open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16.08.2013 р. Справа № 914/2427/13

Господарський суд Львівської області у складі головуючого судді Станька Л.Л., при секретарі Білані О.Г., розглянув у відкритому судовому засіданні справу за позовом: Прокурора Личаківського району м.Львова в інтересах держави в особі Львівської міської ради, м.Львів

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-дослідницьке виробниче підприємство «Джерело», м.Черкаси Черкаська область

про внесення змін до договору оренди землі від 24.06.2010р. за №Л-1187

Представники сторін:

від прокуратури: Леонтьєва Н.Т. - старший прокурор прокуратури

від позивача: Крумшин Н.М. - представник

від відповідача: не з'явився

Сторонам роз'яснено права та обов'язки, передбачені ст.ст. 20, 22 ГПК України.

Суть спору: На розгляд господарського суду Львівської області поступив позов Прокурора Личаківського району м.Львова в інтересах держави в особі Львівської міської ради, м.Львів до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-дослідницьке виробниче підприємство «Джерело», м.Черкаси Черкаська область про внесення змін до договору оренди землі від 24.06.2010р. за №Л-1187.

Ухвалою господарського суду від 19.06.2013р. порушено провадження у справі та її розгляд призначено на 06.08.2013р.

Попередній розгляд справи викладено в ухвалі суду від 06.08.2013р.

Прокуратурою та Позивачем явку представників в судове засідання забезпечено, позовні вимоги підтримано. Позивачем подано витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців станом на 08.07.2013р., з якого вбачається, що місцезнаходженням відповідача є адреса: 18036, м.Черкаси, вул.Академіка Корольова, 2.

Відповідачем явки представника в судове засідання не забезпечено.

Як вбачається з довідки Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців станом на 08.07.2013р., місцезнаходженням відповідача є адреса: 18036, м.Черкаси, вул.Академіка Корольова, 2. Згідно ст. 64 ГПК України, у разі ненадання сторонами інформації щодо їх поштової адреси, ухвала суду надсилається за адресою місцезнаходження (місця проживання) сторін, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців і у разі відсутності сторін за такою адресою, вважається, що ухвала вручена їм належним чином.

Відповідно до ст. 75 ГПК України, суд вважає за можливе розглянути справу без участі представника відповідача за наявними у справі матеріалами, яких достатньо для встановлення обставин і вирішення спору по суті.

Суд заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, та оцінивши докази в їх сукупності, встановив наступне:

24.06.2010 року між Львівською міською радою (Орендодавець) та ТзОВ «НДВП «Джерело» (Орендар) укладено договір оренди землі, згідно з п.п.1,2 якого орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку кадастровий номер №4610137200:08:010:0050, загальною площею 0,5674 га по вул.Пластовій,15 у м.Львові для обслуговування майнового комплексу.

Договір зареєстровано у Львівській міській раді 24.06.2010 року за №Л-1187 та у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру ДЗК 14.07.2010 року за №04:10:469:00022 кн. 04-5.

Згідно з п. 5 даного договору, нормативна грошова оцінка, переданої в оренду земельної ділянки, становить 981 658,74 грн.; згідно з п.9 договору, орендна плата вносить орендарем у формі та розмірі 29 449,76 грн. в рік.

Розмір орендної плати для вказаного договору оренди землі визначено на підставі грошової оцінки земель м.Львова, яка затверджена ухвалою Львівської міської ради № 210 від 29.04.1999 року «Про затвердження відкорегованої грошової оцінки земель м. Львова».

Львівською міською радою, прийнято ухвалу № 2712 від 18.06.2009 року «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова», згідно з якою з 01.01.2011 року введено нову грошову оцінку земель м.Львова.

Згідно з довідкою управління Держкомзему у м.Львів від 01.10.2012 року №40/3/703 нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки, яка перебуває в оренді ТзОВ «НДВП «Джерело», станом на 2012 рік становить 719,96 грн.

Згідно з проведеним департаментом містобудування Львівської міської ради розрахунком розміру орендної плати для ТзОВ «НДВП «Джерело», нормативна грошова оцінка орендованої ТзОВ «НДВП «Джерело» земельної ділянки, станом на 01.10.2012 року становить 4 085 053,04 грн., розмір орендної плати в рік, становить 122 551,59 грн.

Львівською міською радою на адресу ТзОВ «НДВП «Джерело» скеровано листи від 25.12.2012 року №2403-вих-1472 та від 14.03.2013 року №2403-вих-331 у яких повідомлено про необхідність підписання додатків до договору та зміни зазначеного у договорі розміру нормативної грошової оцінки землі та розміру орендної плати. Проте, у позасудовому порядку досягти згоди щодо зміни умов договору сторонам не вдалося.

Відтак, в позові виражено прохання про внесення наступних змін в п.п.5,9 договору оренди землі від 24.06.2010 року, який укладено між Львівською міською радою та ТзОВ «НДВП «Джерело» і зареєстровано у Львівській міській раді 24.06.2010 року за №Л-1187 та у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру ДЗК 14.07.2010 року за №04:10:469:00022 кн. 04-5:

п.5 викласти у такій редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 4 085 053,04 грн.»;

п.9 викласти у такій редакції: «Орендна плата за землю вноситься Орендарем у формі та розмірі 122 551,59 грн. (Сто двадцять дві тисячі п'ятсот п'ятдесят одна гривня 59 копійок) в рік, що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок №33215812700006 УДК у Львівській області, МФО 825014, ЄДРПОУ 38007620, отримувач: міський бюджет для Личаківського району, код платежу 13050200 для юридичних осіб до 30-го числа місяця наступного за звітним».

При прийнятті рішення, суд виходив з наступного :

Відповідно до ч.1 ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом. Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави (ч.3 ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру»).

Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі № 1-1/99 з урахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник, у кожному конкретному випадку, самостійно визначає, з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави можуть збігатись повністю, частково або не збігатись зовсім з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді.

Згідно з п. 14.1.125 ст.14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Відповідно до ч.5 ст.5 Закону України «Про оцінку земель», нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно з ч.1 ст.13 Закону України «Про оцінку земель», нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі зокрема: визначення розміру земельного податку, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до ч.1 ст.18 Закону України «Про оцінку земель», нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Відповідно до ч.2 даної статті, нормативна грошова оцінка земельних ділянок щодо земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Відповідно до ч.1 ст.23 Закону України «Про оцінку земель», технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Відповідно до ч.3 даної статті, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Частиною 1 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що рада в межах повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до ст. 144 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

На даний момент ухвала Львівської міської ради № 2712 від 18.06.2009 року «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова» є чинною та у відповідності до вимог законодавства України підлягає обов'язковому застосуванню.

Відповідно до п.13 вищезгаданого договору оренди землі, розмір орендної плати переглядається відповідно до Закону України «Про оренду землі» та згідно з цим договором у разі: зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п.36 договору, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін; у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Згідно з ст.30 Закону України «Про оренду землі», зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Відповідно до ст.651 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягай згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду (ст.188 ГК України).

Львівською міською радою на адресу ТзОВ «НДВП «Джерело» скеровано листи від 25.12.2012 року №2403-вих-1472 та від 14.03.2013 року №2403-вих-331 у яких повідомлено про необхідність підписання додатків до договору та зміни зазначеного у договорі розміру нормативної грошової оцінки землі та розміру орендної плати. Проте, у позасудовому порядку досягти згоди щодо зміни умов договору сторонам не вдалося.

Водночас, згідно з рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2002р. №15-рп-2002 (справа №1-2/2002 про досудове врегулювання спорів) право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.

Верховний Суд України у постанові від 20.11.2012р. (справа №28/5005/640/2012) звертає увагу на те, що обрання певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов'язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує. Отже, надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання позивачем вимог ч.2 ст.188 ГК України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.

Аналогічна правова позиція про те, що недотримання позивачем вимог ч.2 ст.188 ГК України не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача та вирішити спір в судовому порядку, викладено у постанові Вищого господарського суду України від 12 червня 2012 року у справі №17/5005/8502/2011.

З огляду на викладене, спір між Львівською міською радою та ТзОВ «НДВП «Джерело» з приводу внесення змін в договору оренди землі від 24.06.2010 року в частині розміру нормативної грошової оцінки землі та розміру орендної плати підлягає вирішенню в судовому порядку.

Згідно ст. 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно до п. 14.1.136 ст.14 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Згідно з п.288.1 ст.288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Відповідно до п.288.5.1 ст.288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:

для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного

податку, що встановлюється цим розділом;

для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку,

що встановлюється цим розділом.

Відповідно до п.274.1 ст.274 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

Згідно з ч.2 ст.21 Закону України «Про оренду землі», розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до п.2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011р. «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. Згідно зі статтею 632 ЦК України, ціна у договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Таким чином, оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позовна вимога щодо внесення змін у п.п.5,9 договору оренди землі від 24.06.2010 року, який укладено між Львівською міською радою та ТзОВ «НДВП «Джерело» і зареєстровано у Львівській міській раді 24.06.2010 року за №Л-1187 та у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру ДЗК 14.07.2010 року за №04:10:469:00022 кн. 04-5 є підставною і підлягає задоволенню.

Частиною 2 ст.34 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Згідно з ст.33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ч.1 ст.49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір у спорах, що виникають при укладенні, зміні та розірванні договорів покладаються на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін.

Керуючись ст.ст.33, 34, 49, 75, 82, 84, 85, 87, 115-117 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити повністю.

2. Внести наступні зміни у договір оренди землі від 24.06.2010 року, який укладено між Львівською міською радою та ТзОВ «НДВП «Джерело» і зареєстровано у Львівській міській раді 24.06.2010 року за №Л-1187 та у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру ДЗК 14.07.2010 року за №04:10:469:00022 кн. 04-5, а саме:

п.5 викласти у такій редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 4 085 053,04 грн.»;

п.9 викласти у такій редакції: «Орендна плата за землю вноситься Орендарем у формі та розмірі 122 551,59 грн. (Сто двадцять дві тисячі п'ятсот п'ятдесят одна гривня 59 копійок) в рік, що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок №33215812700006 УДК у Львівській області, МФО 825014, ЄДРПОУ 38007620, отримувач: міський бюджет для Личаківського району, код платежу 13050200 для юридичних осіб до 30-го числа місяця наступного за звітним».

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-дослідницьке виробниче підприємство «Джерело» (18036, м. Черкаси, вул..Академіка Корольова, 2, код ЄДРПОУ 36860855) в дохід державного бюджету 1147 грн. судового збору.

4. Наказ видати відповідно до ст.116 ГПК України.

5. Дане рішення може бути оскаржене до Львівського апеляційного господарського суду. Строк і порядок набрання рішенням законної сили та оскарження визначені ст.ст.85,91,93 ГПК України.

Повний текст рішення оформлено і підписано 20.08.2013р.

Суддя Станько Л.Л.

Джерело: ЄДРСР 33079095
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку