open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

06 лютого 2014 року 10:31 № 826/288/14

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі:

головуючого судді Аблова Є.В.;

при секретарі судового засідання Мальчик І.Ю.,

за участю сторін:

представника позивача - Пелех Р.М.,

представника відповідача - Ружицької І.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції у м. Києві до товариства з обмеженою відповідальністю «Нафтова компанія «Народна» про тимчасове зупинення (заборону) діяльності,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Нафтова компанія «Народна» про тимчасове зупинення (заборону) діяльності, обґрунтовуючи свої позовні вимоги тим, що ТОВ «Нафтова компанія «Народна» здійснює свою діяльність без отримання дозволу на розміщення відходів, ліміту на утворення та розміщення відходів на 2013 рік, без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, висновку державної екологічної експертизи, що свідчить про порушення вимог чинного законодавства. Разом з тим, подальша діяльність ТОВ «Нафтова компанія «Народна» із вказаними порушеннями створює загрозу життю та здоров'ю людей, саме тому є необхідність в припиненні роботи діяльності вказаного підприємства.

В позовній заяві з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог позивач просить суд: тимчасово заборонити Товариству з обмеженою відповідальністю "Нафтова компанія "Народна" (03151, м. Київ, вул. Волинська, 66, код ЄДРПОУ 38675288) діяльність з експлуатації автозаправочних станцій за адресами м. Київ, вул. Волинська 66А., м. Київ, вул. Озерна, 3-а, та м. Київ, вул. Оноре де Бальзака, 3 до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, висновку екологічної експертизи, дозволу на розміщення відходів на 2013 рік, ліміту на утворення та розміщення відходів на 2013 рік.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував, просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на обставини викладені в запереченнях проти позову.

Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи, заслухавши представника позивача, представника відповідача, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що Державною екологічною інспекцією у м. Києві проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства АЗС ТОВ «Нафтова компанія «Народна», що розташовані за адресами: м. Київ, вул. Озерна, 3а, м. Київ, вул. Оноре де Бальзака, 3, м. Київ, вул. Волинська,66-а, за результатами якої складено акт від 08.11.2013р. №05/1682а.

Перевіркою встановлено, що ТОВ «Нафтова компанія «Народна» здійснює діяльність з порушеннями вимог природоохоронного законодавства, а саме: відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами; не здійснюються заходи щодо запобігання забрудненню водних об'єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з території; не розроблено план організації роботи у сфері з відходами, не ведеться первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються; не отримано дозвіл на розміщення відходів; не отримано ліміти утворення та розміщення відходів; не визначені та не погоджені склад і властивості відходів, що утворюються, ступінь їх небезпечності для навколишнього природного середовища; не подається статистична звітність щодо поводження з відходами.

На підставі акту перевірки позивачем винесено припис №05/934п від 08.11.2013р. про усунення порушень природоохоронного законодавства в термін до 25.11.2013року.

За результатами перевірки, позивачем складено протокол про адміністративне правопорушення від 07.11.13р. №003674 відносно ТОВ «Нафтова компанія «Народна» та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення від 07.11.13р. №003674.

З метою здійснення перевірки виконання відповідачем припису №05/934п від 08.11.2013р., на підставі наказу від 16.12.13р. №2384 та направлення від 16.12.13р. №2424, позивачем проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ «Нафтова компанія «Народна», за результатами якої складено акт від 27.12.13р. №05/2150а.

В ході проведення позапланової перевірки встановлено, що ТОВ «Нафтова компанія «Народна» не отримано документи дозвільного характеру, та не виконано п.п.1-7 припису №05/934п від 08.11.2013р.

Окрім того, як вбачається з матеріалів справи, відповідно до КВЕД 46.46.71. ТОВ «Нафтова компанія «Народна» займається оптовою торгівлею твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами. Перевіркою встановлено про відсутність висновку державної екологічної експертизи, який є обов'язковим для здійснення вищезазначеного виду діяльності.

За результатами позапланової перевірки, позивачем складено протокол про адміністративне правопорушення від 26.12.13р. №004012 відносно ТОВ «Нафтова компанія «Народна» та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення від 26.12.13р. №004012.

Відповідно до п.4.2 ст. 4 Положення «Про Державну екологічну інспекцію у м. Києві», затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України №136 від 12.12.2011р., Інспекція, відповідно до покладених на неї завдань, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами-нерезидентами вимог законодавства про охорону атмосферного повітря щодо: виконання запланованих і затверджених, загальнодержавних, галузевих або регіональних природоохоронних програм; наявності та додержання дозволів на викиди забруднюючих речовин; забезпечення безперебійної ефективної роботи і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів; додержання нормативів у газузі охорони атмосферного повітря; додержання екологічних показників нафтопродуктів (бензину автомобільного та дизельного палива), які реалізуються шляхом оптової та роздрібної торгівлі суб'єктами господарювання; порядку здійснення діяльності, спрямованої на штучні зміни стану атмосфери і атмосферних явищ у господарських цілях; надання своєчасної, повної та достовірної інформації про стан атмосферного повітря, визначення видів і обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря.

Статтею 10 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» передбачено, що підприємства, установи, організації та громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані, зокрема здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо.

Відповідно до ст.11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до першої групи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Таким чином, виходячи з аналізу чинного законодавства, експлуатація позивачем АЗС можлива лише після отримання позивачем дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Відповідно до абз.5 ст.10 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», обов'язком підприємств, установ, організацій та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності щодо охорони атмосферного повітря є здійснення контролю за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік.

Порядок ведення державного обліку в галузі охорони здоров'я, визначений «Порядком ведення державного обліку в галузі охорони атмосферного повітря», затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2001р. №1655.

Відповідно до п.1 Порядку, встановлено, що даний Порядок визначає єдину систему ведення в галузі охорони атмосферного повітря державного обліку об'єктів (підприємств, установ, організацій та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності), які справляють або можуть справити шкідливий вплив на здоров'я людей і на стан атмосферного повітря, видів та обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, видів і ступенів впливу на його стан фізичних та біологічних факторів (далі - об'єкти, які справляють шкідливий вплив).

Державний облік включає: взяття на облік об'єктів, які справляють шкідливий вплив; ведення на об'єктах первинного обліку стаціонарних джерел, які справляють шкідливий вплив; складення державної статистичної звітності в галузі охорони атмосферного повітря за стаціонарними та пересувними джерелами, які справляють шкідливий вплив; проведення інвентаризації викидів та обсягів забруднюючих речовин на зазначених об'єктах. Взяття на державний облік об'єктів, які справляють шкідливий вплив, здійснює Мінприроди за критеріями, встановленими цим Міністерством за погодженням з Держкомстатом. Для взяття на державний облік зазначеними об'єктами проводиться інвентаризація видів та обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, видів і ступенів впливу на його стан фізичних та біологічних факторів. (п.п.3, 4, Порядку).

Таким чином, суд звертає увагу, що відповідно до вимог чинного законодавства, підприємство повинно проводити інвентаризацію видів та обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, шляхом складання та подання звіту інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві до органів статистики, згідно форм затверджених наказом Державного комітету статистики України №233 від 21.06.2010р. « Про затвердження форм державних статистичних спостережень із лісового господарства й охорони навколишнього природнього середовища».

Відповідно до змісту ст.1 Закону України «Про відходи», відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення; виробник відходів - фізична або юридична особа, діяльність якої призводить до утворення відходів; розміщення відходів - зберігання та захоронення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи об'єктах.

Стаття 17 Закону України «Про відходи» визначає обов'язки суб'єктів господарської діяльності у сфері поводження з відходами, а саме: суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані: а) запобігати утворенню та зменшувати обсяги утворення відходів; в) визначати склад і властивості відходів, що утворюються, а також за погодженням із уповноваженими органами виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища ступінь їх небезпечності для навколишнього природного середовища та здоров'я людини; г) на основі матеріально-сировинних балансів виробництва виявляти і вести первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, і подавати щодо них статистичну звітність у встановленому порядку;ї) надавати місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, уповноваженим органам виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища інформацію про відходи та пов'язану з ними діяльність, у тому числі про випадки несанкціонованого попадання відходів у навколишнє природне середовище та вжиті щодо цього заходи; й) призначати відповідальних осіб у сфері поводження з відходами; к) забезпечувати розробку в установленому порядку та виконання планів організації роботи у сфері поводження з відходами; с) мати дозвіл на експлуатацію об'єкта поводження з небезпечним відходами.

Відповідно до «Порядку розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів», затвердженого Постановою Кабінетів міністрів України від 03.08.1998р. №1218, визначено: ліміт на утворення відходів - максимальний обсяг відходів, на який у суб'єкта права власності на відходи (далі - власник відходів) є документально підтверджений дозвіл на передачу їх іншому власнику (на розміщення, утилізацію, знешкодження тощо) або на утилізацію чи розміщення на своїй території; ліміт на розміщення відходів - обсяг відходів (окремо для кожного класу небезпеки), на який у власника відходів є дозвіл на їх розміщення, виданий органами Мінекоресурсів на місцях. (п.2). Ліміт на утворення відходів визначається їх власником у процесі діяльності на підставі дозволу на розміщення відходів та договору (контракту) на передачу відходів іншому власнику (п.3). Ліміт на утворення відходів розраховується на підставі нормативів утворення для кожного виду відходів за класами їх небезпеки і має дорівнювати сумарному обсягу відходів, розміщених на своїй території та переданих іншому власнику (п.4). Ліміт на утворення відходів не може перевищувати нормативно допустимих обсягів утворення відходів (п.5). Норматив утворення відходів визначається технологічним регламентом на підставі питомих показників утворення відході (п.6). Відповідальність за правильність визначення нормативів утворення відходів, визначення лімітів утворення та розміщення відходів, несвоєчасне затвердження або незатвердження лімітів утворення та розміщення відходів несе власник відходів(п.20). Контроль за правильністю визначення лімітів на утворення та розміщення відходів, їх дотриманням здійснює Держекоінспекція та її територіальні органи (п.21).

З метою обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини забороняється: вести будь-яку господарську діяльність, пов'язану з утворенням відходів, без одержання від уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами лімітів на обсяги утворення та розміщення відходів. Ліміти на обсяги утворення і розміщення побутових відходів не встановлюються (п. «а» ст.32 Закону України «Про відходи»).

Усі небезпечні відходи за ступенем їх шкідливого впливу на навколишнє природне середовище та на життя і здоров'я людини відповідно до переліку небезпечних властивостей поділяються на класи і підлягають обліку. Відповідний клас відходів визначається виробником відходів відповідно до нормативно-правових актів, що затверджуються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення. ( абз.1, 2, ст.34 Закону України «Про відходи»).

З матеріалів справи встановлено, що позивач є утворювачем відходів, які відносяться до різних класів небезпеки. Разом з тим, у позивача відсутні дозволи на розміщення відходів та ліміт на утворення та розміщення відходів. Також в судовому засіданні представник відповідача зазначив, що на даний момент подані документи для отримання вищезазначених дозволів, що підтверджує порушення товариством вимог чинного законодавства на час проведення перевірки.

Відповідно до ст.13 Закону України «Про екологічну експертизу», встановлено, що здійснення державної екологічної експертизи є обов'язковим для видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку. Перелік видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку, встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, і центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я.

Згідно п.9 Переліку видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку, затвердженого постановою КМ України від 27.07.1995р.№554, АЗС є об'єктами, що становлять підвищену екологічну небезпеку, для яких здійснення державної екологічної експертизи є обов'язковим.

Відповідно до ст.34 Закону України «Про екологічну експертизу», державна екологічна експертиза проводиться у разі: 1) наявної або можливої потенційної небезпеки об'єктів екологічної експертизи для навколишнього природного середовища; 2) прийняття відповідного рішення Кабінетом Міністрів України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими виконавчими комітетами сільських, селищних, міських рад, судом та правоохоронними органами відповідно до законодавства; 3)обумовленості загальнодержавними екологічними інтересами. Державна екологічна експертиза видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку, проводиться після оголошення замовником через засоби масової інформації Заяви про екологічні наслідки діяльності і подання еколого-експертним органам комплекту документів з обгрунтуванням оцінки впливу на навколишнє природне середовище. Порядок передачі документації на державну екологічну експертизу визначається Кабінетом Міністрів України.

За змістом ст.39 Закону України «Про екологічну експертизу», висновки державної екологічної експертизи повинні містити оцінку екологічної допустимості і можливості прийняття рішень щодо об'єкта екологічної експертизи та враховувати соціально-економічні наслідки. Позитивні висновки державної екологічної експертизи після затвердження їх центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, є підставою для відкриття фінансування проектів і програм чи діяльності. Реалізація проектів і програм чи діяльності без позитивних висновків державної екологічної експертизи забороняється. В разі негативної оцінки об'єктів державної екологічної експертизи замовник зобов'язаний забезпечити їх доопрацювання відповідно до вимог еколого-експертного висновку і своєчасну передачу матеріалів на додаткову державну екологічну експертизу.

Основні принципи і порядок здійснення державного нагляду за дотриманням природоохоронного законодавства, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»№877-V (далі -Закон №877).

Відповідно до ч.7 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Згідно з ч.5 ст.4 вказаного Закону повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

Доказів виконання припису Державної екологічної інспекції у м. Києві відповідачем суду не надано. Разом з тим, в письмових поясненнях, відповідач зазначив, що в мережі АЗС, які орендуються ТОВ «Нафтова компанія «Народна», дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, висновку екологічної експертизи, дозволу на розміщення відходів на 2013 рік, ліміту на утворення та розміщення відходів на 2013 рік, не мають АЗС, що знаходяться за адресами: м. Київ, вул. Волинська 66А., м. Київ, вул. Озерна, 3-а, та м. Київ, вул. Оноре де Бальзака, 3.

Відповідно до ст. 12 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», господарська чи інші види діяльності, пов'язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.

Враховуючи те, що господарська діяльність ТОВ «Нафтова компанія «Народна», на час проведення перевірки здійснювалась без дозвільних документів, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Згідно з ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до ч.1, ч.2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Оцінивши докази, які є у матеріалах справи, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, суд прийшов до висновку про задоволення позову.

Керуючись ст.ст. 94, 158-163, 256 КАС України суд ,-

ПОСТАНОВИВ:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Тимчасово заборонити Товариству з обмеженою відповідальністю "Нафтова компанія "Народна" (03151, м. Київ, вул. Волинська, 66, код ЄДРПОУ 38675288) діяльність з експлуатації автозаправочних станцій за адресами м. Київ, вул. Волинська 66А., м. Київ, вул. Озерна, 3-а, та м. Київ, вул. Оноре де Бальзака, 3 до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, висновку екологічної експертизи, дозволу на розміщення відходів на 2013 рік, ліміту на утворення та розміщення відходів на 2013 рік.

Допустити негайне виконання постанови суду.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі в Окружний адміністративний суд міста Києва апеляційної скарги на постанову протягом десяти днів з дня її проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає до Київського апеляційного адміністративного суду.

Якщо апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений ст. 186 КАС України, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку.

Суддя Є.В. Аблов

Джерело: ЄДРСР 37188405
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку