open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 лютого 2014 р.

Справа № 2а/0470/3155/12

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючий суддя

Ляшко О.Б.,

при секретарі

Ставицькому О.В.,

за участю:

представника позивача представника відповідача

ОСОБА_3, Бичкова В.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпропетровську адміністративну справу за адміністративним позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_5 до Управління Держземагенства у Криворізькому районі Дніпропетровської області, третя особа: Криворізька міська рада про визнання дій протиправними, визнання нечинною та скасування довідки, -

ВСТАНОВИВ:

ФОП ОСОБА_5 звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Управління Держземагенства у Криворізькому районі Дніпропетровської області, третя особа: Криворізька міська рада, у якій просила:

- дії суб'єкта державно владних повноважень - Управління Держкомзему у м. Кривий Ріг Дніпропетровської області щодо прийняття рішення у вигляді довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 09.12.2010 № 2794/1/3, що підготовлена на підставі рішення Криворізької міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу» від 14.05.2010 р. № 3884 - визнати протиправними;

- рішення суб'єкта державно владних повноважень - Управління Держкомзему у м. Кривий Ріг Дніпропетровської області у вигляді довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 09.12.2010 № 2794/1/3, що підготовлена на підставі рішення Криворізької міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу» від 14.05.2010 № 3884 - визнати нечинним та скасувати.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач посилається на те, що рішенням Криворізької міської ради від 29.08.2007 № 1696 ФОП ОСОБА_5 було надано в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,2985 га для розміщення автостоянки на вул. Балакіна у Саксаганському районі міста Кривого Рогу. Управлінням Держкомзему у м. Кривий Ріг Дніпропетровської області, на підставі рішення Криворізької міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу» від 14.05.2010 № 3884, була підготовлена Довідка про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 09.12.2010 № 2794/1/3, та відповідно до якої нормативно грошова оцінка орендованої земельної ділянки становить 3658117,50 грн. з якою позивач не погоджується, є протиправною та підлягає скасуванню з підстав наведених нижче.

Позивач зазначає, що рішенням Криворізької міської ради Дніпропетровської області від 14.05.2010 року № 3884 не тільки було затверджено нормативну грошову оцінку земель, а й визначено порядок її поетапного впровадження, причому в меншому розмірі, ніж передбачає технічна документація, виконана станом на 01.01.2008 Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст «Діпромісто» та висновок державної експертизи землевпорядної документації від 17.11.2008 року № 1237-08: замість 240,05 грн. / кв. м. з 01.06.2010 застосовується базова вартість одного кв. м. у розмірі 150 грн. / кв. м., а термін впровадження другого і третього етапів, визначення грошової оцінки земель, що їм відповідає, підлягає розгляду за результатами розвитку господарського комплексу міста, що підтверджує регуляторний характер вказаного акта. Рішення органу місцевого самоврядування «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу» № 3884 від 14.05.2010 на підставі якого виготовлена оскаржувана довідка про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Управління Держкомзему у м. Кривий Ріг від 09.12.2010 № 2794/1/3 - визнане в судовому порядку нечинним. У зв'язку з чим позивач вважає, що оскільки, оскаржувана довідка прийнята на підставі акту. який визнано в судовому порядку нечинним, вона також є неправомірною і підлягає скасуванню.

У судовому засіданні представник позивача заявлені позовні вимоги підтримав у повному обсязі, на їх задоволенні наполягав. В обґрунтування своєї правової позиції представник позивача додатково зазначив, що оскаржувана довідка № 2794/1/3 позивачем не замовлялась та видача даної довідки на його думку є протиправним.

Представник позивача наголошував, що протиправним є зупинення ухвалою Вищого адміністративного суду України від 16.11.2011 виконання постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 01.11.2011.

На думку представника позивача вид цільового використання землі визначається за предметом діяльності, який проводить особа підприємець. До видів економічної діяльності на землях, що використовуються для транспорту та зв'язку (графа 45, 49) відноситься і КВЕД І 63, який є безпосередньо кодом діяльності ФОП ОСОБА_5 Крім того, статистичний класифікатор визначає вид діяльності позивача згідно Інструкції затвердженою наказом Держкомстату від 05.11.2004 № 600, як код КВЕД 63.21.2 «Функціонування автомобільного транспорту».

У своїх поясненнях представник позивача зазначав, що відповідачем невірно застосовано формулу для обчислення нормативної грошової оцінки квадратного метра земельної ділянки оскільки замість підставлення усіх коефіцієнтів у дану формулу відповідачем замінено частину з них значенням базової вартості одного кв. метра земель міста. Також представник позивача зазначив, що в технічній документації вже було розраховано вартість земельної ділянки в залежності від економічної планувальної зони.

Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував, просив відмовити у їх задоволенні. В обґрунтування своїх заперечень представник відповідача зазначив, що дії відповідача були правомірними.

У судовому засіданні представник відповідача зазначив, що класифікація категорій земель за функціональним використанням, визначеним в додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, здійснюється за видами економічної діяльності, що провадиться на земельній ділянці. Отже, відповідач вважає, що земельна ділянка буде використовуватись для комерційної діяльності.

Представник третьої особи проти задоволення позовних вимог заперечував, у своїх письмових запереченнях посилався на наступне. Так, ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 26 лютого 2013 року у справі №2а-423/10/0408 роз'яснено, що дія рішення Криворізької міської ради №3884 від 14.05.2010 року «Про затвердження технічної документації з нормативної оцінки земель міста Кривого Рогу» може бути припинена лише на бюджетний період 2014 року. Таким чином, дія зазначеного рішення може бути припинена лише на майбутнє, що встановлено та підтверджено в ухвалі Вищого адміністративного суду від 20 червня 2013 року по справі №2а-432/10/0408, а отже, і довідка Управління Держземагенства у Криворізькому районі Дніпропетровської області №2794/1/3 від 09.12.2010 року «Про нормативно-грошову оцінку 1 кв.м. земельної ділянки» на підставі відповідного рішення Криворізької міської ради, є правомірною.

Також представник Криворізької міської ради зазначив, що на основі звернення приватної підприємниці ОСОБА_5, рішенням Криворізької міської ради від 29.08.2007 № 1696 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки комерційного використання для розміщення тимчасової споруди автостоянки на вул. Балакіна в Саксаганському районі міста Кривого Рогу. На підставі вищезазначеного рішення міськради було укладено договір оренди земельної ділянки від 26.10.2007. У зв'язку зі сплином строку угоди, на підставі звернення орендаря, рішенням Криворізької міської ради від 29.09.2010 № 4088 було продовжено договір оренди на новий строк, з визначенням, зазначеним рішенням цільового призначення земельної ділянки як землі житлової та громадської забудови. На підставі звернення позивача, рішенням Криворізької міської ради від 29.08.2007 №1669 було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Балакіна та надано в строкове платне користування земельну ділянок) площею 0,2985 га для розміщення тимчасової споруди автостоянки. Отже, на підставі наданого позивачем проекту землеустрою, рішенням Криворізької міської ради від 29.08.2007 №1669 було встановлено категорії земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали та з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_5 (ідентифікаційний номер фізичної особи-платника податків НОМЕР_1) 21.08.2002 зареєстрована у якості фізичної особи-підприємця, що підтверджується копією Свідоцтва про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця Серії НОМЕР_2.

Криворізька міська рада XVIII сесії V скликання 29.08.2007 прийняла рішення № 1696 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Балакіна та надання її в оренду для розміщення тимчасової споруди автостоянки».

На підставі рішення міської ради від 29.08.2007 № 1696 між Криворізькою міською радою та ФОП ОСОБА_5 10.10.2007 було укладено Договір оренди земельної ділянки площею 0,2985 га., яка знаходиться на АДРЕСА_1, кадастровий номер земельної ділянки 1211000000:06:055:0105, строком на 3 роки.

Відповідно до змісту п. 6 Договору оренди земельної ділянки від 10.10.2007, річна орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій форм незалежно від результатів діяльності орендаря у розмірі земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю», на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виконаного Криворізьким міським управлінням земельних ресурсів.

Криворізьким міським управлінням земельних ресурсів 13.03.2007 за вих. № 183 було видано Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, у якій визначено наступне:

- площа земельної ділянки - 2985,00 кв.м.;

- середня вартість земельної ділянки - 84,35 грн./кв.м.;

- коефіцієнт Км2 - 3,80;

- сукупний коефіцієнт Км3 - 1,018;

- коефіцієнт Кф - 0,50;

- коефіцієнт індексації нормативної громової оцінки К(і) - 1,035;

- нормативна грошова оцінка земельної ділянки - 504047,10 грн.

Судом встановлено, що згідно Розрахунку розміру орендної плати за землю до проекту договору оренди земельної ділянки ФОП ОСОБА_5:

нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 13.03.2007 - 504047,10 грн.;

річний розмір орендної плати - 5040,47 грн.

Рішенням Криворізької міської ради від 29.09.2010 № 4088 «Про продовження договорів оренди земельних ділянок» було продовжено договори оренди земельних ділянок суб'єктам господарювання та громадянину.

Відповідно Списку суб'єктів господарювання і громадян, яким продовжуються договори оренди земельних ділянок, судом встановлено, що ФОП ОСОБА_5 продовжено термін дії договору оренди від 26.10.2007 № 040710800856 на 3 роки, тобто до 26.10.2010.

В матеріалах справи наявна копія Додаткової угоди про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки від 26.10.2007 № 040710800856 та внесення змін до нього.

Проаналізувавши зміст Додаткової угоди судом встановлено, що (п. 1) на підставі рішення Криворізької міської ради від 29.09.2010 № 4088 продовжено термін дії договору оренди земельної ділянки від 26.10.2007 № 040710800856 на 3 роки.

Підпунктом 2.1 пункту 2 Додаткової угоди внесено зміни до договору оренди земельної ділянки від 26.10.2007 № 040710800856, пункт 1 розділу «Предмет договору» після слів «земельну ділянку» доповнено словами «житлової та громадської забудови».

Також судом встановлено, що дана Додаткова угода не підписана зі сторони орендаря ФОП ОСОБА_5

Проте, постановою Жовтневого районного суду м. Кривого Рогу Дніпропетровської області від 20.06.2013 у справі № 212/369/13-а (2-а/212/6-/13) було відмовлено ОСОБА_5 у визнанні неправомірними дій Криворізької міської ради щодо прийняття рішення від 29.09.2010 № 4088 «Про продовження договорів оренди земельних ділянок» в частині віднесення орендованої позивачем земельної ділянки площею 0,2985 га по АДРЕСА_1 до земель з цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови, та звернення відповідача до господарського суду з позовною заявою про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, а також щодо скасування рішення Криворізької міської ради від 29.09.2010 № 4088 «Про продовження договорів оренди земельних ділянок» в частині віднесення орендованої позивачем земельної ділянки площею 0,2985 га по АДРЕСА_1 до земель з цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови та зобов'язати відповідача змінити цільове призначення - «землі житлової та громадської забудови» спірної земельної ділянки на цільове призначення - «землі транспорту».

У Довідці про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 2794/1/3 від 09.12.2010 визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка знаходиться на АДРЕСА_1 складає 3658117,50 грн.

Із листа Управління Держкомзему у м. Кривий Ріг Дніпропетровської області за вих. № 1231/5 від 13.04.2011 вбачається, що згідно експлікації земель проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, затвердженого рішенням Криворізької міської ради від 29.08.2007 № 1696 земельна ділянка під тимчасовою автостоянкою по вул. Балакіна віднесена до земель комерційного використання (1.11.3). Також у даному листі зазначено, що враховуючи цільове призначення земельної ділянки - розміщення тимчасової споруди автостоянки та рішення міської ради, яким дана земельна ділянка за своїм функціональним призначенням віднесена д земель комерційного використання, згідно Таблиці 1.1 Порядку був застосований функціональний коефіцієнт (Кф) - 2,5.

Суду було надано розрахунок до довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 2794/1/3 від 09.12.2010 /а.с. 58 том 1/, у якому зазначено:

150,00 (базова вартість) х 3,8 (Км2) х 0,86 (Км3) х 2,5 (Кф) = 1225,50 грн. / кв.м.

1225,50 (грн. / кв.м.) х 2985 (кв.м.) = 3658117,50 грн.

Рішенням Криворізької міської ради № 3884 від 14.05.2010 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу» /а.с. 119 том 1/ було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рога, згідно з якою базова вартість одного кв.м. земель міста становить 240,05 грн./кв.м., а зональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від ступеню містобудівної цінності території (економіко-планувальної зони) - від 0,25 до 4,01.

Відповідно до п. 2 Рішенням Криворізької міської ради № 3884 від 14.05.2010 визначено, що застосування зазначеної в п.1 цього рішення базової вартості одного кв.м. земель міста здійснити в три етапи:

- І - з 1 червня 2010 року у розмірі 150 грн./кв.м;

- терміни впровадження II і III етапів, визначення грошової оцінки земель, що їм відповідає, розглянути за результатами розвитку господарського комплексу міста.

Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 01.11.2011 у справі № 2а-423/10/0408 було визнано рішення Криворізької міської ради Дніпропетровської області № 3884 від 14.05.2010 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу» нечинним.

Ухвалою Вищого адміністративного сулу від 11.12.2012 у справі № К/9991/76012/11 постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 01.11.2011 у справі № 2а-423/10/0408 залишено без змін.

Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 26.02.2012 у справі № 2а-423/10/0408 роз'яснено, що дія рішення Криворізької міської ради № 3884 від 14.05.2010 «Про затвердження технічної документації з нормативної оцінки земель міста Кривого Рогу» може бути припинена лише на бюджетний період 2014 року.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 20.06.2013 у справі № К/800/19851/13 (К/800/26813/13) ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 26.02.2012 у справі № 2а-423/10/0408 залишено без змін.

Суду було надано копію проекту землеустрою І065/220107-002 щодо відведення земельної ділянки в оренду фізичній особі-підприємцю ОСОБА_5 під розміщення автостоянки на вул. Балакіна,Саксаганський район на території Криворізької міської ради, кадастровий номер 1211000000:06:055:0105.

Згідно Проекту відведення земельної ділянки, судом встановлено, що ФОП ОСОБА_5 надано в оренду земельну ділянку комерційного призначення площею 2985,11 кв.м., код цільового використання 1.11.3.

На виконання ухвали суду від 14.04.2012, Управління Держземагенства у Криворізькому районі Дніпропетровської області надало суду лист за вих. № 167/7 від 20.01.2014, у якому визначено, що згідно даних Державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх по власниках землі та землекористувачах, угіддях та видах економічної діяльності (форма 6-зем) стосовно землекористувача ФОП ОСОБА_5 станом на 01.01.2014, обліковується земельна ділянка площею 0,2985 га:

- цільове призначення - автостоянка;

- номер договору оренди земельної ділянки - 40710800856;

- дата реєстрації договору оренди - 26.10.2007;

- термін дії до 26.10.2010;

- склад угідь земельної ділянки відповідно до даних Державної статистичної звітності (форма 6-зем) - забудовані землі комерційного використання.

Аналізуючи зміст спірних правовідносин суд приходить до наступних висновків.

Так, доводи відповідача щодо відсутності у позивача такого способу захисту прав, як визнання протиправними дій щодо складання довідки, судом відхиляються, оскільки такі дії мають правові наслідки для позивача.

Відомості оскарженої довідки містять офіційні дані щодо земельної ділянки наданої в користування позивача, які можуть бути використані у правовідносинах щодо даної земельної ділянки, тому достовірність таких даних може вплинути на права та обов'язки позивача. З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що такі дії та рішення суб'єкта владних повноважень, можуть бути оскаржені у судовому порядку.

Відповідно до змісту ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

У ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України встановлено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Указом Президії Верховної Ради Української РСР «Про віднесення в підпорядкування обласних (промислових) Рад депутатів трудящих міських поселень Української РСР» було віднесено у відання обласних (промислових) Рад депутатів трудящих такі міста з підпорядкованими їх Радами населеними пунктами по Дніпропетровській області м. Кривий Ріг.

Згідно Рішенню Конституційного Суду України від 09 лютого 1999 року № 1/99-рп, частину першу статті 58 Конституції України щодо дії нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Відповідно до ст.1 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 № 161-XIV, оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Частинами 1-2 статті 21 «Про оренду землі» (в редакції від 30.10.2010, тобто чинній на момент складання спірної довідки) визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України «Про плату за землю»).

У ст. 19 Закону України «Про плату за землю» від 03.07.1992 № 2535-XII, який втратив чинність на підставі Кодексу № 2755-VI від 02.12.2010, проте, його норми були чинними на момент виникнення спірних правовідносин встановлено, що розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за угодою сторін у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності).

З метою визначення розміру орендної плати заінтересована особа повинна отримати відомості про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки.

Згідно ч. 2 ст. 38 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.2003 № 858-IV, оцінка земель проводиться для порівняльного аналізу і прогнозу ефективності використання землі як природного ресурсу та основного засобу виробництва, а також при здійсненні цивільно-правових угод, для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, справляння державного мита та в інших випадках, визначених законом.

Залежно від призначення оцінки земель проводиться економічна та грошова оцінка земель за методиками, затвердженими Кабінетом Міністрів України (ч. 3 ст. 38 Закону України «Про землеустрій»).

Згідно ч. 2 ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 № 1378-IV, дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 3 ст. 23 Закону України «Про оцінку земель»).

З огляду на викладене вбачається, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є обов'язковим документом для визначення розміру орендної плати окремої земельної ділянки під час укладання договору оренди.

В ході розгляду справи судом було встановлено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 13.03.2007 за вих. № 183 видавався ФОП ОСОБА_5 для укладання Договору оренди земельної ділянки від 10.10.2007.

Однак, відповідно до п. 3.1 Рішення Криворізької міської ради № 3884 від 14.05.2010 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу», управління Держкомзему у м. Кривий Ріг Дніпропетровської області уповноважено надавати юридичним та фізичних особам довідки щодо грошової оцінки земельних ділянок.

У ч. 1 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР визначено, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Зі змісту абз. 6 п. 4 Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) від 16 квітня 2009 року, справа № 1-9/2009, вбачається, що системний аналіз положень Конституції і законів України дає підстави вважати, що за органами місцевого самоврядування законодавцем закріплюється право на зміну та скасування власних рішень. Таке право випливає із конституційного повноваження органів місцевого самоврядування самостійно вирішувати питання місцевого значення шляхом прийняття рішень, що є обов'язковими до виконання на відповідній території, оскільки вони є суб'єктами правотворчості, яка передбачає право формування приписів, їх зміну, доповнення чи скасування.

З огляду на викладене Рішення Криворізької міської ради № 3884 від 14.05.2010 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу» є обов'язковими до виконання на всій території міста Кривого Рогу до моменту його скасування у законному порядку правомочним органом.

Оскільки ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 26.02.2012 у справі № 2а-423/10/0408 роз'яснено, що дія рішення Криворізької міської ради № 3884 від 14.05.2010 «Про затвердження технічної документації з нормативної оцінки земель міста Кривого Рогу» може бути припинена лише на бюджетний період 2014 року, то суд вважає, що станом на 09.12.2010, тобто на дату видачі спірної довідки, відповідач був наділений повноваженнями щодо видачі довідок про грошову оцінку земельних ділянок.

Отже, посилання позивача на протиправність дій Управління Держкомзему у м. Кривий Ріг Дніпропетровської області щодо складання довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 09.12.2010 № 2794/1/3, що підготовлена на підставі рішення Криворізької міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу» від 14.05.2010 № 3884, є безпідставними.

Додатково суд вважає за необхідне зазначити, що судом не досліджувалось питання правомірності використання відповідними уповноваженими органами складеної відповідачем спірної довідки (замість відповідного витягу) про нормативну грошову оцінку земельної ділянки для визначення орендної плати та укладення договору оренди земельної ділянки, оскільки таке питання не є предметом розгляду даної справи. Судом не встановлювались обставини використання Довідки від 09.12.2010 сторонами для укладання чи продовження дії Договору оренди землі.

Щодо посилань позивача на невірне застосування коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів затверджений Наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук 27.01.2006 № 18/15/21/11, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05 квітня 2006 року за № 388/12262 (далі - Порядок нормативної грошової оцінки земель).

Відповідно до п. 3.3 Порядку нормативної грошової оцінки земель, нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою

В х Нп

Цн = -------------- х Кф х Км,

Нк

де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);

В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);

Нп - норма прибутку (6%);

Нк - норма капіталізації (3%);

Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо);

Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.

У своїх обґрунтуваннях до позовних вимог позивач посилається на невірне застосування відповідачем коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки на рівні 2,5, тобто як для земель комерційного використання.

Як вже було встановлено судом, згідно Проекту відведення земельної ділянки, ФОП ОСОБА_5 надано в оренду земельну ділянку комерційного призначення площею 2985,11 кв.м. з кодом код цільового використання 1.11.3.

З огляду на те, що у сторін виникли суперечки з приводу розмежування змісту понять «цільове призначення», «цільове використання» та «категорія земель», суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Категорія земель - це частина земельного фонду України, яка характеризується основним цільовим призначенням та особливостями правового режиму.

Поділ земельного фонду країни на категорії передбачено Земельним кодексом України, їх вичерпний перелік містить ст. 19 Земельного кодексу України.

Суд вважає за необхідне наголосити, що ч. 1 ст. 20 Земельного кодексу України, віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Частиною 2 статті 20 Земельного кодексу України визначено, що зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Кожна з категорій земель становить узагальнене, або основне, цільове призначення земельних ділянок. З цього випливає, що зміна цільового призначення та відповідно зміна категорії земельної ділянки потрібна, тільки коли має місце зміна способу використання земельної ділянки тобто - використання за іншим призначенням.

З огляду на викладене суд дійшов висновку, що види цільового використання земельних ділянок, які передаються у власність або користування повинні узгоджуватись з цільовим призначенням (тобто категоріями за цільовим призначенням) даних земельних ділянок, що затверджується відповідними рішеннями уповноваженого суб'єкта владних повноважень, а використання земельних ділянок не за цільовим призначенням не допускається.

Цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку (ст. 1 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.2003 № 858-IV).

Поділ земельного фонду країни на категорії передбачено Земельним кодексом України, їх вичерпний перелік містить ст. 19 Земельного кодексу України. Кожна з категорій земель становить узагальнене, або основне, цільове призначення земельних ділянок. З цього випливає, що зміна цільового призначення та відповідно зміна категорії земельної ділянки потрібна, тільки коли має місце зміна способу використання земельної ділянки тобто - використання за іншим призначенням.

Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів № 548 від 23.07.2010, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за № 1011/18306 було затверджено Класифікацію видів цільового призначення земель.

У п. 1.3 Класифікації видів цільового призначення земель визначено, що КВЦПЗ застосовується для використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, організаціями, підприємствами, установами для ведення обліку земель та формування звітності із земельних ресурсів.

Судом встановлено, що у Проекті відведення земельної ділянки використовуються два показника, а саме:

- «цільового призначення землі» - комерційного призначення;

- «цільового використання землі» - код 1.11.3 (по виробництву та розподіленню електроенергії).

Поняття «цільового використання землі» вперше зустрічається в Українському класифікаторі цільового використання землі (УКЦВЗ), який затверджений листом Держкомзему України від 24 квітня 1998 року № 14-1-7/1205, а згодом вже у Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, у якому в Додатку 1 до пунктів 3.5, 3.7, 3.9, 3.10 (Таблиця 1.1) визначені коефіцієнти, які характеризують земельні ділянки за функцією використання (Кф).

З приводу застосування УКЦВЗ суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Президентом України 03.10.1992 було прийнято указ «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади» № 493/92, у п. 1 якого установлено, що з 1 січня 1993 року нормативно-правові акти, які видаються міністерствами, іншими органами виконавчої влади, органами господарського управління та контролю і які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, підлягають державній реєстрації.

Згідно змісту п. 2 указу «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади», державну реєстрацію здійснюють нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, органів господарського управління та контролю - Міністерство юстиції України.

Відповідно до п. 2 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 року № 731, державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти, що зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер.

У п. 4 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади визначено, що державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти будь-якого виду (постанови, накази, інструкції тощо), якщо в них є одна або більше норм, що:

а) зачіпають соціально-економічні, політичні, особисті та інші права, свободи й законні інтереси громадян, проголошені й гарантовані Конституцією та законами України, Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколами до неї, міжнародними договорами України, згоду на обов'язковість яких надано Верховною Радою України, та acquis communautaire, а також з урахуванням практики Європейського суду з прав людини, встановлюють новий або змінюють, доповнюють чи скасовують організаційно-правовий механізм їх реалізації;

б) мають міжвідомчий характер, тобто є обов'язковими для інших міністерств, органів виконавчої влади, а також органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій, що не входять до сфери управління органу, який видав нормативно-правовий акт.

Згідно абз. 1-2 п. 15 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, міністерства, інші центральні органи виконавчої влади направляють для виконання нормативно-правові акти лише після їх державної реєстрації та офіційного опублікування. У разі порушення зазначених вимог нормативно-правові акти вважаються такими, що не набрали чинності, і не можуть бути застосовані.

З огляду на те, що Український класифікатор цільового використання землі (УКЦВЗ), затверджений листом Держкомзему України від 24 квітня 1998 року № 14-1-7/1205, не був належним чином зареєстрований у Міністерстві юстиції України, то даний акт не носить нормативного характеру і призначений лише для відомчого використання.

У п. 1 листа Міністерства юстиції України № 758-0-2-08-19 від 26.12.2008 «Щодо практики застосування норм права у випадку колізії» визначено, що у разі існування неузгодженості між нормами, виданими одним і тим самим нормотворчим органом, застосовується акт, виданий пізніше, навіть якщо прийнятий раніше акт не втратив своєї чинності. Така неузгодженість може виникнути внаслідок того, що прийняття нової норми не завжди супроводжується скасуванням «застарілих» норм з одного й того ж питання.

Отже, оскільки Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів затверджений Наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук 27.01.2006 № 18/15/21/11, а Український класифікатор цільового використання землі, затверджений листом Держкомзему України від 24 квітня 1998 року № 14-1-7/1205, то в даному випадку Український класифікатор цільового використання землі не підлягає застосуванню.

Згідно п. 3.5 Порядку нормативної грошової оцінки земель, визначено, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.

Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням та застосування відповідного коефіцієнту провадиться органами державного земельного агентства згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.1998 № 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.1998 за № 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.

Коефіцієнт функціонального використання для земельних ділянок змішаного використання визначається як середньозважене (за площею) значення коефіцієнтів функціонального використання окремих частин земельної ділянки змішаного використання. Підставою для виділення частин земельної ділянки різного функціонального використання є виключно затверджені дані інвентаризації земельної ділянки та землеустрою.

У Додатку 1 до пунктів 3.5, 3.7, 3.9, 3.10 Порядку нормативної грошової оцінки земель (Таблиця 1.1) визначені коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф):

для земель комерційного використання (код розділу КВЕД - G, H, J, K, O93, O92.7) застосовується коефіцієнт Кф 2,5;

для земель транспорту та зв'язку (код розділу КВЕД - I60, І61, І62, І63, І64) застосовується коефіцієнт Кф 1,0.

У даній таблиці встановлено, що до земель комерційного використання належать землі торгівлі транспортними засобами та їх ремонту (код розділу КВЕД - G), проте, у графі землі комерційного використання відсутня графа щодо діяльності, яка пов'язана з автостоянками. Допоміжні транспортні послуги (код розділу КВЕД - I63) характеризуються коефіцієнтом функціонального використання земельної ділянки Кф 1,0.

Згідно Порядку заповнення граф першого та другого розділів форми № 6-зем Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженої наказом Держкомстату України від 05.11.1998 № 377, зареєстрованої в Мін'юсті України 14.12.1998 за № 788/3228, визначено, що класифікація земель прийнята згідно зі «Стандартною статистичною класифікацією землекористування ЄЕК», як змішана: за видами земельних угідь та видами економічної діяльності.

Отже, оскільки віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням та застосування відповідного коефіцієнту провадиться органами державного земельного агентства згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель та визначається у формі № 6-зем, а у технічній документації на земельну ділянку площею 0,2985 га., яка знаходиться на АДРЕСА_1, кадастровий номер земельної ділянки 1211000000:06:055:0105, визначено у формі 6-зем, що дана земельна ділянка відноситься до забудованих земель комерційного використання, суд вважає, що до такої земельної ділянки було правомірно застосовано коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) для земель комерційного використання у розмірі 2,5.

Додатково суд вважає за необхідне зазначити, що дії відповідача щодо визначення коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), на стадії видачі Витягу чи Довідки з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, зводяться лише до того, що суб'єкт владних повноважень, на виконання п. 3.5 Порядку нормативної грошової оцінки земель, використовує данні про категорію землі за функціональним використанням із форми № 6-зем, а не визначає такий показник самостійно.

Судом не досліджується питання правомірності визначення у формі № 6-зем категорії землі за функціональним використанням, оскільки це не є предметом розгляду даної справи. У зв'язку з чим дії відповідача щодо застосування коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) для земель комерційного використання у розмірі 2,5, є правомірними, оскільки така категорія землі за функціональним використанням була визначена у формі № 6-зем.

З приводу посилань позивача на невірне застосування відповідачем формули, визначеної для обрахування нормативної грошової оцінки одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів, суд наголошує, що, як вже зазначалось вище, нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою

В х Нп

Цн = -------------- х Кф х Км.

Нк

Відповідно до п. 3.6 Порядку нормативної грошової оцінки земель, коефіцієнт, який характеризує місцерозташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою

Км = Км1 х Км2 х Км3,

де Км1 - регіональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від місцеположення населеного пункту у загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва і розселення;

Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони);

Км3 - локальний коефіцієнт, який враховує місцерозташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони.

Отже, розширено формула нормативної грошової оцінки одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів виглядає так:

В х Нп

Цн = -------------- х Кф х Км1 х Км2 х Км3.

Нк

Згідно п. 3.7 Порядку нормативної грошової оцінки земель, середня вартість одного квадратного метра земель населеного пункту в залежності від регіональних факторів місця розташування (Цнм) визначається за формулою

В х Нп

Цнм = ---------- х Км1.

Нк

У зв'язку з чим формулу нормативної грошової оцінки одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів можна визначити і у наступній редакції:

Цн = Цнм х Км2 х Км3 х Кф.

Середня вартість одного квадратного метра земель населеного пункту в залежності від регіональних факторів місця розташування (Цнм) була встановлена Рішенням Криворізької міської ради № 3884 від 14.05.2010 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу» на момент складання спірної Довідки на рівні 150 грн./кв.м. Суд наголошує, що дане Рішення Криворізької міської ради № 3884 від 14.05.2010 припиняє свою дію на бюджетний період 2014 року, у зв'язку з чим підлягає використанню для обрахування розміру нормативної грошової оцінки земель у період з 14.05.2010 до 31.12.2013.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що застосування базової вартості одного кв.м. земель міста в залежності від регіональних факторів місця розташування (Цнм) на рівні 150 грн./кв.м. є пільгою для громадян міста Кривого Рогу, оскільки Рішенням Криворізької міської ради № 3884 від 14.05.2010, яке діє до 31.12.2013, було затверджено, що базова вартість одного кв.м. земель міста становить 240,05 грн./кв.м.

У зв'язку з вищевикладеними обставинами суд приходить до висновку, що в даному випадку відповідачем не порушено прав позивача при врахуванні у формулі нормативної грошової оцінки одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів (Цн) показнику вартості одного квадратного метра земель населеного пункту в залежності від регіональних факторів місця розташування (Цнм) на пільговому рівні.

Посилання позивача на те, що у технічній документації з нормативної грошової оцінки земель міста /а.с. 62-64 том 2/ вже визначено вартість окремо для земельної ділянки у конкретній економіко-планувальній зоні, суд вважає безпідставними, оскільки дана технічна документація визначає лише приблизну середню базову вартість земель у формулі визначення нормативної грошової оцінки одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів (Цн) відсутній такий показник як вартість одного квадратного метру земельної ділянки у конкретній економіко-планувальній зоні, а використовується такий показник як коефіцієнт конкретної економіко-планувальної зони, у зв'язку з чим посилання позивача на неврахування відповідачем такого показника є безпідставними.

Згідно ст. 19 Конституції України, органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до п.1 ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Заперечуючи проти позову, відповідач, який за визначенням Кодексу адміністративного судочинства України є суб'єктом владних повноважень, довів правомірність вчинення спірних дій належним чином.

Оскільки, вчиняючи оскаржувані дії, відповідач діяв на підставі та у спосіб, що передбачені Конституцією та вищестоящими нормативно-правовими актами, суд вважає за необхідне відмовити у задоволенні адміністративного позову.

Додатково суд зазначає, що оскільки рішення Криворізької міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу» від 14.05.2010 р. № 3884 втратило чинність 01.01.2014, то і з 01.01.2014 довідка про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 09.12.2010 № 2794/1/3 також втратила чинність.

Відповідно до ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати відносяться за рахунок позивача.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 7-14, 69-71, 94, 155, 158-163, 167, 267 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні адміністративного позову Фізичної особи-підприємця ОСОБА_5 до Управління Держземагенства у Криворізькому районі Дніпропетровської області, третя особа: Криворізька міська рада про визнання дій протиправними, визнання нечинною та скасування довідки - відмовити.

Судові витрати покласти на позивача.

Апеляційна скарга на постанову суду подається до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії повного тексту постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова суду, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст постанови складено 21 лютого 2014 року.

Суддя

О.Б. Ляшко

Джерело: ЄДРСР 37793992
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку