open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

05 грудня 2014 року № 826/12628/14

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі колегії суддів:

головуючого судді Шейко Т.І.

суддів Кармазіна О.А.

Катющенка В.П.

розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТенгизТрансГаз" до третя особаДержавної адміністрації залізничного транспорту України (Укрзалізниця), Державного підприємства "Донецька залізниця" Державна інспекція України з безпеки на наземному транспортіпровизнання дій протиправними, зобов'язання вчинити дії,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ТенгизТрансГаз" звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом, в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Державного підприємства "Донецька залізниця", що виявилася у незабезпеченні зберігання вагону-цистерни № 76681451 (27) (власник ТОВ "Тексолтранс", Республіка Казахстан), його деталей, залишків та приналежностей, до завершення службового розслідування причин та обставин катастрофи, що сталася 02.02.2014 з вантажним поїздом №3161 на 371-ому км непарного перегону Удачна - Межова Донецької залізниці;

- визнати протиправними дії Державної адміністрації залізничного транспорту України (Укрзалізниці) щодо встановлення причин сходу вагонів-цистерн №№ 76681451, 76681345, 58200908, 57895088, 76675602, 58104055, 76676147, 57709156, 50512623, 57787624, 57869521, 57844060, 57869695, 57888547, 57885915, 57727968, 76678531, 76676345, 76681303, 76686088, 57871451, 76646553, 57807893, 57781312, 58208489, 58206160 вантажного поїзду № 3161 (з 15-го по 40-ий вагон по ходу руху поїзда);

- визнати протиправним та скасувати рішення Державної адміністрації залізничного транспорту України (Укрзалізниці), оформлене пунктом 6 протоколу від 12.03.2014 за № 143-1-17/8 оперативної наради з розбору причин та наслідків катастрофи вантажного поїзда №3161 на 371-ому км непарного перегону Удачна - Межова Донецької залізниці, щодо встановлення особи, відповідальної за схід вагонів-цистерн №№ 76681451, 76681345,58200908, 57895088, 76675602, 58104055, 76676147, 57709156, 50512623, 57787624, 57869521, 57844060, 57869695, 57888547, 57885915, 57727968, 76678531, 76676345, 76681303, 76686088, 57871451, 76646553, 57807893, 57781312, 58208489, 58206160 вантажного поїзду № 3161 (з 15-го по 40-ий вагон по ходу руху поїзда).

Позов мотивований тим, що під час проведення службового розслідування катастрофи, яка сталася 02.02.2014 о 5 год. 45 хв. на 371-ому км непарного перегону Удачна - Межова Донецької залізниці з вантажним поїздом №3161, та оформлення його результатів, Державною адміністрацією залізничного транспорту України та Державним підприємством "Донецька залізниця" допущено чисельні порушення законодавства, яке визначає порядок проведення розслідування транспортних пригод на залізниці, що призвело до безпідставного визнання Товариства з обмеженою відповідальністю "ТенгизТрансГаз" винним у зазначеній транспортній пригоді та покладення на товариство відповідальності за вказану транспортну пригоду.

Так, на думку позивача, в порушення вимог пункту 6.15 Положення про систему управління безпекою руху поїздів у Державній адміністрації залізничного транспорту України Державним підприємством "Донецька залізниця" не було забезпечено зберігання вагону-цистерни №76681451 (27), який приймав участь у сході потяга, протягом усього терміну службового розслідування, в зв'язку з чим службове розслідування проведено неповно та не об'єктивно, а також без урахування окремої думки осіб, які брали участь у вказаному службовому розслідуванні, щодо причин сходу потяга №3161.

Також, за висновком позивача, в порушення вимог пункту 6.15 Положення про систему управління безпекою руху поїздів у Державній адміністрації залізничного транспорту України Державне підприємство "Донецька залізниця" не мало повноважень щодо прийняття рішення про класифікацію та причини транспортної пригоди, яка сталася 02.02.2014 о 5 год. 45 хв. на 371-ому км непарного перегону Удачна - Межова Донецької залізниці з вантажним поїздом №3161, оскільки прийняття такого рішення є компетенцією Головного ревізора, яким Державне підприємство "Донецька залізниця" та/або його співробітники не є.

Крім того, на думку позивача, до компетенції Державного підприємства "Донецька залізниця" та/або Головного ревізора не віднесено покладення відповідальності за транспортну пригоду на залізниці на яку-небудь особу, відповідно в акті службового розслідування неправомірно вказано про покладення відповідальності за транспортну пригоду, яка сталася 02.02.2014 о 5 год. 45 хв. на 371-ому км непарного перегону Удачна - Межова Донецької залізниці з вантажним поїздом №3161, на Товариство з обмеженою відповідальністю "ТенгизТрансГаз", що також було в подальшому продубльовано Державною адміністрацією залізничного транспорту України в протоколі оперативної наради Укразалізниці від 12.03.2014 за № 143-1-17/8 з розбору причин та наслідків катастрофи вантажного поїзда №3161 на 371-ому км непарного перегону Удачна - Межова Донецької залізниці 02.02.2014.

Представник позивача у судовому засіданні позов підтримав, просив задовольнити позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві та додаткових письмових поясненнях.

Представники відповідача - Державної адміністрації залізничного транспорту України у судовому засіданні проти позову заперечили, подали письмові пояснення в яких зазначено про дотримання відповідачами вимог нормативних актів, в тому числі, Інструкції про порядок службового розслідування транспортних подій на залізницях України, затвердженої наказом Міністерства транспорту України від 16.10.2003 №801, під час службового розслідування транспортної пригоди, яка сталася 02.02.2014 о 5 год. 45 хв. на 371-ому км непарного перегону Удачна - Межова Донецької залізниці з вантажним поїздом №3161, оскільки рішення про термін зберігання доказів, які можуть мати значення при з'ясуванні причин транспортної події, приймаються першими керівниками залізниць за погодженням з Головним управлінням безпеки руху та екології і з відповідними органами прокуратури. Тому, комісією з розслідування транспортної події після з'ясування причин, огляду та проведеного ремонту, вагони №76681451 та №58206160 (перший та останній, що були в сході) відправлені за призначенням. Решта вагонів заарештовані та зберігаються як речові докази на відповідальному збереженні у вагонному депо Красноармійськ Донецької залізниці у кримінальному провадженні №120140900000001.

Також у письмових поясненнях зазначено, що відповідно до вимог пункту 1.7 Інструкції про порядок службового розслідування транспортних подій на залізницях України рішення щодо остаточної класифікації та причин транспортних подій приймається начальником Головного управління безпеки руху та екології - Головним ревізором з безпеки руху поїздів і автотранспорту Укрзалізниці, водночас, у технічному висновку щодо класифікації транспортної події зазначена лише причина транспортної події.

Крім того, висновок Державної адміністрації залізничного транспорту України щодо причин транспортної події, яка сталась 02.02.2014 о 5 год. 45 хв. на 371-ому км непарного перегону Удачна - Межова Донецької залізниці з вантажним поїздом №3161, було складено після висновку Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту ім. академіка В.Лазаряна.

Відповідач - Державне підприємство "Донецька залізниця" участі повноважного представника у судовому розгляді справи не забезпечив, про час, дату та місце проведення судових засідань повідомлявся належним чином шляхом розміщення відповідного оголошення на офіційному сайті Окружного адміністративного суду міста Києва.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів - Державна інспекція України з безпеки на наземному транспорті участі повноважного представника у судовому розгляді справи не забезпечила, подала письмове клопотання про розгляд справи за відсутності її представника та на підставі наявних у справі доказів.

В зв'язку з неявкою у судове засідання належним чином повідомлених відповідача та третьої особи, на підставі частин четвертої, шостої статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України суд продовжив розглядати справу на підставі наявних у ній доказів та в письмовому провадженні.

Як убачається з матеріалів справи та не заперечувалось під час судового розгляду представниками сторін, 02.02.2014 о 5 год. 45 хв. на 371-ому км непарного перегону Удачна - Межова Донецької залізниці з вантажним поїздом №3161 трапилась транспортна подія в результаті якої сталося сходження з рейок 26 вагонів-цистерн №№ 76681451, 76681345, 58200908, 57895088, 76675602, 58104055, 76676147, 57709156, 50512623, 57787624, 57869521, 57844060, 57869695, 57888547, 57885915, 57727968, 76678531, 76676345, 76681303, 76686088, 57871451, 76646553, 57807893, 57781312, 58208489, 58206160 (з 15-го по 40-ий вагон по ходу руху поїзда).

Наказом генерального директора Державної адміністрації залізничного транспорту України від 06.02.2014 №035-Ц/од "Про утворення комісії зі службового розслідування обставин та причин транспортної події" для службового розслідування причин та обставин катастрофи з поїздом №3161, що сталася 02.02.2014 на 371 км перегону Удачна - Межова Донецької залізниці утворено комісію Укрзалізниці.

За наслідками службового розслідування катастрофи начальником Державного підприємства "Донецька залізниця" 18.02.2014 затверджено акт службового розслідування катастрофи, пунктом 5 якого встановлено, що при обстеженні вагонів виявлено, що у вагоні №57869695, власність ТОВ "ТенгизТрансГаз", приналежність КЗХ ж.д., знаходилась колісна пара №0060-22089-88, яка мала зсув правого колеса до центра вісі. Ця несправність призвела до зміни динаміки руху колісної пари, появі додаткових сил у роботі вузла "колесо-рейка", і як наслідок, сходу вагону №57869695 з рейкової колії. Таким чином, до причини сходу з рейок групи вагонів в поїзді №3161 на перегоні Удачна - Межова призвів технічний стан колісної пари №0060-22089-88, сформованої (клеймо 1297) ТОВ "ВКМ Старий Оскол", Російська Федерація, яка експлуатувалась під вагоном №57869695, власником якого є ТОВ "ТенгизТрансГаз", республіка Казахстан, та якому виконаний капітальний ремонт 28.08.2012 підприємством (клеймо 726) ТОВ "Ак-Жайык-7", республіка Казахстан. Транспортну подію класифікувати як катастрофа, відповідно до наказу Міністерства інфраструктури України від 12.01.2012 №12 "Про затвердження Положення про класифікацію транспортних подій на залізницях України", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 26.01.2012 за №117/20430, відповідальність за яку покласти на власника вагону №57869695 ТОВ "ТенгизТрансГаз", республіка Казахстан.

Головним управлінням безпеки руху Державної адміністрації залізничного транспорту України зроблено технічний висновок від 26.02.2014 №ЦРБ-39/75, згідно з яким транспортну подію з поїздом №3161 на перегоні Удачна - Межова Донецької залізниці 02.02.2014, внаслідок якої зійшло 26 вагонів-цистерн (№№ 76681451, 76681345, 58200908, 57895088, 76675602, 58104055, 76676147, 57709156, 50512623, 57787624, 57869521, 57844060, 57869695, 57888547, 57885915, 57727968, 76678531, 76676345, 76681303, 76686088, 57871451, 76646553, 57807893, 57781312, 58208489, 58206160) з подальшим виникненням пожежі і серії вибухів, в результаті яких фрагменти вагонів були розкидані в радіусі до 250 метрів від епіцентру, класифіковано як катастрофу та обліковано за власником вагону №57869695 ТОВ "ТенгізТрансГаз", Республіка Казахстан.

Державною адміністрацією залізничного транспорту України проведено оперативну нараду з розбору причин і наслідків катастрофи з вантажним поїздом №3161 на перегоні Удачна - Межова Донецької залізниці 02.02.2014, за результатами якої складено протокол від 12.03.2014 №143-1-17/8. Так нарадою постановлено, зокрема: встановити, що найбільш імовірною причиною сходу 26 вагонів поїзда №3161 з подальшим виникненням пожежі та серії вибухів є зсув правого колеса №266533 до центру вісі колісної пари №0060-22089-88 цистерни №57869695, власник ТОВ "ТенгизТрансГаз", Республіка Казахстан (пункт 2 протоколу); вину за катастрофу покласти на власника вагону №57869695 ТОВ "ТенгизТрансГаз", Республіка Казахстан, яке порушило статтю 16 Закону України "Про транспорт", статтю 11 Закону України "Про залізничний транспорт", п. 9.1, 9.4, 9.12 "Правил технічної експлуатації залізниць України", затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.12.1996 №411, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 25.02.1997 за №50/1854, та статті 68 Статуту залізниць України.

Вирішуючи спір суд виходить з наступного.

Основні правові, економічні та організаційні засади діяльності залізничного транспорту загального користування, його роль в економіці і соціальній сфері України, його відносини з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, іншими видами транспорту, пасажирами, відправниками та одержувачами вантажів, багажу, вантажобагажу і пошти з урахуванням специфіки функціонування цього виду транспорту як єдиного виробничо-технологічного комплексу, визначаються, зокрема, Законом України "Про залізничний транспорт" від 04.07.1996 №273/96-ВР.

Відповідно до статті 11 зазначеного Закону безпека руху поїздів - комплекс організаційних і технічних заходів, спрямованих на забезпечення безаварійної роботи та утримання в постійній справності залізничних споруд, колій, рухомого складу, обладнання, механізмів і пристроїв (частина друга). Державний нагляд за безпекою руху поїздів на залізничному транспорті України здійснюють центральний орган виконавчої влади в галузі транспорту, Укрзалізниця та їх органи на місцях у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (частина п'ята).

Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.1997 №204 "Про затвердження Порядку здійснення нагляду за забезпеченням безпеки руху на транспорті" затверджено Порядок здійснення нагляду за забезпеченням безпеки руху на транспорті, який регулює, в тому числі, питання нагляду за додержанням підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності нормативних актів щодо безпеки руху на залізничному транспорті.

Пунктом 2 вказаного Порядку встановлено, що нагляд здійснюється за видами транспорту Мінінфраструктури, Державіаслужбою, Укртрансінспекцією, Укрморрічінспекцією та Укрзалізницею у взаємодії з іншими державними органами.

Згідно з пунктом 3 Порядку органи, на які покладаються функції нагляду за забезпеченням безпеки руху транспортних засобів: беруть участь у службовому розслідуванні обставин і причин катастроф, аварій та подій на транспорті (абзац четвертий); ведуть облік та здійснюють аналіз причин катастроф, аварій, подій, розробляють і контролюють виконання профілактичних заходів щодо їх попередження (абзац п'ятий).

Відповідно до пункту 6 зазначеного Порядку рішення органів, на які покладаються функції здійснення нагляду за забезпеченням безпеки руху транспортних засобів, можуть бути оскаржені в порядку, встановленому законодавством.

Згідно з Положенням про Державну адміністрацію залізничного транспорту України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.02.1996 №262 "Про затвердження Положення про Державну адміністрацію залізничного транспорту України", Державна адміністрація залізничного транспорту (Укрзалізниця) є органом управління залізничним транспортом загального користування, підвідомчим Мінінфраструктури. До сфери управління Укрзалізниці входять Донецька, Львівська, Одеська, Південна, Південно-Західна та Придніпровська залізниці, а також інші об'єднання, підприємства, установи і організації залізничного транспорту за переліком, визначеним Мінінфраструктури (абзаци перший другий пункту 1). Укрзалізниця відповідно до покладених на неї завдань вживає заходів для забезпечення безпеки руху поїздів, розслідує причини аварій, розробляє норми безпеки руху відповідно до вимог міжнародних стандартів і законодавства України (підпункт 8 пункту 4).

Аналіз наведених вище положень нормативно-правових актів дає підстави для висновку, що Державна адміністрація залізничного транспорту України, зокрема, в частині, що стосується забезпечення безпеки руху поїздів, розслідування причин транспортних подій на залізниці, має всі ознаки суб'єкта владних повноважень в розумінні пункту 7 частини першої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України, відтак рішення, дії чи бездіяльність Державної адміністрації залізничного транспорту України в цій частині можуть бути оскаржені до адміністративних судів.

Як уже зазначалось, судом встановлено та не заперечувалось представниками сторін, що 02.02.2014 о 5 год. 45 хв. на 371-ому км непарного перегону Удачна - Межова Донецької залізниці з вантажним поїздом №3161 трапилась транспортна подія, в результаті якої сталося сходження з рейок 26 вагонів-цистерн №№ 76681451, 76681345, 58200908, 57895088, 76675602, 58104055, 76676147, 57709156, 50512623, 57787624, 57869521, 57844060, 57869695, 57888547, 57885915, 57727968, 76678531, 76676345, 76681303, 76686088, 57871451, 76646553, 57807893, 57781312, 58208489, 58206160 (з 15-го по 40-ий вагон по ходу руху поїзда).

Також, сторонами не заперечувалось, що власником вагону №57869695 є ТОВ "ТенгизТрансГаз", Республіка Казахстан.

Порядок розслідування транспортних подій на залізниці визначається Положенням про систему управління безпекою руху поїздів у Державній адміністрації залізничного транспорту України, затвердженим наказом Міністерства інфраструктури України від 01.04.2011 №27 "Про затвердження Положення про систему управління безпекою руху поїздів у Державній адміністрації залізничного транспорту України", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 17.06.2011 за №729/19467, а також Інструкцією про порядок службового розслідування транспортних подій на залізницях України, затвердженою наказом Міністерства транспорту України від 16.10.2003 № 801.

Відповідно до пункту 6.1 Положення про систему управління безпекою руху поїздів у Державній адміністрації залізничного транспорту України транспортні події, які залежно від наслідків класифікують як катастрофи, аварії, серйозні інциденти, інциденти, підлягають розслідуванню. Розслідування проводить комісія, утворена наказом керівника органу, що його проводить.

Згідно з пунктом 6.2 зазначеного Положення персональний склад комісії, строки проведення розслідування, дії працівників, які беруть участь у розслідуванні, порядок оформлення результатів, терміни та порядок подання матеріалів визначаються розпорядчим документом.

Пунктом 6.3 Положення про систему управління безпекою руху поїздів у Державній адміністрації залізничного транспорту України встановлено, що Державна адміністрація залізничного транспорту України проводить розслідування обставин причин аварій (катастроф). Розслідування катастроф, аварій очолює генеральний директор Укрзалізниці або особа, що виконує його обов'язки (якщо інше не встановлено окремим розпорядчим документом). Для розслідування катастроф та аварій наказом генерального директора Укрзалізниці призначається комісія. До її складу залучають заступників генерального директора, начальника Головного управління безпеки руху та екології - Головного ревізора з безпеки руху поїздів і автотранспорту Укрзалізниці, начальників головних управлінь, управлінь або їх заступників, начальника залізниці, головного ревізора з безпеки руху поїздів і автотранспорту залізниці, відповідних ревізорів із безпеки руху поїздів Укрзалізниці, залізниці та дільниці залізниці, начальників структурних підрозділів залізниці. Під час розслідування катастроф та аварій комісія в обов'язковому порядку вивчає технічні, організаційні та психофізіологічні (людські) причини. Катастрофи та аварії розслідуються за місцем їх скоєння (абзаци перший-п'ятий).

Аналогічні положення містяться також і в Інструкції про порядок службового розслідування транспортних подій на залізницях України

Як убачається з наказу генерального директора Державної адміністрації залізничного транспорту України від 06.02.2014 №035-Ц/од "Про утворення комісії зі службового розслідування обставин та причин транспортної події" для службового розслідування причин та обставин катастрофи з поїздом №3161, що сталася 02.02.2014 на 371 км перегону Удачна - Межова Донецької залізниці утворено комісію Укрзалізниці під головуванням першого заступника генерального директора Жураківського В.О. у складі начальника Донецької залізниці Рогова М.В. - заступник голови Комісії, начальника Головного управління безпеки руху Рагуліна П.В. - заступник голови Комісії, членів комісії: Юрковського Є.Ю. - начальник Головного управління колійного господарства; Кутішенка О.В. - начальник Головного управління вагонного господарства; Максимчука В.Ф. - начальник Головного управління електрифікації та електропостачання; Поети М.В. - перший заступник начальника Головного управління автоматики, телемеханіки та зв'язку; Батюшина І.Є. - заступник начальника Головного управління локомотивного господарства - начальник виробничого управління; Бондара А.І. - заступник начальника Головного комерційного управління - начальник Управління контролю; Вінничука О.М. - перший заступник начальника Головного управління колійного господарства; Кучера Б.В. - заступник начальника Головного управління вагонного господарства з безпеки та якості; Онісімчука С.О. - ревізор з безпеки руху відділу нагляду та контролю з питань безпеки руху Головного управління безпеки руху; Штойки В.А. - ревізор з безпеки руху відділу нагляду та контролю з питань безпеки руху Головного управління безпеки руху; Фещенка Д.І. - помічник начальника Головного управління локомотивного господарства з безпеки руху та екології.

Таким чином склад комісії зі службового розслідування обставин та причин катастрофи з поїздом №3161, що сталася 02.02.2014 на 371 км перегону Удачна - Межова Донецької залізниці, відповідає вимогам пункту 6.3 Положення про систему управління безпекою руху поїздів у Державній адміністрації залізничного транспорту України.

Відповідно до пункту 6.6 Положення про систему управління безпекою руху поїздів у Державній адміністрації залізничного транспорту України у службовому розслідуванні причин і обставин транспортних подій зобов'язані брати участь як представники залізниці, у межах якої сталася транспортна подія, так і представники залізниць і підприємств, працівники яких причетні до цих подій. Повідомлення причетним до транспортної події повинно бути надіслане не пізніше ніж протягом 12 годин після її скоєння. Якщо представники залізниці або підприємства, які причетні до транспортної події, не прибудуть протягом 36 годин із часу повідомлення та не повідомлять у 12-годинний строк після одержання повідомлення про можливу затримку, то розслідування проводиться без їх участі. Результати та висновки розслідування у цьому випадку є обов'язковими для всіх.

Представники позивача не заперечували про отримання ними повідомлення про причетність до транспортної події та проведення службового розслідування.

Згідно з пунктом 6.8 Положення про систему управління безпекою руху поїздів у Державній адміністрації залізничного транспорту України транспортні події, що сталися через несправність рухомого складу підприємств, які не належать до сфери управління Укрзалізниці, розслідуються за участю уповноважених представників таких підприємств. При цьому з'ясовуються та враховуються у висновках розслідування всі обставини, права та зобов'язання власників рухомого складу перед ремонтними, будівельними підприємствами, залізницями та навпаки. Такі транспортні події беруться до обліку згідно з господарськими зобов'язаннями між власниками рухомого складу та ремонтними, будівельними підприємствами, залізницями, про що зазначається в матеріалах розслідування, з урахуванням винної сторони.

Відповідно до пункту 6.12 Положення про систему управління безпекою руху поїздів у Державній адміністрації залізничного транспорту України під час службового розслідування транспортної події повинні бути з'ясовані всі обставини, за яких вона сталася, її причини, наслідки та виявлені винні у цьому особи.

Пунктом 6.13 Положення про систему управління безпекою руху поїздів у Державній адміністрації залізничного транспорту України встановлено, що якщо під час розслідування катастроф, аварій та серйозних інцидентів виникне потреба в проведенні експертних досліджень та випробовувань, їх проводять в установленому порядку із залученням наукових організацій залізничного транспорту, інших компетентних установ. Необхідні дослідження та випробовування проводяться за вказівкою та під контролем Головного управління безпеки руху та екології Укрзалізниці.

Державною адміністрацією залізничного транспорту України надано копію акта від 14.02.2014 комісійного огляду 26 вагонів, що зійшли 02.02.2014 в поїзді №3161 на перегоні Удачна - Межова Донецької залізниці, з якого убачається, що комісією у складі, в тому числі, усіх причетних до транспортної події осіб, проведено огляд усіх 26 вагонів, що зійшли з рейок. Водночас, було встановлено дефекти колісної пари №0060-22089-88 лише у вагоні №57869695. Зазначений акт підписаний усіма членами комісії, в тому числі, представником позивача, а представниками ТОВ "Тексол" та ТОВ "Ак-Жайык-7" з особливими думками.

Також надано акт від 14.02.2014 комісійного огляду колісної пари №0060-22089-88, який також підписаний усіма членами комісії, в тому числі, представником позивача, а представниками ТОВ "Тексол" та ТОВ "Ак-Жайык-7" з особливими думками.

З висновку експертного дослідження від 17.02.2014 по факту сходу вагонів у вантажному поїзді №3161 на перегоні Удачна - Межова Донецької залізниці убачається, що на проведення дослідження були надані зазначені вище акти з особливими думками.

Тому твердження представників позивача, що під час службового розслідування транспортної події, яка сталася 02.02.2014 з вантажним поїздом №3161 на перегоні Удачна - Межова Донецької залізниці, не бралися до уваги особливі думки причетних до події осіб, є безпідставним.

При цьому, суд також зауважує, що свою особливу думку від 26.02.2014 №01/100 щодо причин і обставин транспортної події, яка сталася 02.02.2014 з вантажним поїздом №3161 на перегоні Удачна - Межова Донецької залізниці, ТОВ "ТенгізТрансГаз" фактично подало до Державної адміністрації залізничного транспорту України 27.02.2014, про що свідчить відмітка про прийняття на вказаному листі, водночас, акт службового розслідування катастрофи був затверджений 18.02.2014, технічний висновок щодо класифікації транспортної події з поїздом №3161 на перегоні Удачна - Межова Донецької залізниці 02.02.2014 датований 26.02.2014, відтак, особлива думка позивача не могла бути врахована під час затвердження акта службового розслідування та прийняття Головним управлінням безпеки руху рішення щодо остаточної класифікації та причин транспортної події. Згідно з пунктом 6.15. Керівник структурного підрозділу залізниці, на території якого сталася транспортна подія, організовує збереження вантажів, а також деталей верхньої будови колії, пристроїв СЦБ, електропостачання, рухомого складу та інших предметів, які можуть мати значення для з'ясування причин транспортної події, протягом усього періоду службового розслідування. Рішення про направлення матеріальних доказів на дослідження чи випробовування і строк їх зберігання приймають керівники залізниць за погодженням з Головним управлінням безпеки руху та екології Укрзалізниці.

Згідно з пунктом 8.1 Положення про систему управління безпекою руху поїздів у Державній адміністрації залізничного транспорту України після з'ясування причин катастрофи, аварії або серйозного інциденту, встановлення винних працівників і ступеня пошкодження колії, споруд, пристроїв і рухомого складу, але не пізніше ніж через 48 годин з моменту випадку, начальник дирекції залізничних перевезень складає акт службового розслідування за формою РБУ-1 у восьми примірниках. Цей акт має бути підписаний усіма членами комісії та затверджений начальником залізниці або керівником відповідного об'єднання чи підприємства, що підпорядковані Укрзалізниці, до дня проведення оперативного розгляду. На підставі акта за формою РБУ-1 в апараті головного ревізора з безпеки руху поїздів і автотранспорту залізниці складають у чотирьох примірниках облікову картку за формою РБУ-6, один примірник якої зберігають в апараті головного ревізора з безпеки руху поїздів і автотранспорту залізниці, другий - у відповідній службі залізниці, третій надсилають до Головного управління безпеки руху та екології Укрзалізниці, а четвертий (після надання остаточного технічного висновку) - до відповідного Головного управління Укрзалізниці, у господарстві якого сталася катастрофа, аварія або серйозний інцидент.

З наявного у матеріалах справи акта службового розслідування катастрофи за формою РБУ-1 убачається, що вказаний акт був складений та підписаний усіма членами комісії 03.02.2014, та затверджений начальником Державного підприємства "Донецька залізниця" 18.02.2014, до проведення оперативного розгляду 27.02.2014, тобто з дотриманням строків та порядку, встановлених Положенням про систему управління безпекою руху поїздів у Державній адміністрації залізничного транспорту України.

Твердження позивача про порушення Державним підприємством "Донецька залізниця" вимог пункту 6.14 Положення про систему управління безпекою руху поїздів у Державній адміністрації залізничного транспорту України, що полягало у прийнятті рішення про класифікацію та причини транспортної пригоди, яка сталася 02.02.2014 о 5 год. 45 хв. на 371-ому км непарного перегону Удачна - Межова Донецької залізниці з вантажним поїздом №3161, є безпідставним, оскільки як убачається з матеріалів справи рішення щодо остаточної класифікації та причин транспортних подій, а саме: технічний висновок від 26.02.2014 №ЦРБ-39/75, згідно з яким транспортну подію з поїздом №3161 на перегоні Удачна - Межова Донецької залізниці 02.02.2014, внаслідок якої зійшло 26 вагонів-цистерн (№№ 76681451, 76681345, 58200908, 57895088, 76675602, 58104055, 76676147, 57709156, 50512623, 57787624, 57869521, 57844060, 57869695, 57888547, 57885915, 57727968, 76678531, 76676345, 76681303, 76686088, 57871451, 76646553, 57807893, 57781312, 58208489, 58206160) з подальшим виникненням пожежі і серії вибухів, в результаті яких фрагменти вагонів були розкидані в радіусі до 250 метрів від епіцентру, класифіковано як катастрофу та обліковано за власником вагону №57869695 ТОВ "ТенгизТрансГаз", Республіка Казахстан, було прийнято Головним управлінням безпеки руху, що відповідає нормам Положення про систему управління безпекою руху поїздів у Державній адміністрації залізничного транспорту України, пункту 3.1 Положення про класифікацію транспортних подій на залізницях України, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 12.01.2012 №12 "Про затвердження Положення про класифікацію транспортних подій на залізницях України", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 26.01.2012 за №117/20430.

Водночас, зазначення у акті службового розслідування імовірних причин транспортної пригоди не суперечить проаналізованим вище положенням нормативно-правових актів, а навпаки відповідає їм, оскільки однією із цілей службового розслідування транспортної події на залізниці є встановлення причин такої події та встановлення винних осіб.

При цьому, як убачається зі змісту акта службового розслідування, вказаний акт не містить положень щодо покладення вини на ТОВ "ТенгизТрансГаз", а лише констатує факт належності вагону №57869695 вказаному товариству.

Також, за висновком суду, не може бути свідченням необ'єктивності та неповноти службового розслідування транспортної події не забезпечення зберігання вагону-цистерни №76681451 (27), який приймав участь у сході поїзда, протягом усього терміну службового розслідування, оскільки за змістом пункту 6.15 Положення про систему управління безпекою руху поїздів у Державній адміністрації залізничного транспорту України зберігання предметів протягом усього періоду службового розслідування забезпечується лише тоді, коли ці предмети можуть мати значення для з'ясування причин транспортної події. При цьому, вказаною нормою встановлено, що рішення про направлення матеріальних доказів на дослідження чи випробовування і строк їх зберігання приймають керівники залізниць за погодженням з Головним управлінням безпеки руху та екології Укрзалізниці.

Отже, враховуючи положення зазначеної норми, а також беручи до уваги ту обставину, що вагон №76681451 оглядався комісією під час службового розслідування, що випливає з акта від 14.02.2014 комісійного огляду 26 вагонів, що зійшли 02.02.2014 в поїзді №3161 на перегоні Удачна - Межова Донецької залізниці та був відремонтований вже після його огляду, питання щодо причетності певних предметів до транспортної пригоди, і відповідно строку їх зберігання є виключною компетенцією посадових осіб суб'єкта владних повноважень. Водночас, в силу своїх повноважень суд не може надавати оцінку пов'язаності певних предметів з причинами транспортної події.

Оцінюючи дії відповідачів та їх рішення під час службового розслідування транспортної події, яка сталася 02.02.2014 з вантажним поїздом №3161 на перегоні Удачна - Межова Донецької залізниці, та оформлення його результатів з урахуванням мотивів позивача щодо їх оскарження в контексті частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд не убачає підстав для визнання дій відповідачів протиправними, оскільки службове розслідування транспортної пригоди, яка сталася 02.02.2014 о 5 год. 45 хв. на 371-ому км непарного перегону Удачна - Межова Донецької залізниці з вантажним поїздом №3161, проведено відповідачам в межах повноважень, які їм надані, та з метою, з якою ці повноваження їм надані, з дотриманням встановленого порядку проведення та оформлення результатів службового розслідування, обґрунтовано, з урахуванням права позивача на участь у процесі прийняття рішення, протягом встановлених строків. Відтак, відсутні обґрунтовані підстави для визнання дій відповідачів протиправними.

Крім того, суд дійшов висновку про недоведеність позивачем свого порушеного права у зв'язку із зазначенням у пункті 6 протоколу від 12.03.2014 за № 143-1-17/8 оперативної наради з розбору причин та наслідків катастрофи вантажного поїзда №3161 на 371-ому км непарного перегону Удачна - Межова Донецької залізниці, щодо встановлення особи, відповідальної за схід вагонів-цистерн №№ 76681451, 76681345,58200908, 57895088, 76675602, 58104055, 76676147, 57709156, 50512623, 57787624, 57869521, 57844060, 57869695, 57888547, 57885915, 57727968, 76678531, 76676345, 76681303, 76686088, 57871451, 76646553, 57807893, 57781312, 58208489, 58206160 вантажного поїзду № 3161 (з 15-го по 40-ий вагон по ходу руху поїзда), оскільки встановлення у протоколі імовірної причини транспортної пригоди та віднесення вини за власником вагону не тягнуть за собою породження у позивача нових обов'язків чи створення для нього інших правових наслідків, пов'язаних із складенням такого протоколу.

Тому за відсутності у позивача порушеного права у зв'язку із складенням протоколу оперативної наради від 12.03.2014 за № 143-1-17/8, а також за недоведеності позивачем протиправності дій та бездіяльності відповідача, допущених ними, на думку позивача, під час службового розслідування транспортної пригоди, яка сталася 02.02.2014 о 5 год. 45 хв. на 371-ому км непарного перегону Удачна - Межова Донецької залізниці з вантажним поїздом №3161, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог, відповідно у задоволенні адміністративного позову слід відмовити.

Щодо строку звернення до адміністративного суду, то суд зазначає, що про порушене, на думку позивача, право він міг та повинен був дізнатись після ознайомлення з протоколом оперативної наради від 12.03.2014 за № 143-1-17/8, водночас до суду звернувся 26.08.2014, про що свідчить відмітка суду про прийняття на позовній заяві. Відтак позивачем дотримано встановленого частиною другою статті 99 Кодексу адміністративного судочинства України шестимісячного строку.

Відповідно до частини другої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони - суб'єкта владних повноважень, суд присуджує з іншої сторони всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати, пов'язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз.

Відповідачі не надали суду доказів понесення ними судових витрат, тому підстави для присудження на їх користь судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 69-71, 158-163, 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

постановив:

У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Постанова набирає законної сили відповідно до ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст. 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя Шейко Т.І.

Судді Кармазін О.А.

Катющенко В.П.

Джерело: ЄДРСР 41974197
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку