open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа: № 826/20100/13-а Головуючий у 1-й інстанції: Іщук І.О. Суддя-доповідач: Федотов І.В.

У Х В А Л А

Іменем України

01 липня 2014 року м. Київ

Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого - судді Федотова І.В.,

суддів: Ісаєнко Ю.А. та Оксененка О.М.,

при секретарі - Трегубенко Є.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні, в приміщенні суду, апеляційну скаргу Кабінету Міністрів України на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 04 березня 2014 року у справі за адміністративним позовом Політичної партії «Європейська партія України» до Кабінету Міністрів України про визнання дій протиправними, -

ВСТАНОВИЛА:

Політична партія «Європейська партія України» (далі - позивач) звернулася до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Кабінету Міністрів України (далі - відповідач) про визнання протиправними дій Кабінету Міністрів України щодо невиконання судового рішення у строк, передбачений ст. 171 Кодексу адміністративного судочинства України та опублікування оголошення про відкриття провадження в адміністративній справі № 826/18465/13-а з порушенням строку, встановленого ст. 171 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 04 березня 2014 року позов задоволено.

Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції та ухвали нове рішення, яким відмовити у задоволенні адміністративного позову в повному обсязі, вважаючи рішення суду незаконним, необґрунтованим, прийнятим з порушенням та неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення сторін, які з'явились в судове засідання дослідивши доводи апеляційної скарги та перевіривши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Згідно з п.1 ч.1 ст.198, ч.1 ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а постанова суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Як встановлено судом першої інстанції та як свідчать матеріали справи, ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 листопада 2013 року відкрито провадження в адміністративній справі № 826/18465/13-а за позовом Політичної партії «Європейська партія України» до Кабінету Міністрів України про визнання незаконним та нечинним Розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 листопада 2013 року № 905-р «Питання укладання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їх державами - членами, з іншої сторони» (далі - розпорядження).

Водночас зазначеною ухвалою суду зобов'язано Кабінет Міністрів України, відповідно до вимог статті 171 Кодексу адміністративного судочинства України, опублікувати оголошення про відкриття провадження у цій адміністративній справі не пізніш як за 7 днів до судового розгляду, що був призначений на 10 грудня 2013 року.

10 грудня 2013 року у судовому засіданні представники Кабінету Міністрів України повідомили колегію суддів про те, що оголошення про відкриття провадження у справі було опубліковано лише 10 грудня 2013 року.

Політична партія «Європейська партія України», вважаючи дії Кабінету Міністрів України щодо невиконання судового рішення у строк, передбачений статтею 171 КАС України, та опублікування оголошення про відкриття провадження в адміністративній справі № 826/18465/13-а з порушенням строку, встановленого статтею 171 КАС України - протиправними, звернулась до Окружного адміністративного суду м. Києва.

Задовольняючи позовні вимоги та надаючи аналіз нормативним актам, що регулюють спірні правовідносини суд першої інстанції дійшов висновку про те, що дії Кабінету Міністрів України вчинені всупереч приписам ч. 2 ст. 19 Конституції України, положенням чинного законодавства та рішенню суду, а, отже, є протиправними.

Колегія суддів з такими висновками суду першої інстанції погоджується з огляду на таке.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 5 ст. 124 Конституції України судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов'язковими до виконання на всій території України.

Відповідно до положень ч. ч. 3-5 ст. 171 Кодексу адміністративного судочинства України у разі відкриття провадження в адміністративній справі щодо оскарження нормативно-правового акта суд зобов'язує відповідача опублікувати оголошення про це у виданні, в якому цей акт був або мав бути офіційно оприлюднений.

Оголошення повинно містити вимоги позивача щодо оскаржуваного акта, реквізити нормативно-правового акта, дату, час і місце судового розгляду адміністративної справи. Оголошення має бути опубліковано не пізніш як за сім днів до судового розгляду.

Таким чином, у разі відкриття провадження в адміністративній справі щодо оскарження нормативно-правового акта відповідач повинен не пізніш як за сім днів до судового розгляду здійснити публікацію оголошення про це в офіційному друкованому виданні.

Як вбачається з матеріалів справи, 26.11.2013 року відкрито провадження у справі № 826/18465/13-а за позовом Політичної партії «Європейська партія України» до Кабінету Міністрів України про визнання незаконним та нечинним розпорядження Кабінету Міністрів України № 905-р від 21.11.2013 року. Водночас суд зобов'язав Кабінет Міністрів України відповідно до вимог ст. 171 Кодексу адміністративного судочинства України опублікувати оголошення про відкриття провадження у справі у виданні, в якому розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.11.2013 р. № 905-р «Питання укладання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їх державами - членами, з іншої сторони» було або мало бути офіційно оприлюдненим.

Оголошення про відкриття провадження у справі № 826/18465/13-а було опубліковано в «Офіційному віснику України» від 10.12.2013 року № 93.

Зокрема, «Офіційний вісник України» - український інформаційний бюлетень, офіційне друковане видання, що засноване та видається Міністерством юстиції України та державним підприємством «Українська правова інформація» Міністерства юстиції, відповідно до Указу Президента України від 13 грудня 1996 року № 1207 «Про опублікування актів законодавства в інформаційному бюлетені «Офіційний вісник України», у якому публікуються всі поточні нормативно-правові акти, що надійшли до Мін'юсту та включені до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів. До них належать: закони України, постанови Верховної Ради України, укази і розпорядження Президента України, постанови та розпорядження Кабінету Міністрів України, рішення і висновки Конституційного Суду України, зареєстровані в Мін'юсті нормативно-правові акти міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, інших органів, а також міжнародні договори України, які набрали чинності.

Указом Президента України від 10 червня 1997 року № 503 «Про порядок офіційного оприлюднення нормативно-правових актів та набрання ними чинності» «Офіційному віснику України» надано статус офіційного друкованого видання, у якому підлягають оприлюдненню державною мовою акти Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України.

В «Офіційному віснику України» публікуються: відповідно до статті 53 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» - усі постанови Кабінету Міністрів України; відповідно до статті 21 Закону України «Про міжнародні договори України» - чинні міжнародні договори України; відповідно до статті 15 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» - накази міністерств нормативно-правового змісту; відповідно до статті 171 Кодексу адміністративного судочинства України - оголошення про відкриття провадження в адміністративних справах щодо оскарження нормативно-правових актів та резолютивні частини постанов суду про визнання нормативно-правового акта незаконним або таким, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили, і про визнання його нечинним; відповідно до статті 12 Закону України «Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності» - усі регуляторні акти, прийняті Верховною Радою України, Президентом України, Кабінетом Міністрів України, Національним банком України, Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення, іншими державними органами, центральними органами виконавчої влади, державними спеціалізованими установами та організаціями, некомерційними самоврядними організаціями, які здійснюють керівництво та управління окремими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування, а також їх посадовими особами; відповідно до статті 67 Закону України «Про Конституційний Суд України» та статті 2 Указу Президента України від 11 грудня 2002 року № 1150 «Про забезпечення діяльності Конституційного Суду України» - рішення і висновки Конституційного Суду України разом з окремими думками суддів Конституційного Суду України.

Відповідно до рішення колегії Міністерства юстиції України від 29 квітня 2004 року № 8 в інформаційному бюлетені «Офіційний вісник України» публікуються також рішення Європейського суду з прав людини.

Офіційне оприлюднення нормативно-правових актів здійснюється після включення їх до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів із зазначенням присвоєного їм реєстраційного коду.

Відповідно до п. 11 Концепції інформаційного бюлетеня «Офіційний вісник України», затвердженої наказом Міністерства юстиції від 22 грудня 2006 р. N 102/5 «Про видання та розповсюдження інформаційного бюлетеня «Офіційний вісник України» «Офіційний вісник України» виходить у світ двічі на тиждень: як правило, щовівторка та щоп'ятниці згідно з графіком, який щороку готується державним підприємством «Українська правова інформація» та затверджується Генеральним директором цього державного підприємства або, в разі його відсутності - заступником Генерального директора з видавництва.

У графіку зазначаються: номер та дата виходу «Офіційного вісника України»; період підготовки оригінал-макета «Офіційного вісника України»; дати: підписання до друку оригінал-макета «Офіційного вісника України» та внесення змін в оригінал-макет «Офіційного вісника України» (при необхідності); передачі оригінал-макета «Офіційного вісника України» до друкарні; доставки накладу «Офіційного вісника України» до цеху ДП «Преса» та надання примірників Управлінню систематизації законодавства Департаменту реєстрації та систематизації нормативних актів, правоосвітньої діяльності (далі - Управління систематизації законодавства).

Передача копій нормативно-правових актів та інших документів до державного підприємства «Українська правова інформація» для опублікування в «Офіційному віснику України» здійснюється щоденно.

При необхідності видаються спеціальні випуски «Офіційного вісника України» у будь-який день тижня.

Отже, зазначеним нормативно-правовим актом передбачена можливість публікації оголошення у спеціальному випуску «Офіційного вісника України» у разі потреби.

В свою чергу, відповідно до положень Статуту редакції газети «Урядовий кур'єр», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2002 року № 569 «Про затвердження Статуту редакції газети «Урядовий кур'єр», газета «Урядовий кур'єр» створена для підготовки, випуску у світ газети, розповсюдження її серед передплатників, у вільному продажу в Україні та за її межами.

Основною метою редакції є всебічне висвітлення у газеті діяльності Президента України, Кабінету Міністрів України, центральних і місцевих органів виконавчої влади, актуальних проблем державотворення і життя суспільства, питань науки і культури, соціально-економічного та суспільно-політичного життя в Україні та за кордоном, виконання затвердженої засновником програми.

Відповідно до мети діяльності та основних завдань редакція, зокрема, поширює офіційну інформацію з найважливіших політичних, соціальних та інших процесів, що відбуваються у державі; оприлюднює офіційні документи Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств, інших органів Державної влади з найважливіших питань внутрішньої і зовнішньої політики.

Отже, зазначеним нормативно-правовим актом також передбачена можливість здійснювати публікацію офіційних документів, зокрема, актів Кабінету Міністрів України.

Разом з тим, відповідно до Указу Президента України «Про порядок офіційного оприлюднення нормативно-правових актів та набрання ними чинності» від 10 червня 1997 року N 503/97 (надалі - Порядок N 503/97) визначено, що офіційними друкованими виданнями, у яких підлягають оприлюдненню закони України, інші акти Верховної Ради України, акти Президента України, Кабінету Міністрів України, є: «Офіційний вісник України» та газета «Урядовий кур'єр».

Акти Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України можуть бути в окремих випадках офіційно оприлюднені через телебачення і радіо.

Нормативно-правові акти можуть бути опубліковані в інших друкованих виданнях лише після їх офіційного оприлюднення відповідно до статті 1 цього Указу (ч. 2 Порядку N 503/97).

Нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України набирають чинності з моменту їх прийняття, якщо більш пізній строк набрання ними чинності не передбачено в цих актах (ч. 5 Порядку N 503/97).

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» від 7 жовтня 2010 року N 2591-VI (надалі - Закон N 2591-VI) (чинного на момент виникнення спірних правовідносин) Кабінет Міністрів України (Уряд України) є вищим органом у системі органів виконавчої влади.

Відповідно до ч. 5 ст. 53 Закону N 2591-VI постанови Кабінету Міністрів України публікуються в «Офіційному віснику України», газеті «Урядовий кур'єр», акти Кабінету Міністрів України також оприлюднюються шляхом їх розміщення на офіційному веб-сайті Кабінету Міністрів України.

Враховуючи вищевикладене колегія суддів апеляційної інстанції погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що чинним законодавством передбачена можливість, у разі необхідності, здійснення публікацій нормативно-правових актів та інших офіційних документів Кабінету Міністрів України як в «Офіційному віснику України» так і в газеті «Урядовий кур'єр».

Оскільки розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 листопада 2013 року № 905-р «Питання укладання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їх державами-членами, з іншої сторони» є локальним нормативно-правовим актом, суд першої інстанції правильно встановив, можливість здійснення публікації також і в газеті «Урядовий кур'єр».

При цьому, як правильно зауважено судом першої інстанції, зазначене розпорядження було опубліковано в газеті «Урядовий кур'єр» від 28.11.2013 року № 220, а також в «Офіційному віснику України» від 06.12.2013 року № 92, що також дає підстави суду для твердження щодо можливості публікації оголошення про оскарження розпорядження як в «Офіційному віснику України» так і в газеті «Урядовий кур'єр».

Водночас, відповідач в своїх доводах щодо дотримання строків публікації, в тому числі в апеляційній скарзі, посилається на графік виходу з друку журналу «Офіційний вісник України», затвердженого Генеральним директором ДП «Українська правова інформація» та погодженого Заступником генерального директора з виробництва 08.02.2013, відповідно до якого інформаційний бюлетень «Офіційний вісник України» № 93 мав виходити у світ 10.12.2013; період підготовки оригіналу-макету 28.11-03.12.2013; підписання до друку 04.12.2013; передача оригіналу-макету друкарню 04.12.2013; доставки накладу до цеху ДП «Преса» 09.12.2013 року.

Проте суд першої інстанції зазначені доводи визнав необґрунтованими, з чим погоджується і колегія суддів, оскільки навіть у разі неможливості здійснити публікацію оголошення у встановлений строк з технологічних причин, таке оголошення повинно було бути опубліковано або у спеціальному випуску відповідного видання або в газеті «Урядовий кур'єр».

З аналогічних підстав є необґрунтованими і доводи апеляційної скарги щодо неможливості виконати вимоги ухвали суду у встановлений строк, з урахуванням графіку виходу з друку журналу «Офіційний вісник України», затвердженого Генеральним директором ДП «Українська правова інформація» та погодженого Заступником генерального директора з виробництва 08.02.2013 року.

Відтак є правильним висновок суду першої інстанції, що дії Кабінету Міністрів України вчинені всупереч приписам ч. 2 ст. 19 Конституції України, положенням чинного законодавства та рішенню суду, а, отже, є протиправними.

Також колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що зазначеними діями відповідача порушено право, встановлене ст. 6 «Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод» в частині розгляду справи судом у розумний строк.

Отже суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що відповідач не здійснив жодних належних заходів щодо виконання покладеного на нього обов'язку щодо здійснення публікації оголошення на підставі закону та рішення суду.

З огляду на зазначене, доводи апеляційної скарги спростовуються встановленими судом першої інстанції обставинами, наявними в матеріалах справи доказами та нормами права, зазначеними в мотивувальній частині оскаржуваного рішення суду.

За таких обставин, оскільки доводи апеляційної скарги спростовуються висновками суду першої інстанції та матеріалами справи, а суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та постановив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, судова колегія залишає його без змін.

Керуючись ст.ст. 160, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, колегія суддів,-

УХВАЛИЛА:

Апеляційну скаргу Кабінету Міністрів України залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 04 березня 2014 року - без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня її складання в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя:

Судді :

Повний текст ухвали виготовлено 07.07.2014 року.

Головуючий суддя Федотов І.В.

Судді: Ісаєнко Ю.А.

Оксененко О.М.

Джерело: ЄДРСР 39688926
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку