open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Вліво
06.10.2022
Постанова
16.08.2022
Ухвала суду
22.06.2022
Рішення
07.06.2022
Ухвала суду
02.06.2022
Ухвала суду
18.05.2022
Ухвала суду
18.05.2022
Ухвала суду
28.04.2022
Ухвала суду
14.04.2022
Ухвала суду
03.06.2021
Ухвала суду
18.05.2021
Ухвала суду
Це рішення містить правові висновки
01.04.2021
Постанова
12.10.2020
Ухвала суду
05.10.2020
Ухвала суду
29.09.2020
Ухвала суду
26.08.2020
Постанова
30.07.2020
Ухвала суду
15.07.2020
Постанова
07.07.2020
Ухвала суду
07.07.2020
Ухвала суду
02.07.2020
Ухвала суду
26.06.2020
Ухвала суду
24.06.2020
Ухвала суду
09.06.2020
Ухвала суду
30.04.2020
Ухвала суду
14.04.2020
Ухвала суду
20.03.2020
Ухвала суду
16.03.2020
Ухвала суду
20.02.2020
Ухвала суду
14.02.2020
Ухвала суду
25.09.2019
Ухвала суду
18.09.2019
Ухвала суду
27.06.2019
Ухвала суду
21.06.2019
Ухвала суду
04.06.2019
Ухвала суду
24.05.2019
Ухвала суду
17.05.2018
Ухвала суду
14.05.2018
Ухвала суду
07.05.2018
Ухвала суду
05.05.2018
Ухвала суду
26.04.2018
Ухвала суду
16.04.2018
Ухвала суду
15.02.2017
Постанова
31.01.2017
Ухвала суду
05.12.2016
Постанова
21.11.2016
Ухвала суду
31.10.2016
Ухвала суду
10.10.2016
Ухвала суду
16.04.2015
Ухвала суду
20.03.2015
Ухвала суду
09.10.2014
Ухвала суду
01.10.2014
Ухвала суду
07.10.2013
Постанова
10.09.2013
Ухвала суду
10.07.2013
Постанова
17.06.2013
Ухвала суду
25.04.2013
Рішення
04.04.2013
Ухвала суду
Вправо
12 Справа № 910/6260/13
Моніторити
Постанова /06.10.2022/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /16.08.2022/ Північний апеляційний господарський суд Рішення /22.06.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /07.06.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /02.06.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /18.05.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /18.05.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /28.04.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /14.04.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /03.06.2021/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /18.05.2021/ Господарський суд м. Києва Постанова /01.04.2021/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /12.10.2020/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /05.10.2020/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /29.09.2020/ Господарський суд м. Києва Постанова /26.08.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /30.07.2020/ Північний апеляційний господарський суд Постанова /15.07.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /07.07.2020/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /07.07.2020/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /02.07.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /26.06.2020/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /24.06.2020/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /09.06.2020/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /30.04.2020/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /14.04.2020/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /20.03.2020/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /16.03.2020/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /20.02.2020/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /14.02.2020/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /25.09.2019/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /18.09.2019/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /27.06.2019/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /21.06.2019/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /04.06.2019/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /24.05.2019/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /17.05.2018/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /14.05.2018/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /07.05.2018/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /05.05.2018/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /26.04.2018/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /16.04.2018/ Господарський суд м. Києва Постанова /15.02.2017/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /31.01.2017/ Вищий господарський суд України Постанова /05.12.2016/ Київський апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.11.2016/ Київський апеляційний господарський суд Ухвала суду /31.10.2016/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /10.10.2016/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /16.04.2015/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /20.03.2015/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /09.10.2014/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /01.10.2014/ Господарський суд м. Києва Постанова /07.10.2013/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /10.09.2013/ Вищий господарський суд України Постанова /10.07.2013/ Київський апеляційний господарський суд Ухвала суду /17.06.2013/ Київський апеляційний господарський суд Рішення /25.04.2013/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /04.04.2013/ Господарський суд м. Києва
emblem
Справа № 910/6260/13
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /06.10.2022/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /16.08.2022/ Північний апеляційний господарський суд Рішення /22.06.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /07.06.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /02.06.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /18.05.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /18.05.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /28.04.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /14.04.2022/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /03.06.2021/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /18.05.2021/ Господарський суд м. Києва Постанова /01.04.2021/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /12.10.2020/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /05.10.2020/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /29.09.2020/ Господарський суд м. Києва Постанова /26.08.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /30.07.2020/ Північний апеляційний господарський суд Постанова /15.07.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /07.07.2020/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /07.07.2020/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /02.07.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /26.06.2020/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /24.06.2020/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /09.06.2020/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /30.04.2020/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /14.04.2020/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /20.03.2020/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /16.03.2020/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /20.02.2020/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /14.02.2020/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /25.09.2019/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /18.09.2019/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /27.06.2019/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /21.06.2019/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /04.06.2019/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /24.05.2019/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /17.05.2018/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /14.05.2018/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /07.05.2018/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /05.05.2018/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /26.04.2018/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /16.04.2018/ Господарський суд м. Києва Постанова /15.02.2017/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /31.01.2017/ Вищий господарський суд України Постанова /05.12.2016/ Київський апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.11.2016/ Київський апеляційний господарський суд Ухвала суду /31.10.2016/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /10.10.2016/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /16.04.2015/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /20.03.2015/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /09.10.2014/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /01.10.2014/ Господарський суд м. Києва Постанова /07.10.2013/ Вищий господарський суд України Ухвала суду /10.09.2013/ Вищий господарський суд України Постанова /10.07.2013/ Київський апеляційний господарський суд Ухвала суду /17.06.2013/ Київський апеляційний господарський суд Рішення /25.04.2013/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /04.04.2013/ Господарський суд м. Києва

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 жовтня 2013 року

Справа № 910/6260/13

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Головуючого судді Прокопанич Г.К.

суддів Гольцової Л.А.

Євсікова О.О.

за участю представників:

Позивача:Бєлячкової О.В., дов. № 2-282 від 04.02.2013 року;

Відповідача: Громніцького Ю.П., дов. № 14-330 від 16.03.2012 року;

розглянувши касаційну скаргу публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" на постанову Київського апеляційного господарського суду від 10.07.2013 року

у справі № 910/6260/13 господарського суду міста Києва

за позовом публічного акціонерного товариства "Укртрансгаз"

до публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"

про зобов'язання вчинити дії

В С Т А Н О В И В:

У квітні 2013 року публічне акціонерне товариство "Укртрансгаз" звернулось до господарського суду міста Києва з позовом до публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", просило (з урахуванням заяви від 25.04.2013 року) зобов'язати відповідача повернути (стягнути) в Єдину газотранспортну систему публічного акціонерного товариства "Укртрансгаз" для покриття дефіциту природного газу, що виник у публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" в четвертому кварталі 2007 - першому-другому кварталах 2008 років, безпідставно набуте майно - 4 751 445,862 тис. куб. м. природного газу (т. 1, а.с. 2-12; т. 3, а.с. 150-151).

Позовні вимоги мотивовано тим, що відповідачем у четвертому кварталі 2007 - першому-другому кварталах 2008 років безпідставного набуте майно (природний газ).

Рішенням господарського суду міста Києва від 25.04.2013 року (суддя Полякова К.В.), залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 10.07.2013 року (головуючий Чорна Л.В., судді Смірнова Л.Г., Тищенко О.В.) (т. 6, а.с. 157-171) позов задоволено повністю. Вирішено питання розподілу судових витрат (т. 6, а.с. 105-111).

Оскаржені судові акти мотивовано доведеністю позовних вимог.

Не погодившись з прийнятими судовими рішеннями, публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, просило оскаржені судові акти скасувати, прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити (т. 6, а.с. 177-187).

Ухвалою Вищого господарського суду України від 10.09.2013 року касаційну скаргу публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" прийнято до провадження та призначено до розгляду на 07.10.2013 року (т. 6, а.с. 175-176).

Розпорядженням заступника секретаря першої судової палати № 02-05/787 від 04.10.2013 року сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Прокопанич Г.К. (доповідач), судді Гольцова Л.А., Євсіков О.О.

Колегія суддів, вивчивши матеріали справи, вислухавши представників сторін, обговоривши доводи касаційної скарги, дослідивши правильність застосування господарськими судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Згідно ч. 1 ст. 1117 Господарського процесуального кодексу України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що публічне акціонерне товариство "Укртрансгаз" створено відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України "Про реорганізацію дочірніх компаній Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" від 13.06.2012 року № 360-р, наказу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України "Про реорганізацію дочірньої компанії "Укртрансгаз" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" від 18.07.2012 року № 530 внаслідок реорганізації шляхом перетворення у публічне акціонерне товариство дочірньої компанії "Укртрансгаз" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", яка створена відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24.07.1998 року № 1173 "Про розмежування функцій з видобування, транспортування, зберігання і реалізації природного газу".

Згідно п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 24.07.1998 року № 1173 "Про розмежування функцій з видобування, транспортування, зберігання і реалізації природного газу" погодитися з пропозиціями Державного комітету нафтової, газової та нафтопереробної промисловості, Фонду державного майна та Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" про розмежування функцій з видобування, транспортування, зберігання і реалізації природного газу шляхом створення дочірніх компаній з транспортування та зберігання природного газу - компанії "Укртрансгаз", яка утворюється на базі газотранспортних підприємств та структурних підрозділів акціонерного товариства "Укргазпром" з передачею цій компанії у користування розподільних газопроводів та споруд на них, що належать підприємствам Державної акціонерної компанії "Укргаз".

Відповідно до п. 1.2 статуту публічного акціонерного товариства "Укртрансгаз" воно є правонаступником усіх майнових та немайнових прав та обов'язків дочірньої компанії "Укртрансгаз" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" (т. 1, а.с. 20-53).

Пунктом 3.2.1 статуту публічного акціонерного товариства "Укртрансгаз" передбачено, що предметом діяльності товариства є транспортування природного та нафтового газу магістральними газопроводами (т. 1, а.с. 23).

Відповідно до ч. 2 ст. 44 Закону України від 12.07.2001 року № 2665-III "Про нафту і газ" в Україні діє єдина централізована диспетчерська система оперативно-технологічного управління виробництвом, передачею та постачанням природного газу.

Згідно п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону України від 12.07.2001 року № 2665-III "Про нафту і газ" регулювання відносин у нафтогазовій галузі має особливості, пов'язані з об'єктивними умовами функціонування галузі: постійним і безперервним збалансуванням видобутку, постачання і споживання газу, для забезпечення якого встановлюється єдине диспетчерське (оперативно-технологічне) управління Єдиною газотранспортною системою України.

Судами встановлено, що на об'єднане диспетчерське управління позивача покладено функцію контролю за постійним і безперервним збалансуванням видобутку, постачання і споживання газу, для забезпечення якого встановлюється єдине диспетчерське (оперативно-технологічне) управління Єдиною газотранспортною системою України.

Публічне акціонерне товариство "Укртрансгаз" не є газовидобувним підприємством та не має власних ресурсів природного газу для реалізації споживачам, а як перевізник вантажу природного газу є його володільцем при надходженні такого газу в газотранспортну систему позивача і у відповідності до положень ст. 308 Господарського кодексу України відповідає за збереження вантажу з моменту його отримання.

Діяльність публічного акціонерного товариства "Укртрансгаз" з транспортування природного газу магістральними трубопроводами у четвертому кварталі 2007 року регулювалась положеннями Закону України від 15.05.1996 року № 192/96-ВР "Про трубопровідний транспорт", Порядку забезпечення споживачів природним газом, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1729 від 27.12.2001 року, Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з транспортування природного і нафтового газу магістральними трубопроводами, затвердженими наказом Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 30.09.2005 року № 86, постановою Національної комісії регулювання електроенергетики України від 30.09.2005 року № 856.

Згідно п.п. 2 п. 2 постанови Кабінету Міністрів України № 1729 від 27.12.2001 року (в редакції, чинній станом на четвертий квартал 2007 року) потреби в природному газі установ та організацій, що фінансуються з державного і місцевих бюджетів, підприємств комунальної теплоенергетики, теплових електростанцій, електроцентралей та котелень суб'єктів господарювання (далі - підприємства), зокрема блочних (модульних) котелень (в обсязі, що використовується для надання населенню послуг з опалення та гарячого водопостачання, за умови ведення такими підприємствами окремого приладового та бухгалтерського обліку тепла і гарячої води), задовольнялись з ресурсів природного газу Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" імпортного походження, а у разі недостатності - з ресурсу природного газу власного видобутку за умови щомісячного задоволення потреби населення у природному газі.

Відповідно до п.п. 3 п. 2 Кабінету Міністрів України № 1729 від 27.12.2001 року (в редакції, чинній станом на четвертий квартал 2007 року) потреби позивача, суб'єктів господарювання, що мають ліцензію на провадження господарської діяльності з розподілу природного і нафтового газу, для їх технологічних та інших виробничих потреб повинні були задовольнятись з ресурсів імпортованого природного газу або з ресурсів природного газу Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" імпортного походження, а у разі його недостатності - з ресурсу природного газу власного видобутку за умови щомісячного задоволення потреби населення у природному газі.

Згідно п.п. 5 п. 2 Кабінету Міністрів України № 1729 від 27.12.2001 року (в редакції, чинній станом на четвертий квартал 2007 року) потреби в природному газі промислових споживачів та інших суб'єктів господарювання задовольнялись з ресурсів газу: Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", отриманих за зовнішньоекономічними контрактами та договорами купівлі-продажу; товариств (підприємств), утворених за участю Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", які закуповували природний газ за зовнішньоекономічними контрактами; суб'єктів господарювання, що здійснювали видобуток природного газу, крім обсягів газу, які згідно з абзацом першим підпункту 1 пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України № 1729 від 27.12.2001 року підлягали продажу Національній акціонерній компанії "Нафтогаз України"; інших постачальників газу, які закуповували газ за зовнішньоекономічними контрактами; отриманого з Марківського газоконденсатного родовища за зовнішньоекономічними контрактами (угодами).

Проаналізувавши зміст положень постанови Кабінету Міністрів України № 1729 від 27.12.2001 року (в редакції, чинній станом на четвертий квартал 2007 року) суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що у четвертому кварталі 2007 року потреби промислових споживачів задовольнялись, передусім, з ресурсів газу імпортованого походження Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", а бюджетних установ та організацій, що фінансуються з державного і місцевих бюджетів, підприємств комунальної теплоенергетики, теплових електростанцій, електроцентралей та котелень суб'єктів господарювання (далі - підприємства), зокрема блочних (модульних) котелень, позивача, суб'єктів господарювання, що мають ліцензію на провадження господарської діяльності з розподілу природного і нафтового газу, для їх технологічних та інших виробничих потреб з ресурсів газу імпортованого походження Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", а у разі його недостатності - з ресурсу природного газу власного видобутку за умови щомісячного задоволення потреби населення у природному газі.

Відповідно до п. 4 Порядку забезпечення споживачів природним газом, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1729 від 27.12.2001 року, відповідач є суб'єктом, який розробляє на основі прогнозного річного балансу надходження та розподілу природного газу в Україні на кожний наступний місяць розрахунковий (плановий) баланс надходження та розподілу природного газу в Україні.

Наказом Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" № 35 від 30.01.2007 року встановлено, що у 2007 році потреби в природному газі задовольняються: установ та організацій, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів - з ресурсів природного газу Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" імпортованого походження; підприємств комунальної теплоенергетики, теплових електростанцій, теплоелектроцентралей та котелень суб'єктів господарювання, в тому числі, блочних (модульних) котелень (в обсягах, що використовуються для надання населенню послуг з опалення та гарячого водопостачання, за умови ведення такими підприємствами окремого приладового та бухгалтерського обліку тепла та гарячої води) з ресурсів природного газу Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України"; промислових споживачів та інших суб'єктів господарської діяльності - з ресурсів імпортованого газу та ресурсів газу власного видобутку газодобувних підприємств, крім тих обсягів, що реалізуються Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" для задоволення потреб населення; позивача, суб'єктів господарської діяльності, що мають ліцензію на розподіл природного і нафтового газу для виробничо-технологічних витрат, власних потреб, для реалізації газу як моторного палива через АГНКС та для наповнення газопроводів з ресурсів імпортованого газу.

Судами встановлено, що відповідно до розрахункового балансу надходження та розподілу природного газу по Україні на листопад 2007 року, затвердженого Національною акціонерною компанією "Нафтогаз України" згідно додатку № 1 до листа № 6/1-1714-5799 від 23.10.2007 року передбачений розподіл природного газу: для бюджетних організацій (з ресурсів ДК "Газ України") в обсязі 150 млн. куб. м.; для підприємств комунальної теплоенергетики (з ресурсів ДК "Газ України") в обсязі 1 600 млн. куб. м.; для промисловості, в тому числі, через ДК "Газ України" на обсяг 7 млн. куб. м. (з ресурсів закритого акціонерного товариства "УКРГАЗ-ЕНЕРГО").

Згідно розрахункового балансу надходження та розподілу природного газу по Україні на грудень 2007 року, затвердженого Національною компанією "Нафтогаз України" згідно додатку № 1 до листа № 6/1-1966-6432 від 30.11.2007 року передбачено розподіл природного газу: для бюджетних організацій (з ресурсів ДК "Газ України") в обсязі 195 млн. куб. м.; для підприємств комунальної теплоенергетики (з ресурсів ДК "Газ України") в обсязі 2 005 млн. куб. м.; для промисловості, в тому числі, через ДК "Газ України" на обсяг 7 млн. куб. м. (з ресурсів закритого акціонерного товариства "УКРГАЗ-ЕНЕРГО").

У рішенні правління Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", оформленого протоколом засідання правління № 12 від 18.02.2008 року зазначено про факт використання споживачами України, з якими ДК "Газ України" мала договірні відносини у листопаді - грудні 2007 року 4 787 671 000 тис. куб. м. природного газу, які використано таким чином: 1 154,137 млн. куб. м. - для забезпечення виробничо-технологічних витрат дочірньої компанії "Укртрансгаз" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" у листопаді та для забезпечення виробничо-технологічних витрат власних потреб і для реалізації, в якості моторного палива через АГНКС у грудні 2007 року; 189,616 млн. куб. м. - поставлено бюджетним організаціям у грудні 2007 року; 3 435,648 млн. куб. м. - використано підприємствами комунальної теплоенергетики у листопаді та грудні 2007 року; 8,270 млн. куб. м. - використано промисловими споживачами у грудні 2007 року.

В актах приймання-передачі послуг з транспортування природного газу в листопаді - грудні 2007 року, складених між ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" та ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" на виконання умов договорів на транспортування природного газу № 117-12-06/07-248 від 08.02.2007 року, № 117-14-06/07-250 від 08.02.2007 року, № 117-13-06/07-249 від 08.02.2007 року, № 117-38ПГ-06/07-290 від 27.02.2007 року зазначено господарську операцію з надання позивачем ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" послуг з транспортування природного газу магістральними трубопроводами в листопаді - грудні 2007 року для деяких категорій споживачів (установ та організацій, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів, промислових споживачів, підприємств теплоенергетики).

В актах здачі-прийомки послуг з транспортування газу в листопаді - грудні 2007 року, складених між ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" та Національною акціонерною компанією "Нафтогаз України" на виконання умов договору на транспортування природного газу № 11-1069 від 23.09.2002 року зазначено про здійснення господарської операції з надання позивачем Національній акціонерній компанії "Нафтогаз України" послуг з транспортування природного газу магістральними трубопроводами в листопаді - грудні 2007 року.

Враховуючи зазначене, суди дійшли висновку, що реалізація вищезазначеного розподілу природного газу для бюджетних організацій, підприємств комунальної теплоенергетики здійснювалась ДК "Газ України" з інших ресурсів природного газу, отриманих від Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" на підставі відповідних договірних взаємовідносин, тобто з Єдиної газотранспортної системи України Національною акціонерною компанією "Нафтогаз України" відібрано (вилучено) та реалізовано через ДК "Газ України" споживачам України в листопаді - грудні 2007 року 3 666 026 032 тис. куб. м. природного газу (без врахування обсягів природного газу на виробничо-технологічні витрати для позивача).

Як встановлено судами попередніх інстанцій єдиним суб'єктом, який здійснював закупівлю імпортованого природного газу на кордоні України в листопаді - грудні 2007 року було закрите акціонерне товариство "УКРГАЗ-ЕНЕРГО", відповідно до контракту купівлі-продажу природного газу в 2006-2010 роках, укладеного між компанією "РосУкрЕнерго АГ" та закритим акціонерним товариством "УКРГАЗ-ЕНЕРГО" та у якого Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" могла закупити обсяги природного газу для задоволення потреб вищезазначених категорій споживачів.

Судами також встановлено, що згідно рішення господарського суду міста Києва від 27.09.2012 року, залишеного без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 25.10.2012 року та постановою Вищого господарського суду України від 18.12.2012 року у справі № 5011-74/9393-2012 за закритим акціонерним товариством "УКРГАЗ-ЕНЕРГО" було визнано право власності на природний газ в обсязі 4 862 130,750 тис. куб. м. та зобов'язано дочірню компанію "Укртрансгаз" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" не чинити перешкод закритому акціонерному товариству "УКРГАЗ-ЕНЕРГО" у здійсненні його права власності на вказані обсяги природного газу та встановлено факт невиконання договору поставки природного газу № 453/77/П-07 від 29.11.2007 року.

Враховуючи зазначене, суди дійшли висновку, що Національна акціонерна компанія "Нафтогаз Україна" здійснила реалізацію 3 666 026,032 тис. куб. м. природного газу за рахунок інших ресурсів природного газу, які були наявні в Єдиній газотранспортній системі України, що призвело до виникнення дисбалансу в обліку природного газу та до виникнення у Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" дефіциту природного газу в обсязі 3 666 026,032 тис. куб. м., який відповідачем не покрито.

Згідно інформації Об'єднаного диспетчерського управління позивача в жовтні - грудні 2007 року без підтвердження ресурсів природного газу промисловими споживачами та суб'єктами господарювання з газопостачання та газифікації (на виробничо-технологічні витрати) спожито 289 914,821 тис. куб. м. природного газу.

Відповідно до положень постанови Кабінету Міністрів України № 1729 від 27.12.2001 року (в редакції, чинній станом на четвертий квартал 2007 року) потреби промислових споживачів задовольнялись, передусім, з ресурсів газу імпортованого походження Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", а бюджетних установ та організацій, що фінансуються з державного і місцевих бюджетів, підприємств комунальної теплоенергетики, теплових електростанцій, електроцентралей та котелень суб'єктів господарювання (далі - підприємства), зокрема блочних (модульних) котелень, позивача, суб'єктів господарювання, що мають ліцензію на провадження господарської діяльності з розподілу природного і нафтового газу, для їх технологічних та інших виробничих потреб, - з ресурсів газу імпортованого походження Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", а у разі його недостатності - з ресурсу природного газу власного видобутку, за умови щомісячного задоволення потреби населення у природному газі.

Враховуючи відсутність факту підтвердження передачі закритим акціонерним товариством "УКРГАЗ-ЕНЕРГО" промисловим споживачам та суб'єктам господарювання з газопостачання та газифікації в жовтні - грудні 2007 року 289 914,821 тис. куб. м. природного газу імпортованого походження, а також зміст положень постанови Кабінету Міністрів України № 1729 від 27.12.2001 року (в редакції, чинній станом на четвертий квартал 2007 року) реалізація у жовтні - грудні 2007 року вказаних обсягів природного газу вищезазначеній категорії споживачів здійснена з ресурсів Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України".

Суди попередніх інстанцій дійшли висновку про доведення факту створення дисбалансу в обліку природного газу та створення дефіциту природного газу в обсязі 289 914,821 тис. куб. м., який повинен бути покритий відповідачем.

Відповідно до п.п. 5 п. 2 постанови Кабінету Міністрів України № 1729 від 27.12.2001 року (в редакції, яка діяла до 06.02.2008 року) потреби промислових споживачів та інших суб'єктів господарювання задовольнялись з ресурсів газу: Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", отриманих за зовнішньоекономічними контрактами та договорами купівлі-продажу; товариств (підприємств), утворених за участю Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", які закуповували природний газ за зовнішньоекономічними контрактами; суб'єктів господарювання, що здійснювали видобуток природного газу, крім обсягів газу, які згідно з абзацом першим підпункту 1 пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України № 1729 від 27.12.2001 року підлягали продажу Національній акціонерній компанії "Нафтогаз України"; інших постачальників газу, які закуповували газ за зовнішньоекономічними контрактами; отриманого з Марківського газоконденсатного родовища за зовнішньоекономічними контрактами (угодами).

Постановою Кабінету Міністрів України № 41 від 06.02.2008 "Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України" до п.п. 5 п. 2 постанови Кабінету Міністрів України № 1729 від 27.12.2001 року "Про забезпечення споживачів природним газом" внесені зміни, які набрали законної сили 06.02.2008 року, згідно яких потреби в природному газі усіх категорій споживачів (промислових), крім визначених у підпунктах 1 і 2 п. 2 вказаної постанови (населення, установи і організації, що фінансуються з державного і місцевих бюджетів, суб'єкти господарювання, які виробляють теплову енергію, у тому числі блочних (модульних) котелень, котелень, установлених на дахові та прибудованих) повинні задовольнятись з ресурсів природного газу Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", отриманих за зовнішньоекономічними контрактами та договорами купівлі-продажу; суб'єктів господарювання, що здійснюють видобуток природного газу, крім обсягів газу, які згідно з абзацами першим і третім підпункту 1 пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України № 1729 підлягають продажу Національній акціонерній компанії "Нафтогаз України".

Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 57-р від 09.01.2008 року затверджено прогнозний баланс надходження та розподілу природного газу на 2008 рік.

У прогнозному балансі надходження та розподілу природного газу на 2008 рік передбачено надходження у 2008 році природного газу, в тому числі, для закритого акціонерного товариства "УКРГАЗ-ЕНЕРГО" в обсязі 55 000 млн. куб. м., а також відбір природного газу з підземних сховищ, у тому числі для Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" в обсязі 4 796 млн. куб. м. та для закритого акціонерного товариства "УКРГАЗ-ЕНЕРГО" в обсязі 5 842 млн. куб. м.

Постановою Кабінету Міністрів України № 41 від 06.02.2008 року до розпорядження Кабінету Міністрів України №57-р від 09.01.2008 року внесено зміни, згідно яких в прогнозному балансі надходження та розподілу природного газу на 2008 рік передбачено надходження імпортованого природного газу в обсязі 55 000 млн. куб. м., а також відбір природного газу з підземних сховищ газу, в тому числі для Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" в обсязі 4 796 млн. куб. м. та імпортованого природного газу для споживачів України в обсязі 5 842 млн. куб. м.

Постановою Кабінету Міністрів України № 41 від 06.02.2008 року з прогнозного балансу надходження та розподілу природного газу на 2008 рік, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України № 57-р від 09.01.2008 року, виключено закрите акціонерне товариство "УКРГАЗ-ЕНЕРГО" як постачальника імпортованого природного газу, з ресурсів якого задовольнялись потреби в природному газі промислових споживачів.

Враховуючи вищевикладене, суди дійшли висновку, що починаючи з 06.02.2008 потреби в природному газі промислових споживачів задовольнялись з ресурсів газу імпортованого походження, отриманих Національною акціонерною компанією "Нафтогаз України" за зовнішньоекономічними контрактами та договорами купівлі-продажу.

Постановою Кабінету Міністрів України № 163 від 05.03.2008 року "Про реалізацію імпортованого природного газу на території України" (в редакції, чинній станом на 2008 рік) визначено, що з 1 березня 2008 року імпортований природний газ реалізується в Україні Національною акціонерною компанією "Нафтогаз України" та її дочірньою компанією "Газ України"; у разі, коли обсягів центрально- та середньоазійського природного газу, який надходить в газотранспортну систему України, недостатньо для задоволення потреб споживачів України, Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" використовує ресурси власного природного газу, що перебувають на зберіганні в підземних сховищах газу позивача.

У розрахункових балансах надходження та розподілу природного газу по Україні на лютий та березень 2008 року, сформованих та затверджених відповідачем, передбачалось надходження імпортованого природного газу для України в обсязі 4 429,67 млн. куб. м. (у лютому 2008 року) та 4 735,16 млн. куб. м. (у березні 2008 року).

Листом № 6/1-390/1013 від 06.03.2008 року Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" зазначила позивачу про забезпечення приймання в газотранспортну систему ДК "Укртрансгаз" протягом березня 2008 року імпортованого природного газу для потреб споживачів України загальним обсягом 4 735 млн. куб. м. згідно затвердженого місячного балансу.

В розрахункових щомісячних балансах надходження та розподілу природного газу по Україні на квітень, травень, червень 2008 року, сформованих та затверджених відповідачем, передбачалось надходження імпортованого природного газу для Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" в обсягах, визначених вказаними балансами.

Враховуючи зазначене, суди дійшли висновку, що у І-ІІ кварталах 2008 року в розрахункових балансах надходження та розподілу природного газу по Україні відповідач передбачив надходження імпортованих ресурсів природного газу саме для Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", при цьому з реалізованих у І-ІІ кварталах 2008 року обсягів природного газу промисловим споживачам, неоформленими залишились 760 394,735 тис. куб. м. природного газу, згідно інформації, наданою Об'єднаним диспетчерським управлінням позивача.

Враховуючи, що Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" не вжила відповідних заходів по оформленню з промисловими споживачами використаних ними у І-ІІ кварталах 2008 року 760 394,735 тис. куб. м. природного газу, у відповідача виник дисбаланс в обліку природного газу та дефіцит природного газу в обсязі 760 394,735 тис. куб. м.

Судами попередніх інстанцій також встановлено існування дисбалансу у відповідача в обліку природного газу та дефіциту природного газу в обсязі 35 110,174 тис. куб. м, який залишається непокритим останнім.

Суди дійшли висновку, що крім дефіциту природного газу в обсязі 3 666 026,032 тис. куб. м., обліковується дефіцит природного газу в обсязі 1 085 419,730 тис. куб. м., що в сумі складає 4 751 445,862 тис. куб. м. природного газу і який залишається непокритим та повинен бути покритий відповідачем.

Позивач при здійсненні основної ліцензійної діяльності з транспортування природного газу магістральними трубопроводами у 2007-2008 роках керувався також локальними актами Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", які відповідно до положень статуту ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України" були обов'язковими до виконання, Порядком доступу до газотранспортної системи, затвердженого наказом Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" №79 від 26.03.2001 року, Порядком формування планових розподілів поставок природного газу споживачам та документального оформлення використаних обсягів газу учасниками газового ринку України, затвердженим наказом Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" № 45 від 27.01.2004 року.

Національною акціонерною компанією "Нафтогаз України" з метою урегулювання взаємовідносин учасників газового ринку України та забезпечення дотримання ними вимог щодо формування щомісячних планових розподілів поставок газу споживачам і документального оформлення використаних обсягів природного газу, наказом №45 від 27.01.2004 року затверджено відповідний Порядок формування планових розподілів поставок природного газу споживачам та документального оформлення використаних обсягів газу учасниками газового ринку України.

Згідно п. 2.2 вищезгаданого Порядку постачальники газу відповідно до затвердженого Національною акціонерною компанією "Нафтогаз України" балансу надходження та розподілу природного газу по Україні та в межах наявних у них ресурсів до 25 числа місяця, що передує місяцю поставки газу (але не пізніше ніж за 5 робочих днів до початку місяця поставки), надають Об'єднаному диспетчерському управлінню (далі - ОДУ) позивача плановий розподіл ресурсів газу у розрізі регіонів та споживачів відповідно до укладених договорів про поставку газу за встановленою ОДУ формою.

Положення норм законодавства України та локальних актів Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" свідчать про те, що позивач здійснює господарську діяльність з транспортування природного газу магістральними трубопроводами в межах наявних у постачальника ресурсів природного газу.

Згідно п. 1.2 Порядку доступу та приєднання до Єдиної газотранспортної системи України, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики від 19.04.2012 року № 420 дія цього Порядку поширюється на фізичних осіб, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, які здійснюють господарську діяльність з видобутку, транспортування, розподілу, зберігання та/або постачання природного газу, незалежно від їх підпорядкування і форми власності, а також використовують природний газ як паливо або сировину.

Положеннями п. 1.3 Порядку доступу та приєднання до Єдиної газотранспортної системи України, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики від 19.04.2012 року № 420 визначено, що дефіцит ресурсів природного газу (дефіцит) - від'ємна різниця між плановими та фактично поставленими обсягами природного газу, що виникла у постачальника протягом календарного місяця; ресурс природного газу - документально підтверджений наявний у постачальника обсяг природного газу; дисбаланс обсягів газу - обсяг газу, який визначається для окремого замовника послуги з транспортування чи розподілу газу як різниця між фактичними обсягами його передачі до Єдиної газотранспортної системи України та фактичними обсягами його відбору з Єдиної газотранспортної системи України.

Відповідно до пп. 2.9.2.2 п. 2.9.2 Порядку доступу та приєднання до Єдиної газотранспортної системи України, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики від 19.04.2012 року № 420 при негативному дисбалансі постачальник зобов'язаний до 7 числа місяця, наступного за звітним, відібрати з ПСГ газ, який належить йому, у тому числі страховий запас, в обсязі, достатньому для покриття негативного дисбалансу, та документально оформити з газозберігаючим підприємством такий відбір або провести закупівлю газу в обсязі дисбалансу у власника газу та/або у постачальника, що має позитивний дисбаланс, і документально оформити таку закупівлю.

Враховуючи зазначене, суди дійшли висновку, що Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" не покрила дефіцит природного газу в обсязі 3 666 026,032 тис. куб. м. та в обсязі 1 085 419,730 тис. куб. м.

Відбір природного газу із системи позивача при відсутності підтвердження наявності необхідних ресурсів природного газу є свідченням наявності факту безпідставного відбору (вилучення) з Єдиної газотранспортної системи обсягів природного газу.

Частиною 1 ст. 15 Цивільного кодексу України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Відповідно до ч. 1 ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Пунктом 4 ч. 2 ст. 16 Цивільного кодексу України передбачено, що одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є відновлення становища, яке існувало до порушення.

Відповідно до п. п. 1, 2 ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов'язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов'язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Згідно ч. 1 ст. 1213 Цивільного кодексу України безпідставно набуте майно повертається в натурі.

Враховуючи вищезазначене, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що реалізація та споживання природного газу з Єдиної газотранспортної системи України без підтвердження наявності відповідних ресурсів природного газу має ознаки безпідставного набуття майна (природного газу), яке підлягає поверненню у відповідності до статей 1212, 1213 Цивільного кодексу України.

Відповідно до ч. 1 ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно ч. 1 ст. 34 Господарського процесуального кодексу України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.

Частиною 1 ст. 43 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що грунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Перевіривши надані сторонами докази в їх сукупності, місцевий господарський суд, з яким погодилась і апеляційна інстанція, дійшов висновку про задоволення позовних вимог.

Статтею 1117 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Згідно п. 1 ч. 1 ст. 1119 Господарського процесуального кодексу України касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити рішення першої інстанції або постанову апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення.

З врахуванням вищенаведеного підстави для скасування постанови суду апеляційної інстанції, якою було правильно застосовані норми матеріального та процесуального права, відсутні.

Інші доводи заявника касаційної скарги спростовуються висновками судів попередніх інстанцій та фактично стосуються переоцінки доказів у справі, що виходить за межі повноважень суду касаційної інстанції, визначені статтею 1117 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст. 1117, 1119 - 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" залишити без задоволення.

Постанову Київського апеляційного господарського суду від 10.07.2013 року у справі № 910/6260/13 залишити без змін.

Головуючий суддя Г.К. Прокопанич

Судді: Л.А. Гольцова

О.О. Євсіков

Джерело: ЄДРСР 34119606
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку