open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18

тел. /0552/ 49-31-78

Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 лютого 2015 р. Справа № 923/80/15

Господарський суд Херсонської області у складі судді Пінтеліної Т.Г. при секретарі Литовченко Т.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу порушену

за позовом Прокурора Скадовського району Херсонської області в інтересах держави в особі : Позивача -1: Скадовської райдержадміністрації м. Скадовськ, Херсонської області,

Позивача -2: Головного управління Держземагенства України у Херсонській області, м.Херсон

до Фермерського господарства "Семеновод С.В.Н." с. Тарасівка, Скадовського району, Херсонської області, код ЄДРПОУ 34323136

про внесення змін до договору оренди землі від 08.12.2009р

за участю: Декалюк Д.В. прокурор відділу прокуратури Херсонської області - посвідчення. № 006312 від 26.09.2012р.

- Попкова Ю.П.- представник Головного управління Держземагенства у Херсонській області - довіреність № 32-21-0.4-152/2-15 від 12.01.2015р.

Від ФГ «Семеновод С.В.Н.»- Камчатний А.В. - адвокат ордер серія ХС № 038175 від 24.02.2015р.

Від - Скадовської РДА - не з'явились

Відповідно до ч. 3 ст. 4-4 Господарського процесуального кодексу України судовий процес фіксується технічними засобами та відображається у протоколі судового засідання.

в с т а н о в и в:

22 січня 2015р. прокурор Скадовського району Херсонської області звернувся до суду з позовом до відповідачів в інтересах держави в особі : Позивача -1: Скадовської райдержадміністрації м. Скадовськ, Херсонської області та Позивача -2: Головного управління Держземагенства України у Херсонській області, м.Херсон до відповідача Фермерського господарства "Семеновод С.В.Н." с. Тарасівка, Скадовського району, Херсонської області, код ЄДРПОУ 34323136 та просить внести зміни до договору оренди землі від 08 грудня 2009 року, укладеного між Скадовською районною державною адміністрацією в особі першого заступника голови Кульчиковського С.М. (далі-орендодавець) та фермерським господарством «Семеновод С.В.Е. в особі голови Степового В.М. (далі-орендар) загальною площею 147,32 га, що знаходиться на території Тарасівської сільської ради. Договір зареєстровано у Скадовському районному реєстраційному окрузі Херсонської регіональної філії центру ДЗК, про що здійснено запік: у Державному реєстрі земель від 22 січня 2010 року за № 4АА001946-041072800001 та викласти його в наступній редакції:

пункт 9 « 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі З % від нормативної грошової оцінки , що становить 39 510,75 грн. (тридцять дев'ять тисяч п'ятсот десять гривень сімдесят п'ять копійок) на рік».

Ухвалою суду від 23.01.2015р. суд прийняв позовну заяву, порушив провадження у справі, призначив справу до розгляду.

Цією ж ухвалою суд зобов'зав : Прокурора, Позивача -1: Витяги з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців стосовно відповідача станом на 2015р.; докази продовження дії договору; довідки про надходження орендної плати за останні три роки; докази зміни умов договору протягом його дії (додаткові угоди); письмово пояснити причини невжиття заходів по зміні грошової оцінки землі та розмір орендної плати. Відповідача: надати відзив по суті позову з документальним обґрунтуванням викладених в ньому обставин, копії статутних та реєстраційних документів.

Скадовська РДА надала відзив на позовну заяву, де пояснила, що 08 грудня 2009 року між Скадовською районною державною адміністрацією та Відповідачем - фермерським господарством "Семеновод С.В.Н." було укладено договір оренди землі, який зареєстрований 22 січня 2010 року за № 4АА001946-041072800001. Відповідно до умов договору Позивач надав, а Відповідач прийняв в строкове (терміном на 5 років) платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 147,32 га., яка знаходиться на території Тарасівської сільської ради Скадовського району, за користування якою Відповідач вносить орендну плату у грошовій формі 1317,03 грн. на рік, що становить 0,1 % від нормативної грошової оцінки земельної " ділянки.

Термін дії зазначеного договору оренди землі закінчився 22 січня 2015 року.

Районна державна адміністрація не продовжувала орендарю - ФГ "Семеновод С.В.Н." терміну договору оренди землі.

Відповідач неодноразово на протязі 2011-2012 років запрошувався на засідання комісії з питань врегулювання земельних відносин при районній державній адміністрації, на якій йому пропонувалось за згодою сторін переглянути умови діючого договору оренди землі, а саме збільшити орендну плату до 3% від нормативної грошової оцінки. Але Відповідач не прийняв пропозиції районної державної адміністрації. Складовська РДА вважає, що для перегляду розміру орендної плати в судовому порядку були відсутні законні підстави.

Відповідно Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 06 вересня 2012 року № 5245-VI повноваження щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності з 01 січня 2013 року перейшли від районних державних адміністрацій до центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальних органів.

Згідно роз'яснень, наданих листом Головного управління Держземагентства у Херсонській області від 06 червня 2013 року за № 04-19/3032 повноваження щодо внесення змін до договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в тому числі стосовно розмірів орендної плати, площі орендованої ділянки, поновлення, припинення договорів оренди землі на території Херсонської області відноситься до повноважень цього управління.

Відповідач надав письмовий відзив та витребувані документи. Позовні вимоги визнає частково, стосовно розміру оплати, проте не погоджується з часом її сплати. В судовому засіданні представник відповідача просить повністю відмовити у задоволенні позову, оскільки термін дії договору оренди не продовжено.

Позивач Головне управління Держземагенства України у Херсонській області пояснив, що сторони станом на день розгляду справи в суді не укладали будь-яких угод щодо продовження строку дії договору оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 147,32 га., яка знаходиться на території Тарасівської сільської ради Скадовського району.

Згідно ч.1 ст.4-7 ГПК України судове рішення приймається суддею за результатами обговорення ycix обставин справи, а за ст.43 ГПК України суд повинен оцінити докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному i об'єктивному розгляді в судовому процесі всіхобставин справи в їх сукупності, керуючись Законом; ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та учасників провадження суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.

Відповідно до ст.29 Господарського процесуального кодексу України прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, порушену за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду для представництва інтересів громадянина або держави. У разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

Згідно ст. 2 ГПК України прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, вказує в позовній заяві орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Відповідно ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру» підстав представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загроз порушень інтересів держави. За наявності підстав, передбачених частинам другою - четвертою цієї статті, з метою представництва громадянина або держави прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом звертатися до суду з позовами (заявами, поданнями).

Статтею 20 Закону України «Про прокуратуру» передбачено, що при виявленні порушень закону прокурор у межах своєї компетенції має право звертатися до суду в передбачених законом випадках.

Підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави (ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру»).

Офіційним тлумаченням Конституційного Суду України від 08.04.1999 року визначено, що під органами, уповноваженими державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Крім того, відповідно до пункту 4 рішення Конституційного Суду України №3-рп/99 від 08.04.1999 інтереси держави можуть повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді.

Тобто, зазначений пункт рішення Конституційного Суду України визначив, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося або може відбутися порушення матеріальних чи інших інтересів держави.

Згідно ст.121 Конституції України на прокуратуру покладено обов'язок представництва інтересів держави в судах.

Прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві в чому полягає порушення інтересів держави або в чому існує загроза їх порушення, тобто прокуратура набула права визначати наявність інтересів держави у конкретних спірних правовідносинах, які підлягають захисту та вирішенню в судовому порядку.

Відповідно до ч. 3 ст. 36-1 Закону України "Про прокуратуру" підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.

Згідно ст. 2 ГПК України господарський суд порушує справи за позовними заявами прокурорів та їх заступників, які звертаються до суду в інтересах держави.

Відповідно до статті 29 ГПК України, у разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

Відповідно до статті 37 Закону України «Про прокуратуру» право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається прокурорам, районів, їх першим заступникам і заступникам.

Перевіркою, проведеною прокуратурою Садовського району в жовтні 2014 року встановлено, що 08 грудня 2009 року між Складовською райдержадміністрацією в особі першого заступника голови Кульчиковського С.М. (далі-орендодавець) та фермерським господарством «Семеновод С.В.Н.» в особі голови Степового В.М. (далі-орендар) укладено договір оренди землі, загальною площею 147,32 га, що знаходиться на території Тарасівської сільської ради. Договір зареєстровано у Скадовському районному реєстраційному окрузі Херсонської регіональної філії центру ДЗК, про що здійснено запис у Державному реєстрі земель від 22 січня 2010 року за № 4АА001946-041072800001.

Згідно п.9 зазначеного договору сторони домовились, що орендна плата становитиме 1317,03 (одна тисяча триста сімнадцять гривень три копійки) на рік, що становить 0,1 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. .

Відповідно до пункту 13 договору розмір орендної плати переглядається один раз у три роки у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін та тарифів, інших випадках, передбачених законом.

З 01.01.2011р. набув чинності Податковий кодекс України, розділ 13 якого регулює питання сплати податку на землю та орендну плату за користування земельною ділянкою.

Згідно вимог підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку і не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Таким чином, Податковим кодексом України на законодавчому рівні визначено граничний розмір орендної плати, тобто орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду орендної плати.

Нормативна грошова оцінка земель, що передана в оренду ФГ «Семеновод С.В.Н.», що знаходиться на території Тарасівської сільської ради, загальною площею 147,32 га, становить 1 317 025 грн. (вісімсот дев'яносто сім тисяч двісті сімдесят сім гривень), що передбачено договором на час його укладання.

Враховуючі зазначені зміни прокурор вважає за необхідне внести зміни до пункту 9 договору оренди землі 08 грудня 2009 року між Скадовською районною державною адміністрацією в особі першого заступника голови Кульчиковського С.М. (далі-орендодавець) та фермерським господарством «Семеновод С.В.Н.» в особі голови Степового В.М. (далі-орендар) укладено договір оренди землі, загальною площею 147,32 га, що знаходиться на території Тарасівської сільської ради. Договір зареєстровано у Скадовському районному реєстраційному окрузі Херсонської регіональної філії центру ДЗК, про що здійснено запис у Державному реєстрі земель від 22 січня 2010 року за № 4АА001946-041072800001 та викласти його в наступній редакції:

Пункт « 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки, що становить 39510,75 грн. (тридцять дев'ять тисяч п'ятсот десять гривень сімдесят п'ять копійок) на рік».

Згідно з положеннями статті 83 Господарського кодексу України сторона, яка вважає за необхідне внести зміни до договору повинна надіслати пропозицію про це другій стороні за договором.

На виконання розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації № 117-д від 09.07.2014р. щодо забезпечення внесення змін до договорів оренди землі, яка потребує перегляду в частині збільшення розміру орендної плати з урахуванням річної суми платежу не менше трьох відсотків від нормативної грошової оцінки, відділом Держземагенства у Скадовському районі ФГ «Семеновод С.В.Н.» направлено лист повідомлення з пропозицією внесення відповідних змін до існуючого договору оренди земельної ділянки. Відповіді ФГ «Семеновод» або його заяви про згоду на вказану пропозицію до відділу не надходила.

Відповідно до ст.1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідне орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, іншими нормативно-правовими актами, а також договором оренди землі.

За приписами ст.ст.13-15 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України. Однією з істотних умов договору оренди земельної ділянки є строк дії договору.

Відповідно до ст. 31 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі припиняється у разі закінчення строку, на який його було укладено. Згідно ст. 34 Закону України «Про оренду землі» у разі припинення договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку. У разі невиконання орендарем обов'язку щодо умов повернення орендованої земельної ділянки орендар зобов'язаний відшкодувати орендодавцю завдані збитки.

В судовому засіданні встановлено, що відповідно до п.7 договору оренди землі від 08.12.2009р. договір складено терміном на 5 років з дня державної реєстрації. Після закінчення строку договору оренди земельної ділянки орендар має переважне право на поновлення договору на новий строк. У цьому випадку зацікавлена сторона повинна повідомити письмово другу сторону про бажання пролонгації договору на новий строк не пізніше, ніж за 60 днів до закінчення договору оренди. Аналогічний порядок продовження терміну дії договорів оренди встановлений також ст.33 Закону України «Про оренду землі».

Відповідно до п.8 договору оренди, договір втрачає чинність з моменту його припинення або розірвання.

В судовому засіданні відповідач повідомив, що у встановлений п. 7 договору оренди землі та ст.33 Закону України «Про оренду землі» не направляв орендодавцеві повідомлення про бажання пролонгації договору на новий строк та додаткової угоди про продовження строку оренди.

За таких обставин, згідно п.п.7,8 договору оренди землі та ст.ст. 33, 34 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі від 08 грудня 2009 року, укладений Скадовською районною державною адміністрацією фермерським господарством «Семеновод С.В.Н.» стосовно земельної ділянки загальною площею 147,32 га, що знаходиться на території Тарасівської сільської ради ( договір зареєстровано у Скадовському районному реєстраційному окрузі Херсонської регіональної філії центру ДЗК, про що здійснено запис у Державному реєстрі земель від 22 січня 2010 року за № 4АА001946-041072800001 ) припинив дію 22 січня 2015р.

Станом на день розгляду справи сторони не вчиняли дій, передбачених п.п.7,8 договору оренди землі та ст.ст. 33 Закону України «Про оренду землі» щодо продовження строку дії договору оренди від 08.12.2009р.

Отже, зазначений договір оренди землі припинився у зв'язку із закінчення строку, на який його було укладено.

Згідно ст. 34 Закону України «Про оренду землі» у разі припинення договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку. У разі невиконання орендарем обов'язку щодо умов повернення орендованої земельної ділянки орендар зобов'язаний відшкодувати орендодавцю завдані збитки.

За таких обставин позовна вимога прокурора про внесення змін до договору, строк дії якого припинився, задоволенню не підлягає.

Вступна та резолютивна частини рішення оголошені в судовому засіданні 24.02.2015р. після закінчення розгляду справи та перебування суду у нарадчій кімнаті.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 19,121 Конституції України, ст.20, 36-1 Закону України «Про прокуратуру», ст.93 Земельного кодексу України, ст.ст. 1,2,13-15,33,34 Закону України «Про оренду землі», ст.2, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

в и р і ш и в:

1. У задоволенні позову повністю відмовити.

2. Рішення надіслати сторонам та учасникам провадження.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Одеського апеляційного господарського суду через господарський суд Херсонської області шляхом подачі в 10-денний строк з дня підписання даного рішення, згідно ст. 93 ГПК України.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Повний текст рішення

виготовлено і підписано 02.03.2015р.

Суддя Т.Г. Пінтеліна

Джерело: ЄДРСР 42909561
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку