open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"15" квітня 2015 р.Справа № 916/201/15-г

За позовом: Заступника військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону в інтересах держави в особі Адміністрації Державної прикордонної Служби України, в особі Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1

до відповідача: Болградської районної державної адміністрації Одеської області

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: 1) Червоноармійська сільська рада Болградського району Одеської області ; 2) Відділу Держкомзему у Болградському районі Одеської області

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору:

ОСОБА_1 ; ОСОБА_2 ; ОСОБА_3 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_5 ; ОСОБА_5 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_7 ; ОСОБА_8 ; ОСОБА_8 ; ОСОБА_9 ; ОСОБА_10 ; ОСОБА_11 ; ОСОБА_11 ; ОСОБА_12 .

про визнання незаконними та скасування розпоряджень

Суддя Оборотова О.Ю.

За участю представників:

від прокурора: Попазогло В.С., довіреність №1599 від 10.11.2014р.

від позивача - Адміністрації Державної прикордонної Служби України: Некрасов Д.С., довіреність №41/68 від 27.11.2014р.

від позивача ВЧ НОМЕР_1 : Некрасов Д.С., довіреність №41/6621 від 22.12.2014р.

від відповідача: не з`явився;

від третьої особи - Червоноармійської сільської ради: не з`явився;

від третьої особи - Відділу Держкомзему у Болградському районі: не з`явився;

від третьої особи - ОСОБА_1 : не з`явився;

від третьої особи - ОСОБА_2 : не з`явився;

від третьої особи - ОСОБА_3 : не з`явився;

від третьої особи - ОСОБА_4 : не з`явився;

від третьої особи - ОСОБА_5 : не з`явився;

від третьої особи - ОСОБА_6 : не з`явився;

від третьої особи - ОСОБА_7 : не з`явився;

від третьої особи - ОСОБА_8 : не з`явився;

від третьої особи - ОСОБА_9 : не з`явився;

від третьої особи ОСОБА_10 : не з`явився;

від третьої особи ОСОБА_11 : не з`явився;

від третьої особи ОСОБА_11 : не з`явився;

від третьої особи ОСОБА_12 : не з`явився;

Суть спору: Заступник військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону в інтересах держави в особі ІНФОРМАЦІЯ_2 , в особі Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 ) Державної прикордонної служби України звернувся до господарського суду Одеської області з позовом до Болградської районної державної адміністрації Одеської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Червоноармійська сільська рада Болградського району Одеської області; Відділу Держкомзему у Болградському районі Одеської області про визнання незаконними та скасування розпорядження Болградської районної державної адміністрації: - від 04.07.2005 року № 425 «Про затвердження технічної документації з передачі в натурі земельних часток (паїв) гр. ОСОБА_13 та іншим громадянам і надання їх у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва» в частині затвердження технічної документації з передачі в натурі земельних часток (паїв) громадянам ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , виділивши їх із земель колективної власності колишнього КСП «Кубей», надання їм цих ділянок у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які знаходяться на території Червоноармійської сільської ради, видання державних актів на право власності на землю і внесення змін до земельно-кадастрової документації по Червоноармійській сільській раді; від 19.07.2004 року № 571 «Про затвердження технічної документації з передачі в натурі земельних часток (паїв) громадянам і надання їх у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва» в частині затвердження технічної документації з передачі в натурі земельних часток (паїв) громадянам ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , виділивши їх із земель колективної власності колишнього КСП «Кубей», надання їм цих ділянок у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які знаходяться на території Червоноармійської сільської ради, видання державних актів на право власності на землю і внесення змін до земельно-кадастрової документації по Червоноармійській сільській раді; від 24.07.2003 року № 465 «Про затвердження проекту відведення земельних ділянок та виділення їх для ведення особистих селянських господарств»; від 17.08.2004 року № 643 «Про затвердження проекту зміни цільового призначення земельної ділянки громадянці ті виділення її для ведення особистого селянського господарства».

Ухвалою господарського суду Одеської області від 20.01.2015р. суддя Малярчук І.А. порушила провадження по справі № 916/201/15-г.

11.02.2015р. до господарського суду Одеської області від Військової частини НОМЕР_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 надійшло клопотання відповідно до якого зазначено, що позовні вимоги Військова частина НОМЕР_1 Ізмаїльського прикордонного загону підтримує у повному обсязі.

16.02.2015р. до господарського суду Одеської області від Відділу Держкомзему у Болградському районі Одеської області надійшло пояснення проти позову.

Приймаючи до уваги те, що суддя Малярчук І.А. з 24.02.2015р. перебуває у відпустці, з метою дотримання процесуальних строків, за розпорядженням керівника аппарату господарського суду Одеської області № 215 від 02.03.2015р. призначено повторний автоматичний розподіл справи № 916/201/15-г.

Згідно довідки про повторний автоматичний розподіл справ між суддями від 02.03.2015р., справу № 916/201/15-г передано на розгляд судді господарського суду Одеської області Оборотовій О.Ю.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 03.03.2015р. прийнято справу № 916/201/15-г до свого провадження.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 16.03.2015р. залучено до участі у справі № 916/201/15-г в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 ; ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , що зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 ; ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 ; ОСОБА_4 , по адресно-довідковій картотеці Болградського РС не значиться; ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_2 ; ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_3 ; ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_2 ; ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_10 , яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_4 ; ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_11 , який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_4 ; ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_12 , який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 ; ОСОБА_9 , по адресно-довідковій картотеці Болградського РС не значиться; ОСОБА_10 , по адресно-довідковій картотеці Белградського РС не значиться; ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_13 , який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 ; ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_14 який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_5 ; ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_15 , який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 .

У судовому засіданні 15.04.2015р. після виходу судді з нарадчої кімнати було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив:

Прокуратурою зазначено, що на виконання ст. 3 Положення на земельних ділянках, де встановлені прикордонні знаки, позивачем проводяться заходи щодо відведення смуги кріплення прикордонних знаків завширшки 5 м від лінії кордону. Розпорядженням Одеської облдержадміністрації від 30.09.2010 року № 898/А-2010 надана у постійне користування ІНФОРМАЦІЯ_16 (військовій частині НОМЕР_1 ) земельна ділянка для розташування смуги кріплення прикордонних знаків в Болградському районі Одеської області. Отримати акт на право постійного користування, відповідно до вказаного розпорядження, військова частина не має можливості, позаяк розпорядженнями Болградської районної державної адміністрації від 04.07.2005 року № 425 Про затвердження технічної документації з передачі в натурі земельних часток (паїв) гр. ОСОБА_13 та іншим громадянам і надання їх у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, від 19.07.2004 року № 571 „Про затвердження технічної документації з передачі в натурі земельних часток (паїв) громадянам і надання їх у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, від 24.07.2003 року № 465 „Про затвердження проекту відведення земельних ділянок та виділення їх для ведення особистих селянських господарств, від 17.08.2004 № 643 „Про затвердження проекту зміни цільового призначення земельної ділянки громадянці ті виділення її для ведення особистого селянського господарства земельні ділянки, які знаходяться вздовж державного кордону, передані у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва громадянам ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , яким на підставі цього розпорядження виданий державний акт на право власності на землю.

Відповідно до листа відділу Держкомзему у Болградському районі Одеської області від 05.09.2012 року № 7-7-06/1277, земельним ділянкам, які надані: - ОСОБА_1 присвоєний кадастровий номер 5121487000:01:002:0045; - ОСОБА_2 присвоєний кадастровий номер 5121487000:01:002:0048; - ОСОБА_3 присвоєний кадастровий номер 5121487000:01:001:0042; - ОСОБА_4 присвоєний кадастровий номер 5121487000:01:001:0041; - ОСОБА_5 присвоєний кадастровий номер 5121487000:01:001:0040; - ОСОБА_6 присвоєний кадастровий номер 5121487000:01:001:0010; - ОСОБА_7 присвоєний кадастровий номер 5121487000:01:001:0007; - ОСОБА_8 присвоєний кадастровий номер 5121487000:01:001:0005; - ОСОБА_9 присвоєний кадастровий номер 5121487000:01:001:0004; - ОСОБА_10 присвоєний кадастровий номер 5121487000:01:001:0003; - ОСОБА_11 присвоєний кадастровий номер 5121487000:01:001:0002; - ОСОБА_12 присвоєний кадастровий номер 5121487000:01:001:0001.

Прокуратурою зазначено, що при наданні Болградською районною державною адміністрацією у власність ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 земельних ділянок, які знаходяться вздовж державного кордону Україною і Республікою Молдова, не були враховані наступні вимоги законодавства України. На теперішній час відсутність лінії прикордонних інженерних споруд вздовж державного кордону між Україною і Республікою Молдова створює ряд труднощів перед позивачем щодо виконання функцій, покладених Законом України „Про Державну прикордонну службу України від 03.04.2003 року № 661-ІV, в частині протидії незаконній міграції на державному кордоні України, транскордонній злочинності, контрабандній діяльності, контролі за дотриманням прикордонного режиму тощо. Під лінії прикордонних інженерних споруд вздовж державного кордону між Україною і Республікою Молдова необхідна земельна ділянка шириною 18,4 метрів, в бік від смуги кріплення прикордонних знаків. Обґрунтування розмірів земельної ділянки під лінії прикордонних інженерних споруд викладені у додатку № 8 до позову.Земельна ділянка шириною 18,4 метрів в бік від смуги кріплення прикордонних знаків необхідна для виконання завдань з охорони державного кордону України з метою недопущення незаконної зміни проходження його лінії, забезпечення дотримання режиму державного кордону та прикордонного режиму, що є одним із питань національної безпеки України. Надання дозволів на оформлення фізичним особам права власності на земельні ділянки вздовж державного кордону унеможливлює відведення земельної ділянки під лінії прикордонних інженерних споруд, що в свою чергу призводить до неналежної охорони державного кордону. Також надання дозволів на оформлення фізичним особам права власності на земельні ділянки в смузі, в якій повинні розташовуватись лінії прикордонних інженерних споруд, відбувалися в період, коли не була проведена делімітація державного кордону між Україною і Республікою Молдова (1995-1999 роки) та, відповідно, демаркаційні роботи, тобто не були ще визначені межі території України на цій ділянці. Отже, відповідач знаючи про те, що між Україною та Республікою Молдова державний кордон на місцевості не позначений, прийняв розпорядження від 04.07.2005 року № 425, від 19.07.2004 року № 571, від 24.07.2003 року № 465 і від 17.08.2004 року № 643, якими надав у власність громадянам ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 земельні ділянки в районі проведення демаркаційних робіт. В свою чергу військова частина НОМЕР_1 не мала можливості відводити земельну ділянку під лінії інженерних споруд у зв`язку з відсутністю українсько-молдавського державного кордону на місцевості та відповідно не відведена земельна ділянка під смугу кріплення прикордонних знаків. Цим самим порушений принцип земельного законодавства щодо забезпечення гарантій прав на землю, а саме визнання прав на земельну ділянку шириною 18,4 метрів в бік від смуги кріплення прикордонних знаків, яке надане ст. З Закону України „Про використання земель оборони від 27.11.2003 року № 1345-IV, ст. 115 Земельного кодексу України від 25.10.2001 року №2768-111. Своїми розпорядженнями від 04.07.2005 року № 425, від 19.07.2004 року № 571, від 24.07.2013 року № 465 і від 17.08.2004 року № 643, якими Болградська районна державна адміністрація надала у власність громадянам ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 земельні ділянки вздовж державного кордону, чим позбавила позивача права відведення їх у постійне користування для облаштування та утримання інженерних споруд відповідно до ст. 3 Закону України „Про використання земель оборони, ст. 115 Земельного кодексу України від 25.10.2001 року № 2768-ІІІ, ст. 22 Закону України „Про державний кордон України, п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 4 27.07.1998 року № 1147.

Враховуючи вищевикладене прокуратура звернулась до господарського суду Одеської області з відповідним позовом до відповідача.

Третя особа Відділ Держкомзему у Болградському районі Одеської області вважає позов заступника військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону Південного регіону України безпідставним та таким, що не підлягає задоволенню, посилаючись на те, що у процесі прийняття оспорюваних розпоряджень, виготовлення відповідних землевпорядних документацій із землеустрою, їх затвердження та видачі державних актів на право власності на земельні ділянки було повністю дотримано порядок отримання у власність земельних ділянок відповідно до вимог чинного на той час законодавства та ніякого порушення вимог та положень нормативно-правових актів не було. Зокрема, фактично не було та не має задокументованих даних про те, що межі вказаних у позовній заяві земельних ділянок будуть знаходитися безпосередньо упритул до державного кордону України, та тим більш на той час не було відомо про те, що у майбутньому на цій земельній ділянці буде облаштовуватися прикордонна смуга загальною шириною 18,4 м. Третя особа зазначає, що В/ч НОМЕР_1 , відповідно до розпорядження Одеської обласної адміністрації від 21.09.2012р. №1020/А-2012 "Про відведення земельних ділянок військовій частині НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 ) для розташування прикордонної смуги державного кордону між Україною та Республікою Молдова на території Червоноармійської, Залізничненської та Виноградівської сільських рад Болградського району Одеської області (за межами населених пунктів), а ні розпорядженням голови Одеської обласної державної адміністрації від 30.09.2010р. №898/А-2010 «Про відведення земельних ділянок в/ч № НОМЕР_1 розташування прикордонної смуги державного кордону між Україною та Республікою Молдова на території Болградського району Одесьокї області на території Дмитрівської, Новотроянівської, Гродненської та Владиченської сільських рад Болградського району Одеської області, а зазначені у розпорядженнях громадяни стали власниками земельних ділянок ще у 2008 та 2009 роках. При цьому, В/ч НОМЕР_1 до цього часу своє право постійного користування не зареєструвала та не вчинила дій щодо отримання правовстановлюючих документів на землю. Враховуючи те, що зазначені у розпорядженнях Болградської райдержадміністрації громадяни отримали земельні ділянки у власність на законних підставах, задоволення позову заступника військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону Південного регіону України буде прямим порушенням норм ст..41 Конституції України.

Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Частиною 2 ст. 509 Цивільного кодексу України встановлено, що зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Відповідно до частини 1, 2 ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Згідно зі ст. 121 Конституції України прокуратура покликана захищати інтереси держави та реалізовувати ці повноваження шляхом звернення до суду з позовом.

Ці повноваження прокурора закріплені також ст. 29 Господарського процесуального кодексу України та ст.ст. 20, 36-1 Закону України „Про прокуратуру, відповідно до яких підставою для представництва прокурором інтересів держави в суді є наявність порушень ібо загрози порушень інтересів держави.

Із врахуванням того, що „інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (мотивувальна частина рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 року № З-рп/99).

Пред`явлення заступником військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону даної позовної заяви в інтересах держави, в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних відносинах - ІНФОРМАЦІЯ_2 і військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 викликано винятково захистом порушених прав держави на земельні ділянки за категорією земель оборони.

Необхідність захисту порушених інтересів держави та, відповідно, пред`явлення даного позову обґрунтовується наступним.

Відповідно до ст. 3 Закону України „Про державний кордон України від 04.11.1991 року № 1777-ХІІ, державний кордон України, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, встановлюється на суші - по характерних точках і лініях рельєфу або ясно видимих орієнтирах.

Відповідно до ст. 5 Договору між Україною і Республікою Молдова про державний кордон від 18.08.1999 року, який ратифіковано Законом від 06.04.2000 року № 1633-ІІІ, державний кордон на місцевості позначається ясно видимими прикордонними знаками.

Відповідно до ст. 2 Положення про демаркацію державного кордону між Україною і Республікою Молдова від 29.01.2003 року, яке ратифіковано Законом України «Про ратифікацію Положення про демаркацію державного кордону між Україною і Республікою Молдова» від 10.12.2003 року № 1372-IV, порядок позначення державного кордону на місцевості прикордонними знаками наведено в Додатку 1.

Відповідно до ст. 8 Положення про демаркацію державного кордону між Україною і Республікою Молдова, підсумкові демаркаційні документи (до яких відносяться також Протоколи прикордонних знаків) підписуються членами Комісії.

Демаркаційні документи підлягають затвердженню кожною Стороною відповідно до її внутрішньодержавних процедур і набувають чинності з дати одержання останнього повідомлення про виконання цих процедур.

Проведення демаркації українсько-молдавського державного кордону визначене п. 1 Додатку 1 до Державної цільової правоохоронної програми „Облаштування та реконструкція державного кордону на період до 2015 року, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 13.06.2007 року №831.

По мірі проведення демаркаційних робіт на кордоні встановлені деякі прикордонні знаки та передані для утримання позивачу (додатки №№ 5-7). Ці знаки введені в експлуатацію в період з 31 жовтня по 1 листопада 2007 року.

На виконання ст. 3 Положення на земельних ділянках, де встановлені прикордонні знаки, позивачем проводяться заходи щодо відведення смуги кріплення прикордонних знаків завширшки 5 м від лінії кордону.

Розпорядженням Одеської облдержадміністрації від 30.09.2010 року № 898/А-2010 надана у постійне користування ІНФОРМАЦІЯ_16 (військовій частині НОМЕР_1 ) земельна ділянка для розташування смуги кріплення прикордонних знаків в Болградському районі Одеської області.

Відповідно до вказаного розпорядження Військова частина не має можливості отримати акт на право постійного користування, позаяк розпорядженнями Болградської районної державної адміністрації від 04.07.2005 року № 425 „Про затвердження технічної документації з передачі в натурі земельних часток (паїв) гр. ОСОБА_13 та іншим громадянам і надання їх у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва», від 19.07.2004 року № 571 „Про затвердження технічної документації з передачі в натурі земельних часток (паїв) громадянам і надання їх у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва», від 24.07.2003 року № 465 „Про затвердження проекту відведення земельних ділянок та виділення їх для ведення особистих селянських господарств», від 17.08.2004 № 643 „Про затвердження проекту зміни цільового призначення земельної ділянки громадянці ті виділення її для ведення особистого селянського господарства земельні ділянки, які знаходяться вздовж державного кордону, передані у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва громадянам ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 }7, ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , яким на підставі цього розпорядження виданий державний акт на право власності на землю.

Відповідно до листа відділу Держкомзему у Болградському районі Одеської області від 05.09.2012 року № 7-7-06/1277, земельним ділянкам, які надані: - ОСОБА_1 присвоєний кадастровий номер 5121487000:01:002:0045; - ОСОБА_2 присвоєний кадастровий номер 5121487000:01:002:0048; - ОСОБА_3 присвоєний кадастровий номер 5121487000:01:001:0042; - ОСОБА_4 присвоєний кадастровий номер 5121487000:01:001:0041; - ОСОБА_5 присвоєний кадастровий номер 5121487000:01:001:0040; - ОСОБА_6 присвоєний кадастровий номер 5121487000:01:001:0010; - ОСОБА_7 присвоєний кадастровий номер 5121487000:01:001:0007; - ОСОБА_8 присвоєний кадастровий номер 5121487000:01:001:0005; - ОСОБА_9 присвоєний кадастровий номер 5121487000:01:001:0004; - ОСОБА_10 присвоєний кадастровий номер 5121487000:01:001:0003; - ОСОБА_11 присвоєний кадастровий номер 5121487000:01:001:0002; - ОСОБА_12 присвоєний кадастровий номер 5121487000:01:001:0001.

При наданні Болградською районною державною адміністрацією у власність ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 земельних ділянок, які знаходяться вздовж державного кордону Україною і Республікою Молдова, не були враховані наступні вимоги законодавства України.

Відповідно до ст. 115 Земельного кодексу України від 25.10.2001 року № 2768-ІІІ зони особливого режиму використання земель створюються навколо військових об`єктів Збройних Сил України та інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України, для забезпечення функціонування цих об`єктів, збереження озброєння, військової техніки та іншого військового майна, охорони державного кордону України, а також захисту населення, господарських об`єктів і довкілля від впливу аварійних ситуацій, стихійних лих і пожеж, що можуть виникнути на цих об`єктах. Уздовж державного кордону України встановлюється прикордонна смуга, у межах якої діє особливий режим використання земель. Розмір та правовий режим прикордонної смуги встановлюються відповідно до закону.

Відповідно до ч. 1. ст. 2 Закону України „Про використання земель оборони від 27.11.2003р. № 1345-ІV, військовим частинам для виконання покладених на них функцій та завдань земельні ділянки надаються у постійне користування відповідно до вимог Земельного кодексу України.

Відповідно до ст. 3 Закону України „Про використання земель оборони, уздовж державного кордону України відповідно до закону встановлюється прикордонна смуга, в межах якої діє особливий режим використання земель.

Землі в межах прикордонної смуги та інші землі, необхідні для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій та інших об`єктів, надаються в постійне користування військовим частинам Державної прикордонної служби України.

Навколо військових частин та оборонних об`єктів можуть створюватися зони з особливим режимом використання земель з метою забезпечення функціонування цих військових частин та об`єктів, збереження озброєння, військової техніки, іншого військового майна, охорони державного кордону України, захисту населення, господарських об`єктів і п: зкілля від впливу аварійних ситуацій, стихійних лих і пожеж, що можуть виникнути на ппх об`єктах.

Розмір та правовий режим зон з особливим режимом використання земель в становлюються відповідно до закону.

Відповідно до ст. 22 Закону України «Про державний кордон України», з метою .пезпечення на державному кордоні України належного порядку Кабінетом Міністрів України встановлюється прикордонна смуга, а також можуть установлюватися і: нтрольовані прикордонні райони.

Прикордонна смуга встановлюється безпосередньо вздовж державного кордону України на його сухопутних ділянках або вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм з урахуванням особливостей місцевості та умов, що визначаються Кабінетом Міністрів України. До прикордонної смуги не включаються населені пункти і місця масового вплючинку населення.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 27.07.1998 року № 1147 „Про прикордонний режим встановлена вздовж державного кордону на його сухопутних жданках і вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм прикордонна смуга у межах прилеглих до кордону територій селищних і сільських рад, де запроваджується прикордонний режим.

З урахуванням особливостей місцевості та інших умов ширина прикордонної смуги може бути змінена обласними державними адміністраціями за поданням Адміністрації Державної прикордонної служби, але вона не може бути меншою від ширини смуги місцевості, що знаходиться в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень.

Відповідно до п. 154 Постанови по інженерному забезпеченню охорони державного кордону СРСР, затвердженої наказом КДБ СРСР від 26.06.1988 року № 424/ДСК, лінія основних інженерних споруд призначена для забезпечення підрозділів прикордонного загону і прикордонних нарядів інформацією про подолання (спроби подолання) його порушниками державного кордону, а також для пересування прикордонних нарядів і їх маневру.

Взаємне розташування і склад елементів лінії основних інженерних споруд залежить від віддалення його від кордону і довжини ділянки прикордонної застави, наявності і ступеня інженерного обладнання рубежу прикриття, характеру місцевості, наявності і стану мережі доріг в прикордонній смузі (зоні), а також інших місцевих умов і визначається рішенням начальника прикордонного загону

Враховуючи вищевикладене, вздовж державного кордону встановлена у межах прилеглих до кордону територій селищних і сільських рад (і не може бути меншою від ширини смуги місцевості, що знаходиться в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень) прикордонна смуга, у межах якої діє особливий режим використання земель.

Землі в межах прикордонної смуги, необхідні для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, надаються в постійне користування військовим частинам Державної прикордонної служби України.

Відповідно до ст. 27 Закону України „Про державний кордон України, охорона державного кордону України на суші, морі, річках, озерах та інших водоймах покладається на Державну прикордонну службу України, а в повітряному та підводному просторі в межах територіального моря - на Збройні Сили України. Державна прикордонна ідужба України і Збройні Сили України під час виконання завдань з охорони державного кордону України керуються цим Законом, законами України „Про Державну прикордонну службу України, „Про оборону України, „Про Збройні Сили України, іншими нормативно-правовими актами та міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

На теперішній час відсутність лінії прикордонних інженерних споруд вздовж державного кордону між Україною і Республікою Молдова створює ряд труднощів перед позивачем щодо виконання функцій, покладених Законом України „Про Державну прикордонну службу України від 03.04.2003 року № 661-ІV, в частині протидії незаконній міграції на державному кордоні України, транскордонній злочинності, контрабандній діяльності, контролі за дотриманням прикордонного режиму тощо. Під лінії прикордонних інженерних споруд вздовж державного кордону між Україною і Республікою Молдова необхідна земельна ділянка шириною 18,4 метрів, в бік від смуги кріплення прикордонних знаків. Обґрунтування розмірів земельної ділянки під лінії прикордонних інженерних споруд викладені у додатку № 8 до позову.Земельна ділянка шириною 18,4 метрів в бік від смуги кріплення прикордонних знаків необхідна для виконання завдань з охорони державного кордону України з метою недопущення незаконної зміни проходження його лінії, забезпечення дотримання режиму державного кордону та прикордонного режиму, що є одним із питань національної безпеки України.

Надання дозволів на оформлення фізичним особам права власності на земельні ділянки вздовж державного кордону унеможливлює відведення земельної ділянки під лінії прикордонних інженерних споруд, що в свою чергу призводить до неналежної охорони державного кордону.

Також надання дозволів на оформлення фізичним особам права власності на земельні ділянки в смузі, в якій повинні розташовуватись лінії прикордонних інженерних споруд, відбувалися в період, коли не була проведена делімітація державного кордону між Україною і Республікою Молдова (1995-1999 роки) та, відповідно, демаркаційні роботи, тобто не були ще визначені межі території України на цій ділянці.

В свою чергу військова частина НОМЕР_1 не має можливості відводити земельну ділянку під лінії інженерних споруд у зв`язку з відсутністю українсько-молдавського державного кордону на місцевості та відповідно не відведена земельна ділянка під смугу кріплення прикордонних знаків. Цим самим порушений принцип земельного законодавства щодо забезпечення гарантій прав на землю, а саме визнання прав на земельну ділянку шириною 18,4 метрів в бік від смуги кріплення прикордонних знаків, яке надане ст. 3 Закону України „Про використання земель оборони від 27.11.2003 року № 1345-IV, ст. 115 Земельного кодексу України від 25.10.2001 року №2768-111.

Крім того, пунктом 11 постанови Кабінету Міністрів України від 22.02.1994 року № 100 „Про стан виконання рішень Президента України і Уряду з питань додержання вимог прикордонного і митного законодавства Державному комітетові у справах охорони державного кордону України доручено внести у тримісячний термін до відповідних місцевих Рад народних депутатів пропозиції про відведення у постійне користування Прикордонним військам вздовж державного кордону земельної смуги завширшки 30-50 метрів для облаштування державного кордону.

Пунктом 15 Плану дальшого облаштування державного кордону України з Республікою Молдова, затвердженого указом Президента України від 04.04.2003 року 288/2003, на Одеську облдержадміністрацію, органи місцевого самоврядування та -Іержкомзем України покладені обов`язки по забезпеченню відведення земель для рвзміщення підрозділів Прикордонних військ України, інженерних споруд у прикордонній смузі вздовж українсько-молдовського державного кордону та оформлення державних актів ні право користування землею.

Відповідно до п. 9 ст. 19 Закону України „Про Державну прикордонну службу України, одним із завдань, які покладаються на Державну прикордонну службу України є засолення причин та умов, що призводять до порушень законодавства про державний :п:н України, вжиття в межах своєї компетенції заходів щодо їх усунення.

Відповідно до ст. 3 Закону України „Про використання земель оборони, уздовж державного кордону України відповідно до закону встановлюється прикордонна смуга, в межах якої діє особливий режим використання земель.

Землі в межах прикордонної смуги та інші землі, необхідні для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних знаків, прикордонних ігяссіх. комунікацій та інших об`єктів, надаються в постійне користування військовим частинам Державної прикордонної служби України.

Вппювідно до ч. 2 ст. 116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Розпорядженнями від 04.07.2005 року № 425, від 19.07.2004 року № 571, від 24.07.2013 року № 465 і від 17.08.2004 року № 643, якими Болградська районна державна адміністрація надала у власність громадянам ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 земельні ділянки вздовж державного кордону, чим позбавила позивача права відведення їх у постійне користування для облаштування та утримання інженерних споруд відповідно до ст. 3 Закону України „Про використання земель оборони, ст. 115 Земельного кодексу України від 25.10.2001 року № 2768-ІІІ, ст. 22 Закону України „Про державний кордон України, п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 4 27.07.1998 року № 1147.

Вказані положення ЦК України кореспондуються з ч. 3 ст. 24, п. 10 ст. 59 Закону України „Про місцеве самоврядування, відповідно до яких органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Відповідно до ст. 386 ЦК України власник має право на захист права власності. Статтями 395, 396 ЦК України визначено, що особа, яка має речове право на чуже майно (у тому числі, права володіння і користування), має право на захист цього права відповідно до положень глави 29 ЦК України.

Серед існуючих способів захисту права власності та права постійного користування землею згідно зі ст. 393 ЦК України, ч. З ст. 152 ЗК України є визнання незаконним правового акту, що порушує право власності.

Законом України „Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення прядку здійснення судочинства від 20.12.2011 року № 4176-VІ виключено п. 4 ч. 1 ст. 268 ЦК України. Пунктом 5 Прикінцевих та перехідних положень зазначеного Закону встановлено, що протягом трьох років з дня набрання чинності цим Законом особа має право звернутися до суду з позовом, зокрема, про визнання незаконним правового акта гсгану державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, яким порушено право власності або інше речове право особи. Наведений Закон набрав чинності 15 січня 2012року, тому до строк позовної давності щодо вказаних вимог спливає 15 січня 2015року. Відтак, строк оскарження спірних рішень ради прокурором не пропущено.

Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно зі ст. 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Враховуючи вищевикладене та оцінюючи надані докази в сукупності, господарський суд вважає, що позовні вимоги Заступника військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону в інтересах держави в особі ІНФОРМАЦІЯ_2 , в особі Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 ) Державної прикордонної служби України є обґрунтованими, відповідають вимогам чинного законодавства та фактичним обставинам справи, у зв`язку з чим підлягають задоволенню.

Судові витрати по сплаті судового збору покласти на відповідача згідно ст.ст. 44, 49 ГПК України.

Керуючись ст.ст. 33,34,43,44-49,50,75,82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати незаконними та скасувати розпорядження Болградської районної державної адміністрації: - від 04.07.2005 року № 425 «Про затвердження технічної документації з передачі в натурі земельних часток (паїв) гр. ОСОБА_13 та іншим громадянам і надання їх у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва» в частині затвердження технічної документації з передачі в натурі земельних часток (паїв) громадянам ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , виділивши їх із земель колективної власності колишнього КСП «Кубей», надання їм цих ділянок у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які знаходяться на території Червоноармійської сільської ради, видання державних актів на право власності на землю і внесення змін до земельно-кадастрової документації по Червоноармійській сільській раді.

- від 19.07.2004 року № 571 «Про затвердження технічної документації з передачі в натурі земельних часток (паїв) громадянам і надання їх у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва» в частині затвердження технічної документації з передачі в натурі земельних часток (паїв) громадянам ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , виділивши їх із земель колективної власності колишнього КСП «Кубей», надання їм цих ділянок у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які знаходяться на території Червоноармійської сільської ради, видання державних актів на право власності на землю і внесення змін до земельно-кадастрової документації по Червоноармійській сільській раді;

- від 24.07.2003 року № 465 «Про затвердження проекту відведення земельних ділянок та виділення їх для ведення особистих селянських господарств»;

- від 17.08.2004 року № 643 «Про затвердження проекту зміни цільового призначення земельної ділянки громадянці ті виділення її для ведення особистого селянського господарства».

3. Стягнути з Болградської районної державної адміністрації Одеської області (68702, Одеська обл., м. Болград, пр. Леніна, 149, код ЄДРПОУ 23213678) до державного бюджету України по коду бюджетної класифікації 22030001, рахунок №31210206783008, отримувач - ГУДКУ в Одеській області, код ЄДРПОУ 38016923, банк отримувача - ГУДКУ в Одеській області, код ЄДРПОУ господарського суду Одеської області 03499997, через Державну податкову інспекцію у Болградському районі Головного управління ДФС в Одеській області судовий збір в сумі 1218грн.

Рішення суду може бути оскаржено протягом 10-денного строку з моменту складання повного тексту.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення 10-денного строку з дня його підписання, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи Одеським апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 20 квітня 2015 р.

Суддя О.Ю. Оборотова

Джерело: ЄДРСР 43666330
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку