open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
8/2519

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

_________________________________________________

__________________________________________________________________________________

10002, м.Житомир, майдан Путятинський, 3/65 тел.(8-0412) 48-16-02


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"30" листопада 2006 р. Справа № 8/2519

Житомирський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Черпака Ю.К.

суддів: Веденяпіна О.А.

Іоннікової І.А.


при секретарі Швидченко О.В. , Войцешуку В.В.,

за участю представників сторін:

від позивачів:

Житомирської обласної ради:

Бондарчук Л.В. (довіреність №р-5-19/445 від 03.05.2006 року),

Базько Ф.М. (довіреність №р-15-19/584 від 31.05.2006 року),

Черняхівської районної ради:

Чорноморець О.П. (був присутній в судовому засіданні 03.10.2006 року),


Селецької сільської ради:

Хомич В.П. - сільський голова (був присутній 03.10.2006 року),


від відповідача:

Сотник О.С. (був присутній 03.10.2006 року),


від прокуратури:

Сидоренко О.П. (був присутній 03.10.2006 року),

Бугайов С. В. (посвідчення від 18.07.2005 року),

розглянувши апеляційну скаргу Житомирського міжрайонного природоохоронного прокурора

на постанову господарського суду Житомирської області

від "18" жовтня 2005 р. у справі

за позовом Житомирського міжрайонного природоохоронного прокурора (м. Житомир) в інтересах держави в особі Житомирської обласної ради (м.Житомир), Черняхівської районної ради (смт. Черняхів Житомирської області), Селецької сільської ради

(с. Селець Черняхівського району Житомирської області)

до товариства з обмеженою відповідальністю "Кам'яний міст" (с. Селець Черняхівського району Житомирської області),

про стягнення 429787 грн.,

ВСТАНОВИВ:

У серпні 2004 року Житомирський міжрайонний природоохоронний прокурор пред’явив позов в інтересах держави в особі Житомирської обласної ради, Черняхівської районної ради, Селецької сільської ради до товариства з обмеженою відповідальністю "Кам’яний міст" про стягнення 429787 грн. втрат сільськогосподарського виробництва, зумовлених вилученням земель і наданням їх в оренду для дослідно-промислової розробки родовища лабрадориту.


Постановою господарського суду Житомирської області від 18.10.2005р. позов задоволено частково.

Стягнуто з ТОВ "Кам’яний міст" 136382 грн., в тому числі на користь: Житомирської обласної ради - 34095 грн. 50 коп., Черняхівської районної ради - 20457 грн. 30 коп., Селецької сільської ради – 81829,20 грн., ДП "Судовий інформаційний центр" - 37,44 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу та в доход Державного бюджету України 1363 грн. 82 коп. державного мита.

В решті позову відмовлено.


В апеляційній скарзі Житомирський міжрайонний природоохоронний прокурор просить скасувати постанову суду про часткове задоволення позову, ухвалити нове рішення про повне задоволення позовних вимог.

Посилається на те, що суд безпідставно розглянув справу за правилами Кодексу адміністративного судочинства України, поклав в основу судового рішення висновок експертизи, яка не має доказової сили.

На думку особи, яка подала апеляційну скаргу, невірно застосувавши закон, суд безпідставно зменшив розмір втрат сільськогосподарського виробництва на 70449 грн., тобто на суму майбутніх втрат, які відповідач має витратити при проведенні рекультивації земель. Проект рекультивації не пройшов державної експертизи разом з новим проектом землеустрою, чим порушено вимоги п. 8 ст. 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" (т. 2 а.с. 125-127).


В поясненнях на апеляційну скаргу Житомирська обласна рада зазначає, що суд постановою фактично змінив рішення обласної ради від 18.07.2003р. №250 «Про погодження проектів відведення земельних ділянок", розпорядження обласної державної адміністрації від 12.08.2003р. №262 "Про вилучення і надання земельних ділянок", які ніким не оскаржувалися (т. 2 а.с. 153, т.3 а.с.46-48).


У відзиві на апеляційну скаргу прокурора ТОВ «Кам’яний міст» наводить доводи на обґрунтування законності судового рішення (т. 3 а.с. 28-36).


Апеляційний розгляд справи закінчується за відсутності представників Черняхівської районної ради, Селецької сільської ради та ТОВ "Кам'яний міст", які були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, оскільки їх неявка не перешкоджає цьому (ч.4 ст.196 КАС України).

Представники зазначених сторін надали пояснення по обставинах справи та висловили свою позицію щодо доводів апеляційної скарги прокурора в судовому засіданні 03.10.2006р.

Заслухавши додаткові пояснення представників обласної ради і прокурора, дослідивши матеріали справи, апеляційний господарський суд вважає, що скарга підлягає задоволенню.


Заявлені прокурором позовні вимоги стосуються відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва. Спірні правовідносини в цій частині регулюються главою 36 Земельного Кодексу України.

Частинами 1, 2 і 5 ст.207 Земельного кодексу України передбачено, що втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва включають втрати сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, а також втрати, завдані обмеженням у землекористуванні та погіршенням якості земель. Відшкодуванню підлягають втрати сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, перелогів, сінокосів, пасовищ), лісових земель та чагарників як основного засобу виробництва в сільському і лісовому господарстві внаслідок вилучення (викупу) їх для потреб, не пов’язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом. Втрати сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва визначаються у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч. 1 ст. 209 ЗК України втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, зумовлені вилученням сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, підлягають відшкодуванню і зараховуються на спеціальні рахунки відповідних місцевих рад у таких розмірах: Автономній Республіці Крим, обласним радам – 25 відсотків, районним радам – 15 відсотків; міським, сільським, селищним радам 60 відсотків.

У зв’язку з цим позов прокурора в інтересах держави в особі Житомирської обласної ради, Черяхівської районної ради, Селецької сільської ради про стягнення з ТОВ «Кам’яний міст» 429787 грн. втрат сільськогосподарського виробництва є за своєю юридичною природою адміністративним позовом, який після 01 вересня 2005 року правильно вирішувався судом за нормами Кодексу адміністративного судочинства України.

Фактичні обставини справи, які встановлені судом першої інстанції, полягають в наступному.

За клопотанням ТОВ „Кам’яний міст” від 05.10.2001р. Житомирська обласна рада рішенням дванадцятої сесії ХХІІІ скликання дозволила йому підготувати матеріали погодження місця розташування земельної ділянки під розробку Селецького родовища лабрадориту із земель Селецької сільської ради Черняхівського району (т.1 а.с.22-24).

Рішенням першої сесії ХХІV скликання Селецької сільської ради від 17.04.2002р. погоджено розробку проекта відведення земельної ділянки площею 22,5 га та надано згоду на укладення ТОВ „Кам’яний міст” договору довгострокової оренди земельної ділянки для проведення геологорозвідувальних робіт та подальшої експлуатації родовищ декоративного каменю (т. 1 а.с.26).

Відповідно до акта обстеження земельної ділянки від 22.04.2002р., затвердженого головою Черняхівської райдержадміністрації, комісією визначено склад земельних угідь та структуру ґрунтового покриву на двох масивах: площею 15,8 га (ділянка №1) та площею 6,7 га (ділянка №2) (т.1 а.с.112-114, 150-152).

Комісією посадових осіб Черняхівської райдержадміністрації затверджено акт вибору та обстеження земельної ділянки площею 18,7 га на землях запасу Селецької сільської ради для розвідувальних та дослідно-промислового видобування природного каменю від 07.05.2002р. (т.1 а.с.24 зв.-25).

15 травня 2002 року Черняхівська районна санепідемстанція, відділ екологічної безпеки Черняхівського району та головний архітектор району підписали висновки про відвід земельної ділянки площею 18,7 га під кар’єр по видобутку лабрадориту Селецького родовища (т.1 а.с.27-28).

Згідно з висновком Черняхівського районного відділу земельних ресурсів від 12.09.2002р. попередньо погоджено відведення земельної ділянки площею 15,8 га ТОВ „Кам’яний міст” для геологічного вивчення, в тому числі для дослідно-промислового видобутку, із складом угідь: 2,3 га - відкриті землі (піски), 1,4 га - болото, 12,1 - пасовища; передбачено відшкодувати втрати сільськогосподарського виробництва (т.1 а.с.29 зв.).

Листом від 11.11.2002р. на адресу Житомирської облдержадміністрації Черняхівська райдержадміністрація надала згоду на передачу земельної ділянки площею 15,8 га на умовах оренди ТОВ „Кам’яний міст” для дослідно-промислової розробки на землях запасу Селецької сільської ради. (т.1 а.с.29).

Рішенням Житомирської обласної державної адміністрації від 27.11.2002р. №707 погоджено місце розташування земельної ділянки площею 15,8 га і надано дозвіл на розробку проекта відведення земель (т.1 а.с.9-10).

04.12.2002р. Селецька сільська рада, а 28.12.2002р. Черняхівська районна рада прийняли рішення про погодження на передачу в оренду строком на три роки ТОВ „Кам’яний міст” для геологічного вивчення та дослідно-промислової розробки Селецького родовища лабрадориту земельної ділянки площею 15,8 га (родовища – 12,5 га, шляхи – 0,5 га, болота – 1,4 га, кам’янисті місця – 1,4 га) за рахунок земель запасу Селецької сільської ради, зобов’язано підприємство передбачити кошти на відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва, на час закінчення строку користування земельну ділянку рекультивувати згідно з розробленим Житомирським філіалом інституту землеустрою проектом рекультивації і передати землекористувачу в стані , придатному для господарського використання (т.1 а.с.13 зв.16).

Таке ж розпорядження прийняв 22.01.2003р. голова Черняхівської райдержадміністрації (т.1 а.с.16, зв.).

В грудні 2002 року ТОВ „Кам’яний міст” звернулося до Житомирської районної філії державного підприємства „Житомирський регіональний центр земельного кадастру” (лист від 18.12.2002р.) за складанням проекту відведення земельної ділянки (т.1 а.с.10 зв.).

Проект відведення земельної ділянки площею 15,8 га (12,5 га пасовищ, по 1,4 га боліт і кам’янистих місць, 0,5 га шляхів) погоджено висновком Черняхівської районної санітарно-епідеміологічної станції від 24.12.2002р., висновками Черняхівського районного відділу земельних ресурсів, Черняхівської районної екологічної інспекції, відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Черняхівського району від 25.12.2002 р. (т.1 а.с.14-17).

Висновком державної землевпорядної експертизи (Житомирського обласного управління земельних ресурсів) від 23.02.2003р. №93 затверджено проект відведення земельної ділянки, який містить складену Житомирською районною філією центру державного земельного кадастру та затверджену заступником голови Житомирської облдержадміністрації і підписану директором ТОВ „Кам’яний міст” розрахункову відомість визначення суми відшкодування вартості втрат сільськогосподарського виробництва при відведенні земель, зокрема пасовищ площею 12,5 га, для ТОВ „Кам’яний міст” у розмірі 429,787 тис. грн.. (т.1 а.с.11 зв., 21 зв.).

Рішенням восьмої сесії Житомирської обласної ради двадцять четвертого скликання від 18.07.2003р. №250 погоджено проект відведення земельних ділянок підприємствам згідно з додатком, дана згода на вилучення земельних ділянок та надання їх в оренду відповідно до розроблених проектів, зазначено, що підприємства, установи та організації, яким надаються земельні ділянки, повинні відшкодувати втрати сільськогосподарського виробництва відповідно до законодавства у таких розмірах: на рахунок обласної ради – 25 відсотків, районних рад – 15 відсотків, сільських рад – 60 відсотків.

В додатку до рішення обласної ради серед переліку підприємств, яким погоджуються проекти відведення земельних ділянок, вказано товариство з обмеженою відповідальністю «Кам’яний міст». Земельна ділянка площею 15,8 га, що вилучається із земель запасу Селецької сільської ради Черняхівського району, призначена для геологічного вивчення, в тому числі для дослідно-промислової розробки Селецького родовища лабрадориту, і передається в оренду строком на 3 роки (т. 1 а.с. 17-19, 91-95).

Головою Житомирської обласної державної адміністрації видано аналогічне за змістом розпорядження від 12.08.2003р. №262, яким затверджено проекти відведення земельних ділянок, вилучення і надання в оренду земельних ділянок за переліком згідно з додатком, покладено обов’язок на районні державні адміністрації за місцем розташування земельних ділянок, укласти договори оренди землі з підприємствами, яким надаються земельні ділянки в оренду, а на підприємства – відшкодувати втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва (т. 1 а.с. 20-21, 91-95).

З підприємством 16.02.2004р. укладено договір оренди земельної ділянки.

Відповідно до акта від 18.09.2003р., підписаного представником Житомирської філії державного підприємства „Житомирський регіональний центр земельного кадастру”, начальником Черняхівського районного відділу земельних ресурсів, головою Селецької сільської ради, директором ТОВ „Кам’яний міст”, встановлено в натурі границі земель, наданих в користування цьому підприємству (т.1 а.с.31).

З матеріалів справи вбачається, що на підставі заяви ТОВ „Кам’яний міст” від 14.12.2004р. державним підприємством „Головний науково-дослідний та проектний інститут землеустрою” проведений новий розрахунок втрат сільськогосподарського виробництва внаслідок відведення для ТОВ „Кам’яний міст” земельної ділянки для несільськогосподарських потреб площею угідь 12,5 га, розмір яких становить 298600 грн.

Розрахунок погоджено начальником Житомирського обласного головного управління земельних ресурсів та затверджено заступником голови Житомирської обласної державної адміністрації (т.1 а.с.68-78).

У зв’язку з наявністю двох різних висновків судом призначено експертизу з метою встановлення дійсних втрат сільськогосподарського виробництва, про що прийнята ухвала від 01.02.2005р. (т.1 а.с.108).

Згідно з експертним висновком державного підприємства „Житомирський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою” від 06.06.2005р. сума відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва, яка визначена проектом відведення земельної ділянки і складає 429788 грн., нарахована правильно - відповідно до Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.1997р. №1279, але без врахування п.3 цього Порядку (т.1 а.с.110-111, 143-152).

При цьому висновок експертизи базується на розробленому ДП „Житомирський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою” проекті із землеустрою щодо рекультивації порушених земель. Після виконання передбачених проектом заходів по рекультивації та поліпшенню земель частина площ буде повернута для подальшого використання в сільськогосподарському та лісогосподарському виробництві. Зменшення сільськогосподарських угідь (пасовищ) відбудеться на площі 3,9 га, які в подальшому використовуватимуться під водойми (таблиця 9 і 10). На площі 4,1 га проектом рекультивації передбачено створення лісів. Біологічна рекультивація земель сільськогосподарського призначення розрахована на три роки, а лісогосподарського призначення – на п’ять років (т.2 а.с.3-54).

За розрахунками експертів прямі втрати сільськогосподарського виробництва на грунтах площею 4,7 га, які будуть використовуватись під водойми, становитимуть 164702 грн., втрати сільськогосподарського виробництва за рахунок зниження коефіцієнта продуктивності угідь на площі 7,8 га (на цю площу наноситимуться гумусові горизони) – 42129 грн., а всього 206831 грн.

З врахуванням того, що по проекту рекультивації створюються лісові угіддя на площі 4,1 га, вартість яких становить 70449 грн., сума відшкодування втрат складає 136382 грн. (206831 грн. - 70449 грн.).


Вирішуючи спір, за наведених фактичних обставин, суд першої інстанції поклав в основу свого рішення зазначений експертний висновок і послався на те, що проект рекультивації земель передбачений рішенням обласної, районної та сільської рад.

З мотивами, з яких суд виходив при прийнятті постанови, неможливо погодитися.

Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначені повноваження органів місцевого самоврядування в галузі земельних ресурсів. Відповідно до ст. 33 цього Закону до власних повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад, а до делегованих повноважень – підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, погодження проектів землеустрою.

Виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин (п. 21 ч. 1 ст. 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Згідно з частинами 1 і 3 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.

Статтею 123 ЗК України передбачено, що надання земельних ділянок юридичним особам у постійне користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за проектами відведення цих ділянок. Юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або до сільської, селищної, міської ради, яка розглядає клопотання у місячний строк і дає згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки. Проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічними органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об’єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цих Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки. При наданні земельної ділянки у користування обласними державними адміністраціями сільські, селищні, міські, районні, обласні ради, районні державні адміністрації за місцем розташування земельної ділянки подають свій висновок обласній державній адміністрації.

Статтею 50 Закону України «Про землеустрій», який набрав чинності 16.07.2003р., встановлено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі надання, передачі, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок. Порядок складання проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 9 і 10 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004р. №677, погоджений відповідними органами проект відведення земельної ділянки після одержання позитивного висновку державної експертизи розглядається сільською, селищною, міською радою, районною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, до повноважень яких належить надання у користування або передача у власність земельних ділянок.

Обласні державні адміністрації надають земельні ділянки на їх території із земель державної власності у користування юридичним особам у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім певних випадків (ч.4 ст.122 ЗК України).

Згідно із статтями 25, 30 і 62 Закону України "Про землеустрій" документація із землеустрою підлягає державній експертизі з метою забезпечення її відповідності вихідним даним та технічним умовам, вимогам законів України, іншим нормативно-правовим актам. Видами документації із землеустрою є, зокрема, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок, робочі проекти землеустрою щодо рекультивації порушених земель. Погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України, цим Законом та іншими законами України.

Проект відведення земельної ділянки, що містить визначення суми відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва у розмірі 429787 грн., який погоджено рішенням Житомирської обласної ради від 18.07.2003р. №250 і затверджено розпорядженням голови Житомирської облдержадміністрації від 12.08.2003р. №262, відповідає наведеним вимогам чинного законодавства (т.1 а.с.6-31).

Пунктом 4 Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.1997р. №1279, передбачено відшкодування юридичними і фізичними особами втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських і лісових угідь для цілей, не пов'язаних із веденням сільського і лісового господарства, в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення земельних ділянок.

Відповідач такого обов'язку не виконав.

Наступні зменшення розміру відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва до 298600 грн. і 136382 грн., розраховані в 2005 році однією і тією ж установою - Науково-дослідним та проектним інститутом землеустрою, не можна визнати обгрунтованими.

Всі три варіанти розрахунків сільськогосподарського виробництва, як перший так і наступні два, стосуються однієї земельної ділянки, площа якої не змінювалася.

Розрахунки, які проведені в 2005 році інститутом землеустрою щодо суми відшкодування в розмірі 298600 грн., а згодом - 136382 грн., є внесенням змін до проекту землеустрою, затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації від 12.08.2003р. №262.

Згідно із ст.31 Закону України "Про землеустрій" та ч.2 ст.180 ЗК України зміни до документації із землеустрою вносяться за рішенням органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування або власників землі та землекористувачів, у тому числі орендарів, які затвердили проекти землеустрою.

Стосовно нових розрахунків втрат сільськогосподарського виробництва не проведено процедури, описаної раніше.

Окрім того, відповідно до ст.6,7 і 9 Закону України від 17.06.2004р. „Про державну експертизу землевпорядної документації”, який набрав чинності з 11.08.04р., об’єктами державної експертизи є документація із землеустрою та документація з оцінки земель. Виконавцями державної експертизи є експерти, які працюють у складі спеціально уповноваженого органу виконавчої влади у сфері державної експертизи і мають високу кваліфікацію та спеціальні знання, а також висококваліфіковані спеціалісти або наукові працівники, які залучаються цими органами до її проведення. Обов’язковій державній експертизі підлягають, зокрема, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Статтями 13, 21 і 23 Закону України від 11.12.2003р. „Про оцінку земель” (набрав чинності 13.01.2004р) встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок обов’язково проводиться у разі визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок підлягає державній експертизі відповідно до закону. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами.

Визначення втрат сільськогосподарського виробництва, здійснені інститутом землеустрою, в тому числі за ухвалою суду про призначення експертизи, не пройшли обов'язкової державної експертизи та затвердження органами місцевого самоврядування, зокрема, Черняхівською районною радою.

Відповідачем не надано доказів про те, що Науково-дослідний та проектний інститут землеустрою є експертною установою, а його фахівці, які проводили розрахунки - судовими експертами в розумінні Закону України "Про судову експертизу".

В експертному висновку від 06.06.2005р. правильно зроблено посилання на п.3 Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, однак в розрахунку цих втрат необгрунтовано враховано вартість робіт по рекультивації земель.

Пункт 3 Порядку не передбачає такого зменшення. В ньому йдеться про те, що у разі повернення сільськогосподарських і лісових угідь, наданих у тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди, менш цінними, розмір втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва визначається як різниця між розмірами втрат цих угідь.

Робочий проект із землеустрою щодо рекультивації порушених земель після розробки кар'єру на Селецькому родовищі лабрадориту від 24.05.2005р. розроблений Житомирським інститутом землеустрою вже під час вирішення спору в суді і не пройшов обов'язкової державної експертизи, як передбачено статтями 6 і 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації".

Рішеннями Селецької сільської ради від 04.12.2002р. і Черняхівської районної ради від 28.12.2002р. передбачена рекультивація земельної ділянки на час закінчення її користування, що відповідає приписам ст.166 ЗК України і ст.52 Закону України "Про охорону земель" щодо відновлення грунтового покриву, поліпшення стану та продуктивності порушених земель, які зазнали змін внаслідок проведення гірничодобувних та інших робіт.

Тому згаданий проект рекультивації землі, виконаний до закінчення користування земельною ділянкою, не може бути використаний в даному разі.

Відповідно до ст.55 Закону України "Про охорону земель" заходи щодо відновлення стану еродованих, деградованих і порушених з вини землевласників і землекористувачів земель здійснюються за їх рахунок.

Враховуючи наведене, слід повністю задовольнити позов прокурора і стягнути з ТОВ "Кам'яний міст" 429787 грн. на користь обласної, районної і сільської рад у певних розмірах.

При цьому судові витрати з відповідача не стягуються (ч.4 ст.94 КАС України).

Керуючись ст.ст. 160, 195,196,198,202, 205, 207, 212, 254, п.п.6 і 7 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, Житомирський апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Житомирського міжрайонного природоохоронного прокурора задовольнити.


Постанову господарського суду Житомирської області від 18 жовтня 2005 року скасувати в частині відмови в задоволенні позову та в частині стягнення з відповідача судових витрат.


Прийняти нову постанову, виклавши резолютивну чатину судового рішення в такій редакції:

"Позов Житомирського міжрайонного природоохоронного прокурора задовольнити. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Кам'яний міст" (вул. Ватутіна 2, с. Селець Черняхівського району Житомирської області) на користь Житомирської обласної ради (площа Перемоги 1 , м. Житомир, індекс 10002) 107446 грн., Черняхівської районної ради (майдан Рад 1, смт. Черняхів Житомирської області, індекс 12301) 64468 грн., Селецької сільскої ради (с. Селець Черняхівського району Житомирської області, індекс 12301) 257873 грн., а всього 429787 грн. на відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва".


Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту проголошення.


Касаційну скаргу на постанову може бути подано безпосередньо до адміністративного суду касаційної інстанції протягом одного місяця з дня складення постанови в повному обсязі.

Головуючий суддя Черпак Ю.К.

судді:

Веденяпін О.А.

Іоннікова І. А.


Віддрук. 6 прим.

1-до справи

2-Черняхівській районній раді

3-Селецькій сільській раді

4-ТОВ "Кам'яний міст"

5-Житомирській обласній раді

6-в наряд

друк. Кравчук Н.В.

Джерело: ЄДРСР 321399
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку