповідному орендодавцеві, зазначеному у статті 5 цього Закону.

Відповідно до статті 5 вказаного Закону передбачено, що орендодавцями є органи, уповноважені Верховною Радою Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування управляти майном, щодо цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, яке відповідно належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності.

Як вбачається з матеріалів справи, 30.10.2013 р. двадцять восьмою сесією Хмельницької міської ради прийнято рішення № 11 "Про впорядкування управління об'єктами комунальної власності територіальної громади м. Хмельницького", згідно пункту 1 якого Виконавчий комітет Хмельницької міської ради визначено органом, що здійснює управління комунальним майном в межах наданих йому повноважень та затверджено повноваження виконавчих органів Хмельницької міської ради та комунальних підприємств, установ, організацій щодо управління майном, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Хмельницького (а.с.79-86, т.І).

Вказаним рішенням надано повноваження орендодавця Виконавчому комітету Хмельницької міської ради щодо цілісних майнових комплексів комунальних підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна (пункт 2 рішення); визначено, що виконавчий комітет приймає рішення про передачу в оренду об'єктів комунальної власності (крім передачі в оренду нерухомого майна на строк більше 5 років) (пункт 1.2 додатку 1 до рішення); затверджено Положення про передачу в оренду об'єктів комунальної власності територіальної громади м. Хмельницького (додаток 2), Типовий договір оренди індивідуально визначеного майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Хмельницького (додаток 3), орендні ставки за використання нерухомого майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Хмельницького (додаток 6).

Пунктом 13 вказаного рішення уповноважено Управління комунального майна Хмельницької міської ради від імені Виконавчого комітету Хмельницької міської ради укладати та підписувати договори оренди нерухомого майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Хмельницького.

Згідно пункту 4.1 Положення про передачу в оренду об'єктів комунальної власності територіальної громади м. Хмельницького (додаток 2 до вищевказаного рішення) договір оренди нерухомого майна від імені виконавчого комітету укладається та підписується управлінням комунального майна. Договори оренди укладаються згідно типової форми договору оренди, затвердженої рішенням сесії міської ради, з урахуванням індивідуальних особливостей майна. Підставою укладення договору оренди в разі оренди цілісного майнового комплексу, нерухомого майна є рішення виконавчого комітету про передачу в оренду об'єкта оренди визначеному орендарю… (а.с.81, т.І).

Орендні ставки за використання нерухомого майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Хмельницького визначені в додатку 6 до рішення, зокрема, для розміщення відділень поштового зв'язку - 4 % від вартості нерухомого майна (пункт 12) (а.с.85 на звороті).

Відповідно до частини 4 статті 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" орендодавець протягом п'яти днів після погодження умов договору оренди з органом, уповноваженим управляти відповідним майном (у випадках, передбачених цим Законом, - органом Антимонопольного комітету України), а в разі якщо заява про оренду майна не потребує узгодження (щодо оренди окремого індивідуально визначеного майна, крім нерухомого), протягом 15 днів після дати її реєстрації розміщує в офіційних друкованих засобах масової інформації та на веб-сайтах орендодавців оголошення про намір передати майно в оренду або відмовляє в укладенні договору оренди і повідомляє про це заявника. Протягом 10 робочих днів після розміщення оголошення орендодавець приймає заяви про оренду відповідного майна. Протягом трьох робочих днів після закінчення строку приймання заяв орендодавець своїм наказом ухвалює рішення за результатами вивчення попиту на об'єкт оренди. У разі якщо подано лише одну заяву, конкурс на право оренди не проводиться і договір оренди укладається із заявником. У разі надходження двох і більше заяв орендодавець оголошує конкурс на право оренди. У разі надходження заяви про оренду майна на короткий строк (не більше п'яти днів та без права продовження строку дії договору оренди) або заяви від бюджетної установи, музею, підприємства чи громадської організації у сфері культури і мистецтв (у тому числі національної творчої спілки або її члена під творчі майстерні), релігійної організації для забезпечення проведення релігійних обрядів та церемоній, громадської організації ветеранів або інвалідів, реабілітаційних установ для інвалідів та дітей-інвалідів, державних та комунальних спеціалізованих підприємств, установ та закладів соціального обслуговування, що надають соціальні послуги відповідно до Закону України "Про соціальні послуги", Пенсійного фонду України та його органів, державних видавництв і підприємств книгорозповсюдження, вітчизняних видавництв та підприємств книгорозповсюдження, що забезпечують підготовку, випуск та (чи) розповсюдження не менш як 50 відсотків книжкової продукції державною мовою (за винятком видань рекламного та еротичного характеру), оголошення про намір передати майно в оренду не розміщується і договір оренди укладається з таким заявником без проведення конкурсу. Законами України можуть бути визначені інші випадки передачі державного та комунального майна в оренду без проведення конкурсу.

Як вже зазначалося, 27.02.2014 р. виконавчим комітетом Хмельницької міської ради прийнято рішення № 142 про передачу в оренду УДППЗ "Укрпошта" нежитлового приміщення міської комунальної власності строком на два роки і одинадцять місяців по вул. Кам'янецькій, 50 площею 184,6 кв. м. під відділення поштового зв'язку № 13; доручено укласти договір оренди відповідно до чинного законодавства, застосувавши орендну ставку за використання нерухомого майна в розмірі 4 %.

Однак, позивач неодноразово направляв для підписання проект договору оренди нежитлового приміщення, що знаходиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Кам'янецька, 50, в якому розмір орендної плати визначив в сумі 1 грн. в рік.

Відповідачі відмовились його підписати, вказуючи на можливість укладення договору оренди приміщення лише з орендною ставкою за використання нерухомого майна в розмірі 4 %.

Згідно частин 1, 3 статті 6 Закону України "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів" засобам масової інформації у встановленому порядку передаються у безстрокову оренду приміщення загальнодержавної і комунальної власності, якими вони користуються для здійснення виробничої діяльності. Державні та комунальні телерадіоорганізації, редакції державних і комунальних періодичних видань та періодичних видань, заснованих об'єднаннями громадян, державними науково-дослідними установами, навчальними закладами, трудовими і журналістськими колективами, підприємства зв'язку, що їх розповсюджують, користуються орендою та послугами поштового, телеграфного і телефонного зв'язку в порядку та за тарифами, встановленими для бюджетних організацій.

Відповідно до пункту 10 Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 р. №786 (з подальшими змінами і доповненнями до неї), розмір річної орендної плати за оренду нерухомого майна бюджетними організаціями, які утримуються за рахунок державного бюджету, державними та комунальними закладами охорони здоров'я, які утримуються за рахунок державного та місцевих бюджетів, державними та комунальними телерадіоорганізаціями, редакціями державних і комунальних періодичних видань та періодичних видань, заснованих об'єднаннями громадян, державними науково-дослідними установами, навчальними закладами, трудовими і журналістськими колективами, підприємствами зв'язку, що їх розповсюджують, Товариством Червоного Хреста України та його місцевими організаціями, асоціаціями органів місцевого самоврядування із всеукраїнським статусом, а також інвалідами з метою використання під гаражі для спеціальних засобів пересування становить 1 гривню. Індексація річної орендної плати проводиться один раз на рік на підставі річних індексів інфляції у строки, визначені договором оренди.

Частиною 2 статті 2 Закону України "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів" встановлено, що норми цього Закону поширюються також на телерадіоцентри та підприємства поліграфії і зв'язку тією мірою, наскільки вони забезпечують діяльність цих засобів масової інформації.

Таким чином, поширення заходів державної підтримки засобів масової інформації на підприємства зв'язку пов'язуються не лише зі статутною діяльністю чи наявністю у останніх дозвільних документів, а й показниками (величина, розмір), які характеризують міру забезпечення підприємствами зв'язку діяльності засобів масової інформації.

Отже, заявляючи про свій намір здійснювати розповсюдження періодичних друкованих видань у нежитловому приміщенні за адресою: м. Хмельницький, вул. Кам'янецька, 50, позивач мав надати орендодавцю документи, що підтверджують якою саме мірою позивач забезпечує діяльність засобів масової інформації, що характеризується конкретними показниками (величина, розмір).

Згідно частини 1 статті 30 Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні" суб'єкт підприємницької діяльності, який продає, надсилає за передплатою чи іншим способом розповсюджує виданий тираж періодичного і такого, що продовжується, видання, є розповсюджувачем продукції друкованого засобу масової інформації.

З матеріалів справи, вбачається, що позивачем на підтвердження свого права на укладення доданого до позовної заяви, крім проекту договору з орендною платою 1 грн. в рік, суду надано розрахунок чисельності листонош ВПЗ Хмельницький-13 (а.с.89, т.І), довідку про обсяги вхідних періодичних друкованих видань за 2011-2014 роки (а.с.90, т.І), свідоцтво № 572 від 20.08.2001 р. про внесення УДППЗ "Укрпошта" до Державного реєстру видавців, виготівників і розповсюджувачів видавничої продукції із видом діяльності - видавнича діяльність, розповсюдження видавничої продукції (а.с.25, т.І); копії договорів про розповсюдження місцевих видань, що укладені позивачем, зокрема:

- договір № 22-462 від 18.10.2013 р., укладений із редакцією газети "Прибузька зоря", терміном дії до кінця 2014 року (а.с.29-31, т.І).

- договір № 22-417 від 16.10.2013 р., укладений з газетою Хмельницької міської ради "Проскурів", терміном дії до кінця 2014 року (а.с.32-34, т.І).

Згідно Витягу № 31-504 та довідки АА № 607764 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) видами діяльності УДППЗ "Укрпошта" за КВЕД-2010 є: діяльність національної пошти (53.10); надання інших допоміжних комерційних послуг, н.в.і.у. (82.99); неспеціалізована оптова торгівля (46.90); роздрібна торгівля з лотків і на ринках харчовими продуктами, напоями та тютюновими виробами (47.81); роздрібна торгівля з лотків і на ринках іншими товарами (47.89); інші види грошового посередництва (64.19) (а.с.53-54, т.І).

Відповідно до абзацу першого розділу "Загальні положення" Змін до Статуту Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта", затверджених наказом Міністерства інфраструктури України № 161 від 12.03.2012 р., Українське державне підприємство поштового зв'язку "Укрпошта" є державним унітарним комерційним підприємством, що засноване на державній власності та належить до сфери управління Міністерства інфраструктури України (а.с.43, т.І).

Предметом діяльності підприємства є, зокрема, надання послуг поштового зв'язку: універсальних, інших послуг поштового зв'язку, розповсюдження періодичних друкованих видань по передплаті (пункти 2.2.1-2.2.3 Статуту) (а.с.35-41, т.І).

Згідно додатку № 1 до Статуту Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" (перелік філіалів УДППЗ "Укрпошта") Хмельницька дирекція є філіалом УДППЗ "Укрпошта" (а.с.41, на звороті, т.І).

Пунктами 2.2.8.1 - 2.2.8.3, 2.2.9 Положення про Хмельницьку дирекцію Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта", затвердженого наказом УДППЗ "Укрпошта" № 426 від 25.09.2006 р., основними завданнями Хмельницької дирекції УДППЗ "Укрпошта" є, зокрема, надання послуг поштового зв'язку та інших послуг споживачам, розповсюдження періодичних видань по передплаті і вроздріб на території України; оптова, роздрібна торгівля (а.с.44-49, т.І).

06.08.2014 р. комісією в складі представників Міського комунального підприємства по утриманню нежитлових приміщень комунальної власності проведено обстеження приміщення по вул. Кам'янецькій, 50, площею 184,6 кв. м., яке використовується під відділення поштового зв'язку № 13 Хмельницької дирекції Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта". В результаті перевірки встановлено, що в приміщенні, крім послуг поштового зв'язку, здійснюється реалізація поліграфічної продукції, стартових пакетів мобільного зв'язку, поповнення рахунків мобільного зв'язку, інформаційні послуги щодо грошових вкладів ПАТ "Дельта Банк". В приміщенні встановлений холодильник-вітрина і здійснюється продаж води та соків, про що членами комісії складено відповідний акт (а.с.71, т.І).

На підтвердження здійснення у спірному приміщенні реалізації товарів до матеріалів справи долучено договір поставки № 851-237 від 09.12.2014 р., укладений між Українським державним підприємством поштового зв'язку "Укрпошта" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Слобожанський миловар", щодо поставки засобів для догляду за шкірою та прання білизни, договір комісії № 851-91 від 26.05.2014 р., укладений між Українським державним підприємством поштового зв'язку "Укрпошта" та Товариством з обмеженою відповідальністю " Комерційна фірма "КС-Сервіс", щодо реалізації стартових пакетів, договір комісії № 851-148 від 18.08.2014 р., укладений між Українським державним підприємством поштового зв'язку "Укрпошта" та Публічним акціонерним товариством "Кохавинська паперова фабрика", щодо реалізації туалетного паперу (а.с.42-52, т.ІІ).

З довідки позивача щодо суми чистих доходів (без ПДВ), отриманих відділенням поштового зв'язку № 13, чисті доходи від торгівельної діяльності за 2014 рік складають 25 163,24 грн., в тому числі від реалізації періодичних друкованих видань - 1 152,20 грн., від реалізації товарів народного споживання - 5 596,27 грн., товарів пошти - 18 220,33 грн., філателістичної продукції - 194,44 грн.; від розповсюдження періодичних друкованих видань та передплатою - 60 242,00 грн. (а.с.15, т.ІІ).

02.03.2015 р. комісією в складі представників Міського комунального підприємства по утриманню нежитлових приміщень комунальної власності повторно було проведено обстеження приміщення по вул. Кам'янецькій, 50, площею 184,6 кв. м., яке використовується під відділення поштового зв'язку № 13 Хмельницької дирекції Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта"; в результаті перевірки встановлено, що в приміщенні для обслуговування населення працюють сім касових вікон та вікно адміністратора. Послуги поштового зв'язку (листи, посилки, бандеролі) надаються у вікнах № 1, 4, 5. Комунальні платежі здійснюються у вікнах № 2, 3; виплата пенсій - у вікні № 7. Платежі по кредитах, дитячих садках, телефонний зв'язок (Мітел, Укртелеком), послуги телебачення, інтернет (Воля-кабель), домофони здійснюються у вікнах № 6-7. Крім того, здійснюється реалізація поліграфічної продукції, окремих канцтоварів, стартових пакетів мобільного зв'язку, поповнення рахунків мобільного зв'язку, реалізація лотерейних квитків. Площа загального користування становить близько 50 кв. м. Приміщення по центральному фасаду облаштовано двома входами, про що членами комісії складено відповідний акт (а.с.38, т.ІІ).

Відповідно до пункту 4 Роз'яснень і рекомендації до Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду державного майна (в редакції постанови затвердженої наказом Фонду державного майна України від 22.08.2000 р. № 1765 у разі використання орендарем нерухомого майна об'єкта оренди за кількома цільовими призначеннями для визначення орендної плати можуть застосовуватися такі підходи:

зонування об'єкта оренди (визначення площі для здійснення кожного з видів діяльності орендаря) з подальшим застосуванням для кожної зони відповідних орендних ставок і фіксуванням площ зон у договорі оренди;

при використанні однієї і тієї самої площі для різних цілей може враховуватися внесок кожного виду діяльності у річну виручку від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) орендаря;

при періодичному (сезонному) використанні однієї і тієї самої площі для різних видів діяльності може враховуватися структура напрямів використання майна у часі, з подальшим застосуванням для кожної зони відповідних орендних ставок.

Зазначене передбачає необхідність узгодження у договорі оренди цільового призначення орендованого майна за кожним із видів господарської діяльності.

Поширення заходів державної підтримки засобів масової інформації на підприємства зв'язку пов'язуються не лише зі статутною діяльністю чи наявністю в останніх дозвільних документів, а й з показниками (величина, розмір), які характеризують міру забезпечення підприємствами зв'язку діяльності засобів масової інформації.

Оскільки, позивач використовує орендоване приміщення і для розповсюдження періодичних друкованих видань, і для надання послуг поштового зв'язку, і для торгівлі товарами промислової та продовольчої групи, а також надаються інші послуги (послуги поштового зв'язку, виплати пенсій, платежі по кредитах, дитячих садках, телефонний зв'язок, послуги телебачення, інтернет, домофони, здійснюється реалізація поліграфічної продукції, окремих канцтоварів, стартових пакетів мобільного зв'язку, поповнення рахунків мобільного зв'язку, реалізація лотерейних квитків), але на твердження позивача розділити (провести зонування) приміщення на площу на якій здійснюється розповсюдження державних і комунальних друкованих видань та на площу на якій надаються інші послуги не можливо (з догорів не вбачається, якими є обсяги розповсюдження періодичних друкованих засобів масової інформації саме УДППЗ "Укрпошта" в особі Хмельницької дирекції УДППЗ "Укрпошта" в спірному приміщенні по вул. Кам'янецькій, 50 в м. Хмельницькому), судом першої інстанції вірно встановлено, що істотні умови запропонованого позивачем проекту договору оренди приміщення для розміщення відділення поштового зв'язку в частині цільового використання об'єкту оренди не відповідають затвердженій типовій редакції договору в частині визначення ставки орендної плати.

Позивачем не доведено належними та допустимими доказами обставин, що УДППЗ "Укрпошта" має намір використовувати приміщення по вул. Кам'янецькій, 50 в м. Хмельницькому площею 184,6 кв. м. саме для розповсюдження друкованих періодичних видань, заснованих державними і комунальними редакціями, об'єднаннями громадян, державними науково-дослідними установами, навчальними закладами, трудовими та журналістськими колективами, як це передбачено статтею 2 Закону України "Про державну підтримку інформації та соціальний захист журналістів".

Визначаючи цільове призначення користування об'єктом оренди під розміщення відділення поштового зв'язку, позивач мав врахувати пункт 3.1 Типового договору, затвердженого рішенням Хмельницької міської ради № 11 від 30.10.2013 р., в якому зазначено про те, що розмір орендної плати розраховується на підставі чинної методики розрахунку орендної плати за майно територіальної громади міста Хмельницького.

Оскільки позивач в проекті договору зазначив цільове призначення - для розміщення відділення поштового зв'язку, то ним повинен бути наведений розрахунок орендної плати з урахуванням ставки, визначеної вищевказаною Методикою, а не 1,00 грн. на рік.

Таким чином, позивач порушив вимоги, передбачені частиною 2 статті 10 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", згідно з якою укладений сторонами договір оренди в частині істотних умов повинен відповідати типовому договору оренди відповідного майна (до такого висновку прийшов Вищий господарський суд України в постанові від 02.12.2014 р. по справі № 920/48/14).

Заявляючи про здійснення підтримки засобів масової інформації шляхом розповсюдження періодичних друкованих видань, позивач мав довести дані обставини належними та допустимим доказами для встановлення наявності у нього права на отримання в оренду комунального майна на тих самих умовах, що і бюджетна установа, як це визначено у частині 3 статті 6 Закону України "Про державну підтримку засобів інформації та соціальний захист журналістів".

Однак, позивач даного факту не довів.

Частиною 8 статті 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" передбачено, що у разі відмови в укладенні договору оренди, а також неодержання відповіді у встановлений термін заінтересовані особи мають право звернутися за захистом своїх інтересів до суду.

Згідно частин 1, 2 статті 16 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов'язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.

Вказана норма кореспондується зі статтею 20 Господарського кодексу України (далі ГК України).

Статтею 626 ЦК України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Відповідно до частини 1 статті 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Частиною 3 статті 179 ГК України передбачено, що укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

Згідно частини 1 статті 187 ГК України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов'язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору.

При цьому, Законом України "Про оренду державного та комунального майна" не встановлено обов'язку орендодавця комунального майна надати таке майно в оренду бюджетній установі, а лише визначена можливість врахування уповноваженим органом пропозицій місцевої державної адміністрації чи відповідного органу місцевого самоврядування щодо розміщення бюджетних установ і організацій.

Відповідно до частини 2 статті 14 ЦК України, особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов'язковим для неї.

Правова позиція щодо застосування частини 2 статті 14 Цивільного кодексу України викладена у постанові Верховного Суду України від 25.07.2006 р. у справі № 36/466.

Місцевий господарський суд вірно зазначив, що Законом України "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів", на який посилається позивач в обґрунтування своїх вимог, визначені правові, економічні, організаційні засади державної підтримки засобів масової інформації та соціального захисту журналістів та статтею 6 передбачено регулювання фінансово - господарської діяльності та закріплено, що державні та комунальні телерадіоорганізації, редакції державних і комунальних періодичних видань та періодичних видань, заснованих об'єднаннями громадян, державними науково-дослідними установами, навчальними закладами, трудовими і журналістськими колективами, підприємства зв'язку, що їх розповсюджують, користуються орендою та послугами поштового, телеграфного і телефонного зв'язку в порядку та за тарифами, встановленими для бюджетних організацій. Проте, у вказаному Законі також не міститься прямої вказівки щодо обов'язковості укладення договору оренди комунального майна для певних категорій суб'єктів господарювання (до такого висновку прийшов Вищий господарський суд України в постанові від 16.12.2014 р. у справі № 920/55/14).

За наведених обставин, враховуючи матеріали справи та вказівки викладені у постанові Вищого господарського суду України від 18.12.2014 р. по справі №924/1112/14, місцевий господарський суд правомірно прийшов до висновку, що позовні вимоги Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" в особі Хмельницької дирекції УДППЗ "Укрпошта" є необґрунтованими, не ґрунтуються на нормах законодавства, що регулюють спірні правовідносини, а тому не підлягають до задоволення.

Згідно частини 1 статті 32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення спору.

Статтями 33, 34 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень; докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу; господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи; обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідно до частини 1 статті 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Доводи апеляційної скарги колегією суддів до уваги не приймаються, оскільки спростовуються вищенаведеним та матеріалами справи, не відповідають нормам законодавства, що регулюють дані правовідносини, не впливають на правомірність прийнятого господарським судом рішення та не можуть бути підставою для його скасування.

Рішення суду першої інстанції прийнято з дотриманням норм матеріального і процесуального права та дослідженням всіх обставин справи.

Згідно пункту 1 частини 1 статті 103 ГПК України апеляційна інстанція за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити рішення місцевого господарського суду без змін, а скаргу - без задоволення.

Апеляційний господарський суд залишає рішення місцевого господарського суду без змін, а скаргу - без задоволення, якщо рішення є законним та обґрунтованим.

За таких обставин, підстав для скасування рішення не вбачається.

Апеляційна скарга до задоволення не підлягає.

Керуючись статтями 49, 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Рішення господарського суду Хмельницької області від 24.03.2015 р. у справі № 924/1112/14 залишити без змін, а апеляційну скаргу позивача - Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" в особі Хмельницької дирекції УДППЗ "Укрпошта" від 02.04.2015 р. - без задоволення.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку.

Головуюча суддя Л.М. Сініцина

Судді А.В. Гудак

Г.Є. Олексюк

Джерело: ЄДРСР 44241347
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку