open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

28.11.14р.

Справа № 904/7010/14

За позовом: товариства з обмеженою відповідальністю "Хутір - КР", м. Кривий Ріг

до Криворізької міської ради Дніпропетровської області, м. Кривий Ріг

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Управління земельних ресурсів виконкому Криворізької міської ради, м. Кривий Ріг

про внесення змін до договору оренди землі

Суддя : Євстигнеєва Н.М.

Представники:

Від позивача: Петраш О.Ф., наказ № 4-К від 18.06.2007 року, директор

Від відповідача: не з'явився

Від третьої особи: не з'явився

СУТЬ СПОРУ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Хутір-КР" звернулося до господарського суду з позовною заявою, в якій просить:

- зобов'язати Криворізьку міську раду Дніпропетровської області протягом 10 календарних днів з дати набрання законної сили рішенням суду, укласти з позивачем додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого від 09.03.2010 року за №041010800189 в редакції, запропонованій позивачем.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що здійснює оплату за користування земельною ділянкою площею 1319 кв.м. у м. Кривому Розі на підставі договору оренди земельної ділянки від 09.03.2010р. Договір укладено строком на два роки та додатковою угодою був подовжений до 09.03.2014р. Рішенням Криворізької міської ради від 27.03.2014р. №2575 договір оренди земельної ділянки поновлено. На виконання цього рішення відповідачем на адресу позивача направлено проект додаткової угоди про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки до 09.03.2016р. та внесення змін до нього, у тому числі й до розділу договору оренди "Орендна плата". Позивач погодився із текстом запропонованої Додаткової угоди №2, крім пункту 2.1. Додаткової угоди №2, яким вносились зміни до пунктів 7,9 розділу договору "Орендна плата", зокрема, не погодився з розрахунком орендної плати та направив на адресу відповідача протокол розбіжностей до Додаткової угоди №2 про продовження терміну дії договору. Листом від 08.08.2014р. відповідач повідомив позивача про те, що Додаткова угода №2 є укладеною без зауважень та запропонував відповідачу провести державну реєстрацію змін до договору оренди земельної ділянки. Позивач не погодився з позицією відповідача щодо укладення Додаткової угоди. За розрахунком позивача річна орендна плата за орендовану ним земельну ділянку має складати 65 372,94грн. Розрахунок розміру річної орендної плата зроблений позивачем відповідно до змін, які відбулися в законодавстві. Відповідно до Закону України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" від 27.03.2014 року були внесені зміни до Податкового кодексу України. Відповідно до ст. 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено. Оскільки 01.01.2014р. припинила свою дію грошова оцінка, затверджена рішенням Криворізької міської ради №3884 від 14.05.2010р., то на сьогоднішній день у місті Кривому Розі відсутня нормативна грошова оцінка земель міста, а відтак, базою оподаткування виступає площа земельної ділянки без застосування трикратного розміру земельного податку. Наведене, на думку позивача, не було враховано відповідачем при підготовці змісту Додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки.

Відповідач проти позову заперечує посилаючись на те, що у відповідності до чинного законодавства України Криворізькою міською радою було прийняте рішення №2088 від 26.06.2013р. "Про ставки податку за земельні ділянки на території м. Кривого Рогу", яким були затверджені та введені в дію ставки податку за земельні ділянки на території міста, визначені відповідно до вимог п.1. ст. 275 Податкового кодексу України як для міста обласного значення та розміри коефіцієнтів диференціації ставки земельного податку. Зазначене рішення міської ради є чинним та законним. Також, договір оренди до якого позивач просить внести зміни закінчив свою дію 09.03.2014 р., а тому не вбачається можливим вносити зміни до нечинного договору.

Ухвалою господарського суду від 21.10.2014 року залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, Управління земельних ресурсів виконкому Криворізької міської ради.

Третя особа проти задоволення позовних вимог заперечує та зазначає, що на підставі рішення міської ради від 22.02.2012р. №1004 укладено додаткову угоду про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки площею 0,1319га у парку ім. Артема в Саксаганському районі м. Кривого Рогу. В подальшому рішенням міської ради від 27.03.2014р. №2575 термін дії договору оренди продовжено на два роки та підготовлено проект додаткової угоди до цього договору, який позивач не погодив та не зареєстрував відповідно до чинного законодавства. Третя особа зазначає, що із набранням чинності Закону України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" від 27.03.2014 року внесено зміни до Податкового кодексу України, відповідно до ст. 288 якого мінімальний розмір орендної плати за землю не може бути меншим трьох відсотків нормативної грошової оцінки. Постановою Дніпропетровського апеляційного суду від 01.11.2011 №2а-423/10/0408 та ухвалою Вищого адміністративного суду України від 11.12.2012р. К/9991/76012/11, рішення Криворізької міської ради від 14.05.2010р. №3884 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу" було визнано не чинним. Також третя особа вважає, що наведені позивачем зміни до Податкового кодексу України не можуть бути застосовані при вирішенні спору, оскільки відповідно до підпункту 1.9 пункту 1 та пункту 5 статті 4 Податкового кодексу України, зміни до будь-яких елементів податків ті зборів не можуть вноситись пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватись протягом бюджетного року. При встановленні або розширенні існуючих податкових пільг такі пільги застосовуються з наступного бюджетного року.

Розгляд справи був відкладений на 21.10.2014 року, з 21.10.2014р. на 11.11.2014 року.

Ухвалою господарського суду від 11.11.2014р. строк вирішення спору продовжено на 15 днів, розгляд справи відкладений на 28.11.2014р.

У судовому засіданні 28.11.2014р. оголошені вступна та резолютивна частини рішення.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

05.02.2010 року між Криворізькою міською радою (орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю "Хутір - КР" (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки (Договір).

Відповідно до п.1 цього договору орендодавець на підставі рішення міської ради від 14.10.2009 року №3533 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку рекреаційного призначення для будівництва розважального комплексу, яка знаходиться в парку ім. Артема в Саксаганському районі м. Кривого Рогу.

В оренду передається земельна ділянка площею 0,1319 га. Кадастровий номер земельної ділянки: 1211000000:06:151:0022 (пункти 2,4 договору).

Згідно п.6 Договору договір укладено на 2 роки. Після закінчення строку Договору Орендар, який належно виконував обов'язки відповідно до умов договору, має за інших рівних умов переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за два місяці до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію. Поновлення договору здійснюється на підставі ухваленого Орендодавцем відповідного рішення (п. 5 Договору).

Згідно п.7 Договору річна орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі незалежно від результатів діяльності Орендаря у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю", на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виконаного управлінням Держкомзему у м. Кривий Ріг Дніпропетровської області на рахунок Управління держказначейства у м. Кривому Розі № 332 178 127 00024 код ЄДРПОУ 24230992, у банку ГУДКУ у Дніпропетровській області, МФО 805012.

Орендна плата вноситься щомісячно протягом 30-ти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця. За неповний календарний місяць орендна плата сплачується за дні фактичного користування земельною ділянкою. Строки платежу не є сталими і можуть змінюватися відповідно до Закону України "Про Державний бюджет України" на поточний рік (п.9 Договору).

Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженою Кабінетом Міністрів формою, що заповнюється під час укладання або зміни умов Договору чи продовження його дії (п. 11 Договору).

Орендар самостійно обчислює суму орендної плати щороку за станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подає відповідному органу державної податкової служби податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою центральним податковим органом з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями (п. 14 Договору).

Згідно п.45 Договору цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

Договір оренди земельної ділянки від 05.02.2010р. зареєстрований у Криворізькому відділі Дніпропетровської регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 09.03.2010р. за №041010800189.

02.07.2012 року між Орендодавцем та Орендарем було укладено Додаткову угоду про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки від 09.03.2010 року №041010800189 та внесення змін до нього (далі-Додаткова угода).

Додаткова угода від 02.07.2012р. про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки від 09.03.2010 року №041010800189 та внесення змін до нього зареєстрована в Управлінні Держкомзему у м. Кривий Ріг Дніпропетровської області 26.06.2012р. за №1211 0000 400 1422.

Відповідно до п. 1 Додаткової угоди термін дії договору оренди земельної ділянки від 09.03.2010 року №041010800189 продовжено на 2 роки до 09.03.2014 року.

Пункт 9 змінено та викладено в наступній редакції, а саме: "Орендна плата вноситься щомісячно протягом 30-ти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця. За неповний календарний місяць орендна плата сплачується за дні фактичного користування земельною ділянкою".

Згідно з додатковою угодою у п.14 слова "до 1 лютого" замінили "до 20 лютого". Тобто, орендар самостійно обчислює суму орендної плати щороку за станом на 1 січня і до 20 лютого поточного року подає відповідному органу державної податкової служби міста податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою центральним податковим органом з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями (п.14 договору з урахуванням вищенаведених змін до нього).

Відповідно до розрахунку розміру орендної плати за землю до додаткової угоди про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки товариства з обмеженою відповідальністю "Хутір - КР" сторони погодили, що ставка земельного податку, встановлена Податковим кодексом України, % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - 5%; прийнятий для розрахунку розміру орендної плати, % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - трикратний розмір земельного податку (5%х3) 12% (відповідно до Податкового кодексу України); річний розмір земельного податку - 22 742, 86 грн.; річний розмір орендної плати - 54 582, 86 грн. (а.с. 21).

Рішенням Криворізької міської ради від 27.03.2014р. №2575 "Про поновлення договорів оренди земельних ділянок та внесення змін до раніше укладених договорів оренди" товариству з обмеженою відповідальністю "Хутір-КР" термін дії договору оренди продовжено на два роки (п.1. рішення); зобов'язано суб'єктів господарювання та громадян згідно із додатком укласти з міською радою договори оренди земельних ділянок або додаткові угоди до них (п.2 рішення); визначено розмір орендної плати за користування земельними ділянками в трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України (п.4 рішення).

На виконання цього рішення відповідачем підготовлено Додаткову угоду №2 про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 09.03.2010р. №041010800189) з додатковою угодою (державна реєстрація від 26.06.2012р. №12110004001422) та внесення змін до них, три оригінальні примірники якої направлено на адресу позивача та отримано останнім 28.05.2014р. (Додаткова угода №2 міститься в матеріалах справи, а.с.39-40).

Позивач погодився з усіма запропонованими відповідачем умовами Додаткової угоди №2, крім пункту 2.1. Додаткової угоди №2, яким вносились зміни до пунктів 7,9 розділу "Орендна плата" договору оренди земельної ділянки, про що зазначив у протоколі розбіжностей до Додаткової угоди №2. Позивач запропонував викласти п.2.1 Додаткової угоди №2 в наступній редакції:

2.1. Пункт 7 розділу "Орендна плата" викласти в наступній редакції:

"7. Річна орендна плата вноситься "орендарем" виключно в грошовій формі у розмірі земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України, з урахуванням рішення міської ради від 26.06.2013р. №2088 "Про ставки податку на земельні ділянки на території м. Кривого Рогу" на рахунок Управління Державної казначейської служби України у м. Кривому Розі № 332 178 127 00024 у банку ГУДКУ у Дніпропетровській області, МФО 805012, код ЄДРПОУ 38032510".

Пункт 9 цього розділу викласти в наступній редакції:

"9. Орендна плата вноситься щомісячно протягом 30-ти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця. За неповний календарний місяць орендна плата сплачується за дні фактичного користування земельною ділянкою.

Річна орендна плата за користування земельною ділянкою за період з дати закінчення договору оренди (державна реєстрація від 09.03.2010р. №041010800189) з додатковою угодою (державна реєстрація від 26.06.2012р. №12110004001422) до укладання цієї додаткової угоди провадиться "орендарем" відповідно до Податкового кодексу України.

Строки платежу не є сталими і можуть змінюватися відповідно до вимог чинного законодавства України" .

Управління земельних ресурсів виконкому міської ради за дорученням секретаря міської ради розглянуло наданий товариством з обмеженою відповідальністю "Хутір-КР" протокол розбіжностей до додаткової угоди про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки та залишило пропозицію позивача без задоволення у зв'язку з тим, що у наданому позивачем пакеті документів був відсутній примірник підписаної додаткової угоди до договору оренди (лист від 01.07.2014р. за вих. №2034). Також Управління земельних ресурсів повідомило, що вважає Додаткову угоду №2 до договору оренди земельної ділянки з додатковою угодою до нього укладеною без зауважень, запропонувало позивачу підписати цю угоду та здійснити її реєстрацію в установленому законом порядку.

Не досягнення позивачем з відповідачем згоди щодо укладення Додаткової угоди №2 про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 09.03.2010р. №041010800189) з додатковою угодою (державна реєстрація від 26.06.2012р. №12110004001422) та внесення змін до них, в частині пунктів 7,9 розділу договору "Орендна плата" і є причиною спору.

Майново-господарські зобов'язання, які виникають між суб'єктами господарювання або між суб'єктами господарювання і негосподарюючими суб'єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов'язаннями (ч. 1 ст. 179 Господарського кодексу України).

Згідно з частиною сьомою статті 179 Господарського кодексу України господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Відповідно до частини другої статті 180 Господарського кодексу України господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.

Частиною першою статті 640 Цивільного кодексу України передбачено, що договір є укладеним з моменту одержання особою, яка направила пропозицію укласти договір, відповіді про прийняття цієї пропозиції.

Відповідно до частини першої статті 181 Господарського кодексу України господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами та скріпленого печатками. Допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів.

Проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках (ч. 2 ст. 181 ГК України).

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (ст. 126 Земельного кодексу України). Тобто договір оренди земельної ділянки є правовстановлюючим документом, який посвідчує право орендаря користуватися наданою йому земельною ділянкою.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України) (ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі").

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XIII - орендна плата) (п.14.1.136. Податкового кодексу України).

Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу (п.288.7. Податкового кодексу України).

Як зазначено в постанові пленуму Вищого господарського суду України, від 29 травня 2013р. № 8 "Про внесення змін і доповнень до постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17 травня 2011 року № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває в державній або в комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (частина перша статті 21 Закону України "Про оренду землі", підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України), з іншого - є однією з форм плати за землю як загальнодержавного податку нарівні із земельним податком (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

Рішенням Криворізької міської ради від 27.03.2014р. № 2575 "Про поновлення договорів оренди земельних ділянок та внесення змін до раніше укладених договір оренди" поновлено договір оренди земельної ділянки №041010800189 від 09.03.2010 року, Додаткова угода №121100004001422 від 26.06.2012 року, укладений з товариством з обмеженою відповідальністю "Хутір - КР" та визначено розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками в трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України.

Як вбачається з матеріалів справи, розрахунок до Додаткової угоди №2 про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки у парку ім. Артема Саксаганському районі ТОВ "Хутір-КР" (а.с.38) розміру орендної плати за землю був виконаний на підставі Податкового кодексу України та рішення Криворізької міської ради № 2088 від 26.06.2013 "Про ставки податку за земельні ділянки на території м. Кривого Рогу".

Ставки податку за земельні ділянки (за винятком сільськогосподарських угідь та земель лісогосподарського призначення) диференціюють та затверджують відповідні сільські, селищні, міські ради виходячи із ставок податку, встановлених пунктом 275.1 цієї статті, функціонального використання та місцезнаходження земельної ділянки, але не більше трикратного розміру цих ставок податку, з урахуванням коефіцієнтів, установлених пунктом 275.2 цієї статті. (п.275.3. Податкового кодексу України).

Статтею 275 Податкового кодексу України встановлено ставки податку за земельні ділянки, розташовані в межах населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено, ставки податку затверджуються місцевими радами. На підставі цієї статті і було прийнято рішення Криворізької міської ради № 2088 від 26.06.2013 року "Про ставки податку за земельні ділянки на території м. Кривого Рогу".

Згідно п.1 зазначеного рішення затверджено та введено в дію з 01.01.2014 року ставки податку за земельні ділянки на території міста, визначені відповідно до вимог п. 1 ст. 275 Податкового кодексу України як для міста обласного значення з чисельністю населення від 500 до 1 000 тис. осіб. Розмір коефіцієнту диференціації ставки земельного податку за користування земельними ділянками на територіях і об'єктах природоохоронного, оздоровчого та рекреаційного призначення, використання яких не пов'язано з функціональним призначенням цих територій і об'єктів Саксаганського району - 2,60 (а.с.68-70).

Постановою Дзержинського районного суду міста Кривого рогу Дніпропетровської області у справі №210/4946/13-а (провадження №2-а/210/21/14) від 20.02.2014 року, яка ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 24.06.2014 року залишена без змін, в позові про скасування п.п.1.1 рішення Криворізької міської ради від 26.06.2013 року №2088 Про ставки податку за земельні ділянки на території м. Кривого Рогу в частині слів "обласного значення" - відмовлено.

Згідно ч.3 ст. 35 Господарського процесуального кодексу обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, крім встановлених рішенням третейського суду, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Таким чином, рішення Криворізької міської ради № 2088 від 26.06.2013 року "Про ставки податку за земельні ділянки на території м. Кривого Рогу" є чинним.

Разом з тим, з 01.04.2014р. набрав чинності Закон України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" від 27.03.2014 року, яким, зокрема, були внесені зміни до Податкового кодексу України.

Відповідно до ст. 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є:

- нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом (п.271.1.1. ст.271);

- площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено (п.271.1.2. ст.271).

Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом (п. 271.2. ст.271).

Відповідно до ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (п. 288.1.).

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки(п.288.2.). Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п.п.288.3,288.4.).

Відповідно до п. 288.5.1. ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель, визначено Законом України "Про оцінку земель".

Відповідно до ст. 5 цього Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

З матеріалів справи вбачається, що з 01.01.2014р. припинила свою дію нормативно грошова оцінка земельних ділянок, яка була затверджена рішенням Криворізької міської ради №3884 від 14.05.2010р.

Позивач вважає, що, починаючи з 01.04. 2014 року нараховувати розмір орендної плати необхідно з урахуванням пп. 275.1 ст. 275 Податкового кодексу України, згідно якого зазначено, що ставки податку на земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено, встановлюються в таких розмірах: у населених пунктах з чисельністю населення від 500 000 до 1 000 000 - 3,05 грн. за 1 кв. метр. Таким чином, за твердженням позивача, розрахунок орендної плати за земельну ділянку здійснюється відповідно до вимог Податкового кодексу України та рішення Криворізької міської ради №2088 від 26.06.2013 року наступним чином: (площа земельної ділянки 1319 метрів квадратних)*3,05 (ставка податку за один метр квадратний)*2,6 (коефіцієнт диференціації відповідно до рішення №2088 від 26.06.2013 року)*2,5 (коефіцієнт міста обласного значення)*5(зона рекреаційного призначення)*0,5(стадія будівництва) = 65 372, 94 грн. (оплата за рік).

Між тим, оскільки між позивачем та відповідачем укладений договір оренди земельної ділянки, орендна плата за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності є договірною, регульованою величиною та обов'язковим платежем, нормативно грошова оцінка землі є необхідною та повинна бути врахована при визначенні розміру орендної плати.

Отже, визначення розміру орендної плати в порядку запропонованому позивачем в додатковій угоді без урахування нормативно-грошової оцінки земельної ділянки є безпідставним.

З урахуванням внесених до Податкового кодексу України змін щодо розміру орендної плати, зокрема, підпункту 288.5.1. п. 288.5 ст. 288 цього Кодексу, яким передбачено, що річна сума орендного платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки, суд не вбачає підстав задовольнити вимогу позивача щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки стосовно розміру орендної плати у запропонованій позивачем редакції. При обчисленні розміру орендної плати має бути застосована саме нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом (п.271.1.1. ст.271 ПКУ).

Враховуючи положення чинного законодавства, якщо договір оренди земель державної та комунальної власності підлягає поновленню (а за рішенням Криворізької міської ради договір оренди земельної ділянки між позивачем та відповідачем є поновленим) і платник продовжує користуватися такою земельною ділянкою після закінчення строку дії договору оренди та не отримав письмового заперечення від орендодавця щодо використання земельної ділянки, то до поновлення у встановленому порядку договору оренди земельної ділянки, тобто укладення додаткової угоди в порядку ст. 33 Закону України "Про оренду землі", такий платник буде сплачувати орендну плату відповідно до умов попереднього договору, але не нижче розміру, встановленого підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України.

Стосовно інших умов Додаткової угоди №2 про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 09.03.2010р. №041010800189) з додатковою угодою (державна реєстрація від 26.06.2012р. №12110004001422), то вони не є спірними, погоджені сторонами до звернення позивача з позовом до суду.

Отже позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню в повному обсязі.

Суд відхиляє доводи відповідача, що договір оренди земельної ділянки закінчився 09.03.2014р., тому відсутні підстави внесення змін до нього, оскільки Криворізькою міською радою прийнято рішення про поновлення позивачу строку дії договору оренди, а укладення додаткової угоди до цього договору є, в силу ст. 33 Закону України "Про оренду землі", механізмом реалізації рішення власника землі.

Згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір по справі слід віднести на позивача, оскільки в позові відмовлено.

Враховуючи вищевикладене, керуючись ст.ст. 1, 33, 34, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні позову відмовити.

Судові витрати віднести на позивача.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.

Суддя Н.М. Євстигнеєва

Повний текст рішення складено, - 03.12.2014р.

Джерело: ЄДРСР 41748356
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку