Справа № 2-а- 388/2009р.
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 квітня 2009 року Каховський міськрайонний суд Херсонської обл. в складі:
головуючого судді Тіміргазіна Е.Р.,
при секретарі Боруль А.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду м.Каховка адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Каховської міської ради Херсонської обл., Міністерства фінансів України про визнання дій неправомірними, зобов'язання вчинити певні дії,
у с т а н о в и в:
16.03.2009р. позивач звернулась до суду з позовом, в якому просить визнати неправомірними дії Мінфіну та Управління праці та соціального захисту населення Каховської міськради щодо відмови у виплаті допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі встановленого законодавством прожиткового мінімуму на дітей віком до шести років та зобов'язати Міністерство фінансів забезпечити фінансування Управління праці та соціального захисту населення Каховської міськради, необхідне для виплати допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в розмірі прожиткового мінімуму на дітей віком до шести років, зобов'язати Управління провести перерахунок вказаного виду допомоги і виплатити недоотриману суму, а також зобов'язати Управління в подальшому виплачувати допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в розмірі прожиткового мінімуму на дітей віком до шести років.
Вимоги мотивовано тим, що позивач народила ІНФОРМАЦІЯ_1 р. доньку ОСОБА_2 і звернулась до відповідача за нарахуванням і отриманням соціальної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку. Відповідачем зазначена допомога нараховувалась і виплачувалась, але у меншому від прожиткового мінімуму для дітей віком до шести років розмірі, що не відповідає чинному законодавству.
В судове засідання позивач надала заяву, на позові наполягає у повному обсязі, просить справу розглянути в її відсутність.
Представник Управління праці та соціального захисту населення Каховської міськради в судове засідання надала заяву з проханням справу розглянути в її відсутність, наполягає на запереченнях, наданих суду. Вважає, що допомога виплачується позивачу у відповідності до вимог чинного законодавства, делегованих повноважень та в межах бюджетних асигнувань. Просить застосувати строк позовної давності.
Представник Міністерства фінансів України в поданих суду запереченнях просить справу розглянути у відсутність представника Мінфіну, застосувати строк позовної давності, вважає вимоги до Міністерства безпідставними.
Суд вважає можливим справу розглянути у відсутність сторін.
Позов задоволенню не підлягає.
Відповідно до свідоцтва про народження ІНФОРМАЦІЯ_1 р. ОСОБА_2 її матір'ю є ОСОБА_1 (аркуш справи 7).
Відповідно до довідки (аркуш справи 6) Каховського МУСЗН ОСОБА_1 у вигляді допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку сплачено у :
- березні 2008р. - 92,26грн.,
- квітні 2008р. -лютому 2009р.- по 130грн. щомісяця.
На звернення ОСОБА_1 Каховським МУСЗН за № -1-11/05-1057 від 06.03.2009р. надіслано лист (аркуш справи 5), у якому роз'яснено, що Управлінням нарахована і виплачена соціальна допомога у розмірі, передбаченому чинним законодавством і відповідно до передбаченого бюджетним законодавством обсягу видатків на вказаний період.
Проти задоволення вимог позивача відповідач Каховське МУСЗН заперечує (аркуш справи 11), вважає, що нарахування і виплата сум у вигляді допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку проведені відповідно до вимог чинного законодавства, в межах бюджетних асигнувань на 2007р., 2008р., 2009р., позов не визнала, просила застосувати передбачений законодавством річний строк позовної давності.
Міністерство фінансів проти заявлених ОСОБА_1 вимог заперечує, вважає, що нарахування і виплата сум допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку проведені Управлінням праці та соціального захисту населення Каховської міськради у відповідності до вимог чинного законодавства та передбачених бюджетним законодавством на відповідний рік асигнувань. Зазначає, що будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби і їх цільове спрямування визначаються законом про бюджет на відповідний рік, Міністерство фінансів не являється головним розпорядником коштів для виплати допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, тому вимоги до Мінфіну безпідставні. Просить застосувати строк позовної давності.
Ст. 5 ч.2 КАС України передбачає, що провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ст.9 ч.1 КАС України).
Суд вирішує справи на підставі Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України (ч.2 ст.9 КАС України).
Як встановлено ч. 2 ст. 95 Конституції України виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків.
Законом України "Про державну допомогу сімям з дітьми" (ст. 15 ч.1 в редакції Закону України №2811-ХІІ від 21.11.1992р.) передбачено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.
Відповідно до п.3 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2006р. №1837 основними завданнями Мінфіну є, зокрема, забезпечення реалізації єдиної державної фінансової, бюджетної политики у сфері державного внутрішнього фінансового контролю, розроблення проекту Закону про Державний бюджет на відповідний рік, здійснення в межах своїх повноважень контролю за дотриманням бюджетного законодавства. Забезпечення фінансування видатків держави, що не передбачені Законом про Державний бюджет на відповідний рік, не входить до компетенції Мінфіну.
Відповідно до ст. 99, 100 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів встановлюється річний строк; пропущення строку звернення до адміністративного суду є підставою для відмови у задоволенні адміністративного позову за яумови, якщо на цьому наполягає одна із сторін.
З адміністратвинми позовом до суду позивач звернулась 16.03.2009р.Із заявою про поновлення пропущеного процесуального строку та про поважність причин пропуску цього строку не зверталась, відповідачі наполягають на застосуванні строку позовної давності. За таких обставин відповідно до ст. ст. 100, 102 КАС Украіни в задоволенні вимог позивача стосовно зобов'язання Управління праці та соціального захисту населення Каховської міськради провести перерахунок та виплату сум допомоги станом з моменту виникнення права на даний вид допомоги до 16.03.2009р. слід відмовити.
Згідно ч.1 ст.15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" в редакції Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" ( п.23 розділу ІІ) допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі, що дорівнює різниці між прожитковим мінімумом, встановленим для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 130 гривень.
Питання щодо конституційності вказаної норми в установленому порядку не вирішувалося, вона є чинною, тому обов'язковою для застосування та виконання.
Статтею 46 Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" встановлено, що допомога при народженні дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" та Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" призначається і здійснюється в розмірах і в порядку, визначених Кабінетом Міністрів України.
Як визначено у п. 22 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року № 1751 ( із змінами і доповненнями станом на 22.02.2008р.) для призначення допомоги у розмірі, що перевищує мінімальний, подається в установленому порядку довідка про склад сім'ї та декларація про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім'ї).
Покриття витрат на виплату державної допомоги сім'ям з дітьми здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України у вигляді субвенцій до місцевих бюджетів, як передбачено ч. 1 ст. 4 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми".
Таким чином, в задоволенні позову в частині виплати за 2008р. та у 2009р. допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму на дітей віком до шести років слід відмовити, оскільки відповідачем призначена і виплачена допомога у відповідності до норм чинного на момент виплат законодавства, а позивач з власної ініціативи обрала встановлений законом мінімальний розмір такої допомоги, не подавши необхідної інформації про доходи членів сім'ї.
Підстав для визнання дій відповідачів неправомірними не вбачається.
Керуючись ст.ст.1,2,3,6,8,19,21,22,46,55,64,68,95,96,97,98,124,129 Конституції України,
ст.ст.27,38 Бюджетного кодексу України,
ст.15 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми",
ст.56,71 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007рік",
п.23 розділу ІІ Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України",
ст. ст. ст. 46 Закону України "Про Державний бюджет України на 2009рік",
ст.ст. 2,5,7-12,69-72, 94, 99, 100, 102, 104,159-164, 254, п.5 Прикінцевих та перехідних положень КАС України,
П О С Т А Н О В И В :
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Каховської міської ради Херсонської обл., Міністерства фінансів України про визнання дій неправомірними, зобов'язання вчинити певні дії - відмовити у повному обсязі.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції шляхом подачі в 10-денний строк з дня отримання копії постанови заяви про апеляційне оскарження і поданням після цього протягом 20 днів апеляційної скарги, з подачею її копії до суду апеляційної інстанції або в порядку ч.5 ст.186 КАС України.
Суддя: Тіміргазін Е.Р.