open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
номер провадження справи 34/34/13

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Запорізької області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24.05.13 Справа № 908/1266/13

Господарський суд Запорізької області у складі судді Науменка А.О., при секретарі Яровенко Г.В.

За участю представників: від позивача - не з'явився; від відповідача - не з'явився; від третьої особи - Кучугурна О.О., довіреність № 64/03 від 09.01.2013 р.; прокурор - Понятенко К.А., посвідчення № 013456 від 03.12.2012 р.

Розглянув в судовому засіданні матеріали справи № 908/1266/13

за позовом: Прокурора Приазовського району Запорізької області (72401, Запорізька обл., смт. Приазовське, вул. Фрунзе, 2А) в інтересах держави в особі органу, уповноваженого представляти інтереси держави: Воскресенської сільської ради (72414, Запорізька обл., Приазовський район, с. Воскресенка, вул. Леніна, 44);

до відповідача: Сільськогосподарського виробничого кооперативу «Агрофірма «Україна» (72414, Запорізька обл., Приазовський район, с. Воскресенка, вул. Леніна, 40, скорочено СВК «Агрофірма «Україна»);

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Державна екологічна інспекція у Запорізькій області (69035, м. Запоріжжя, вул. 40 років Радянської України, 72-а);

про стягнення суми.

Сутність спору:

Прокурором Приазовського району Запорізької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого представляти інтереси держави: Воскресенської сільської ради, заявлено позовні вимоги до СВК «Агрофірма «Україна» про стягнення збитків, заподіяних державі самовільним забором води із підземного водоносного горизонту (артезіанських свердловин) у розмірі 4989,92 грн.

Ухвалою господарського суду від 12.04.2013 р. позовна заява прийнята до розгляду, порушено провадження у справі № 908/1266/13, присвоєно номер провадження 34/34/13, справу призначено до розгляду на 15.05.2013 р., розгляд справи відкладено на 24.05.13 р.

В судовому засіданні 24.05.2013 р. з свідоцтва про державну реєстрацію юридичних осіб № 543303 від 21.05.1997 р. суд встановив, що правильним найменуванням позивача є Воскресенська сільська рада (ідентифікаційний код юридичної особи: 04353853), що співпадає з ідентифікаційним кодом юридичної особи позивача у справі № 908/1266/13.

З огляду на викладене суд вважає за необхідне уточнити найменування позивача, яким вважати: Воскресенська сільська рада.

Позовні вимоги мотивовані тим, що 09.11.2012 р. Державною екологічною інспекцією у Запорізькій області за результатами перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами складено акт в якому зазначено, що в СВК «Агрофірма «Україна» відсутній дозвіл на спеціальне водокористування, а саме, в період: з 01.03.2012 р. по 06.11.2012 р. самовільно забрано з підземного водоносного горизонту 104куб. метрів води, що підтверджується довідкою СВК «Агрофірма «Україна» №87 від 06.11.2012 р. 29.11.2012 р. Державною екологічною інспекцією у Запорізькій області на адресу СВК «Агрофірма «Україна» направлено листом претензію № 2204/03 на суму 4989,92 грн. Претензію 04.12.2012 отримано уповноваженим представником СВК «Агрофірма «Україна». Однак, станом на теперішній час шкода, заподіяна СВК «Агрофірма «Україна» в сумі 4989 грн. 92 коп. відповідачем не відшкодована. Обґрунтовуючи позовні вимоги, прокурор посилається на ст. ст. 5, 121, 142 Конституції України, ст. 111 Водного кодексу України, ст. ст. 68, 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру», ст. ст. 2, 12, 29 Господарського процесуального кодексу України.

Прокурор та представник третьої особи в судовому засіданні підтримали позовні вимоги, відповіли на поставлені судом питання, просили позов задовольнити.

Представники сторін в судове засідання не з'явилися, про дату та час розгляду справи були повідомлені належним чином.

СВК «Агрофірма «Україна», відповідач по справі, відзиву на позов не надав, своїм правом на участь в судовому процесі не скористався, про дату, час та місце розгляду справи було повідомлено належним чином, про що свідчить поштове повідомлення від 18.04.13 р.

За клопотанням прокурора та представника третьої особи, розгляд справи здійснювався без застосування засобів фіксації судового процесу.

Згідно ст. 75 ГПК України справу розглянуто за наявними матеріалами, які суд визнав достатніми для вирішення спору по суті.

У відповідності до ст. 85 ГПК України в судовому засіданні було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи та вислухавши пояснення прокурора та представника третьої особи, суд

ВСТАНОВИВ:

В період: з 06.11.2012 р. по 09.11.2012 р. Державною екологічною інспекцією у Запорізькій області проводилась перевірка СВК «Агрофірма «Україна» щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами.

09.11.2012 р. Державною екологічною інспекцією у Запорізькій області за результатами вищевказаної перевірки складено акт, в якому зазначено про наступні порушення, зокрема Водного кодексу України (далі ВК України): в СВК «Агрофірма «Україна» відсутній дозвіл на спеціальне водокористування, а саме, в період: з 01.03.2012 р. по 06.11.2012 р. самовільно забрано з підземного водоносного горизонту 104 куб. метрів води, що підтверджується довідкою СВК «Агрофірма «Україна» № 87 від 06.11.2012 - порушення п. 9 ст. 44, ч. 1 статті 49 ВК України; підприємство порушує правила експлуатації свердловини на ПТФ - відсутній кіоск над гирлом свердловини, гирло свердловини не герметичне, огорожа зони строгого санітарного режиму відсутня - порушення п. 6 ст. 44 ВК України; облік забору води із свердловини не здійснюється - порушення п. 7 ст. 44 ВК України.

06.11.2012 р. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Запорізької області Кучеренко Г.В. відносно головного інженера СВК «Агрофірма «Україна» Свергуна І.В. складено протокол № 00882 про адміністративне правопорушення за ст. 48 КУпАП.

06.11.2012 державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Запорізької області Кучеренко Г.В. за результатами розгляду протоколу №00882 про адміністративне правопорушення за ст. 48 КУпАП, складеного відносно головного інженера СВК «Агрофірма «Україна» Свергуна І.В., винесено постанову №000218/01/11, якою останнього притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 48 КУпАП, з накладенням штрафу у розмірі 85 грн.

09.11.2012 р. Державною екологічною інспекцією у Запорізькій області керівнику СВК «Агрофірма «Україна» винесено припис № 73 з вимогою про усунення допущених порушень.

Згідно розрахунку від 14.11.12 р. збитків, заподіяних СВК «Агрофірма «Україна» державі самовільним забором води із підземного водоносного горизонту (артезіанської свердловини), складеного державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Запорізької області Кучеренко Г.В., складає 4989,92 грн.

29.11.2012 р. Державною екологічною інспекцією у Запорізькій області на адресу СВК «Агрофірма «Україна» направлено листом претензію № 2204/03 на суму 4989,92 грн., яку 04.12.2012 р. отримано уповноваженим представником СВК «Агрофірма «Україна».

Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши представлені докази, заслухавши представників учасників процесу, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) підставою виникнення цивільних прав і обов'язків, у тому числі щодо відшкодування кредиторові або іншій особі збитків (шкоди), є зобов'язання, які виникають з договорів та інших правочинів або внаслідок завдання шкоди.

Загальні підстави відшкодування шкоди, визначені статтею 1166 ЦК України, згідно якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Згідно ч. 1 ст. 110 Водного кодексу України порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України.

Згідно ч. 4 ст. 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Відповідно до ч. 1 ст. 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Відповідно до п. 6 ч. 3 ст. 110 Водного кодексу України відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи, винні у недотриманні умов дозволу або порушенні правил спеціального водокористування.

Згідно ст. 46 ВК України водокористування може бути двох видів - загальне та спеціальне.

Відповідно до ч. 1 ст. 47 ВК України загальне водокористування здійснюється громадянами для задоволення їх потреб (купання, плавання на човнах, любительське і спортивне рибальство, водопій тварин, забір води з водних об'єктів без застосування споруд або технічних пристроїв та з криниць) безкоштовно, без закріплення водних об'єктів за окремими особами та без надання відповідних дозволів.

Згідно ч. 1 ст. 48 ВК України спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.

Статтею 49 ВК України передбачено наступне. Спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу. Дозвіл на спеціальне водокористування видається: Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями - у разі використання води водних об'єктів загальнодержавного значення; органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами за погодженням із Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями - у разі використання води водних об'єктів місцевого значення. Видача дозволу на спеціальне водокористування здійснюється за клопотанням водокористувача з обґрунтуванням потреби у воді, погодженим з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань водного господарства, - в разі використання поверхневих вод, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, - в разі використання підземних вод та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров'я, - в разі використання водних об'єктів, віднесених до категорії лікувальних. Порядок погодження та видачі дозволів на спеціальне водокористування затверджується Кабінетом Міністрів України. У дозволі на спеціальне водокористування встановлюються ліміт забору води, ліміт використання води та ліміт скидання забруднюючих речовин. У разі настання маловоддя ці ліміти можуть бути зменшені спеціально уповноваженими державними органами без коригування дозволу на спеціальне водокористування. Спеціальне водокористування є платним.

Відповідно до п. п. 3, 7, 9 ч. 1 ст. 44 ВК України водокористувачі зобов'язані дотримувати встановлених лімітів забору води, лімітів використання води; здійснювати облік забору та використання вод; здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.

Статтею 48 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено відповідальність за порушення права державної власності на води. Так, самовільне захоплення водних об'єктів або самовільне водокористування, переуступка права водокористування, а також укладення інших угод, які в прямій чи прихованій формі порушують право державної власності на води, - тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від трьох до семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від п'яти до восьми неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Факт порушення СВК «Агрофірма «Україна» правил спеціального водокористування у вигляді самовільного водокористування підтверджується: протоколом № 00882 про адміністративне правопорушення, постановою №000218/01/11, якою головного інженера СВК «Агрофірма «Україна» Свергуна І.В., притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 48 КУпАП, з накладенням штрафу, актом Державної екологічної інспекції у Запорізькій області від 09.11.2012 р.

Згідно п. 1.2. Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 389 від 20.07.09 р., зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 р. за № 767/16783 (далі Методика № 389), ця Методика встановлює порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, у разі, зокрема: самовільного використання водних ресурсів при відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води).

Згідно п. п. 9.1., 9.2. Методики № 389, розрахунок розміру відшкодування збитків, обумовлених самовільним використанням водних ресурсів при відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води)), грн, здійснюється за формулою: З = 100 х W х Тар, (23) сам;

де W - об'єм води, що використана самовільно без дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води)), куб.м;

Тар - розмір, грн/100 куб.м, аналогічний ставці збору за спеціальне використання води, встановленої статтею 325 Податкового кодексу України на дату виявлення порушення (для води з лиманів - розмір, грн/100 куб.м, аналогічний ставці збору за спеціальне використання поверхневих вод для показника «Інші водні об'єкти», встановленої статтею 325 Податкового кодексу України на дату виявлення порушення).

Фактичний об'єм води, що використана самовільно без дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води)), визначається на основі даних: первинної документації, статистичної звітності, ліміту забору та використання води, індивідуальних норм водоспоживання та водовідведення або довідки суб'єкта господарювання за підписом керівництва, завіреної печаткою.

В період: з 01.03.2012 р. по 06.11.2012 р. відповідачем самовільно забрано з підземного водоносного горизонту 104 куб. метрів води, що підтверджується довідкою СВК «Агрофірма «Україна» № 87 від 06.11.2012 р. Ставка збору за спеціальне використання води, на момент вчинення порушення встановлена статтею 325 Податкового кодексу України на рівні 47,98 грн. для Приазовського району Запорізької області. Отже, розрахунок шкоди в сумі 4989,92 грн. відповідає чинному законодавству.

Згідно ст. 47 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності зараховуються на розрахункові рахунки місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища за місцем вчинення правопорушення.

Таким чином, позов слід задовольнити в повному обсязі.

Відповідно до ст. ст. 44, 49 ГПК України судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з Сільськогосподарського виробничого кооперативу «Агрофірма «Україна» (72414, Запорізька область, Приазовський район, с. Воскресенка, вул. Леніна, 40, ідентифікаційний код юридичної особи: 03749922) на користь Воскресенської сільської ради (72414, Запорізька обл., Приазовський район, с. Воскресенка, вул. Леніна, 44, ідентифікаційний код юридичної особи: 04353853) 4989 (чотири тисячі дев'ятсот вісімдесят дев'ять) грн. 92 коп. шкоди, заподіяної державі самовільним забором води із підземного водоносного горизонту (артезіанських свердловин) (кошти зарахувати до місцевого бюджету на р/р 331133317002595, код ЄДР 38042754, МФО 813015, код бюджетної класифікації 24062100, одержувач - Управління Державної казначейської служби України у Приазовському районі Запорізької області).

Стягнути з Сільськогосподарського виробничого кооперативу «Агрофірма «Україна» (72414, Запорізька область, Приазовський район, с. Воскресенка, вул. Леніна, 40, ідентифікаційний код юридичної особи: 03749922) в доход Державного бюджету України (одержувач: УДКСУ у м. Запоріжжя (Орджонікідзевський район), банк одержувача: УДКСУ у м. Запоріжжя (Орджонікідзевський район), р/р 31215206783007, МФО 813015, код ЄДР 38025409, код бюджетної класифікації 22030001, символ звітності 206) 1720 (одна тисяча сімсот двадцять) грн. 50 коп. судового збору.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 27.05.13 р.

Суддя А.О. Науменко

Джерело: ЄДРСР 31432625
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку