Справа № 2-а-1014/11
№ провадження 6-а/218/1/14
УХВАЛА
"14" лютого 2014 р. Амвросіївський районний суд Донецької області
в складі : головуючого судді Ладе В.Р.,
при секретарі - Бачуріній М.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Амвросіївка справу за поданням Головного державного виконавця відділу державної виконавчої служби Амвросіївс ького районного управління юстиції Головного управління юстиції у Донецькій області Моргуна Д.С. про зміну способу і порядку виконання рішення в адміністративній справі за позовом ОСОБА_2 до Управління пенсійного фонду України в Амвросіївському районі Донецької області області на неправомірні дії, -
В С Т А Н О В И В :
Постановою Амвросіївського районного суду Донецької області від 22 квітня 2011 року в адміністративній справі № 2-а-1014/11 за позовом ОСОБА_2 до Управління Пенсійного фонду України в Амвросіївському районі Донецької області про визнання дій Управління Пенсійного фонду України у Амвросіївському районі неправомірними та зобов'язання Управління Пенсійного фонду України в Амвросіївському районі Донецької області здійснити перерахунок та виплату підвищення до пенсії у відповідності зі статтею 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» - визнано дії управління Пенсійного фонду України в Амвросіївському районі Донецької області щодо своєчасного перерахунку та виплати підвищення до пенсії ОСОБА_2 в розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком у відповідності до ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", починаючи 01 жовтня 2010 року незаконними.
Зобов'язано управління Пенсійного фонду України в Амвросіївському районі Донецької області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_2, починаючи з 01 жовтня 2010 року з урахуванням підвищення в розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком та раніше виплаченої різниці, відповідно до ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", ст. 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", починаючи з 23.07.2011 року і в подальшому відповідно до ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", ст. 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" безстроково, з урахуванням змін в законодавстві про соціальний захист дітей війни.
04 лютого 2014 року до суду звернувся головний державний виконавець відділу державної виконавчої служби Амвросіївського районного управління юстиції у Донецькій області Моргун Д.С.з поданням про зміну способу і порядку виконання вказаної постанови шляхом стягнення з УПФУ в Амвросіївському районі Донецької області на користь ОСОБА_2 кошти в сумі 1927 грн. 20 коп. підвищення до пенсії як дитині війни. В обгрунтування вимог подання зазначив, що вищезазначене рішення відповідачем виконано частково - проведено лише нарахування суми підвищення до пенсії, а в частині виплати рішення залишається невиконаним у зв'язку з відсутністю коштів у боржника.
У зв'язку зі змінами в законодавстві, виконання судових рішень боржником за яким є державний орган, яким не передбачено виконання рішень зобов'язального характеру, унеможливлюють їх виконання. Вважає, що у категорії справ пов'язанних із соціальними виплатами зміна способу і порядку виконання рішення можлива шляхом зміни зобов'язання здійснити виплати на стягнення цих виплат.
Головний державний виконавець відділу державної виконавчої служби Амвросіївського районного управління юстиції у Донецькій області Моргун Д.С. у судовому засіданні підтримав подання у у повному обсязі, просить його задовольнити.
Представник Управління Пенсійного фонду України в Амвросіївському районі Донецької області Пасюков І.Г. просив відмовити в задоволення подання, посилаючись на доводи, викладені в письмовому запереченні, наданому суду.
Стягувач ОСОБА_2 у судове засідання не з»явилася, надала суду заяву, в котрій просить розглянути справу за її відсутності.
Вислухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що подання підлягає задоволенню за наступних підстав.
Як передбачено статтею 263 КАС України, за наявності обставин, що ускладнюють виконання судового рішення (відсутність коштів на рахунку, відсутність присудженого майна в натурі, стихійне лихо тощо), державний виконавець може звернутися до адміністративного суду першої інстанції, незалежно від того, суд якої інстанції видав виконавчий лист, що видав виконавчий лист, із поданням, а особа, яка бере участь у справі, та сторона виконавчого провадження - із заявою про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення. Питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути розглянуто також за ініціативою суду.
Управління Пенсійного фонду України в Амвросіївському районі Донецької області є органом державної влади та відповідно до вимог ст. 19 Конституції України діє лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч.2 ст. 72 Закону України «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування» кошти пенсійного фонду не включаються до складу Державного бюджету України.
Відповідно до ст. 7 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» фінансування витрат, пов»язаних з реалізацією цих законів, здійснюється за рахунок коштів державного бюджету.
Пенсійний Фонд України за рахунок коштів Державного бюджету України реалізує бюджетну програму КПКВКМ 2506020 «Дотація на виплату пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за різними пенсійними програмами» згідно з якою Пенсійному фонду виділені бюджетні асигнування для виплати пенсій у розмірах, визначених законодавством - Кабінетом Міністрів України.
Головним розпорядником коштів за цією програмою є Міністерство соціальної політики України, розпорядником нижнього рівня - Пенсійний фонд України.
Згідно з п.п. 20, 29 ч.1 ст. 116 Бюджетного кодексу України взяття зобов'язань без відповідних бюджетних асигнувань та здійснення видатків бюджету з перевищенням бюджетних призначень є порушеннями бюджетного законодавства.
Зазначені вище обставини роблять неможливим виконання рішення суду у визначений ним спосіб.
З набранням чинності Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» виникли труднощі з виконанням судових рішень, ухвалених у справах, повязанних із соціальними виплатами, в зв'язку із чим Вищим адміністративним судом України запропоновано довести до відома суддів місцевих та апеляційних адміністративних суддів для врахування в роботі інформаційний лист від 13.06.2013 року № 846/12/13-13.
Згідно з ч.1 ст. 263 КАС України за наявності обставин, що ускладнюють виконання судового рішення (відсутність коштів на рахунку, відсутність присудженого майна в натурі, стихійне лихо тощо), державний виконавець може звернутися до адміністративного суду першої інстанції, незалежно від того, суд якої інстанції видав виконавчий лист, із поданням, а особа, а бере участь у справі, та сторона виконавчого провадження - із заявою про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення.
Ця норма не містить виключного переліку обставин, що є підставою для вирішення питання про зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення.
Суди повинні враховувати, що підставою для зміни чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення є обставини, що роблять виконання судового рішення неможливим.
Таким чином, зміну у правовому регулюванні порядку виконання судових рішень, боржником за якими є державний орган, яким не передбачено виконання рішень зобов'язального характеру, унеможливлюють їх виконання. Така обставина є підставою для зміни чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення.
Вирішуючи це питання, суди повинні звертати увагу на таке.
Під зміною способу і порядку виконання рішення слід розуміти вжиття адміністративним судом нових заходів для реалізації рішення. Ці заходи повинні забезпечити виконання конкретного судового рішення і не поширюватися на відносини, які виникли після його ухвалення.
У цій категорії справ зміну способу і порядку виконання рішення можлива шляхом зміни зобов'язання здійснити виплати на стягнення цих виплат. Така зміна можлива лише у разі виконання боржником зобов'язальної частини рішення про нарахування соціальних виплат. При цьому адміністративний суд повинен виходити з розміру заборгованості боржника перед стягувачем, що виникла під час виконання судового рішення.
Згідно ст. 36 Закону за наявності обставин, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим, державний виконавець за власною ініціативою чи за заявою сторін, а також самі сторони мають право звернутися до суду, який видав виконавчий документ, із заявою про відстрочку або розстрочку виконання, а також про встановлення або зміну способу і порядку виконання.
Аналогічне право державного виконавця на звернення до суду із поданням про зміну способу і порядку виконання рішення суду передбачено ст. 263 Кодексу адміністративного судочинства України.
Боржник є бюджетною установою і не взмозі виплатити нараховані кошти по рішенню суду у зв'язку з відсутністю відповідного фінансування, а державний виконавець не наділений повноваженнями щодо стягнення нарахованих коштів з боржника, оскільки це не вказано в рішенні суду та не передбачено чинним законодавством.
Відповідно до ст.3 Закону рішення про стягнення коштів з державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ виконується органами Державної казначейства України в установленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Постановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 2011 року № 845 зі зміни визначеного порядку виконання рішень про стягнення коштів державних та місцевих бюджетів або боржників.
Таким чином, вказане подання щодо зміни способу та порядку виконання рішення Амвросіївського районного суду Донецької області за № 2-а-1014/2011 року від 22 квітня 2011 року підлягає задоволенню.
Керуючись ст. 263 КАС України, ст. 36 ЗУ «Про виконавче провадження», ч.1 ст. 3, ч.2 ст. 7 ЗУ «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень»,
У Х В А Л И В :
Подання головного державного виконавця відділу державної виконавчої служби Амвросіївського районного управління юстиції у головного управління юстиції у Донецькій області Моргуна Д.С. про зміну способу і порядку виконання рішення задовольнити.
Змінити спосіб і порядок виконання постанови Амвросіївського районного суду Донецької області від 22 квітня 2011 року в адміністративній справі № 2-а-1014/11 за позовом ОСОБА_2 до Управління Пенсійного фонду України в Амвросіївському районі Донецької області про визнання дій неправомірними Управління Пенсійного фонду України у Амвросіївському районі та зобов'язання Управління Пенсійного фонду України в Амвросіївському районі Донецької області здійснити перерахунок та виплату підвищення до пенсії у відповідності зі статтею 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», в частині зобов'язання управління Пенсійного фонду України в амвросіївському районі Донецької області провести виплату ОСОБА_2 підвищення до пенсії як дитині війни, встановленого ст.6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», в розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком, встановленого ч.1 ст.28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», за період з 01 жовтня 2010 року, з урахуванням виплачених сум, шляхом стягнення з Управління пенсійного фонду України в Амвросіївському районі Донецької області на користь ОСОБА_2 кошти в сумі 1927 грн. 20 коп. (Одна тисяча дев»ятсот двадцять сім гривень 20 коп.).
Ухвала може бути оскаржена до Апеляційного адміністративного суду у Донецькій області через Амвросіївський районний суд протягом п»яти днів після з дня оголошення ухвали.
Суддя
В.Р. Ладе