open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Справа № 190/479/14-а

Провадження 2-а/190/10/14

ЄРДР №

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 травня 2014 року м. П*ятихатки

П 'ятихатський районний суд Дніпропетровської області

в складі головуючого-судді Легкошерст Ю.В.,

при секретарі Гук С.Р.,

за участю позивача ОСОБА_1,

представника позивача ОСОБА_2,

представника відповідача Корнієнко І.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. П'ятихатки адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в П'ятихатському районі Дніпропетровської області, третя особа Головне Управління Пенсійного фонду України у Дніпропетровській області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Управління Пенсійного фонду України в П'ятихатському районі Дніпропетровської області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії.

В обґрунтування заявлених вимог зазначив, що з 24.08.2012 року перебуває на обліку в УПФУ в П'ятихатському районі, отримує пенсію за віком за Списком № 1, його пенсійний стаж складає 26 років 8 місяців, в тому числі пільговий стаж за Списком № 1 - 9 років 2 місяці. Вважає, що при нарахуванні та виплаті йому пенсії відповідачем порушуються норми чинного законодавства, так відповідачем при призначенні йому пенсії не зараховано період служби в збройних силах СРСР з 21.11.1984 року по 29.10.1986 року та до страхового стажу не донараховано додатково 11 років відпрацьованих на роботах з особливо важкими та шкідливими умовами праці за Списком № 1.

Крім того, вважає, що оскільки пенсія йому призначена на пільгових умовах доплата за понаднормовий стаж повинна нараховуватись за 12 років, тобто як різниця між розміром страхового стажу в сумі 37 років та розміром трудового стажу для призначення пенсії в сумі 25 років. Також відповідачем відмовлено йому у здійсненні індексації першої складової його пенсії при її розрахунку по двоскладовій формулі та він позбавлений можливості самостійно обирати періоди заробітної плати які необхідно включити (оптимізувати) при нарахуванні пенсії.

В зв'язку з чим просить зобов'язати відповідача зарахувати до його спеціального стажу період служби в армії, зобов'язати відповідача додатково зарахувати йому 11 років страхового стажу за період роботи за Списком № 1, зобов'язати здійснити перерахунок пенсії з урахуванням збільшеного спеціального та страхового стажу; зобов'язати відповідача провести індексацію першої складової пенсії при розрахунку за двоскладовою формулою; визнати за ним право самостійного вибору оптимізації періоду, за який вираховується заробітна плата при призначенні пенсії; зобов'язати відповідача нарахувати та виплатити йому доплату за 12 років понаднормового стажу.

В судовому засіданні позивач ОСОБА_1 та його представник ОСОБА_2 позовні вимоги підтримали в повному обсязі і на підставах викладених в позовній заяві.

Представники відповідача, Управління Пенсійного фонду України в П'ятихатському районі Дніпропетровської області, Корнієнко І.М. позов не визнала та пояснила, що пенсія ОСОБА_1 обчислена та виплачується відповідно до вимог чинного законодавства, а саме йому враховано до страхового стажу, який дає право на пенсію на пільгових умовах період служби в збройних силах СРСР з 21.11.1984 року по 29.10.1986 року, тобто 1 рік 11 місяців 9 днів. Крім того, при розрахунку індивідуального коефіцієнту стажу позивача пільговий стаж 9 років зараховано в подвійному розмірі, про що було повідомлено останньому в листі від 25.11.2013 року. Що ж стосується індексації першої складової частини пенсії при її розрахунку за двоскладовою формулою, то ОСОБА_1 Головним Управлінням пенсійного фонду України в Дніпропетровської області була надана вичерпна відповідь, з наведенням розрахунку його пенсії за двоскладовою формулою, згідно якої проводити такий розрахунок пенсії недоцільно, оскільки розмір пенсії позивача в такому випадку буде зменшено. Крім того проведення індексації першої складової частини пенсії законодавством не передбачено. Вибор періоду оптимізації проводиться в комп'ютерному режимі згідно програми розробленої Пенсійним фондом України з відповідним погодженням Міністерства праці та соціальної політики України, вказана програма позивачу із загальної кількості місяців виключила 32 місяців заробітку, які автоматично в комп'ютерному режимі визначено програмним забезпеченням, як місяці з найменшим заробітком, а тому посилання ОСОБА_1 на те, що йому Пенсійним фондом взяті вкарй невигідні періоди заробітної плати є необгрунтованими. Крім того останній не звертався до них та не зазначав, які періоди на його думку будуть для нього набагато вигіднішими та не навів такого розрахунку. З приводу доплати за понаднормовий стаж, то відповідач має загальний трудовий стаж 26 років 8 місяців, а пенсія звільшується на 1 відсоток тільки у разі наявності у чоловіків 35 років страхового стажу. В зв'язку з чим вимоги позивача вважають не законними та необгрунтованими, тому в задоволенні позову просять відмовити у повному обсязі.

Третя особа, Головне Управління Пенсійного фонду України у Дніпропетровській області свого представника до суду не направили, про день, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, причину неявки не повідомили /а.с.47,48/.

Вислухавши сторони, дослідивши матеріали справи, судом встановлені такі факти та відповідні їм правовідносини.

Позивач ОСОБА_1 є пенсіонером та з 24.08.2012 року перебуває на обліку у відділі з призначення пенсій Управління Пенсійного фонду України в П'ятихатському районі Дніпропетровської області, отримує пенсію за віком по Списку № 1 згідно Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» на пільгових умовах.

В лавах радянської армії позивач ОСОБА_4 знаходився в період з 21.11.1984 року по 29.10.1986 року, про що свідчить копія трудової книжки /а.с.7-9/ та довідка, видана військовим комісаром П'ятихатського ОРВК /а.с.76/.

На момент призову до лав Радянської армії позивач працював повний робочий день на Інгульській шахті ДП «СхідГЗК» з 28 січня 1983 року по 15 листопада 1984 року та після проходження служби в армії з 08 грудня 1986 року по 31 липня 1991 року, що підтверджується записами в трудовій книжці та довідкою ДП «СхідГЗК»/а.с.77/

Відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.

До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України «Про пенсійне забезпечення».

Відповідно ст. 56 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до стажу роботи, який дає право на трудову пенсію зараховується військова служба та перебування в партизанських загонах і з'єднаннях, служба в органах державної безпеки та органах внутрішніх справ, незалежно від місця проходження служби; навчання у вищих і середніх спеціальних навчальних закладах, в училищах і на курсах по підготовці кадрів, підвищенню кваліфікації та перекваліфікації, в аспірантурі, докторантурі і клінічній ординатурі.

На період проходження ОСОБА_1 військової служби діяло Положення «Про порядок призначення та виплати державних пенсій», затверджене постановою Ради Міністрів СРСР від 03.08.1972 року № 590.

Відповідно до пункту «к» частини 1 пункту 109 положення «Про порядок призначення та виплати державних пенсій», затвердженого постановою Ради Міністрів СРСР від 03.08.1972 року № 590, крім роботи в якості робочого або службовця в загальний стаж роботи зараховується також служба в складі Збройних сил СРСР.

Цим же пунктом Положення встановлено, що при призначенні на пільгових умовах або в пільгових розмірах пенсій за віком і інвалідності робітником і службовцем, що працював на підземних роботах, на роботах з шкідливими умовами праці і в гарячих цехах і на інших роботах з важкими умовами праці, періоди, вказані в підпунктах «к» і «л», прирівнюються по вибору того, хто звернувся за призначенням пенсії або до роботи, яка передує цьому періоду, або до роботи, який йде за закінченням цього періоду.

Таким чином, оскільки на момент вступу до лав Радянської армії позивач працював на роботі, яка відноситься до Списку № 1, і пільговий характер такої роботи є беззаперечним, тому період служби в армії підлягає зарахуванню до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

Вказаний висновок кореспондується з положеннями абзацу другого пункту 1 статті 8 чинного Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», за змістом якого час проходження строкової військової служби зараховується до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, якщо на момент призову на строкову військову службу особа навчалася за фахом у професійно-технічному навчальному закладі, працювала за професією або займала посаду, що передбачала право на пенсію на пільгових умовах до введення в дію Закону України «Про пенсійне забезпечення» або на пенсію за віком на пільгових умовах до набрання чинності Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»

Як вбачається з пенсійної справи ОСОБА_1, останній має загальний трудовий стаж 26 років 8 місяців, з яких 9 років 2 місяці стаж роботи за Списком № 1, в тому числі військова служба складає 1 рік 11 місяців 9 днів, тобто строк служби позивача у складі збройних сил СРСР з 21.11.1984 року по 29.10.1986 року відповідачем зарахований до спеціального стажу роботи, що дає право на пільгову пенсію за Списком № 1 /а.с.108/.

Факт зарахування позивачу ОСОБА_1 до страхового стажу строкової війської служби також підтверджується листом, директора Департаменту пенсійного забезпечення від 07.05.2013 року /а.с.111-112/

Абзацом десятим частини третьої статті 24 Закону України від 9 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (Закон № 1058-IV) передбачено, що за кожний повний рік стажу роботи на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, зайнятість на яких давала та дає право на пенсію на пільгових умовах, до страхового стажу додатково зараховується по одному року.

Загальні правила визначення розміру стажу для призначення та обчислення розміру пенсій встановлені статтею 24 Закону № 1058-IV.

За змістом названої статті до страхового стажу зараховуються періоди, протягом якого особа підлягала загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески (абзац перший частини першої), а також інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом (частина четверта цієї ж статті).

При цьому суд звертає увагу на необхідність розмежування режимів правового регулювання відносин щодо визначення права на пенсію та щодо зарахування стажу для її призначення і обчислення. За загальним правилом визначення права на пенсію відбувається відповідно до положень чинного законодавства (за окремими виключеннями, передбаченими, зокрема, статтею 100 Закону № 1788-ХІІ). При цьому, відносини з обчислення стажу можуть врегульовуватись законодавством, чинним на момент отримання відповідного стажу.

Коефіцієнт страхового стажу визначається за формулою:

Кс = См х Вс , де

100% х 12

См - сума місяців страхового стажу;

Вс - величина оцінки одного року страхового стажу (у відсотках).

Так, з матеріалів пенсійної справи вбачається, що ОСОБА_1 має загальний трудовий стаж 26 років 8 місяців, з яких 9 років 2 місяці стаж роботи за Списком № 1, в зв'язку з чим індивідуальний коефіцієнт трудового стажу з урахуванням кратності 1,35 становить: Кс = ( 26 років + ( 9 років стаж роботи за Списком № 1 х 12 місяці) + 8 місяців) = 0,48150.

Тобто для розрахунку індивідуального коефіцієнту стажу позивача пільговий стаж 9 років зараховано в подвійному розмірі, що також підтверджується листом Управління пенсійного фонду України в П'ятихатському районі від 25.11.2013 року /а.с.12/ та листом директора Департаменту пенсійного забезпечення від 07.05.2013 року, з якого слідує, що при визначенні коефіціенту страхового стажу позивача взято його страховий стаж 34 роки 5 місяців 11 днів /а.с.111-112/ що визнано представником відповідача в судовому засіданні.

Як вбачається із матеріалів справи ОСОБА_1 одержує державну пенсію за віком по Списку № 1, призначену управлінням Пенсійного фонду України в П'ятихатському районі Дніпропетровської області і в 2013 році позивач звернувся до відповідача з заявою провести індексацію першої складової пенсії за двоскладовою формулою.

Управління Пенсійного фонду України у П'ятихатському районі Дніпропетровської області листом від 22.07.2013 року /а.с.15/ повідомило позивача, що розмір його пенсії обчислено за нормами Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", він складає 1269,95 грн. В тому числі: основний розмір пенсії за віком 1233,20 грн., підвищення з 01.03.2013 року - 36,75 грн.

Також в даному листі відповідач навів умовний розрахунок пенсії позивача згідно його заяви на підставі п. 2 ст. 27 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" і даний розрахунок складається із двох складових:

- перша складова (розрахована відповідно до Закону України „Про пенсійне забезпечення"). Середньомісячний заробіток обчислено за період з 01.08.1989 року по 31.07.1994 року та з 01.07.2003 року по 31.12.2003 року за даними персоніфікованого обліку, який складає 842,06 грн. Основний розмір пенсії від середнього заробітку становить 538,92 грн., основний розмір пенсії з урахуванням коефіцієнтів - 603,69 грн., розмір пенсії з обмеженням - 224 грн.

- друга складова (розрахована відповідно до Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування") 670 грн. - доплата до прожиткового мінімуму (849 грн.), 36,75 грн. - підвищення відповідно до ст. 42 з 01.03.2013 року, 706,75 грн. - розмір пенсії за віком.

Разом загальний розмір пенсії за віком по 2- складових становить - 930,75 грн. ( 224+706,75 грн.)

Зважаючи на зазначене, управління повідомило, що здійснювати нарахування та виплату пенсії ОСОБА_1 за двоскладовою формулою є недоцільним, оскільки це призведе до зменшення її розміру.

Одночасно відповідно до ч. 2 ст. 27 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" за бажанням застрахованої особи частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого до дня набрання чинності цим Законом, може бути визначена відповідно до раніше діючого законодавства, а частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого після набрання чинності цим Законом, - відповідно до цього Закону.

При цьому частина розміру пенсії за віком, обчислена за раніше діючим законодавством, не може перевищувати максимальних розмірів пенсій, визначених законом для відповідних категорій пенсіонерів, та не може бути нижчою, ніж розмір трудової пенсії за віком з урахуванням цільової грошової допомоги на прожиття, що діяли на день набрання чинності цим Законом.

Крім того, суд зазначає, що Закон України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV від 09.07.2003 року набув чинності 01.01.2004 року, тобто частина розміру пенсії за віком, обчислена за раніше діючим законодавством, не може перевищувати максимальних розмірів пенсій, визначених законом для відповідних категорій пенсіонерів, та не може бути нижчою, ніж розмір трудової пенсії за віком з урахуванням цільової грошової допомоги на прожиття, що діяли до 01.01.2004 року.

Відповідно до ч. 1 ст. 42 Закон України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" пенсії, призначені за цим Законом, індексуються відповідно

до законодавства про індексацію грошових доходів населення.

Тобто, з зі змісту даної норми Закону слідує, що індексації підлягає вся пенсія, а не перша її складова, як того просить позивач, про що також було зазначено ОСОБА_1 в листі Управління Пенсійного фонду України в П'ятихатському районі Дніпропетровської області від 08.08.2013 року /а.с.13/.

Тобто управління Пенсійного фонду України в П'ятихатському районі під час перерахунку пенсії діяло правомірно та в межах повноважень, наданих чинним нормативно-правовим регулюванням.

Згідно ст. 40 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування " в редакції станом на 01.07.2005 року для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року, незалежно від перерв, та за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року.

Позивачу ОСОБА_1 при призначенні пенсії було враховано заробітну плату за період з 01.08.1989 року по 31.07.1994 року, з 03.05.2001 року по 31.08.2006 року та всю заробітну плату позивача з 01.07.2000 року по 31.082006 та з 01.01.2007 року по 31.08.2001 рік. Всього 190 місяців.

При розрахунку заробітку за вибором особи, яка звернулася за пенсією, з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключається період до 60 календарних місяців підряд за умови, що зазначений період становить не більше ніж 10 відсотків тривалості страхового стажу.

Позивачу із загальної кількості місяців страхового стажу при обчисленні заробітку вилучено 32 місяці (10%), в розрахунок взято 158 місяців, тобто виключено 32 місяці заробітку, який автоматично в комп'ютерному режимі визначено програмним забезпеченням як місяці з найменшим заробітком.

«Оптимізація» проводиться в комп'ютерному режимі згідно програми розробленої Пенсійним фондом України з відповідним погодженням Міністерства праці та соціальної політики України. Крім того, кратність років при оптимізації заробітку не враховується, оскільки страхові внески згідно вище вказаного закону сплачуються з заробітної плати, яка відповідно виплачувалася за один певний місяць, а не за два (один відпрацьований + один доданий згідно ч.4 ст. 24 Закону (№1058).

Згідно ч. 3 ст. 40 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування визначено верхню граничну межу «до 60 календарних місяців» і не вказано нижню. Позивачу при оптимізації виключено 32 календарних місяців, що відповідає положенням закону, оскільки становить величину «до 60 календарних місяців» та не перевищує 10% тривалості страхового стажу врахованого в одинарному розмірі.

Відповідно до п. 2 Положення про Пенсійний фонд України затвердженого постановою КМУ від 24.10.2007 р. № 1261, Пенсійний фонд України у своїй діяльності керується Конституцією і Законами України, указами президента України та постановами Верховної Ради України прийнятими відповідно до Конституції та Законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими нормативно - правовими актами.

За таких обставин, суд приходить до висновку, що дії відповідача по вибору періоду оптимізації є правомірними.

Також, позивачем вказано, що йому Управлінням Пенсійного фонду в П'ятихатському районі має нараховуватись доплата за понаднормовий стаж за 12 років, але працівники Управління Пенсійного фонду України в П'ятихатському районі при розрахунку та виплаті пенсії доплату за понаднормовий стаж не здійснюють.

Як встановлено в судовому засіданні позивач ОСОБА_1 є пенсіонером та з 24.08.2012 року перебуває на обліку у відділі з призначення пенсій Управління Пенсійного фонду України в П'ятихатському районі Дніпропетровської області, отримує пенсію за віком по Списку № 1 згідно Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» на пільгових умовах.

Частиною 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що за кожний повний рік страхового стажу понад 35 років чоловікам і 30 років жінкам пенсія за віком збільшується на 1 відсоток розміру пенсії, обчисленої відповідно до ст. 27 цього Закону, але не більше як на 1 відсоток мінімального розміру пенсії за віком, зазначеної в абзаці першої цієї частини.

Загальний стаж позивача складає 26 років 8 місяців, з яких 9 років 2 місяці стаж роботи за Списком № 1.

Отже, оскільки позивач ОСОБА_1 має загальний стаж роботи лише 26 років, а тому відповідач правомірно при розрахунку та виплаті пенсії не здійснює доплату за понаднормовий стаж.

За таких обставин, оцінюючи усі докази, які були досліджені у судовому засіданні у їх сукупності та приймаючи до уваги те, що Управління Пенсійного фонду України в П'ятихатському районі Дніпропетровської області при призначенні та перерахунку пенсії ОСОБА_1 діяло правомірно та в межах повноважень, наданих чинним нормативно-правовим регулюванням, суд приходить до висновку, що заявлені позовні вимоги є необгрунтованими та такими, що задоволенню не підлягають.

На підставі Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», керуючись ст. ст. 11, 71, 159, 161-163 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в П'ятихатському районі Дніпропетровської області, третя особа Головне Управління Пенсійного фонду України у Дніпропетровській області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії - відмовити.

На постанову може бути подана апеляційна скарга до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через П'ятихатський районний суд Дніпропетровської області. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст постанови виготовлено 21.05.2014 року.

Головуючий-суддя Ю.В. Легкошерст

Джерело: ЄДРСР 38791260
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку