open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 травня 2013 року м. Київ

Колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у складі:

головуючого

Кривенка

В.В.,

суддів

:

Гусака

М.Б., Коротких О.А., Кривенди О.В., Маринченка В.Л., Панталієнка П.В., Прокопенка О.Б., Терлецького О.О., Тітова Ю.Г., -

розглянувши

в порядку письмового провадження справу за позовом Державної інспекції з контролю за цінами у Вінницькій області (далі - Інспекція) до приватного акціонерного товариства «Літинський молочний завод» (далі - Товариство) про стягнення економічних санкцій,

в с т а н о в и л а:

Інспекція звернулася до суду з позовом, у якому просила стягнути з Товариства економічні санкції за порушення державної дисципліни цін у сумі 1 649 250 грн, у тому числі 549 750 грн необґрунтовано отриманої виручки та 1 099 500 грн - 200 відсотків штрафу.

На обґрунтування позовних вимог Інспекція зазначила, що з 10 по 22 вересня 2009 року вона провела перевірку дотримання Товариством вимог чинного законодавства з питань ціноутворення, за результатами якої склала акт від 25 вересня 2009 року.

У ході проведеної перевірки встановлено, що у період з 1 жовтня 2008 року по 1 вересня 2009 року Товариство здійснювало реалізацію масла вершкового з вмістом жиру 72,5 відсотка за оптово-відпускними цінами, які перевищували встановлений граничний рівень, з урахуванням збільшення ціни на 1 відсоток щомісячно, без дотримання порядку обов'язкового декларування таких змін, запровадженого розпорядженням голови Вінницької обласної державної адміністрації від 26 жовтня 2007 року № 399 «Про декларування зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари» (далі - розпорядження № 399) для суб'єктів господарювання, що здійснюють свою господарську діяльність з виробництва або реалізації продовольчих товарів на території області. Внаслідок цих дій загальна сума необґрунтовано отриманої Товариством виручки за вказаний період склала 549 750 грн 4 коп. Згідно зі статтею 14 Закону України від 3 грудня 1990 року № 507-ХІІ «Про ціни та ціноутворення» (чинного на час виникнення спірних відносин; далі - Закон № 507-ХІІ) та Інструкцією про порядок застосування економічних та фінансових (штрафних) санкцій органами державного контролю за цінами, затвердженою наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства фінансів України від 3 грудня 2001 року № 298/519 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18 грудня 2001 року за № 1047/6238; далі - Інструкція), зазначена сума підлягає вилученню до бюджету із застосуванням штрафу у розмірі 200 відсотків.

З огляду на наведене Інспекція прийняла рішення від 2 жовтня 2009 року № ІЦ-02-12/85 про застосування до Товариства економічних санкцій на суму 1 649 250 грн, що становить ціну позову.

Рішення вручено Товариству разом з претензією від 2 жовтня 2009 року № ІЦ-01-15-2/1272 для виконання, але залишилось невиконаним, тому Інспекція звернулася до суду із зазначеним позовом.

Відповідач проти позову заперечував, посилаючись на те, що декларування цін не проводив, оскільки здійснював реалізацію масла вершкового з вмістом жиру 72,5 відсотка. Вимоги щодо декларування ціни, встановлені Порядком декларування зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2007 року № 1222 (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин; далі - Порядок) та прийнятим на його виконання розпорядженням № 399, поширюються, на думку Товариства, на вид масла вершкового, масова частка жиру якого менша за 72,5 відсотка.

³ííèöüêèé îêðóæíèé àäì³í³ñòðàòèâíèé ñóä ïîñòàíîâîþ â³ä 18 ãðóäíÿ 2009 ðîêó, çàëèøåíîþ áåç çì³íè óõâàëîþ Êè¿âñüêîãî àïåëÿö³éíîãî àäì³í³ñòðàòèâíîãî ñóäó â³ä 12 æîâòíÿ 2010 ðîêó, ó çàäîâîëåí³ ïîçîâó â³äìîâèâ.

Вèùèé àäì³í³ñòðàòèâíèé ñóä Óêðà¿íè ïîñòàíîâîþ â³ä 27 ëèñòîïàäà 2012 ðîêó çàçíà÷åí³ ñóäîâ³ ð³øåííÿ ñêàñóâàâ òà ïîñòàíîâèâ íîâå, ÿêèì ïîçîâí³ âèìîãè çàäîâîëüíèâ.

Ó çàÿâ³ ïðî ïåðåãëÿä ñóäîâèõ ð³øåíü Âåðõîâíèì Ñóäîì Óêðà¿íè ç ï³äñòàâè, ïåðåäáà÷åíî¿ ïóíêòîì 1 ÷àñòèíè ïåðøî¿ ñòàòò³ 237 Êîäåêñó àäì³í³ñòðàòèâíîãî ñóäî÷èíñòâà Óêðà¿íè (äàë³ - ÊÀÑ), Òîâàðèñòâî, ïîñèëàþ÷èñü íà íåîäíàêîâå çàñòîñóâàííÿ ïóíêòó 1 Ïîðÿäêó, ïðîñèòü постанову Âèùîãî àäì³í³ñòðàòèâíîãî ñóäó Óêðà¿íè â³ä 27 ëèñòîïàäà 2012 ðîêó ñêàñóâàòè òà прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

На підтвердження неоднакового застосування судом касаційної інстанції однієї й тієї ж самої норми права заявник надав ухвали Вищого адміністративного суду України від

20 жовтня 2011 року та 3 квітня 2012 року.

Перевіривши наведені заявником доводи, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України вважає, що заява підлягає задоволенню з огляду на таке.

Ухвалюючи рішення про задоволення позову у справі, яка розглядається, касаційний суд виходив із того, що вимоги Порядку та розпорядження № 399 про декларування оптово-відпускних цін на масло вершкове відповідач порушив, тому Інспекція правомірно застосувала до нього економічні санкції.

Натомість у рішенні від 3 квітня 2012 року, наданому Товариством на підтвердження наведених у заяві доводів, касаційний суд за наслідками розгляду подібних правовідносин дійшов висновку, що зазначений у пункті 1 Порядку продовольчий товар «масло вершкове з вмістом жиру до 72,5 відсотка» слід розуміти у взаємозв'язку із ДСТУ 4399:2005 «Масло вершкове. Технічні умови» як масло з вмістом жиру 61,5-72,4 відсотка. Тому декларуванню підлягають зміни ціни на масло, жирність якого не перевищує 72,4 відсотка.

Отже , суди по-різному тлумачать зміст правового припису, що міститься в пункті 1 Порядку і визначає обсяг продовольчого товару «масло вершкове» за вмістом жиру, зміни оптово-відпускних цін на який підлягають декларуванню.

Урегульовуючи розбіжності у застосуванні цієї норми, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України виходить з нижченаведеного.

Згідно з визначеними Законом № 507-ХІІ повноваженнями у галузі ціноутворення Кабінет Міністрів України уповноважив обласні державні адміністрації регулювати (встановлювати) оптово-відпускні ціни на борошно пшеничне вищого, першого і другого сорту, борошно житнє обдирне, яловичину, свинину, м'ясо птиці, ковбасні вироби варені, молоко, сир, сметану, масло вершкове, яйця курячі, цукор, олію соняшникову шляхом декларування їх зміни (пункт 12 постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1996 року № 1548 «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)»; далі - постанова № 1548).

Порядком визначено механізм декларування зміни оптово-відпускних цін на зазначені продовольчі товари у випадку, якщо загальне зростання цін перевищує 1 відсоток протягом місяця.

Розпорядженням № 399 Вінницька обласна державна адміністрація згідно з постановою № 1548 та на виконання Порядку запровадила для суб'єктів господарювання, які здійснюють свою діяльність на території області, декларування зміни оптово-відпускних цін, зокрема, на масло вершкове.

Кабінет Міністрів України постановою від 6 серпня 2008 року № 709 змінив попередню редакцію Порядку, за змістом якої декларуванню підлягали зміни оптово-відпускних цін на весь спектр продовольчого товару «масло вершкове», та звузив перелік цього виду продовольчого товару за ознакою вмісту жиру до 72,5 відсотка.

Згідно із затвердженим наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 28 квітня 2005 року № 101 ДСТУ 4399:2005 «Масло вершкове. Технічні умови», чинним з 1 липня 2006 року, за ознакою масової частки жиру масло вершкове класифікується за видами: бутербродне - 61,5-72,4 відсотка; селянське - 72,5-79,9 відсотка; екстра - 80,0-85,0 відсотка.

Лексичне значення прийменника «до», що уживається із числівником на означення кількісних відношень, необхідно розуміти як таке, що позначає приблизну межу, міру.

Отже, використання прийменникової конструкції «з вмістом жиру до 72,5 відсотка» можна тлумачити як «жирність, менша за 72,5 відсотка», оскільки відсутнє уточнення верхньої межі кількісного показника через слово «включно».

Наведене дає підстави колегії суддів Судової палати в адміністративних справах дійти висновку, що згідно з пунктом 1 Порядку обов'язковому декларуванню підлягають зміни оптово-відпускних цін на продовольчий товар «масло вершкове» з граничним вмістом жиру, меншим за 72,5 відсотка.

Ураховуючи наведене, висновок Вищого адміністративного суду України про обґрунтованість застосування до Товариства економічних санкцій на підставі статті 14 Закону № 507-ХІІ не ґрунтується на правильному застосуванні норм матеріального права, тому заява Товариства підлягає задоволенню, а постанова - скасуванню з направленням справи на новий касаційний розгляд.

Керуючись статтями 241-243 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України

п о с т а н о в и л а:

Заяву приватного акціонерного товариства «Літинський молочний завод» задовольнити.

Постанову Вищого адміністративного суду України від 27 листопада 2012 року скасувати, справу направити на новий касаційний розгляд.

Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає, крім випадку, встановленого пунктом 2 частини першої статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий

В

.В. Кривенко

Судді: М.Б. Гусак

О

.А. Коротких

О.В. Кривенда

В

.Л. Маринченко

П.В. Панталієнко

О

.Б. Прокопенко

О.О. Терлецький

Ю

.Г. Тітов

Джерело: ЄДРСР 32056465
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку