open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

14.08.14р.

Справа № 904/4119/14

За позовом Нікопольського міжрайонного прокурора Дніпропетровської області, м. Нікополь

до Комунального закладу "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради", м. Нікополь

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Дніпропетровська обласна державна адміністрація

про визнання дій протиправними та зобов'язання утриматись від вчинення певних дій

Суддя Петренко Н.Е.

секретар судового засідання Шевцова В.В.

Представники :

від позивача: Матісова О.В., посвідчення № 001453 від 27.08.12р.

від відповідача: Суліменко В.І., головний лікар

від третьої особи: Корабльова Т.О., представник за довіреністю № 42-1276/0/2-14 від 13.03.14р.

СУТЬ СПОРУ:

Ухвалою господарського суду від 12.06.14р. порушено провадження у справі №904/4119/14 за позовом Нікопольського міжрайонного прокурора Дніпропетровської області до Комунального закладу "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" про визнання дій протиправними та зобов'язання утриматись від вчинення певних дій. Справу призначено до розгляду на 03.07.14р.

Ухвалою господарського суду від 03.07.14р. залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Дніпропетровську обласну державну адміністрацію та відкладено розгляд справи на 29.07.14р.

Ухвалою господарського суду від 29.07.14р. продовжено строк розгляду спору по суті до 26.08.14р. включно та відкладено розгляд справи на 14.08.14р.

14.08.14р у судовому засіданні прокурор заявлені позовні вимоги підтримав та наполягав на їх задоволенні у повному обсязі.

В свою чергу, повноважний представник КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" заявлені позовні вимоги не визнав та просив суд відмовити прокурору в їх задоволенні у повному обсязі.

Повноважний представник Дніпропетровської обласної державної адміністрації зазначив щодо задоволення позовних вимог або відмови у їх задоволенні - на розсуд суду.

В судовому засіданні 14.08.14р. оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення, згідно зі ст.85 Господарського процесуального кодексу України.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши подані докази, заслухавши пояснення прокурора та повноважних представників сторін, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Нікопольською міжрайонною прокуратурою проведено перевірку дотримання Основ законодавства України про охорону здоров'я в діяльності КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради". Проведеною перевіркою встановлено, що в порушення вимог чинного законодавства України КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" платні послуги надаються на підставі переліку, який затверджено в 2013 році головним лікарем зазначеного закладу, який не має на це наданих законом повноважень. Окреме рішення про затвердження переліку платних послуг здійснено шляхом його підписання головним лікарем КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" та скріпленням підпису печаткою закладу. На підставі зазначеного переліку КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" на даний час надаються платні послуги та незаконно стягуються кошти за їх надання.

Як зазначає прокурор, зазначені дії є протиправними, оскільки відповідно до ст. 1 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров'я" законодавство України про охорону здоров'я базується на Конституції України і складається з цих Основ та інших прийнятих відповідно до них актів законодавства, що регулюють суспільні відносини у галузі охорони здоров'я.

Посилаючись на ст. 18 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров'я" прокурор зазначає про те, що фінансування охорони здоров'я здійснюється за рахунок Державного бюджету України та місцевих бюджетів, фондів медичного страхування, благодійних фондів та будь-яких інших джерел, не заборонених законодавством.

Всі заклади охорони здоров'я мають право використовувати для підвищення якісного рівня своєї роботи кошти, добровільно передані підприємствами, установами, організаціями та окремими громадянами, а також з дозволу власника або уповноваженого ним органу встановлювати плату за послуги в сфері охорони здоров'я.

Прокурор звертає увагу суду на те, що відповідно до ст. 5 Закону України «Про ціни і ціноутворення» Кабінет Міністрів України забезпечує проведення державної цінової політики; здійснює державне регулювання цін, визначає повноваження органів виконавчої влади щодо формування, встановлення та застосування цін, якщо інше не визначено законом або міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України; визначає перелік товарів, державні регульовані ціни та які затверджуються відповідними органами виконавчої влади, якщо інше не визначено законом.

Так, відповідно до п. 12 Постанови Кабінету Міністрів України № 1548 від 25.12.1996 року «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)» Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації регулюють (встановлюють) тарифи на платні послуги, що надають лікувально-профілактичні державні і комунальні заклади охорони здоров'я.

Перелік платних послуг, які надаються в державних закладах охорони здоров'я та вищих медичних закладах освіти, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України № 1138 від 17.09.1996 року.

Отже, як вважає прокурор, перелік платних послуг, який затверджений головним лікарем КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" є незаконним та таким, що суперечить вимогам ст.ст. 1, 18 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров'я», ст. 5 Закону України «Про ціни і ціноутворення», та п. 12 Постанови Кабінету Міністрів України № 1548 від 25.12.1996 року «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)» і дії щодо надання платних послуг на підставі зазначеного переліку є протиправними.

У зв'язку з вищевикладеним, на підставі ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», 17.04.14р. на ім'я головного лікаря КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" Нікопольським міжрайонним прокурором внесено подання з вимогою скасувати затверджені головним лікарем КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" перелік та прейскурант цін на платні послуги, що надається населенню м. Нікополя КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради".

Однак, 22.05.14р. до Нікопольської міжрайонної прокуратури надійшла відповідь КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" від 20.05.14р. про відхилення зазначеного подання.

Відповідно до ч. 5 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» у разі відхилення подання в цілому чи частково або неповідомлення прокурора про результати розгляду подання, а також якщо подання не вносилося, прокурор може звернутися до суду щодо визнання незаконним нормативно-правового акта відповідного органу повністю чи в окремій його частині, визнання протиправним рішення чи окремих його положень і щодо скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, визнання протиправними дій чи бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії або утриматися від вчинення певних дій.

Згідно рішення Конституційного суду України №2-зп від 23.06.1997 року, за своєю природою ненормативні правові акти, на відміну від нормативних, встановлюють не загальні правила поведінки, а конкретні приписи, звернені до окремого індивіда чи юридичної особи, застосовуються одноразово й після реалізації вичерпують свою дію.

Таким чином, як нормативний, так і ненормативний правовий акт завжди виражають волю (волевиявлення) уповноваженого суб'єкта права, його владні приписи; мають офіційний характер, обов'язків до виконання; спрямування на регулювання суспільних відносин; встановлюють правову норму чи конкретне правовідношення; оформляються у визначеній формі; є юридичними фактами, що спричиняють певні правові наслідки.

У зв'язку з тим, що перелік платних послуг, який затверджений головним лікарем КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" не є рішенням суб'єкта владних повноважень, Нікопольський міжрайонний прокурор вважає, що позов за відхиленим поданням прокурора про визнання протиправними дій та зобов'язання припинити надання платних послуг згідно Переліку платних медичних послуг, що надає КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради", має розглядатися в порядку господарського судочинства.

Враховуючи вищевикладене, прокурор просить дії КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" щодо надання платних послуг, що надає КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" населенню м. Нікополя, який затверджено головним лікарем КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" в 2013 році, визнати протиправними та зобов'язати КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" припинити надання цих послуг до затвердження Переліку та цін на платні медичні послуги у встановленому законом порядку Дніпропетровською районною державною адміністрацією.

КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" заявлені позовні вимоги не визнав та просив суд відмовити прокурору в їх задоволенні у повному обсязі, виходячи з наступного.

КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" звертає увагу на те, що платні медичні послуги, що надаються останнім наступні: обов'язкові попередні та періодичні психіатричні огляди з видачею сертифікату форма №122-210, та обов'язкові профілактичні наркологічні огляди з видачею сертифікату форма № 140-0.

Дані платні послуги проводяться в КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" згідно чинного законодавства в Україні:

- по психіатричній службі відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 27.09.2000 року № 1465 «Про затвердження Порядку проведення обов'язкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів і переліку медичних психіатричних протипоказань щодо використання окремих видів діяльності (робіт, професій, служби), що можуть становити безпосередню небезпеку для особи, яка проводить цю діяльність, або оточуючих» (зі змінами, внесеннями згідно з Постановами КМ №726 від 25.05.2006р. № 859 від 26.06.2007р. № 924 від 10.10.2012р.) та відповідно до статті 9 Закону України «Про психіатричну допомогу».

- по наркологічній службі відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 06.11.1997 р. № 1238 «Про обов'язковий профілактичний наркологічний огляд порядок його проведення (зі змінами, внесеннями згідно з постановами Кабінету Міністрів України № 1336 (1336-98-П) від 25.08.1998 р., № 1475 (1475-98-П) від 21.09.1998 р., № 726 (726 - 2006 - П ) від 25.05.2006р., № 1658 (1658 - 2006 - П ) від 21.11.2006р., № 859 (859 - 2007 - П) від 26.06.2007р., № 459 (459 - 2010 - П) від 16.06 2010р.).

Порядок проведення даних оглядів прописаний відповідними наказами МОЗ України:

- по психіатричній службі: Наказ МОЗ України від 17.01.2002 року № 12 «Про затвердження Інструкції про проведення обов'язкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів».

- по наркологічній службі: Наказ МОЗ України від 28.11.1997 року № 339 «Про вдосконалення системи профілактичних протиалкогольних та протинаркологічних заходів та обов'язкових профілактичних наркологічних оглядів». Перелік ЛПУ, які мають право проводити вищеназвані огляди визначено наказами Департаменту охорони здоров'я Дніпропетровської ОДА.

- по психіатричній службі: Наказ Управління охорони здоров'я Дніпропетровської ОДА від 17.09.2002 року № 309 «Про затвердження переліку лікувально-профілактичних закладів області, що здійснюють проведення обов'язкових та періоді психіатричних оглядів».

- по наркологічній службі: Наказ управління охорони здоров'я Дніпропетровської ОДА від 14.01.1998 року № 39 «Про обов'язкові профілактичні наркологічні огляди та вдосконалення системи профілактичних протиалкогольних та наркотичних заходів».

КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" зазначає про те, що на час фінансування лікарні з місцевого бюджету, до кінця 2011 року прейскурант цін на надання платних послуг затверджувався Нікопольським міськвиконкомом, після розглядання його економрадою. З 01.01.2012 року після переводу лікарні на фінансування з обласного бюджету Департаментом охорони здоров'я ОДА було неодноразово відмовлено лікарні в затвердженні прейскуранта цін на платні послуги спочатку в усній формі, а потім в письмовій формі (лист Департаменту охорони здоров'я від 02.09.2013 року, № 14-949/0/29-13) з посиланням що «на даний час регулювання (встановлення) тарифів на платні послуги, що надають лікувально-профілактичні державні та комунальні заклади охорони здоров'я Дніпропетровської області не затверджено». В зв'язку з цим Департаментом охорони здоров'я Дніпропетровської ОДА було запропоновано керівникам ЛПЗ, що фінансуються з обласного бюджету звернутися до Дніпропетровської обласної ради щодо внесення змін до статутів ЛПЗ в п.7, які б дозволили у відповідності до вимог ст. 18 Основ законодавства України про охорону здоров'я керівнику закладу встановлювати плату за послуги в сфері охорони здоров'я з урахуванням вимог Бюджетного Кодексу України.

17.09.2013 року лист з проханням внести вищенаведені зміни в статут лікарні було надано до Дніпропетровської обласної ради на ім'я її голови Є.Г.Удода. До теперішнього часу внесення змін до статуту лікарні не затверджено.

Як зазначає КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради", у зв'язку з пред'явленими жорсткими вимогами Нікопольської районної прокуратури Дніпропетровської області від 17.04.2014 року № 74-1641 до адміністрації КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" про заборону головному лікарю затверджувати прейскурант цін на платні послуги, що надаються лікарнею населенню міста Нікополя, адміністрація КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" зверталася в письмовій формі (лист від 28.04.2014 року ) до директора Департаменту охорони здоров'я ОДА І.О.Македонського, з проханням про вирішення питання затвердженням тарифів на платні медичні послуги на рівні фінансово-економічних структур Департаменту охорони здоров'я ОДА. У відповідь на лист адміністрації КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради", Департамент охорони здоров'я ОДА відповів лікарні листом від 08.05.2014 року № 4Р26 0/29, в якому інформував лікарню, що відповідно до ст. 2 Бюджетного кодексу України бюджетні заклади є неприбутковими в тому числі і КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради". На теперішній час вартість платних послуг, що надається закладами охорони здоров'я встановлюється на рівні собівартості, тому згідно роз'яснень Департаменту охорони здоров'я Дніпропетровської ОДА, та виходячи з вищенаведених нормативно-правових документів не вбачається підстав для затвердження цін на надані платні медичні послуги на рівні ДОЗ ДОДА .

В той же час, КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" зазначає, що Департаментом охорони здоров'я ОДА вживались вичерпні заходи стосовно вирішення порушеного питання. Неодноразово були направлені листи до МОЗ України з метою розробки єдиної методики розрахунку цін на платні медичні послуги та у разі її затвердження внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.1996 року «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін ( тарифів )» в частині виключення абзацу п'ятого пункту 12. Окрім цього ДОЗ ДОДА повідомив, що в МОЗ України розроблений проект наказу «Про затвердження Методики визначення вартості медичних послуг». На сьогодні проект наказу МОЗ України потребує перепогодження у відповідності до параграфу 40 Постанови Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 року № 950 «Про затвердження Регламенту Кабінету Міністрів України».

КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" звертає увагу, що 02.06.2014 року лікарня отримала наказ ДОЗ ДОДА від 30.05.2014 р. №581/0/197-14 «Про вжиття заходів» в п.1. даного наказу наказано - головному лікарю КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" забезпечити встановлення тарифів на платні медичні послуги на рівні їх собівартості та відповідно до вимог бюджетного законодавства.

23.06.2014 року адміністрація КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" повторно звернулася в письмовій формі (лист від 23.06.2014 року №677) до голови Дніпропетровської обласної ради Є.Г.Удода, з проханням провезти зміни в статуті лікарні пункті 7, які б дозволили у відповідності до вимог ст. 18 Основ законодавства України про охорону здоров'я керівнику закладу мати право встановлювати плату за послуги в сфері охорони здоров'я з урахуванням Бюджетного Кодексу України.

Крім того, КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" зауважує, що виконання вимоги Нікопольської міжрайонної прокуратури щодо припинення надання вищезазначених медичних послуг призведе до серйозної соціальної напруги в місті через грубе порушення прав на працю, отримання водійських посвідчень, право на використання вогнепальної зброї, роботи держслужбовцями, ускладнить роботу залізниці та району електромереж, роботу громадського автомобільного транспорту та інших служб де регулярно за договорами співробітники проходять обов'язкові та періодичні психіатричні і наркологічні огляди.

Дослідивши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення повноважних представників сторін, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі, оскільки перелік платних послуг, який затверджений головним лікарем КЗ "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" є незаконним та таким, що суперечить вимогам ст.ст. 1, 18 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров'я», ст. 5 Закону України «Про ціни і ціноутворення», та п.12 Постанови Кабінету Міністрів України № 1548 від 25.12.1996 року «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)» і дії щодо надання платних послуг на підставі зазначеного переліку є протиправними.

Витрати по справі слід покласти на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, керуючись ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", ст. ст. 1, 18 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров'я", ст. 3 Закону України "Про ціни і ціноутворення", Постановою Кабінету Міністрів України № 1548 від 25.12.1996 року «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)», Постановою Кабінету Міністрів України № 1138 від 17.09.1996 року, ст. ст. 4, 32-34, 43-44, 49, 82-85, 115-117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити у повному обсязі.

Дії Комунального закладу "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" (53200, Дніпропетровська обл., м. Нікополь, вул. Нікітіна, буд. 24, код ЄДРПОУ 03295846) щодо надання платних послуг, що надає Комунальний заклад "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" населенню м. Нікополя, який затверджено головним лікарем Комунального закладу "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" в 2013 році, визнати протиправними.

Зобов'язати Комунальний заклад "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" (53200, Дніпропетровська обл., м. Нікополь, вул. Нікітіна, буд. 24, код ЄДРПОУ 03295846) припинити надання цих послуг до затвердження Переліку та цін на платні медичні послуги у встановленому законом порядку Дніпропетровською районною державною адміністрацією.

Стягнути з Комунального закладу "Нікопольська міська психоневрологічна лікарня" Дніпропетровської обласної ради" (53200, Дніпропетровська обл., м. Нікополь, вул. Нікітіна, буд. 24, код ЄДРПОУ 03295846) в доход Державного бюджету України в особі Управління Державної Казначейської Служби України у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області (49027, м. Дніпропетровськ, пл. Шевченка, буд. 7; код ЄДРПОУ 37989269, р/р 31214206783005 в ГУ ДКСУ у Дніпропетровській області, МФО 805012, КБКД 22030001, призначення платежу "Судовий збір, код 03499891, Пункт 2.2") судовий збір у розмірі 1 218,00 грн. (одна тисяча двісті вісімнадцять грн. 00 коп.).

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання і може бути оскарженим протягом цього строку до Дніпропетровського апеляційного господарського суду.

Повне рішення складено 18.08.14р.

Суддя

Н.Е. Петренко

Джерело: ЄДРСР 40166340
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку