open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18

тел. /0552/ 49-31-78, 42-06-22, 32-11-36

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 червня 2013 р. Справа № 923/460/13

Господарський суд Херсонської області у складі судді Гридасова Ю.В. при секретарі Шепель І.М., розглянув у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Державного підприємства "Дельта-лоцман", м. Миколаїв,

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Снабсудосервіс", м. Херсон,

про стягнення 1191 грн. 81 коп.,

за участю представників:

позивача - Павленко І.В., представник, дов. № 7 від 01.01.13 р.;

відповідача - не прибув.

Позивач звернувся до господарського суду Херсонської області з позовною заявою у якій просить стягнути з відповідача 984грн.30коп. штрафу за прохід без лоцмана в зоні обов'язкового лоцманського проведення, 204грн.38коп. основного боргу за надані послуги СРРС, 3грн.13коп. з урахуванням 3% річних. В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на положення ст. ст. 173, 181, 190, 193 Господарського кодексу України, ст. ст. 207, 526, 530, 599, 625 Цивільного кодексу України, ст. 3, 102, 110,115 Кодексу торговельного мореплавства України, ст. ст. 4, 7 Закону України від 03.12.99 р. "Про ціни і ціноутворення", наказу Міністерства транспорту України від 27.06.1996 № 214 (зареєстрованого в Міністерстві юстиції України за № 374/1399 від 24.07.1996), наказу Міністерства транспорту України № 711 від 15.12.2000.

Представник позивача в ході судового засідання підтримав вимоги, викладені у позовній заяві.

Відповідач, повідомлений про дату, час і місце проведення засідання господарського суду належним чином, відповідно до ст. 64 Господарського процесуального кодексу України, не скористався своїм правом на участь у вирішенні спору. Відзив на позовну заяву до дня засідання суду не представив, надіславши клопотання про відкладення розгляду справи без відповідних письмових доказів на його обґрунтування, у зв'язку з чим зазначене клоптання залишене судом без задоволення. Крім того, день судового засідання - 17.06.13 р. є останнім днем двохмісячного строку вирішення спору.

Відповідно до положень ст. 75 ГПК України справа розглядається за наявними у ній матеріалами.

У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення по справі.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши наявні матеріали справи, господарський суд

в с т а н о в и в :

Відповідно до ст. 92 КТМ України, з метою забезпечення безпеки мореплавства на підходах до морських портів, у межах вод цих портів, а також між морськими портами незалежно від прапора держави, під яким плаває судно, і форми власності судна проведення суден здійснюється виключно державними морськими лоцманами.

Відповідно до ст. 94 КТМ України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері транспорту, за погодженням з іншими заінтересованими міністерствами та центральними органами виконавчої влади затверджує райони обов'язкового лоцманського проведення, категорії суден, що звільняються від обов'язкового лоцманського проведення, і публікує ці відомості у лоціях і Повідомленнях мореплавцям.

У районах обов'язкового лоцманського проведення судно не має права здійснювати плавання без державного морського лоцмана, якщо тільки судно не належить до категорії суден, що звільняються від обов'язкового лоцманського проведення.

У районах необов'язкового лоцманського проведення капітан судна у разі необхідності має право взяти на судно державного морського лоцмана.

Відповідно до наказу Міністерства транспорту України № 312 від 15.04.2004 на державне підприємство "Дельта-лоцман" (надалі за текстом рішення - Позивач) з 01.05.2004 було покладено функції з забезпечення лоцманського проведення та регулювання руху суден на судноплавних шляхах у територіальних водах, на фарватерах, каналах, на акваторіях, підхідних каналах, внутрішніх і зовнішніх рейдах портів та терміналів усіх форм власності за рахунок зборів за послуги лоцманських служб і постів (служб) регулювання руху суден.

Наказом Міністерства транспорту України від 05.09.2002 № 626 (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 18.04.2011 № 44) затверджено Правила плавання кораблів і суден у бухтах, на рейдах м. Севастополя і на підходах до нього (зареєстровані в Міністерстві юстиції України 18.10.2002 за № 834/7122) (надалі за текстом рішення - Правила плавання).

Відповідно до п. 1.1. Правил плавання, ці Правила є обов'язковими для фізичних та юридичних осіб, що здійснюють свою діяльність у зоні дії центру регулювання руху суден, визначеній у розділі II цих Правил.

Відповідно до п. 7.1. Правил плавання, лоцманське обслуговування суден (кораблів) у бухтах міста Севастополя здійснюється державними лоцманами.

Відповідно до п.п. 7.2.2., п. 7.2. Правил плавання, обов'язковому лоцманському проведенню під час плавання у бухтах міста Севастополя підлягають усі судна (кораблі) завдовжки 40 метрів і більше або валовою місткістю 500 одиниць і більше.

Лоцманське проведення будь-яких суден (кораблів) здійснюється за заявками

судновласників, капітанів або агентів цих суден (кораблів).

Судно "Берилл" відповідно до класифікаційного свідоцтва, виданого Регістром судноплавства України, має довжину 95,75 м, валову місткість 983 одиниці, тобто відноситься до суден які підлягають обов'язковому лоцманському проведенню.

21.01.2013 судно "Берилл" (прапор - Україна, порт приписки - Херсон, судновласник та агент - ТОВ "Снабсудосервіс" (надалі за текстом рішення - Відповідач)) здійснило прохід судна без дозволу служби регулювання руху та без лоцмана в зоні обов'язкового лоцманського проведення.

21.01.2013 о 16.07 годині по УКХ - зв'язку до ЦРРС "Севастополь" звернувся капітан судна "Берилл" та запросив дозвіл на вихід із бухти.

Старший зміни ЦРРС "Севастополь" не надав капітану судна "Берилл" дозвіл на вихід з бухти, оскільки від судна не було отримано заявки, як це передбачено п. 3.3., п. 4.7. Правил плавання, крім того судно підлягало обов'язковому лоцманському проведенню, а лоцманські послуги відповідачем не були замовлені.

Так, відповідно до п. 3.3. Правил плавання, заявка на підхід, плавання суден (кораблів) у зоні дії ЦРРС, надання лоцманських послуг та послуг ЦРРС (додаток 2) має бути надана до ЦРРС до 20-ї години доби, що передує добі приходу судна (корабля) капітанами (судновласниками, агентами) суден (кораблів).

У заявці вказуються такі відомості про судно (корабель): назва суднового агента (оператора); назва, прапор, тип, власник судна (корабля); ідентифікаційні номери ІМО та MMSI; радіопозивний; максимальні довжина, ширина і висота борту від кіля; осадка носом та кормою; дедвейт-, брутто- та нетто-тоннаж; назва та кількість вантажу; назва палубного вантажу та кількість; кількість пасажирів; звідки прямує (бухта, причал, порт, країна); куди прямує (бухта, причал, порт, країна); час приходу в порт (бухту) та час відходу з порту (бухти); мета заходження; заплановані час та місце входження в зону дії ЦРРС; наявність робочих каналів зв'язку із ЦРРС; відомості про несправності суднового устаткування, що впливають на безпеку плавання судна (корабля); підтвердження прийому судна портом; час надання лоцмана; необхідна кількість буксирів та їх потужність; для суден (кораблів), що буксирують об'єкти, - спосіб буксирування, максимальні розміри каравану, кількість, назва та розміри об'єктів, що буксируються.

Відповідно до п. 4.3. Правил плавання, жодне судно (корабель) не має права входити, починати рух або інші маневри у зоні дії ЦРРС до моменту встановлення зв'язку з ЦРРС та одержання від нього вказівок і рекомендацій.

Відповідно до п. 4.7. Правил плавання, дозвіл на входження у бухту (вихід із бухти) запитується не пізніше ніж за 1 годину до входження в бухту (виходу з бухти) для невійськового судна - капітаном судна безпосередньо у ЦРРС.

У запиті дозволу на входження (вихід) судна (корабля) у бухту (із бухти) зазначається запланований час входження (виходу). Часом входження (виходу) вважається час проходження судном (кораблем) вхідних молів (мисів) бухти.

Дозвіл дійсний протягом 30 хвилин від запланованого часу входження в бухту (виходу із бухти).

У разі неможливості здійснення судном (кораблем) входження в бухту (виходу із бухти) у встановлений термін дозвіл необхідно отримати повторно.

17.01.2013 ТОВ "Снабсудосервіс" на адресу ЦРРС "Севастополь" надавалась заявка № 6 від 17.01.2013 (факсом) на вихід судна з порту Севастополь орієнтовно на 14.00 годину 18.01.2013.

Вихід судна було включено ЦРРС "Севастополь" у графік руху суден в зоні відповідальності ЦРРС "Севастополь" ДП "Дельта-лоцман", відповідно до п. 3.8. Правил плавання згідно якого, з метою організації руху суден ЦРРС на підставі отриманої інформації, заявок та планів переходів встановлює черговість, що затверджується у графіку руху суден (кораблів) на наступну добу та графіку надання лоцманів для суден (кораблів), що підлягають лоцманському проведенню.

Однак 18.01.2013 судно "Берилл" не вийшло з Севастопольської бухти, на іншу дату заявка не була перенесена.

21.01.2013 о 16.10 ЦРРС "Севастополь" проінформував про ситуацію, що склалася диспетчера Севастопольського МТП. Диспетчер Севастопольського МТП в свою чергу проінформував ЦРРС про відсутність у судна дозволу на вихід через невиконання вимог начальника Севастопольського МТП.

О 16.40 21.01.2013 диспетчер Севастопольського МТП проінформував ЦРРС про те, що судно "Берилл" самостійно знялось зі швартових, не маючи на це дозволу портових служб.

ЦРРС "Севастополь" попереджав неодноразово капітана судна про допущені ним порушення Правил плавання та Обов'язкових постанов по СМТП, а також надавав вказівку припинити порушення та повернутись до причалу.

Капітан судна "Берилл" не виконав вимог ЦРРС і портових служб (диспетчера порту і служби капітана порту), що також повідомлялось капітану судна по УКХ - зв'язку.

О 17.05. 21.01.2013 ЦРРС "Севастополь" направив донесення керівництву ДП "Дельта-лоцман" та проінформував Укрморрічінспекцію по телефону і через електронну пошту.

О 17.33 21.01.2013 судно "Берилл" вийшло із Севастопольської бухти. ЦРРС уточнив у капітана маршрут судна та передав йому прогноз погоди на добу.

О 20.39 21.01.2013 судно "Берилл" вийшло із зони дії ЦРРС "Севастополь".

Розпорядженням капітана Севастопольського морського торговельного порту № 02-КП від 30.05.2012 за невиконання розпорядження диспетчера порту і начальника зміни ІДПН капітана т/х "Берилл" Радькова В.Ф. позбавлено права на без лоцманське плавання в акваторії Севастопольського морського торговельного порту.

Станом на 21.01.2013 капітан судна "Берилл" не міг здійснювати плавання без лоцмана в акваторії Севастопольського МТП.

Таким чином, 21.01.2013 судно "Берилл" в порушення КТМ України, Правил плавання кораблів і суден у бухтах, на рейдах м. Севастополя і на підходах до нього та Обов'язкових постанов по Севастопольському МТП здійснило прохід судна без дозволу служби регулювання руху та без лоцмана в зоні обов'язкового лоцманського проведення.

Відповідно до ст. 102 КТМ України, за неправильне повідомлення осадки, довжини і ширини судна або його місткості, а також за прохід без дозволу служби регулювання руху або без лоцмана в зоні обов'язкового лоцманського проведення капітан судна зобов'язаний сплатити штраф у розмірі двократної ставки лоцманського збору незалежно від встановленої чинним законодавством України відповідальності за наслідки, що можуть виникнути через ці дії.

В розумінні КТМ України, штраф за прохід без лоцмана в зоні обов'язкового лоцманського проведення є похідним від обов'язку сплати лоцманського збору і сплачується лоцманській організації, що надає послуги з лоцманського проведення суден та послуги СРРС.

Відповідно до ст. 109 КТМ України, лоцманський збір, окрема винагорода і штрафи, передбачені статтями 102, 105, 106, 107, 108 цього Кодексу, включаються в доход організації, працівником якої є державний морський лоцман.

Тобто, штраф за прохід без дозволу служби регулювання руху або без лоцмана в зоні обов'язкового лоцманського проведення сплачується у тому ж порядку, як і лоцманський збір.

Обов'язок зі сплати лоцманського збору, окремої винагороди та штрафів, передбачених статтями 102, 105, 106, 107,108 КТМУ виникає у Судновласника.

Відповідно до ст. 20 КТМ України, Судновласником визначається юридична або фізична особа, яка експлуатує судно від свого імені, незалежно від того, чи є вона власником судна, чи використовує на інших законних підставах.

Власником судна є суб'єкт права власності або особа, яка здійснює відносно закріпленого за нею судна права, до яких застосовуються правила про право власності.

ТОВ "Снабсудосервіс" є власником та судновласником судна "Берилл", яке 21.01.2013 здійснило прохід судна без дозволу служби регулювання руху та без лоцмана в зоні обов'язкового лоцманського проведення.

Зобов'язання Судновласника щодо сплати лоцманського збору, окремої винагороди та штрафів, пов'язаних з наданням лоцманських послуг можуть здійснюватись морським агентом. Однак в випадку, що розглядається, відповідач є безпосередньо Судновласником та власником судна.

В ряді статей КТМ України застосовується фраза: "капітан судна зобов'язаний сплатити", однак відповідно до ч. 2 ст. 58 КТМ України, капітан судна внаслідок свого службового становища визнається представником судновласника і вантажовласника щодо дій, викликаних потребами судна, вантажу або плавання, а також позовів, що стосуються довіреного йому майна, якщо на місці немає інших представників судновласника або вантажовласника. Капітан судна є фізичною особою, найманим працівником судновласника, знаходиться з ним у трудових правовідносинах, а також не є суб'єктом спірних правовідносин, відповідно не зобов'язаний сплачувати платежі, пов'язані з перебуванням судна в порту.

У зв'язку з викладеними обставинами, позивачем було нараховано відповідачу штраф за прохід без лоцмана в зоні обов'язкового лоцманського проведення у розмірі 984грн.30коп.

Крім того, ТОВ "Снабсудосервіс" були надані ДП "Дельта-лоцман" послуги СРРС на суму 204грн.38коп.

Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов'язків є дії осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також дії осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки.

Наказом Мінтрансу від 15.04.2004 № 312 "Про забезпечення лоцманського проведення і регулювання руху суден у територіальних, внутрішніх водах та на внутрішніх водних шляхах України" на державне підприємство "Дельта-лоцман" з 00 годин 00 хвилин 01.05.2004 покладено функції регулювання руху суден на судноплавних шляхах у територіальних водах, на фарватерах, каналах, на акваторіях, підхідних каналах, внутрішніх і зовнішніх рейдах портів та терміналів усіх форм власності за рахунок зборів за послуги лоцманських служб і постів (служб) регулювання руху суден.

Міністерством транспорту та зв'язку України видано наказ № 340 від 28.05.2001 "Про затвердження Положення про службу регулювання руху суден".

Відповідно до п. 4.1 вказаного Положення СРРС створюються для надання послуг з регулювання руху суден, які перебувають у зоні дії СРРС, з метою забезпечення безпеки мореплавства, ефективності судноплавства, охорони людського життя на морі, запобігання забрудненню довкілля з суден.

Відповідно до п. 3.6 цього Положення утримання СРРС здійснюється за рахунок коштів від збору за послуги СРРС.

Відповідно до статті 115 Кодексу торговельного мореплавства України із суден, що користуються послугами служби регулювання руху суден, справляється збір, порядок справляння і розмір якого встановлюються Міністерством транспорту України за погодженням з Міністерством економіки України.

Відповідно до п. 1.8. Правил плавання, ЦРРС надає послуги суднам (кораблям) згідно з розділом V цих Правил.

Для суден (кораблів) завдовжки 30 метрів і більше використання послуг, зазначених у пунктах 5.2 та 5.4 розділу V цих Правил, є обов'язковим.

Використання інших послуг здійснюється відповідно до вимог пунктів 5.1 та 5.3 розділу V цих Правил. Із суден (кораблів) стягується збір за надані ЦРРС послуги згідно з чинним законодавством України.

Наказом Міністерства транспорту України від 27.06.1996 № 214 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України за № 374/1399 від 24.07.1996) затверджені Збори і плата за послуги, що надаються суднам у морських торговельних портах України, в тому числі лоцманський збір та збір за користування послугами служби регулювання руху суден. Міністерством збори і плата встановлені лише для суден закордонного плавання. Ставки за надані послуги суднам каботажного плавання Міністерством транспорту та зв'язку не встановлені.

Наказом Міністерства транспорту України від 09.01.2003 № 10, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.1996 № 1548 "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)", було внесено зміни і доповнення до Зборів і плат за послуги, що надаються суднам у морських портах України, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 27.06.1996 № 214, які полягали, зокрема, у виключенні зі сфери регулювання цього нормативного акту державних цін на послуги, що надаються в морських торговельних портах України суднам у каботажному плаванні.

Відповідно до п. 62 Зборів і плати (в редакції наказу Міністерства транспорту України № 711 від 15.12.2000), при наданні судновласникам інших послуг, не передбачених цими Зборами і платою, застосовуються вільні ціни відповідно до законодавства.

На виконання вказаного наказу, керуючись вимогами ст. ст. 4, 7 Закону України від 03.12.99 "Про ціни і ціноутворення", ст. ст. 189-190 Господарського кодексу України з огляду на те, що ставки на вказані послуги, не підпадають під державне регулювання, вони відносяться до вільних тарифів, які визначаються розцінками ДП "Дельта-лоцман", на яке державою покладено обов'язок надання лоцманських послуг, послуг СРРС.

Листом ДП "Дельта-лоцман" № 7534 від 26.12.2012 відповідач був повідомлений про тарифи на послуги з лоцманського проведення та послуги СРРС.

Статтями 6, 44 Господарського кодексу України закріплений принцип свободи підприємницької діяльності у межах, визначених законом, і самостійного встановлення підприємством цін на продукцію та послуги відповідно до закону.

ДП "Дельта-лоцман" є державним комерційним підприємством і надає послуги на оплатній основі.

Враховуючи викладене, на адресу ТОВ "Снабсудосервіс" позивачем було виставлено рахунок СФ-00105 від 21.01.2013 на суму 1188,68 грн., що включає в себе штраф за прохід без лоцмана в зоні обов'язкового лоцманського проведення у розмірі 984грн.30коп. та вартість наданих послуг СРРС у розмірі 204грн.38коп.

Вказаний рахунок було надіслано на адресу ТОВ "Снабсудосервіс" 30.01.2013 і отримано відповідачем 01.02.2013, що підтверджується поштовим повідомленням про вручення.

30.01.2013 на адресу відповідача було направлено лист ДП "Дельта-лоцман" № 462 від 30.01.2013 з вимогою сплатити існуючу заборгованість.

Однак на час звернення до суду відповідач не виконав свої зобов'язання.

Оскільки строк виконання боржником зобов'язання (обов'язок сплати рахунку за надані послуги) не встановлений, згідно з частиною другою ст. 530 Цивільного кодексу України, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати свій обов'язок у семиденний строк від дня пред'явлення вимоги.

У даному випадку днем пред'явлення вимоги вважається день отримання відповідачем виставленого рахунку. Свої зобов'язання по оплаті у зазначений строк відповідач не здійснив.

Відповідно до ст. 173 Господарського кодексу України господарським визнається зобов'язання, що виникає між суб'єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб'єкт (зобов'язана сторона, в тому числі боржник) зобов'язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб'єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб'єкт (управнена сторона, в тому числі кредитор) має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку.

Згідно статті 193 Господарського кодексу України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших нормативних актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України, з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Згідно з вимогами частини 2 статті 625 ЦК України (435-4) боржник, який прострочив виконання грошового зобов'язання, на вимогу кредитора зобов'язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

За розрахунком позивача, розмір 3 % річних становить 3грн.13коп.

Відповідно до положень ст. 526 Цивільного кодексу України (435-4) зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

За вказаних обставин, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача.

На підставі зазначених вище норм матеріального права, керуючись ст. ст. 82-85 Господарського процесуального кодексу України,

в и р і ш и в :

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Снабсудосервіс" (ідентифікаційний код - 31848251, адреса - 73011, місто Херсон, вул. Полтавська, 97) на користь Державного підприємства "Дельта-лоцман" (ідентифікаційний код - 25374003, адреса - 54017, місто Миколаїв, вул. Лягіна, 27) 984грн.30коп. штрафу, 204грн.38коп. основного боргу за надані послуги СРРС, 3грн.13коп. з урахуванням 3% річних, 1720грн.50коп. витрат по сплаті судового збору. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

(Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом).

Повне рішення складено "25" червня 2013 р.

Суддя Ю.В. Гридасов

Джерело: ЄДРСР 31996717
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку