open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 922/2472/14
Моніторити
Постанова /07.05.2015/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /14.04.2015/ Вищий господарський суд України Постанова /23.02.2015/ Харківський апеляційний господарський суд Ухвала суду /04.02.2015/ Харківський апеляційний господарський суд Ухвала суду /08.12.2014/ Харківський апеляційний господарський суд Ухвала суду /12.11.2014/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /12.11.2014/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /06.11.2014/ Господарський суд Харківської області Рішення /09.10.2014/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /18.09.2014/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /18.08.2014/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /18.08.2014/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /04.08.2014/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /02.07.2014/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /20.06.2014/ Господарський суд Харківської області
emblem
Справа № 922/2472/14
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /07.05.2015/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /14.04.2015/ Вищий господарський суд України Постанова /23.02.2015/ Харківський апеляційний господарський суд Ухвала суду /04.02.2015/ Харківський апеляційний господарський суд Ухвала суду /08.12.2014/ Харківський апеляційний господарський суд Ухвала суду /12.11.2014/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /12.11.2014/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /06.11.2014/ Господарський суд Харківської області Рішення /09.10.2014/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /18.09.2014/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /18.08.2014/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /18.08.2014/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /04.08.2014/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /02.07.2014/ Господарський суд Харківської області Ухвала суду /20.06.2014/ Господарський суд Харківської області

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"23" лютого 2015 р. Справа № 922/2472/14

Колегія суддів у складі: головуючого судді Бородіної Л.І., судді, Гетьмана Р.А., судді Лакізи В.В.,

при секретарі Катренко І.С.

за участю представників сторін:

прокурор - Омельченко О.С. - посвідчення від 22.12.2014р. №030961;

від позивача -Горбань О.В. - за довіреністю від 21.07.2014р. № 2-юр;

від відповідача - Полухін А.В. - за довіреністю від 01.10.2014р. № 5196/01-25/09-14,

розглянувши апеляційну скаргу Акціонерного товариства «Утківське відгодівельне господарство», с. Утківка Харківської області (вх. № 4134Х/2)

на рішення господарського суду Харківської області від 09.10.2014р.

у справі № 922/2472/14

за позовом: Харківського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері, м. Харків в інтересах державі в особі Утківської селищної ради, с. Утківка в особі державної екологічної інспекції в Харківській області, м. Харків

до відповідача: Акціонерного товариства «Утківське відгодівельне господарство», с. Утківка

про стягнення коштів в розмірі 50983,64 грн.

ВСТАНОВИЛА:

Рішенням господарського суду Харківської області від 09.10.2014р. (головуючий суддя Аюпова Р.М., судді Жельне С.Ч., Шатерніков М.І.) позовні вимоги задоволено повністю; стягнуто з Акціонерного товариства "Утківське відгодівельне господарство" на користь місцевого бюджету Утківської селищної ради збитки, заподіяні державі внаслідок засмічення земельної ділянки, в розмірі 50983,64 грн.; стягнуто з Акціонерного товариства "Утківське відгодівельне господарство" на користь Державного бюджету України 1827,00 грн. судового збору.

Рішення місцевого господарського суду з посиланням на статті 1, 3,13,18 Земельного кодексу України, ст.ст.1, 17, 20, 33, 46, 55 Закону України «Про відходи», ст.ст. 17,68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст.ст. 9, 1166 Цивільного кодексу України,п.п.3.1-3.3, 3.4, 3.6 Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України 27.10.1997р. N 171 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 05.05.1998 р. за N 285/2725 (надалі - Методика), мотивовано доведеністю належними доказами факту засмічення землі відходами та обґрунтованістю нарахування шкоди, завданої державі порушенням природоохоронного законодавства.

Акціонерне товариство «Утківське відгодівельне господарство» з рішенням суду першої інстанції не погодилось та звернулось до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Харківської області від 09.10.2014 р. у справі №922/2472/14 та прийняти нове рішення, яким відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування доводів апеляційної скарги заявник вказує на те, що: по-перше, акт обстеження засмічення земельної ділянки від 17.01.2014р. №80/01-03 не є належним та допустимим доказом у справі, оскільки схема розташування нерухомого майна, яка відображена в акті, не відповідає розташуванню нерухомого майна згідно генерального плану (невірно відображено розміщення адміністративної будівлі та гаражів); по-друге, звалища №№1,2,4 не могли бути розміщені на відкритому ґрунті, оскільки грунт біля цеху деревообробки є насипним та утрамбованим, а площадка перед гаражем є заасфальтованою; по-третє, на земельній ділянці №1 було розміщено сіно для годування великої рогатої худоби; на земельній ділянці №2, яка розташована біля гаражів знаходилась кабіна від трактору та очищувально-ворушильний прилад, які використовуються у господарській діяльності товариства; на земельній ділянці №4 знаходились габаритні запчастини від трактору (кабіна та двигун), який ремонтувався біля гаражу; по-четверте, при розрахунку розміру завданої шкоди порушено вимоги п. 5.1 Методики, оскільки не встановлено факту засмічення земельної ділянки понад 6 місяців; по-п'яте, позивачем не доведено розміщення відходів на відкритому ґрунті.

У відзиві на апеляційну скаргу від 28.01.2015р. Державна екологічна інспекція у Харківській області заперечує проти вимог апеляційної скарги та просить рішення місцевого господарського суду Харківської області від 09.10.2014р. у справі №922/2472/14 залишити без змін як законне та обґрунтоване, апеляційну скаргу - без задоволення. При цьому зазначає, що факт засмічення земельної ділянки підтверджується актом перевірки №80/01-03, актом засмічення земельної ділянки №80/01-03засм, приписом №06-22-18 та матеріалами перевірки прокуратури. Крім того, зазначає, що встановлення факту засмічення є достатнім для відшкодування шкоди незалежно від того, призвело це чи може призвести до забруднення земельної ділянки. Також вказує на те, що згідно вимог чинного законодавства, факт усунення засмічення земельної ділянки не звільніє відповідача від відповідальності, оскільки ліквідація засмічення є обов'язком припинення правопорушення, а відшкодування збитків за засмічення землі передбачене приписами спеціального земельного та екологічного законодавства.

У додаткових поясненнях від 30.01.2015р. Державна екологічна інспекція у Харківській області зазначила, що під час перевірки при виявленні засмічення були визначені на місці обсяги засмічення відходами та інші показники, які необхідні для визначення шкоди, а не місце розташування будівель на підприємстві. Також, вказує на те, що відповідно до листа Держземагенства у Харківському районі Харківської області від 06.02.2014р. №296 середня нормативна грошова оцінка сільськогосподарських земель по АТ «Утківське відгодівле господарство » станом на 01.01.2014р. за 1га складає 21853,07грн. рілля, на підставі якої відповідно до п.4.7.2 Методики здійснено розрахунок збитків, однак листом від 18.03.2014р. Держземагенство у Харківському районі Харківської області, зазначило про помилкове надання нормативної грошової оцінки землі та категорії землі та вказало, що нормативно грошова оцінка 1кв.м станом на 01.01.2014р. становить 58,72грн. за категорією: землі житлової та громадської забудови (громадське призначення) (т.2,а.с.206).

Відповідач у своїх додаткових поясненнях від 10.02.2015р. зазначив, що позивачем, при проведенні перевірки визначено засмічення яке складає 33,26м3, проте, з території АТ «Утківське відгодівельне господарство» за період з моменту перевірки по червень 2014року спеціалізованою організацією «ВКП Служба замовника» вивезено лише 3м3 відходів. Крім того, зазначає, що відповідно до довідки Управління Держземагенства у Харківському районі Харківської області від 03.02.2014р. №145 та витягу з нормативної грошової оцінки землі №172, проводилась лише грошова оцінка сільськогосподарських угідь, які перебувають у користуванні відповідача, грошова оцінка земель під забудову та біля них не проводилась. Також звертає увагу на те, що основою для розрахунку розміру шкоди є нормативно грошова оцінка земельної ділянки, яка зазнала забруднення, довідку про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що зазнала забруднення надають територіальні органи спеціального уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань земельного ресурсу, однак позивачем такої довідки не надано, оскільки нормативна грошова оцінка земель, на яких, за твердженням позивача, було забруднення, не проводилась.

В судовому засіданні апеляційної інстанції представник апелянта підтримав вимоги апеляційної скарги та просив скасувати рішення господарського суду Харківської області від 09.10.2014р. у справі №922/2472/14 та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.

Представник позивача та прокурор заперечили проти вимог апеляційної скарги, вважають рішення господарського суду Харківської області від 09.10.2014р. у справі №922/2472/14 законним та обґрунтованим, а вимоги апеляційної скарги -безпідставними.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та прокурора, їх відповіді на запитання перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції обставин справи та доказів на їх підтвердження, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду встановила наступне.

Відповідно до наказу Державної екологічної інспекції у Харківській області від 16.01.2014р. №80/01-03 «Про здійснення позапланового заходу (перевірки) АТ «Утківське відгодівельне господарство» Державною екологічною інспекцією здійснено позапланову перевірку дотримання природоохоронного законодавства АТ «Утківське відгодівельне господарство» в термін з 17 січня до 28 січня 2014року.

За результатами проведеної перевірки складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами №80/01-03/06-11, у якому, зокрема, зазначено, що в ході перевірки при натуральному обстеженні було виявлено розміщення відходів металобрухту, скла, поліетилену, твердих побутових відходів на земельній ділянці без твердого покриття, що зафіксовано відповідним актом обстеження засміченої земельної ділянки (додається). Фотоматеріали додаються. Акт підписаний лише старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища (т.1,а.с.18-35,52).

В акті обстеження засміченої земельної ділянки від 17.01.2014р. зазначено, що проведено обстеження земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: Харківська область, Харківський район, с. Утківка, вул. Леніна, 78. Обстеження земельної ділянки проведено у зв'язку з засміченням її твердими побутовими відходами, склом, металобрухтом, побутовими відходами. Також зазначено, що за результатами обстеження було встановлено розміщення відходів скла, металобрухту, поліетилену, твердих побутових відходів на земельний ділянці без твердого покриття. Розміри звалищ становлять: 1) 4,7м*7,6м h 0,1м, 2) 2,8м*7м h 0,1м за металевим ангаром, 3) 5,5м*5,5 h 0,4м біля воріт та столярного обладнання, 4) 11м*2м h 0,7м біля гаражів. У акті не визначено площі засмічення, об'єму відходів, категорії земель та їх цільового призначення (т.1. а.с.61) .

З метою усунення порушень, виявлених під час здійснення позапланової перевірки старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища виданий припис від 03.02.2014р. №06-22-18, яким зобов'язано, зокрема, привести в санітарно-екологічний стан територію підприємства, а саме: ліквідувати смітники (т.1,а.с.56-59).

03.02.2014р. комісією у складі директора, головного економіста АТ «Утківське відгодівельне господарство», голови Утківської селищної ради та землевпорядника селищної ради складено акт обстеження земельної ділянки, у якому зазначено, що 03.02.2014р. вищезазначеними членами комісії проведено огляд земельної ділянки (господарського двору АТ «Утківське відгодівельне господарство»), на якій розташована адміністративна будівля АТ «Утківське відгодівельне господарство» (адреса: с. Утківка, вул. Леніна,78) та інші господарські будівлі (гаражі, ангари та інші нежитлові будівлі), загальна площа земельної ділянки, яка була оглянута комісією, складає 10,75га. За результатами проведеної перевірки встановлено, що на зазначеній земельній ділянці відсутні звалища побутових відходів, металобрухту, поліетилену, брухту, сміття та інших відходів. Даний акт підписаний директором, головним економістом АТ «Утківське відгодівельне господарство», головою Утківської селищної ради та землевпорядником селищної ради та скріплений печаткою відповідача (т.1,а.с.219).

21.02.2014р. Державною екологічною інспекцією у Харківській області на підставі проведеної перевірки та встановлення засмічення земельної ділянки, що є порушенням ст.17 Закону України «Про відходи» та ст.55 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», надіслано на адресу АТ «Утківське відгодівельне господарство» претензію №53 про відшкодування 382,03грн. заподіяної матеріальної шкоди, розрахованої у відповідності до Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства (т.1,а.с.37-38).

28.03.2014р. Державною екологічною інспекцією у Харківській області надіслано відповідачу зміни до претензії від 21.02.2014р. №53. у якій визначено розмір заподіяної матеріальної шкоди у сумі 50983,64грн. та зазначено, що проведеною Харківською міжрайонною прокуратурою з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері перевіркою встановлено невірне застосування пониженого коефіцієнту до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, у зв'язку з чим даний збиток перераховано із врахуванням даних відповідно до листа Управління Держземагенства у Харківській області від 11.03.2014р. №803 (т.1,а.с.39).

19.06.2014р. Харківський міжрайонний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави в особі Утківської селищної ради Харківського району Харківської області та Державної екологічної інспекції у Харківській області звернувся до господарського суду Харківської області з позовом до АТ «Утківське відгодівельне господарство» про стягнення з нього шкоди, завданої засміченням земельної ділянки, на суму 50983,64грн. (т.1,а.с.2-11).

09.10.2014р. місцевим господарським судом прийнято оскаржуване рішення з підстав, викладених вище (т.2,а.с.113-120).

Перевіривши матеріали справи, правильність їх юридичної оцінки та застосування місцевим господарським судом норм законодавства, апеляційний суд дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Предметом позову є стягнення шкоди, заподіяної засміченням земельної ділянки.

Статтею 96 Земельного кодексу України на землекористувачів покладено обов'язок додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля.

Відповідно до статті 35 Закону України "Про охорону земель" власники і землекористувачі при здійсненні господарської діяльності зобов'язані, зокрема, дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України, проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів, забезпечувати захист земель, у тому числі, від засмічення.

Згідно із статтею 1 Закону України "Про відходи" будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення, є відходами.

Вимоги щодо зберігання та видалення відходів встановлені статтею 33 Закону України "Про відходи". Так, згідно з приписами частини 4 статті 33 Закону України "Про відходи" зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання.

Відповідно до частини 7 статті 33 Закону України "Про відходи" забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів, у тому числі побутових у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно-заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об'єктів, у інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людини. Захоронення відходів у надрах допускається у виняткових випадках за результатами спеціальних досліджень з дотриманням стандартів, норм і правил, передбачених законодавством України.

Частиною 2 статті 46 Закону України "Про охорону земель" на підприємства, установи, організації, а також громадян, діяльність яких пов'язана з накопиченням відходів, покладено обов'язок забезпечувати своєчасне вивезення відходів на спеціальні об'єкти, що використовуються для їх збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення.

Заборону ведення будь-якої господарської діяльності, пов'язаної з утворенням відходів, без одержання від спеціально уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами лімітів на обсяги утворення та розміщення відходів закріплено нормами статті 32 Закону України "Про відходи".

Відповідно до частини 1 статті 17 Закону України «Про відходи» суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані: запобігати утворенню та зменшувати обсяги утворення відходів; не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях.

Стаття 43 Закону України "Про відходи" закріплює, що підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про відходи, в порядку і розмірах, встановлених законодавством України.

Згідно з статтею 56 Закону України "Про охорону земель" юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом. Застосування заходів дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування шкоди, заподіяної земельним ресурсам. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.

У відповідності до приписів статей 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.

Загальне положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди визначено у статті 1166 ЦК України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування шкоди, потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення: протиправна поведінка, шкода, причинний зв'язок між протиправною поведінкою та шкодою, вина, і за відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає.

Підставою для звернення прокурора з позовом стало вчинення АТ «Утківське відгодівельне господарство» правопорушення (засмічення землі), зафіксованого у складеному інспектором акті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами № 80/01-03/06-11.

Відповідно до пункту 3.3 Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України 27.10.1997р. N171 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 05.05.1998 р. за N 285/2725 факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель.

Відповідно до пунктів 4.9, 4.13, 4.20 Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання природоохоронного законодавства, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №464 від 10.09.2008р., державний інспектор проводить перевірку об'єкта в присутності керівника господарювання або уповноважених ним осіб. За результатами проведеної планової або позапланової перевірки, в тому числі спільно з іншими органами державного нагляду (контролю) державним інспектором складається уніфікований акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства, що містить перелік питань для здійснення планових заходів державного нагляду (контролю), залежно від ресурсу, що перевірявся. В останній день перевірки два примірники акта перевірки підписуються державними інспекторами, які проводили перевірку, і всіма членами комісії (якщо перевірка проводилась комісією), керівником або уповноваженою особою суб'єкта господарювання. Якщо суб'єкт господарювання не погодився з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб'єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід'ємною частиною акта перевірки. У разі відмови суб'єкта господарювання підписати акт, про це зазначається в акті перевірки.

Акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами №80/01-03/06-11 підписаний старшим держінспектором з охорони навколишнього природного середовища, та не містить відомостей про присутніх при перевірці посадових осіб суб'єкта господарювання, а також відомостей про їх відмову від підписання акту.

З акту перевірки неможливо встановити чи проводилась перевірка за участю уповноваженої особи суб'єкта господарювання АТ «Утківське відгодівельне господарство».

У п.1.4 Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання природоохоронного законодавства зазначено, що акт перевірки це - документ, який є, зокрема, носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та його дотримання.

В акті перевірки зазначено, що в ході перевірки при натуральному обстеженні було виявлено розміщення відходів металобрухту, скла, поліетилену, твердих побутових відходів на земельній ділянці без твердого покриття, що зафіксовано відповідним актом обстеження засміченої земельної ділянки (додається). Фотоматеріали додаються. (т.1,а.с.18-32).

У акті обстеження засміченої ділянки від 17.01.2014р. зазначено, що проведено обстеження земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: Харківська область, Харківський район, с. Утківка, вул. Леніна, 78. Обстеження земельної ділянки проведено у зв'язку з засміченням її твердими побутовими відходами, склом, металобрухтом, побутовими відходами. Також зазначено, що за результатами обстеження було встановлено розміщення відходів скла, металобрухту, поліетилену, твердих побутових відходів на земельний ділянці без твердого покриття. Розміри звалищ становлять 1) 4,7м*7,6м h 0,1м, 2) 2,8м*7м h 0,1м за металевим ангаром, 3) 5,5м*5,5 h 0,4м біля воріт та столярного обладнання, 4) 11м*2м h 0,7м біля гаражів. У акті не визначено площі засмічення, об'єму відходів, категорії земель та цільового їх призначення.

Проте, з рішення Виконавчого комітету Утківської селищної ради Харківського району Харківської області від 17.02.2010р. «Про присвоєння поштових адрес об'єктам АТ «Утківське відгодівельне господарство» вбачається, що гаражі знаходяться за адресою: вул. Леніна, 78-ж.

Також зі схеми, зображеної в акті обстеження засміченої земельної ділянки вбачається, що засмічення виявлено біля ангару, однак ангар розміщений за адресою: Леніна, 78-м, а за адресою: Леніна, 78 розташована адміністративна будівля, біля якої, згідно схеми не виявлено жодного звалища засмічення.

Таким чином, з акту обстеження засмічення земельної ділянки неможливо встановити, де саме виявлено засмічення та чи було воно на відкритому ґрунті.

Крім того, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду зазначає, що судом апеляційної інстанції неодноразово витребовувались у Державної екологічної інспекції Харківської області фотоматеріали, які зазначені в якості додатку до акту обстеження земельної ділянки. Однак, фотоматеріали суду апеляційної інстанції надані не були, а додані до матеріалів справи зображення не можна вважати належним доказом у справі в підтвердження факту засмічення земельної ділянки АТ «Утківське відгодівельне господарство», оскільки з них неможливо встановити дату та місце їх здійснення. Також, вони не засвідчені належним чином та з них не вбачається, що вони є додатком до акта обстеження земельної ділянки.

За таких обставин, відомості, зазначені в акті обстеження засміченої земельної ділянки, не відповідають схемі зображення у цьому акті та не підтверджуються фотоматеріалами, про які вказано у акті перевірки №80/01-03/06-11.

Враховуючи викладене, акт обстеження засміченої земельної ділянки від 17.01.2014р. не може бути належним доказом в підтвердження факту засмічення земельної ділянки АТ «Утківське відгодівельне господарство», яка знаходиться за адресою: вул. Леніна, 78, с. Утківка.

Крім того, згідно з актом обстеження земельної ділянки від 03.02.2014р., складеним за участю директора та головного економіста АТ «Утківське відгодівельне господарство», голови Утківської селищної ради та землевпорядника селищної ради, на земельній ділянці (господарського двору АТ «Утківське відгодівельне господарство»), на якій розташована адміністративна будівля (вул. Леніна, 78) та інші господарські будівлі (гаражі, ангари та інші нежитлові будівлі), загальною площею 10,750га, відсутні звалища побутових відходів, металобрухту, поліетилену, брухту, сміття та інших твердих відходів (т.1,а.с.219).

А згідно акту наданих послуг від 31.07.2014р. №РН-00000067 за лютий, квітень та червень 2014року з АТ «Утківське відгодівельне господарство» ВКП «Служба замовника» було вивезено лише 3куб.м твердих побутових відходів (т.1,а.с.220).

Пунктом "а" частини 1 статті 42 Закону України "Про відходи" встановлено, що особи, винні в порушенні законодавства про відходи, несуть зокрема цивільну відповідальність за порушення встановленого порядку поводження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров'я людини та економічних збитків.

Згідно з пунктом 3.2 Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища.

Позивачем в судовому засіданні суду апеляційної інстанції не доведено, факту розміщення на земельній ділянці відповідача сторонніх предметів і матеріалів, а також того, що таке розміщення призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища.

Крім того, суд апеляційної інстанції зазначає, що відповідно до пунктів 5.1,5.2 Методики розміри шкоди обчислюються уповноваженими особами, що здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства, на основі актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт засмічення земель, протягом шести місяців з дня виявлення порушення. Основою розрахунків розміру шкоди від засмічення земель є нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що засмічена.

Довідку про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що зазнала засмічення, надають територіальні органи спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Грошова оцінка земель, по яких не проведено її визначення, здійснюється за підпунктом 4.7.1 цієї Методики (п.5.6,5.6.1 Методики).

Згідно перерахунку шкоди, заподіяної державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства, зумовленої засміченням земельних ресурсів відходами, від 28.03.2014р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки (яка знаходиться за адресою: Харківська область, Харківський район с. Утківка. вул. Леніна, 78) за довідкою управління Держземагенства у Харківському районі Харківської області становить 58,72грн.

Проте, матеріали справи не містять довідки про нормативно грошову оцінку земельної ділянки, а у витязі з нормативної грошової оцінки земель від 30.01.2014р. №172 зазначено, що АТ «Утківське відгодівельне господарство», яке розташоване за адресою: с. Утківка, вул. Леніна, 78 Харківського району знаходиться на території Утківської селищної ради (за межами населеного пункту) Харківського району Харківської області, нормативно грошова оцінка земельної ділянки під забудовою ----, сільськогосподарські угіддя: рілля, пасовища, сіножатті. Нормативно грошова оцінка 1га сільськогосподарських угідь, станом на 01.01.2014р. становить 21853,07грн. - рілля; 3328грн. - сіножаті, 2732,80грн. - пасовища (т.1,а.с.103).

У листі Управління Держземагенства у Харківському районі Харківської області від 11.03.2014р. №803 зазначено, що за адресою: сел. Утківка, вул. Леніна, 78 розташована контора підприємства та на зазначену земельну ділянку в Управлінні відсутні правовстановлюючі документи. За даними технічної документації з нормативної грошової оцінки земель сел. Утківка нормативно грошова оцінка 1 кв.м ділянки по вул. Леніна, 78 складає: 58,72грн. за 1 кв.м станом на 01.01.2014р. за категорією земель житлової та громадської забудови (громадське призначення) (т.1,а.с.212).

Проте, листом від 04.02.2014р. №296 Управління Держземагенства у Харківському районі Харківської області підтвердило інформацію, визначену у витязі з нормативної грошової оцінки земель від 30.01.2014р. №172, про те, що АТ «Утківське відгодівельне господарство» розташовано на території Утківської селищної ради за межами населеного пункту, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення (т.2, а.с.213).

Як зазначалось вище, згідно акту обстеження засміченої земельної ділянки від 17.01.2014р. біля адміністративної будівлі, яка розташована за адресою: Леніна, 78 інспектором відходів не виявлено. Категорію та цільове призначення інших земель, які перебувають у користуванні АТ «Утківське відгодівельне господарство», Державною екологічною інспекцією у Харківській області не визначено, а отже розрахунок завданих збитків здійснений з порушенням вимог Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.1997р. N171 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 05.05.1998 р. за N 285/2725 .

У пункті 2 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012р. № 6 «Про судове рішення» зазначено, що рішення господарського суду має ґрунтуватись на повному з'ясуванні такого: чи мали місце обставини, на які посилаються особи, що беруть участь у процесі, та якими доказами вони підтверджуються; чи не виявлено у процесі розгляду справи інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин; яка правова кваліфікація відносин сторін, виходячи з фактів, установлених у процесі розгляду справи, та яка правова норма підлягає застосуванню для вирішення спору.

За таких обставин, місцевим господарським судом не в повній мірі досліджені та встановлені всі обставини справи, що призвело до прийняття необґрунтованого рішення.

Крім того, суд першої інстанції дійшов до передчасного висновку про те, що акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 17.01.2014р. №80/01-03/06-11 є чинним, оскільки не оскаржений в установленому законом порядку. Суд апеляційної інстанції зазначає, що відповідно до вимог чинного законодавства акт перевірки не є рішенням суб'єкта владних повноважень та не зумовлює будь-яких прав та обов'язків для осіб, робота яких перевіряється, а тому його висновки не можуть бути предметом спору. Акт перевірки є носієм доказової інформації про виявлені контролюючим органом порушення вимог законодавства суб'єкта господарювання, документом, на підставі якого приймається рішення контролюючого органу, а тому оцінка акта може бути надана судом при вирішенні спору щодо оскарження рішення, прийнятого на підставі такого акту.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду України від 17.07.2014р. у справі №К/9991/61101/12.

Таким чином, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду вважає доводи, викладені в апеляційній скарзі, обґрунтованими, апеляційну скаргу АТ "Утківське відгодівле господарство" - такою, що підлягає до задоволення. Рішення господарського суду Харківської області від 09.10.2014р. у справі №922/2472/14 слід скасувати, як таке, що прийняте з неповним з'ясуванням всіх обставин справи та з порушенням норм матеріального права і процесуального права та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.

Керуючись ст.ст. 49, 99, 101, п.2 ст.103, п.4 ч.1 ст.104, ст.105 Господарського процесуального кодексу України, Харківський апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ :

1. Апеляційну скаргу Акціонерного товариства «Утківське відгодівельне господарство», с. Утківка Харківської області задовольнити.

2. Рішення господарського суду Харківської області від 09.10.2014р. у справі №922/2472/14 скасувати.

3. В задоволенні позову відмовити.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена протягом двадцяти днів до Вищого господарського суду України.

Повний текст постанови складений 02.03.2015р.

Головуючий суддя Бородіна Л.І.

Суддя Гетьман Р.А

Суддя Лакіза В.В.

Джерело: ЄДРСР 42909382
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку