open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 листопада 2013 р. Справа № 805/14402/13-а

приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардейської дивізії, 17

Донецький окружний адміністративний суд в складі: головуючого судді - Дворникова М.С., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Володарської районної державної адміністрації Донецької області про скасування розпорядження, визнання дій незаконними та зобов'язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Володарської районної державної адміністрації Донецької області, в якому просила скасувати рішення № 270 від 26 червня 2001 року "Про затвердження схеми розділу колективної власності на земельні частки КСП "Первомайська птахофабрика", визнати дії щодо відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою організації території (пасовищ) незаконними та зобов'язати видати дозвіл на розробку проекту землеустрою організації території земельних ділянок, паїв (пасовищ) із земель колишнього "Первомайська птахофабрика", які знаходяться на території Тополинської сільської ради, для передання у власність та встановлення меж в натурі в розмірі земельної частки (паю).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в серпні 2013 року ОСОБА_1 звернулася до голови Володарської районної державної адміністрації Донецької області з приводу надання дозволу на розробку проекту землеустрою території земельних часток (паїв) із земель запасу сільськогосподарського призначення (пасовищ), розташованих на території Тополинської сільської ради Володарського району Донецької області, на що отримала відмову з посиланням на розпорядження від 26.06.2001 року №270 "Про затвердження схеми розділу колективної власності на земельні частки КСП "Первомайська птахофабрика". Позивач вважає вказане розпорядження незаконним, оскільки за даними Володарського архіву Тополинська сільська рада не вирішувала питання щодо розділу пасовищ із земель колишнього КСП "Первомайська птахофабрика".

У письмових запереченнях представник відповідача просив відмовити у задоволенні позовних вимог. Відповідач вважає спірне розпорядження таким, що прийнято у відповідності до вимог законодавства, зокрема, Указу Президента України "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" від 08.08.1995 № 720/95. Стосовно іншої частини позовних вимог відповідач зазначив, що Володарською райдержадміністрацією було надано не відмову, а вичерпне роз'яснення із посиланням на норми діючого законодавства України щодо порядку виділення окремим співвласникам належних їм часток зі складу земельної ділянки, що знаходиться в приватній спільній частковій власності, оскільки саме в такій власності знаходиться спірна земельна ділянка на думку відповідача.

З'ясовуючи чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, а також чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, суд встановив наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Тополинської сільської ради Донецької області від 15.12.1995 року затверджено проект роздержавлення та приватизації земель колективного сільськогосподарського підприємства "Первомайська птахофабрика", передано земельні ділянки загальною площею 6089,5 га та видано державний акт на право колективної власності на землю від 17.01.1996 серії ДН ВД №000017 (а.с 54-81).

Додатком №1 до вказаного Державного акта затверджено список громадян - членів колективного сільськогосподарського підприємства, серед яких, ОСОБА_1 (№ 101 за списком, а.с. -71, зв. бік).

Відповідно до сертифікату на право на земельну ділянку (пай) серії ДН №0193177 ОСОБА_1 належить право на земельну частку (пай) у землі, яка перебуває у колективній власності КСП "Первомайська птахофабрика" розміром 6,69 в умовних кадастрових гектарах без визначення меж цієї частки в натурі (на місцевості) (а.с. 42).

Рішенням Тополинської сільської ради від 06.04.2000 №ХХІІІ-12/65 "Про надання пасовищ громаді у постійне користування", на підставі рішення загальних зборів членів ТОВ (фактично КСП) "Первомайська птахофабрика" від 04.02.2000 за № 1, вирішено передати у землі запасу Тополинської сільської ради для загального користування пасовища ТОВ "Первомайська птахофабрика" у розмірі 664,9 га. Землі використовувати за цільовим призначенням для випасу худоби та сінокосіння (а.с. 39).

В подальшому, рішенням Тополинської сільської ради від 13 червня 2001 №ІІІ-19/139 надано на праві приватної власності на землю для ведення товарного сільськогосподарського виробництва власникам сертифікатів на право на земельну частку (пай) із складу земель КСП "Первомайська птахофабрика", які раніше були надані їм на праві колективної власності, земельні ділянки згідно зі схемою розпаювання земель КСП "Первомайська птахофабрика" Тополинської сільської ради Володарського району Донецької області громадянам згідно з додатком № 1 (а.с. 43).

На підставі рішення Тополинської сільської ради від 23 червня 2001 №ІІІ-ХІХ №141 ОСОБА_1 передано у приватну власність земельну ділянку площею 5,48 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що підтверджується державним актом на право приватної власності на землю від 03 вересня 2001 року, який зареєстровано в Книзі записів державних актів за №112 (а.с. 8).

Розпорядженням голови Володарської районної державної адміністрації Донецької області від 26.06.2001 року №270 "Про затвердження схеми розділу колективної власності на земельні частки КСП "Первомайська птахофабрика", за результатами розгляду схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) КСП "Первомайська птахофабрика", складеної Володарським районним філіалом ДП "Донецький регіональний центр державного земельного кадастру" та рішення Тополинської сільської ради від 23 червня 2001 року № №ІІІ-ХІХ №141, затверджено схему поділу земель колективної власності на земельні частки (паї), яка передбачає розділ ріллі на 824 земельні частки (паїв) з урахуванням агровиробничих груп ґрунтів та землі багаторічних насаджень, сіножаті та пасовищ залишено без поділу на земельні частки (паї) в приватній спільній частковій власності співвласників (а.с. 10).

02.08.2013 року ОСОБА_1 звернулася до голови Володарської районної державної адміністрації Донецької області із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо організації території земельних часток паїв із земель запасу сільськогосподарського призначення (пасовищ), розташованих на території Тополинської сільської ради для передачі у власність та встановлення меж в натурі земельних ділянок в розмірі земельної частки (паю) (а.с. 6, 9).

05.09.2013 за вих. №01-2273/31/01 голова Володарської районної державної адміністрації Донецької області повідомив ОСОБА_1 про те, що розпорядженням голови Володарської районної державної адміністрації Донецької області від 26.06.2001 року №270 "Про затвердження схеми розділу колективної власності на земельні частки КСП "Первомайська птахофабрика" землі багаторічних насаджень, сіножаті та пасовищ залишено без поділу на земельні частки (паї) в приватній спільній частковій власності співвласників. Виділення окремим співвласникам належних їм часток зі складу земельної ділянки, можливе за умови досягнення згоди всіма співвласника спірного пасовища (а.с. 7).

При цьому суд приймає до уваги доводи позивача, що про спірне розпорядження він дізнався лише після отримання зазначеної вище відповіді, оскільки відповідач не надав доказів опублікування або доведення цього розпорядження до відома позивача в будь-який інший спосіб раніше, ніж дата його відповіді від 05.09.2013. Не має посилання на це розпорядження також і в державному акті на право приватної власності на земельну ділянку позивача (а.с. 8). У зв'язку з цим суд вважає, що встановлений статтею 99 КАС України строк звернення до суду з адміністративним позовом позивачем не був пропущений.

Вирішуючи справу по суті, суд виходить з такого.

На виконання Указу Президента України від 8 серпня 1995 р. N 720/95 "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" та постанови Кабінету Міністрів України від 12 лютого 1996 р. N 187 "Про стан реформування земельних відносин" наказом Держкомзему, Міністерства сільського господарства і продовольства України, Української академії наук від 04.06.1996 № 47/172/48 затверджено "Методичні рекомендації щодо порядку передачі земельної частки (паю) в натурі із земель колективної власності членам колективних сільськогосподарських підприємств і організацій" (далі - Рекомендації), які діяли на час прийняття спірного розпорядження.

Відповідно до пунктів 1.2-1.5 цих Рекомендацій передача в натурі земельної частки (паю) провадиться громадянину, який має сертифікат на право на земельну частку (пай), згідно з його заявою.

Передача в натурі земельної частки (паю) громадянину здійснюється після складання "Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї)" (далі - Схеми).

Складання Схем проводиться землевпорядними та іншими організаціями, що мають на це дозвіл (ліцензію).

Схеми складаються за участю керівників і спеціалістів колективних сільськогосподарських підприємств (організацій), сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств, у тому числі створених на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств (далі - підприємств), затверджуються загальними зборами (зборами уповноважених) членів цих підприємств і організацій та погоджуються районними (міськими) державними адміністраціями (виконавчими комітетами міських Рад).

Отже, спірне розпорядження від 26.06.2001 № 270 по суті є погодженням схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї), яке було здійснено відповідно до пунктів 1.2-1.5 Рекомендацій.

Як вбачається зі змісту наведеного вище п. 1.5. Рекомендацій, погодженню Схем обов'язково передує їх затвердження загальними зборами (зборами уповноважених) членів цих підприємств і організацій, в даному випадку - КСП "Первомайська птахофабрика".

Таким чином, за відсутності доказів визнання незаконним рішення зборів членів КСП "Первомайська птахофабрика" про затвердження Схеми, у суду відсутні підстави для визнання неправомірним та скасування прийнятого на його підставі рішення органу державної влади - розпорядження Володарської РДА від 26.06.2001 № 270, у зв'язку з чим в цій частині вимог позов задоволенню не підлягає.

При цьому суд позбавлений можливості у межах цієї справи досліджувати питання правомірності відповідного рішення зборів членів КСП "Первомайська птахофабрика", оскільки воно не відноситься до адміністративної юрисдикції (ст. 17 КАС України) та може бути вирішено за правилами цивільного судочинства шляхом подання окремого позову.

Доводи позивача про відсутність рішення Тополинської сільської ради від 23 червня 2001 №ІІІ-ХІХ №141, яке також було покладено в основу спірного розпорядження, спростовуються наявним у матеріалах справи державним актом на право приватної власності на землю, виданим ОСОБА_1, який містить посилання на це рішення (а.с. 8), тому є безпідставними.

Щодо позовних вимог про зобов'язання відповідача надати дозвіл на розробку проекту землеустрою суд зазначає наступне.

Як було вказано вище, рішенням Тополинської сільської ради від 06.04.2000 №ХХІІІ-12/65 "Про надання пасовищ громаді у постійне користування", на підставі рішення загальних зборів членів ТОВ (фактично КСП) "Первомайська птахофабрика" від 04.02.2000 за № 1, вирішено передати у землі запасу Тополинської сільської ради для загального користування пасовища ТОВ "Первомайська птахофабрика" у розмірі 664,9 га. Ці землі вирішено використовувати за цільовим призначенням для випасу худоби та сінокосіння (а.с. 39).

Саме із цих земель запасу позивач просив відповідача надати йому дозвіл на розробку проекту землеустрою (а.с. 6, 9).

Водночас, згідно з довідкою відділу Дежземагентства у Володарському районі Донецької області від 06.11.2013 № 4930, за даними державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (форма № 6-зем), зазначені вище землі багаторічних насаджень, сіножатей, пасовищ, загальною площею 664,9 га, обліковуються у рядках 19, 20 - не витребувані паї (а.с. 38), тобто не є землями запасу.

Так, землі запасу та землі, не надані у власність та постійне користування в межах населених пунктів обліковуються у рядках 94-97 Звіту про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності (форма № 6-зем), затвердженого наказом Державного комітету статистики України від 05.11.1998 року N 377, який зареєстровано в Мінюсті 14 грудня 1998 р. за N 788/3228.

У рядках 19 та 20 цього Звіту обліковуються ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, у тому числі на земельних частках (паях).

Відповідно до пункту 16 розділу Х Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-III (далі - ЗК України) громадянам - власникам земельних часток (паїв) за їх бажанням виділяються в натурі (на місцевості) земельні ділянки з видачею державних актів на право власності на землю.

Виділення земельних часток (паїв) в натурі із земель, переданих у колективну власність, регламентується не статтею 118 ЗК України, яка передбачає надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (що було зроблено позивачем), а Законом України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", постановою КМУ від 04.02.2004 N 122 "Про організацію робіт та методику розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв)", а також наказом Держкомзему N 130 від 30.12.99 "Про затвердження рекомендацій щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки".

Вказані правові акти передбачають такі стадії:

- звернення суб'єкта права на земельну частку (пай) із заявою до місцевої ради або районної державної адміністрації про виділення земельної частки (паю) в натурі (ч. 2 ст. 3 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв));

- у разі подання заяв більшістю власників земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства відповідний орган приймає рішення про розробку проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) (ч. 4 ст. 3 Закону). Розробка і затвердження проекту регламентується ст. 7 Закону (до прийняття Закону такі проекти розроблялися як т. з. "схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї)"; для більшості господарств вони вже розроблені);

- розроблення документації із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) (включає (1) проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) та (2) технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку);

- погодження та державну землевпорядну експертизу документації із землеустрою (особливості експертизи передбачені ст. 8 Закону);

- розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) (ч. ч. 1 - 3 ст. 9 Закону);

- затвердження протоколу про розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) відповідною радою чи районною державною адміністрацією (ч. 4 ст. 9 Закону);

- прийняття рішення щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) (ч. 4 ст. 9 Закону);

- видачу та реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку власникам земельних часток (паїв).

Із заявою до Володарської РДА про виділення земельної частки (паю) в натурі на підставі ч. 2 ст. 3 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості)" позивач взагалі не звертався, у зв'язку з чим правові підстави для задоволення позовних вимог в цій частині також відсутні.

До того ж, суд вважає за необхідне зазначити, що при вирішення цього питання, навіть за відсутності державного акту на право спільної часткової власності на землю, не може бути не враховано розпорядження Володарської РДА від 26.06.2001 № 270, яким спірну земельну ділянку залишено без поділу в приватній спільній частковій власності співвласників (п. 2 Розпорядження), оскільки воно не було скасовано та є чинним, а у відповідності до ст. 88 ЗК України володіння, користування та розпорядження земельною ділянкою, що перебуває у спільній частковій власності, здійснюються за згодою всіх співвласників згідно з договором, а у разі недосягнення згоди - у судовому порядку.

Отже, позивач не позбавлений можливості захищати свої права також відповідно до ст. 88 ЗК України шляхом звернення з відповідним позовом до інших співвласників в порядку цивільного судочинства.

Приймаючи до уваги викладене та керуючись статтями 2, 17, 18, 19, 94, 158-163, 167, 185-186 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Володарської районної державної адміністрації Донецької області про скасування розпорядження, визнання дій незаконними та зобов'язання вчинити певні дії - відмовити.

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня її отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Донецького апеляційного адміністративного суду.

Суддя Дворников М.С.

Джерело: ЄДРСР 35712760
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку